eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
6.3هزار ویدیو
341 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5999059771859143916.mp3
4.79M
💎برای اهل معرفت سلب توفیق یک نماز جماعت گریه دارد. 💎اهل دنیا بی همتان و پستانند. 💎فخرفروشی با بیت المال مسلمین؟! ✅مجله علمی نکته های ناب در همه پیامرسان ها، مخزن: تلگرام، ایتا @rooshanfekr
این عددها با ما حرفی دارند یک دقیقه وقت بگذارید... 🎞 فیلم فسیل فاقد ارزش فنی هنری، فاقد یک حرف مفید برای عامه مردم. 📽 در حال اکران 🔻فروش: ۱۷۴ میلیارد تومان 👥 تقریبا ۲/۹۰۰/۰۰۰ نفر فیلم را دیده‌اند 🎞 فیلم غریب به لحاظ مولفه‌های فنی و هنری در سطح بسیار بالا، بیانگر زندگی یک قهرمان ملی و انقلابی. ⭕️ اکران سینمایی پایان یافته. 🔻فروش: ۱۰ میلیارد تومان 👥 تقریبا ۱۷۰/۰۰۰ نفر فیلم را دیده‌اند 🎞 فیلم مصلحت به لحاظ هنری قوی و قابل دفاع. دارای محتوای قوی با محوریت مسایل جدی کشور. 📽 در حال اکران 🔻فروش: ۱ میلیارد تومان. 👥 تقریبا ۱۷/۰۰۰ نفر فیلم را دیده‌اند ⁉️ تهیه‌کننده‌ی فسیل با فروش همین فیلم تقریبا بودجه ۸ فیلم دیگر را به دست آورده. و قطعا نتیجه می‌گیرد که اگر فیلم‌هایی سخیف و ضعیف تهیه کند مشتری دارد. اما تهیه کننده غریب و مصلحت در مورد ادامه‌ی همین مسیر چه نتیجه‌ای می‌گیرند؟ ❓قصور و تقصیر هرکدام از ما به عنوان فرد و مسئول یک تشکل با ده‌ها و صدها نفر عضو تشکل، در شکل‌گیری این وضعیت چیست؟ 💡یک فعال مسجدی یا فرمانده پایگاه با ترغیب دوستان و اهالی محله چقدر می‌تواند در اصلاح این وضعیت نقش‌آفرین باشد؟ ♻️همین قصه در مورد میزان چاپ کتاب‌های خوب وکانال‌های خوب... هم وجود دارد. @rooshanfekr ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ حکایت همسرِ بداخلاقِ یک مرجع تقلید ⚡️ نحوۀ سلوک الی الله با همسر ◀️ نقل شده که مرحوم آیت‌اللّه سید احمد خوانساری، قرینی داشت که خیلی بداخلاق بوده است؛ نقل کرده‌اند که روزی سَرِ درس آمده بود و هرچه حرف زده بود، آقا اعتنا نکرده بودند؛ او جلوی شاگردان، کتاب را برداشته و به‌سمت آقا پرت کرده بود و رفته بود! بعد ایشان کتاب را برداشته و درس را شروع می‌کنند. این رفتار، کظم غیظ و شرح‌صدر است. بعد هم وقتی همسر ایشان از دنیا رفته بود، ناراحت بودند و گفته بودند نمی‌دانید من چه‌قدر با این همسر رشد می‌کردم. ◀️ اگر کسی به ما یک حرف بدی گفت، دارد ما را رشد می‌دهد. «ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ». هرچه به ما می‌رسد، دست خدا در پشت صحنۀ آن است. بنابراین، خدای متعال دارد ما را رشد می‌دهد. در روایات آمده که مؤمن حتماً به یک‌کسی مبتلاست، یک همسایه یا یک رفیق یا کسی که مؤمن را آزار می‌دهد؛ اینها زمینۀ رشد مؤمن است؛ اگر او را رها کند، غافل می‌شود؛ باید کسی کنار انسان باشد که او را رشد دهد؛ خدای متعال یک مأمور گذاشته است تا انسان را تنظیم کند؛ مثل این ماشین‌ها که تنظیمِ باد می‌کنند، اگر کمی اضافه باشد در سرعتِ زیاد، خطر‌آفرین است؛ اگر ذرّه‌ای به خودش بالید و خیال کرد که خبری است، در سرعتِ زیاد، به‌سرعت زمین می‌خورد؛ به‌خصوص اگر کسی اهل راه و در حال حرکت باشد، اگر سرعت داشته باشد و یک ذرّه عُجب پیدا کند، کارش تمام است. گاهی‌اوقات کسی می‌گوید این چه حرفی بود بالای منبر گفتید؟ این اعتراض، انسان را تنظیم می‌کند، چون انسان گاهی احتیاج به این حرف دارد؛ چون خیال می‌کند چیز مهمّی گفته و واقعاً خبری است! این‌که یک جملۀ انتقادی به او می‌گویند، کمی تنظیم و متعادل می‌شود. اگر کسی یک جمله‌ای علیه ما گفت، او مأمور خداست که ما را متنبّه می‌کند. آقای خوانساری هم از این باب فرموده بودند که نمی‌دانید داد و فریاد او چه‌قدر برای من مفید بود و چه‌قدر من با این آدم رشد می‌کردم. ◀️ البته انسان نباید کاری کند که دیگران پل او به‎سوی بهشت باشند. باید طوری به او احسان کند که او هم در آخرت گرفتار نشود، و اِلّا اگر همیشه کنار کسی بود که او را متنبّه می‌کند و او هم بگوید «الحمدلله» و اعتنا نکند، این کار، خوب نیست! احسان این است که دست او را بگیرد که او هم نجات پیدا کند. این احسان، راه‌های مختلفی دارد؛ بعضی مواقع باید در مقابلِ بدی‌ها خوبی کنید و یک‌موقع هم خوبی، خوبیِ ظاهری نیست، باید برایش زحمت بکشید تا اصلاح شود؛ مثل همان کاری که وجود مقدّس رسول اللّه(ص) انجام می‌دادند؛ آنها اذیت می‌کردند، حضرت دعا می‌کردند؛ یا مثل کاری که امام مجتبی(ع) انجام دادند؛ شخصی که از شام آمده بود به حضرت دشنام گفت، حضرت به دیگران فرمودند: سکوت کنید. سپس به آن شخص فرمودند: اگر در این شهر خانه نداری، ما به تو مسکن می‌دهیم، اگر گرسنه هستی، طعام می‌دهیم. احسان یعنی کاری کنید که او متوجّهِ بدی خودش بشود و خودش را اصلاح کند. معنی احسان این نیست که اگر کسی واقعاً ظلم و تعدّی می‌کند و خود را جهنّمی می‌کند، بی‌اعتنا باشیم. احسان این است که طوری برخورد کنید که هم او را از جهنّم نجات دهید و هم خودمان به بهشت برویم؛ یک‌جایی هم ممکن است در تأدیب شخص، تلخ‌کامی هم بکنیم. @rooshanfekr
شرح دعای ندبه_73.mp3
10.09M
۷۳ آره فقط ما خوبیم ! ✘ معنی این حرف پیامبر اسلام (ص) مگه جز اینه؟ من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میته جاهلیه؛ هر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جااهلیت مرده. ✘ یعنی اینهمه آدم خوب توی تاریخ، به مرگ جاهلیت مردن، چون با امام زمانشون آشنا نبودند؟ @rooshanfekr
این شما و این عید غدیر... هرچه می توانید سنت‌های خود را در عید غدیر، جدی‌تر بگیرید. نگویید: «مستحب است؛ شد شد؛ نشد نشد». این سنت‌ها از اوجب واجبات است. چرا؟ چون ما شیعیان است. پدرها جوری نسبت به عید غدیر ارادت به خرج بدهند که بچه‌ها از یک ماه، دو ماه قبل چشم‌ انتظار عید غدیر باشند! حتی اگر لازم شد، قرض کنید و یک عیدی حسابی -به اندازه‌ای که به علی ارادت دارید- به بچه‌ها بدهید. نگویید: «باز من باید یک چیزی خرج کنم!» نه! مقروض می‌شوی، خب بشو! تو که برای چیزهای دیگر قرض کرده ای، یک بار هم برای حضرت علی مقروض شو. مسیحی‌ها بابانوئل درست می‌کنند و به بچه هایشان می‌گویند: «او برای تو هدیه را آورده؛ مسیح برای تو این هدایا را آورده». بچه از اول ذهنش با عیسی (علیه‌السلام) انس می‌گیرد، رفاقت می‌کند. حالا بروید ببینیم چه کار می‌کنید! این شما و این عید غدیر. سفری، تفریحی، گردشی می‌خواهی ببری، بگو این مال عید غدیرت است! اگر هم تابستان می‌بری بگو، قولش را عید غدیر به شما دادم. قول‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها بدهید، عید غدیر بدهید. هدایایتان و وعده‌هایتان را بگذارید در این روز تا این‌ها با عید غدیر جوش بخورند. 👈 فقط ۲۱ روز تا عید بزرگ غدیر فرصت باقیست. @rooshanfekr
📜 و درود خدا بر او که فرمود: 💠 وصف چگونگی مرگ و مردن💠 💎 سختی جان کندن و حسرت از دست دادن دنيا به دنياپرستان هجوم آورد. بدن ها در سختی جان کندن سُست شده و رنگ باختند، مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز می دارد و او در ميان خانواده اش افتاده با چشم خود می بيند و با گوش می شنود و با عقل درست می انديشد که عمرش را در پی چه کارهايی تباه کرده و روزگارش را چگونه سپری کرده؟ به ياد ثروت هايی که جمع کرده می افتد، همان ثروت هايی که در جمع آوری آنها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شُبهه ناک گردآورده و اکنون گناه جمع آوری آن همه بر دوش اوست که هنگام جدايی از آنها فرارسيده و برای وارثان باقيمانده است تا از آن بهره مند گردند و روزگار خود گذرانند. راحتی و خوشی آن برای ديگری وکيفر آن بر دوش اوست و او درگرو اين اموال است که دست خود را از پشيمانی می گزد، به خاطر واقعيّت هايی که هنگام مرگ مشاهده کرده است. در اين حالت از آنچه که در زندگی دنيا به آن علاقمند بود، بی اعتنا شده آرزو می کند، ای کاش آن کس که در گذشته بر ثروت او رشک می برد، اين اموال را جمع کرده بود. اما مرگ هم چنان بر اعضای بدن او چيره می شود، تا آنکه گوش او مانند زبانش از کار می افتد، پس در ميان خانواده اش افتاده نه می تواند با زبان سخن بگويد و نه با گوش بشنود، پيوسته به صورت آنان نگاه می کند و حرکات زبانشان را می نگرد، امّا صدای کلمات آنان را نمی شنود. سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرا می گيرد و چشم او نيز مانند گوشش از کار می افتد و روح از بدن او خارج می شود و چون مرداری در بين خانواده خويش بر زمين می ماند که از نشستن در کنار او وحشت دارند و از او دور می شوند. نه سوگواران را ياری می کند و نه خواننده ای را پاسخ می دهد. سپس او را به سوی منزلگاهش در درون زمين می برند و به دست عملش می سپارند و برای هميشه از ديدارش چشم می پوشند... @rooshanfekr
📚 حلال بودن جنین حیوان ذبح شده 💠 سؤال: اگر بعد از ذبح متوجه شویم که گوسفند، باردار بوده و بره، مرده از شکمش خارج شود، آیا بره حلال است؟ ✅ جواب: اگر خلقت جنینِ حیوان، کامل شده یعنی مو یا پشم بر بدنش روئیده باشد، حلال است؛ در غیر این صورت حلال نیست. ذبح @rooshanfekr
📜 به بهشت قانع نباش ▫️محروميت‌هاى ما نتيجه محدوديت‌هاى ماست. يك عمر از اين ديوارها و از اين حدود پاسدارى كرده‌ايم كه نكند بريزد، ولى همه همّ و غمّ او اين بوده كه همانها را بريزد و به هم بزند. ▫️ همين محدوديت.هاست كه ما را محروم مى‌كند. بايد اين حدودرا شكست. چقدر قانعيم! چقدر كم مى‌خواهيم! ▫️وقتى آن ساربان خدمت رسول اللَّه (ص) آمد و گفت من همان كسى هستم كه در سفرى كه از مكه بيرون آمده بوديد، به شما كمك كردم، حضرت گفتند چه مى‌خواهى؟ و او فكرى كرده بود و گفته بود يك صد شتر با ساربانش! ايشان تعجّب كردند و سرشان را پايين انداختند و فرمودند: «حاجتش را برآورده كنيد.» بعد فرمودند: «چرا اين ساربان از آن پيرزن بنى اسراييل كمتر است؟!» صد شتر مى‌خواهد! ▫️بسوزد ريشه كسانى كه مى‌گويند مذهب آمده تا به انسان قناعت بدهد، در حالى كه همه انبياء آمده‌اند تا به انسان بگويند كه به دنيا كه هيچ، حتى به بهشت هم قانع نشود! ▫️حضرت از خواسته اين مسلمان تأسّف مى‌خورد و ناراحت مى‌شود و به داستان برادر خود موسى (ع) با آن پيرزن بنى‏اسراييلى اشاره مى‌كنند، كه زمانى كه برادرم موسى (ع) مى‌خواست از مصر بيرون بيايد، مأمور شد تا جنازه يوسف (ع) را نيز با خود حمل كند و به سرزمين مقدس ببرد. از محل جنازه فقط يك پيرزن از بنى اسرائيل خبر داشت. وقتى موسى (ع) آن پيرزن را مى‌يابد و از جنازه يوسف (ع) سؤال مى‌كند، او مى‌گويد چه مى‌خواهى؟موسى (ع) از محل جنازه مى‏پرسد، اما پيرزن شرطى دارد و موسى (ع) تعجّب مى‌كند. ▫️در روايت آمده است: به موسى خطاب شد كه هر شرطى دارد بپذير، زيرا تو نمى‌دهى، بلكه اين ما هستيم كه مى‌دهيم. موسى هم مى‌پذيرد.پيرزن از موسى مى‌خواهد كه در بهشت، در درجه و در رتبه او باشد. ▫️ما در زندگى خود به كم‌ها قانع شده‌ايم. تمام زندگى ما به يك امكان بانكى و دو تا خانه و يك ماشين و يك زن و چند بچه و ... ختم شده است. ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۹۲ #⃣ @rooshanfekr
مدارا با اهل باطل_mixdown.mp3
3.84M
🔶 مدارا با اهل باطل 🔷 اگر بنا بر این باشد که بخاطر گناه آنها را رها کنید، ما نیز باید شما را رها کنیم. 📌برگرفته از جلسات «ستاره قطبی» @rooshanfekr
🔴 آزمایش سخت منتظران 🔵 امام رضا علیه السلام فرمودند: 🌕 منتظران گداخته می شوند، همان گونه که طلا در کوره گداخته می شود، و مانند طلای ناب از ناخالصی پاک می شوند. 📚 الارشاد ص۳۳۹ @rooshanfekr
📸🅾️ آلودگی‌های ماورایی‌ این‌گونه توسط دشمنان به جامعه‌ ما تزریق می‌شه متأسفانه جوانان بسیاری در کشور گرایش به چنین پوشاکی دارند. 👈 نمادهای داخل در این تیشرت: بُز بافومت ( ابلیس ) تکامل شیطانی انسان صلیب برعکس ستاره پنج پر ( پنتاگرام ) و دایره یینگ یانگ ( فناناپذیری انسان و جهان ) مار @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بی‌خانمان‌های آمریکا شرایط سختی را تجربه می‌کنند و گفته می‌شود حدود 19 میلیون آمریکایی هم بعلت ناتوانی در پرداخت هزینه اجاره در خطر اضافه شدن به جمعیت ششصد هزار نفری بی‌خانمان‌های آمریکا قرار دارند. (این امار رسمی است و تخمین زده شده که آمار واقعی در حدود دو میلیون نفر باشد) 🔹آمریکا سالانه بیش از 3 میلیارد دلار به اسراییل کمک مالی می‌کند و به گفته ترامپ بیش از هفت تریلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرده است. اخیرا هم دولت بایدن کمک های بسیار زیادی را به اوکراین کرده است. 💬 هاون مدیا @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانم : هر وقت مهمون داریم، با همسرم دعوامون میشه! عین پادشاها، دست به سیاه و سفید نمیزنه✘ آقا : وقتی به یه مشکل می‌خورم، همسرم انگار نه انگار! فقط تأمین نیازهای خودش براش مهمه✘ ❌ هشدار ... شما به محدوده‌ی خطر وارد شده‌اید. @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام وجایگاه مبلغ پیش خداوند ✓ دغدغه مند غدیر طبق روایت پیامبراکرم مستجاب الدعوه است ✓‏تبلیغ غدیر و خرج اموال برای امیرالمومنین علیه السلام واجب است./استاد کاشانی @rooshanfekr
4_5776344362984149694.mp3
13.16M
    من نباید جلوی هیچ کس کم بیارم! ✔ هشدار: عابدترین انسان هم که باشیم، اگر اهل قاعده‌ی بالائیم؛ خطری عظیم در کمین ماست. 🌟🌟🌟 @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟امام علی(ع)میفرمایند: 💎بهترین ادب آن است که انسان حد واندازه خود را بداند و در همان حد بماند واز اندازه خود تجاوز نکند. 📚غررالحکم ‎‌ ‌@rooshanfekr
📖 💢مناظرات امام على بن موسى الرضا ـ علیه‌السلام ✴️ مناظره با علی بن محمد بن جهم از علمای اهل سنت در مورد عصمت انبیاء 🌺 قسمت اول: ♦️ اباصلت هروی می گوید: ♦️«هنگامی که مأمون پیروان مذاهب و مکاتب مختلف یعنی یهود، نصارا، مجوس، صابئین و سایر فرق و علمای اسلام را در دربار خود گردآورد تا با امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) مناظره کنند، هر کس در برابر آن حضرت عرض اندام کرد، با پاسخ دندان شکنی روبه رو شد و خاموش گشت. ♦️در این میان، نوبت به «علی بن محمّد بن جهم» که از علمای معروف اهل سنت بود، رسید ♦️او به امام (علیه السلام) رو کرد و گفت: عقیده شما درباره عصمت انبیا چیست؟ آیا شما همه را معصوم می دانید؟ ♦️امام (علیه السلام) فرمود : آری. ♦️ابن جهم گفت : پس این آیات را که ظاهرش صدور گناه از آنان است، چگونه تفسیرمی کنی؟ مثلاً قرآن درباره آدم (ع) می فرماید:  🔸«وَ عَصى‌ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‌»(طه، 121.) آدم به پروردگارش عصیان کرد و از پاداش او محروم ماند 🔸و یا درباره یونس(ع) می گوید:  «وَ ذَا النُّونِ اِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ اَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ»( انبياء، /آیه 87.) (یونس خشمگین از میان قوم خودش رفت و گمان کرد بر او تنگ نخواهیم گرفت). 🔸و یا درباره یوسف(ع) می گوید:  «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِهَا» (يوسف/24) (زلیخا قصد یوسف کرد و یوسف قصد او را). 🔸و در مورد داوود(ع) می فرماید:  «وَ ظَنَّ دَاوُودُ اَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ»(ص/24) (داوود گمان کرد ما او را امتحان کرده ایم و از کار خود توبه کرد). 🔸و بلاخره درباره پیامبرش محمّد(ص) می فرماید:  «وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ»(احزاب/37) (تو در دل چیزی [درباره همسر زید] پنهان داشتی که خداآن را آشکار ساخت) ♦️امام(ع) فرمود: وای بر تو! گناهان زشت را به پیامبران الهی نسبت مده و کتاب خدارا به رأی خود تفسیر مکن که خداوند فرموده: «تاویل (و تفسیر) آن را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند» ♦️ اکنون پاسخ سوالاتت را بشنو: ♦️امّا درباره آدم (ع) خداوند او را حجت در زمین و نماینده خود در بلادش قرار داده بود. آدم برای بهشت آفریده نشده بود (و سکونتش دربهشت موقتی بود و بهشت سرای تکلیف نبود) عصیان آدم (و ترک اولای او) در بهشت رخ داد، نه در زمین، و عصمت باید در زمین باشد و مقادیر امر الهی تکمیل گردد (و آدم الگو و رهبری برای مردم جهان باشد) لذا هنگامی که به زمین گام نهاد، خداوند او را حجت و خلیفه معصوم قرار داد، چنان که در حق او می فرماید:  «اِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَ نُوحًا وَ آلَ اِبْرَاهِیمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ»(آل عمران/33) (خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید). این گزینش، خود دلیل بر معصوم بودن این رهبران است؛ زیرا گزینش برای رهبری بدون عصمت، موجب نقض غرض است. ♦️امّا در مورد یونس(ع) منظور از  «لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ» این نیست که او گمان کرد خداوند قادر بر (مجازات) او نیست، بلکه به معنای این است که او گمان کرد خداوند بر او تنگ نمی گیرد (و ترک اولایی نکرده است)، همان گونه که در آیه دیگر قرآن آمده: «وَ اَمَّا اِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ...»(فجر/16) (امّا هنگامی که خداوند انسان را مبتلا سازد و روزی را بر او تنگ بگیرد...) زیرا اگر او گمان کرده بود خداوند قادر بر (مجازات) او نیست، کافر می شد (و کفر از ساحت مقدس انبیا به دور است). ♦️امّا در مورد یوسف(ع) منظور این است که زلیخا قصد کام گیری از یوسف کرد و یوسف قصد قتل وی نمود، اگر او را زیاد تحت فشار برای عمل خلاف عفت قرار دهد (چرا که فوق العاده از این پیشنهاد ناراحت شده بود)، امّا خداوند (در حق او لطف کرد و) او را از قتل زلیخا و عمل خلاف عفت دور ساخت، همان گونه که می فرماید:  «کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ»؛ (یوسف/24) (سوء اشاره به قتل و فحشا اشاره به عمل منافی عفت است). @rooshanfekr
💢 قیام امام زمان (عج) با شمشیر 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ❓سؤال : از برخی روحانیون شنیدم که می گویند امام زمان با شمشیر قیام می کند به نظرتون آیا چنین چیزی ممکن است که امام زمان در برابر سلاح های پیشرفته دشمنان با شمشیر قیام کند ✍ پاسخ : ♦️در این شکی نیست که در روایات ما از شمشیر به عنوان سلاح امام زمان علیه السلام نام برده شده است . ♦️امام صادق علیه السلام فرمود : « همه ما، قائم به امر خداوند هستيم، يكى پس از ديگرى، تا آن كه صاحب شمشير بيايد. چون او بيايد، به گونه ديگرى غير از آنچه بوده، رفتار مى‏ كند.» 📚الکافی ج 1 ص 536 ♦️برخى بر اين باورند كه كلمه «شمشير» در معناى حقيقى آن به كار رفته است و بنابراين مصداق آن، همان شمشير به عنوان ابزار جنگى خاصّ است. در اين گمانه، چيرگى حضرت مهدى عليه السّلام بر دشمنان در فرض ‏هاى ذيل تصور مى ‏شود : 1⃣ خداوند در آن شمشير قدرت و اعجازى قرار خواهد داد كه تمام سلاح‏هاى موجود را مقهور نيروى خود مى‏ سازد. 2⃣ تمام تسليحات پيشرفته از كار مى‏ افتند و غيرقابل استفاده مى ‏شوند و مردم به ناگزير، از سلاح‏هاى ابتدايى (يعنى شمشير و مانند آن) استفاده خواهند كرد. 3⃣در آستانه ظهور، جنگ‏هاى خونين فراوانى به وقوع مى‏ پيوندد و تمام سلاح‏هاى پيشرفته از بين خواهد رفت و از آن پس در جنگ‏ها فقط از ابزارهاى ساده استفاده مى ‏شود. 📚پرسمان مهدویت ص 252 ♦️اما عده ای دیگر از محققان نظری بهتر ارائه داده و می گویند : 🔹بازگشت به عقب نه ممكن است و نه منطقى، و اين بر خلاف سنّت آفرينش و اصل تكامل در زندگى انسانها است؛ بنابراين، هيچ دليلى وجود ندارد كه با جهش جامعه انسانى به سوى حقّ و عدالت، ترقّى و پيشرفت جامعه متوقّف گردد، و يا عقب‏ نشينى كند، عقب گرد و گذشته ‏گرائى با چنان پيشرفت و جهشى متناسب نيست. 🔹بنابراين، قيام يك مصلح بزرگ براى استقرار عدل و آزادى در سراسر جهان هيچ‏گاه سبب نمى‏ شود كه جنبش صنعتى و ماشينى در شكل سالم و مفيدش بر چيده يا متوقّف شود. براى استقرار چنان حكومتى بايد حكومتهاى خودكامه و بيدادگر از صحنه جهان خارج شوند؛ و براى خارج كردن آنها، لااقل در شرايط كنونى يك «سلاح برتر» لازم است؛ سلاحى كه شايد حتّى تصوّرش امروز براى ما ممكن نيست. 🔹روایات متعددی حاکی از پیشرفت چشم گیر علم و دانش و تکنولوژی در زمان ظهور قائم علیه السلام است . 🔹امام صادق علیه السلام فرمود : « هنگامى كه كارها به صاحب اصلى ولايت (مهدى عليه السلام) برسد خداوند هر نقطه فرو رفته ‏اى از زمين را براى او مرتفع، و هر نقطه مرتفعى را پايين مى‏ برد آنچنان كه تمام دنيا نزد او بمنزله كف دستش خواهد بود كداميك از شما اگر در كف دستش موئى باشد آن را نمى‏ بيند » 📚بحار الانوار ج 52 ص 328 👌این که در روایاتی سخن از قیام مهدی علیه السلام با شمشیر به میان می آورد اشاره به این است  كه «شمشير» هميشه كنايه از قدرت و نيروى نظامى بوده و هست همانگونه كه «قلم» كنايه از علم و فرهنگ است. 🔹 حتّى در ميدان جنگهاى سنّتى پيشين سلاحهاى‏ مختلفى جز شمشير به كار مى‏ رفته، همچون تير و نيزه و خنجر، ولى همواره مى‏ گويند اگر در برابر فلان موضوع سر تسليم فرود نياريد «حواله شما با شمشير است» يا گفته مى ‏شد «به زور شمشير حقّ خود را مى ‏گيريم». 🔹یا از قديم معروف بوده «كشور با دو چيز اداره مى‏ شود، قلم و شمشير» و همه اينها جنبه سمبوليك دارد و مفهوم آن تكيه بر قدرت و استفاده از نيروى نظامى است. 🔹ضرب‏ المثلهاى زيادى امروز در اين زمينه در دست است؛ مى ‏گويند «فلان كس شمشير را از رو بسته!» يعنى، آشكارا فدرت ‏نمائى مى‏ كند.» 🔹 «شمشير ميان ما و شما حكومت خواهد كرد،»  اشاره به اين كه جز از راه جنگ مسأله حل نمى‏ شود. 🔹 «شمشيرها را غلاف نمى‏ كنيم تا به هدف برسيم!» كنايه از اينكه مبارزه را تا آخر ادامه خواهيم داد. 🔹از اينجا روشن مى‏ شود كه منظور از قيام مهدى عليه السلام به سيف، همان اتّكاى بر قدرت است؛ براى اينكه چنين گمان نشود كه اين مصلح بزرگ آسمانى به شكل يك معلم، يا يك واعظ، و يا راهنماى مسائل اجتماعى ظاهر مى ‏شود و رسالت او تنها اندرز دادن مردم است. 🔹بلكه او يك رهبر درونگر و دورانديشى است كه نخست از حربه منطق بهره ‏گيرى كافى مى‏ كند، و آنجا كه گفتار حق سودى نبخشد كه در مورد بسيارى از زورگويان و جبّاران سودى هم نخواهد داد، دست به شمشير مى ‏كند؛ يعنى، متوسّل به قدرت مى ‏شود و ستمكاران را بر سر جاى خودشان مى ‏نشاند؛ يا در صورت لزوم، وجود كثيفشان را از سر راه بر مى‏ دارد؛ و شك نيست كه براى اصلاح گروهى از مردم جز اين راه ى نيست . 📚حکومت جهانی مهدی ، مکارم شیرازی ، ص 253 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 📚پرسمان اعتقادی @rooshanfekr
📚بحارالأنوار (جلد ۶۷و۶۸) / ترجمه موسوی همدانی ;  ج ۱  ص ۲۹۲ 💮و از 🌟پيغمبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله روايت شده كه فرمود: 💎روز قيامت گروه‌هائى مى‌آيند كه مانند اين كوه بزرگ اعمال نيك دارند ولى در عين حال فرمان ورود بدوزخ در باره آنان صادر مى‌شود.سؤال شد آيا اين گونه افراد نماز ميخواندند؟فرمود اينان نماز ميخواندند روزه ميگرفتند و پاسى از شب را عبادت ميكردند ولى اگر از دنيا چيزى در دستشان قرار ميگرفت با ولع و حرص او را ميگرفتند @rooshanfekr
🌟امام جواد عليه السلام فرمود: 💎كسى كه از هواى نفس خود اطاعت كند آرزوهاى دشمن خويش را برآورده است. 📚سفينة البحار، ص 728. @rooshanfekr
☘برگی از یک کتاب 🕊امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل فرمود: 👌 ای مفضل! ☘ آدم ابوالبشر سزاوار این نشد که خدا با دست قدرت خویش او را بیافریند و از روح خود در او بدمد مگر به ولایت علی؛ ☘ و موسی شایسته گفتگو با خدا نشد مگر به ولایت علی؛ ☘ و عیسی نشانه قدرت خدا برای جهانیان قرار نگرفت مگر با تواضع و فروتنی برای علی؛ ☘ مطلب را خلاصه کنم کسی جز با بندگی ما لیاقت نظر رحمت الهی را پیدا نکرد... 📚نور مهدویت در دل شبهای ظلمانی کویر، صفحه ۳۴۴ @rooshanfekr
❄نکاتی پیرامون خمس 💎به فتوای اغلب فقها سرمایه، متعلَّق خمس قرار می‌گیرد. بر این اساس، یکی از چیزهایی که لازم است در فهرست اموال مطرح شود، رأس المال یا همان سرمایه است. لازم به ذکر است که مقصود از سرمایه، ثروت متمرکز شده‌ای است که سبب درآمد باشد. مانند اجناس داخل فروشگاه‌ها، ابزار کارهای صنعتی، زمین کشاورزی، کارخانه (اعم از ساختمان، ابزار و زمین آن) بنایی که به اجاره داده شده، باغ یا اتومبیلی که از طریق آن درآمد حاصل می‌شود، سهام و در یک کلام، هر مال و ثروت مولّدی که در طریق تولید درآمد واقع شود. البته به فتوای بسیاری از فقهاء سرمایه‌ای که مؤونه زندگی متوقف بر آن است، خمس ندارد؛ لذا اگر در آمد شخصی فقط از طریق سرمایه اوست باید حساب کرد چه مقدار از این درآمد پاسخگویی مؤونه است؛ مثلاً اگر نصف آن مؤونه را کفایت کند، نصف سرمایه خمس ندارد و اگر همه آن برای مؤونه نیاز است تمام سرمایه خمس ندارد.  💎 مقصود از مؤونه، تنها هزینه مورد نیاز خود شخص نیست؛ بلکه اعم است از مخارج خود شخص و افراد تحت تکفّل وی؛ چه آن افراد، واجب النفقه وی باشند، مانند همسر، فرزندان و پدر و مادر فقیر شخص، یا اینکه نفقه آنها واجب نباشد، مانند میهمان.  💎 زکات یا خمس، جای یکدیگر را نمی‌گیرند. بنابراین، کسانی که سرمایه آنها غلات اربع (گندم، جو، خرما و کشمش) یا انعام ثلاث[2] (شتر، گاو و گوسفند) است،اگر شرایط وجوب زکات در آنها جمع باشد، باید زکات بپردازند و چنانچه مابقی آن از سال خمسی زیاد بیاید، لازم است خمس آن را نیز پرداخت کنند.  @rooshanfekr
✅ درمان تقویت و افزایش عقل با طب اسلامی 1) خوردن نمک قبل و بعد از عذا 2) شستن سر با گل ختمی 3) صدقه دادن و برآوردن حاجت مؤمن 4) گرفتن سبیل و ناخن در هر جمعه 5) مالیدن حنا به کل بدن بعد از استفاده از نوره 6) بوئیدن گل نرگس 7) خوردن ریز غذاهای سفره 8) مصرف کردن سنا مکی یا سید الادویه 9) له کردن گیاه پیچک و گذاشتن آن روی سر بیمار 10) خوردن کرفس ، خرفه و کدو 11) حجامت سر 12) هفت مرتبه بعد از نماز صبح و مغرب بگوید : بسم الله الرحمن الرحیم ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 13) روزی 30 مرتبه بگوید : بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین وتبارک الله احسن الخالقین ولا حول ولا قوه الا باللله العلی العظیم 14) خواندن سوره نحل ماهی یکبار 15) ده مرتبه بعد از نماز صبح بگوید : سبحان الله العظیم وبحمده ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 16) بخور حضرت مریم(ع) DaftareAyatollahTabrizian @rooshanfekr
🌸 حضرت امام صادق (ع) میفرمایند: 💎 الفَقرُ مَخزونٌ عِندَ اللّه ِ كَالشَّهادَةِ ، ولا يُعطيهِما إلاّ مَن أحَبَّ مِن عِبادِهِ المُؤمِنينَ 🔴 💎 فقر ، همچون شهادت ، در خزانه خداوند است و آن را جز به بندگان مؤمنى كه دوستشان دارد ، نمى بخشد 🔴 📚 مشكاة الأنوار : ص 291 @rooshanfekr
💫〰〰〰〰💫〰〰〰〰💫 📜  🌟 صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : 💎بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد ، آن گاه دانش خود را بپراکند. 📚میزان الحكمه، ح 13825 ✅کانال نکته های ناب مهدوی @rooshanfekr