#خودت_را_دریاب
باید مواظب نحوه حرف زدن با #خود باشیم.
اينکه چطور با خودمان حرف میزنيم، حداقل #۹۵درصد از فکر و احساس ما را مشخص میکند. ذهن ناخودآگاه گفتههای درونی ما را به عنوان #دستور میپذيرد.
برای همین است که باید همواره با خودمان گفتگوهای #مثبت داشته باشيم، حتی هنگامی که احساس خوبی نداريم.
بهترين فرمول برای بد كردن حال خود، پرسيدن سوالات #تخريبكننده از خود است! سوالاتی كه انسان با بیرحمی و لحنی منفی از خود میپرسد و با آنها خود را #تهديد و تخريب میکند.
سوال كردن از خود مانند جستجو كردن در گوگل است، هر چه بپرسیم به #همان میرسیم!
مغز ما بر مبنای هر نوع سوالی به دنبال جواب آن سوال است، پس ما با سوال کنترل میکنیم که #تمرکزمان بر کدامبخش از واقعیت باشد و چه حسوحالی را تجربه کنیم.
@khanjanidroos
🍃وَ لَوْ تَعْلَمُونَ مَا أَعْلَمُ مِمَّا طُوِيَ عَنْكُمْ غَيْبُهُ، إذاً لَخَرَجْتُمْ إِلَى الصُّعُدَاتِ تَبْكُونَ عَلَى أَعْمَالِكُمْ وَ ...
اگر شما همانند من، از آنچه پنهان است خبر داشتيد (و آينده سياه و ظلمانى خودرا مى ديديد) از خانه ها بيرون آمده، سر به بيابان مى گذاشتيد، بر اعمال خويش گريه مى کرديد و بر سر و صورت مى زديد ! بلکه اموال خود را بدون نگهبان و بى آن که کسى را جانشين خود در آن قرار دهيد رها مى کرديد، هر يک از شما (از شدت وحشت) تنها به خود مى پرداخت و به ديگرى توجه نداشت ! ولى (متاسفانه) تذکراتى را که به شما داده شده بود فراموش کرديد، و از آنچه بر حذر داشته شده بوديد، ايمن گشتيد، در نتيجه عقل شما گمراه و سرگردان شد، و امورتان پراکنده گشت !
@khanjanidroos
تنها کسانی که اهل تعقل هستند و به ندای عقل خود گوش می دهند و به آنچه در نتیجه تعقل به آن می رسند عمل می کنند اهل سعادت می شوند. خداوند از زبان اهل دوزخ این حقیقت را بیان فرموده است: و قالوا لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر، و گویند: اگر شنیده (و پذیرفته) بودیم یا تعقل کرده بودیم، در میان دوزخیان نبودیم. انسان با تعقل است که هدایت می شود و با تعقل است که می تواند خود را در مسیر هدایت نگه دارد. جامعه کوفه اهل تعقل نبودند و در رویارویی با مسائل عقلانی رفتار نمی کردند. آنها بدون توجه به نصایح امام و ملاحظه عواقب امور، تصمیم می گرفتند و عمل می کردند و بعد دچار پیامدهای ظاهر بینی و کوته نگری خود می شدند. همین کوته نگری آنها باعث به قدرت رسیدن كسانی چون حجاج بن یوسف ثقفی شد. قتلها و خونریزیهای او و پیامد آن که تثبیت قدرت و حكومت معاویه و واگذار كردن آن به یزید و فجایع كربلا همه به خاطرضعف بینش آنها بود.
@khanjanidroos
✅پرسش
. در حديثي گفته شده که کمک به تارک الصلاه حتي با جرعه آبي حکم جهاد با پيامبران را دارد.آيا اين حديث صحيح است؟اگر صحيح است چرا قطع رحم با اين افراد جايز نيست؟چرا که مهمان کردن اين افراد همراه با پذيرايي از آنهاست!
✅تارک الصلاه دو جور میباشد
یکی کسی که نماز و دین را قبول ندارد و در حقیقت منکر دین اسلام و پیامبر محسوب میشود که مرتد می باشند و منظور از روایت اینگونه افراد هستند
و گروه دیگری هم که تارک الصلاه هستندولی از روی تنبلی و بی حوصلگی نماز نمیخوانند و منکر دین و نماز نیستند که سختگیری های در روایات مربوط به اینگونه افراد نیست بلکه با این افراد باید با روی خوش و ومهربانی و دعوت به نماز برخورد داشت.
@khanjanidroos
#موفقیت
قواعد کلیدی موفقیت و خودساخته بودن👇
🔺از همان جایی که هستی شروع کن
🔺از هر آنچه داری استفاده کن
🔺هر آنچه در توان داری انجام بده
دقت کردی که هرسه تاش دست خودته
پس منتظرنباش
@khanjanidroos
:
روایت لیلة الرغائب از منظر شیعه و اهل سنت
الف ) لیله الرغائب در نزد اهل سنت
علماء اهل سنت این روایت را جعلی دانسته و انجام این نماز را بدعت می دانند از این رو پیروان خود را از انجام آن باز می دارند هر چند این عمل در بین عوام از اهل سنت انجام می گیرد.
حافظ ابن رجب از علمای اهل سنت درباره این نماز می گوید: «و أما نماز، در ماه رجب، هيچ گونه نماز مخصوصي كه مختص به همين ماه باشد، به پاپهي صحت نرسيده است و احاديثي كه دربارهي فضيلت صلاة الرغائب در نخستين جمعه ماه رجب روايت شده، دروغ، باطل و نادرست ميباشد و اين نماز به نزد جمهور علما بدعت ميباشد. … و نخستين بار، پس از سال 400 هجري نمايان شد، به همين خاطر پيشينيان شناختي از آن نداشتند و در مورد آن صحبت نكردند.»
همچنین یکی دیگر از علمای اهل سنت در این باره می گوید:« از احادیث ساختگی حدیثی است در فضیلت جمعه اول ماه رجب که خواندن نماز رغائب و ... را از اعمال این شب می داند»
ب ) لیله الرغائب در نزد شیعه
در میان شیعه اولین بار این روایت توسط سید ابن طاووس در کتاب اقبال آورده شده و پس از آن توسط علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار با ذکر سلسله سند آن یعنی ذکر نام کسانی که روایت را تا پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند بیان کرده است.
در سلسله سندی که علامه مجلسی ذکر کرده افرادی مانند ابو عبد الله الحسین بن علی، مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)، ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی، عبد الواحد بن راشد الشیرازی وجود دارد که خود علامه آنها را مجهول می داند و می نویسد «در کتاب های رجالی و غیره ، مشخص نیست وی ثقه است یا نه»
از این رو یقینا سند این روایت ضعیف است؛ ولی شیوه و روش علماء و مراجع شیعه بر آن است که در روایاتی که سند آنها ضعیف است حکم به استحباب می کنند.
و دلیل آنها روایاتی است که می فرماید اگر ثواب عملی از سوی پیامبر به کسی رسید و آن را انجام داد و بعدا معلوم شد که پیامبر آن را نفرموده خداوند ثواب آن عمل را به او می دهد.
مثلا امام صادق(علیه السلام) در روایتی می فرماید:« مَنْ بَلَغَهُ عَنِ النَّبِيِّ ص شَيْءٌ مِنَ الثَّوَابِ فَعَمِلَهُ كَانَ أَجْرُ ذَلِكَ لَهُ وَ إِنْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَمْ يَقُلْه؛ اگر کسی ثواب عملی از سوی پیامبر به او برسد و بر طبق آن عمل نماید، خداوند ثواب آن عمل را به او می دهد ولو اینکه رسول خدا«صلی الله علیه وآله»این کلام را نفرموده باشد»
البته این امر خاص به نماز و اعمال اولین شب جمعه ماه رجب نیست بلکه در بسیاری از مستحبات جاری است و علماء بر طبق آن فتوا می دهند.
@khanjanidroos
#سلام_امام_زمانم
نگاه رحمتت بر ماست
میدانم که میآیی
زِ اشک دوستان پیداست
میدانم که میآیی
گذشته چارده قرن و
هنوز ای یوسف زهرا
تو تنها و علی تنهاست
میدانم که میآیی
@khanjanidroos
استاد مرتضی زاهدی: يكی از نشانههای شكست روانشناسی زن در غرب، تولد مكتب #فمينيسم است/ تاریخچه روانشناسی زن در غرب
💠 تاریخچه #روانشناسی زن در غرب: روانشناسی زن در غرب لال بود و پس از رنسانس و آغاز مکتب فمینیسم به شکل ناقص پا به عرصه علم روانشناسی غربی گذاشت.
💠 مطالعه فلسفه علم و فلسفه علوم تربیتی و نیز تاریخ #علم و #تاریخ علوم تربیتی در غرب نشان میدهد که آنها اعتقادی به تعلیم و تربیت زن نداشتند و حتی بسیاری از حقوق اولیه زنان مثل فرصتهای برابر آموزشی را هم از آنها سلب میکردند و زنان جایگاهی در اجتماعات نداشتند.
💠 اما پس از رنساس و با آغاز دوران صنعتی سازی، کارخانه دارها نیاز به نیروی کار ارزان، منضبط و مطیع داشتند، لذا زنان را که تمامی این خصوصیات را داشتند از نهاد خانواده جدا کردند تا بتوانند از آنها سوءاستفاده کنند.
💠 يكي از نشانههای شكست روانشناسی زن در غرب، تولد مكتب فمينيسم است.
💠 بزرگان فمینیسم، آغاز مکتب خود را دوران پس از رنسانس میدانند. البته آنها نیز از روانشناسی زن غافل بودهاند و زنان را آنگونه که نیاز بشریت است، نشناختهاند.
💠 این امر باعث میشود برای احقاق حقوق از دست رفته زنان، مسائل نامربوط و بعضاً نابجایی مثل برابری تعداد رشتهها و به تشابه در همه امور با مردان و امثال اینها متوسل بشوند. بدون توجه به این که حق زنان، "درک شخصیت و کرامات انسانی آنها" است که باید مورد توجه قرار گیرد...
@khanjanidroos
🍃🍃🍃🍃🌺🌺🌺🌺
سلام بر شما همراهان عزیز....
خوش آمدید .....
امیدواریم با مطالب ارزنده رضایت شما را بدست آوریم .....
@khanjanidroos
🔴#فرمول_اطاعتکردن_شوهر_از_خانم
💠 خداوند در حدیث #قدسی میفرماید:
"اَنا مُطیعُ مَن اَطاعَنی" یعنی منِ خدا مطیع بندهای هستم که مرا اطاعت کند!
مگر نباید بنده مطیع خدا باشد پس چرا خدای متعال میفرماید من #مطیع بنده میشوم. معنای اطاعت خدا از بنده این است که چون بنده او را اطاعت کرده و نسبت به واجبات و محرّمات، #رضایت خدا را در نظر گرفته است لذا خدا نیز هوای این بندهی حرف گوش کن را دارد. و به نیازها و خواستههایش توجه ویژه میکند.
این قانون، #کلی است و عمومیت دارد.
💠 لذا در زندگی زناشویی نیز #محبوب شدن و خواستنی شدن زن و #درک ویژه او توسط #شوهر تنها زمانی اتفاق میافتد که زن از دایره شرعی #اطاعت از شوهر خارج نشود. و رضایت شوهر را حفظ کند.
💠 زنان اگر بدانند که مردان از لحاظ روانشناسی چقدر شیفته زن #مطیع هستند این #فرمول را هیچ موقع رها نمیکردند.
🍃❤️ @khanjanidroos
ﺯﻧﺪﮔﯽ، ﺑﺮﮒ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺎﺩ ﻧﯿﺴﺖ،......
ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺭﯾﺸﻪ ﻫﺎﺳﺖ !.....
ﺭﯾﺸﻪ ﻫﻢ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺳﯿﺮ ﺑﺎﺩ ﻧﯿﺴﺖ.....
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭼﻮﻥ ﭘﯿﭽﮏ ﺍﺳﺖ،....
ﺍﻧﺘﻬﺎﯾﺶ ﻣﯿﺮﺳﺪ ﭘﯿﺶ ﺧﺪﺍ.....
زندگی تان پر از عطر خدا
@khanjanidroos
لذت بردن از خوشی های ساده, نشان از هوش بالا, معرفت عمیق و روحی پاک دارد.
بکوشیم تا عظمت در نگاهمان باشد نه آنچه بدان می نگریم.
@khanjanidroos
4_5891239050299310636.mp3
1.95M
🌿امروز از چه رنج بردیم ؟ به خودمان نگاهی کنیم ...
🔶 #کلام استاد علی صفائی ره
✅ خداوندا من را با قدر و اندازههايى كه گذاشتهاى، آرام كن...
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر توجّه داشته باشى، مىفهمى كه من مىخواهم از تكيه بر نعمتها و از تكيه برخودت هم فارغ شوى؛ و آنجا كه در بنبست دنيا و ناتوانى و عجز كامل خودت قرار مىگيرى، نااميد و متزلزل و يا ملتهب و برآشفته نباشى؛ كه در دعاى امين الله مىخوانى: «اَللّهُمَّ فَاجْعَل نَفْسى مُطمَئِنَّة بِقَدَرِك». تو آرامش دل من را، در كنار نعمتهاى بيرون و قدرتهاى درونم نگذار؛ كه اين هر دو، دنياپرستى و خودپرستى است.
من را با قدر و اندازههايى كه گذاشتهاى، آرام كن تا بفهمم كه در برابر آنچه دارم،بايد بازدهى داشته باشم تا بفهمم كه براى رفتن، دو پاى شكر و صبر را دارم. شكر، در هنگام دارايى و توانايى و صبر، در هنگام فقر و عجز؛ فقر دنيا و عجز انسان. و رضا و خوشنودى، در هر دو حال؛ كه اين زندگى پاك و طيّب است.
@khanjanidroos
✅مومن واقعي بايد چکار کنه که توکلش به يقين برسه وتو امتحانات الهي جاهايي که توکل کرده بوده دچار شک نشه وتو اين نوع امتحانا موفق بيرون بياد.
✅براي رسيدن به يقين، بايد ايمان را تقويت كرد. در روايات اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ عواملي براي تكميل و ازدياد ايمان برشمرده شده است، از جمله. نترسيدن از ملامت ديگران، ريا نكردن، ترجيح آخرت بر دنيا، حيا از قبائح، حسن خلق، صبر بر مصائب، صدق لسان....
در آيات قرآن نيز، تلاوت آيات الهي، جزو عوامل ازدياد ايمان ذكر شده است.
راه ديگري كه براي رسيدن به يقين ميتوان پيمود، عمل كردن بر اساس اين آيه شريفه است كه مي فرمايد: و اعبُدْ ربك حتي يأتيك اليقين. در واقع نتيجه (عبادت) را يقين ميداند. يعني راه رسيدن به يقين عبادت است.
امّا عبادت چيست؟ آيا همين نماز و روزه كافي است، اگر چنين است، چرا اين همه انسان كه همه روزه به عبادت مشغولند، به يقين نميرسند؟ عبادت هدف خلقت ذكر شده است، و مراد از عبادت در اين جا، اعمال عبادي خاص نيست، بلكه منظور زندگي بر مدار عبوديت است. يعني بندگي و بنده وار زيستن، چنان كه بردگان و بندگان روزگار قديم هميشه برده بودند. نه آن كه فقط ساعتي از روز را برده باشند، بلكه تمام حركات و سكنات و اعمال آنها براي مولي و در خدمت مولايشان بوده است. عبوديت در برابر خداوند نيز به همين گونه است كه انسان را به يقين ميرساند. يعني آدمي در تمامي لحظات و حالات خود، براي خدا باشد و رضايت او را طلب كند، در هر كاري كه انجام ميدهد، هر جا كه مينگرد، هر سخني كه ميگويد يا ميشنود... فقط رضاي خدا و دستورات الهي را در نظر داشته باشد.
اين نحوه سلوك ـ كه البته بدين سادگي حاصل نميشود ـ عبوديت و بندگي خالصانه است. البته منافاتي هم با زندگي عادي ندارد. چرا كه اين گونه عبادت، اصولاً نيازمند وقتي خاص نيست، بلكه خود زندگي و تلاش و معاش آن بايد عبادت باشد. چنان كه فرمود رجال لا تلهيهم تجارة و لابيع عن ذكر الله بزرگ مرداني هستند كه تجارت و خريد و فروش ايشان را از ياد حق باز نميدارد و غافل نميكند.
در اين ميان، عبادات خاصه مثل نماز و روزه و... اوج لحظات ارتباط انسان با خداست و در ضمن ايمان او را براي اين كه در تمام ساعت بنده باقي بماند، تقويت ميكند.
لذا در قرآن در آيات 45 و 153 سوره بقره توصيه ميفرمايد كه «و استعينوا بالصبر و الصلاة» از صبر (روزه) و نماز كمك بگيريد.
در روايات اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ نيز عناوين ديگري براي رسيدن به يقين وجود دارند كه در واقع همگي بيان مصاديق عبوديت ميباشند، فراميني چون اصلاح نفس، رضايت به قدر الهي،زهد، و... كه همه جلوههايي از بندگي خدا هستند.
عوامل كاهش و يا از بين رفتن يقين نيز همان موارد خروج از دايره بندگي ميباشند. هواپرستي، حرص، طمع، جدل، حب مال، راضي كردن مردم با غضب خداوند، ستايش مردم در ازاء نعمتي كه خداوند به ما داده است (يعني نعمت را ناشي از ديگران دانستن) و...
@khanjanidroos