eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
6.2هزار ویدیو
340 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و خدا خواست عالَمی عاقبت بخیر شود، 🌟 تـــــو را آفرید! ※ ویژه میلاد رحمه للعالمین «صلوات الله علیه و آله» @rooshanfekr
🌟امام صادق عليه السلام: 💎 كم خردترينِ مردم، كسى است كه به زيردستان، ستم روا دارد و از كسى كه عذر آورده، نگذرد. 📗الدرّة الباهرة، صفحه ۳۱ هوش کنید مست را، آب زنید دست را سجده کنید هست را 🌸عید ربیع میرسد🌸 عفو کنید بنده را، ارج نهید زنده را یاد کنید رفته را 🌸عید ربیع میرسد🌸 @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬   🌞 همزمانی تولد پیامبر "ص"در مکه، با چند حادثه‌ی بزرگ در ایران ، چه پیام‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد؟ ـ چه ارتباطی میان این وقایع، وجود دارد؟ @rooshanfekr
مداحی آنلاین - کودکی پیامبر - استاد عالی.mp3
1.94M
🌸 (ص) ♨️کودکی پیامبر صلی الله علیه وآله 👌 بسیار شنیدنی 🎤مقام معظم رهبری @rooshanfekr
✍️ *در غربال آخرالزمان چه کسانی ریزش می‌کنند؟* ________________ ________________ ✍️در غربال آخرالزمان چه کسانی ریزش میکنند؟ چه کسانی رویش دارند؟ 🔸در سِرّ خودتان هیچ چیزی از بدی پنهان نکنید. سِرّ آدم‌ها نه به نماز است، نه به تظاهر به انقلابی‌گری... هیچ‌‌کجا مثل‌ امر ولایت سِرّ آدم‌ها رو نمی‌شود 🔸همه میدانند که قبل از ظهور حضرت، غربال انجام خواهد شد، و این غربال بسیار سخت خواهد بود ☀️جابر جُعفی میگوید به امام باقر (ع) عرضه داشتم «مَتَى یَکُونُ فَرَجُکُمْ؟» (الغیبه للطوسی/ ۳۳۹) فرج شما کِی خواهد بود؟ سؤالی که همۀ ما داریم. «فَقَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لَا یَکُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا» (همان)، ☀️حضرت فرمود: هیهات هیهات، هرگز این فرج رخ نخواهد داد؛ مگر اینکه غربال بشوید، سپس غربال بشوید، سپس غربال بشوید. سه‌بار تأکید کردند. 🔸در روایات دیگر نیز صریحاً بیان شده که منافقین بین مؤمنان باید پاکسازی شوند و بیرون بروند. ☀️(امام صادق(ع):... فَإِنَّهُ تَمْتَدُّ أَیَّامُ غَیْبَتِهِ لِیُصَرِّحَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ یَصْفُوَ الْإِیمَانُ مِنَ الْکَدَرِ بِارْتِدَادِ کُلِّ مَنْ کَانَتْ طِینَتُهُ خَبِیثَةً مِنَ الشِّیعَةِ الَّذِینَ یُخْشَى عَلَیْهِمُ النِّفَاقُ إِذَا أَحَسُّوا بِالاسْتِخْلَافِ وَالتَّمْکِینِ؛ کمال‌الدین/۲/۳۵۶) ما در معرض غربال‌های مختلف هستیم، این غربال‌ها رویش‌هایی هم دارند، ریزشهایی هم دارند. در این غربالها، سقوط کردن اتفاق می‌افتد؛ برای آدمهایی که خیلی ظاهرالصلاح هستند. و غربال در آخرالزمان موضوع جدی‌ای است. در برخی از روایات دربارۀ غربال کلمۀ «وَالله» به کار برده شده که یعنی «قطعاً این غربال انجام خواهد. 🔸حالا چه کسانی در این غربال می ریزند؟ شخصی میگوید: من خدمت امام صادق (ع) بودم و هنگام شام، مهمان حضرت بودم. حضرت این آیه را قرائت فرمود: «بَلِ الْانسَانُ عَلىَ نَفْسِهِ بَصِیرَه، وَ لَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَه» (قیامت/۱۴و۱۵) بعد فرمودند: یا اباحَفص! انسان چه‌کار میکند؟ آنجاهایی که ظاهرسازی میکند، اگر دقت کند خودش خودش را میشناسد. و بعد این را میفرماید که «رَسُولَ اللَّهِ (ص) کَانَ یَقُولُ» همیشه این را می‌فرمود، معمولاً این را میفرمود، میخواهم بگویم در غربال آخرالزمان چه کسانی ریزش میکنند؟ «مَنْ أَسَرَّ سَرِیرَةً رَدَّاهُ اللَّهُ رِدَاءَهَا إِنْ خَیْراً فَخَیْرٌ وَ إِنْ شَرّاً فَشَرٌّ» (کافی/۲/۲۹۴) کسی در سِرّ خودش، چیزی را پنهان بکند، خدا آن سِرّ را از قلب او بیرون می‌کِشد و ردا می‌کند بر تنش میکند، اگر بد باشد بد خواهد شد اگر خوب باشد خوب خواهد شد جوانها! خیلی ها بودند، یا بعضی‌ها بودند، که مثل من و شما خیلی ادعاها داشتند، ولی الآن امید اول صهیونیست‌ها هستند! اینها در دل خودشان چه چیزی پنهان کرده بودند که خدا بیرون کشید و بر تنشان کرد؟! در سِرّ خودتان هیچ چیزی از بدی پنهان نکنید. فلسفۀ مناجاتهاا و ضجه‌های نیمه‌شب، که مکمّل این شعارهای روز است- همین است که آدم از سِرّ خودش خبر ندارد، ندارد! «یَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ» (طارق/۹) قیامت است و «یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِر» دیگر در آستانۀ ظهور است. 🔸چه کسانی سقوط میکنند؟ یک بیماری‌ای در دلش داشته، ولی آن‌را نگه‌ داشته و رهایش نکرده است. تا وقتی که جَوّ را می‌پسندیده، تا وقتی که می‌‌توانسته همراه جَوّ باشد، آمده، ولی از یک جای به بعد کم‌کم خودش را کنار میکشد. 🔸البته بعضی‌ها خیلی نگاه عمیقی دارند و می‌بینند که او در این راه نمیماند و بعدش هم میرود و نمیماند. آنهایی هم که نگاه نافذی دارند به روی کسی نمی‌آورند، ممکن است یک نصیحتی به او بکنند، ولی معمولاً آن نصیحت هم فایده ندارد. مگر امیرالمؤمنین علی(ع) ابن ملجم را نصیحت نکرد؟ حتی به او فرمود! او گفت: اگر من می‌خواهم در آینده، قاتل شما باشم، من را بکش! آقا فرمود: حالا نمیخواهد من تو را بکشم، خودت را جمع کن، من هم بیشتر به تو محبت میکنم. او در سِرّ خودش چه چیزی پنهان کرده بود؟! ☀️بعد امام صادق(ع) راز این کلام رسول خدا (ص) را توضیح میدهد و میفرماید: درست است که در سِرّ انسان پنهان شده ولی «الْإِنْسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَهُ» آدم یک کمی دقت کند، خودش را می‌بیند، خودش را ‌می بیند؛ ببین! این سرائر و این سِرّ آدمها چیست؟ خدا شاهد است؛ نه به نماز است، نه به تظاهر به علم و فهم است، حتی نه به تظاهر به انقلابی‌گری است، به هیچ چیزی نیست! من نمی‌دانم آن سِرّ چه خبر است! 👌هیچ‌‌کجا مثل‌ امر ولایت سِرّ آدمها رو نمی‌شود! ________________ ________________ : غربالهای آخرالزمان @rooshanfekr
💠 🌟حضرت محمّد صلّي الله عليه وآله و سلّم فرمودند: 💎پُرارج‌ترین مردم كسی است كه آن‌چه را که به او مربوط نیست رها کند. 💎أعظَمُ النّاسَ قَدْراً مَنْ تَرَكَ ما لا يَعْنِيهِ. 📚نهج الفصاحه، ص ٦٨ @rooshanfekr
💠اگر می‌دانستند چه وزر وبالی برای خود بجا می‌گذارند؛ چنین نمی‌کردند.💠 🌟 امام صادق (؏) ؛ 💎هر ساختمانی که از کفایت، بیشتر باشد، آن ساختمان در قیامت، وبال صاحبش می شود 📚 (برقی، ١٣٧١، ج‏٢: ٦٠٨). 💎 هر بنایی که بیش از اندازه باشد، روز قیامت، صاحب اش مجبور به حمل آن می شود 📚 (حرّ عاملی، ١٤٠٩، ج‏٥: ٣٣٨). @rooshanfekr  
‌‌. 🌟رسول_خدا صلی الله علیه و آله 🌸🌸🌸 🕌پیامبر من🕌 🔹قدم به قدم با رسول مکرم در  ✨مؤمن شرفش به شب زنده‌داری است.۱✨ 💠قدم چهارم:  شب‌هایش... 🔸برای شب‌هایش برنامه داشت. وقت خوابش، لوازم عبادت کنارش بود؛ آب و مسواک. 🔸هنوز خیلی به صبح مانده بود که بیدار می‌شد؛ قرآن می‌خواند: «مسلماً در آفرینش آسمان‌ها و زمین و در پی یکدیگر آمدن شب و روز، برای خردمندان نشانه‌هایی است. همانان که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد می‌کنند و در آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند که: پروردگارا، اینها را بیهوده نیافریده‌ای. منزهی تو، پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار...»۲ 🔸از نماز، رکوع و سجودش را خیلی دوست داشد؛ هر کدام به اندازه خواندن یک حمد طول می‌کشید.۳ -------------- 📝پانوشت: ۱. «شرف المؤمن قیامه باللّیل»؛ نهج الفصاحه، ص 634. ۲. آل عمران، 190 و 191. ۳. سنن النبی، ص 296. 🌸🌸🌸 ___________________________  🔸بلغ العلی بکماله کشف الدجی بجماله 🔸حسنت جمیع خصاله صلوا علیه و آله  ✅کانال نکته های ناب مهدوی @rooshanfekr
🌸🌸🌸 🕌 پیامبر من 🕌 🔹قدم به قدم با رسول مکرم در  ✨گشاده رویی کینه را می‌برد.۱✨ 💠قدم بيست و سوم: عیادت بیمارش... 🔸عیادت بیمار را خیلی مهم می‌دانست؛ مخصوصاً اگر همسایه هم بود. 🔸اذیت و آزارش می‌دادند، او هم عادت کرده بود. وقتی دید از خاک و خاکستر همیشگی خبری نیست و کوچه تر و تمیز است و راه باز، بعد از نمازش پرسید: «دوستی داشتیم که از کنار خانه‌اش عبور می‌کردیم. چند روزی است که خبرش نداریم کجاست؟» گفتند: "مریض شده" با چند نفر برای عیادت رفت. بیمار به پسرش گفت: "زود باش رویم را بپوشان!" وقتی آقا آمد، گفت: "ای پیامبر! اول مسلمانی‌ام بعد دیدار رویت." یهودی بود؛ اما همان جا مسلمان شد.۲ -------------- 📝پانوشت: ۱. «حسن البشر یذهب بالسّخیمة»، الکافی، ج 2، ص 103. ۲. عرفان اسلامی، ج 2، ص 299؛ @rooshanfekr 🌸🌸🌸
‍ ✳️ پیامبری برای همیشه... ✳️ 📌 این عبارات زیبا، بخش کوچکی از ویژگی‌های رفتاری (صلوات الله علیه) است که از زبان حضرت علیه‌السلام توصیف شده است : ⚫️ «دائمُ الفکر» بود؛ همیشه در تفکر بود، هرگز از فکر کردن خسته نمی‌شد؛ «مُتِواصِلُ الأحزانِ» بود؛ یعنی همواره در غمِ شیرینِ باوقاری فرو رفته بود و معلوم میشد که غم متصلی است و بخش اعظم این غم، در دل پیامبر(صلوات الله علیه) بود؛ در حالیکه معمولاً بر لبش، لبخند جاری بود؛ اما غمِ سنگین و ریشه‌داری در دل همراه او بود. آیا غمِ ناشی از درکِ یک حقیقتِ بزرگ بود؟ غمِ مردم بود؟ «لِیسَت لَه راحةٌ» هرگز پیامبر را بی‌دغدغه نمیدیدیم، همیشه دغدغۀ چیزی داشت. «طَویلُ السَّکت» یعنی اهل سکوت‌های طولانی بود. ⚫️ «لایَتَکَلَّمُ فی غَیرِ حاجَةٍ» جز زمانی‌که لازم و مفید بود، سخن نگفت. بنای پیامبر بر سکوت بود، الا وقتی‌که حرف زدن، ضرورت و فایده‌ای میداشت. ⚫️ لَیِّن و اهل مدارا بود. اما تو خالی و بی‌اراده نبود. باوقار بود، در عین حال ترسناک هم نبود. پیامبر همیشه در بین ما حُرمت و ابهّت داشت، اما هیچ‌وقت از او نمیترسیدیم. ⚫️ نعمت هرچند اندک، نزد او بزرگ بود. بدِ هیچ‌کس و هیچ‌چیز را نمیگفت. هرگز برای امر دنیوی و برای منافع خود عصبانی نشد. هرگز قاه‌قاه نخندید اما همواره تبسّم بر لب داشت، ظاهر و باطنش با مردم یکی بود. در خلوت و جلوَت یک شخصیت داشت. ⚫️ رفتارش در جامعه با مردم چگونه بود؟ سیدالشهداء میفرماید: بنای پیامبر بر دوستی و جذب و وحدت و محبت و اُلفت با مردم بود، نه ایجاد نفرت. «کانَ یُؤَلِّفُهُم و لایُنَفِّرُهُم». ⚫️ «مَن سَألَهُ حاجَةً لَم یَرجِع إلا بِها أو بِمَیسورٍ مِنَ القَولِ» هرکس به پیامبر رجوع میکرد و از او چیزی و کمکی میخواست، محال بود که بی‌جواب و با دست خالی برگردد؛ پیغمبر اگر داشت، میداد و اگر نداشت، او را با کلماتِ زیبا بدرقه میکرد، از او عذر میخواست، به او آرامش میداد و به‌گونه‌ای سخن میگفت که از دادنِ آن چیز هم نزد آن فرد عزیزتر بود. ⚫️ هیچ‌کس از محضر پیامبر صلی الله علیه و آله ناراحت بیرون نمیرفت، حتی دشمنانش وقتی نزد ایشان میرفتند و در ساحت قدس او قرار میگرفتند، از جلسه که بیرون می‌آمدند، نمیتوانستند از او متنفّر باشند. ⚫️ «و صارَ لَهُم أباً» برای مردم بود «و صارَ عِندَه سِواء» و همۀ مردم بدون استثناء در چشم او مساوی بودند. برای هیچ‌کس بی‌دلیل، احترامی بیش از بقیه یا بی‌احترامی قائل نمیشد. اهل «تَسوِیَةُ النَّظَرِ و الإستِماعِ بَینَ الناس» بود. یعنی حتی نگاهش بین مردم به تساوی میچرخید و حتی به سخنان افراد که گوش میداد، به‌طرز مساوی گوش میداد. تا این حدّ بر حقوقِ بشر تأکید و دقت داشت. ⚫️ مجلس پیامبر (صلوات الله علیه) مجلس صدق حلم، حیاء و امانت بود. در حضور او هیچ‌وقت صدا بلند نمیشد. در مجلسی که او حضور داشت، همه متعادل بودند؛ همه بر اساس تقوا سخن میگفتند و همه متواضع بودند. به بزرگ‌ترها و مُسنّ‌ترها احترام میگذاشتند و با کوچکترها با برخورد میکردند. «وَ یُوثِرونَ ذا الحاجةَ» و نیازمندان را بر خود مقدم میداشتند. ⚫️ چهرۀ پیامبر(صلوات الله علیه) شاد بود، ابرو گره نمیکرد، مگر آنگاه که بی‌عدالتی یا منکری را میدید. «سَهِلُ الخُلق» بود؛ یعنی خیلی راحت میشد با او رابطه برقرار کرد. «لَیسَ بِفَظٍّ و لاغَلیظٍ» خَشِن و تندخو نبود. «و لافَحّاشٍ و لاعَیّاب» هرگز فحش بر لب او جاری نشد، عیب‌گیر نبود، عیب مردم را تعقیب نمیکرد. «و لامَدّاحٍ» در عین حال اهل مبالغه در تمجید از افراد هم نبود. 📖 / / ص ۲۹-۳۴ ✅ پ.ن : تمام این جملات، ترجمه و توضیح فقراتی از روایت نسبتاً طولانی‌ای است که در کتاب شریف «معانی‌الاخبار، ص۸۲» نقل شده است. @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۳۱۰ نهج البلاغه.mp3
2.27M
ا ﷽ ا 🔰 | | 🏷 چه زمان مان صادقانه است؟! 📌 شرح ۳۱۰ نهج البلاغه 💠 استاد 📍لَا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ، حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ، أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه ⭕️ هيچكس در ادعاى ايمان، نيست مگر اينكه به آنچه نزد خداست (از پاداشهاى مادى و معنوى) مطمئن تر باشد نسبت به آنچه نزد خودش است. (تا جايى كه آنچه را دارد سخاوتمندانه مى دهد تا عوضش را از خدا بگيرد). @rooshanfekr
🔻عامل اصلی دشمنی با پیامبر، خُبث باطن کسانی است که حتی برخلاف منافع‌شان با دین می‌جنگند؛ مثل خوارج 📌علیرضا پناهیان در جلسۀ نهم تاریخ_تحلیلی صدر اسلام: 🔘 یک قاعده‌ای در عالم هست: هرچقدر صفای باطن بروز کند، خبث باطن هم بروز می‌کند 🔘 هرچه شما بهتر می‌شوید دشمن کینه‌توز‌تری پیدا می‌کنید که از سر خباثتش با شما دشمنی می‌کند 🔘 در جامعۀ ما اغلب کسانی که با دین مخالفت می‌کنند دچار سوءتفاهم هستند نه خبث باطن؛ باید سوءتفاهم‌ها را برطرف کنیم ________ چرا ظهور پیامبر و حضور دین در جامعه، موجب درگیری و جنگ می‌شود؟ دو عامل مهم وجود دارد: عامل اول که مشهور است و خیلی شنیده‌ایم، منفعت‌گرایی کسانی است که به ظلم و غارتِ‌ دیگران خو کرده‌اند؛ مثل ابوجهل‌ها که در مقابل دین و پیامبرِ عدالت‌گرا و آزادی‌گستر می‌ایستند و جنگ راه می‌اندازند. ولی عامل اصلی، منفعت‌گرایی نیست؛ یک مسئله‌ای هست به نام «خبث باطن» که باعث می‌شود حتی کسی که جزو طواغیت نیست بلکه جزو مستضعفان است، نسبت به پیامبر و مؤمنان کینه پیدا ‌کند و با آنها بجنگد. کسی که منفعت‌گراست و نگاه طاغوتی دارد، انگیزه‌اش برای جنگیدن با پیامبر ضعیف‌تر از کسی است که خبث باطن دارد. منفعت‌طلب‌ها گاهی با دین نمی‌جنگند و می‌گویند: وقتی می‌شود همراه شد و یک‌چیزی به‌دست آورد، نیازی به جنگ نیست! لذا از یک حدی به بعد، ممکن است آن فرد ظالم، دشمنیِ خود را پنهان کند! عبدالله‌بن‌اُبَیّ یکی از طاغوت‌ها و منفعت‌طلب‌های برجستۀ مدینه بود که با پیامبر(ص) کنار آمد چون دید منفعتش در کنار آمدن است. نه اینکه این افراد ظالم، خبث باطن ندارند ولی اگر از حیث منفعت‌طلبی نگاه کنید می‌بینید که اینها لزوماً نمی‌جنگند، وقتی ببینند که دارند مغلوب می‌شوند، ممکن است با دین و پیامبر کنار بیایند. ابوسفیان وقتی دید منفعتش در این است که مسلمان بشود، اسلام آورد. اما بعضی‌ها که خیلی خبث باطن دارند، صریحاً منافع خود را کنار می‌گذارند و با پیامبر و امام می‌جنگند؛ مثل خوارج! اینها مثل معاویه اهل معامله نیستند که لااقل برای منافع دنیایی خود، با دین کنار بیایند! خبث باطن این افراد به قدری زیاد است که آنها را کور کرده و حاضرند در راه دشمنی با دین کشته بشوند. یک قاعده‌ای در عالم وجود دارد؛ وقتی یک لطافتی ظهور کرد، خباثت‌ها هم ظهور می‌کنند. می‌توان این‌طور مثال زد که وقتی خورشید به غنچه می‌تابد بوی عطر آن در فضا پخش می‌شود. اما وقتی به یک مُردار می‌تابد بوی تعفنش فضا را پر می‌کند. خداوند می‌فرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً» (اسراء،82) قرآن برای مؤمنین شفاء و رحمت است؛ یعنی اگر مؤمن، یک خرابی و عیبی هم داشته باشد با قرآن سالم می‌شود. اما همین قرآن برای ظالمان چیزی جز خسران اضافه نمی‌کند. اگر قرآن نازل نمی‌شد، مشرکین مکه این‌قدر آدم‌های بدی نمی‌شدند! امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: در دوران جاهلیت، اگر یک مردی دست روی زنی بلند می‌کرد و او را می‌زد، او و نسل او به‌خاطر این کار، سرزنش می‌شدند «وَ إِنْ كَانَ الرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ الْمَرْأَةَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ الْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا‏» (نهج البلاغه، ص373) اما بعد از اسلام ببینید دختران پیامبر را چطور تازیانه زدند! آن مردم قبلاً این‌قدر جنایت‌کار نبودند. وقتی پیامبر(ص) مبعوث شد، همان‌طور که عده‌ای نورانی‌تر شدند، عده‌ای هم کینه پیدا کردند؛ آن‌هم چه کینه‌‌ای! بعضی‌ها نسبت به امام‌زمان(ع) هم چنین کینه‌ای پیدا می‌کنند و به جنگ بر می‌خیزند. امام باقر(ع) می‌فرماید برخی از قاریان قرآن و فقها و عابدان به جنگ امام‌زمان(ع) می‌روند و حضرت دستور قتل آنها را می‌دهد (دلایل الامامه، ص456) شما هرچه بهتر می‌شوید دشمن کینه‌توز‌تری پیدا می‌کنید. کسانی که قبلاً انگیزه‌ای برای مسخره‌کردن شما نداشتند، وقتی دین‌دار شدید، مسخره‌تان می‌کنند. لذا خیلی‌ها دین‌داریِ خود را پنهان می‌کنند برای اینکه مسخره نشوند. باید بدانی که وقتی دین‌دار می‌شوی، طبیعتاً دشمن پیدا می‌کنی، دشمنی که از سر خباثتش بدون اینکه تو هیچ اشکالی داشته باشی با تو دشمن می‌شود. البته ممکن است بعضی‌ها در اثر سوءتفاهم با ما دشمن بشوند؛ اینها درصورت رفع سوءتفاهم اصلاح می‌شوند. لذا هرکسی با ما دشمن شد باید به او مهلت بدهیم و سعی کنیم او را جذب کنیم. در کار فرهنگی هم باید بنای خود را بر این بگذاریم که هرکسی دارد با دین مخالفت می‌کند جاهل و دچار سوتفاهم است نه دچار خبث باطن! باید این حسن‌ظن را نسبت به انسان‌ها داشته باشیم؛ خصوصاً در جامعۀ خودمان. 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/7547 @rooshanfekr
اولین جلوه خدا.mp3
9.23M
| ※ اثبات علمی و فلسفی حقیقت بزرگ تمام ادیان، که جهان در آستانه ادراک آن است؛ 👈 حضرت محمد «صلوات الله علیه و آله» فقط پیامبر مسلمانان نیست! « اولین و کاملترین جلوه خدا و حجت خداوند بر تمام انبیاء و شاهد بر تمام مخلوقات است! » 🌟 ویژه میلاد «ص» @rooshanfekr
🌿 مراقبات روز هفدهم ربیع الاوّل (میلاد پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) 🌻 ۱- غسل: که برای طهارت ظاهر و باطن برای ورود به این عید عظیم الهی آثار بسیار پر برکتی دارد. 🌻 ۲- روزه: به شکرانه این عطیّه الهی در این روز که فضیلت بسیار است و روایت شده هر که این روز را روزه بدارد ثواب روزه یک سال را خدا برای او می نویسد و این روز یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است. 🌻 ۳- زیارت: زیارت حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و همچنین زیارت امام امیرالمؤمنین علیه السّلام . 🌻 ۴- نماز: دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت : ▫️ یک مرتبه سوره حمد و ▫️ ده مرتبه سوره قدر و ▫️ ده مرتبه سوره توحید. پس از نماز دعائی که در زادالمعاد مجلسی روایت شده است بخواند : ▫️ اَللَّهُمَّ اَنتَ حَی لاَ تَمُوتُ ... 🌻 ۵- تصدّق و خیرات: مسلمانان این روز را تععظیم بدارند و تصدّق و خیرات نمایند و مؤمنین را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرّفه بروند. 🌻 ۶- عید گرفتن: به آنچه موافق حقیقت عید است عمل کند، یعنی به آنچه که در شرع وارد گشته نه آنچه خلاف مقرّرات شرع باشد همچنان که عادت و سنّت پاره ای از نادانان است که به لهو و لعب بلکه پاره ای از افعال حرام می پردازند. برای هر مجلسی لباس مخصوصی و زینتی مناسب آن لازم است و لباس شایسته ی اهل چنین مجلسی، لباس تقوا و تاج آنها، تاج کرامت و وقار می باشد؛ یعنی لباس اهل این مجلس تخلّق به اخلاق حسنه و تاج معارف ربّانیه و تطهیر آنها، پاکیزه ساختن دل از اشتغال به غیر خدا و بوی خوش ایشان، ذکر خدا و درود بر رسول خدا و آل طاهرین او علیهم السّلام است. ( المراقبات - میرزا جواد آقا ملکی تبریزی) @rooshanfekr
🌷 سیره ی پیامبر مهربانی و رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله 🔖 قسمت اول 🔆 برخورد و معاشرت در معاشرت با مردم , مهربان و گشاده رو بود در سلام به همه حتى كودكان و بردگان پيشى مى گرفت پاى خود را جلوى هيچ كس دراز نمى كرد و در حضور كسى تكيه نمى نمود غالبا دو زانو مى نشست در مجالس , دايره وار مى نشست تا مجلس , بالا و پايينى نداشته باشد و همه جايگاه مساوى داشته باشند از اصحابش تفقد مى كرد , اگر سه روز يكى از اصحاب را نمى ديد سراغش را مى گرفت , اگر مريض بود عيادت مى كرد و اگر گرفتارى داشت كمكش مى نمود در مجالس , تنها به يك فرد نگاه نمى كرد و يك فرد را طرف خطاب قرار نمى داد , بلكه نگاه هاى خود را در ميان جمع تقسيم مى كرد از اينكه بنشيند و ديگران خدمت كنند تنفر داشت , از جا بر مى خاست و در كارها شركت مى كرد مى گفت : خداوند كراهت دارد كه بنده را ببيند كه براى خود نسبت به ديگران امتيازى قائل شده است . 🔆زهد و ساده زيستى زهد و ساده زيستى از اصول زندگى او بود ساده غذا مى خورد , ساده لباس مى پوشيد و ساده حركت مى كرد. 🔆رهبرى و مديريت و مشورت با اينكه فرمانش ميان اصحاب بى درنگ اجرا مى شد و آنها مكرر مى گفتند چون به تو ايمان قاطع داريم , اگر فرمان دهى كه خود را در دريا غرق كنيم و يا در آتش بيفكنيم ، اطاعت مى كنيم , او هرگز به روش مستبدان رفتار نمى كرد در كارهايى كه از طرف خدا دستور نرسيده بود , با اصحاب مشورت مى كرد و نظر آنها را محترم مى شمرد و از اين راه به آنها شخصيت مى داد همانا او نيازى به مشورت نداشت ولى مشورت مى كرد براى اينكه اولا ديگران ياد بگيرند , و ثانيا مشورت كردن شخصيت دادن به همراهان و پيروان است. 🔆نرمى و مهربانى و عفو پيغمبر عفو و گذشت و استغفارهايش براى اصحاب و بيتابى اش براى بخشش گناه امت, همچنين به حساب آوردنش اصحاب و ياران را , شخصيت دادن به آنها از علل عمده نفوذ عظيم و بى نظير او در جمع اصحابش بود . 📗تاريخ اسلام در آثار شهيد مطهرى جلد اول @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| √ ضبط مکالمات دیگران √ فیلم گرفتن از دیگران √ بردن آبروی دیگران در فضای مجازی ✘حرام‌هایی اند که تبدیل به عادت شدند! منبع : جلسه 167 شرح جامعه کبیره @rooshanfekr
🌸🌸🌸 🕌 پیامبر من 🕌 🔹قدم به قدم با رسول مکرم در  ✨گشاده رویی کینه را می‌برد.۱✨ 💠قدم بيست و سوم: عیادت بیمارش... 🔸عیادت بیمار را خیلی مهم می‌دانست؛ مخصوصاً اگر همسایه هم بود. 🔸اذیت و آزارش می‌دادند، او هم عادت کرده بود. وقتی دید از خاک و خاکستر همیشگی خبری نیست و کوچه تر و تمیز است و راه باز، بعد از نمازش پرسید: «دوستی داشتیم که از کنار خانه‌اش عبور می‌کردیم. چند روزی است که خبرش نداریم کجاست؟» گفتند: "مریض شده" با چند نفر برای عیادت رفت. بیمار به پسرش گفت: "زود باش رویم را بپوشان!" وقتی آقا آمد، گفت: "ای پیامبر! اول مسلمانی‌ام بعد دیدار رویت." یهودی بود؛ اما همان جا مسلمان شد.۲ -------------- 📝پانوشت: ۱. «حسن البشر یذهب بالسّخیمة»، الکافی، ج 2، ص 103. ۲. عرفان اسلامی، ج 2، ص 299؛ @rooshanfekr 🌸🌸🌸
‍ ✳️ پیامبری برای همیشه... ✳️ 📌 این عبارات زیبا، بخش کوچکی از ویژگی‌های رفتاری (صلوات الله علیه) است که از زبان حضرت علیه‌السلام توصیف شده است : ⚫️ «دائمُ الفکر» بود؛ همیشه در تفکر بود، هرگز از فکر کردن خسته نمی‌شد؛ «مُتِواصِلُ الأحزانِ» بود؛ یعنی همواره در غمِ شیرینِ باوقاری فرو رفته بود و معلوم میشد که غم متصلی است و بخش اعظم این غم، در دل پیامبر(صلوات الله علیه) بود؛ در حالیکه معمولاً بر لبش، لبخند جاری بود؛ اما غمِ سنگین و ریشه‌داری در دل همراه او بود. آیا غمِ ناشی از درکِ یک حقیقتِ بزرگ بود؟ غمِ مردم بود؟ «لِیسَت لَه راحةٌ» هرگز پیامبر را بی‌دغدغه نمیدیدیم، همیشه دغدغۀ چیزی داشت. «طَویلُ السَّکت» یعنی اهل سکوت‌های طولانی بود. ⚫️ «لایَتَکَلَّمُ فی غَیرِ حاجَةٍ» جز زمانی‌که لازم و مفید بود، سخن نگفت. بنای پیامبر بر سکوت بود، الا وقتی‌که حرف زدن، ضرورت و فایده‌ای میداشت. ⚫️ لَیِّن و اهل مدارا بود. اما تو خالی و بی‌اراده نبود. باوقار بود، در عین حال ترسناک هم نبود. پیامبر همیشه در بین ما حُرمت و ابهّت داشت، اما هیچ‌وقت از او نمیترسیدیم. ⚫️ نعمت هرچند اندک، نزد او بزرگ بود. بدِ هیچ‌کس و هیچ‌چیز را نمیگفت. هرگز برای امر دنیوی و برای منافع خود عصبانی نشد. هرگز قاه‌قاه نخندید اما همواره تبسّم بر لب داشت، ظاهر و باطنش با مردم یکی بود. در خلوت و جلوَت یک شخصیت داشت. ⚫️ رفتارش در جامعه با مردم چگونه بود؟ سیدالشهداء میفرماید: بنای پیامبر بر دوستی و جذب و وحدت و محبت و اُلفت با مردم بود، نه ایجاد نفرت. «کانَ یُؤَلِّفُهُم و لایُنَفِّرُهُم». ⚫️ «مَن سَألَهُ حاجَةً لَم یَرجِع إلا بِها أو بِمَیسورٍ مِنَ القَولِ» هرکس به پیامبر رجوع میکرد و از او چیزی و کمکی میخواست، محال بود که بی‌جواب و با دست خالی برگردد؛ پیغمبر اگر داشت، میداد و اگر نداشت، او را با کلماتِ زیبا بدرقه میکرد، از او عذر میخواست، به او آرامش میداد و به‌گونه‌ای سخن میگفت که از دادنِ آن چیز هم نزد آن فرد عزیزتر بود. ⚫️ هیچ‌کس از محضر پیامبر صلی الله علیه و آله ناراحت بیرون نمیرفت، حتی دشمنانش وقتی نزد ایشان میرفتند و در ساحت قدس او قرار میگرفتند، از جلسه که بیرون می‌آمدند، نمیتوانستند از او متنفّر باشند. ⚫️ «و صارَ لَهُم أباً» برای مردم بود «و صارَ عِندَه سِواء» و همۀ مردم بدون استثناء در چشم او مساوی بودند. برای هیچ‌کس بی‌دلیل، احترامی بیش از بقیه یا بی‌احترامی قائل نمیشد. اهل «تَسوِیَةُ النَّظَرِ و الإستِماعِ بَینَ الناس» بود. یعنی حتی نگاهش بین مردم به تساوی میچرخید و حتی به سخنان افراد که گوش میداد، به‌طرز مساوی گوش میداد. تا این حدّ بر حقوقِ بشر تأکید و دقت داشت. ⚫️ مجلس پیامبر (صلوات الله علیه) مجلس صدق حلم، حیاء و امانت بود. در حضور او هیچ‌وقت صدا بلند نمیشد. در مجلسی که او حضور داشت، همه متعادل بودند؛ همه بر اساس تقوا سخن میگفتند و همه متواضع بودند. به بزرگ‌ترها و مُسنّ‌ترها احترام میگذاشتند و با کوچکترها با برخورد میکردند. «وَ یُوثِرونَ ذا الحاجةَ» و نیازمندان را بر خود مقدم میداشتند. ⚫️ چهرۀ پیامبر(صلوات الله علیه) شاد بود، ابرو گره نمیکرد، مگر آنگاه که بی‌عدالتی یا منکری را میدید. «سَهِلُ الخُلق» بود؛ یعنی خیلی راحت میشد با او رابطه برقرار کرد. «لَیسَ بِفَظٍّ و لاغَلیظٍ» خَشِن و تندخو نبود. «و لافَحّاشٍ و لاعَیّاب» هرگز فحش بر لب او جاری نشد، عیب‌گیر نبود، عیب مردم را تعقیب نمیکرد. «و لامَدّاحٍ» در عین حال اهل مبالغه در تمجید از افراد هم نبود. 📖 / / ص ۲۹-۳۴ ✅ پ.ن : تمام این جملات، ترجمه و توضیح فقراتی از روایت نسبتاً طولانی‌ای است که در کتاب شریف «معانی‌الاخبار، ص۸۲» نقل شده است. @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۳۱۰ نهج البلاغه.mp3
2.27M
ا ﷽ ا 🔰 | | 🏷 چه زمان مان صادقانه است؟! 📌 شرح ۳۱۰ نهج البلاغه 💠 استاد 📍لَا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ، حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ، أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه ⭕️ هيچكس در ادعاى ايمان، نيست مگر اينكه به آنچه نزد خداست (از پاداشهاى مادى و معنوى) مطمئن تر باشد نسبت به آنچه نزد خودش است. (تا جايى كه آنچه را دارد سخاوتمندانه مى دهد تا عوضش را از خدا بگيرد). @rooshanfekr