eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
6.3هزار ویدیو
341 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🌼آیت الله بهجت: چه قدر حضرت [امام زمان(عج)] مهربان است به کسانی که اسمش را می‌برند و صدایش می‌زنند و از او استغاثه می‌کنند. از پدر و مادر هم به آنها مهربان‌تر است. (در محضر بهجت ج۲ ص۳۳۶) ❤️الّلهُـمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج ┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄ @jomalat_olama @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟امام صادق علیه السلام می فرماید: 💎ما آمَنَ بِاللّهِ وَ لا بِمُحَمَّدٍ وَ لا بِعَلِی مَن اذا اتاهُ اخُوهُ المُؤمِنُ فِی حاجَةٍ لَم یضحَک فی وَجهِهِ 💎ایمان به خدا و پیامبر نیاورده است کسی که وقتی برادر دینی اش برای رفع حاجتی نزد او آمد به او تبسم نکند. اگر می تواند گرفتاری او را حل کند، باید در اسرع وقت انجام دهد و اگر نمی تواند، از دیگری بخواهد تا حاجت او را برآورد، و اگر جز این باشد ولایتی بین ما و او نخواهد بود. 📚سفينة البحار، ماده هوج @rooshanfekr
💠آثار دهگانه قرائت سوره یس:💠 🌟پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم به امیرالمؤمنین فرمودند:💎 ای علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر است: هر که آن را قرائت کند: 1) اگر گرسنه باشد سیرگردد؛ 2) اگر تشنه باشد، سیراب گردد؛ 3) اگر عریان باشد، پوشانیده گردد؛ 4) اگر عزب باشد، ازدواج کند؛ 5) اگر ترسان باشد، امنیت یابد؛ 6) اگر مریض باشد، عافیت یابد؛ 7) اگر زندانی باشد، نجات یابد؛ 8) اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود؛ 9) نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد؛ 10) اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند. 📚المصباح كفعمی، ص182 @rooshanfekr
‍ 💠شفای بیمار و عطای فرزند از آثار بلند اذان گفتن💠 💎هشام بن ابراهیم خدمت امام رضا (علیه السلام) شرفیاب شد و از بیماری و نداشتن فرزند شکوه کرد. 🌟امام رضا (علیه السلام) به او دستور داد که 💎در خانه اش با صدای بلند اذان بگوید. هشام بن ابراهیم میگوید: 💎دستور امام (علیه السلام) را اجرا کردم و خداوند به برکت آن بیماریم را شفا داد و فرزندانی به من عطا فرمود 📕هزار و یک نکته درباره نماز، ص 182. نقل شده در: آثار الاذان فی دارالدنیا، ص 5. ✅کانال نکته های ناب @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیا که بی نفس تو نسیم طوفان است بیا که صبح بشر بی تو شام هجران است بیا که بی تو غریب است امت اسلام غریب تر ز همه عطرت است و قرآن است بیا که صبح بشر بی تو ظهر عاشوراست  بیا که صبح بشر بی تو شام هجران است بیا که خانه ی زهرا هنوز میسوزد بیا که دیده ی زینب هنوز گریان است بیا که حرمت قرآن به زیر پا مانده بیا که پیکر جدت هنوز عریان است بیا که دست علمدار بر زمین مانده بیا که پیکر عباس در بیابان هست
🌟استاد ما می گفت: 💎در محضر کریمی که در یک صلوات برآورده شدن صد حاجت قرار داده، دغدغه آب و نان داشتن برای مومن اسباب خجالت است. @rooshanfekr
❁﷽❁ 💕🌸"آدم ها را همانگونه که هستند بپذیریم" نه کسی را سرزنش کنیم ، نه قضاوت ! وقتی ماجرایِ یک فیلم یا سریال را دنبال می کنیم ؛ به تک تکِ شخصیت ها و هرکدام به گونه ای ، برایِ رفتارهایشان ، حق می دهیم ، چون شرایط و علت ها را تا اندازه ای دیده ایم و می دانیم . حتی بدترین آدمِ بدترین داستان ها هم ، برایِ رفتارش دلیلی دارد . زندگی هم همین است ، با این تفاوت که ما از شرایط و اتفاقاتِ پشتِ پرده ی رفتار و واکنشِ آدم ها خبر نداریم . از چند وجهِ یک ماجرا ، یک اتفاق ، یک زندگی یا رفتار ، یک وجهش را هم به سختی می بینیم ! 💕🌸ما جایِ آدم ها نیستیم ، از هیچ درماندگی ، مشکل یا کنشِ زندگیِ شان خبر نداریم و درست نیست صرفا به واسطه ی واکنش های مشهودی که می بینیم ، حس کنیم که همه چیز را می دانیم و همه را می شناسیم . لازم نیست به کسی حق بدهیم ، همین که قضاوت نکنیم ، کافیست ! @rooshanfekr ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❁﷽❁ ✍️تدریس امیرالمومنین به جبرئیل 🔶🔸روزی جبرئیل در خدمت پیامبر(ص) مشغول صحبت بود که حضرت علی(ع) وارد شد .جبرئیل چون آن حضرت را دید برخاست و شرائط تعظیم بجای آورد... 🔶🔸پیامبر(ص) فرمودند: ای جبرئیل! از چه جهت به این جوان تعظیم می‌کنی؟ عرض کرد: چگونه تعظیم نکنم که او بر من حق تعلیم است. پیامبر(ص) فرمودند: چه تعلیمی؟ جبرئیل عرض کرد: در وقتی که حق تعالی مرا خلق کرد؛ از من پرسید: «تو کیستی و من کیستم؟» من در جواب متحیر ماندم و مدتی در مقام جواب ساکت بودم، که این جوان در عالم نور به من ظاهر گردید و این طور به من تعلیم داد که بگو: « تو پروردگار جلیل و جمیلی و من بنده ذلیل، جبرئیلم» از این جهت او را که دیدم تعظیمش کردم. 📚 تحفة المجالس، ص 80 @rooshanfekr ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
معرفت بود که هیچ. نباشد انسان وارد ظلمت میشود. نور است که به هر چیز حس میدهد. اَلْمَعرِفَةُ نُورُ القُلْبِ وقتی بنده در وجودش حس عطش کند، آن عطش، نشانه نور است. اگر وجودم نوری باشد، روشنایی و حیاتی هست، حسی است، حس عطشی هست، اما اگر این تغییر کند، عطش و تشنگی هم تغییر میکند. حس هم از بین میرود و نابود میشود. اَلْمَعرِفَةُ نُورُ القُلْبِ برای اینکه وجودمان را آباد و روشن کنیم، احیا کنیم، باید کسب معرفت کنیم. اَلْمَعرِفَةُ الفوزُ بِالقُدْسِ میخواهم به معرفت برسم، با معرفت رستگار شوم، تنها با پاکی و پاکیزگی و غسل امکانپذیر است. بدون تزکیه نفس معرفتی تحصیل نخواهد شد. اگر وجودم را تطهیر کنم، باغبان عالم هستی، معرفتشان را در وجود من کاشته و بارور و شکوفا خواهد کرد. المعرفة برهان الفضل معرفت برهان فضل است. برهان فضل و کرم و بزرگواری است. راه اش است. اما آنی که به معرفت رسید نشانه هایش چیست؟ از جمله نشانه هایش این است که، دنیا خسته اش کرده است. نه که دنیا برایش آرامش ایجاد کند. ثمرة المعرفة العزوف عن الدنیا از جمله نشانه های معرفت این است که دنیا را حس میکند! تاریکی دنیا را حس میکند. با دنیا خسته میشود. دنیا او را به تنگ می آورد. اما برعکسش اگر بخواهیم بفهمیم چه کسی از معرفت دور است، آنکس که تمام آسایش و لذتش دنیاست و همه چیز را از دنیا طلب میکند و با آن به لذت میرسد و دنیا را شیرین میبیند. آنکه دنیا را شیرین ببیند یقینا از آخرت و مولا دور افتاده. کمترین معرفتی که انسان کسب کند، هم معرفت کم، باعث میشود انسان نسبت به دنیا بی میل شود. کمترین معرفت باعث میشود انسان از دنیا فرار کند. يسير المعرفه يوجب الزهد فى الدني کمترین معرفت باعث میشود از دنیا فرار کند و بی میل و رغبت شود نسبت به دنیا. اگر کسی بخواهد دین و ایمانش را حفظ کند، راهش فقط کسب معرفت است. حفظ الدین ثمره المعرفه و راس الحکمه آن کس که در دنیا پابرجا و استوار است، همان ثمره معرفت است. معرفت میوه میدهد، انسان حافط دین میشود. هم دین خود را حفظ و هم در جهت تبلیغ دین حرکت میکند. دغدغه دینی دارد. بی قرار است. دایم بفکر چه کنم است که ظهور آقا بقیه الله الاعظم روحی فداه نزدیکتر شود. در تلاش است که چه کند!؟ چه کنم ختم قران بگذارم؟ ختم روزه؟ ختم یکساله روزه بگیرم؟ دایم در فکرش دغدغه دارد. عاشق دین است. عاشق امام است. راهش را با آب مزین کرده. پاک و پاکیزه میکند، راه قدوم آقا را آب میپاشد... از جمله نشانه های اهل معرفت: دغدغه دینی دارد. محبت عملی مولا دارد. نسبت به تعجیل ظهور آقا قدمهای عملی برمیدارد. از جمله راه های کسب معرفت: دیدار اهل معرفت است. اگر میخواهد روح ویرانش را آباد کند. قلب تخریب شده را مجددا بازسازی کند، راهش این است که برود به دیدار اهل معرفت. راهی خاص برای کسب معرفت دیدار اهل معرفت است. لِقاءُ أهلِ المَعرفَةِ عِمارَةُ القُلوبِ و مُستَفادُ الحِكمَةِ دیدار اهل معرفت ابادی قلوب است و از جمله ابراز بهره مندی از حکمت است. هیچ کاری نکرده ولی اهل معرفت را دیدار کرده، خود به خود وجود ویران و بیمارش، آباد و درمان میشود و صاحب حکمت میشود. طلب آب کردن همان طلب نیاز کردن است. جستجوی نیاز است. با عدم معرفت به نیاز، جستجو و طلب هم معنا ندارد. پیدا کردن معرفت یعنی دل مان را شروع به آباد کردن کرده ایم. گویا دانه های علم را در دل کاشته تا وجودمان تبدیل به گلستان آباد شود. انسان اگر به معرفت نرسد خاموش میشود. به معرفت رسیدن، یعنی وجودش را احیا و روشن میکند. مگر انسان خودش نیست؟! مگر امکان دارد، شناخت به خودش نداشته باشد!؟ بلی! اگر وجود انسان خاموش باشد یعنی به بی معرفتی رسیده. روشن شدن یعنی رسیدن به معرفت. خدای سبحان که به انسان از خودش نزدیک تر است، و انسان خودش که خودش است!! پس خودش یکپارچه باید معرفت باشد! پس چرا نتوانسته؟ چون قرین جهل شده است. جهل باعث شده که شبیه جهل شود. گویا از خود دور شده. اگر قرین عقل شده بود، اگر به معنای واقعی از محبت قرآن و عترت بهره برده بود، وجودش یکپارچه نور و روشنایی میشد. وجودش یکپارچه معرفت و شناخت میشد. قرین جهل باشد به یکباره به بی حسی مطلق وارد میشود. هیچ فرقی با مرده ندارد. پس فاصله عدم شناخت، نشانه دوری از عقل است. دوری از عقل، نشانه دوری از قرآن و عترت است🌱.سخنران استاد علی ساعی 🌸 ادامه دارد👇
✔️  اگر در راه، خوابی یا مکاشفه‎ای رخ داد، حواست پرت نشود. اینها آجیل راه است. 🔻عارف باللّه حاج اسماعیل دولابی🔻 🔅 خیلی مشغول مکاشفات نشوید که عمرتان تلف می‎شود. کاری را که می‎کردید، ادامه دهید تا رشد کنید. 🔅 اَهلُ الکَرامَةِ مَحجُوبُونَ. کسی که سرش به کرامات گرم شده، از مقصد حقیقی غافل مانده است. 🔅 بعضی با مکاشفات و چهلّه گرفتن، پشت در می‎مانند و راه آنها سد می‎شود. اگر در راه، خوابی یا مکاشفه‎ای رخ داد، حواست پرت نشود. اینها آجیل راه است. راهت را ادامه بده و تمام حواست به صاحبخانه باشد و خودت را نبین. 🔅 اهل بیت علیهم السّلام هدفشان دعوت به حق‎تعالی و تربیت انسان‎های کامل بوده است و بنای معجزه و کرامات نداشتند و این اشتباه است که تمام فضائل آنها را در کرامات ظاهری خلاصه کنیم. البته گاهی حق‌تعالی به دست آنها معجزه و کرامتی ظاهر می‎کرده است، ولی آنها دوست داشتند مردم کاملاً متوجّه حق‌تعالی باشند و مراقب بودند مبادا به خاطر کرامات ایشان، مردم از او غافل شده و متوجّه بندگان او شوند. مصباح الهدی - تٱلیف استاد مهدی طیّب @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حرف حساب ما💠 بندگی کن تا که سلطانت کنند … تن رها کن تا همه جانت کنند خوی حیوانی سزاوار تو نیست  … ترک این خو کن که انسانت کنند چون نداری درد، درمان هم مخواه  … درد پیدا کن که درمانت کنند بنده ی شیطانی و داری امید … که ستایش همچو یزدانت کنند؟! سوی حق نارفته چون داری طمع؟ … همسر موسی بن عمرانت کنن شکر و تسلیم سلیمانیت کو؟ … ای که می خواهی سلیمانت کنند از چَهِ شهوت، قدم بیرون گذار … تا عزیز مصر و کنعانت کنند بگذر از فرزند و مال و جان خویش … تا خلیل الله دورانت کنند سر بنه در کف برو در کوی دوست … تا چو اسماعیل قربانت کنند در ضلالت مانده ای چون سامری … آرزو داری که لقمانت کنند چشم لاهوتی اگر داری بیا … تا به بزم قرب مهمانت کنند چون علی در عالم مردانگی … فرد شو تا شاه مردانت کنند همچو سلمان در مسلمانی بکوش … ای مسلمان تا که سلمانت کنند تا توانی در گلستان جهان … خار شو تا گل به دامانت کنند همچو خاک افتادگی کن پیش از آن … که به زیر خاک پنهانت کنند خوانده ای گر تو یحب الصابرین … صبر کن تا از محبانت کنند با یتیمان مهربانی پیشه کن … تا پس از تو با یتیمانت کنند همچو ذاکر ذکر حق کن روز و شب … تا مگر از اهل ایمانت کنند 📚کلیات خزائن الاشعار، ص ۲۸ ✅کانال نکته های ناب @rooshanfekr
💠عقوبت نیم کلمه در ضرر مومن💠 ❄عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ 💎مَنْ أَعَانَ عَلَى مُؤْمِنٍ بِشَطْرِ كَلِمَةٍ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَكْتُوبٌ بَيْنَ عَيْنَيْهِ آيِسٌ مِنْ رَحْمَتِي؛ و نيز فرمود: 💎هر كه به نيم كلمه بر ضرر مؤمنى اقدام كند روز قيامت خداى عزوجل را ديدار كند و ميان دو چشمش ‍ نوشته شده: نا اميد است از رحمت من. (اصول كافى، جلد 4، صفحه: 75، رواية ❄عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ 💎مَنْ أَعَانَ عَلَى مُؤْمِنٍ بِشَطْرِ كَلِمَةٍ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَكْتُوبٌ بَيْنَ عَيْنَيْهِ آيِسٌ مِنْ رَحْمَتِي؛ و نيز فرمود: هر كه به نيم كلمه بر ضرر مؤمنى اقدام كند روز قيامت خداى عزوجل را ديدار كند و ميان دو چشمش ‍ نوشته شده: نا اميد است از رحمت من. 📚 (اصول كافى، جلد 4، صفحه: 75، رواية: 3) 💠اگر براى مؤمنى فرد مسئول او حرفى بزند كه آن مؤمن در مشكلات قرار گيرد:💠 ❄عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الْخَفَّافِ عَنْ بَعْضِ الْكُوفِيِّينَ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ💎 مَنْ رَوَّعَ مُؤْمِناً بِسُلْطَانٍ لِيُصِيبَهُ مِنْهُ مَكْرُوهٌ فَلَمْ يُصِبْهُ فَهُوَ فِى النَّارِ وَ مَنْ رَوَّعَ مُؤْمِناً بِسُلْطَانٍ لِيُصِيبَهُ مِنْهُ مَكْرُوهٌ فَأَصَابَهُ فَهُوَ مَعَ فِرْعَوْنَ وَ آلِ فِرْعَوْنَ فِى النَّارِ؛ و نيز آن حضرت عليه السلام فرمود:💎 كسي كه مؤمنى را از سلطانى بترساند با اين كه از جانب آن سلطان بدى به او مي رسد و نرسد او در آتش است و اگر بترساند او را با اين كه از سلطانى به او بدى مي رسد و برسد با فرعون و پيروان فرعون در آتش است. 📚(اصول كافى، جلد 4، صفحه:75، رواية 🌟عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ أَبِى عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام فِى كَلَامٍ لَهُ ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ وَ لَاتَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِى الْخَيْرِ مَحْمِلًا؛ 🌟 امام صادق عليه السلام روايت شده كه اميرالمؤمنين عليه السلام در ضمن سخنى از (سخنان) خود فرمود: هر كار (كه از) برادر دينى خود (سرزند آن) را به بهترين وجه آن حمل كن، تا كارى كند كه راه توجيه را بر تو ببندد و هيچگاه به سخني كه از (دهان) برادرت بيرون آيد گمان بد مبر، در صورتي كه براى آن سخن محمل خوبى مييابى. 📚(اصول كافى، جلد 4، صفحه:66، رواية: 3) از مجلسى (رحمه الله علیه) ـ 💎«ضع امر اخيك» يعنى هر گفتار و كردارى كه از برادرت صادر شود آن را حمل بر وجه احسن كن گر چه به ظاهر خوب نباشد و از آن بازرسى مكن تا دليلى قطعى و مانع تأويل به دست تو آيد زيرا گمان بسا خطا باشد و وارسى هم غدقن است چنانچه خدا فرموده است: «به راستى بعضى گمان‌ ها گناه است» و سپس فرمود: وارسى نكنيد. ✅کانال نکته های ناب @rooshanfekr
💠انبیا برای دعوت دوگانه دنیا و آخرت نیامده اند💠 💎آنهایى که گمان کردند نبى ختمى و رسول هاشمى صلّى اللَّه علیه و آله دعوتش داراى دو جنبه است : دنیائى و آخرتى، و این را مایه سرافرازى صاحب شریعت و کمال نبوت فرض کرده اند، از دیانت بى خبر واز دعوت و مقصد نبوت عارى و برى هستند . دعوت به دنیا از مقصد انبیاء عظام بکلّى خارج، و حس شهوت و غضب و شیطان باطن و ظاهر براى دعوت به دنیا کفایت مى کنند، محتاج به بعث ر سل نیست - 💎اداره شهوت و غضب قرآن و نبى لازم ندارد . بلکه انبیاء مردم را از دنیا بازدارند و تقیید اطلاق شهوت و غضب کنند و تحدید موارد منافع نمایند، 💎غافل گمان کند دعوت به دنیا کنند . 📚 آداب نماز امام فصل یازدهم ✅کانال نکته ناب @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۳قصص تفسیر نکته های ناب.MP3
1.58M
💎آیه ۳۱ قصص 💎سری جدید هر روز؛ یک آیه، یک روایت نورانی 💎همه مقدرات به نفع مومن است (درطریقت هر چه پیش سالک آید خیر اوست) ✅کانال قدیمی نکته های ناب درتلگرام و سروش وایتا @rooshanfekr
۳۳قصص تفسیر نکته های ناب.MP3
1.58M
💎آیه ۳۳ قصص 💎سری جدید هر روز؛ یک آیه، یک روایت نورانی 💎همه مقدرات به نفع مومن است (درطریقت هر چه پیش سالک آید خیر اوست) ✅کانال قدیمی نکته های ناب درتلگرام و سروش وایتا @rooshanfekr
🔰 توصیه امام کاظم (ع) بر بهره‌مندی نفس از دنیا 💐 امام موسی کاظم علیه السلام: اِجعَلوا لِأَنفُسِكُم حَظَّاَ مِنَ الدُّنيا بِإعطائِها ما تَشتَهي مِنَ الحَلالِ وما لا يَثلَمُ المُرُوَّةَ وما لا سَرَفَ فيهِ واستَعينُوا بِذلِكَ عَلى اُمورِ الدّينِ؛ 💐 براى نفس خود از دنيا بهره‌اى قرار دهيد، به آن اندازه كه آنچه خواهشِ حلال كند و به مردانگى خللى نرساند و زياده‌روى در آن نباشد، به او بدهيد و از اين روش، در انجام دادن امور دين يارى جوييد (و نيرو يابيد). 📚 گزيده تحف العقول، حدیث ۵۰۰۲۲۹
💠 قال رسول الله (ص): 🔶 ادْعُوا اللَّهَ 🔷وَ أَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالْإِجَابَةِ 🔶 وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَجِیبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبِ غَافِلٍ لَاهٍ 🔸خدا را بخوانید 🔹 و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید 🔸و بدانید که خداوند دعارا از قلب غافل بی خبر نمی‌پذیرد 📚 بحارالانوار ج۹۰، ص ۳۲۱ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کارگاه خویشتن داری_33.mp3
14.17M
۳۳ ✍ تمام ارتباطات و اعمال انسان، در حال قدرت دادن به یکی از دو بخش وجود اوست! ـ بخش حیوانی (طبیعی) ـ بخش انسانی (روحانی) ⚜ خویشتن‌داری یعنی؛ ارتباطاتمان را به گونه‌ای مدیریت کنیم که سبب قدرت‌گیری بخش انسانی مان باشند! نه صِرفاً چاق و چلّه شدنِ شئونات و مقامات دنیایی و طبیعی مان! @ostad_shojae @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️ بسم الله الرحمن الرحیم 💐 فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ پس همچون شب شد. قلم/۲۰ ➖➖➖ 🔺پیام : قطع زکات، باغ سبز را سوزانده و همچون شب، سیاه می کند. ➖➖➖ 🌸 لغات مهم: َصرم: قطع کردن، بریدن، چیدن صریم: قطعه ای از شنزار و ریگستان، زمینی که محصول آن چیده و درو شده باشد؛ آفت زده، برچیده شدن و قطع تمام درختان با قهر الهی، شب تاریک، شب تاریک و صبح ( از اضداد) اَصبَحَ: از افعال ناقصه به معنی صارَ یعنی شد و گردید، صبح کرد ➖➖➖ 🌺 نکات آیه شریفه : ۱- قهر خدا، باغ افراد بخیل را به آتش کشیده همچون شب تاریک کرد. ۲-سنّت‌هاى خوب نياكان را ادامه دهید. ۳- عذاب الهى مختص آخرت نيست. ۴- كسی نمى‌تواند بر خدا پيشى بگيرد. آنها صبح زود براى چيدن ميوه‌ها برخاستند ولى خداوند شب باغ را سوزاند. ۵- نیت اگر بد و قطعی و همراه با برنامه ریزی و انجام مقدمات باشد، کیفر دارد. ۶- ثروتی که محرومان از آن بی بهره اند، نبودش بهتر است. ۷- بخل، نه تنها سرمایه را زیاد نمیکند بلکه داشته های انسان را هم می گیرد. ➖➖➖
☘امام صادق (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: «اما والله لیدخلن (القائم) علیهم عدله جوف بیوتهم کما یدخل الحر و القر[۶]۷][۸] ؛ به خدا قسم که عدالت‌ خود را در درون خانه‌های مردم وارد می‌کند همان‌گونه که سرما و گرما داخل می‌شود.» ۶.↑ نعمانی، محمد بن ابراهیم، غیبت نُعمانی، ص‌۲۷۹.     ۷.↑ حر عاملی، محمد بن حسن، اثبات الهداه، ج‌۵، ص‌۱۶۷.     ۸.↑ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج‌۵۲، ص‌۳۶۲.
🔰احکام نماز (مواردی که می شود نماز واجب را ) ‌‏مساله 1159ـ‌‏ شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام❌ است، ولی برای حفظ‌‎ ‌‏مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی ندارد.‏ ‌‏مساله 1160ـ‌‏ اگر جان خود انسان یا کسی که حفظ جان او واجب است یا‌‎ ‌‏حفظ که نگهداری آن واجب می باشد، بدون نماز ممکن نباشد باید‌‎ ‌‏نماز را بشکند ولی شکستن نماز برای مالی که اهمیت ندارد مکروه است.‏ ‌‏مساله 1161ـ‌‏ اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و 👤 طلب خود را از‌‎ ‌‏او مطالبه کند، چنانچه بتواند در بین نماز طلب او را بدهد، باید در 👈همان حال بپردازد‌‎ ‌‏و اگر بدون شکستن نماز، دادن طلب او ممکن نیست باید نماز را و او را‌‎ ‌‏بدهد، بعد نماز را بخواند.‏ ( اهمیت الناس👆) ‌‏مساله 1162ـ‌‏ اگر در بین نماز بفهمد که مسجد است، چنانچه وقت تنگ‌‎ ‌‏باشد، باید نماز را تمام کند، و اگر وقت وسعت دارد و مسجد نماز را به هم‌‎ ‌‏نمی زند باید در بین نماز تطهیر کند، بعد بقیۀ نماز را بخواند و اگر نماز را به هم‌‎ ‌‏می زند، باید نماز را بشکند و مسجد را تطهیر نماید بعد نماز را بخواند.‏ ‌‏مساله 1163ـ‌‏ کسی که باید نماز را بشکند، اگر نماز را تمام کند معصیت کرده،‌‎ ‌‏ولی نماز او صحیح است اگرچه احتیاط مستحب آن است که دوباره بخواند.‏ ‌‏مساله 1164ـ‌‏ اگر پیش از آن که به اندازۀ رکوع خم شود، یادش بیاید که اذان یا‌‎ ‌‏اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن‌‎ ‌‏آنها نماز را بشکند.‏ 🔰 احکام نماز ( ) ‌‏شکیات نماز ۲۳ قسم است: 🔺هشت قسم آن شکهایی است که نماز را باطل❌‌‎ ‌‏می کند، و 🔺 به شش قسم آن نباید اعتنا کرد و 🔺 نُه قسم دیگر آن صحیح است.‏ 🤔 شکهای باطل ‌‏مساله 1165ـ‌‏ شکهایی که نماز را ❌می کند از این قرار است:‏👇 🔺‌‏اول: شک در شمارۀ رکعتهای نماز دو رکعتی مثل نماز صبح و نماز مسافر، ولی‌‎ ‌‏شک در شمارۀ رکعتهای نماز مستحب دو رکعتی و بعضی از نمازهای احتیاط نماز را‌‎ ‌‏باطل نمی کند.‏ 🔺‌‏دوم: شک در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی.‏ 🔺‌‏سوم: آن که در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر.‏ 🔺‌‏چهارم: آن که در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم، شک کند که‌‎ ‌‏دو رکعت خوانده یا بیشتر (تفصیل این مساله در صورت چهارم مساله 1199 مراجعه‌‎ ‌‏شود).‏ 🔺‌‏پنجم: شک بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج.‏ 🔺‌‏ششم: شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش.‏ 🔺‌‏هفتم: شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است.‏ 🔺‌‏هشتم: شک بین چهار و شش یا چهار و بیشتر از شش، چه پیش از تمام شدن‌‎ ‌‏سجدۀ دوم باشد یا بعد از آن. ولی اگر بعد از سجدۀ دوم شک بین چهار و شش یا‌‎ ‌‏چهار و بیشتر از شش برای او پیش آید احتیاط مستحب آن است که بنابر چهار‏ ‌‏بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو سجدۀ سهو به جا آورد و نماز را هم دوباره‌‎ ‌‏بخواند.‏ ‌‏مساله 1166ـ‌‏ اگر یکی از شکهای باطل کننده برای انسان پیش آید، نمی تواند‌‎ ‌‏نماز را به هم بزند، ولی اگر بقدری فکر کند که شک پابرجا شود به هم زدن نماز‌‎ ‌‏مانعی ندارد.‏ 📚 منبع: پرتال امام خمینی( ره)_ رساله توضیح المسایل،ص۱۸۴و۲۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا