eitaa logo
روحانیت مردمی
908 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
639 ویدیو
59 فایل
درگاه رسانه‌ای جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی مشهد مقدس ارتباط با ما: @jebhe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 برگزاری ویژه‌برنامه روز تبلیغ دینی همزمان با یکم تیرماه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی که به نام "روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی" نامگذاری شده است، تعدادی از فضلای جوان حوزه علمیه مشهد با هماهنگی جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی در شهرستانهای استان خراسان به ارائه بحث با محوریت "الزامات جهاد تبیین" پرداختند. این برنامه تبلیغی بصیرتی بطور همزمان و با میزبانی ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های نیشابور، تربت حیدریه، سرخس، فریمان، چناران، جوین، مه ولات، خواف، قوچان، تربت جام، درگز، گناباد و بردسکن برگزار شد. مخاطبان این جلسات، همگی از فعالان تبلیغی و فرهنگی شهرستان‌ها و روستاهای اطراف آنها بودند که به دعوت ادارات تبلیغات اسلامی و برخی نهادهای حوزوی و فرهنگی دیگر حضور به هم رساندند. @rohaniat_mardomi
آیت‌الله‌ مکارم شیرازی: ❗️افزایش اجاره‌بها غوغا می‌کند/ مکرر تذکر داده و می‌دهیم / می‌دانیم که دولت تلاش می‌کند / امیدواریم 🔹دادِ مردم از گرانی‌ها بلند شده و می‌گویند که قیمت‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد. اجاره‌بهای خانه‌ها غوغا می‌کند که باید برای آن تدبیری اندیشید. حل این مشکلات وظیفه هر ۳ قوه است. 🔹در صنعت خودروسازی نیز دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارد که از طرفی جلوی واردات صحیح خودرو را گرفته و از طرف دیگر هر قیمتی خواستند برای خودروها تعیین می‌کنند و هیچ‌کس نیز نمی‌تواند با آنها مقابله کند؛ در حالی که قیمت مشابه خارجی، بسیار پایین‌تر از خودرو ایرانی است. 🔹مردم گلایه دارند که چرا مراجع نسبت به گرانی‌ها ساکت‌اند؛ مکرر تذکر داده و می‌دهیم که مردم از دولت جدید انتظار دارند که نسبت به بهبود اوضاع تلاش کند و گرانی و تورم را مهار کند. می‌دانیم که دولت تلاش می‌کند و امیدوار است. ما هم به امید رئیس‌جمهور امیدواریم. @rohaniat_mardomi
💠 خطر تحلیل های سیاسیِ مقطعی و ساعت به ساعت! 🔻آیت الله حائری شیرازی: 🔷 در زندان که بودیم هر وقت می‌خواستیم درباره توحید با اینها صحبت کنیم، می‌گفتند: «به ما دستور داده اند که نکنید، فقط کنید»! 🔹بحث ایدئولوژیک یعنی بحث پایه‌ای، اساسی؛ اما بحث سیاسی یعنی مقطعی، لحظه‌ای، نزدیک را نگاه کردن. هی به اینها گفتند: «بحث سیاسی کن»، «مقطعی نگاه کن»، «تحلیل‌های ساعت به ساعت کن». این جوری شد که زمین خوردند! نگاه به نزدیک کردند؛ لذا تعادلشان حفظ نشد و زمین خوردند. 🔶 شما در [تحلیل مسائل] انقلاب، نگاه به دور بکنید. «ای وای چه صف نانی ...» این نگاه به نزدیک کردن است! ضد انقلاب هی نگاه به نزدیک می‌کنند، می‌گویند «صفِ نان»، «صف مرغ»، «صف این»، «صف آن». 🔸شما دور را نگاه کن، آن روز را نگاه کن که دشمن بالاخره بفهمد محاصره اقتصادی کارگر نیست و بگوید «ولش کن آقا»، بعد دروازه‌ها را باز بگذارند. آن وقت دیگر نه از صف خبری است، نه ... وضع اینجا بهتر از جاهای دیگر خواهد شد. نگاه به آینده‌اش بکن. @rohaniat_mardomi
💠دوره معرفتی_تشکیلاتی اسلام ناب طلبگی ویژه طلاب جوان انقلابی 📚 آموزش منظومه معارف ناب مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی 📆زمان برگزاری: ۳۱ تیر تا ۵ مرداد ماه 📌مکان برگزاری: تهران 🔹دوره به صورت حضوری برگزار خواهد شد. ⏳ مهلت ثبت نام: ۱۰ تیر ماه ❓جهت کسب اطلاعات بیشتر با شناسه @eslamenab_dore در همه پیام رسان ها تماس حاصل فرمایید. ثبت نام از طریق👈 www.eslamenaab.ir @eslamenaab_tollab @rohaniat_mardomi
💠 اگر ما مستقيماً وارد طرح تحلیل‌ها و اندیشه‌های اجتماعي بشويم و به بهترين شكل هم آن را بيان كنيم، ولی پیش از آن، ریشه‌های اعتقادی و معارفی‌اش را برای نسل کنونی تبیین نکرده باشیم، حرکت او مستمر نخواهد بود و دوام نخواهد داشت و نخواهد توانست يک‌دنيا مسئوليت‌هاي اجتماعي (همچون جنگ با آمريكا و كفر، انقلاب فرهنگي و نهضت علمی، درگيري با فرهنگ پيچيده كفر و...) را بر روی دوش خود تحمل کند. 🔻 آیت‌الله میرباقری: 🔶 موضوعات آموزش و تبليغ بايد داراي چند خصوصيت ذيل باشد: اولاً بايد موضوعاتي باشند كه واقعاً بتواند ريشه‏هاي معنويت و ايمان را در ميان مخاطبان خود تقويت كند، نگاه مخاطبان را از يك نگاه سطحي تغيير بدهد و يك بينش عميقی نسبت به مجموعه اعتقادات و معارف ايجاد نمايد. ثانياً ارتباط با زندگي اجتماعي و روز آنها نيز ايجاد کند. هر كدام از اين دو خصيصه نباشد، نقص وجود دارد. يعني اگر ما مستقيماً وارد مباحث روز اجتماعي بشويم و به بهترين شكل هم آن را بيان كنيم، ريشه ندارد. وقتي ريشه نداشت، مستمر نيست و دوام ندارد. از آن طرف هم اگر واقعاً مبلغ مباحث عميق را مطرح كند و ريشه‏ها را درست كند امّا ارتباط آن را با موضع‏گيري زندگي فرد روشن نكند ـ اگر چه كار خودش را مي‏كند ـ تأثير جدي نخواهد داشت. يعني اگر فرد نتواند رابطه اعتقادات با عمل اجتماعي خودش را معين كند، در زندگي اجتماعي دچار مشكلات جدّي خواهد شد. 🔶 اگر ما نتوانيم رابطه موضع‏گيري اجتماعي را با اعتقادات معنوي و سنتي جامعه تمام كنيم و اگر نتوانيم يك ريشه‏هایي ايجاد كنيم كه اين بدنه را بكشد، اين بدنه سنگين نمي‏تواند روي ريشه ضعيف بند بشود. شما مي‏خواهيد يك دنيا مسئوليت‌هاي اجتماعي روي دوش افراد بگذاريد، مي‏گوئيد جنگ با آمريكا و كفر، انقلاب فرهنگي و نهضت علمی، درگيري با فرهنگ پيچيده كفر و...، حالا مي‏خواهيد اين انسان را به حركت در بياوريد اما با كدام انگيزه؟ چه انگيزه‏اي را مي‏توانيد ايجاد كنيد كه بتواند بار اين همه سياست را بكشد؟ خدا رحمت كند مرحوم حاج شيخ علي صفائي(ره) مي‏فرمود: اين چنگي كه شما به ديوار زديد نمي‏تواند اين وزنه گوشت را تحمّل كند! 🔶 در نگاه بعضي از دوستان، جنبه اجتماعي كار براي آنها خيلي مهم است كه واقعا هم مهم است و اصلاً نبايد كم‌رنگ بشود، يعني نگاه به شرايط عيني داشتن و عمل اجتماعي جامعه را بسامان كردن، اين نكته خيلي مهم است، ولي آن پايگاهي كه بايد براي بحث تعبيه بشود كه از آن پايگاه بشود بار را بر دوش جامعه گذاشت، بینش اعتقادی و معارفی است. اگر شما نتوانيد آن پايگاه را تعبيه كنيد، جامعه نمي‏تواند آن بار را بكشد. @rohaniat_mardomi
💠 فاصله ما با مرام بهشتی دوستان و نزدیکان در خاطراتی که نقل کرده‌اند، ویژگی‌هایی را برای او برشمرده‌اند که نشان می‌دهد چرا ما امروز به گفتن از نیاز داریم و چرا با فاصله داریم. 🔹بهشتی به معنای واقعی، اهل تقوا و پرهیزگاری بود و مراقب بود در گفتار و رفتارش، چیزی بر خلاف حق نباشد. حب و بغض‌ها و طرفداری یا موضع‌گیری‌هایش، او را از مدار حق خارج نمی‌کرد. 🔹در کارهایش بسیار منظم بود. برای هر کاری زمان لازم را در نظر می‌گرفت و نه زودتر اقدام به آن کار می‌کرد و نه دیرتر. نظم و انضباط کاری او بارها دوستانش را شگفت‌زده کرده بود. 🔹باسواد، اندیشور و صاحب‌نظر بود و درک دقیقی از مسائل داشت. تحلیل‌هایش، برآمده از آگاهی‌های عمیق از مبانی دینی و واقعیت‌های اجتماعی بود. 🔹بسیار صبور و خویشتن‌دار بود و طوفان ناملایمات و مشکلات، دریای وجودش را متلاطم نمی‌کرد. 🔹دنیادیده بود و با وجود تجربه زندگی در غرب، دچار خودباختگی و شیفتگی در برابر غرب مدرن نبود و همواره بر خودباوری و تکیه بر هویت و ظرفیت دینی و ملی تاکید می‌کرد. 🔹فروتن بود و خود را بالاتر از دیگران نمی‌دید و شخصیت علمی و جایگاه اجتماعی‌اش را به رخ دیگران نمی‌کشید. 🔹گفت‌وگو و تعامل را بر نزاع و تقابل ترجیح می‌داد و تحمل شنیدن آرای مخالف و دیدگاه‌های متفاوت را داشت. خود را میزان حق و باطل نمی‌دانست و دیگران را بر اساس اعتقادشان به او قضاوت نمی‌کرد. یک بار یکی از منتقدان سرسختش را در کمال تعجب برخی اطرافیان، برای مسئولیتی پیشنهاد کرده بود. 🔹انحصارطلب و تمامیت‌خواه نبود و به استفاده از ظرفیت همه نیروهای پای کار انقلاب، اعتقاد داشت. با همه سلایق و تفاوتها در چارچوب ارزشهای اسلام و انقلاب، میتوانست کار کند و از فکر و توان آنها برای پیشبرد اهداف انقلاب و نظام بهره ببرد. 🔹معتقد به کار جمعی و تشکیلاتی بود و با تکروی و موازیکاری سر سازگاری نداشت و همواره دوستان و اطرافیانش را به کار در کنار هم و استفاده از توان جمع دعوت می‌کرد. اسلام را یک دین اجتماعی و تشکیلاتی می‌دید و بسیاری از شعائر و احکام اسلامی همچون مسجد و نماز جماعت و حج و جهاد را دلیل بر اولویت کار جمعی بر فردی میدانست. 🔹دغدغه اصلی‌اش، انجام وظایفش بود و خودش را درگیر حرف این و آن نمی‌کرد. در اوج اتهام‌زنیهای جریان هوادار بنی‌صدر، گفته بود نباید از کارهایمان باز بمانیم و مشغول دفاع کردن از خودمان بشویم. 🔹مرد عدالت بود و فقر و فساد و تبعیض را در جامعه اسلامی تحمل نمی‌کرد و با همه وجود، برای ریشهکن ساختن ظلم و استضعاف و رواج عدالت و انصاف تلاش می‌کرد. 🔹در برابر دشمنان دین و ملت، سرسخت و قاطع بود و اجازه نمی‌داد کاستی‌های داخلی، بیگانگان و بدخواهان را به طمع بیندازد و و آنها را به ماهی‌گیری از آب گل‌آلود امیدوار سازد. 🔹خودش را وقف اسلام و انقلاب اسلامی کرده بود و هر جا که به حضورش نیاز بود، درنگی نداشت و خواسته‌های شخصی‌اش را به خاطر اسلام و انقلاب، کنار می‌گذاشت. ❗️خوب است یک بار دیگر فاصله خود را با مرام بهشتی مرور میکنیم و برای کم کردن این فاصله بیشتر تلاش کنیم. آینده انقلاب در گرو مرام بهشتی انقلابی‌هاست. حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی در روزنامه شهرآرا ۷ تیر ۱۴۰۱ @rohaniat_mardomi
💠 آخوند اشرافی از چشم مردم می افتد/ روحانیت توجیه گر کار مسئولان نیست؛ ما باید حامی ناصح باشیم. 🔻آیت الله سید احمد خاتمی، در دیدار با علما و روحانیون لرستان اظهار داشت: علما و روحانیون نقش مهمی در پاسداری از انقلاب و جهاد تبیین دارند و لازم است که برای حفظ و صیانت از ارزش‌های اسلامی و انقلابی، تبلیغ مستمر و جهادی داشته باشند. انقلاب اسلامی، امانت الهی است و وظیفه علما و روحانیون در پاسداری و صیانت از آن، از همه سنگین‌تر است. 🔹ایشان با اشاره به اینکه انقلاب با جهاد تبیین پیروز شد و با جهاد تبیین خواهد ماند، تصریح کرد: رسالت و وظیفه علما، و روشنگری است، خطرات را بگویند و خطر آفرینان را معرفی کنند. 🔸بعضی‌ها با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی می‌گویند دین توان اداره اجتماع را ندارد؛ چرا تحریف می‌کنید؟ اتفاقاً دین توان اداره اجتماع را دارد، هر جا به دین عمل کردیم، بردیم، افزود: هر جا که به هر دلیلی نتوانستیم به دین عمل کنیم، آنجا نقطه آسیب ما بوده است. 🔸آیت الله خاتمی با اشاره به توطئه ناامید کردن مردم از سوی دشمن که به شدت هم دنبال می‌شود، افزود: در این راستا چند برخورد وجود دارد، یک: اینکه بگوییم نه اصلاً وضعیت سخت نیست، خروجی این امر این است که می‌گویند وضع اینها خوب است؛ این طور حرف زدن، بدجور حرف زدن است، جدا کردن خود از مردم است، دوم: تا انتقاد می‌کنند، بگوییم مسئله بالاتر از اینها است، شما خبر ندارید، بخصوص اگر کسی مسئول جایی باشد، فلان جا، فلان مقدار برده اند، اولاً این خبرها از کجا درست است؟ بر فرض این راست باشد، خروجی این حرف‌ها چیست؟ همان گونه که برخورد اول درست نیست، این هم نادرست است. 🔹وی با اشاره به نقشه دشمنان در رابطه با سکولاریزه کردن روحانیت، گفت: می‌خواهند روحانیت از انقلاب و نظام کنار بکشد؛ روحانیت توجیه گر کار مسئولان نیست، ما باید حامی ناصح باشیم، نه متملق باشیم و نه اپوزوسیون، هر دو غلط است. 🔸رئیس جمهور شبانه روز در حال خدمت است و امیدواریم بتوانند مشکلات را برطرف کنند. 🔹امام جمعه موقت تهران با اشاره به تخریب روحانیت از سوی دشمنان و بدخواهان، اظهار کرد: هر روحانی که ببینند مؤثر است را تخریب می‌کنند تا تأثیر کلام او را کاهش دهند؛ با تمام وجود سعی می‌کنند که روحانیت را از چشم مردم بیندازند، البته نتوانسته اند و نخواهند توانست. 🔹آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه دشمنان در پی بهانه ای هستند که ما را از مردم جدا کنند افزود: زندگی اشرافی روحانیت را زمین می‌زند؛ روحانیت از چشم نیفتاده، بلکه آن آخوند اشرافی از چشم افتاده که باید هم بیفتد. @rohaniat_mardomi
💠 سجایای جاودانه عالم مردمی 15 تیرماه سالروز ارتحال آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای است؛ عالمی که شهرت دانش و زهد و پارسایی‌اش در زمان حیات او و سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، در میان اهل علم و پرهیزگاری، پیچیده بود. محمد شریف رازی در جلد هفتم کتاب «گنجینه دانشمندان» که در سال 1352ش به رشته تحریر درآمده‌است، درباره مرحوم آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای می‌نویسد: «از علمای متقی و دارای مقام فضل و ورع و مورد احترام همگان می‌باشد. در حوزه مشهد به تدریس و مباحثات فقه و اصول و در مسجد صدیقی‌های بازار سرشور به اقامه جماعت و خدمات دینی تا حال تحریر این مطلب اشتغال دارند.» شهید آیت‌ا... سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب، درباره آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای گفته‌است: «من چهل سال قبل با پدرم از تبریز به مشهد آمدم و برای دیدن آقا، سری به ایشان زدیم. آقا چهل سال پیش همان جایی نشسته بود که الآن نشسته و این اتاق و این خانه کمترین تغییری نکرده؛ یک نسل عوض شده‌بود، امّا تغییری در زندگی ایشان مشاهده نمی‌شد.» آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای، تحصیل‌کرده حوزه علمیه نجف و مشهد بود؛ عالمی که دانش و زُهد را باید دو رُکن اساسی حیات او بدانیم. وی به تمام معنی کلمه، از دنیا و زخارف آن گریزان بود و هرگز به دنبال کسب مال و ثروت نرفت. با این حال، معنای این سخن، گریزان بودن وی از اجتماع و تحولات سیاسی و فرهنگی آن نیست. آن مرحوم، 15 تیرماه سال 1365، در 91 سالگی، دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده‌شد. ✍ برگرفته از پرونده مرتبط از امروز @rohaniat_mardomi
💠 پشتیبان راستین نهضت امام(ره) حیات سیاسی آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای به روایت دکتر موسی حقانی 🔻آن‌چه در پی می‌آید، فرازهایی از سخنرانی دکتر موسی حقانی، معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در نشست پیش‌همایش بزرگداشت آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای است. دکتر حقانی، در این سخنرانی، به بررسی جایگاه و شخصیت آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای می‌پردازد و تأثیر آن را بر ساحت جریان‌های سیاسی و اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. متن این سخنرانی در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبرانقلاب منتشر شده‌است. 🔹مسئله‌ای که دیر به آن پرداختیم ۵۰ سال نماز جماعت آیت‌ا... سید جواد خامنه‌ای در مشهد، قطعاً در دین‌داری مردم تاثیرگذار بوده و کسانی را تربیت کرده است که با توجه به عِرق دینی آن‌ها، می‌توان تمام این افراد را قبل از این‌که سازمان بسیج تأسیس شود، بسیجی دانست. این‌که ایشان تارِک دنیا بودند، به این معنا که زاهد و بی‌رغبت به دنیا بودند، صحیح است،‌ اما به‌معنای ترک حیات اجتماعی نیست و زندگی ایشان جنبه‌های مهم سیاسی هم دارد. متأسفانه ما دیر به مسئله آیت‌ا... حاج سید جواد حسینی خامنه‌ای پرداختیم و این هم ریشه در این دارد که ما پس از انقلاب، در میزان توجه به شخصیت‌های دینی براساس فعالیت‌های خاص سیاسی‌شان اقدام کردیم و این به دلیل آدرس اشتباهی بود که قبل از انقلاب به مردم داده ... و این آدرس غلط، متأسفانه موجب غفلت از بسیاری از شخصیت‌های دینی شد. درحالی‌که اسلام در ذات خود، سیاسی است و کنش‌های علمای شیعه در هر دوره را باید براساس فهم آنان از شرایط خاص هر زمان فهمید و بررسی کرد. این رویکرد که «اگر کسی کار سیاسی نکرد، نباید به او پرداخته شود» آسیب زیادی به ما وارد کرد و نگذاشت شخصیت‌های برجسته‌ای معرفی شوند. 🔹نگاه هوشمندانه به حوادث و رویدادها آیت‌ا... حاج سید جواد حسینی خامنه‌ای، هوشمندانه حوادث تبریز، نجف و مشهد را دیدند، اما شرایط ایشان را به سمتی هدایت کرد که از نظر کنش‌گری سیاسی منزوی بودند، نه این‌که اساساً سیاسی نباشند، چون اتخاذ چنین تصمیمی و کناره‌گرفتن از برخی اقدامات، خود تصمیمی سیاسی است. ایشان به شکل کاملاً مشخصی با رژیم پهلوی و دستگاه‌های آن هیچ ارتباطی نداشتند و این بسیار مهم است؛ زیرا در سال‌های ۴۴ و ۴۵ بعضی‌ها تحت فشار، مجبور می‌شدند که با رژیم ارتباط برقرار کنند. ایشان موضع سیاسی داشتند، اما درعین‌حال با احتیاط عمل می‌کردند. 🔹شاخص‌های تفکر سیاسی به نظر من شخصیت‌هایی نظیر آیت‌ا... سید جواد خامنه‌ای با منظر محدودی که برخی داشتند، به اسلام نگاه نمی‌کردند. اسلام در ذات خود سیاسی است و هر کسی اسلام را غیرسیاسی ببیند، اشتباه است؛ اما گاهی شرایط برای مبارزات سیاسی مشخص نیست. البته ایشان با همین معیار هم اقداماتی داشتند، مثلاً گاهی پای برخی بیانیه‌های اعتراضی به حکومت پهلوی را امضا می‌کردند و همچنین نماز جماعت خود را در اعتراض به تبعید امام خمینی(ره) تعطیل کردند که خود این یک نوع مبارزه است. بنا به خاطرات نزدیکان آیت‌ا... خامنه‌ای، ایشان در شرایط خفقان رضاخانی، با کلاه، کت و هرچه حکومتی و به تعبیری غربی بود، مخالفت می‌کرد و به پوشیدن لباس روحانیت ملتزم ماند و همین حفظ لباس روحانیت در آن زمان، یک نوع مبارزه به شمار می‌رفت و به نوعی بیان می‌کرد که به حکومت نزدیک نشوید. @rohaniat_mardomi
💐عید سعید غدیر را تبریک می‌گوییم.💐 رهبر معظم انقلاب: را فقط در حدّ یک نصب یا معرفی ساده که پیغمبر اکرم کسی را معرفی کرد، تلقّی نکنید. البته پیغمبر، امیرالمؤمنین را در حضور جمعِ چند ده هزار نفری مسلمانها به خلافت منصوب کرد. در این تردیدی نیست و این مطلبی نیست که فقط شیعه آن را نقل کند. حادثه غدیر را برادران اهل سنّت ما و محدّثان آنها در کتابهای خود با همان خصوصیّاتی که شیعه نقل میکند، نقل کرده‌اند. این چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند؛ اما قضیه در این حد متوقّف نمی‌ماند. مسأله این است که از دوران حضرت آدم که رشته نبوّتها و رسالتها شروع شد و بارها و بارها حکومتهای نبوی در طول تاریخ تشکیل گردید - مثل سلیمان و داوود و کسان دیگری از بنی‌اسرائیل تا زمان پیغمبر ما - آن جایی که ترکیبِ بدیع و شیوای دین و سیاست در اوج خود به صورت یک سنّت ماندگار درآید و هدایت جامعه را تضمین کند، در قضیه غدیر اتّفاق افتاد. ۱۳۸۰/۱۲/۱۲ 🏷 @rohaniat_mardomi
🔻🔻🔻🔻🔻🔻 این روزها، خصوصا به بهانه دستور اخیر دادستان مشهد برای ممانعت از ورود خانم‌های بدحجاب به مترو و انعکاس برخوردهای تند نیروهای گشت ارشاد با افراد بدحجاب، بار دیگر موضوع شیوه برخورد با بد حجاب در جامعه اسلامی محل گفتگو و نقد و نظر شده است. با توجه به اهمیت انتخاب موضع‌گیری صحیح در این موضوع که موجب بازنمایی چهره اسلام، انقلاب و روحانیت در نگاه مردم می‌شود، کانال روحانیت مردمی، با هدف نگاه دقیقتر به ابعاد مختلف موضوع، در بدون داوری، اقدام به در این رابطه می‌نماید. کانال روحانیت مردمی پذیرای نظرات ارزشمند مخاطبان فرهیخته است. @rohaniat_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: کشف حجاب علنی برای حکومت اسلامی تکلیف ایجاد می‌کند/ حکومت موظف است دربرابر حرام بایستد 🔹پول‌های زیادی خرج می‌کنند و از صدها رسانه استفاده می‌کنند تا روی هویت زن مسلمان اثرگذاری کنند، اما نتیجه‌اش فریب‌خوردن چند دختر می‌شود. 🔹چیزی که بنده را حساس می‌کند این است که گاهی خواص بحث حجاب اجباری را مطرح می‌کنند. عده‌ای نادانسته خطی را دنبال می‌کنند که دشمن با آن‌همه تلاش نتوانست. @rohaniat_mardomi
💥 چرا دشمنان از «حجاب» می‌ترسند؟ 👈 ترفند استعمار در مبارزه با حجاب مرحوم حجت‌الاسلام ابوالحسنی مُنذِر (ره) 1⃣ سیاست مرحله‌ای در حجاب‌ستیزی معمولاً ابرقدرت‌ها و دولت‌هاى مخالف دین، کار مبارزه با شعائر را، به طور پلّه پلّه شروع مى‌‏کنند. به عبارت روشن‏‌تر، نخست پاره‏‌اى از شعائر را مورد هجمه قرار مى‏‌دهند و آنگاه پس از موفقیت در مبارزه با آنها، به مبارزه با بقیه مى‌‏پردازند. ▪️یعنی در میان شعائر مذهبى، آن دسته که چشمگیرتر یا شورانگیرتر از دیگر شعائرند، همواره سپرِ بلاىِ شعائر دیگرند؛ و دشمن، براى نابودى کلّ شعائر، نخست از مبارزه با این گونه شعائر آغاز مى‏‌کند. مثلاً در امر پوشش بانوان، «چادر» (به عنوان «حجاب برتر»)، حصن و حفاظِ «روسرى» و «مانتو» است و یا در امر عزادارى سالار شهیدان علیه السلام، مسائلى نظیر «سینه‌‏زنى» و «زنجیرزنى»، حافظ و پاسدار «روضه‏‌خوانى» و «اشک و گریه» در سوک شهیدان کربلا هستند. ▪️همان طور که در جبهه نظامى، خاکریزهاى گوناگونى وجود دارد که برخى درست در خط مقدّم و در تیررس مستقیم دشمن قرار دارند و برخى آن سوتر و در پشت خطّ مقدّم؛ شعائر دینى نیز این چنین‌‏اند و بعضى از آنها حکمِ خاکریزِ نخستین را دارند که فتح و تسخیر آنها، موجودیتِ باقىِ شعائر را مورد مخاطره شدید قرار مى‏‌دهد. 2⃣ اما چه باید کرد؟ باید در برابر هرگونه رخنه به‏ شعائر، محکم و استوار ایستاد و توطئه عمیق و گسترده دشمن را در نطفه خفه ساخت. ▪️اگر دشمن در حمله به این گونه شعائر، با دفاعى سخت و جانانه روبرو شد، جا مى‏‌زند و عقب مى‏‌نشیند و انجام توطئه را به فرصتى دیگر وا مى‏‌نهد، و اگر مقاومتى جدّى و کوبنده ندید، یا توانست با وحشیگرى یا تزویر آن را سرکوب کند، حمله را تا فتحِ خاکریزهاى بعدى ادامه مى‏‌دهد و همچون رضاخان و بدتر از او آتاتورک، کلّ شعائر را نابود مى‏‌سازد. چنانکه رضاخان در این اواخر حتى در مقام حذف ماه‌هاى قمرى اسلامى از تقویم‌ها برآمد و شب یازدهم محرم یعنى شام عاشورا را در میدان توپخانه بساط رقص و پایکوبى به راه افکند! و فجایع آتاتورک نیز ـ از تغییر خط گرفته تا… منع گفتن اذان به عربى و…ـ مشهور تاریخ است؛ بنابراین باید هشیار بود و در برابر هرگونه رخنه به‏ شعائر، محکم و استوار ایستاد و توطئه عمیق و گسترده دشمن را در نطفه خفه ساخت. 3⃣ چرا این همه به حجاب حمله می‌کنند؟ رمز این مخالفت را بایستى در پیوند استوار و ربط وثیقى جستجو کرد که میان شعائر دینى و جوهر اسلام و تشیع وجود دارد… اصولاً راه دستیابى به باطن دین و عامل حفظ آن، همین ظواهر و شعائر است. بى‏‌جهت نیست که دشمنان اسلام، خاصّه استعمارگران، به انگیزه محو اساس دین، و قطع ریشه آن، همواره از مبارزه با وجهه ظاهرى و عملىِ دین ـ یعنى از مبارزه با شعائر ـ آغاز مى‏‌کنند: براى آنکه روح تقوا و عفاف را نابود سازند، چادر و روسرى را ـ به جبر و عُنف (همچون زمان رضاخان) یا به غَنج و دَلال (همچون عصر محمدرضا) ـ از سر زنان و دختران مسلمان مى‏‌ربایند. @rohaniat_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جامعه ایرانی یک جامعه عفیف است/ دوگانه سازی های سیاسی که باعث ایجاد گسل در جامعه می شود را محکوم میکنیم 👤 اسماعیلی، وزیر ارشاد: 🔹ما در این باره، کاملاً رویکردی مبتنی بر واقعیت‌های جامعه ایرانی داریم. جامعه ایرانی یک جامعه عفیف، پاک و دارای سابقه ۷ هزار ساله است و موضوع پوشش برای آن یک موضوع هویتی است. 🔹ما این دو گانه سازی‌های سیاسی را که به قصد ایجاد گسل در جامعه ایران انجام می‌گیرد به شدت محکوم می‌کنیم و بنای دولت بر این است که با حرکتی ایجابی و نگاهی مبتنی بر مولفه‌های تاریخی، فرهنگی ایران حرکت کند و تحت تاثیر جوسازی‌ها و مسائل حاشیه‌ای قرار نگیرد./ صدا و سیما @rohaniat_mardomi
🚧 مواجهه عصبی با بی حجابی • این روزها شاهد رویکردهای عصبی و کمتر عالمانه درباره معضل بی حجابی هستیم. منع خدمات دولتی یکی از حادترین هایش بود. در اینباره یک نکته و چند پرسش: • حاکمیت اسلامی می تواند در عقد قرارداد کارمندان خود رعایت حجاب را شرط کند (چنانچه در مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره حجاب هم هست) اما؛ ۱. آیا حق دارد ارائه "خدمات انحصاری خود" به شهروندان (مومن و فاسق) را منوط به رعایت احکام شرع کند؟! ۲. به لحاظ شرعی، آنچه "حق همگانی" تلقی میشود، اساساً میتواند بعنوان "مجازات شهروند" قرار گیرد؟! "سلب حقوق اساسی" مشمول اصل۱۹و۲۰ قانون اساسی، به لحاظ حقوقی -حتی با قانون گذاری- میشود "کیفر و مجازات" قرار داده شود؟! ۳. بفرض امکان، آیا چنین مساله نظری و اجتهادی ای "طبق اصل۳۶" قانون اساسی، "نیاز به گذراندن قانون" از مجلس و تایید عدم مخالفت با شرع و قانون اساسی توسط شورای نگهبان ندارد؟! ۴. بفرض قابلیت مجازات شدنِ سلب برخی از این گونه حقوق (ماده۲۳ ق.م.ا) آیا این مجازات پیش از حکم دادگاه قابل اعمال است؟! این محرومیت بدون محکوم شدن در دادگاه به چه عنوانی بر او اجرا شود؟! مجازات اصلی، تکمیلی یا تبعی؟! ۵. مخاطب نامه (دولت) با منع حق، "بدون محکوم شدن در دادگاه"، آیا مشمول ماده۵۷۰ ق.م.ا نمی شود؟!پ.ن: بهتر نیست بجای این کارهای شتابزده و "افراط در رویکرد انتظامی_قضایی"، کمی در رویکرد های اجتماعی و مرحله گذاری های آن با ""، فکر و نظریه پردازی کرد؟! ✍ حجت‌الاسلام محسن قنبریان @rohahaniat_mardomi