⭕️ملکالمتکلمین مشروطهخواه بود یا بهایی؟
✅روشنگر به نقل از خبرگزاری آنا/ به مناسبت14 مرداد مصادف با سالروز صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدینشاه قاجار، حقایقی از زندگی یکی از شخصیتهایی که سالها به اسم مشروطهخواهی علم شده بود و حتی برای بازسازی مقبرهاش جنجال به پا شد، مطرح نمودیم که نشان میدهد عدم آگاهی و مطالعه به مرور زمان باعث سوءاستفاده و تحریفهای تاریخی شدهاست.
ملکالمتکلمین فردی ازلی بود که همواره به عنوان تجددطلبی، بر عقاید ازلیاش تأکید مینمود. با این حال، زد و بند بسیاری با صاحبان قدرت داشت و از شاهزاده ستمپیشهای چون ظلالسلطان حمایت میکرد. بعد از مدتی ملکالمتکلمین به تهران رفته و در جنبش عدالتخانه برای سوار شدن بر موج اعتراضات مردمی، هویت واقعیاش را پنهان کرد. او برخلاف مقالات توهینآمیز سابقش به روحانیون، خود را همراه روحانیت نشان داد
↩️بیشتر بخوانید:👇
https://feraghvaadyan.com/?p=1466
روشنگر مدیا
💢تصوف و سیاست راهبردی امریکا
👈🏻صوفیان، متحدان بالقوه
♦️مروری بر اسنادمنتشرشده از سیاست راهبردی و خارجه امریکا طی دهه گذشته، حکایت از حقایق جالبتوجهی دارد؛ یکی از این موارد، سرمایهگذاری بر جریان #تصوف است. صوفیگری به عنوان یکی از محورهای اساسی در سیاست خارجه امریکا مورداشاره قرار گرفته ، تا جاییکه از صوفیان به عنوان «متحدان بالقوه» امریکا یاد شدهاست.
🔹هرچند بازشناسی و ادراک جنبه های مختلف این مهم، تحقیقی عمیق و همهجانبه میطلبد، لیکن غوری کوتاه در مبانی فکری-عملی و مناسک برخی جریان های –معاصر- برآمده از تصوف فرقهای، تا حد زیادی راهگشا خواهدبود.
✔️برای نمونه میتوان به فرقه اویسی شاهمقصودی اشاره داشت. «انجمن بینالمللی تصوف»، از ابداعات این #فرقه گه تحت حمایتهای آشکار امریکا و غرب، اعلام وجودو فعالیت مینماید، کاملاً در مسیر ارزشها و هنجارهای حرکت کرده، به تبلیغ و اشاعه آنها از رهگذر تلفیق با عرفان و تصوف یا به عبارت بهتر، تحت پوشش عرفان و معنویت میپردازد. تمرکز بر مفاهیمی چون سکولاریسم، صلح جهانی، پرهیز از خشونت، حمایت از زنان، مباحث حقوقبشری، تکثرگرایی(پلورالیسم) –به واسطه پذیرش تمام افراد، فارغ از دین و مذهب- و امثالهم در این جریان، نمودی است از همگرایی جریانی برآمده از تصوف با ارزشها و مفاهیم مد نظر امریکا که طرح بلندمدت سیاست خارجه آن کشور را در راستای ایجاد «شبکهای از مسلمانان میانهرو» و با تعبیر امام(ره)، ایجاد «اسلام امریکایی»، اجرایی میسازد.
↩️این امر در سایر #فرق_متصوفه –شیعه و سنیمذهب- فعال در نقاط مختلف جهان نیز به سادگی قابل مشاهده است و البته پاسخی به بیانیههای مداخلهجویانه و حمایتهای بیدریغ مادی و معنوی امثال «مایک پمپئو» از تحرکات دراویش افراطی.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
❌ادعاهای مضحک نورعلی الهی
🔘#نورعلی_الهی ، سركرده فرقه «مكتب نورعلي الهي» که از سادگی مریدان خود سوء استفاده کرده و با ادعاهای مضحک و خرافی توانسته بود شمار زیادی را به #فرقه خود جذب کند و صحبتهای عجیب و بعضاً خندهداری را عنوان میکرده است. وی در خصوص سیر در کرات آسمانی میگوید: «کرهای هست که آدمهایش هیئت آدم کره زمین را دارند. منتها شفاف هستند، بهطوریکه مثل بلور ازیکطرف، طرف دیگر دیده میشود. اختیار رشد موهایشان هم با خودشان است. مرد و زن هیچ تفاوتی ندارند مگر در مورد ریش و #سبیل. شیئی مانند چراغ وسط سینهشان است که به هر جا بخواهند میتوانند با سرعت بالاتر از نور بروند و تا شعاع چندمتری اطرافشان هیچچیز حتی گلوله قابلنفوذ نیست. کره دیگری هست که جنس زن ندارد و مردها میتوانند زن بسازند. یعنی ساختن زن، در خلقتشان است، مانند ساختن کیف. به هر شکل و اندازه و دلخواهی که بخواهند میسازند.»(1)
❓جای تعجب است که فردی با چنین خرافهگوییها و افسانه سازیها توانسته جمعی را گرد خود جمع آورد و فقط افراد سادهلوح با شنیدن این صحبت های توهمی و خیالی مرید چنین فرد سبکسری میشوند.
📚1. الهی، نورعلی، آثار الحق، جلد دوم، به اهتمام بهرام الهی، چاپ دوم، تهران: انتشارات جیحون، 1373، گفتار 40، ص 117.
@feraghvaadyan
https://www.instagram.com/p/B0z88EjFZeo/?utm_source=ig_web_copy_link
⭕️بعضی حکام امضاءکننده اعلامیه حقوق بشر اسلامی، عامل جنایت علیه مسلمانان هستند
✅روشنگر به نقل از فارس/ دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: برخی از حاکمان کشورهای اسلامی که از امضاءکنندگان اعلامیه #حقوق_بشر_اسلامی هستند، خود این موارد را نقض کرده و عامل جنایت علیه بشریت و به ویژه برخی از مسلمانان بیدفاع هستند.
💢زیباترین نگاه به حقوق اشرف مخلوقات یعنی انسان را در دیدگاه اسلامی میبینیم. تعابیر زیبای قرآن و بیانات نورانی ائمه معصومین (ع) گویای این واقعیت است که وقتی خداوند میفرمایند: «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقیکُم» (سوره حجرات: آیه ۱۳)، با تقواترین فرد انسانی حامل و حافظ همه کرامتهای انسانی است و بالاترین حافظ حقوق بشر، انسانهای دستپرورده #اسلام هستند.
بیشتر بخوانید:👇🏻
www.farsnews.com/news/13980513000726
@feraghvaadyan
♨️نجابت آمریکا از زبان سرکرده فرقه بهائیت
🔘 فرقه #بهائیت پیوند دیرینهای با استکبار جهانی و آمریکا و انگلیس دارد و رهبران این فرقه همواره با تملق و چاپلوسی از حمایتهای آنها از این فرقه لب به سخن گشودهاند.
💢عبدالبهاء در یکی از سخنرانیهای خود (نوامبر 1912م.) در #آمریکا اظهار داشت: «آمریکا ملّت نجیبی است و علمدار صلح در عالم. به جمیع آفاق نور افشان است. هیچ ملّتی در آزادگی و فرزانگی و حسن نیت مثل آمریکا نیست. سایر ملل تأسیس صلح عمومی نتوانند ولی آمریکا الحمدلله با همهی عالم در صلح و آشتی است و سزاوار است عَلَم اخوّت و صلح بینالمللی را برافرازد».(1)
1. ج ای اسلمنت، بهاءالله و عصر جدید، ص 271.
@feraghvaadyan
https://www.instagram.com/p/B02vaUhlmVG/?utm_source=ig_web_copy_link
♦️بمباران محبت
↩️تکنیک فرقهها برای جذب افراد
👈🏻فرقه ها و گروههای انحرافی برای جذب افراد از تکنیک های متنوعی بهر میگیرند از فشار روانی و محبت گرفته تا ترس و ارعاب و برگزاری جلسات پرجلوه و جذاب.
❌یکی از روشهای #جذب_در_فرقهها بمباران عشق و محبت است. «فرقه ها به این موضوع واقفند که اگر بتوانند روابط فرد را کنترل نمایند،میتوانند خود فرد را هم کنترل کنند.وقتی فردی برای اولین بار وارد فرقهای میشود،آنها به شدت به او ابراز عشق و محبت میکنند و دوستان فوری برای او برمیگیزینند به گونهای که فرد را به اشتباه وامیدارد و فکر میکند که محال است این گروه و #فرقه به خطا رود وبعد از آنکه روابط شکل گرفت به آنها آموخته میشود که اگر فرقه را رها کند همه دوستان خود را از دست خواهد داد.»(1)
1. جمعی از نویسندگان، کژراهه (گزارش هایی از فرقه های نوپدید و عرفان های دروغین)، جامجم، ص30.
@feraghvaadyan
✅کمالگرایی جنس لطیف
❓زنان و فرقهگرايي
❗️بررسی نقش و جایگاه زنان در جریانهای فرقهای، حکایت از حقایق جالبتوجهی دارد.
🔘شرایط ناشی از زندگی در جهان شبکهای و سرمایهزده امروز، در کنار اشاعه مبانی اندیشهای جنبشهایی مانند #فمینیسم، زنان را به جستجوی مفری برای خودباوری، هویتیابی و کسب آرامش (کمال) واداشتهاست. همین کوششها، مسیر را برای برخی جریانهای فرقهای، بهویژه #جنبشهای_معنوی نوپدید باز کرده تا از رهگذر ارائه بسترهایی برای قدرتگیری، ایفای نقشهای کلیدی و در بعضی موارد، تبلیغ آزادی جنسی و لذتگرایی در پوشش عنوان موجه معنویت، موجبات جذب این قشر را فراهم سازد.
🔻«مادام هلنا بلاواتسکی» در جنبش تئوصوفی، «نیرمالا دوی»، بنیانگذار ساهاجایوگا، از نمونههای رهبری زنان در #جریانهای_فرقهای خارجی و «شیخ جانی»(فرقه نوربخش)، «مینو توکلی»(مکتب نورعلی الهی)، «مرجان داوری»(فرقه مدرسه راه معرفت) و «شهناز نیرومنش(فرقه عرفانحلقه)، از مصادیق زنان فعال در جریانهای فرقهای بومی هستند. به این جرگه باید اسامی افرادی چون «کاترین پاندر»، «اسکاول شین»،«دبی فورد»، «شاکتی گواین» و«لوئیز هی» را به عنوان سردمداران جنبش تفکر نوین افزود.
💠عضویت و ایفای نقش زنان در جریانهای مزبور، با آسیبهایی انکارناپذیر برای ایشان همراه است؛ خلاصه کردن کمالگرایی و تعالی معنوی در رابطه مرید و مرادی، امکان دارد به سوءاستفاده جنسی، منتهی شود. #ازدواج_تشکیلاتی، فروپاشی نهاد خانواده، تزلزل مبانی اعتقادی، بیاعتمادی نسبت به سنتها(بهویژه اصول ادیان) و ...، از دیگر تبعات ورود زنان به جریانهای فرقةهای است که در کنار دیگر آسیبهای عمومی آن -درابعاد فردی و جمعی- گریبانگیر این قشر حساس خواهدشد.
📚بخش تحليلي روشنگر
@feraghvaadyan
♦️تبشیر در کلیسای خانگی
🗣«او میگفت به مرتبه«شبان»ی رسیده و برخی از افراد را از شهرهای مختلف مانند تهران،دارومیه و... به منزل خود دعوت میکرد.مراسم کلیسایی با شرکت حدود 30 نفر در خانه او برگزار میشد. در ابتدا دعا میخواندیم،بعد «ه.ز» درس میداد و اگر کسی سؤال داشت مطرح میکرد. در ادامه همه با هم سرودهای پرستشی میخواندند، مراسم با دعای پایانی خاتمه مییافت و پذیرایی می شدیم.لازم به ذکر است حاضران در هر جلسه،مبالغی تحت عنوان «ده یک» (از وجوهات شرعی مسیحیت) پرداخت میکردند که هزینههای آن #کلیسا_خانگی از همین ناحیه تأمین میشد.»(1)
📚📚پی نوشت:
۱. «سراب محبت»، گفتگو با «غ.ح»، جداشده از جریان مسیحیت تبشیری، فصلنامه روشنا،شماره 80.
@feraghvaadyan
♨️اخباریگری در کتب انجمنحجتیه
🔻برخی از نویسندگان و ناشران با توجه به مشی انجمنی منتسب به #انجمن_حجتیه هستند و به وضوح افکار و عقاید حجتیهای را در کتب خود ترویج و تبلیغ میکنند از نکات واضح در برخی از این کتب اخبارگری در مقوله ولایت فقیه است.
📗دربخشی از یکی از اینکتابها میخوانیم:« تنها و تنها معصوم است که موجب رشد و کمال معنوی میگردد و تنها و تنها حدیث امام است که قلبها را زنده میکند.حیف نیست عمر و وقت گرانمایه خویش را صرف گفتارهای افراد عادی بکنیم و از سخنان پیشوایان نور و پرچم داران راستین هدایت بیبهره باشیم؟»(1)
↩️در این گفتار کاملاً مخالفت انجمن حجتیه با #ولایت_فقیه با تأکید بر اخباریگری مشهود است و نویسنده بدون درنظر گرفتن نقش فقهای معظم به طور عام و نقش ولایت فقیه به طور خاص در زمان غیبت،مخاطبان را به مراجعه مستقیم. بی نیاز از هیچ گونه توضیحی به اخبار و روایات ائمه معصومین(ع) فرامیخواند که این عقیده از ویژگیهای بارز اخباریگری است.
📚1.هراتیان،علی،آشتی با امامعصر،نسخه PDF،ص101.
@feraghvaadyan
⭕️انسان با گوسفند علف میخورد
👈اظهارات فوقفلسفی قطب فرقه گنابادی
❓«نورعلی تابنده»، قطب #فرقه_گنابادی در سخنرانی اخیر خود در خصوص تشریح عید قربان، عباراتی به کار برد که شاید مریدان را ظرف ادراک ایندرجه از مفاهیم فوقفلسفی نباشد! وی ابراز داشت: «نزدیکترین شیء به انسان همین گوسفند است...گوسفند خودش میخواهد، یعنی خداوند نشان میدهد که هم از جهت این دنیا، واسطه و وسیلهای است برای حیات انسان، یعنی انسان با گوسفند با هم علف میخورد، علفها مربوط به هردو هست، ولی درموقع طبقهبندی خداوند مسلّط کرده بر همه.» (1)
❗️به نظر میرسد، #قطب سالخورده گنابادی در انتخاب سادهترین عبارات برای بیان پیچیدهترین مفاهیم، قدری زیادهروی کردهباشد. باید دید آیا مریدان، ظرفیت ادراک اینحجم از بیانات فوقفلسفی را دارند؟
♦️از سرگیری سخنرانی های روزانه، برای مشاوران و بزرگان فرقه با دردسرهای جدی همراه بودهاست که مواردی مانند نمونه فوق، در آن چندان به چشم نمیآید. بارزترین مسئله که با بیانیه تازه مأذون خارجنشین، میرود به مسئلهسازی تازه در فرقه گنابادی منتهی گردد، تأکید چندباره تابنده بر تمایل به بازگشت به «بیدخت»، اشاره به موانع و تأیید ضمنی «حصر» ادعایی #افراطیون است.
بایددید این اظهارات جنجالی چه پیامدهایی برای دراویش گنابادی به همراه خواهدداشت.
📚پینوشت:
1. متن سخنان نورعلی تابنده، صبح پنجشنبه ۱۷ مرداد ماه ١٣٩٨ ، مهرتابنده.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
♦️نمایش جدید رسانه معاند و معلوم الحال
👈بهائیت نوک پیکان هجمه رسانه ای علیه ایران
🔘رسانه معلومالحال «آمدنیوز» در نمایشی جدید اقدام به حمایت از فرقه #بهائیت کرده است. این به اصطلاح رسانه که همواره به دنبال سیاهنمایی علیه ایران است این بار با شعار«فصل همبستگی» خواستار حمایت از بهائیها شده اما دنبال کردن همین هشتگ در کانال وی نشان میدهد مراد از همبستگی، گردهم آمدن تبشیریها و جداییطلبان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی است و نه مردم ایران.
↩️امروز تحرکات سیاسی فرقه بهائیت وارتباط بهائیان با رژیم جعلی #اسرائیل، بر هیچکس پوشیده نیست و حمایتهای رسانه ای از بهائیت، با دنبال کردن اهداف سیاسی پیگیری می شود.
@feraghvaadyan
🔳مخفی کاری و تقیه در انجمن حجتیه
♦️#انجمن_حجتیه در جریان مبارزه با بهائیت از شیوه تقیه و انکار استفاده میکرد؛این شیوه پس از انقلاب نیز مشی انجمنیها قرار گرفت و در سایه همین مخفیکاری آزادی بیشتری برای فعالیت داشتند. پیش از انقلاب به افراد گروه نفوذ(گروهی از انجمن که وظیفه نفوذ به داخا محافل بهائیان را داشتند) آموزش میدادند که اگر فردی در بیرون ازانجمن از شما پرسید که شما انجمنی هستید؟ محکم و قاطع انکار کنید.
↩️این رویه انجمن در حال حاضر هم صورت میپذیرد چنانکه اغلب افراد گمان میکنند با تعطیلی انجمن فعالیتهای آن هم متوقف شده اما در سایه همین #مخفیکاری و تقیه انجمن به تحرکات خود ادامه میدهد.
@feraghvaadyan
♨️بی خدایی در آثار کوئیلو
❗️«اگر خدا وجود داشته باشد میداند که درک بشر محدود است او همان است که این هرج و مرج را آفرید که در آن فقر هست،بیعدالتی هست و... بدون شک او قصد خیر داشته اما نتیجه آن فاجعهآفرین بوده!»(1) اسن سخنان پائولو #کوئیلو است که از وی به عنوان نویسنده معنویتگرا نام میبرند. معنویتی که به وجود خدا با دیده شک و تردید بنگرد چه دستاوردی برای انسان میتواند داشته باشد.
↩️با خواندن این جملات بیشتر به گفته مقام معظم رهبری پی می بریم که فرمودند کوئیلو #ربطی_به_معنویت_ندارد.
📚1.پائولو کوئیلو، ورونیکا تصمیم میگیرد بمیرد، ص24 و75.
@feraghvaadyan
⭕️تلاش بهائیت برای نفوذ در روستاها
🔘تشکیلات فرقه #بهائیت در تلاش است تا از تمام ظرفیتها و ابزارهای خود برای تبلیغ در نقاط مختلف حتی دورافتاده ترین مناطق بهره گیرد. در همین راستا در پیامهای متعدد و به مناسبتهای گوناگون احباء(پیروان) خود را به تبلیغ و ترویج فرقه دعوت میکند.
♨️در یکی از پیام های صادره از #بیت_العدل تلاش میشود چگونگی فعالیت و عضوگیری در روستاها ابلاغ شود. «مجهودات در روستا عموما باید در مقیاس کوچک، شاید با ظهور گروه هایی از احباء، شروع شود که هر یک از آن ها به یکی از نیازهای مشخص اجتماعی یا اقتصادی که شناسایی نموده بپردازد و هر یک از آن ها مجموعه ساده ای از اقدامات مناسب را پیگیری کند... محفل با فضاهای اجتماعی بی شمار، فراتر از فضاهای جغرافیایی که در آن ها بخش هایی از جمعیت گرد هم می آیند آشنا شوند و در حد مقدور حکمت مندرج و مندمج در تعالیم مبارکه را به آن ها ابلاغ نماید. مضافا، ساختارهای نهادی در منطقه شهری-اعم از اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که محفل باید یاد بگیرد که با آن ها مرتبط شود، از لحاظ گستره وسیع تر و از لحاظ تعداد افزون ترند.»(1)
📚1.پیام مرکز تشکیلات بهائیت (بیت العدل)،دسامبر2010.
@feraghvaadyan
♦️تغيير تاكتيكي افراطيون؛ از «حصر» به «تبعيد»
👈در پي انتشار شايعه سفر قريبالوقوع «نورعلي تابنده» به بيدخت، افراطيون براي رفع و رجوع تباهي تلاشهايشان در جهت انتشار شايعه حصر #قطب، اينبار از واژهاي تازه يعني «تبعيد» رونمايي كردند!
🔘بازگشت آزادانه به موطن و چنانچه تحليلمحتواي سخنان اخير تابنده نشان ميدهد، تمايل وي به بازگشت به محل تولد خود، چندان با معنا و ماهيت «تبعيد» همخواني ندارد و #افراطيون با ايندست بازيها، هرچه بيشتر بر كوس رسوايي خويش ميكوبند.
@feraghvaadyan
⭕️وجوه مشترک جنبشهای معنوی نوپدید در عصر جهانی شدن(2)
تعارض با ادیان الهی▫️
🔷شرایط خاص تقریب ابعاد مختلف فرهنگی،اقتصادی،سیاسی و..در فرآیند جهانی شدن و درهم تنیدگی آن با ارزشهای نظام مدرنیته،دین و جایگاه آن را با چالش مواجه ساخته که به بروز #بنیادگرایی دینی و جنبشهای معنوی نوپدید انجامیده است.
🔸غلبه مادیگرایی در مدرنیته و از قِبَل آن،جهانی شدن،با وجوه متعالی معنوی با ادیان الهی در تعارض قرار دارد لذا شاهد بروز تمایلات بنیادگرایانه اسلامی و مسیحی در جوامع هستیم. این جریان ها با نفی #ادیان_الهی سعی دارند خویشتن را یگانه مسیر نیل به کمال نشان دهند.نفی ادیان در بسیاری ازجنبشهای نوپدید معنویت گرا،نشانهای از تعارض فرقهها با ادیان است.
@feraghvaadyan
💢تحری حقیقت و طرد روحانی
🔘دو واژهای که در شناخت فرقه بهائیت حائز اهمیت هستند کلماتی مثل«تحری حقیقت» به معنای جستجو کردن حقیقت و تحقیق برای انتخاب راه درست زندگی و«طرد روحانی» که اعضای فرقه #بهائیت به محض خروج از فرقه توسط سایر اعضای فرقه طرد میشوند تا متنبه شده و دوباره به فرقه بازگردد.
▫️اما با اندکی تأمل میتوان به خوبی ارتباط این دو واژه را با هم درک کرد. در فرقه بهائیت #تحری_حقیقت باید منجر به انتخاب بهائیت شود و اگر فرد بهائی به در فرآیند تحری حقیقت به دین و آئینی غیر از بهائیت رسید با طرد روحانی مواجه خواهد شد.
♦️نمونههای آن در طول تاریخ 200 ساله بهائیت فراوان است مثلاً فرانچسکو فیچیکیا نویسندهای آلمانی زبان، در سال 1971 میلادی به عضويت محفل بهائی سوئيس درآمد. وی پس از عضویت در فرقه بهائیت و آشکار شدن تعالیم ضد و تقیض این فرقه از اعتقادات و تشکیلات بهائیت انتقاد کرد و همین امر باعث شد در سال 1974 مورد #طرد_روحانی قرار گیرد.
@feraghvaadyan
✅ساخت مسجد عامل انسجام اجتماعی مسلمانان و غیرمسلمانان
❗️اوضاع #اقلیتدینی مسلمان در کشورهای اروپایی خیلی مساعد نیست و هرازچند گاهی خبری از حمله به یکی از مراکز اسلامی یا مسجد یکی از کشورها به گوش میرسد. آخری آن نیز تیراندازی شنبه همین هفته در «مرکز اسلامی النور» در پایتخت نروژبود و شاید یکی از چالشهای مقامات اروپایی تأمین امنیت و ایجاد بستر همزیستی مسالمتآمیز باشد.
↩️جالب آنکه نتایج تحقیقات جدید مؤسسه پژوهشی درگیریهای میانمنطقهای و خشونت در دانشگاه «بیله فلد» آلمان نشان میدهد که ساخت #مساجد در آلمان و سایر کشورهای اروپایی، باعث ایجاد انسجام و همبستگی اجتماعی میان مسلمانان و غیرمسلمانان میشود.
@feraghvaadyan
#بسته_خبری_ادیان
🔹سازمان زنان زرتشتی همایش و نمایشگاه فروش کارهای دستی #زرتشتیان را در روز ۸ شهریور برگزار می کند
🔻پیام تبریک اسقف اعظم داویدیان رئیس شورای خلیفه گری ارامنه #کاتولیک ایران به مناسبت عید قربان
♦️برگزاری آئین نکوداشت استاد«ادنا زینلیان»هنرمند #ارمنی پیشگام عرصه طراحی لباس اپرا و تئاترایران
🔷 #موبد مهربان فیروزگری تصمیم گرفته است تا پیکرش پس از مرگ به دانشگاه علوم پزشکی اهدا شود، در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، در برنامه ای از ایشان تقدیر کرده است
@feraghvaadyan
♨️برگی دیگر از رابطه انجمن حجتیه با رژیم پهلوی
▫️از آنجا که مشی امام خمینی (ره) و دغدغههای مبارزاتی ایشان با مؤسس #انجمن_حجتیه متفاوت بود در مواقعی مواضعی مخالف یکدیگر اتخاذ میکردند که این نکات بارها از زبان فعالان انقلابی و انجمنیان آن زمان بازگو شده است.
♦️در کتاب خاطرات مرحوم آیت الله مهدوی کنی چنین نوشته شده:« آقای #حلبی در یکی از جلسات اوقاف در رژیم شاه شرکت کرد تا با جلب نظر مسئولان اوقاف،بچههای انجمن به عمره یا حج ببرد. گفته میشد نظر ایشان این بود که جوانان انجمن را به حج ببرند باشد که امام زمان را در آنجا ( در مکه یا عرفات) زیارت کنند و مورد تفقد حضرتش قرار گیرند.امام با این روش مخالف بودند و با بیاناتی عتاب آلود میفرمودند:کسانی که با اوقاف همکاری میکنند عادل نیستند. تقریباً حمله غیرمستقیمی به مرحوم حلبی بود.»(1)
📚1. خاطرات آیت الله مهدوی کنی،تدوین غلامرضا خواجه سروی،انتشارات مرکز انقلاب اسلامی،چاپ دوم،1387.ص198.
@feraghvaadyan
❌دشمن به دنبال استحاله معنوی
🔸دشمنان همواره به دنبال از بین بردن #معنویت اصیل هستند و با القای معنویتهای دروغین تلاش دارند مرردم را از مسیر و راه صحیح به انحراف بکشانند.
♦️«وظیفه ما این است که برای مقابله با آن استحاله معنوی آماده باشیم و نگذاریم این استحاله انجام بگیرد.نگذاریم انقلاب را از درون پوک و پوسیده و میان تهی کنند.یعنی از لحاظ #بنیه_معنوی انسانها را سالم و قوی و خوب نگه داریم.»(1)
📚1.بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نظامی،21/2/1370.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
♨️از چالش «تلطیف» تا اعتراضات «منظم»!
👈🏻تحریک احساسات دراویش توسط همسر مأذون خارجنشین فرقه گنابادی
▫️در پی انتشار بیانیه مأذون خارجنشین فرقه گنابادی و دعوت غیرمستقیم از #دراویش برای تحرکات اعتراضی در قبال آنچه «رفع محدودیت برای سفر قطب» خوانده، اینبار همسر جنجالی مشارالیه –چون همیشه- به یاری شوهر خود آمد و با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خویش، بار دیگر به تحریک دراویش پرداخت.
📌نامبرده با ابراز رضایت از چالش ابداعی خویش تحت عنوان «تلطیف»، در تناقضی معنایی، فقرا را به اقدامات اعتراضی و غیرقانونی، «با رعایت نظم کامل» برای حضور قطب #فرقه در بیدخت دعوت نموده، اما در خصوص کم و کیف این اعتراض منظم! توضیحی ارائه نکرده.
♦️پیشتر، نمایی از اعتراضات منظم و نامظم دراویش در فاجعه #گلستان_هفتم اسفند96 را شاهد بودیم که از قضا توسط نویسنده محترم نیز مورداشاره قرار گرفته، لیکن گویا غرضورزی و تعصب، تمام منافذ را بهروی استدلال منطقی مسدود میسازد؛ دردی که جرگه افراطی گنابادی، همواره –خواسته و ناخواسته- از آن رنج بردهاند و با وجود تجربیات تلخ دو سال گذشته، حاضر به تغییر زاویه دید خود نیستند.
↩️کاش خانم «ش. ب»، چالش ابداعیاش(تلطیف) را در درجه نخست در خصوص بازبینی افکار، منش و منویات خویش به کار میبرد تا اینگونه در گرداب ارائه تفاسیر مغالطهآمیز و سراسر تناقضات معنایی نمیگردید؛ دم زدن از اتحاد، همدلی، صلح و تلطیف و دعوت به «اعتراضات منظم»؟!
مروری بر دیدگاههای فقرا پیرامون پست اخیر فقیره گنابادی، خود بهترین سند برای بررسی دیدگاه ایشان است.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
⭕️مرمت کلیساهای ارمنی روستاهای سلماس؛ به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور
✅ روشنگر به نقل از آلیک/ سه کلیسای تاریخی متعلق به #ارامنه واقع در روستاهای هفتوان، قزلجه و اختهخانه از توابع سلماس، با تلاش و حمایتهای مالی سازمان میراث فرهنگی کشور و زیرنظر دکتر «شرلی آودیان» مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران در دست مرمت و نوسازیست.
🔺عملیات نوسازی بر حسب نیاز هر #کلیسا، شامل مرمت دیوارنگارهها، نمای بیرونی کلیسا، گچکاری ستونها و دیوارهای صحن کلیسا، تعویض پنجرهها، بازسازی گنبد و ناقوسخانه بر اساس الگوی قدیمی آنها میباشد.
🔹 گفتنیست در شهرستان سلماس بیش از 39 کلیسای ارمنی متعلق به قرنهای سیزدهم تا نوزدهم میلادی شناسایی شده که از این میان سه کلیسای گئورگ مقدس روستای هفتوان، کلیسای مریم مقدس روستای اخته خانه(آفتارخانه) و کلیسای هوهانس مقدس روستای قزلجه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدهاند. (1)
1.پراکندگی کلیساهای تاریخی ارمنیان در آذربایجان غربی-فصلنامه فرهنگی پیمان-شماره 31.
📚گروه ترجمه روشنگر
@feraghvaadyan
⭕️شهید مصطفی ابراهیمی مجد و انجمن حجتیه
📗«فیض حضور» نام کتابی است که به زندگی مهندس شهید مصطفی ابراهیمی مجد پرداخته است. شهید مجد یکی از شهدایی است که حجتیه ای ها معتقدند عضو انجمن حجتیه بوده و در واقع عنوان میکنند که انجمن در راه انقلاب شهید هم داده است.
📌اما نویسنده این کتاب در مصاحبهای چنین میگوید:«مهندس مجد قبل از انقلاب در جلسات #انجمن_حجتیه شرکت میکرد. این انجمن یکسری آموزشهای مذهبی را به صورت هیئتی، اما بسیار منسجم برگزار میکرد. جوانهای نسبتاً زیادی هم جذبشان شده بودند. بعد از پیروزی انقلاب وقتی شهید مجد و چند نفر دیگر از دوستانشان با اندیشههای حضرت امام آشنا میشوند، از انجمن خارج شده و به جبهه میآیند. مهندس مجد تا آخر عمرش به علمایی که در محضرشان کسب فیض کرده بود احترام میگذاشت، اما بعد از آشنایی با اندیشههای امام دیگر از ایشان پیروی میکرد. مجد یک جمله معروفی دارد که در وصیتنامهاش هم آورده است. ایشان میگوید: «هیچ کسی نتوانسته است امام را بشناسد.» به این معنی که از نظر شهید مجد، حضرت امام یک جنبه قدسی دارد که عقل بسیاری از آدمها از درک ایشان عاجز است. مجد با چنین اعتقادی نسبت به #ولایت_فقیه و حضرت امام وارد جبهه شده بود، اما برخیها به ایشان انگ عضویت در انجمن حجتیه میزدند که باعث رنجش شهید شده بود.»(1)
📚1.گفتگو با عباس کفایی قائنی، روزنامه جوان،7/4/1397.
@feraghvaadyan
♨️تاریخچه تبشیر در ایران(1)
▪️فعالیت مسیحیان تبشیری، از قرن سیزدهم میلادی و با تأسیس سلسلههای #تبشیری جدید شدت گرفت. به این صورت که در برابر راهبان و مانکها، سلسلههایی از «فرایر»ها پیدا شدند که به صورتی سازمانیافته و رسمی وظیفه تبشیر را برعهده داشتند.
🔻فرایرها بر خلاف مانکها، حتی به صورت دسته جمعی و اشتراکی،یعنی از طریق اوقاف خاص و عام نیز حق مالکیت نداشتند و میبایست برای خدمت به فقرا و تبلیغ #مسیحیت،پیوسته آماده مسافرت می بودند،حتی در صورت لزوم با پای برهنه و تحمل گرسنگی به سوی مخل مأموریت خود راه میافتادند.
📌یکی از شاخصترین فرایرهای ساکن ایران، «پررافائل دومانس» بود که در فاصله سالهای میانه سده شانزدهم میلادی فعالیت داشت. او طی این مدت و حضوردر میان مردن کتاب «اوضاع ایران در سال 1160» را نگاشت که حاوی اطلاعات مفیدی درباره ایران برای دولت فرانسه بود.
@feraghvaadyan
https://www.instagram.com/p/B1V_dBbF2aa/?utm_source=ig_web_copy_link