💠بیتوجهی به شریعت در «تصوف» مردم قزاق
✅روشنگر به نقل از فارس/ تصوف در سرزمین قزاقستان در قرون ۱۰ـ۱۲ پدیدار شد و امروز در مناطق جنوبی گسترش یافته است. تصوفی که در قرن نهم در سرزمین عراق به وجود آمد، تاریخ و فرهنگ آسیای میانه را تحت تأثیر خود قرار داد و در قرن دهم در ماورءالنهر که امروزه بخشی از جنوب قزاقستان است گسترش یافت. تاریخ #تصوف در قزاقستان از گذشته مورد توجه بوده است.
📌تصوف در قزاقستان مردم را موظف به زندگی طبق #شریعت نمیکرد و به انکار آداب و رسوم ملی نیز برنمیخاست. به همین خاطر با آداب و رسوم ملی مردم کوچنشین آمیخته شد.
❌یکی از نمودهای احیای تصوف در قزاقستان مستقل، زیارت اماکن متبرکه است. زیارت اماکن متبرکه و قبور مقدسین در میان بخش گستردهای از قزاقها به عنوان یکی از بارزترین ویژگی های #اسلام و احیای مجدد اسلام به اوج خود رسیده است. برای نمونه آرامگاه «خواجه احمد یسوی»، «آریستان باب»، «بکت آتا»، «شوپان آتا»، «کارامان آتا»، «اوکاشا آتا»، «ارگیزبای آتا، «مادر دومالاک» و... از اماکن مقدسی است که مردم برای زیارت به آنجا میروند.
بیشتر بخوانید:
http://fna.ir/df0jxo
@feraghvaadyan
⚫️ ولایت فقیه در دیدگاه انجمن حجتیه
💢 «انجمن حجتیه را باید در جریانى قرار دارد که هیچ باورى به #ولایت_سیاسى فقیه ندارد و براى فقیه، شأن حکومت و زعامت را قائل نیست اما در همان حال سخت به اجراى احکام اسلامى و فقه موجود اعتقاد دارد. انجمن حجتیه در این میان هیچ نظریه جایگزینى ندارد و تنها بر طبل مشروع نبودن ولایت فقیه مى کوبد!
♦️در جریان فکریِ ولایت فقه که #انجمن_حجتیه نیز آن را به یدک می کشد، تنها وظیفه فقیه " اجرای احکام " است؛ احکامی که موضوع آن فرد بوده و به مسائل مبتلابهِ فرد مى اندیشد. دراین دیدگاه، ولایت فقیه بدین معناست که هرچند این شخص(فقیه) تصمیم گیرنده است، اما باید براساس قوانین فقهى تصمیم بگیرد، سپس مجرى آن احکام باشد. دراین صورت، نه ولایت او بیش از سرپرستىِ احکام فقه است و نه براى عملش آزادى دارد؛ زیرا باید مقید به ضوابط فقه موجود باشد و اساس کار خود را هم بر اجراى احکام فقهى بنانهد. در این صورت ولایت را مى توان "ولایت فقه" نامید و باید گفت در واقع فقه، جریان پیدا کرده است. به باور جریان ولایت فقه، افزایش اعتقاد وایمان جامعه در هر زمانى و در هر حکومتى با توصیه، وعظ و تبلیغ امکان پذیر است و حداکثر با تأسیس مدارس غیرانتفاعى و یا برپایى نمایشگاه و نمایش هاى مذهبى مى توان ایمان و اخلاق دینى جامعه را رشد داد.»(1)
📚1.انجمن حجتیه و ولایت فقه، علی الهی خراسانی، ماهنامه پگاه حوزه شماره 305.
@feraghvaadyan
✅ برگزاری نمایشگاه معنویت های نوظهور در قم
♨️ نمایشگاه #معنویتهای_نوظهور به همت موسسه بهداشت معنوی و همکاری قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود. این نمایشگاه با هدف روشنگری درباره پدیده معنویت های نوظهور در حاشیه همایش ملی معنویت های نوظهور برگزار می شود.
👈🏻گزارشی جامع و مستند از مهم ترین جریان های فعال عرفان نوظهور در ایران، مهمترین بخشهای این نمایشگاه را در بردارد.
↩️این نمایشگاه ۸ تا ۱۲ اسفند، در سالن همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، واقع در چهارراه شهدا، برگزار می شود.
@feraghvaadyan
♨️مستند تاریخی یا بهانهای برای تطهیر قرهالعین؟!
↩️به بهانه پخش مستند «گهواره کهن تمدن»
🔻در مستندی که در مورد شهید ثالث ساخته شده بود، آقای «علیاکبر صالحی» به عنوان یکی از نوادگان خاندان برغانی در مورد «طاهره قرهالعین» ، با ادعاهایی خلاف واقع حتی بابی بودن او را انکار میکند! قرهالعین از جمله زنانی است که بعد از جذب شدن به شیخیه، با ترک همسر و فرزندانش به کربلا رفت و در آنجا پای به وادی #بابیگری گذاشت. او در سرکشی و رهبری بابیان ید طولایی داشت و عملکردش در اسناد تاریخی، مشخصاً ثبت شده است.
🔸اما در این –اصطلاحاً- مستند، تنها سخنان آقای صالحی تعجببرانگیز نبود، حال آنکه اگر تنها یک نفر در مستندی با 4 گوینده، نظری ضدتاریخی داشته باشد، مخصوصاً با توجه به تعلقات خانوادگی که در این جمله نامربوط ایشان کاملاً مبرهن است: «جنس و سرشت این خانواده اجازه نمیداد که طاهره دسیسه قتل عمویش را بکشد» به نحوی قابل توجیه است، اما از کارشناسان تاریخی برنامه و دیگر دستاندرکاران انتظار میرود با ارائه فکتهای تاریخی متقن، ادعای مطرح شده را روشن یا رد کنند. در صورتی که سایرین هم با شک و تردید یا شاید نوعی تعارف در مورد طاهره اظهار نظر میکردند که حرکتی غیرحرفهای و حتی سؤالبرانگیز است.
❗️از آنجا که برای نشان دادن بابیبودن این عضو از خاندان برغانی، اسناد و مدارک پرشماری در کلیه کتب تاریخی مربوط به آن دوران وجود دارد، این نوشته را که بیشتر با هدف هشدار برای تحریفات تاریخی ارائه شده، درگیر سندهای این موضوع نمیکنیم. اما برای عمق تعصب #قرهالعین بر بابیت و حتی شائبعهای که در دست داشتن طاهره در ماجرای قتل #شهیدثالث مطرح میکنند، سندی از خود بهائیان که بیشتر از هر قشر دیگری علاقمندند طاهره را مبری از جنایت نشان دهند، ارائه میشود که بیانگر ردپای این زن، در آشوبهای بابی و قتلهای این جماعت است: «[طاهره خطاب به یکی از بابیان] فرمودند که به آنها بگویم: «جمیع از قزوین خارج شوید زیرا اتفاق عظیمی در قزوین روی خواهد داد که از حدوث آن واقعه، قزوین به لرزه خواهد افتاد و خون همه شما [بابیها] ریخته خواهد شد، در حالیکه خداوند برای شما کارهای مهمی مقدر فرموده.»...بعد از 15 روز قضیه قتل ملاتقی رئیس علمای قزوین پیش آمد»(1)
1.افنان، ابوالقاسم، چهار رساله تاریخی درباره طاهره قرهالعین، آلمان: مؤسسه عصر جدید،1378، ص37-36.
@feraghvaadyan
🔴 حقوق سیاسی اقلیتهای دینی ایران
✅ وضعیت حقوق پیروان #ادیان_توحیدی را نه از گزارشهای بیگانه و مغرض، بلکه باید در خود قانون اساسی جمهوری اسلامی جُست. ادیانی که در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شدهاند عبارتاند از یهود، مسیحیت (ارمنی، آشوری و کلدانی) زرتشتیت و صابئه که مطابق قانون، آزادانه به زندگی عادی خود مشغولند. به طور کلی مطابق اصل 19 قانون اساسی مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند، از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و ماننند اینها سبب امتیاز نمیشود.
↩️یکی از شونات زندگی #اقلیتهای_دینی در کشور حیات سیاسیست که ضمن آن حق حضور در انتخابات (شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری)، و داشتن نماینده در مجلس شورای اسلامی وجود دارد. نکته جالب اینکه طبق سرشماری سال 1390 جمعیت ایران 74682842 نفر(حدود هفتاد و پنج میلیون نفر) میباشد. برطبق همین سرشماری جمعیت مسیحیان 117704 نفر و کلیمیان 8756 نفر و زرتشتیان 25271 نفر که این تعداد حدود 3درصد جمعیت کل کشور است[از این بین] جمعیت مسلمانان 290نماینده و اقلیتهای دینی با توجه به تعداد قلیلشان 5 نماینده دارند. اگر بخواهیم نسبتی میان جمعیت و تعداد نمایندگان داشته باشیم، باید بگوییم برای هر 258620 مسلمان یک نماینده به طور متوسط در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، در حالی که مجموع اقلیتهای دینی مجموعا 151731 نفر میباشند که 5 نماینده دارند[یعنی حدودا هر 30 هزار نفر]، نکته دیگر اینکه 5 نمایندهی مذکور، حتی اگر جمعیت اقلیتهای ایرانی کمتر از 3 درصد حاضر هم شود، باز هم در تمام دورههای #مجلس حضور دارند و این حقی است برای اقلیتهای دینی که با توجه به اهمیت آن در قانون ذکر شده است.
@feraghvaadyan
22.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️آنچه باید در مورد انجمن حجتیه بدانیم(2)
👈🏻 #انجمن_حجتیه معتقد است قبل از قیام قائم(عج) برپا شدن هر حکومتی باطل است لذا مشی اسای خود را عدم مداخله در سیاست و عدم همراهی نهضت #انقلاب_اسلامی قرار دارد و در برخی موارد مانع نهضت انقلای و جنبش مردمی میشد.
https://t.me/feraghvaadyan/7262
@feraghvaadyan
♨️فرافکنی رسانه مسیحیت صهیونیستی
👈🏻یهودی ستیزی در غرب یا ایران؟
🔸رسانههای وابسته به جریان #مسیحیت_صهیونیستی که از محبوبیت سپهبد قاسم سلیمانی در بین مسیحیان و یهودیان ایران سخت عصبانی هستند، می کوشند تا ایرانیان را به «یهودی ستیزی» متهم کرده و سردار سلیمانی را سردمدار یهودی ستیزی معرفی کنند.
💢 حال آنکه مواضع و سخنان مسئولان و آحاد #کلیمیان و #مسیحیان ایران به خوبی نشان از آزادی آنها در ایران دارد وعشق و علاقه آنها به سردار سلیمانی روشن است و آنچه مشهود است یهودی ستیزی در اروپا و کشورهایی است که ادعای آزادی دارند و قطعا آنچه مردم ایران با آن مبارزه خواهند کرد «صهیونیسم» است و نه یهودیت. سردار سلیمانی هم جان خود را در این راه فدا کرد.
نظر رئیس انجمن کلیمیان ایران در مورد سردار سلیمانی👇🏻
https://www.instagram.com/p/B7Vyc_Gh-hW/
@feraghvaadyan
🛑 بهائیت جاده صافکن استعمار!
▪️#بهائیان در قالب ادبیاتی عوامپسندانه و به ظاهر انساندوستانه، به ترویج نفی هر نوع تعصب پرداخته و تنها راه رسیدن به صلح و دوری از جنگ را دست برداشتن از هر نوع تعصب و مقاومت معرفی میکنند. طبیعتاً چنین اصراری به عنوان ابزاری برای سهولت حرکتهای سلطهطلبانه و استعمارگران و خلع سلاح ملّتهای تحت تهاجمات فکری، سیاسی و نظامی قرار میگیرد.
♨️ لذا بیجهت نیست که این فرقه در طول تاریخ کوتاه و ننگیناش، همواره مورد حمایت سلطهگران و زیادهخواهان بوده است؛ تا جایی که بسیاری از استعمارگران، از رؤسای این فرقه درخواست اعزام مبلّغ به ممالک تحت استعمار خود برای شکستن مقاومت آنها داشتهاند. همچنان که #استعمار فرانسه، برای سرکوب فکری مقاومت مردمی در کشورهای تونس و الجزایر، از این فرقهی ساختگی درخواست اعزام مبلّغ مینماید و عبدالبهاء در جواب به این درخواست، خطاب به مبلّغینش مینویسد: «اولیای سفارت فرانسه اصرار دارند که بعضی از مبلّغین به صفحات افریق یعنی تونس و الجزایر توجه نمایند و از اولیای دولت فرانسه نهایت رعایت خواهد شد تا جماعت آن سامان را تبلیغ نمایند».(1)
📚1. اشراق خاوری، مائده آسمانی، بیجا: مؤسسهی ملّی مطبوعات امری، 129 بدیع، ج 9، ص 48-47.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
📖نوبت زمستان ۹۸ فصلنامه «روشنا» منتشر شد/ دو پرونده ویژه؛ «فرهیختگان توحیدی» و « فرصتطلبان»
🌐هشتاد و سومین شماره از فصلنامه تخصصی فرق و ادیان( #روشنا ) منتشر شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
↙️این شماره از نشریه #روشنا، همراه با دو پرونده ویژه تحت عناوین « فرهیختگان توحیدی» (معرفی و شناخت بیشتر چهرههای فرهیخته زرتشتی، کلیمی، آشوری و ارمنی کشور) و « فرصتطلبان»(بررسی نقش فرقه ها و جریانهای انحرافی در اعتراضات آبانماه) به عزضه محتوا پرداخته است.
📰در سایر بخشهای فصلنامه نیز همچون روال گذشته، مجموعهای از مصاحبهها، مقالات، گزارشها و یادداشتهای تحلیلی در محورهای ادیان، #بهائیت، #انجمنحجتیه، #تصوف، #فرق_نوظهور و #مسیحیتتبشیری ، ارائه شده.
فهرست مطالب نوبت زمستات روشنا به شرح ذیل است:
🔸ایرانی مسیحی هستم( مصاحبه با آقای لوریس چکناواریان)
🔸مهر ایران( گفتگو با خانم توران شهریاری)
🔸مدیون و عاشق ایران( مصاحبه با آقای شموئیل داوید پیرا)
🔸کلیمیان خود را «ایرانی» میپندارند(مصاحبه با آقای آرش آبایی)
🔸تازههای نشر پیروان ادیان توحیدی
🔸مدل جاسوسی بهائیت
🔸سران بهائی، در پی استعمار، سود و ثروت
🔸بهائیان در «توهم مسیحیان بیبصیرت»
🔸تقابل انجمنحجتیه با نهضت انقلاب اسلامی
🔸تقابل یا تقویت؟
🔸نفر پنجم
🔸فقر مدرن
🔸«عرفان ناب اسلامی»، عرفانی ذوابعاد
🔸سندروم قطبیت
🔸«صهیونیسم ترامپی»؛ نوبنیادگرایی مسیحی
🔸تبشیر هوشمند
🔸درباره عیلام
🔸مسئله شناسی«مدعیان مهدویت»
🔸«فریب ابلیس»
🔸کثرت گرایی و جریانهای معنوی نوپدید
✅فرصتطلبان
علاقه مندان می توانند برای تهیه فصلنامه از طریق راه های ارتباطی مشخص شده، اقدام نمایند.
@feraghvaadyan