✅پرسش:
پسری دارم لجبازه و خيلي جيغ ميکشه اصلا بهش نزديک ميشي جيغ ميزنه... عصبي شده چيکار کنيم بهتر بشه
لجبازی کودکان از یکسالگی آغاز می شود و در 2 سالگی به اوج می رسد. در 6 تا 9 سالگی هم شدت دارد. لجبازی کودکان تا حدی از ضرورت های رشد و مقطعی است؛ بنابراین، چندان نگران نباشید و این نکات را به والدین او نیز منتقل کنید. لجبازی کودکان، اغلب منشأ محیطی دارد و به ندرت( در صورت شدت و دوام) ممکن است مشکل باشد.
در هر صورت، برای جلوگیری از نهادینه شدن این رفتار، بهتر است برای کاستن از آن بکوشید.
علل:
1. تثبیت استقلال: معمولا در سنی که کودک لجباز است می خواهد استقلال خود را تثبیت کند. با استفاده از راهکارهای ایجاد استقلال مثل واگذاری امور شخصی به خودش، جداسازی محل خواب، بازی هایی که استقلال را تقویت می کند مثل خاله بازی و ... این نیاز او را برطرف سازید تا مجبور نشود آن را از طریق لجبازی تثبیت کند.
2. جلب توجه: در موارد بسیاری، لجبازی به جهت جلب توجه است؛ بنابراین، در مقابل این رفتار، حساسیت فراوان نشان ندهید و بکوشید در زمان غیرمتعارض (زمانی که لجبازی نمی کند) توجه بیشتری به او داشته باشید.
3. اثبات محبوب بودن نزد والدین: او به ویژه در حضور دیگران لجبازی می کند تا شما عکس العمل نشان دهید و به دیگران ثابت کند که دوستش دارید. برای پیشگیری از لجبازی او به این دلیل، از او تعریف کنید و نقاط مثبت او را در جمع بگویید.
چـنـد توصیـه
أ. برای اصلاح این رفتار، از زور و اهرم فشار استفاده نکنید؛ زیرا لجبازی او تشدید می شود.
ب. از اعطای نقش لجباز به او بپرهیزید؛ زیرا اثر تلقینی دارد و رفتار او را تشدید می کند.
ج. در مقابل لجبازی های او آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید. در موارد بسیاری، لجبازی بیشتر کودکان، بازخورد عصبانیت والدین است.
@Khanjanidroos
آیت الله جوادی آملی:
🔸از غريب ترين ايام زندگي ما ايام #مباهله است. خيلي از ما عالمانه حرف ميزنيم و عوامانه فكر ميكنيم در نتیجه آن اركان ولايت را تقريباً از دست ميدهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم ميشمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركني است.
🔸غدير جزء واجبات ركني امامت است، مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق ميكند. در حالی که نه رسانهها از او نام ميبرند و نه حوزهها خبري هست!
آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن ميزنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است.
🔸وقتي مأمون(علیه من الرحمن ما یستحق) ، به وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیه) عرض ميكند به چه دليل علي بن ابيطالب(سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آیه انفسنا .
خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را جان پيغمبر ميداند از اين بالاتر فضيلت فرض ميشود؟!
🔸«من كنت مولاه فهذا علي مولاه» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد.
@khanjanidroos
🔺 روز #مباهله؛ روز اهلبیت علیهمالسلام
🔸در سال دهم هجری، گروهی از مسيحيان نجران براي مناظره و گفتوگو خدمت رسولالله صلیاللهعلیهوآله شرفياب شدند. آنها عقيده پيامبر صلیاللهعلیهوآله را درباره حضرت عيسی علیهالسلام جويا شدند. حضرت فرمودند: «عيسي بنده خدا و نشانهای از آيات او است كه بر مريم القا شد».
🔸سؤال كردند: چگونه ممكن است كه انسان بيپدر به دنيا بيايد؟ جبرئيل بر آن حضرت فرود آمد و اين آيه را نازل كرد: «إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ» (آلعمران، 59)؛ مثل عيسی چون آدم است كه خداوند او را از خاك [بدون پدر و مادر] خلق فرمود، پس همينكه اراده كرد، او وجود يافت.
🔸چون بحث و مناظره قدري به درازا كشيد، ناگهان آيه مباهله بر پيامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نازل گشت: «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ» (آلعمران، 61)؛ كسانی كه در مناظره شركت كردهاند، پس از آنکه علم بر شما آمد، پس به آنها بگو، بياييد پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را بخوانيم. پس هر كس، ديگري را نفرين كند، پس لعنت خدا بر دروغگویان باد.
🔸آن روز – كه بيست و يكم يا بيست و چهارم ذیالحجه بود– در آن مراسم، رسول خدا، امام علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسين علیهمالسلام حضور يافتند. ترسايان میدانستند كه اگر پيامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله با اهلبیت علیهمالسلام حضور يابد، خطر نابودی آنها در برابر آن عزيزان الهی جدّی است؛ اين بود كه از #مباهله چشم پوشيدند و با پيامبر مصالحه كرده و حاضر شدند جزيه بپردازند.
🔸در اين آيه شريفه امام علی علیهالسلام «نفس» رسولالله معرفی شده است؛ در عالم خلقت هیچکس به جز مولا دارای چنين امتيازی نيست.
@khanjanidroos
🌿🌹 فضیلت و مراقبات روز ۲۴ ذیالحجّه روز مباهله🌹🌿
💎 روزی که رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم با نصاراى نجران مباهله كردند و پيش از مباهله عبا بر دوش مبارک گرفته، حضرت اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين عليهم السّلام را زير عبا جا داده و فرمودند: پروردگارا هر پيامبرى را اهل بيتی بوده است، كه مخصوصترين خلق نسبت به او بودند، خدايا اينان اهل بيت من هستند، از ايشان شک و گناه را برطرف ساز، و پاک كن ايشان را پاک كردنى كامل، پس جبرئيل نازل شد و آيه تطهير را در شأن ايشان فرود آورد، آنگاه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم آن چهار بزرگوار را براى مباهله به بيرون بردند، چون نگاه نصارى بر ايشان افتاد، و حقيقت آن حضرت و آثار نزول عذاب را مشاهده كردند، جرأت بر مباهله را از دست داده، و استدعاى مصالحه و قبول جزيه كردند.
💎 همچنین در اين روز حضرت اميرالمؤمنين علی عليهالسّلام در حال ركوع انگشتر خود را به سائل دادند، و آيه💥 «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُم راكِعُونَ» در شأن آن حضرت نازل گشت.
🍃 روز بیست و چهارم ذیالحجّه آداب بسیار ارزشمند و ثوابهای بسیار زیادی دارد:
🔅🌹 اوّل: غسل
🔅🌹 دوّم: روزه
🔅🌹 سوّم: خواندن دو رکعت نماز، که در وقت و کیفیت و ثواب مانند نماز روز عید غدیر است و البتّه “آیت الکرسی” در نماز مباهله باید تا “هم فیها خالدون” خوانده شود. بدین کیفیت:
🌹دو رکعت نماز، حدود نیم ساعت مانده به اذان ظهر بخواند، در هر رکعت:
▪️یک بار سوره «حمد»
▪️ده بار سوره «توحید»
▪️ده بار «آیت الکرسی (تا هم فیها خالدون)»
▪️ده بار سوره «قدر»
▫️براساس روایات، خواندن این نماز ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را دارد و باعث برآمدن حوائچ دنیوی و اخروی با سهولت و عافیت میشود، انشاءالله
🔅🌹 چهارم: خواندن دعای مباهله
این دعا شبیه به دعای سحر ماه رمضان است، و شیخ طوسی و سیّد ابن طاووس آن را با اختلاف نقل کردهاند، روایت شیخ طوسی در کتاب"مصباح" در مفاتیح الجنان نقل شده است:
💥اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک مِنْ بَهَائِک بِأَبْهَاهُ وَ کلُّ بَهَائِک بَهِی اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِبَهَائِک کلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک مِنْ جَلالِک بِأَجَلِّهِ وَ کلُّ جَلالِک جَلِیلٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک... (برای خواندن متن کامل دعا به مفاتیح الجنان مراجعه شود)
💠 از امام صادق علیه السّلام نقل شده است که میفرمایند،💠 امام باقر علیه السّلام فرمودند:
اگر بگویم اسم اعظم خداوند در دعای روز مباهله میباشد، راست گفتهام و اگر مردم میدانستند این دعا چه اثری در اجابت دعا دارد، با تمام توان برای آموختن آن تلاش میکردند. من نیز (امام باقر علیه السّلام) برای برآورده شدن حاجاتم این دعا را میخوانم و به نتیجه میرسم. آن، همان دعای مباهله است که این آیه در شأن آن نازل شد: "بگو بیایید فرزندان ما و شما، زنان ما و شما، نفسهای ما و نفسهای شما را گرد آوریم و آنگاه مباهله نماییم....". این دعا را جبرئیل برای رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم آورد و فرمود: با وصی، دو نوه و دخترت علیهم السّلام، با آنان مباهله کن و این دعا را بخوان!
▫️دعایی که قرار بود پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در ماجرای مباهله بخوانند تا بر گروه مقابل، عذاب نازل شود، همین دعاست.
🔅🌹 پنجم: دعایی که شیخ طوسی و سیّد ابن طاووس پس از دو رکعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار، روایت کردهاند. اول آن دعا “الحمد للّه ربّ العالمین” است.
🔅🌹 ششم: صدقه به تهيدستان به خاطر پيروى از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام، مولای همهی مردان و زنان با ايمان
🔅🌹 هفتم: زیارت امیرالمومنین علیه السّلام
🔅🌹 هشتم: خواندن زیارت جامعه
ملتمس دعای شما بزرگواران.
@khanjanidroos
مباهله ،
آفتابى همچون غدير بود
كه روزى طلوع كرد
و براى هميشه چراغ
راه شيعه در طول تاريخ شد.
24 ذی الحجه روز جلوه عظمت و فضیلت پیامبر و اهل بیت (ع)روز_مباهله گرامی باد
@Khanjanidroos
رابطه مباهله با سیدالشهدا در کلام امام خامنه ای
روز مباهله روزى است كه پيامبر مكرم اسلام، عزيزترين عناصر انسانى خود را به صحنه مىآورد.
نكتهى مهم در باب مباهله اين است: "و انفسنا و انفسكم” در آن هست؛ "و نساءنا و نساءكم” در آن هست؛ عزيزترين انسانها را پيغمبر اكرم انتخاب ميكند و به صحنه مىآورد براى محاجهاى كه در آن بايد تمايز بين حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض ديد همه قرار بگيرد.
هيچ سابقه نداشته است كه در راه تبليغ دين و بيان حقيقت، پيغمبر دست عزيزان خود، فرزندان خود و دختر خود و اميرالمؤمنين را - كه برادر و جانشين خود هست - بگيرد و بياورد وسط ميدان؛
استثنائى بودن روز مباهله به اين شكل است. يعنى نشان دهندهى اين است كه بيان حقيقت، ابلاغ حقيقت، چقدر مهم است؛ مىآورد به ميدان با اين داعيه كه ميگويد بيائيم مباهله كنيم؛ هر كدام بر حق بوديم، بماند، هر كدام بر خلاف حق بوديم، ريشهكن بشود با عذاب الهى
. همين قضيه در محرّم اتفاق افتاده است به شكل عملى؛ يعنى امام حسين (عليه الصّلاة و السّلام) هم براى بيان حقيقت، روشنگرى در طول تاريخ، عزيزترين عزيزان خود را برميدارد مىآورد وسط ميدان. امام حسين (عليهالسّلام) كه ميدانست حادثه چه جور تمام خواهد شد؛ زينب را آورد، همسران خود را آورد، فرزندان خود را آورد، برادران عزيز خود را آورد. اينجا هم مسئله، مسئلهى تبليغ دين است؛ تبليغ به معناى حقيقى كلمه؛ رساندن پيام، روشن كردن فضا؛ ابعاد مسئلهى تبليغ را اين جورى ميشود فهميد كه چقدر مهم است.
در آن خطبه "من رأى سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه ناكثا لعهداللَّه... و لميغيّر عليه بفعل و لا قول كان حقّا على اللَّه ان يدخله مدخله”؛ يعنى وقتى او دارد فضا را به اين شكل آلوده ميكند، خراب ميكند، بايد يا با فعل يا با قول آمد روشنگرى كرد. و امام حسين (عليهالسّلام) اين كار را انجام ميدهد، آن هم با اين هزينهى سنگين؛ عيالات خود، همسران خود، عزيزان خود، فرزندان اميرالمؤمنين، زينب كبرى، اينها را برميدارد مىآيد وسط ميدان.
بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون ( ۱۳۸۸/۰۹/۲۲)
@khanjanidroos
من نسبت به نماز اول وقت,الحمدلله تقید دارم و معمولا موقع اذان بلند میشم و به سمت وضو گرفتن و نماز خوندن میرم,گاهی فوقش نیم ساعت یا نهایتا یک ساعت بعد اذان میشه....
اما متاسفانه با حالت ذوق و شوق,به سمت نماز نمیرم,حتی کمی با اکراه میرم! وقتیم دارم نماز میخونم بااینکه دقت میکنم اگرحواسم پرت شد,سریع برش گردونم؛اما اصلا احساس زیبای باخدا حرف زدنو ندارم
فی الواقع دلم میخواد نمازم بیشتر بهم بچسبه
✅یکی از شاگردان آیت الله بهجت می گوید: «روزی به آقا عرض کردم: چه کنم در نماز حضور بیشتری داشته باشم؟ غالباً در نماز، توجه و حضور قلب ندارم؟» آقا سر را پایین انداخت، آنگاه سر را بلند کرد و فرمود: «روغن چراغ کم است!» من دانستم چه می گوید؛ یعنی معرفت کم است. ایمان قلبی و باطنی ضعیف است، وگرنه ممکن نیست با شناخت کافی، قلب حاضر نباشد.
راه اصلي رسيدن به لذت عبادت، خودسازي و ترک لذت هاي نفساني و مبارزه با خواهش هاي افراطي و کسب معرفت خداوند و عشق به او و حضور قلب است. زيرا لذت بردن از نماز مستقيما معلول حضور قلب و معرفت خداوند و عشق به او است, ولي کسي در معرفت و عبادت موفق است که با نفس خود مبارزه و جهاد اکبر داشته باشد.
بنابراين اگر از نماز لذت نمي بريم يکي به خاطر اين است که در بخش تخليه نفس و نفي موانع خوب عمل نکرده ايم و لذت و هواهاي نفساني و گناه در قلب ما مانعيت ايجاد کرده است و ديگري هم به خاطر اين است که در بخش اثباتي خودسازي در معرفت خداوند و عشق به او و حضور قلب نکوشيده ايم.
اگر كسي بخواهد از معنويت لذت ببرد، بايد از دنيا دور و از لذت هاي مادي فاصله بگيرد، وقتي ما با گرايش افراطي به دنيا و لذت هاي آن از خدا دور مي شويم، نتيجه طبيعي آن اين است كه ديگر از انس با خدا و قرب به او لذت نمي بريم.
گرايش افراطي به دنيا و لذت طلبي افراطي و در نتيجه آن گناه, بزرگترين مانع و حجاب انسان در کسب لذت هاي معنوي خواهد بود.
اوج لذت هاي معنوي بستگي به اوج عبادت و عشق انسان به خداوند دارد. عرفا و اولياي خدا چون در اوج بندگي و عبادت و رياضت نفس بودند، بيشترين لذت را از خداي متعال مي بردند، آنچنان كه حاضر نبودند حتي يك لحظه از اين حالات خود را با تمام دنيا عوض كنند.
بنابراين يکي از مهمترين و مؤثرترين عواملي که باعث ميشود لذت مناجات از انسان گرفته شود گناه است . همان گونه که انجام هر کاري مستلزم فراهم کردن مقدمات آن کار است , امور عبادي نيز همچون نماز يک سري مقدماتي دارد که اساسي ترين مقدمه , ترک معاصي در عقيده و عمل است . علامه جوادي آملي مي فرمايند : کسي که جز حلال نمي خورد و جز به حلال نمي انديشد , حتما ً از عبادت لذت مي برد . چنان که انسان گرفتار سرما خوردگي و گرفتگي بيني , از بوي خوش لذت نمي برد و ... انسان گنهکار نيز از عبادت لذت نمي برد . فطرت شفاف و شکوفا شده , از عبادت لذت مي برد .
کسي که در خارج از عبادت , محوريت همه امورش خداي رحمان باشد مسلما ً در حين انجام عبادت , بهترين حال را دارد . به هر ميزان که انسان از معاصي اجتناب کند , مسلما ً بهتر مي تواند عظمت خالق و معبود خويش را درک کرده و از هم صحبتي با او لذت ببرد . اگر انسان اهل مراقبه باشد احوال قبل و بعد از عبادت را مراقبت و مواظبت نمايد , به طور قطع از عبادت حظ و بهره خواهد برد .
اگر بخواهيم کامل شويم , چاره اي جز تهذيب روح نيست و تهذيب روح راه ندادن بيگانه به حريم دل است وقتي هر گونه , سخني را مي گوييم , به هر جايي نگاه کرده , به هر چيزي گوش فرا مي دهيم , هر غذايي را خورده و .... بدانيم که بيگانه را در دل خود جاي داده ايم (علامه جوادي آملي / تفسير موضوعي قرآن کريم / ج 10 / ص 59)
@Khanjanidroos
🔆💢🔆💢🔆💢