eitaa logo
نسیم فقاهت و توحید
650 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
99 فایل
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• این کانال شامل ؛ 📚 جلسات سخنرانی و تدریس #رضا_خانجانی و همچنین؛ 📤 نشر بیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول #انقلاب_اسلامی ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
عزیزان عید تان مبارک @Khanjanidroos
نسیم معنویت: 🔔روشهای توقف افکار منفي: ✅۱ . استفاده از واژه های ایمن ساز : باخود قرار بزارید که هر وقت افکار منفی سراغتان آمد از یک کلمه یا جمله از قبل تعیین شده به خودتون القا کنید که باید فکرتان را متوقف کنید : مثلا می توانید از یک شعر زیبا یا اسم یک گل استفاده کنید یا از صلوات یا نام اهل بیت(علیهم السلام) استفاده کنید. ✅۲ . تغییر توجه : به هنگام وقوع افکار منفی یا اضطراب آمیز می توانید فکرتان را به یک شیء دیگر معطوف کنید: مثلا خودتان را بایک کار مشغول کنید مانند تماشای تلوزیون، شستن ظرفها یا هرچیزی که فکرتان را از آن افکار منفی دور کند. ✅۳. تنفس عمیق و آرام : استفاده از روشهای ریلکسیشن که معمولا ترکیبی از برخی رفتارهای تمرکزی و نفس عمیق است می توانند ضربان قلب شما را کاهش داده و تپش قلب شما را به حالت عادی برگرداند و در نهایت اضطراب شما را کاهش دهد‌. ✅ به طور کلی یادتان باشد که شما اگر بتوانید افکار منفی خودتان را کنترل کنید علائم اضطرابی خودتان را هم کنترل خواهید کرد. و احساس راحتی خواهید داشت و خواهید توانست بر مشکلاتتان غلبه کنید. @Khanjanidroos
! ❓اگر به شما بگویند از یک روز رفتارتان با فرزندتان فیلم تهیه شده، از دیدن آن به شما حسی خوبی دست می‌دهد و به خود افتخار می‌کنید؟ ⁉ یا خجالت زده می‌شوید و احساس گناه می‌کنید؟! 👈 مغز کودک شما هر روز از رفتار شما فیلم تهیه و ذخیره می‌کند، و در آینده این فیلم ها را در مسیر زندگی خود تکرار می‌کند!! ✅ آگاهانه انتخاب کنید چه رفتاری را تا آخر عمر می‌خواهید در ذهن فرزندتان حک ‌کنید! @khanjanidtoos 🏡💕
✅ روان‌شناسی مثبت‌نگر و نظریه شکوفایی سخن بلند و امیدبخش روان‌شناسی مثبت‌نگر این است که می‌توان افراد را از نظر سطح سلامت روان در سه گروه قرار داد: 1⃣ افراد بیمار و روان‌رنجور که بیشتر زمان خود را با هیجان‌های منفی مانند اضطراب، پرخاشگری، غم، بدبینی و ناامیدی سپری می‌کنند و درگیر بیماری‌های ناتوان‌کننده افسردگی، وسواس، اضطراب فراگیر و دیگر آسیب‌های روانی هستند. 2⃣ افرادی که نه در چنبره هیجان‌های ناخوشایند گرفتارند و نه زندگی شاد و مثبتی دارند و به گفته «فردریکسون» نسبت هیجان‌های مثبت آن‌ها به هیجان‌های منفی‌شان کمتر از سه به یک است. 3⃣ افراد شاد، آرام، امیدوار و در یک کلام مثبت‌گرا که هیجان‌های خوشایند آن‌ها در یک بازه زمانی یک ماهه سه برابر یا بیشتر از هیجان‌های ناخوشایند آن‌هاست. 🔺 موضوع روان‌شناسی مثبت‌نگر، بهزیستی (بهباشی) است. استاندارد طلایی برای اندازه‌گیری بهباشی، میزان شکوفایی و هدف روان‌شناسی مثبت‌نگر، افزایش میزان شکوفایی است(نه خودشکوفایی مبهم مزلو). این نظریه، پنج جزء یا عنصر دارد: 1⃣ هیجان مثبت «باربارا فردریکسون»، ده هیجان مثبت را معرفی کرده است: شادی، سپاسگزاری، آرامش، علاقه (به اندیشه‌ها و چیزهای جدیدی که کشف کرده‌ایم و مجذوب آن‌ها شدهایم)، امید، غرور مثبت (احساس خوب ناشی از موفقیت که با فروتنی مناسب تعدیل می‌شود)، تفریح، الهام (فراتررفتن از امور عادی و تحت تأثیر انسان‌های بافضیلت و ارزش‌های والا قرارگرفتن)، عشق (احساسی لطیف از امنیت، آرامش و صمیمیت). 2⃣ اشتیاق به کار به کاربردن منظم توانمندی‌ها و صرف وقت زیاد همراه با انگیزه، علاقه و هدفمندی برای به انجام رساندن وظایف و مسئولیت‌ها. 3⃣ روابط مثبت ارتباط صمیمانه با اعضای خانواده و نزدیکان و دوستان و ارتباط با کیفیت با همکاران و همراهان. این ارتباط باید با احترام، اعتماد و حمایت مناسب بارور شود. 4⃣ معنا و هدف استفاده از برترین توانمندی‌ها برای پیوستن و خدمت کردن به چیزی بزرگتر از خود. 5⃣ دستاورد دستاوردها یا موفقیت‌های عینی نشان‌دهنده زندگی توأم با پیشرفت است. مانند کارهایی که برای رفاه انسان‌های دیگر کردهایم یا کتاب‌ها و مقاله‌هایی که نوشته‌ایم. ❎ فردی که پنج عنصر شکوفایی را دارد از نظر سطح بهباشی و خوش‌زیستی در مرتبه بالاتر از فرد مثبت قراردارد. @Khanjanidroos
درسی بزرگ از امام حسن(ع)؛ همه‌چیز برای بقاء اسلام از معضلات بزرگ تاریخ اسلام این بوده که فردی یا جمعی مدعی بقاء اسلام شده‌اند، اما در کنکاش نتیجه متفاوت به‌دست آمده و مشخص شده که هدف، "بقاء شخص خاص"، "بقاء تفکر خاص" و یا "بقاء گروه و جناح خاص" و یا "به‌رخ کشیدن" و... بوده‌اند، اینها هیچ کدام بقاء اسلام نیست و بخوبی با علائم روشنی میتوان به این درک رسید. امام حسن(ع) در ابتداء، آماده نبرد سنگین با معاویه و تشویق مومنین به نبرد بود بطوریکه در مسجد کوفه بصورت علنی فرمود: "ولولم یبق لبنی امیه الا عجوز درداء لبغت دین‌الله عوجا..اگر از بنی امیه پیرزنی زمین گیر هم بماند، همو دین خدا را منحرف می‌کند" و سپس با یک لشگر چهارهزار نفری حرکت فرمودند....و خطبه مفصل هم بین راه خواندند که "مبادا از امر من تخطی کنید"... (مقاتل الطالبین63). ولی معاویه یک به یک سرداران سپاه امام را خرید ! بگونه‌ای که در تعبیر تاریخ آمده؛ "فقلب علی الحسن" یعنی آنان رفتند و برعلیه امام مجتبی شدند! (الخرائج 4574/2). اینجاست که امام(ع) فرمود: اگریاری داشتم، شبانه روز میجنگیدم؛"لو وجدت انصارا لقاتلته لیلی و نهاری.." (احتجاج71/2) در این ماجراها همّ و غم امام حسن(ع) در جهت "بقاء اسلام " رخ می‌نماید. امام در موقعیتی قرار دارد که امر جهاد در نیت‌ها و تفکرها متفاوت است؛ گروهی بسیار اندک می‌گفتند باید بایستیم! و نیز گروهی از خوارج! و گروه سومی که برای رسیدن به غنائم وارد میدان شدند! وگروه چهارمی که بخاطر قبیله‌شان و سهیم شدن در قدرت آینده آمده بوده‌‌اند! در این شرایط سخت داخلی سپاه امام، فریب‌های لشگر بنی امیه قصه ادامه جنگ را بگونه‌ای دیگر رقم زد. با چنین فریب‌هایی مشخص بود که همه این گروه‌های چهارگانه بشدت بر علیه امام خواهند شد و اعتراض خواهند کرد و به تندی حرف زده و حتی اهانت خواهند کرد! سخن امام مجتبی در برابر هجمه‌ها یک کلمه است و آن "بقاء اسلام" است. با شواهد ذیل، بخوبی درمی‌یابیم که حرکت امام کاملاً معقول و دین مدارانه و با هدف حفاظت از خون بی‌گناهان بوده است: اولاً - امام حسن(ع) امضاء خودرا برخاسته از تقوا معرفی نمود؛"ان اکیس الکیس التقی و ان احمق الحمق الفجور" (بحار65/44) از آنجا که اهلبیت مبرای از فجور هستند، پس انتخابشان عین کیاست است. ثانیاً - خود ایشان در سخنرانی در حضور معاویه فرمود: "معاویه در مورد چیزی دعوا دارد که خوب میداند از آن من است، مهم برای من مصلحت امت اسلامی است. (که از آن تعبیر به بقاء اسلام می‌کنیم)؛ "ان معاویه نازعتی علی حق هو لی دونه فنظرت صلاح الامه" (الفتوح ابن اعثم 295/3) پس امام(ع) طرف مقابل را رسوای تاریخ نمود تا بعدها ادعای حقانیتی برای بنی امیه نکنند. ثالثاً - به اصحاب معترضش فرمود: "من با این انتخاب صلاح شما را خواستم رعایت کنم؛ "لکنی اردت بذلک صلاحکم". پس نه فقط بقاء اسلام، بلکه رهبر امت و امام معصوم در جامعه اسلامی، مصلحت یک به یک مسلمین را هم در نظر دارد. رابعاً - در جمله دیگری به معترض دیگری سخن از حفظ "موجودیت شیعیان" بر زبان آورده و فرمود: "برنامه من برای حفظ شما شیعیان بوده است وگرنه دشمن قصد براندازی مکتب تشیع را دارد؛"انی لم افعل ما فعلت الا ابقاء علیکم" (الفتوح.‌همان) در جمع دیگری با اشاره به حفظ خون شیعه و وحدت آنان می‌فرماید: "لم اردبمارایتم الاحقن دمائکم و اصلاح ذات بینکم..." (الامامه والسیاسه 163) در جمله دیگری امام حسن(ع) فرمود: اگر آنچه انجام دادم در این شرائط انجام نمیدادم یک شیعه روی زمین باقی نمی‌گذاشتند؛ "لولا ما اتیت لما ترک منشیعتنا علی وجه الارض الا قتل" (بحار/ج44ص1) خلاصه اینکه امام وقتی در برابر این سنخ اعتراضات قرار میگیرد، با درایت تمام می‌فرماید: "خدا میداند آنچه من انجام دادم، برای شیعیان منفعت است؛ والله للذی عملت لشیعتی خیر مما طلعت علیه‌ الشمس..." (الاحتجاج 67/2) خروجی سیره امام مجتبی این است که او؛ نه برای بقاء زعامتش صلح کرد چراکه همه چیز بسمت معاویه رفت. و نه آمد بخاطر تکیه بر حرف اولش که به تحریص بر جهاد با معاویه بود، یا دوری از اعتراضات افراد ماجراجو، بر جایگاه ناپایداری اصرار ورزد. به تعبیر برخی از بزرگان؛جهاد امام حسن را نباید کمتر از جهاد حضرت حسین دید، چون در دومی شهادت بود و لقاءالله و در جهاد امام حسن عمری ظالمی را دیدن بود و خون دل خوردن. پس - بقاء اسلام فقط به شمشیر نیست، گرچه آماده داشتن شمشیر و سلاح ضروری است. بقاء اسلام به مصالحه و مذاکره هم فقط نیست، گرچه شاید در زمانی همو ضرورت پیدا کند. بقاءاسلام؛ به بودنِ مسلمین و ادامه خطوط اسلام در جامعه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و محلی است. و از همه مهمتر؛ "بودن اسلام درقلبهاست". @khanjanidroos
با زبان روزه میچسبد برایت نوکری جان به قربان عطایت یا حسن بن علی @Khanjanidroos
✅✅چرا امام علیه‌السلام سازشگر نیست؟ ✅ اگر امام حسن به صلح دچار مى‏‌شود، به خاطر تنهايى و خيانت يارانى است كه پول معاويه و رياست او را به دل گرفتند و از امام بريدند. و اگر على در برابر معاويه و قرآن‏هاى بلند صلح را نمى‌‏پذيرد، به خاطر فريب و نيرنگى است كه در ميان است. پس صلح و سازش در جنگ‏هاى عقيدتى و در مبارزه‌‏هاى مقدس دينى تا رسيدن به هدف معنا ندارد. مگر آنجا كه به دشمن فرصت بازگشت بدهى و يا براى خودت فرصت جمع‏‌آورى و تجديد قوا بخواهى. ✅ صلح امام حسن چيزى جز آتش بس نبود، كه حضرت از هدف خود تخفيف نداد و از باطل براى حق نردبان نساخت؛ چون هر مبارزى كه از هدف مايه بگذارد و كوتاه بيايد، بر فرض ببرد، باخته است. بگذر از اين‏كه باخت‏ها حتمى است، كه در موضع ضعف، كارى نمى‌‏توان كرد و تخفيف‏‌ها از اين موضع ضعيف خبر مى‌‏دهند. امام حسن(ع) سازشگر نيست؛ چون نه تخفيف داده و نه تسليم شده؛ چون ياورى ندارد، تحميل نمى‌‏كند؛ مى‌‏ايستد تا زمينه را فراهم نمايد. ✅ دنيا با تمامى گوش‏هايش مى‌‏شنود كه مى‌‏گويند امام مجتبى مؤمنين را ذليل كرد، كه امام مجتبى زبانش گويا نبود، كه او ترسيد، كه او زن باره بود و از جنگ هراسيد. راستى كه عجب تلخ‏هاى شيرينى است. امام مجتبى كه زبانش معاويه را مى‌‏لرزاند، گنگ معرفى مى‏‌شود و مردمى كه به دنيا روى مى‏‌آورند عزّت خدا مى‌‏شوند و خطاب مذلّ المؤمنين سر مى‌‏دهند آن هم تا روزهاى آخر، حتّى آن هنگام كه امام پاره‌‏هاى جگرش را در ميان طشت مى‌‏بيند و خون دلش را به روى زمين مى‌‏ريزد. شيرينى دنيا در همين است كه با تلخى‌‏هايش نهفته‏‌ها را آشكار مى‌‏كند و ته كيسه را بيرون مى‌‏ريزد و سرمايه‌‏ها را نقد مى‌‏نمايد. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ در اين ماه بايد دل‌هايمان را مطالعه‌اى بكنيم، شايد... در اين ماه رمضان بايد دل‌هايمان را مطالعه‌اى بكنيم، شايد يك جمع بندى مناسبى براى اين ماه باشد. بايد ببينيم كينه‌هاى ما نسبت به مؤمنين، نسبت به دوستان، از چه نوع است. آيا «لِلّه» است‌؟ در دعا داريم كه: «خدايا! تو كينه‌ها را ببر، مگر آن كينه و غِلّى كه به خاطر تو باشد». بايد ببينيم كه كينه‌هاى ما به خاطر چيست‌؟آيا براى اينكه دعوتمان نكردند يا ديرتر به ما گفتند يا چايى خوب به ما ندادند يا... اين كينه‌هاباعث محروميت‌هاست. اين سوء ظن‌ها و بدگمانى‌ها باعث محروميت‌هاست؛ چه به خدا و چه به بندگان خدا. آيا ما به خدا بدبين نيستيم‌؟ يعنى خدا را مهربان و رحيم مى‌بينيم، نزديك مى‌بينيم، مجيب مى‌دانيم، ته دلمان در پروندۀ خدا سياهى ننوشته‌ايم‌؟ راستى آيا مسبِّح هستيم‌؟وقتى همۀ اين بارش‌ها باشد ولى ظرف من واژگون باشد، چه حاصلى به دست مى‌آورم‌؟ در روايت آمده است كه اگر به مقدار كمى كينۀ مؤمنى در دل تو باشد، به اندازۀ سال‌هاى نورى، بوى بهشت را نخواهى شنيد و نخواهى يافت. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫روزه‌ی ماه رمضان به انسان ثابت میکند که انسان میتواند 🔻رهبر معظم انقلاب: گاهی انسان به خود تلقین میکند که من نمیتوانم بر هوای نفس فائق بیایم. روزه‌ی ماه رمضان به انسان ثابت میکند که انسان میتواند؛ آن وقتی که بکند، عزم راسخی به کار ببندد، میتواند بر هوسها فائق بیاید و پیروز شود. این اراده‌ی قوی میتواند ما را چه از عادات شخصی ناپسند خودمان و چه از عادات اجتماعی خودمان جدا کند.۱۳۹۲/۰۵/۲۲ @Khanjanidroos
حقیقت صلوات ✅كسى كه بهره هايى از كسى گرفته و محبت هايى از او ديده، اگر بخواهد در برابر آن محبت ها چيزى بدهد و چيزى هم ندارد كه در خور او باشد چون هر آنچه را هم كه دارد از خود اوست. 👈به كس ديگرى رو مى آورد كه بزرگ تر و برتر و از او به ما نزديك تر است، از او مى خواهد كه تو پاداش او و بهره او- رسول- را بده؛ چون او به من محبت كرده، تو بر او درود بفرست و به او پاداش بده و او را سرشار كن تا اينها او را از وسعت ها و درودها و رحمت ها انباشته كند. «صَلِّ عَلَيْهِ صَلاةً ناميةً زاكِيةً تَرْفَعُ بِهَا دَرَجَتَه »، تا او به مقامات و مراحلى كه بالاترين مقامات و مراحل است برسد؛ چون راه كه محدود نيست، بى نهايت راه در پيش است. ✅اين است كه تو از رسولى كه سرشار شده و بهره گرفته اى، بر او درود مى فرستى تا پاداشى باشد در برابر محبت هاى او: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ». @Khanjanidroos
امام علی علیه السلام: 💖زن، گُل است... پس در همه حال، با او مدارا كن، و با او به نیکی معاشرت نما، تا زندگیت با صفا شود 📕وسائل الشيعه، جلد ۱۴، صفحه ۱۲ @khanjanidroos
💢نیتِ مومن امام صادق(ع): ✅گاهى مؤمنى در روز مى گيرد كه در شب نماز شب بخواند، ولى خوابش مى برد و موفق به خواندن نماز شب نمي شود خداوند به دليل همان و قصدش براى او اجر نماز شب را ثبت مى فرمايد و براى نفس هايش ثواب تسبيح و براى خوابش ثواب مى دهد. 📚ميزان الحكمة، ج ۱۰، ص ۲۸۰ @khanjanidroos
💠معارفی از جزء شانزدهم قرآن کریم 🔸زیانکارترین انسان‌ها چه کسانی‌اند؟ قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً(103)الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُُمْ فیِ الحَْیَوةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یحَْسَبُونَ أَنهَّمْ یحُْسِنُونَ صُنْعًا(104- کهف) بگو: [می‌خواهید] شما را از زیانکارترین مردم با خبر کنم؟ آن‌ها کسانی‌اند که تمام سعی و تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال می‌کنند کار خوبی انجام می‌دهند. این آیه از کسانی خبر می‌دهد که در عمل از هر زیانکاری زیان کارترند و آن‌ها کسانی هستند که در زندگی دنیا هم از عمل خود بهره نگرفتند؛ چون «ضلال سعی» همان خسران و بی‌نتیجگی عمل است(1) و چون این‌ها علاوه بر غفلت از ضرر، آن را سود هم تلقی می‌کنند از این رو به زیانکار ترین افراد لقب گرفته‌اند. خسران و خسارت در کسب و کارهایی صورت می‌گیرد که به منظور سود انجام می‌شود و وقتی خسران تحقق می‌یابد که کاسب به غرضی که از تلاش خود داشته، نرسد؛ بلکه مقداری از سرمایه هم نابود شود و یا حداقل منفعتی عاید او نگردد در نتیجه سعیش بی‌نتیجه شود. و این همان است که آیه شریفه آن را «ضلال سعی» خوانده است.(2) اگر کسی ضرر کرد و فهمید ضرر کرده است به فکر چاره افتاده و سعی می‌کند که جبران کند؛ اما بیچاره کسی که ضرر می‌کند و گمان می‌کند که دارد سود می‌برد. چنین کسی چون امیدی به بازگشت و جبرانش نیست پس در حقیقت زیانکار تر از او هم کسی پیدا نمی‌شود. آنگاه در دو آیه بعد ریشه این وارونه انگاری آن‌ها را چنین بیان می‌کند که: آن‌ها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان کافر شدند و دیدار [قیامت و محاسبه اعمال] را به وسیله او منکر شدند و آیات من و پیامبرانم را به باد استهزاء و تمسخر گرفتند. (1) المیزان ج13 ص399 (2) همان @khanjanidroos
✅دختر18ساله دارم جديدابه نمازش کاهل شده هرچه نصيحتش میکنم فايده نداردچه جوري باهاش رفتارکنم؟ ✅دغدغه شما به عنوان پدر یا مادر برای تربیت صحیح فرزند کاملا درست است. اما بایستی با توجه به اینکه ایشان در سنین نوجوانی قرار دارند به برخی نکات توجه کنید. ✅برخی روان‌شناسان و متخصصان، نوجوان را به موجودی دارای دو سر تشبیه می‌کنند. یک سر این موجود کودکی و سر دیگر آن بزرگسالی است. بنابراین دوران نوجوانی پر از تناقض و ابهام برای خود نوجوان و نیز اطرافیان اوست. گاهی اگر دست به کاری بزند به او خطاب می‌شود که «این چه کاری بود؟ تو دیگر بچه نیستی!» و گاهی نیز در قبال انجام کاری به او گفته می‌شود «این کارها به تو نیامده، تو هنوز بچه‌ای!» این نوع برخوردهای دوگانه سبب ایجاد ابهام و تحیر می‌شود. این واقعیت انکارناپذیر است. نوجوان سرشار از هیجان، ناپختگی، احساسات آتشین، ریسک‌ها و دردسرها و از طرفی بحران دوران بلوغ است. پس به صورت طبیعی نوجوان به خودی‌خود دچار مشکل و درگیری است و والدین باید مراقب باشند تا به این مشکلات دامن نزنند. نوجوان به صورت طبیعی، برای اینکه بتواند به هویتی شخصی و مجزای از خانواده و والدین دست پیدا کند، اقدام به انجام رفتارهایی می‌کند. این رفتارها به صورتی طبیعی تعجب والدین را برانگیخته و حتی باعث به هم ریختن نظم معمول زندگی خواهند شد. اما مهم این است که او این رفتارها را به انگیزه آزار یا سلب تحمل والدین انجام نمی‌دهد، بلکه برای متمایز بودن چنین کارهایی می‌کند. والدینی که به این خصیصه روان‌شناختی نوجوانشان آگاهی داشته باشند، رفتار او را حمل بر بی‌ادبی، گستاخی، بی‌شرمی و ... نمی‌کنند و سعی در درک روحیات او دارند. ✅در دوران نوجوانی آنچه که راهگشا است تعامل است نه تربیت. بنابراین می‌بایست سطح رابطه و صمیمیت با نوجوان‌تان را افزایش دهید تا بتوانید راحت‌تر و بهتر با او تعامل و ارتباط برقرار کنید. هر چه میزان همدلی، عاطفه و صمیمیت میان نوجوان و والدین بیشتر باشد اوضاع کنترل‌شده‌تر خواهد بود. ✅در صورتیکه فرزند نوجوان‌تان احساس صمیمیت و رفاقت با شما داشته باشد با نگاه کردن به رفتارهای شما، آنچه را که دوست دارید، قبل از آنکه به زبان بیاورید، داوطلبانه انجام خواهد داد. ✅قطعا نصیحت کردن یکی از راه‌های اشتباهی است که باعث دور شدن نوجوان از والدین می‌شود. نصیحت این معنا را به او القاء‌ می‌کند که تو هنوز بچه‌ای و ما بزرگ شدن تو را به رسمیت نشناخته‌ایم. بنابراین نصیحت باعث دور شدن او و کم شدن میزان رفاقت و صمیمیت با شما می‌شود. ✅بایستی از راه‌های غیرمستقیم استفاده کرده و بدون اینکه متوجه شود، او را به سمت گروه‌های دوستی سوق دهید که اهل نماز و درس هستند. چرا که نوجوانان از دوستان‌شان بسیار تاثیر می‌پذیرند. اگر فرزند شما در گروه دوستی مثبتی عضو شود می‌توانید خیالی راحت داشته باشید اما اگر اینگونه نباشد او نیز به رنگ آن‌ها درخواهد آمد. ✅می‌توانید زمان‌هایی که نماز می‌خواند با رویی گشاده با او روبرو شده و مورد تحسین و تشویق‌های کلامی و غیرکلامی قرارش دهید. اما زمان‌هایی که کوتاهی می‌کند با او بسیار معمولی رفتار کنید. ✅حساسیت خود را پیرامون نماز خواندن ایشان واقعی کنید. اگر او نمازش را دیر یا آخر وقت می‌خواند نیازی به تذکر ندارد. تذکر باعث طرد می‌شود. ✅اینرا بدانید که او به سن تکلیف رسیده و خودش باید آینده‌اش را انتخاب کند و پاسخگو باشد. بنابراین شما تنها باید به عنوان مشاورانی دلسوز برای او باشید و دلسوزانه اگر اشتباهی کرد به او تذکر دهید. تذکرها نیز نباید زیاد باشند. ✅خودتان سعی کنید به نماز اول وقت پایبند باشید و به عنوان الگویی رفتاری تاثیرگذار باشید. همچنین به آداب دیگر مسلمانی مانند خوش‌قولی، خوش‌اخلاقی، عمل به وعده، صداقت، محبت و ... پایبند باشید. ✅مباحث زیادی در این رابطه وجود دارد که شما بایستی با مطالعه کتاب‌های مفید از آن‌ها آگاه شوید. در زیر به چند کتاب مفید اشاره می‌شود: - پنج زبان عشق نوجوانان، تالیف گری چاپمن، ترجمه سیمین موحد. - به نوجوانان گفتن از نوجوانان شنیدن ، تالیف ادل فابر و الاین مازلیش. @Khanjanidroos
🌾🍄🌾🍄🌾🍄🌾 مواظب حرف‌هایتان باشید! حرفها گاهی از زباله‌های هسته‌ای هم خطرناک‌ترند. بعضی‌هایشان را در هیچ جای این کره‌ی خاکی نمی‌توان چال کرد!!! 🍁🍂🍁🍂🍁 @Khanjanidroos
❣شـروع کن خوشبختی جایش همینجاست کنار تو ❣نگذار زندگی ازمقابل چشمانت بگذرد و تو فقط نظاره گر باشی ❣زندگی را زندگی کن @Khanjanidroos