🔦کشف و شهود دروغین در #فرقهها
🛐☯️برخی #عرفانهای_انحرافی بر #شهود و مکاشفه یا الهام تأکید ویژه ای دارند و پیروان سادهدل را با ادعاهایی اغلب دروغ، اغوا می کنند. در حالیکه اولاً چنین شهود و مکاشفه و الهامی به راحتی برای کسی رخ نمی دهد و بسیاری از مدعیان، دروغ میگویند. ثانیاً، بسیاری از مکاشفات، شیطانیاند یعنی #شیاطین با تصرفاتی که در روح و ذهن بعضی افراد منحرف و تابع خود می کنند، گاه اموری غیبی یا عجیب و خارق العاده را به آنها می نمایانند. بر این اساس، این مکاشفات، نهتنها دلیل بر درستی و حقانیت راه و اندیشه این افراد نیست بلکه نشانه بطلان و شیطانی بودن آنان است. ثالثاً، اگر مکاشفه و شهودی برای شخصی وجیه و ایمانی رخ دهد محتوای آن هرگز نمیتواند در تعارض با عقل و #شریعت باشد. ضمن آنکه چنین مکاشقه یا مکاشفاتی، به معنای درستی اندیشه ها، باورها و رفتارهای شخص صاحب مکاشفه نیست و او نمی تواند به استناد این مکاشفه، حقانیت اندیشههای عرفانی، فلسفی، فقهی یا سیاسی خود را اثبات کند.
@feraghvaadyan
✅دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص فرقههای #متصوفه
💠امام خمینی(ره) می فرمایند: «آن که خود را مرشد و هادی خلایق می داند و در مسند دستگیری و تصوف قرار گرفته، اصطلاحات این دو دسته (عارف و حکیم) را به سرقت برده و سر و صورتی به متاع بازار خود داده و دل بندگان خدا را از حق، منصرف و مجذوب به خود نموده و آن بیچاره صاف و بی آلایش را به علما و سایر مردم بدبین نموده، برای رواج بازار خود، فهمیده یا نفهمیده، پاره ای از اصطلاحات جاذب را به خورد عوام بیچاره داده و گمان کرده به لفظ « مجذوب علیشاه » یا « محبوب علیشاه »، حال جذبه و حبّ دست میدهد.»
💠امام (ره) در ادامه بیان خود می فرماید: «ای طالب دنیا و ای دزد مفاهیم! این کار تو هم اینقدر کبر و افتخار ندارد. بیچاره از تنگی حوصله و کوچکی کله، گاهی خودش هم بازی خورده، خود را دارای مقامی دانسته، حب نفس و دنیا به مفاهیم مسروقه و اضافات و اعتبارات، پیوند شده، یک ولیده ناهنجاری پیدا شده و از انضمام اینها یک معجون عجیبی و اخلوطه غریبه ای فراهم شده و خود را با این همه عیب، مرشد خلایق و هادی نجات امت و دارای سرّ شریعت دانسته؛ بلکه وقاحت را گاهی از حدّ گذرانده، دارای مقام ولایت کلیه دانسته، این نیز از کمی استعداد و قابلیت ، تنگی سینه و ضیق قلب است.»
📙1.شرح چهل حدیث، حدیث چهارم، باب کبر، ص91.
@Feraghvaadyan
⭕️تناقض در #فرقه_اکنکار
✍️پال توئيچل، مؤسس فرقه #اکنکار هنگامی که از تحليل و توضيح ادعاهاي خود درمانده مي شود، با بيان اينکه آموزههاي اک داراي پيچيدگي هستند و تنها معدودي از انسانها آن را درک مي کنند، به فرافکني میپردازد. براي مثال، وقتی درباره نحوه کارکرد اک و مزاياي عجيب آن سخن ميگويد، از اين ترفند بهره ميجويد: «معدود کساني هستند که قادر به فهم و تشخيص نحوه کارکرد اک باشند. حيطه [ آن] اينچنين پر جلال و بي نهايت پهناور است. انتخابشدگان اندکي که به سوي [ آن] ميآيند، در مقايسه با ساير طرق معنوي، در واقع سعادتمندترين پيروان به حساب ميآيند.»(1)
👤پال توئيچل ادعا ميکند که فهم اک و کارکرد آن فقط از عهده انتخابشدگان برميآيد و بقيه مردم از درک آن عاجزند، در حاليکه با توجه به برخي ادعاها و نيز آموزه هاي اکنکار- به ويژه اصل خوداستادي- آنها مدعي اند تعاليمشان قابل درک براي عموم مردم است.
📚1. توئيچل، پال، شريعت کي سوگماد، ترجمه؟، ج 1، ص 263.
@feraghvaadyan
⬜️ فرافکنی تبشیری
🔸یکی از نکاتی که جریان #مسیحیت_صهیونیستی برای مسیحی سازی جوامع با برنامههای مدون متمرکز هستند مقوله اعطای #پناهندگی است و در سالهای گذشته با وعده پناهندگی به افراد بویژه در ایران اقدام به جذب کرده اند اما با این وجود معتقدند که این اقدام توسط انها صورت نمیگیرد.
◽️سوال این جاست اگر جریان #تبشیری با وعده پناهندگی افراد را مسیحی نمیکند پس چرا در کانالهای جریان تبشیری اخبار پناهندگان در سرخط اخبار انها قرار دارد؟
@feraghvaadyan
✅ کرونا و بازگشت به دین
◽️«حتّی اگر این حرفِ آگوست کُنت، فیلسوف و جامعهشناس فرانسوی، که “خدا در فاصلهی میان خواست و ابزارِ انسانها پیدا میشود” و یا ” دین در جایی میانِ آگاهی و واقعیّت جوانه میزند” را درست بدانیم، کرونا نشان داد که بر خلاف پیشبینی او و برخی دیگر از هواداران نظریههای
#سکولاریزاسیون، انسان مدرن از دین بینیاز نیست و علمِ تجربی نمیتواند جای خدا را بگیرد.کرونا دستهای زمینیترین آدمها را نیز رو به آسمان کرد و نیایش را روی میز درمان گذاشت و نشان داد که دین هنوز هم آخرین پناهِ انسان، حتّی در روزگار مدرن است.
◻️ این روزها از #پاپ تا ترامپ و از مرجع تقلید شیعه تا رئیسِ خاخامهای #یهودی و مانکهای بودایی برای رهایی جهان از بیماری کرونا دعا میخوانند.
👈حتّی فرهنگهایی که خدا در آنها “مرده بود” هم فهمیدند که علمیترین مسائل هم ممکن است روزی به دینیترین آنها تبدیل شوند.
♦️کروناویروس #دینداری را از “تجربههای حاشیهای” به تجربههای معمول و معنادار روزانه تبدیل کرد.این بیماری به جامعهی مدرن نشان داد که “بسیاری از دینپژوهان دربارهی میزان سکولاریزاسیون و نیز برگشتناپذیری دین به جهان انسانها، دچار زیادهروی شدهاند و دنیای جدید به اندازهی جهان سنّت تجربههای دینی را نیاز دارد” (پیتر برگر)؛ اگر چه این دینداری ممکن است به معنای پیروی از نهاد دین و پذیرش وجه تاریخی دین نباشد.»(۱)
۱.یادداشتی از مهراب صادقنیا استاد فرق و ادیان
@feraghvaadyan
🔰مخالفت #انجمن_حجتیه با نهضت امام خمینی(ره)
✍️«انجمنیها توجیه سیاستگریزی و سیاست زادیی خود را تأسی از #مکتب_تفکیک عنوان میکنند. آنان چگونه هنوز در پیچ و خم دفاع از سابقه دلدادگی خود، به توجیه سیاستزدایی از فعالیت انجمن پرداخته و آن را به مثابه «احسن اعمال» برای دیگران به نمایش گذاشتهاند؟! یعنی با اینکه خود، معترف میباشند هرکس میخواسته به نهضت امام خمینی (ره) بپیوندد، مجبور بوده چارچوب انجمن را برای فعالیت سیاسی بشکند، و با آن متارکه مطلق برقرار سازد، اما چیزی به نام تقیه مشروع بر رفتار انجمن با دستگاه سیاسی، تطبیق مینمایند و داد سخن در اینباره را به انتها میرسانند که این یک تکلیف دینی با توجه به اقتضای زمان بوده؛ یعنی درست در همان زمان که امامخمینی (ره) فریاد میزد، «هرکس فریاد نزند گنهکار است»، خاموشی سیاسی انجمنحجتیه عین دستور شریعت به تقیه و بسی مشروع است و مقبول!»(1)
📂۱.ارشادی نیا، محمدرضا، تقیه سیاسی، فصلنامه روشنا،شماره 82.
@Feraghvaadyan
📌شاخصهای عرفانهای کاذب(3)
💠نفی تقلید از عالمان شایسته دینی
✍️تحقیر علم و دانش حقیقی و منبعث از منابع و متون اصیل دینی و استفاده شده ازعالمان و فقهای شایسته، از ویژگی های برخی #فرق_انحرافی عرفانی است. آنها می خواهند مریدان و طرفداران خود را از علما و فقها دور کرده و در دام خود گرفتار کنند. عرفانهای انحرافی گاه سخن از خودشناسی حتی خلوص و خودسازی می زنند و علم و دانش و فقه را حجاب حقیقت اعلام می کنند. این در حالی است که آیات قرآن و دهها روایت، مسلمین و مؤمنین را به علمآموزی تحت هر شرایطی توصیه می کنند. آنچه مسلم است هیچ امری حتی عبادت، ریاضت، خلوص، چله نشینی و ... نمی تواند جای علم آموزی صحیح را نزد عالمان و فقهای اصیل دینی بگیرد. هر کس که به تحقیر علم و تفقه در دین پرداخت و علما و فقها را تحقیر کرد، به خطا رفته و اگر ادعای #عرفان دارد، در پی تحمیق مریدان خود و به انحراف کشاندن آنهاست.
🔸نفی #تقلید از مجتهدین و فقهای جامع الشرایط یا توصیه به تقلید از فردی که شایستگی علمی و اخلاقی ندارد، در اغلب #فرقههای_انحرافی که ادعای دینی و اسلامی بودن نیز دارند مشاهده می شود، در حالی که به حکم عقل و شرع وقتی کسی خود به مرحله اجتهاد نرسیده، باید در امور دینی و عقیدتی خود به تقلید و تبعیت از دین شناسان و فقهای واجد شرایط بپردازد.
جالب آنکه، برخی فرقه های انحرافی در عین حال که به نفی تقلید از عالمان دینی و فقهای جامعالشرایط می پردازند، در عین حال مریدان خود را به سرسپردگی بی چون و چرا به رهبر و #قطب_فرقه توصیه میکنند.
@feraghvaadyan
🔺همسویی #جریانهای_فرقهای با #استکبار
✍️از آنجا که اغلب عرفانوارهها و فرق انحرافی از حمایتهای مالی و تبلیغاتی دولت های استعماری غربی برخوردارند و منافع این دولتها در ایجاد و پرورش چنین فرقه هایی است، سرکردگان و پیروان این فرقه ها با چنین دولت هایی مخالف نبوده و بعضا از آنها تمجید و ستایش نیز می کنند. جدایی دین از سیاست، شعار بسیاری از فرقه های انحرافی است و این در راستای حمایت از منافع استعمارگرانی صورت می گیرد که دین را در تعارض با منافع و چپاولهای خود می بینند.
@feraghvaadyan
💠«اسلام منهای روحانیت»
🔰رویکرد انجمن به روحانیت
✍اگرچه «شیخ محمود حلبی»(مؤسس انجمن)، روحانی و سخنران شناختهشدهای بود، لیکن اندیشهای خاص در انجمن قوت گرفت مبنی بر اینکه: مبادا #روحانیان برای مناظره و بحث با #بهائیان اقدام کنند؛ چون در صورت انجام مناظره و شکست، این امر برای جامعه روحانیت، بد و ناخوشایند خواهدبود و اساساً جایگاه #روحانیت را والاتر از مباحثه با بهائیان میدیدند، لذا از نظر ایشان، مهندسان و دکترها برای این کار بهترند. بر این اساس روحانیان، جایگاه برجستهای در انجمن نداشتند، حتی غالب سخنرانان امروزی #انجمن نیز غیر روحانی هستند. جالب توجه است که برخی نویسندگان در دستهبندی احزاب و جریانهای سیاسی-مذهبی ایران، نام انجمن را جزء «جریانهای اسلام منهای روحانیت» ذکر کردهاند.
@Feraghvaadyan
✝️«کرونا ویروس» و هیجانزدگی اوانجلیکها
✍🏻با شیوع فراگیر بیماری کووید -19 در سراسر جهان و بهویژه افزایش یمار قربانیان در غرب و امریکا، پیروان فرقه افراطی اوانجلیسم، بیش از سایر جریانهای مذهبی به تکاپو افتاده و نظریههایی خاص ارائه دادند.
👈🏻با توجه به مبانی اعتقادی این جریان در خصوص آخرالزمان و شمردن نشانههایی برای بروزآن، بسیاری از طرفداران و عناصر اوانجلیک –که اغلب در امریکا تمرکز دارند- کروناویروس را یکی از نشانههای آخرالزمان و ظهور منجی مورد نظر خود موسوم به «ماشیح» دانستهاند. «وضعیت موجود برای بسیاری از پیروان کلیساهای اونجلیکال، نشانه و بلکه بشارتدهنده نزدیکی فرود آمدن عیسی مسیح است که جهان جدیدی خواهد ساخت و با کمال تعجب، بسیاری از آنها از چنین پیشامدی خوشحال بودند، البته تا قبل از آنکه این موج، امریکا را درنوردد.»(1)
🔹البته در این میان، گروهی دیگر میگویند این از علائم آخرالزمان نیست، چراکه معتقدند هفتسال قبل از نزول عیسی (ع)، خداوند مؤمنان واقعی را (یکصد و چهل و چهار هزار نفر) بهسوی خود «میرباید» و به آسمان میبرد! و چون این امر رخ نداده، کرونا نشانه آخرالزمان نیست...چنین اعتقاداتی در حال حاضر، خاص اونجلیکالهاست. جالب اینکه چند سال قبل بیماری «ابولا» شایع شد و آقای جان هاگی (از شخصیتهای معروف اونجلیکال) این بیماری را مجازات خداوند به دلیل سیاست «غیردوستانه» اوباما نسبت به اسرائیل عنوان کرد. به هنگام شیوع ایدز و انفجار برجهای دوقلو در ۲۰۰۱ هم برخی از آنان همین نوع مطالب را بیان کردند و اخیراً برخی از کشیشان اونجلیکال گفتند کرونا نشاندهنده مقدمات ظهور عیسیمسیح است. یکی از وزرای –حاخام- اسرائیلی نیز درباره کرونا در کنست، گفته بود که نشانه ظهور مسیح است... واقعیت این است که این بیماری بهصورت غیرمستقیم بهنوعی هیجانزدگی اوانجلیکالها منجر شده. »(2)
🔹با توجه به نفوذ عیان جریان اوانجلیکال در سیاست و سیاستمداران ایالاتمتحده، چالش کرونا بیش از پیش بر دامنه و عمق این نفوذ مادی و معنوی افزوده و نقش مهمی در تصمیمگیریهای ملی و فراملی آن ایفا میکند که میتواند بر معادلات جهانی، تأثیرگذار باشد. کرونا بار دیگر، بر ارتباط مستقیم مذهب و سیاست در امریکا، صحه گذاشت؛ امری مغایر با قانون اساسی این کشور.
📚پینوشت:
1.کرونا و بحثهای آخرالزمانی در جهان، گفتگو با محمد مسجدجامعی، دینآنلاین، 11 فروردینماه 1399.
2.همان.
3. متمم اول قانون اساسی امریکا بر جدایی نهاد دولت از مذهب تأکید دارد.
@Feraghvaadyan
✅یهودیان افراطی قرنطینه را نقض میکنند
🔸به گزارش یورونیوز گروهی از یهودیان افراطی مانع اجرای برنامههای محدودکننده برای مهار کرونا هستند.
مأموران پلیس ضد شورش اسرائیل در روزهای اخیر با مواردی از تجمعات یهودیان ارتدوکس برای تشییع جنازه یا مراسم مذهبی و نیز تجمعهای اعتراضی برخورد کرده و با مقاومت گاه به گاه افراد مواجه شدهاند.
روز دوشنبه در یکی از محلههای بیت المقدس به نام «مئه شعاریم» که بنیادگرایان یهودی در آن سکونت دارند، گروهی از افراد در اعتراض به تصمیم وزارت بهداشت برای وضع محدودیتهای کرونایی تجمع کردند و پلیس برای متفرق کردن آنها به نارنجک صوتی متوسل شد. هنگامی که مأموران تلاش داشتند برخی افراد معترض را کشانکشان از محل دور کنند، مردم حاضر در محل فریاد میزدند:« نازیها».
پلیس اسرائیل همچنین با استفاده از بالگرد و پهپاد پیام «در خانه بمانید» در سطح شهرها منتشر کرده و افراد متخلف از مقررات قرنطینه را جریمه میکنند.
مقامات اسرائیلی از شیوع کرونا در اجتماعات مذهبی یهودیان بنیادگرا که «حریدی» نامیده میشوند هراس زیادی دارند زیرا بسیاری از این افراد در محلههای فقیر و دارای امکانات اندک زندگی میکنند و مستعد سرایت بیماری هستند. علاوه بر این مراسم مذهبی مختلف نزد این گروه از یهودیان به شکل ویژهای برگزار میشود به طوری که در مواقع عادی در قالب گروههای بزرگ در کنیسهها و جاهای دیگر نمازها و دعاهای سه روزه برگزار میکنند🔸
@Feraghvaadyan
⬜️ فرخ رو پارسا اولین وزیر زن بهائی در عصر پهلوی
🔹حضور فرخرو پارسای به عنوان یک فرد #بهائی در مقامهای عالی آموزش و پرورش موجب اعلام نارضایتیهایی شد. بر طبق گزارش ساواک، انتصاب وی به معاونت وزارت آموزش و پرورش انعکاسی بدی در بین فرهنگیان و مجامع مذهبی داشته است:
♦️«انتخاب خانم دکتر فرخرو پارسا به معاونت آموزش و پرورش که منتسب به بهائی بودن و از #فرقه_ازلی آن میباشد، انعکاس بسیار بدی در بین فرهنگیان باسابقه داشته و آنها را که عمری به درستی و پاکی خدمت کردهاند مأیوس نموده و نیز انعکاس این عمل در بین روحانیون و افراد مذهبی با اعتراض مواجه شد و آنها را عصبانی نموده است.»
@feraghvaadyan