پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با همکاری میز "توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامی برگز
⚡ در سیزدهمین نشست کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها عنوان شد:
«تطبیق» و «تنزیل» دو ابزار کاربردی سازی گزاره های فقهی
🔷 آیت الله احمد مبلغی، استاد درس خارج حوزه علمیه، ششم خرداد ماه در سیزدهمین نشست علمی «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» که از سوی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد، با بیان اینکه مقصود از کاربردی سازی، عینیت بخشی به شریعت در زمین واقعیت است که در اصطلاح فنی برای این فرآیند دو راهکار «تطبیق» و «تنزیل» وجود دارد بیان کرد: اگر برای کاربردی سازی دو مسیر در نظر بگیریم یک مقصدش «تنزیل» است و دیگری «تطبیق».
🔷 آیت الله مبلغی با بیان اینکه اگر با تکیه بر ذهنیت گذشته صرفا ادراک شود، فقه به عرصه معاصر نخواهد آمد گفت: شهید مطهری در مکانیزم هایی که برای دوام شریعت تعریف کرده است، بر قاعده فقهی تاکید دارد و دو مولفه را برای این کار ذکر می کند: یکی بازشناسی قواعد فقهی خصوصا از حیث موضوع و دیگری شناخت وضعیت معاصر.
🔷 ایشان افزودند: بخشی از بار کاربردی سازی بر دوش قواعد فقهی است و باید این را بپذیریم که قواعد فقهی قابل توسعه اند.
🔷 استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه اگر شریعت را متضمن حوزه هایی بدانیم، هرکدام تنزیل مختص به خود را دارد با اشاره به حوزه مناط ها بیان کرد: مناط ها قابل تنزیل در کالبد نهادها، فعالیت ها، سیاست ها و ... اند.
🔷 در ادامه ایشان با انتقاد به روش مرسوم دروس خارج و بیان اینکه ما عادت کردهایم به تنقیح مناط و مناط اوفر گفتند: ما مناط های قابل تنزیل زیادی داریم و جای استنباط مناط در فقه ما خالی است.
🔶 گفتنی است نشست های «روش شناسی» یکشنبه ها در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار می شود.
#خبر
#اطلاع_نگاشت
⚡ بیانات آیت الله احمد مبلغی در نشست یکشنبه های روش
⏱️ گفتنی است این نشست در تاریخ ۶ خرداد ماه از سوی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد.
#اطلاعیه
🔷 به اطلاع فضلای گرامی می رساند که یکشنبه هفته آینده مورخ سیزدهم خرداد ماه، نشست یکشنبه های روش برگزار نخواهد شد.
⚡️چرا حرکت امام خمینی(ره) پیامبرگونه بود؟
🔸بیانات آیت الله سید مجتبی نورمفیدی رییس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در درس خارج فقه (چهارشنبه - 1403/03/09)
🔹به فرموده امام صادق(ع)، خداوند پیامبر(ص) را به نیکوترین وجه تربیت کرد و سپس امر دین و امت را به او تفویض نمود. امام خمینی(ره) هم قبل از هرگونه اقدامی خود را به زیور تربیت دینی آراسته نمود و در بحر معرفت به ویژه اخلاق نظری و عملی سرآمد شد و سپس حرکت خود را برای سامان دادن به کار دین و مردم آغاز کرد.
🔹پیامبر(ص) در مسیر هدایت نمی توانست نسبت به سرنوشت مردم و امر حکومت بی تفاوت باشد چون هم خداوند امر مردم و حکومت را به او واگذار کرد و هم رسیدن به مقصد بدون اهتمام به این مسئله ممکن نبود. امام خمینی(ره) هم با تأسی به پیامبر(ص) هم و غمّ خود را صرف آن نمود.
🔹معقول نیست به پیامبر(ص) گفته شود تو مردم را هدایت کن ولی هیچ کاری به حکومت طاغوت نداشته باش و اجازه بده هر کاری که آنان می خواهد بکنند. امام خمینی نیز از ابتدا به این مسئله اساسی توجه داشت.
🔹کار دین و مردم بدون تصدی حکومت سامان نمی یابد. حکومت از لوازم مأموریت الهی است و از آن جدا شدنی نیست.
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://riicj.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوکلیپ|📱
در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» عنوان شد:
تاکید بر قواعد فقهی، راهبرد شهید مطهری برای عینیت بخشی به شریعت در زمین واقعیت
🎙️ آیت الله احمد مبلغی
#فقه_معاصر #فقه
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://riicj.com/
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه هنر/21
🔷 حسین ادبی:
چالش عنوان «لعب» در حرمت آثار هنری!
🔶 امکان دارد اثر مذکور، دارای اضلال فعلی هم نباشد، اما به دلیل وجود اضلال شأنی، حکم به حرمت آن شود؛ بنابراین بیهودگی و پوچی و عدم وجود هدف متعالی، شاخصی برای اضلال در نظر گرفته میشود. برایناساس، اگر یک هنر سرگرمکننده، باعث شود فردی از حالت غم و یا افسردگی بیرون بیاید و بتواند به زندگی عادی خود بازگردد، میتوان همین امر را یک هدف عقلایی برای آن در نظر گرفت و آن را از دایره لغو و لعب خارج دانست. مشروح یادداشت حسین ادبی، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/2211/
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://riicj.com/
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه هنر/20
🔷 قائم مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر:
سرمقاله
🔶 حجتالاسلام و المسلمین مصطفی دُرّی قائم مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در سرمقاله مجله «مبادی فقه هنر» نوشت : هم هنر، امری دیرین است و هم دانش فقه؛ اما «فقه هنر» از ابواب فقهی نوپدید به شمار میآید. مراد از نوپدید بودن این باب فقهی البته، نوپدید بودنِ تمام مسائل آن نیست؛ چرا که بسیاری از مسائل آن نظیر موسیقی، مجسمهسازی، آواز و ... در کتب فقهی نظیر مکاسب محرمه، قرنهاست که مورد گفتگو و بحث فقهپژوهان قرار گرفتهاند؛ بلکه نوپدید بودن فقه هنر، به معنای پرداخت به آن، بهعنوان یک باب فقهی و یک «کلّ» است. نوبودن این باب فقهی در کنار ناشناخته بودنِ ابعاد، بایستهها و چیستی دقیق آن، موجب شد تا مجله الکترونیکی «مبادی فقه هنر» طرحریزی شود. مشروح یادداشت حجت الاسلام والمسلمین مصطفی دری، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/2207/
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://riicj.com/
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه هنر/21
🔷 قائم مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر:
بی اعتنایی؟ انکار؟ یا شام مشترک پیش از دربی
🔶 حجتالاسلام و المسلمین مصطفی دُرّی قائم مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در سرمقاله مجله «مبادی فقه هنر» نوشت : برخی برای حل این چالش، توصیه به برگزاری جلسات دوستانه و مشترک میان این دو قشر میکنند و برخی دیگر نیز بهترین راه را انکار این چالش میانگارند. به نظر میرسد هم انکار این چالش، بهصورت کلی، امری نادرست است و هم برگزاری جلسات دوستانه و مشترک، فایدهای بیش از شامهای مشترک بازیکنان دو تیم پایتخت پیش از برگزاری شهرآورد ندارد؛ شام دوستانهای که حاضرانش، فردا و در زمین مسابقه، آن را به فراموشی سپرده و از خجالت تیم مقابل و خانوادهشان در میآمدند.. مشروح یادداشت حجت الاسلام والمسلمین مصطفی دری، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/2235/
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://riicj.com/
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکند: ⚡️نشست «قلمرو اعتبار فقه سیاسی» 🔶 ارائه دهنده: 🎤دکتر س
⚡️ کرسی علمی ترویجی با عنوان قلمرو اعتبار فقه سیاسی عنوان شد؛
شرح نظریه همروی و اعتبار فقه سیاسی و نقد آن؛
🔷 دکتر سید صادق حقیقت معتقد است نظریه همروی چند رکن دارد که یکی از ارکانش اعتبار محدود فقه سیاسی است. در این جلسه تنها به اعتبار داشتن آن می پردازیم با دیدگاه معرفت شناختی؛ همچنین باید دانست بحث علم سیاسی جدید بوده و همچنین یک رشته علمی مستقل نیز نمی باشد.
🔷 برای معتبر دانستن فقه سیاسی دکتر صادق حقیقت هفت مقدمه لازم میداند؛ حکم وحی تایید کننده یا تحدید کننده ی حکم عقل است، فقه معتبر است، احکام تداوم دارند، مرزی میان مسائل سیاسی و غیر سیاسی وجود ندارد، فقه تکنیک است، در پارادایم اصولیون تقلید واجب است.
🔷 فقه سیاسی با محدودیت هایی مواجه است؛ نمی توان از فقه انتظار نظریه دولت داشت، فقه نمی تواند نظریه صلح داشته باشد، خبر واحد حجیت دارد نزد اصولیون، فقه نمیتواند سیستم داشته باشد.
🔷 دکتر مهدی مجاهدی در نقد مقاله دکتر سید صادق حقیقت بیان نمود که وقتی از فقه سیاسی سخن می گوییم داریم از مجموعه ای از گذاره های تجویزی سخن می گوییم؛ خلاصه مقاله دکتر حقیقت در چند سطر که فقه سیاسی شامل گذاره های تجویزی درون فقه است که دارای دو ویژگی، اولا سیاسی اند و از سایر گذاره های تجویزی فقه خارج شده اند، همچنین چون فقه معتبر است اجزاء آن نیز معتبر اند بنابر این، فقه سیاسی هم معتبر است.
🔷 دو اشکال عمده مقاله این بود که اولا مبنا شناسی مطب مشخص نبود که بر اساس کدام مبنا انسان شناختی این مطلب نوشته شده است و ثانیا به این علت عدم مبنا شناسی، روش شناسی هم نداشت این مقاله که باعث مطالب ضد و نقیض می شد.
🔷 به این علت که استدلال اخص از مدعی است، بنابر این به سراغ ادعا های میرویم؛ دوگانه ای به نام وحی و عقل نداریم، چرا اعتبار فقه مفروض گرفته شد؟، تقلید زمانی واجب است که شک روشمند به آن وارد نشود، تداوم با این همه اختلافات بر اثر گذشت زمان ممکن نیست، دولت جدید متفاوت با دولت قدیم بوده و مفاهیم بسیار گسترده را در بر می گیرد و به معنی دیگر توتالیتر است، تکنولوژی یا تکنیک بودن فقه سر فصل های رد مدعی های دکتر صادق حقیقت بودند.
#خبر
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
⚡ میزگرد فقه معاصر و امروز ما
📍پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با موضوع انتخابات ریاست جمهوری برگزار می کند
با حضور
🎙️ حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا
عضو شورای علمی گروه سیاست و روابط بین الملل پژوهشکده مطالعات فقه معاصر
🎙️ حجتالاسلام و المسلمین محمدهادی حاضری
دکترای فلسفه حقوق و مدرس حوزه و دانشگاه
⏱️ چهارشنبه مورخ ۱۶ خرداد ساعت ۱۸:۰۰
📌 قابل ذکر است که جلسه آفلاین بوده و محتوای آن متعاقبا منتشر خواهد شد.
#میزگرد