eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.4هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
6.4هزار ویدیو
348 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ تعبیر زیبای امام‌کاظم (علیه‌السلام) از ماندن در دنیا 🔹الإمام الكاظم عليه السلام: كُن فِي الدُّنيا كَساكِنِ دارٍ لَيسَت لَهُ ، إنَّما يَنتَظِرُ الرَّحيلَ. ▪️در دنيا، مانند كسى باش در خانه‌اى ساكن است كه مال او نيست و منتظر رفتن است. 📚 تحف‌العقول: ص398، بحارالأنوار: ج78 ص313 __ @rooshanfekr
🌟شهید مطهری: 💎 «دین اسلام، یک دین ناشناخته است و حقایق این دین تدریجا در نظر مردم واژگونه شده و علت اساسی گریز گروهی از مردم از دین، تعلیمات غلطی است که به این نام داده می شود، این دین مقدس در حال حاضر بیش از هرچیز دیگر از ناحیه کسانی که مدعی حمایت از آن هستند صدمه می خورد». ✅ کانال نکته های ناب @rooshanfekr
حکایت 💠 حکایتی از احسان حضرت امام هادى (ع) به تهيدست 📝 در كتاب باارزش كشف الغمه روايت شده: روزى حضرت هادى (ع) براى انجام كارى از سامراء بيرون شدند، عربى در جستجوى حضرت بود، او را به محل كار حضرت راهنمائى كردند، پس از شرفياب شدن به محضر امام عرضه داشت قرضى سنگين بر عهده دارم و كسى جز شما را نمي شناسم كه مرا از اين بار سنگين نجات دهد 📝حضرت فرمودند اندوهگين مباش سپس فرمودند: من تو را به مطلبى راهنمائى مي كنم اما با مطلب من مخالفت نكن، من به خط خودم مي نويسم كه تو مبلغى از من طلبكارى، چون به شهر آمديم به منزل من بيا و آن را درخواست كن، هرچه از تو مهلت خواستم تو گوش نده و پول خود را از من بخواه و در آنچه گفتم كوتاهى مكن. 📝چون حضرت به شهر بازگشت مرد عرب در برابر عده اى كه در محضر حضرت بودند و در ميانشان بعضى از اطرافيان حاكم عباسى قرار داشتند طلب خود را به صورتى جدّى درخواست كرد. 📝حضرت از او تقاضاى مهلت نمودند ولى عرب راضى نشد و طلب خود را درخواست مي كرد، اطرافيان حاكم عباسى جريان را به حاكم منتقل كردندو حاكم را به فكر فرو برد و در نتيجه سى هزار درهم براى حضرت فرستاد 📝امام مرد عرب را احضار نموده و همه سى هزار درهم را در اختيار او گذاشتند و فرمودند قرضت را ادا كن و مازاد آن را هزينه خانواده ات كن، مرد عرب گفت پسرپيامبر! يك سوم اين مبلغ مشكل مرا حال مي كرد، براستى چنين است كه خدا درباره شما فرموده: خدا داناتر است كه رسالتش را كجا قرار دهد.
15 ذی الحجّه ولادت امام هادی علیه السلام امام هادی علیه السلام بنا بر مشهور در چنین روزی از سال در قریه ی صریا نزدیکی مدینه به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت «علی»، نام پدرشان جواد الائمه علیه السلام، و نام مادر آن حضرت سمانه ی مغربیه معروف به سیده است. (5) کنیه ی شریفش ابو الحسن ثالث است. القاب حضرت : نجیب، مرتضی، هادی، نقی، عالم، فقیه، امین، مؤتمن، الطیب، عسکری، فقیه عسکری و ابن الرضا بود.
🌹امام هادی علیه السلام: اَلعُقُوقُ یعَقِّبُ القِلَّهَ اِلَی الذِّلَّه؛ ♨️نارضایتی پدر و مادر، کمی روزی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می‌کشاند. 📕بحارالانوار، ج75، ص318 @rooshanfekr
🌷رسول اكرم صلى الله عليه و آله: ✨هر که صادقانه از خدا شهادت مسألت کند خداوند او را به جایگاه شهیدان می رساند حتی اگر در بستر خود بمیرد. 📚بحارالانوار:ج 67 ،
💥 🔴در آخرالزمان چه اتفاقهایی می افتد؟ ✳️۱- در آخرالزمان، ثروتمند شدن به وسیله ی غصب و تجاوز است. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۲- در آخرالزمان، به مؤمنان واقعی ابله و بی عقل می گویند. امام صادق(علیه السلام) ✳️۳- در آخرالزمان، ریا فراوان می شود. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۴- در آخرالزمان، از اسلام فقط نام آن باقی می ماند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۵- در آخرالزمان، حق کاملا پوشیده می شود. حضرت علی علیه السلام ✳️۶- در آخرالزمان، اسراف می ڪنند؛ حتی در آب وضو و غسل. حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) ✳️۷- در آخرالزمان، شب ها دیر می خوابند و نماز صبح قضا می شود. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۸- در آخرالزمان، مؤذّنان به مظلومان پناهنده می شوند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۹- در آخرالزمان، قبله ی مردان زنانشان خواهند بود. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۱۰-در آخرالزمان، مردم از علما می گریزند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۱۱-در آخرالزمان، مؤمن پست و فاسق عزیز می شود. امام حسن عسکری علیه السلام ✳️۱۲-در آخرالزمان، زنان بد حجاب و عریان می شوند. (حضرت علی علیه السلام) ✳️۱۳-در آخرالزمان، علما را با لباس زیبا می شناسند. حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله) ✳️۱۴-در آخرالزمان، اسلام چون ظرف واژگون شده می ماند. حضرت علی(علیه السلام ✳️۱۵-در آخرالزمان، برای حفظ دین باید از محل گناه گریخت. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۱۶-در آخرالزمان، گناه خویش را به گردن خدا می نهند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۱۷-در آخرالزمان، بعضی از علما ریاڪار می شوند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۱۸-در آخرالزمان، امّت حضرت محمد هفتاد و سه گروه می شوند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۱۹-در آخرالزمان، بهترین مونس مردم ڪتاب است. امام صادق علیه السلام ✳️۲۰-در آخرالزمان، عبادت را وسیله برتری طلبی می دانند. حضرت علی(علیه السلام) ✳️۲۱-در آخرالزمان، حج را برای تجارت انجام می دهند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۲۲-در آخرالزمان، سلامت دین در سڪوت بیشتر است. امام زمان(عج) ✳️۲۳-در آخرالزمان، زشتی ها افزایش می یابد. حضرت علی(علیه السلام) ✳️۲۴-در آخرالزمان، به علت گناه باران در وقتش نازل نمی شود. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۲۵-در آخرالزمان، هر ڪس بیشتر در خانه بماند ایمانش حفظ می گردد. امام باقر(علیه السلام) ✳️۲۶-در آخرالزمان، مؤمنان اعمالشان را با ریا انجام می دهند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۲۷- در آخرالزمان، رشوه را به اسم هدیه حلال می کنند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۲۸-در آخرالزمان، گرد و غبار ربا همه را فرا می گیرد. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۲۹-در آخرالزمان، حضرت عیسی(علیه السلام) پشت سر امام زمان زمان(عج) نماز می خواند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۳۰-در آخرالزمان، هر که دینش را حفظ ڪند اجر پنجاه صحابه پیامبر را دارد. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۳۱-در آخرالزمان، شیعیان واقعی با گریه بر امام حسین(علیه السلام) دل مادرش را شاد می ڪنند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۳۲-در آخرالزمان، از فتنه ها به قم پناه ببرید. امام صادق(علیه السلام) ✳️۳۳-در آخرالزمان، بعضی از مردم گرگ صفت می شوند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۳۴-در آخرالزمان، مردم غصه از بین رفتن دینشان را نمی خورند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۳۵-در آخرالزمان، هیچ چیز سخت تر از مال حلال و دوست باوفا یافت نمی شود. امام هادی(علیه السلام) ✳️۳۶-در آخرالزمان، حفظ زبان بهترین ڪار است. امام باقر(علیه السلام) ✳️۳۷-در آخرالزمان، مؤمن واقعی از غصه آب می شود. حضرت علی(علیه السلام) ✳️۳۸-در آخرالزمان، در اوج فتنه ها به قرآن پناه ببرید. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۳۹-در آخرالزمان، ارزش دین در نظر مردم پایین می آید و دنیا باارزش می شود. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ✳️۴۰-در آخرالزمان، مرد از زنش اطاعت ڪرده و از پدر و مادرش نافرمانی می ڪند. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ** 🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 📘 کتاب چهل حدیث آخرالزمان 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ولادت با سعادت امام هادی علیه السلام دهمین اختر تابناک ولایت و امامت مبارک باد 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌴اللهم عجل لولیک الفَرَج🌴
‌حاج محمداسماعیل دولابی(ره) " چیز خیلی بزرگی است. اصلا خداوند در قرآن، سوءظن را نهی کرده است. خال صورت، صورت را زیبا می کند. اگر در زندگی خال سیاهی دیدی، برای نشان دادن آن سفیدیهاست. همانطور که شیرینیهای زندگی را می خورید، ترشیهای آن را هم بخورید." -------------------------------- 📒 کتاب طوبای محبت۱، ص ۱۳۹
فرزندپروری ایرج شهبازی ما انسان‌ها موجودات عجیبی هستیم. در مسائل مهم و اصلی زندگی، همه خود را صاحب‌نظر و متخصص می‌دانیم، ولی در امور فرعی و غیرمهم زندگی، به راحتی به نادانی و ناتوانی خود اعتراف می‌کنیم و از متخصصان کمک می‌گیریم. فی‌المثل ما برای تعمیر ماشین و دوچرخه و کولر خود، با اطمینان خاطر، از افراد ماهر یاری می‌گیریم و برای کشف و رفع بیماری‌های جسمی خود، بی هیچ تردیدی به پزشکان مراجعه می‌کنیم و در برابر آنها کاملاً تسلیم می‌شویم، ولی شگفت اینجاست که برای درمان مشکلات روحی و روانی و فکری خود، به دانش و آگاهی خویش اعتماد می‌کنیم و کمتر حاضر می‌شویم اعتراف کنیم در این زمینه‌ها ناآگاه و ناواردیم و کمتر سخنان انسان‌های آگاه و فرزانه را می‌پذیریم. درمورد امر بسیار مهم «فرزندپروری» نیز چنین است. عموم افراد، در زمینۀ تربیت فرزند، خود را خبره و آگاه می‌‌دانند. کسانی که به قول سقراط برای تربیت اسب خود، حتماً از اسب‌شناسان یاری می‌گیرند، پای تربیت فرزند که به میان می‌آید، همه با اطمینان کامل، خود را دارای صلاحیتِ فرزندپروری می‌دانند (مجموعۀ آثار افلاطون، ترجمۀ استاد محمدحسن لطفی، ص 20). راستی در میان هشتاد میلیون ایرانی چند نفر واقعاً صلاحیت تربیت اسب را دارند؟ شاید تعداد آنها به ده هزار نفر هم نرسد. حال بپرسیم در میان این همه پدر و مادرِ ایرانی چند نفرشان واقعاً انسان‌شناس هستند و برای تربیت فرزندانشان صلاحیت دارند؟ چند نفر واقعاً از طبیعت فرزند، شأن انسانی او، خواسته‌ها و نیازها و استعدادها و محدودیت‌ها و نقص‌ها و قوّت‌های او آگاهی دارند؟ بی‌گمان عموم پدر و مادرها خودشان را در این زمینه واجد صلاحیت می‌دانند و اگر به آنها بگوییم: «شما دانش و آگاهی لازم برای تربیت فرزندتان را ندارید» از ما به شدت می‌رنجند و به خون ما تشنه می‌شوند. دریغا که سرزمین ما قتلگاهِ فرزندان دلبند ماست. این همه انسان غمگینِ ناامیدِ ناتوانِ بی‌برنامۀ بی‌هدف نتایج تعلیم‌ها و تربیت‌های نادرست‌اند. ما که هیچ‌گاه جرأت نداریم خود را گل‌شناس و اسب‌شناس و کولرشناس و ماشین‌شناس بدانیم، شگفت‌آور است که همه خود را انسان‌شناسِ درجه اول می‌دانیم و برای تعلیم و تربیت فرزندان‌مان نظر می‌د‌هیم و نظراتمان را اجرا می‌کنیم. گویا ارزش فرزند ما کمتر از ارزش گُل و اسب و کولر و ماشین است. به نظر می‌رسد غیر از آن خودبزرگ‌بینیِ ذاتی که باعث می‌شود ما به دانش و آگاهی خود اعتماد بیش از حد داشته باشیم و به قول سعدی، عقل خود را به کمال بدانیم، یک مسئلۀ مهم دیگر هم وجود دارد؛ عموم انسان‌ها گمان می‌کنند «غریزه» برای پدر و مادر شدن کافی است. مردان و زنان بالغ در خود میلی مهارناپذیر برای فرزندآوری می‌یابند و غالباً گمان می‌کنند این میل طبیعی و غریزی برای فرزنددار شدن کافی است و بی‌درنگ برای ارضای آن اقدام می‌کنند. وقت آن رسیده است صادقانه و بدون خودفریبی اعتراف کنیم که غریزه برای فرزندآوری لازم است ولی کافی نیست. زمان آن رسیده است واقع‌بینانه اعتراف کنیم ما صلاحیت تربیت فرزندمان را نداریم و از متخصصان یاری بگیریم. من که تکلیفم با خودم روشن نیست و نگاه درستی به انسان و جهان و زندگی ندارم و درون من پر است از خودخواهی‌ها و نادانی‌ها و تناقض‌ها و تعارض‌ها و اضطراب‌ها و نگرانی‌ها و اندوه‌های فراوان، چگونه می‌توانم فرزندی سالم و متعادل و موزون و آرام و شاد و خیرخواه تربیت کنم؟ به تعبیر پیر فرزانۀ نیشابور فرزند مطلوب است، آنگاه که پدر معیوب نباشد». پدری که خود سراپا عیب است، چگونه می‌تواند فرزندی سالم تربیت کند»؟ (الهی‌نامۀ عطار، چاپ دکتر شفیعی کدکنی، ص 154). از این روست که به گفتۀ دکتر سرگلزایی، ما برای تربیت فرزندانمان از همان روش‌های اهلی کردن حیوانات استفاده می‌کنیم؛ یعنی از «تهدید» و «تنبیه» و «تطمیع» و «تحمیق». گویا هدف ما نه تربیت فرزند، بلکه رام کردن و آرام نگاه داشتن اوست. اولین گام در راه تربیت فرزند این است که صرفاً با اعتماد به سرمایۀ غریزه، به صرافتِ فرزندآوری نیفتیم. آنگاه صادقانه در خود نظر کنیم و اگر دیدیم آگاهی‌ها و توانایی‌های لازم برای فرزندپروری را نداریم، با مطالعۀ کتاب‌های درست و دقیق و با یاری گرفتن از متخصصان، به امر مهم تعلیم و تربیت فرزندمان بپردازیم.
‍💐چند دستور العمل برای شفای بیماری های سخت! 🌸 آیت الله بهجت (ره) می فرمودند: این کارها را به این نیّت که اگر مردن بیمار حتمی نیست، به وسیله این ها شفا یابد، انجام دهید: 1⃣ مقدار کمی از خاک پاک مدفن سیّدالشهدا علیه السّلام را در آب زمزم مخلوط کرده و هفتاد مرتبه سوره «حمد» بر آن بخوانید و در نوبت های متعدد، هر روز به بیمار بخورانید، تا زمانی که شفا یابد. 2⃣ به فقیران «متعدد» صدقه بدهید، گرچه صدقه ای که به هر کدام میدهید، کم باشد. 3⃣ روزی هفت بار سوره «حمد» را به نیّت شفای او بخوانید. 4⃣ هر کس نزد بیمار میرود، برای شفایش سوره «حمد» بخواند. 5⃣ بیمار را به مشاهد مشرَّف (مزار معصومان علیه السّلام و …) ببرید و اگر نمی تواند، همین طور نیّت و توجّه کند که به آن مشاهد رفته و زیارت کند، و همین که نیّت شفا یافتن به آن زیارتگاه برود، کافی است. 6⃣ در حضور بیمار، مرثیه بخوانید به طوری که او منقلب و متأثر شود. 7⃣ حدیث کساء را (مکرَّراً) برای شفای او بخوانید. (و هنگام خواندن در مجلسی که این حدیث را میخوانید، عود روشن کنید.) 📒عرفان و عبادت، ص ۳۹۲
💠راههای عملی کسب عشق و محبت الهی💠 🌟صبر🌟 ادامه... 9_سختى‌ها و گرفتارى‌هاى زندگى دنیوى مایه دلکنده شدن و رهایى از محبّت و فریفتگى دنیا و باز نماندن از یاد خدا و حرکت در جهت تعالى و کمال است. 10. گرفتارى‌ها و محرومیت‌ها موجب شناخته شدن نعمت فراغت و برخوردارى می‌شود. 11. گاهى خدا براى اینکه عبدى را به خود راه دهد، کارى می‌کند که همه به او پشت کنند، دست رد به سینه‌اش بزنند و تنهایش بگذارند. آنگاه خداى متعال او را به خلوت خویش پذیرا می‌شود. حتى ممکن است براى این منظور عبد را در معرض اتهام ناروایى قرار دهد که عبد هیچ راهى براى انکار و نفى آن نداشته باشد. 12. یکى دیگر از ثمرات مصائب و ابتلائات، اجر عظیمی‌ است که خداوند به کسانى که صبر پیشه می‌کنند و زبان به جزع و فزع نمی‌گشایند، عطا می‌کند و چنین اجرى جز از راه تحمل شدائد و بلایا دسترسى‌پذیر نیست. بنا به تعبیر روایات، مؤمن همان‌گونه که می‌داند سهمیه‌اى از رزق از جانب خدا برایش مقدر شده و به او خواهد رسید، می‌داند سهمیه‌اى از مصائب و شدائد نیز براى او در نظر گرفته شده و براى او پیش خواهد آمد و لذا براى مواجهه با مشکلات، از پیش آماده است. 4) دل نبستن بر راحت و نعمتى که در زندگى دنیوى براى شخص پیش می‌آید و معتاد نشدن به رفاه و تنعّم در زندگى و کنترل خویش براى غوطه‌ور نشدن بیش از حد در رفاه و تنعّم و...، مستلزم تحمل دشوارى‌هایى است که چهارمین مرتبه صبر را تشکیل می‌دهد. صبر در نعمت و راحت سبب رهایى شخص از جاذبه دنیا و اسارت عالم طبیعت و آمادگى او براى عروج و راه یافتن به عوالم بالاست. 5) انسان تا وقتى اسیر نفس و در حجاب خودى خود است، تمام حرکات و سکنات و مناسک و عباداتش براى خودش است. حق تعالى و توحید و اطاعت او را هم براى خودش می‌خواهد. شخص تا از بیت نفس خود خارج نشده و از انانیّت بیرون نرفته است، سفرش به سوى خدا آغاز نشده و سالک نیست. تحمل سختى خروج از بیت نفس و بیرون آمدن از خود و خواسته‌ها و آرزوهاى خود و آغاز مهاجرت الى‌الله، «صبر ِللهِ» نام دارد. شخص با موفقیت در این امر، دیگر هرچه بکند براى حقّ است نه براى خودش. 6) پس از خروج از نفسانیت و انانیّت و آغاز هجرت الى‌الله، تمام حرکات و سکنات سالک به حول و قوه الهى است و خودش در آن دخالت و نقشى ندارد. در این مرتبه سالک به شهود باطنى، بالعیان مشاهده می‌کند که صبرش، همانند همه چیزهاى دیگرش، بِالله است و خودش در آن نقشى ندارد. سالک در این مرتبه، به «صبر بِالله» نایل شده است. 7) وقتى صبر بِالله در وجود سالک استقرار و ثبات یافت و سالک در وجود خود و در همه عالَم، متصرف و فاعلى غیر از حق ندید، صبرش «صبر عَلَى الله» است. چنین سالکى تمام بلیّات و مصائب را جلوه‌هاى اسما و صفات خدا می‌بیند و همانطور که قبلاً بر بلیّات صبر می‌کرد، اکنون بر خدا و شئون اسمائیّه یا ذاتیّه او صبر می‌کند. 8) پس از اینکه سالک اهل حضور و موفق به مشاهده جمال اسمائى شد، ثبات و پایداریش در آن مشاهدات و جَلَوات و حفظ دلش از استهلاک و اضمحلال، «صبر فِى الله» نام دارد. 9) پس از اینکه سالک از مشاهده اسمائى بیرون رفت و به مشاهده ذاتى رسید، پایدارى و ثباتش در جلوات ذات، «صبر مَعَ الله» نامیده می‌شود. 10) پس از اینکه سالک از محو و سُکر وصال، به صحو و هوشیارى بازگشت و به مملکت وجود خویش بازگردانده شد، در عین اشتیاق و حبّ شدید به جمال محبوب، براى اطاعت از محبوب، باید از جمال جمیل او محجوب باشد. تحمّل سختى این محجوبیّت و فراق، شدیدترین مرتبه صبر است و «صبر عَنِ الله» نامیده می‌شود. در این مقام است که امیرالمؤمنین(ع) به محضر حضرت حق عرضه می‌دارند: فَهَبنى یا اِلهى وَ سَیِّدى وَ مَولاىَ وَ رَبّى صَبَرتُ عَلى عَذابِکَ فَکَیفَ اَصبِرُ عَلى فِراقِکَ.  
🌸تسلیم در برابر خدا🌸 امام علی علیه السلام میفرمایند: 🔶🔸أفضلُ الاُمورِ التَّسليمُ إلى اللّهِ تعالى، والراحةُ إلى اليَقين. 🔷🔹برترين كارها، تسليم در برابر خداى متعال است و آرامش از سر يقين.. ✨ ، ج ۶ ص 240✨ 🌹🍂🍂
🔶مائده آسمانی🔶 💖حکایت نموده اند که در زمان های گذشته در شهر مکه مرد فقیر و با ایمانی زندگی می کرد او همیشه روزه دار بود و روزه ها را برای رضایت خدای تعالی روزه می گرفت 💖هنگامی که آفتاب غروب می کرد و وقت افطار می رسید دست در جیب خود می نمود و کاغذی را بیرون می آورد و به آن نگاه می کرد و چیزی نمی خورد زیرا با نگاه کردن به جمله ای که بر کاغذ نوشته شده بود و خواندن آن جمله گرسنگی اش برطرف می شد. 💖پس از مرگ وی، کاغذ را از جیبش در آوردند روی آن جمله مبارکه بسم الله الرحمن الرحیم نوشته شده است معلوم شد که از برکت اسم اعظم پروردگار متعال از او رفع گرسنگی می شده است 📚📚 منبع داستان هایی از بسم الله الرحمن الرحیم ۲ - ۷۴ به نقل از بهشت جاودان ۳۶۳ 🌳🌷🌳🌷🌳🌷🌳🌷🌳🌷🌳🌷🌳🌷
✔️ اوائل راه، همه روز را طالبند و خواستار شادی و بسط می‎باشند. امّا بعدها معلوم نیست روز بهتر است یا شب، به نحوی که بعضی از عرفا فقر را بر غنا و بیماری را بر صحّت و قبض را بر بسط ترجیح می‎دهند. امّا اهل بیت علیهم السّلام این‎گونه نیستند و هر کدام را که خدا برای آنها مقدّر نماید، همان را خواهانند. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸غم، شب است و شادی، روز. غم، زلف سیاه است و شادی، چهره‌ی سفید. غم، آثار جلال است و شادی، آثار جمال. زلف روی صورت را می‎پوشاند و موجب حفظ آن و زیبایی آن می‎شود. اوائل راه، همه روز را طالبند و خواستار شادی و بسط می‎باشند. امّا بعدها معلوم نیست روز بهتر است یا شب، به نحوی که بعضی از عرفا فقر را بر غنا و بیماری را بر صحّت و قبض را بر بسط ترجیح می‎دهند. امّا اهل بیت علیهم السّلام این‎گونه نیستند و هر کدام را که خدا برای آنها مقدّر نماید، همان را خواهانند. 🔸اشخاص ابتدا طالب غنا و سلامتی و رفاهند و اگر خدا به آنها ندهد، چه بسا از خدا مکدّر شوند و کافر گردند. بعد که کم کم رشد کردند، خدا گاهی اوقات می‎دهد و گاهی اوقات نمی‎دهد. تا به جایی می‎رسند که فقر را از غنا، بیماری را از صحّت و سختی را از راحتی بیشتر دوست دارند. البته معلوم نیست از فقر و غنا و صحّت و بیماری و راحتی و سختی کدام یک بهتر است؛ بستگی به اشخاص دارد. لذا وقتی جابر خدمت امام سجّاد علیه السّلام رسید و گفت: سختی‎ها و محرومیت‎ها را بیشتر دوست دارم، حضرت علیه السّلام فرمودند: ما این‎طور نیستیم؛ هر چه را خدا برای ما پیش بیاورد، ما دوست داریم. به هر حال، بشر اوّل با بشارت به راه می‎آید و بعد آمادگی انذار را پیدا می‎کند. انذار از بشارت بزرگ‌تر است. لطف و محبّتی که در انذار نهفته است، بیشتر از لطف و محبّتی است که در بشارت‎ها آشکار است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @rooshanfekr
✨🍂✨🍂✨🍂 🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ 🌸 آثار عجیب خمس ✨ امام رضا عليه  السلام فرمودند   🍂اِنَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عِيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا وَ ما نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرى مِنْ اَعْراضِنا مِمَّن نَخافُ سَطْوَتَهُ فَلاتَزووهُ عَنّا وَ لاتَحْرِموا اَنْفُسَكُم دُعاءَنا ما قَدَرْتُم عَلَيهِ، فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِكُم وَ تَمْحيصُ ذُنوبِكُم وَ ما تَمْهِدونَ لاَِنْفُسِكُم لِيَومِ فاقَتِكُم   ✨در حقيقت، خمس، كمكى است به ما ،براى اهداف دينى که داریم 🍂و کمک به خانواده و دوستان ما ✨ و وسيله حفظ آبروى ما در برابر آنانى است كه از قدرتشان بيم داريم. 🍂پس خمس را از ما دريغ نداريد و حتى المقدور خويشتن را از دعاى ما محروم نسازيد؛ که با پرداخت خمس مشمول دعای خیر ما می شوید. 🍂چرا كه خارج كردن خمس از [سرمايه] كليد روزى شما ✨ و مايه پاك شدن گناهانتان 🍂و اندوخته شما براى روز نيازتان در آخرت خواهد بود. 📚📚 منبع كافى، ج ۱ ص ۵۴۷ ح ۲۵ @rooshanfekr
علامه حسن زاده آملی: 🍃از جمله وصایاى بسیار بسیار مؤکده آن است که دل هیچکس را نیازارى،که جبر ندارد. 🌴و در جامع الاخبار آمده،قال النبى صلى الله علیه و آله: 🌱 من أحزن مؤمنا ثم أعطاه الدنیا لم یکن ذلک کفارة و لم یوجر علیه.   🍃ز خود هرگز نیازارم دلى را که مى‏ ترسم دراو جاى تو باشد 📚نکته ۸۱۱هزار و یک نکته @rooshanfekr
⁩✨‍ عارف وارسته محمد اسماعیل دولابی (ره): 🔹آدمی برای چه از خدا طلبکار باشد؟ وقتی از خدا طلبکار شد، خدا هرچه هم به او بدهد باز گله دارد و طلبکاری می کند. 🔸ما از خدا طلبی نداریم،وقتی ما را آفرید نه نمازی خوانده بودیم ،نه روزه ای و نه چیز دیگر. خدا با فضل و عنایتش ما را آفرید،حال اگر به نظر خودمان کم و زیاد داریم باید بسازیم . 🔹 اگر به شما چیزی مفتی دادند دندانش را نشمار ان شاالله دندان طلبکاری را می کنی تا زیباییهای زندگی و حیات را بفهمی ... 📚طوبای محبت1 ، مرحوم حاج اسماعیل دولابی ✨ @rooshanfekr
چرا برای فرج امام زمان (عج) باید زیاد دعا کنیم⁉️ 🌹🍂حضرت امیرالمومنین (ع) فرمودند:👇 💠هر دری را بسیار کوبیدی بر روی تو باز میشود. 📚: اصول کافی، ج ۴ ، ص ۴۱۲ ، ج ۴ امام صادق (ع) فرمودند:👇 ⚜اگر شما همه با هم به درگاه الهی ضجّه و ناله می کردید و فرج ما را می خواستید،خداوند هم فرج ما را نزدیک می کرد. اما اگر همه با هم دعا نکنید محرومیت از امام،تا نهایت خود به طول خواهد انجامید. 📚: بحارالانوار؛ ج ۵ ۲- ص ۱۳۱ 💟اللهم عجل لولیک الفرج @rooshanfekr
🌟امام حسن مجتبى (ع): 💎پرسش صحيح و نيكو، نيمى از دانش است. سازش و مدارا نمودن با مردم نيمى از تدبير. 📚شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج4، ص333 @rooshanfekr
💠نماز شب💠 شخصی به محضر امام صادق عرض کرد: از نماز شب محروم شده‏ ام، حضرت فرمودند: تو مردى هستى كه گناهانت ترا به بند كشيده و مانع از نماز شب شده است» كنايه از آنكه گناه كردن در روز باعث محرومى از نماز شب است.( منهاج النجاح في ترجمة مفتاح الفلاح ص : 355) بعضي از گناهان که معمولا دامنگير دانشجويان مي باشد از قرار ذيل است . 1- ديدن صحنه هاي و تصاوير غير اخلاقي از طريق اينترنت ، ماهواره ، تلفن همراه و ... 2- چشم چراني 3- برقراري روابط نامشروع با جنس مخالف 5- استفاده از غذاهايي كه حلال نيستند. 6- استفاده از غذاهايي كه پاك نيستند. 7- دروغ گفتن امام صادق عليه السّلام فرموده اند : مردى دروغ مى‏گويد به اندازه‏اى كه از نماز شب محروم مى‏گردد، و هر گاه از نماز شب محروم شد از روزى هم محروم مى‏شود. (ايمان و كفر-ترجمه الإيمان و الكفر بحار الانوار ج‏2 ص 468 ) 8- استهزاء و تحقير مؤمنان است (نقطه‏هاى‏آغازدراخلاق‏عملى ص : 289) 9- تكرار گناه به حدي كه دل سياه گردد و شوق عبادت گرفته شود. كه با تفحص در نفس خود بايد علت را پيدا كرد و مداوا نمود. 10- ايجاد مزاحمت و آزار همکلاسي ها و يا هم خوابگاهي ها 2- ضعف اراده : نماز شب اراده و عزم مي خواهد. خواستن تنها كافي نيست , بايد با تصميم جدي خوابيد. ضعف اراده از مهم ترين عوامل محروم ماندن از نماز شب و سحرخيزي مي باشد. بايد با اين ضعف و سستي اراده مبارزه كرد. امام علي (ع )مي فرمايند: »ضادوا التواني بالعزم ; به وسيله عزم , با سستي مبارزه كنيد«, ( تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 476). براساس آنچه که تا کنون گفته شد در راستاي رسيدن به هدف خود بايد نسبت به موضوعات ذيل دقت نظر ويژه داشته و به نكاتي كه در خصوص آنها گفته مي شود توجه نمائيد . اين موضوعات به شرح ذيل مي باشد : اول : فعاليت هاي روزانه 1- براي طول روز خود برنامه اي منسجم تنظيم نمائيد بگونه ايکه خسته نشويد امام صادق عليه السّلام توصيه نموده اند كه افراد ساعات روز خود را به سه قسمت تقسيم نمايند : يك قسمت براي اعمال عبادي ؛ قسمتي ديگر براي همنشيني با برادراين ايماني و دوستان و قسمت سوم نيز جهت تفريحات سالم و بدور از گناه ( الحديت-روايات تربيتى، ج‏2، ص: 134) 2- سعي كنيد فعاليتهايي كه در شب انجام مي دهيد را ، به بعد از نماز صبح كه بازدهي بيشتري نيز دارد منتقل نمائيد . 3- از سيستم مراقبه ، مشارطه ، محاسبه استفاده كنيد، يعني در طول روز مراقب اعمال خويش باشيد (چه در زمان حضور در كلاس و كتابخانه و خوابگاه و ... ) و شب هنگام محاسبه كنيد تا ببينيد تقوي را رعايت نموده ايد و در طول روز آيا گناهي مرتكب شده ايد و در صورتي كه تقوي را رعايت ننموده ايد با خود شرطي را بگذاريد تا ديگر مرتكب آن گناه نشويد . 4- تماشاى فيلم ها و صحنه هاى مبتذل و آلوده به گناه و همين طور رفتن به محيط هاى نامناسب را ترك نمائيد 5- از گفتگو با جنس مخالف، نگاه کردن به آنها، خنديدن در منظر نامحرم جدا خودداري کنيد. 6- در صورت گناه كردن سريع توبه نمائيد 7- به نماز اول وقت اهتمام بيشتري بورزيد و در جلسات مذهبي بيشتر شرکت کنيد. 8- از آنجا كه ممكن است ارتكاب برخي از گناهان به دليل عدم اطلاع از آنها باشد ، لذا جهت فراگيري واجبات و محرمات ديني مطالعه بيشتري نموده و به کتابهاي ذيل مراجعه فرمائيد : - مطالعه رساله عمليه مرجع تقليد خود - پرسش و پاسخ دانشجويي شماره 18 (احکام نگاه و پوشش ) - کتاب واجبات و محرمات در شرع اسلام / آيت الله مشکيني / دفتر نشر الهادي / 1378 دوم : خوراک شبانه در خصوص خوراك شبانه نكات زير را رعايت فرمائيد : 1- شام را در ابتداي شب بخوريد زيرا هر چه وقت خوردن شام به اول شب نزديك تر بوده و با وقت خواب فاصله داشته باشد هم خواب راحت تري خواهيد داشت و هم براي نماز شب با مشكل كمتري مواجه خواهيد شد . 2- بلافاصله قبل از خواب چيزي نخوريد: اگر در فاصله ي زماني کمتر از دو ساعت به خوابيدن، چيزي بخوريد وبعد به رختخواب برويد بدن شما درگير هضم غذا خواهد بود و اين امر مي تواند در خواب شما اختلال ايجاد کند و يا اصلا زمان به خواب رفتنتان را طولاني کند. 4)سعي کنيد زود بخوابيد ، زيرا تحقيقات نشان داده است که خواب يک سوم ابتداي شب کاملتر و با آرامش تر مي باشد و لذا خستگي را از تن انسان، بهتر خارج مي کند. 3- پر خوري نکنيد : بايد از افراط و تفريط در خوردن پرهيز شود. كم خوري غير از نخوردن يا بد خوردن است . ميزان كم خوري را رسول اكرم (ص ) چنين مي فرمايند: » اصل ديگري را نيز پيامبر اكرم فرموده اند وَ قَالَ ص كُلْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِي وَ أَمْسِكْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِي در حالي كه اشتها داري , بخور و در حالي كه (هنوز) اشتها داري , از خوردن دست بكش (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج‏59 ص 290 )
⭕️ پیامبر اکرم ، کانون رحمت و محبت(2) رحمت واسعه پيامبر (ص) در رفتار سراسر ملايمت آن حضرت تجلّى داشت. على (ع) در توصيف آن مظهر رحمت و محبت حق فرمود : 💎«كَانَ أَلْيَنَهُمْ عَرِيكَةً.» تاریخ المدینة المنوّرة ، ابن شَبَّة ، ج ۲ ، ص ۶۰۵ 💎پيامبر نرمخوترين مردمان بود. آن كه اهل رحمت است، اهل ملايمت و عطوفت است و راهبری و مديريت پيامبر بر اين ويژگى ها استوار بود. پيامبرِ رحمت و محبت، مسلمانان را نيز به همين صفت كمالى مى خواند، چنان كه علّامه حلّى در رساله سعديه از آن حضرت نقل كرده است كه فرمود : 📚مستدرک الوسائل ، نوری طبرسی ، ج ۹ ، ص ۵۴ 💎سوگند به آن كه جانم در دست اوست رحمت خدا جز افراد مهربان را در بر نمى گيرد. اصحاب گفتند: اى رسول خدا، ما همه مهربانيم. فرمود: مقصود كسانى نيستند كه فقط نسبت به خود و خانواده شان مهربانند و عطوفت دارند بلكه مقصود كسانى اند كه نسبت به همه مسلمانان مهربانند؛ و فرمود: خداى متعال فرموده است: 💎اگر خواهان مهربانى و بخشايش من هستيد پس نسبت به همه مهربان باشيد و عطوفت بورزيد. آنان كه صفت رحمت را در خود جلوه گر مى كنند مورد رحمت خدا واقع مى شوند و پيامبر اكرم (ص) فرمود : 💎خداى رحمان بر مهربانان مهربانى مى كند؛ پس بر آنان كه در زمين اند مهربانى كنيد تا آنان كه در آسمان اند بر شما رحمت آورند . 📚سنن الترمذی ، ج ۴ ، ص ۲۸۵ @rooshanfekr
ا💖💙💓🌸⚜✨ ا💙💓🌸⚜✨ ا💓🌸⚜✨ ا🌸⚜✨ ا⚜✨ ا✨ 🔵امام علی(ع) : دنیا برای رسیدن به آخرت آفریده شد، نه برای رسیدن به دنیا. 📘نهج البلاغه، حکمت 463 ✨ @rooshanfekr ⚜✨ 🌸⚜✨ 💓🌸⚜✨ 💙💓🌸⚜✨ 💖💙💓🌸⚜✨
رهبر امت اسلامی شخص امام خمینی است. و هیچ فرقی بین ملت ایران و [سایر] ملت‌[ها] در ولاء امام و در لزوم تبعیت از خط امام نیست. هر کس جز این بگوید، معنای فقاهت، معنای ولایت فقیه، معنای ولایت امام را درک نکرده. آنی که مال یک مرز جغرافیایی است، یک رئیس جمهور است، یک نخست‌وزیر است، آنی که عرف بین‌المللی یا فرض کنید قراردادهای سنتی و غیره وادار می‌کند که بایستی دخالت نکند، آن رئیس جمهور است، آن نخست‌وزیر است، آن دولت است، نه امام. *امام یعنی آن کسی که از اسلام سخن می‌گوید، او مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. آنچه که تبعیت از او را ایجاب می‌کند، او اسلام است. اسلام که مال یک مرز جغرافیایی نیست. مگر اسلامِ ایران، غیر از اسلام عراق و غیر از اسلام افغانستان و غیر از اسلام پاکستان و غیر از اسلام سوریه و غیر از اسلام جاهای دیگر است* اگر «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی‌الامر منکم» با فهمی که ما از این آیه داریم، با فهمی که اجتهاد و فقاهت ما از این آیه دارد، مال همه مسلمان‌های است، پس ولایت امام امت هم مال همه امت است. امت اسلامی که فقط ملت ایران نیستند. معنی ندارد توی یک جامعه اسلامی بزرگ، دو امام، دو واجب‌الاطاعه. بنابراین همان نسبتی که امام با ملت ایران دارد، همان نسبت را عیناً امام با ملت‌ عراق دارد. کتاب ولایت فقیه سایه حقیقت عظمی جلد۳ صفحه۶۵
۵۷قصص تفسیر نکته های ناب .MP3
1.7M
💎آیه۵۷ قصص 💎سری جدید هر روز؛ یک آیه، یک روایت نورانی 💎برخی قلوب شوره زارند و درخت حکمت را هیچکس نمی تواند درایشان بکارد. 💎ذره ای خاک دراین میکده ضایع نشود. ✅کانال قدیمی نکته های ناب درتلگرام و سروش وایتا @rooshanfekr
۵۵قصص تفسیر نکته های ناب .MP3
2.09M
💎آیه ۵۵ قصص 💎سری جدید هر روز؛ یک آیه، یک روایت نورانی 💎اقبال هرکس به مسجد باندازه عقل وی است. ✅کانال قدیمی نکته های ناب درتلگرام و سروش وایتا @rooshanfekr
🌴یاعلی🌴یاعلی🌴یاعلی🌴 احادیث ناب غدیری هر کس عید غدیر را جشن بگیرد، اموالش زیاد می شود امام رضا علیه‌السلام فرمود: « غدیر روز عید اهل بیت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله است؛ هرکس این روز را جشن بگیرد، خداوند اموالش را زیاد می کند». (اسرار غدیر ص ۲۰۹) هر کس در روز عید غدیر زینت کند، خداوند گناهان او را می آمرزد امام رضا علیه‌السلام فرمود: غدیر روز زینت کردن است و هر کس در روز عید غدیر زینت کند، خداوند گناهان او را می آمرزد و فرشتگانی را به سوی او می فرستد تا برایش حسنه بنویسند و تا سال آینده، درجات او را بالا ببرند. ( الغدیر ج ۷ ص ۱۷۷) چرا زیارت امیرالمومنین علیه‌السلام در روز غدیر واجب است ابوذر از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل می کند: مثل علی علیه‌السلام در میان امت اسلام، مثل کعبه است که نگاه به آن عبادت و زیارت آن واجب است.(اسرار غدیر ص ۲۱۸) علی علیه السلام و جانشینانش شرط توحید هستند امیرالمومنین علیه‌السلام فرمود: «برای توحید و گفتن لا اله الا الله، شرط هایی هست که من و فرزندانم از شرط های آن هستیم». این همان حدیث سلسلة الذهب است که از امام رضا ع هم نقل شده است. (ینابیع المودة ج ۱ ص ۲۹۴ باب ۴۲ حدیث ۱۵) با تبسم در غدیر رحمت خدا نازل می شود و هزار حاجت برآورده می شود امام رضا علیه السلام فرمود: هرکس در روز عید غدیر بر چهره ی برادر مومن خود تبسم کند، خداوند بر او رحمت نماید و هزار حاجت او را برآورده کند و قصری از در سفید در بهشت برایش بنا نماید.( اسرار غدیر ص۲۱۷) خدا ثواب تسبیح ۷۰ هزار فرشته را برای دوستداران علی علیه السلام قرار داده است خداوند بخاطر اشتیاق زیاد فرشتگان به امیرالمومنین علیه السلام فرشته ای را در آسمان چهارم آفریده که شبیه حضرت می باشد و در هر روز ۷۰ هزار فرشته او را زیارت کرده و خدا را تسبیح و تکبیر می گویند و خدا ثواب آن را برای دوست داران حضرت قرار داده است. (الفصوص العلیه، ص 79). برتری عید غدیر، از عیدهای جمعه و فطر و قربان و روز عرفه امام صادق علیه السلام فرمود: عید غدیر خم عید فطر و قربان و جمعه و روز عرفه افضل است و نزد خداوند منزلت والاتری دارد. (اسرار غدیر، ص 209 (عوالم، ج3/15، ص 210) خداوند در روز غدیر دو برابر ماه رمضان گناه مسلمانان را می آمرزد امام رضا علیه السلام فرمود: در روز غدیر هر جا هستی غدیری باش و نزد علی علیه السلام باش. زیرا در این روز است که خداوند گناه ۶۰ سال انسان ها را می آمرزد. خدا در روز غدیر دو برابر آن تعداد از افرادی که در ماه رمضان می آمرزد را خواهد آمرزید.(تهذیب الاحکام ج ۶ حدیث ۵۲) 🌴یاعلی🌴یاعلی🌴یاعلی🌴
💥 💥 (ع) ❇ هشام بن عبدالملک، (ع) را از مدینه به شام فرا خواند. در شام او و امام در یک مکان جلوس می‌کردند و جمعی از مردم نیز در مجالس آنان حضور می‌یافتند. راوی می‌گوید: زمانی ما نشسته بودیم و نزد ایشان افرادی مشغول پرسش‌گری بودند، نگاه امام به تعدادی مسیحی افتاد که از دامنه کوهی بالا می‌رفتند. امام فرمود: آنان کیان‌اند؟ آیا امروز، روز عید آنان است؟ حاضران گفتند: خیر یابن رسول الله! آنان دانشمندی دارند که در این کوه زندگی می‌کند. هر سال در چنین روزی نزد او می‌روند و او نیز در جمع آنان حاضر می‌شود و هر چه درباره پدیده‌های یک سال آینده می‌خواهند، از او می‌پرسند. امام باقر (ع) فرمود: آیا او با سواد است؟ گفتند: او از باسوادترین مردم زمان ماست؛ به طوری که حواریان عیسی(ع) را نیز از نزدیک دیده و با آنها همنشین بوده است. امام فرمود: پس برخیزید و به دیدارش بشتابیم. حاضران گفتند: هر طور شما صلاح بدانید. ❇ امام باقر (ع) با اطرافیان خود روانه کوه گردیدند. وقتی به کوه رسیدند و وسط جمعیت مسیحیان رفتند، مشاهده کردند که مسیحیان بساطی پهن کرده و پشتی‌ها چیده‌اند. توجه آن دانشمند مسیحی به سمت (ع) جلب گردیده، از ایشان پرسید: آیا شما از ما هستید یا از امت مرحومه؟ امام فرمود: از امت مرحومه. پرسید: آیا از دانشمندان آنان هستید یا از عوام آنها؟ امام فرمود: از عوام آنها نیستم. او گفت: از شما بپرسم، یا شما از من می‌پرسید؟ امام فرمود: شما بپرسید. آن مرد گفت: ای مسیحیان! مردی از امت محمد می‌گوید از من بپرسید، معلوم می‌شود او به مسائل آگاهی دارد! ❇ آن گاه پرسید: ای بنده خدا! به من بگو چه ساعتی از شبانه‌روز است که نه از شب محسوب می‌شود، نه از روز؟ امام فرمود: بین طلوع فجر (سپیده دم) تا طلوع خورشید. ❇ مرد مسیحی گفت: پس اگر از ساعت شب و روز به شمار نمی‌آید، از چه ساعتی محسوب می‌گردد؟ امام فرمود: از ساعات بهشت است و دردمندان ما در آن ساعت شفا می‌یابند. ❇دانشمند مسیحی گفت: درست گفتی! باز من بپرسم یا تو می‌پرسی؟ امام فرمود: بپرسید. دانشمند مسیحی خطاب به حاضران گفت: ای مسیحیان! ذهن این مرد از مسائل علمی پر است. به من بگو: چگونه است که بهشتیان غذا میل می‌کنند، اما فضولات آن را دفع نمی‌کنند؟ امام فرمود: آنان همانند جنین در شکم مادر هستند که غذا می‌خورند، اما مدفوعی ندارند. مرد مسیحی گفت: درست گفتی! سپس رو به امام کرده، گفت: مگر شما نگفتید من از دانشمندان امت مرحومه نیستم؟! امام فرمود: من چنین چیزی نگفتم؛ بلکه گفتم: من از عوام و جاهلین آنان نیستم. ❇ دانشمند مسیحی گفت: باز من بپرسم یا شما می‌پرسید؟ امام فرمود: شما بپرسید. مسیحی رو به حاضران کرد و گفت: به خدا سوگند، اکنون مطلبی از او بپرسم که در پاسخ آن فرو بماند! امام فرمود: بپرس. گفت: مردی با زنی ازدواج می‌کند و همسر او فرزند دوقلویی را به شکل همزمان و در یک ساعت به دنیا می‌آورد. از سوی دیگر، در یک ساعت هر دو از دنیا می‌روند و در خاتمه هر دو در یک ساعت در یک قبر گذاشته می‌شوند؛ با این توصیف، یکی از آنها 150 سال عمر می‌کند و دیگری 50 سال، این دو چه کسانی هستند؟ ❇امام فرمود: عُزَیر و عَزره هستند که جنینی آنان در شکم یک مادر و تولدشان در یک ساعت بود، طبق گفته شما. عرزه و عزیر سی‌سال زندگی کردند، بعد خداوند جان عزیر را به مدت صد سال قبض کرد و عزره را زنده نگاه‌داشت، سپس عزیر را زنده کرد و او با برادرش عزره، بیست سال دیگر زندگی کرد. ❇ دانشمند مسیحی به حاضران گفت: ای مسیحیان! من هنوز کسی را دانشمند‌تر از این مرد ندیده‌ام. تا زمانی که او در شام به سر می‌برد، هیچ مطلبی را از من نپرسید و مرا به جایگاه خودم برگردانید. اطرافیان وی، او را به جایگاه خودش برگرداندند و از آن به بعد به امام_باقر (ع) مراجعه می‌کردند. 📚 تفسیر قمی، ص595ـ599؛ بحارالانوار، ج10، ص132ـ136.
💥 💥 (ع) 💥 ، 🌼 اِذَا کَانَ زَمانُ العَدلِ فیهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرامٌ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءً حَتّی یَعلَمَ ذالِکَ مِنهُ و اِذَا کَانَ زَمانُ الجَورِ أَغلَبَ فیهِ مِنَ العَدلِ فَلَیسَ لِأَحَدٍ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ خَیراً ما لَم یَعلَم ذالِکَ منهُ 🌼 هرگاه در جامعه، رعایت بیشتر از جور و ستم باشد؛ بد گمانی به مردم حرام است، مگر آن که از راه یقین محرز باشد؛ و، امّا اگر در برهه‌ای از زمان، و جور بر عدالت غلبه پیدا کند، خوش گمانی به همگان شایسته نیست جز آنجا که آدمی به نیک بودن شخصی علم و یقین دارد. 📚 (مستدرک الوسائل، ج. ۹ ص. ۱۴۶)
💥 💥 (ع) 🌼 فى بَيانِ ما يَحدُثُ فى زَمَنِ ظُهورِ المامِ الحُجَّةِ عليه‏السلام : وَ لَتَنزِلَنَّ البَرَكَةُ مِنَ السَّماءِ اِلَى الرضِ حَتّى اِنَّ الشَّجَرَةَ لَتَقصِفُ مِمّا يَزيدُ اللّه‏ُ فيها مِنَ الثَّمَرَةِ وَ لَتُوكَلُ ثَمَرةُ الشِّتاءِ فِى الصَّيفِ وَ ثَمَرَةُ الصَّيفِ فِى الشِّتاءِ وَ ذلِكَ قَولُهُ تعالى: «وَ لَو اَنَّ اَهلَ القُرى آمَنوا وَ اتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الرضِ وَلكِن كَذَّبُوا»؛ 🌼 در بيان آنچه هنگام ظهور (ع) رخ مى ‏دهد : از آسمان به سوى زمين فرو مى ‏ريزد، تا آن‏جا كه درخت از ميوه فراوانى كه خداوند در آن مى‏افزايد، مى‏ شكند. (مردم) ميوه زمستان را در تابستان و ميوه تابستان را در زمستان مى‏ خورند و اين معناى سخن خداوند است كه: (و اگر مردمِ آبادى‏ ها مى ‏آوردند و پيشه مى‏ كردند، بركت‏هايى از آسمان و زمين به روى آنان مى‏ گشوديم، ليكن تكذيب كردند) 📚 الخرائج و الجرائح ج2 ،ص849
💠امام حسین علیه السلام💠 ✨هرکس لقمه نانی را پیدا کند، پاک کرده و بخورد، هنوز نان به شکمش نرسیده، خدا او را از آتش جهنم رها می کند... @rooshanfekr