eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.5هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
6.5هزار ویدیو
353 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️استاد عابدینی : 🌸طبق روایت، ایجاد تکثر در مومنین، مشکلات و ایرادات ایشان را گفتن، خیانت به خدا، رسول خدا و مومنین الی الابد است. شماتت مومنین، اثرش بر جامعه مومنین در طول تاریخ و الی الابد است. البته در اصلاح کار مومنین هم به همین شکل است. 🔸محبت سنخیت و تشابه را می رساند و وحدت بین مومنین را بیشتر می کند . هر قدر پیوند بین مومنین دوطرفه باشد و احتیاج و نیاز به هم دیگر دو طرفه باشد ، این محبت شدت می گیرد . 🔻کار شیطان گسستن پیوند های بین مومنین است . قرآن می فرماید : «إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ » شیطان می خواهد با اسباب مختلف بین شما اختلاف و عداوت بیندازد . @rooshanfekr
🌟امام صادق علیه السلام: 💎اصْحَبْ مَنْ تَتَزَیَّنُ بِهِ، وَ لا تَصْحَبْ مَنْ یَتَزَّیَنُ لَكَ. 💎با كسى دوستى و رفت و آمد كن كه موجب عزّت و سربلندى تو باشد، و با كسى كه مى خواهد از تو بهره ببرد و خودنمائى مى كند همدم مباش. 📗وسائل الشیعه: ج 11 ص 412 @rooshanfekr
علیرضا پناهیان: 🔰این سوءتفاهم که «دین و ایمان، لذت ندارد» چگونه ایجاد شده؟ 🔸مؤمنان قلابی و مدعیان ایمان، چون خودشان از ایمان لذت نبرده‌اند، طبیعتاً نتوانسته‌اند این لذت را به دیگران هم منتقل کنند لذا برای بقیۀ مردم، ایجاد سوءتفاهم کرده‌اند که «دین و ایمان، لذت ندارد!» 🔸این خیلی ناراحت‌کننده است که مردم، ایمان را مفهومی لذت‌بخش و شورآفرین تلقی نمی‌کنند و برای رسیدن به لذت و هیجان، سراغ مفاهیم دیگری می‌روند. 🔸اگر آدم‌ها از دین و ایمان، تلقی دیگری جز عشق‌بازی و لذت‌بری داشته باشند، این تلقی موجب می‌شود سراغ لذت‌های پَست و دمِ دستی دنیا بروند و خیلی کم لذت ببرند. 🔸دلیل بسیاری از دین‌گریزی‌ها این است که برای مردم جا نیفتاده: «فقط ایمان است که می‌تواند انسان را به لذت، مستی و هیجان واقعی برساند» این یک حقیقت است؛ شعار نیست، ولی مؤمنان قلابی موجب شده‌اند که این حقیقت برای مردم جا نیفتد. 🔰شب هفتم محرم ۹۶، دانشگاه امام صادق(ع) @rooshanfekr
🔰علت تمام بیماری ها جسمی🔰 ▫️مولا امیرالمومنین علیه السلام 💎هر بيمارى اى از پُرخورى است، مگر تب، كه ناگاه به بدن درمى آيد. 📚 الكافي، جلد ۶، صفحه ۲۶۹، حديث ۸، ________ 🔰علت بیماری معنوی 🔰 🌟رسول خدا - صلّي الله عليه وآله - فرمودند: 💎 شكم خود را از غذا سير نكنيد كه نور معرفت در دل هايتان خاموش ميشود. 📚بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۷۱ @rooshanfekr
💢هیچ وقت، اهل بیت آغازگر جنگ نبوده اند... امام حسین(ع) صبح عاشورا هم برای دشمنانش، امامت میکند به همین جهت، پیش از آغاز جنگ، به دنبال اتمام حجت است... یعنی میخواهد آنها شوند... فکر میکنید، صبح عاشورا برای این مردم نامرد، حسین(ع)از چه میگوید؟ چه استدلالی میاورد؟ مردم تربیت شده با نظریات یک امر مهم را کنار گذاشته اند آنها فقط، بدنبال قرآن کتاب خدا هستند و باید اهل بیت پیامبر فراموش شود پس حسین(ع) مجبور است در صبح عاشورا اینگونه کند: 💎 ای مردم! گفتار مرا بشنوید! و شتاب نکنید اوّل نَسَب مرا در نظر آورید! و ببینید من کیستم؟ و سپس به افکار خود مراجعه کنید و آن را مورد عتاب و سرزنش قرار دهید! ببینید ای کشتن من برای شما سزاوار است؟! و آیا پاره کردن حرمت من بر شما جائز است؟! 💎مگر من پسر دختر پیغمبر شما نیستم؟ مگر من پسر وصی پیغمبر و پسر عموی او که اوّل مؤمن و تصدیق آورنده به رسول الله و به آنچه از جانب خدا بر او نازل شده بود نیستم؟ 💎و اگر مرا باور ندارید و این کلام را تکذیب می کنید، اینک در میان شما کسی هست که شما را خبر دهد! از جابربن عبدالله أنصاری و أبوسعید خُدری و سَهْل بن سَعد ساعدی و زید بن أرقَم و أنس بن مالک سؤال کنید! آنان به شما خبر می دهند که رسول خدا درباره من و برادرم چنین فرموده است. آیا این معنی مانع و حاجز از ریختن خون من نمی شود؟ 📚شیخ مفید، الارشاد صفحه 252 @rooshanfekr
سلوک و عرفان در کلام علی ع در نظری کوتاه و گذرا به نهج البلاغه می بینیم امام علی(ع) وصف سالک الی الله را چنین بیان می کند: «قد أحیا عقلَه و أماتَ نفسَهُ، حَتّی دَقَّ جَلِیلُهُ و لَطُفَ غَلِیظُه و بَرَقَ له لامِعٌ کثیرُ البرقِ فأبانَ له الطَّریقَ و سَلَک به السَّبیلَ و تَدافَعَتْهُ الأبوابُ إلی بابِ السَّلامةِ و دارِالإقامةِ و ثَبَتَتْ رِجْلاهُ بِطُمَأنِینَةِ بَدَنِهِ فِی قَرارِ الأمْنِ و الرّاحةِ بما استَعْمَلَ قلبَه و أرْضی رَبَّهُ؛ عقلش را زنده کرده و نفس خویش را میرانده است تا آنجا که ستبری های بدنش تبدیل به نازکی و خشونت روحش به نرمی گراییده است. برقی پر نور درخشیده، راه را برای او روشن کرده است و در راه راست کشانده و پیوسته از منزلی به منزل دیگر برده شده تا به در سلامت و سرای جاودانه رسیده است. پاهایش در قرارگاه امن با آرامش ایستاده است. این پاداش به موجب این است که دل را درست به کار گرفت و پروردگار خویش را راضی و خشنود کرده است». طبق بیان شریف حضرت، سالک اولین مرحله یعنی آگاهی و احیای عقل خویش در راه سیر و سلوک را به کار می بندد تا دل او روشن شود و در مرحله دوم بر هوای نفس خویش غلبه می کند تا به اخلاق الهی برسد. آن گاه در مرحله بعد نور معرفت الهی بر قلب او می درخشد، راه را به او نشان می دهد و او را به طمأنینه و آرامش می رساند؛ در حالی که پروردگارش از او راضی و خشنود است. بنابراین اگر اولین منزل را معرفت بدانیم، از طریق آگاهی و به کارگیری عقل است و تا راه حقیقت برای شخص روشن نشود و معرفت برای او ایجاد نشود، عشق به کمال و رفتن به سوی محبوب حقیقی در او ایجاد نخواهد شد. پس طلب، زاییده معرفت است و بدون معرفت، طلب حقیقی در سالک پدید نخواهد آمد. به این دلیل است که حضرت فرموده است: «مَن ماتَ مِنکم عَلی فِراشِهِ و هُوَ عَلی مَعْرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ و حَقّ رسولِه و أهلِ بیتِهِ ماتَ شَهِیداً هر کس بر بستر خانه اش بمیرد و در حالی که به حق پروردگارش و رسول و اهل بیتش معرفت داشته باشد، شهید مرده است». مرحله دوم از نظر امام علی(ع)، تهذیب نفس و تزکیه است و مرحله سوم، توحید است. مرحله چهارم بنا به آنچه از این خطبه بر می آید، ورود حالات و مقامات است و مرحله بعد، رسیدن به اطمینان و آرامش است که در این مجال از شرح آن ها می گذریم و تنها به توضیحی کوتاه درباره تهذیب نفس می پردازیم: تهذیب نفس تزکیه و تهذیب نفس که در عبارت امیرالمؤمنین علی(ع) با عبارت (امات نفسه؛ میراندن نفس) بیان شده است، به معنی دور کردن عیب ها و اموری است که موجب فساد و تباهی نفس می شود تا همه قوا و استعدادهای انسانی فرد شکوفا شود و به رضایت الهی برسد.اما چگونه یک سالک کوی حقیقت هوای نفس خویش را بمیراند؟ حضرت علی(ع) راه آن را بیان می کند: «قاتِلْ هَواک بعقلِک؛ با خرد و عقلت، هوای نفس را بکش». و در جایی دیگر می فرماید: «فَارفِض الدنیا، فَإنّ حُبَّ الدنیا یعمِی و یصِمُّ و یبکمُ و یذِلُّ الرِّقابَ؛ دنیا را رها کن که دنیادوستی انسان را کور و کر و لال و خوار می سازد». حضرت در این فرمایش به سالک آگاهی می دهد که همواره قیمت نفس خویش را با آنچه نزد پروردگارش است، معامله کند و قدر و ارزش خود را با چیزی فروتر از آن، یعنی دنیا معامله نکند که در این صورت در این تجارت ضرر کرده و سرمایه وجودی اش را به بهای کم از دست داده است؛ از این رو انسان همیشه به مراقبت و تهذیب نفس نیاز داشته و طی این مسیر نیز مراحلی دارد که باید در فرصتی مناسب به آن پرداخته شود. برخی از مهم ترین حالات عارف از زبان نهج البلاغه وقتی انسان عارف به حقیقت توحید نایل شد، حالت ذکر بر او پدید می آید؛ به گونه ای که هیچ گاه از یاد الهی غافل نمی شود. حضرت علی(ع) می فرماید: «إنّ الله سبحانَه و تعالی جعل الذّکرَ جِلاءً للقلوب؛ خداوند سبحان یاد خویش را جلای قلب ها قرار داده است». از دیدگاه عارفان «ذکر»، یعنی رهایی انسان از تمام مراحل غفلت و نسیان. امام علی(ع) ذکر را کلید انس با محبوب و همنشینی با او دانسته و فرموده است: «الذِکرُ مِفتَاحُ الأنسِ ذکر کلید انس است». هم چنین ذکر خداوند را، داروی بیماری های نفسانی معرفی می کند: «ذکرُالله دواءُ أعلالِ النُفوسِ؛ ذکر خداوند داروی بیماری های نفس است». بنابراین ذاکر، انس گیرنده با خداست و با یاد او قلبش را زنده نگه داشته و به علاج نفس خود پرداخته است. عارفان برای ذکر چهار مرتبه بیان کرده اند: ذکر زبانی ولی دل غافل است؛ ذکر زبانی همراه ارادت قلبی؛ ذکر همراه محبت و قرب و ذکر همراه عشق، به طوری که حق تعالی بر دل ذاکر تجلّی کرده و عشق بر او سیطره یافته باشد.  خوف و رجا حضرت علی(ع) می فرماید: «الخوفُ جلبابُ العارفی ترس از خدا جامه عارفین است». هم چنین ترس از خدا را زندانی برای نفس دانسته است که مانع ارتکاب گناهان و نافرمانی ها می شود و در نتیجه عارف همواره در حالت خوف و ترس است.
▪️🕊🌻🕊▪️ ☑️امام_سجاد علیه السلام فرمودند: ◻️منتظرین واقعی در عصرغیبت، برتر ازمردم تمام زمانها هستند؛ زیرا آنقدر از سوی خدا عقل و معرفت پیدا میکنند که غیبت و شُهود برایشان فرق نمیکند 🔘مصباحُ الهُدی ص۳۱۹ ▪️🕊🌻🕊▪️
🔰علت تمام بیماری ها جسمی🔰 ▫️مولا امیرالمومنین علیه السلام 💎هر بيمارى اى از پُرخورى است، مگر تب، كه ناگاه به بدن درمى آيد. 📚 الكافي، جلد ۶، صفحه ۲۶۹، حديث ۸، ________ 🔰علت بیماری معنوی 🔰 🌟رسول خدا - صلّي الله عليه وآله - فرمودند: 💎 شكم خود را از غذا سير نكنيد كه نور معرفت در دل هايتان خاموش ميشود. 📚بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۷۱ @rooshanfekr
💢هیچ وقت، اهل بیت آغازگر جنگ نبوده اند... امام حسین(ع) صبح عاشورا هم برای دشمنانش، امامت میکند به همین جهت، پیش از آغاز جنگ، به دنبال اتمام حجت است... یعنی میخواهد آنها شوند... فکر میکنید، صبح عاشورا برای این مردم نامرد، حسین(ع)از چه میگوید؟ چه استدلالی میاورد؟ مردم تربیت شده با نظریات یک امر مهم را کنار گذاشته اند آنها فقط، بدنبال قرآن کتاب خدا هستند و باید اهل بیت پیامبر فراموش شود پس حسین(ع) مجبور است در صبح عاشورا اینگونه کند: 💎 ای مردم! گفتار مرا بشنوید! و شتاب نکنید اوّل نَسَب مرا در نظر آورید! و ببینید من کیستم؟ و سپس به افکار خود مراجعه کنید و آن را مورد عتاب و سرزنش قرار دهید! ببینید ای کشتن من برای شما سزاوار است؟! و آیا پاره کردن حرمت من بر شما جائز است؟! 💎مگر من پسر دختر پیغمبر شما نیستم؟ مگر من پسر وصی پیغمبر و پسر عموی او که اوّل مؤمن و تصدیق آورنده به رسول الله و به آنچه از جانب خدا بر او نازل شده بود نیستم؟ 💎و اگر مرا باور ندارید و این کلام را تکذیب می کنید، اینک در میان شما کسی هست که شما را خبر دهد! از جابربن عبدالله أنصاری و أبوسعید خُدری و سَهْل بن سَعد ساعدی و زید بن أرقَم و أنس بن مالک سؤال کنید! آنان به شما خبر می دهند که رسول خدا درباره من و برادرم چنین فرموده است. آیا این معنی مانع و حاجز از ریختن خون من نمی شود؟ 📚شیخ مفید، الارشاد صفحه 252 @rooshanfekr
❄روزی حضرت عیسی (ع) از راهی می گذشت. ابلهی با وی دچار شد و سخنی پرسید. بر سبیل تلطّف، جوابش باز داد، اما آن شخص آغاز عربده و سفاهت نهاد؛ چنان که او نفرین می کرد، عیسی تحسین می نمود... عزیزی بدان جا رسید، گفت: ای روح الله، چرا زبون این ناکس شده ای و هر چند او قهر می کند، تو لطف می فرمایی و با آن که او جور و جفا پیش می برد، تو مهر و وفایش می نمایی؟! عیسی گفت: ای رفیق موافق! «کلّ اناء یترشّح بما فیه؛ از کوزه همان برون تراود که در اوست». از او آن صفت می زاید و از من این صورت می آید. من از وی در غضب نمی شوم و او از من صاحب ادب می شود. من از سخن او جاهل نمی گردم و او از خُلق و خوی من عاقل می گردد. 📚اخلاق محسنی، ص 70 - 6 @rooshanfekr
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹ما در جامعه زندگی می کنیم و موجودی اجتماعی هستیم، بدون ارتباط با دیگران زندگی میسور نیست و از طرف دیگر ارتباط بدون پیوند قلبی سازنده نخواهد بود در نتیجه برای اینکه شما دوست دیگران باشید و دیگران دوست شما باشند، گشاده رویی، تحمل و ادب، آن توری است که در اقیانوس عظیم جامعه، دل های افراد را صید می کند! 🔹 ما یک «محبت» داریم و یک «مودت»؛ مودت، پاک تر و منزه تر از محبت و به عشق نزدیکتر است لذا در رابطه با اهل بیت علیهم السلام فرمود «قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی»، از طرف دیگر این نکته را مورد تاکید قرار می دهد که شما پیروان قرآن و عترت باید دو اصل را رعایت کنید؛ یک مودت داشته باشد و دوم اینکه مودت شما تنها در این خاندان استقرار داشته باشد چراکه دوستی به تنهایی مشکلی را حل نمی کند، دوستی اهل بیت(ع) را بسیاری از افراد که شیعه نیز نیستند در دل دارند، اما مودت یعنی تمام دوستی و دوستی تمام! و دیگر علائق نیز باید در این مسیر باشند.
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄ 🔥 🌺پيامبر_اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: ✨و المَرْاةُ اذا خَرَجَتْ من بابِ دارِها مُتَزَيِّنَةً مُتَعَطِّرَةً و الزّوجُ بذلِكَ راضٍ يُبني لِزَوجِها بكُلّ قَدَمٍ بيتٌ في النّار.✨ 《زن اگر از خانة خودش با آرايش و زينت و معطر خارج شود و شوهرش به اين كار او راضي باشد، به هر قدمي كه آن زن بر مي دارد براي شوهرش خانه اي در جهنم بنا مي گردد.》 📚 بحارالانوار، ج۱۰۰،ص۲۴۹. 💐 در نشر این حدیث گهربار سهیم باشید💐