هدایت شده از بذل الخاطر
باسمه تبارک و تعالی (۸۴۲)
«نقدی بر قضاوتها پیرامون ماجرای یک بی حیایی و ناهی از منکری مظلوم»
🔹اخیرا فیلمی از برخورد یک روحانی ناهی از منکر با یک زن پرخاشگر در فضای مجازی پخش شد. حالا بنده که اصلا آن را ندیدم. برای آرامش خودم بیشتر از آن ارزش قائلم که اینگونه خرابش کنم. در قضاوت پیرامون این ماجرا ورای اینکه خوب بود توسط این طلبه عزیز چه رفتاری میشد چند منکر را دیدم که به ذهنم خطور کرد آنها را بیان کنم.
1⃣اوّلین منکر بزرگ در این فیلم خود این اشاعه و به هم زدن آرامش جامعه به عنوان یک حقّ مسلّم آحاد جامعه بود. انتشار چنین چیزهایی ظلم بزرگی به آرامش روانی جامعه است. باید با اشاعه دهندگان چنین اموری برخوردی سنگین شود. چندی پیش در ایالات متّحده شخصی با یک اسلحه وینچستر وارد یک دبستان شده و دهها کودک را به خاک و خون کشید. هنوز حتّی یک عکس از این فاجعه ی بزرگ وجود ندارد. تنها چیزی که هست عکس ماشینهای پلیس است که آنجا را احاطه کرده و تداعی در کنترل بودن شرایط میکنند. به نظرم کار درستی میکنند.
2⃣منکر دوّم قضاوتهای عجیبی بود که انسان را به تعجّب وا میدارد. طرفی را نسبت به احکام الهی و منادیان آن جسورتر میکند و طرف دیگر که باید مدافعان دین باشند نیز از طرف بزرگانشان مورد شماتت و توبیخ و تقبیح قرار میگیرند! گویا تقصیر اصلی را این طلبه محترم مرتکب شده است. در هر دو سو دارد به حکم الهی جفا میشود. آیا قرار است اهل منکر در منکرشان جسورتر و اهل معروف در معروفشان ذلیلتر شوند؟! در چنین فضایی دیگر حرمتی برای احکام الهی و منادیان آن باقی خواهد ماند؟! باز به یاد ایالات متّحده و ابهت پلیس در آنجا افتادم. مرادم این نیست ظلمی که میکنند کار صحیحی است. ولی خوب یافته اند که ولو پلیس بد رفتاری هم بکند نباید به این سادگی دست به تقبیح و شماتتش بزنند! نه برای اینکه آن شخص پلیس را دوست داشته باشند. بلکه برای اینکه میدانند تضعیف نهاد پلیس در چنان جامعه ای چه اثرات مخرّبی برایشان به بار خواهد آورد. آن هم پلیسی که صرفا به مناط امور اجتماعی باید تعظیم شود. ولی در اینجا اینها حواسشان نیست توبیخ این طلبه مظلوم در واقع تضعیف چه نهاد مقدّس و مهم و باعظمتی است؟!
3⃣منکر سوّم عاطفه زدگی و عوام زدگی در مقام قضاوت بود. شاید برخی عزّت را در نزد غیر خدا و نزد این مردمی میجویند که ... . باید به اینها گفت: «أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعا» گویا اینها بیشتر از خدا از بندگان خدا میترسند: «وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُ أَنْ تَخْشاه» اگر فرضا خطایی هم از این طلبه عزیز سر زده هرگز در مقام توزین تناسبی بین خطای او و شناعت و زشتی رفتار این بی حیایی ها وجود نداشت پس چرا اینگونه بی تقوا قضاوت میکنند؟! «لَيْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَكَه»
4⃣منکر چهارم زمان شناس نبودن و خطاهای سهمگین در موضوع شناسی است. اینها نمیدانند زمان ما زمانی نیست که قضاوت به سادگی میسور باشد؟! اینها نمیدانند در عصر رسانه ما بیش از واقعیّات با برساختی از واقعیّات مواجهیم؟! اگر اینقدر نمیدانند و دست به چنین قضاوتهای بزرگی میزنند فقاهتشان به درد خودشان میخورد. فقهی که اینگونه در موضوعات خطا کند فقه نیست و خود از جنود جهل است. اینقدر فریب رسانه و بازی های شوم این شیاطین جن و انس را میخورند؟! جبهه ی مؤمنین را تضعیف میکنند؟! اصلا میدانند مسأله چیست؟! میدانند مواجهه ی آنها خودش قسمتی از طراحی دشمن و معاونتی عظیم بر اثم است؟! اگر قرار باشد هر بار با یک بازی رسانه ای از احکام الهی کوتاه بیاییم دیگر چه چیزی برایمان باقی میماند؟! اصلا فلسفه ی وجودی ما چیست؟! ای نفرین بر آن فقاهتی که از آن تقویت اثم و عدوان برآید؛ به یاد خطبه ی مولایمان امام حسین علیه السلام افتادم که خطاب به علمای امّت فرمودند:
📖«أَنْتُمْ بِاللَّهِ فِي عِبَادِهِ تُكْرَمُونَ وَ قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَفْزَعُونَ وَ أَنْتُمْ لِبَعْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَفْزَعُونَ وَ ذِمَّةُ رَسُولِ اللَّهِ ص مَحْقُورَةٌ»
😔خدایا چه میبینیم؟! از برخی چنین گمانی دیگر نداشتیم. خودتان بودید چه میکردید؟! چنان این طلبه مظلوم را تقبیح میکنند که آدم میماند آیا اینها علمای دین مایند؟! میخواهند زندگیشان را بکنند و درسشان را بدهند و دلشان برای احکام خدا نمیسوزد؟! شماتت ناهی از منکر و ذلیل کردن او؟! ای وای بر ما!
📖«فَلَا مَالًا بَذَلْتُمُوهُ وَ لَا نَفْساً خَاطَرْتُمْ بِهَا لِلَّذِي خَلَقَهَا وَ لَا عَشِيرَةً عَادَيْتُمُوهَا فِي ذَاتِ اللَّهِ أَنْتُمْ تَتَمَنَّوْنَ عَلَى اللَّهِ جَنَّتَهُ وَ مُجَاوَرَةَ رُسُلِهِ وَ أَمَاناً مِنْ عَذَابِهِ لَقَدْ خَشِيتُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الْمُتَمَنُّونَ عَلَى اللَّهِ أَنْ تَحُلَّ بِكُمْ نَقِمَةٌ مِنْ نَقِمَاتِه»
هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 آشنا بشویم با حجةالاسلام محمد اسماعیلی از قم، کسی که در درمانگاه مورد هتک و حمله قرار گرفت.
✍این همان روحانی بزرگواری است که برخی به دلیل نهی از منکر وی را به انجام فعل حرام متهم کردند!یکی از علائم آخر الزمان همین است که منکر معروف می شود .
#💥حجه الاسلام دکتر #روانبخش👇
🆔 @ravanbakhsh_qasem
🆔 @ravanbakhsh_qasem
موجسواری #مسیح_مهاجری با استفاده از اظهارات برخی حوزویان از جمله آقای #لنکرانی در تخریب طلبه درمانگاه قم
به این میگویند #جنگ_احزاب_حجاب!
#بدون_شرح
@rozaneebefarda
1.52M
اعتراض و روشنگری استاد سید محمدعلی فقیهی در مورد موضعگیری نامناسب شیخ جواد فاضل در اتفاق اخیر درمانگاه قم
▫️ای کاش برخی آقایان اصلا اظهار نظر نمیکردند.
▫️دلالت التزامی این موضعگیریها -و لو اینکه آن را قصد نکرده باشید- حمایت از شخصی است که خلاف شرع و ناهنجاری اجتماعی انجام داده است!
▫️امیدواریم در مسائلی که نباید وارد شویم حداقل سکوت کنیم وارد نشویم!
@rozaneebefarda
بیانیه جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه و حافظان کل قرآن و فعالین قرآنی در حمایت از فریضه نهی از منکر
[صفحه ۱ از ۲]
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمالله الرحمن الرحیم
خداوند متعال فرمود: کافران از بنی اسرائیل به نفرین داوود و عیسی بن مریم مبتلا شدند ... آنها یکدیگر را از رفتار زشت باز نمی داشتند. (۱)
همچنین فرمود: چرا علمای بنی اسرائیل از سخنان حرام و حرام خواری در جامعه نهی نکردند؟ (۲)
امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که تمام دین در سایه آن تحقق می یابد و ترک آن باعث تسلط بدکرداران بر نیکان خواهد شد.
آمران به معروف و ناهیان از منکر در حقیقت لشگر خدای متعال برای برقراری دستورات عقل و فطرت هستند که توسط انبیای الهی به بندگان رسیده است و برنامه خوشبختی حقیقی انسان و جامعه در آن نهفته است.
واقعه هتک حرمت به روحانی ناهی از منکر در درمانگاه قم از سویی قلب مومنین را جریحه دار ساخته است و از سوی دیگر مایه هجمه دوباره رسانه های استکباری و دنباله های داخلی آنان علیه قانون الهی شده است که در این باره جهت روشن تر شدن ابعاد فتنه دشمن چند نکته مورد تاکید قرار می گیرد.
۱. بی احترامی و هتک حرمت به استاد گرامی حوزه که در مقام نهی از منکر بوده محکوم است و در عین حال شخصیت اخلاقی این استاد فاضل و حافظ کل قرآن مورد تجلیل ، تقدیر و حمایت حوزه است و چه شاهدی برای اخلاق والای این استاد گرامی بالاتر از اینکه در مقابل همه هتک حرمت ها زبان به سخن ناشایسته نیالود و صبر و بردباری پیشه خود ساخت و حرمت لباس پیامبر را بالاتر از دفاع از شخص خویش دانست.
۲. روحانیت همانطور که در صحنه های سخت این ملت از جمله دفاع مقدس، دفاع از حرم و دفاع از امنیت همواره از بذل نفس و نفیس دریغ نکرده است خود را مدافع اصلی حقوق زن و مرد این جامعه می داند و همه دختران و زنان ایرانی را فرزندان یک خانواده می داند و اختلاف سلایق و عقاید را یک بحث درونی می داند.
۳. ممکن است سلیقه ها در چگونگی نهی از منکر متفاوت باشد ولی منصفانه نیست این اختلاف سلیقه باعث هجمه به ناهی از منکر باشد و البته در صورت بروز خطا همه در پیشگاه قانون یکسان هستند.
۴. دشمنان ایران خصوصا شبکه های معاند تلویزیونی و مجازی همواره ثابت کرده اند که دشمن همه مردم ایران بلکه بشریت با هر سلیقه ای هستند و حمایت آنان از غاصبان صهیونیست که تا کنون هزاران زن و کودک را به خاک و خون کشیدند در پیش چشم ما است.
۵. مسوولین محترم در بخش های مختلف قوای سه گانه باید با تصویب و اجرای دقیق قانون بازدارنده درباره عفاف و حجاب جلوی اشاعه هر چه سریع تر گناه در جامعه را بگیرند.
۶. مسوولین محترم حوزوی باید نقش خود را در دفاع از شخص و شخصیت روحانیون ناهی از منکر انجام بدهند به راستی اشغال برخی مسوولیت ها بدون تحرک در ماجراهای این چنینی و تبیین و روشنگری لازم چگونه قابل توجیه است؟!!
۷. عجیب تر آنجاست که برخی از مسوولین و تعداد معدودی از روحانیون نه تنها از ناهی از منکر حمایت نکردند بلکه وی را محکوم نیز ساختند!
بدینوسیله از مسوولین گرامی درخواست تجدید نظر درباره به کار گیری از افراد این چنینی به قوت خود باقی است.
۸. برخی افراد منفعل نظرات خویش را به جای نظرات امام و رهبری به جامعه القا نکنند و بر طبل رها کردن نهی از منکر نکوبند.
در پایان همگان را به حفظ آرامش، رعایت قانون و کمک به اجرای آن و پرهیز از سخن بدون علم دعوت می کنیم.
(۱) لعن الذین کفروا من بنی اسرائیل علی لسان داوود و عیسی ابن مریم ذلک بما عصوا و کانوا یعتدون کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه
(۲) لولا ینهاهم الربانیون و الاحبار عن قولهم الاثم و اکلهم السحت
جمعی از اساتید سطوح عالی و مقدمات حوزه علمیه قم
جمعی از فارغ التحصیلان مدرسه علی ابن موسی الرضا علیهما السلام ویژه حافظان کل قرآن کریم ( مدرسه امام جواد علیه السلام)
جمعی از حافظان قرآن کریم و فعالان قرآنی قم المقدسة
هیأت ابن الرضا هیأت طلاب حافظ کل قرآن کریم
▫️حجج اسلام والمسلمین آقایان:
۱. محمود الهی استاد درس خارج حوزه
۲. مهدی برزگر استاد سطوح عالی و مشاوره خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و تهران
۳. محمود مقدمی سطح چهار و مدیر محترم سابق مدرسه حفاظ
۴. محمدامین ابوالحسنی فعال قرآنی، استاد سطح عالی حوزه و مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام
۵. حسنعلی صبور مدیر مدرسه علمیه آل یاسین
۶. مجتبی شجاع -سطح چهار فقه و اصول_ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم _حافظ کل قرآن
۷. سید حمید جوشقانی استاد حوزه و جامعة المصطفی العالمیة
۸.سید محمد حسین حسینی استاد حوزه و جامعه المصطفی العالمیة و حافظ كل قران
۹.محمدهادی معینی استاد حوزه و دانشگاه
۱۰.مجید رجبی مدرس سطوح عالی و مدیر پژوهشگاه فقه نظام
ادامه اسامی امضاکنندگان در صفحه بعد👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13686
@rozaneebefarda
بیانیه جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه و حافظان کل قرآن و فعالین قرآنی در حمایت از فریضه نهی از منکر
[صفحه ۲ از ۲]
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻ادامه اسامی امضاکنندگان:
۱۱. محمدتقی نصرالهی نیا استاد سطح عالی حوزه و حافظ قرآن
۱۲. یاسر شهامت استاد سطوح عالی _ محقق و پژوهشگر فقه نظام سیاسی
۱۳. محمد بیدار مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی اقتصاد
۱۴. محمد وحیدی استاد حوزه و دانشگاه
۱۵. محسن عباسی کیا مدرس سطح عالی حوزه
۱۶. سید عابس اشرفی حافظ کل قرآن و فعال قرآنی
۱۷. غلامحسین سمیعی فرد حافظ کل و مدرس قرآن
۱۸. مجتبی شغلی مدیر مرکز رشد و توانمندسازی هاد فعال قرآنی و حافظ قرآن
۱۹. محمدصادق صاحب هنر حافظ کل قرآن و فعال قرآنی
۲۰. حسین عسگرپور استاد حوزه و حافظ کل قرآن و نهج البلاغه
۲۱. علی حبیبی حافظ کل قرآن مدرس و کارشناس صدا وسیما
۲۲. مهدی حبیبی حافظ کل قرآن و فعال قرآنی
۲۳. حسین اسلامی حافظ کل قرآن و فعال قرآنی
۲۴. محمد صافی حافظ و قاری قرآن و فعال قرآنی
۲۵. مهدی روشنائی مدرس سطح عالی حوزه و مربی حفظ قرآن
۲۶. سیدعلی حسینی حافظ کل قرآن کریم و مدرس حوزه علمیه و مربی حفظ
۲۷. مرتضی شغلی فعال قرآنی
۲۸. محمد جواد صالحی تبار استاد حوزه و حافظ کل قرآن
۲۹. مهدی کشتکاران مدرس سطح عالی حوزه و حافظ قرآن
۳۰. محمد آقارحیمی حافظ قرآن و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و خراسان
۳۱. سید علیرضا قاضی استاد حوزه
۳۲. روح الله فدوی زاده استاد سطوح عالی حوزه
۳۳. محمد مهدی حمید نژاد استاد حوزه
۳۴. محمدرضا رمزی اوحدی فعال فرهنگی نویسنده
۳۵. سید محمد حسین سیادت موسوی استاد حوزه تهران و حافظ قرآن
۳۷. عبدالله رحیمی استاد سطح عالی حوزه و حافظ قرآن
۳۸. ابوالفضل تشت زر طلبه درس خارج حوزه و فعال فرهنگی
۳۹. محمد حسین قمی استاد حوزه
۴۰. محمد صالح مشفقی پور استاد حوزه و جامعة المصطفی
۴۱. سید صادق افتخار افضلی استاد حوزه
۴۲. حسن محمودی مدرس مراکز تخصصی حوزه علمیه قم
۴۳. یوسف زاده استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
۴۴. مهدی قاسمی قاضی بازنشسته دادگستری وطلبه حوزه علمیه قم
۴۵. علی اصغر سلطانی فعال قرآنی
۴۶. محمد محمدی استاد حوزه
۴۷. علیرضا اشقری استاد حوزه
۴۸. مهدی شاه رفعتی استاد حوزه
۴۹. محمد جواد مسلمی استاد حوزه
۵۰. رضا کشاورزسیاهپوش مدرس معارف و عقاید سطوح عالی حوزه علمیه قم
۵۱. علی شیخ شعاعی استاد کلام در حوزه و حافظ قرآن
۵۲. ایمان امیری استاد حوزه
۵۳. حسن شهیدانی مدرس سطوح عالی مدرسه علمیه صاحب الامر عج قم
۵۴. سعید جوادی مقدم استاد سطح عالی حوزه
۵۵. معین الدین خواجه حق وردی
مدرس جامعة المصطفی«ص» و سرپرست ۵۶. حوزه ریاست مدرسه امیرالمومنین«ع»
جلال الدین احمدی مدرس سطح عالی
۵۷.محمد حسن حسینی طلبه سطح۴
دکتری روان شناسی و حافظ قرآن
۵۸. مجتبی اسماعیلی استاد سطح عالی حوزه
۵۹. میثم سلیمانی جوشقانی؛ سطح چهار حوزه، مدرس فلسفه و کلام در سطح دو و سه
۶۰. حسین لطیفی استاد حوزه علمیه قم و حافظ قرآن
۶۱. محمد مهدی حسنزاده حافظ کل قرآن، استاد و مشاور حوزه
۶۲. محمد علی عابدی استاد حوزه علمیه قم و حافظ قرآن
۶۳. سید علی سیادت استاد حوزه علمیه و حافظ قرآن
۶۴. حسین طوقانی استاد حوزه علمیه قم
۶۵. علی مصلح طلبه درس خارج و حافظ قرآن
۶۶. امین سعادتی طلبه، فعال فرهنگی و حافظ قرآن
۶۷.محسن آزادی استاد سطح عالی، عضو مرکز نخبگان حوزه
۶۸.محمد حسین شجری. از مدرسین فلسفه، حوزه علمیه کاشان
۶۹.احمد فربهی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
۷۰.محمد مطیعی استاد حوزه علمیه
۷۱.محمد نخعی استاد مبانی اندیشه دینی طرح ولایت
۷۲. احمد فرامرزی. مبلغ هجرت. حافظ ۲۵ جز از قرآن کریم
۷۳. ذبیحالله نعیمیان. مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
۷۴. عمار پهلوان زاده. استاد سطوح عالی حوزه و جامعة المصطفی _ پژوهشگر و محقق فقه تربیت
۷۵.ابراهیم معصومی. پژوهشگر و محقق فقه نظام سیاسی
۷۶. علی اکبر پاشایی.استاد سطح عالی _ پژوهشگر و محقق فقه نظام سیاسی
۷۷. علی صالحی منش. استاد سطح عالی_ دبیر گروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
۷۸. سجاد توکلی، استاد حوزه علمیه قم
۷۹.حسین پژوهنده. مدرس سطوح عالی قم
۸۰.سید محمد جواد حسینی نژاد. استاد حوزه، حافظ قرآن
۸۱.حسین سلیمانی. فعال قرآنی
۸۲.مطیعی. مدرس حوزه
۸۳.محمدحسن محمودی دانش آموخته سطح چهار و استاد حوزه علمیه قم
۸۴.محمدرضا هاشمی.سخنران و مدرس سطوح عالی حوزه
۸۵.عبدالرضا محمودی مدیر حوزه علمیه مهدی موعودعج قم
۸۶.سید مهدی نقشهچی استاد سطح عالی، حافظ قرآن.مدیر آموزش سطح یک حوزه علمیه قم
۸۷.محمدرضا تیموری. استاد سطوح عالی حوزه علمیه علی بن موسی الرضا علیهماالسلام
۸۹.امیرحسین محمودی استاد مدرسه خاتم الانبیا(ص) و قاری قرآن
۹۰.سیدمحمدجواد موسوی مظفری.استاد سطوح عالی حوزه
▫️ماشالله به غیرت و تعهد فضلای ارجمند حوزه مقدسه
#درحال_تکمیل....
@rozaneebefarda
May 11
جماران نشنال!؟
برخی فعالان مجازی اهل ذوق و دقت، در توصیف عملکرد پایگاه خبری #جماران، از لفظ #جماران_نشنال استفاده کردهاند!
این حجم از همصدایی با رسانههای بیگانه و خصوصا ایران نشنال که به درستی به #سعودی_نشنال شهرت یافته، واقعا عجیب نیست؟
اقدامات ساختارشکنانه سایت جماران چه نسبتی با مأموریتهای ذاتی این مجموعه(تنظیم و نشر آثار امام) دارد؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از مشفقون
نسبت به واکنش برخی بزرگواران معمم به اتفاق درمانگاه قم
🔸 نکته اول: آن طلبه حافظ قرآن، به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده و حتی اگر عکسی هم گرفته باشد(که ثابت نشده) باز هم مرتکب فعل حرام نشده است و با سختگیری نهایتا می توانیم بگوییم که اشتباه کرده است نه اینکه کار حرام انجام داده باشد!
🔸 نکته دوم: دوستی حکایتی را نقل می کرد که یک نفر داشت در حیاط مسجد ادرار میکرد، شخصی دیگر که ایشان را دید، آب دهان برایش انداخت...
دیگران به جای انتقاد از کسی که داشت ادرار می کرد به این شخصی که آب دهان انداخته بود گفتند: خجالت نمیکشی در حیاط مسجد آب دهان می اندازی!؟»
اگر فرض بگیریم که آن طلبه اشتباه هم کرده باشد، چرا بعضی ها مثل این حکایت بالا موضع گیری می کنند!؟
🔸 نکته سوم: در وجوب امر به معروف و نهی از منکر، فرقی بین درمانگاه و غیر درمانگاه، مریض و غیر مریض، مادر و غیر مادر و ... نیست. در صورت تحقق شرایط آن، با حفظ مراتب، مکلف به انجام این واجب الهی هستیم.
🔸 نکته چهارم: نسبت به برخی از آقایان عمامه به سری که موضع گرفته اند، ترجیح بر سکوت است که خوش گفت: «یک سینه حرف موج زند در دهان ما، از بیم دین اگرچه خموشیم چون حباب»
✅ امیر مؤمنان(ع) به ما فرموده اند که «إن الحق لا یُعرف بالرجال» حق با شخصیت ها شناخته نمی شود. پس برای شناخت اهل حق باید حق را بشناسیم.
🔸نکته پنجم: پیشنهاد می کنم حتما موارد زیر را ببینید:
👈 بعضی ها به جای نهی از منکر، نهی از معروف می کنند!!!
👈 و چه خون دل ها خورد علی(ع) ...
👈 «چشم باز کن ببین! خونخواه حسین(ع) دوشادوش قاتلین حسین(ع) ایستاده!»/ به بهانه موضع گیری عجیب بعضی خواص در جریان اخیر درمانگاه قم
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
سیره امام خمینی در حمایت از طلاب ناهی از منکر
🔹در دورانی که طلاب حوزه علمیه با مظلومیت به دنبال حفاظت از احکام الهی بودند و به ویژه تلاش داشتند شهر قم را از شر مفاسد فرهنگی تحمیلی از سوی رژیم، حفاظت کنند، امام خمینی به حمایت از این طلاب اقدام میکردند.
🔸در این یادداشت به خاطرهای از حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی اشاره میشود که سبک برخورد امام را در این بزنگاهها به خوبی نشان میدهد و روشن میکند که معدود #سکولارهای_حوزوی که در مقاطع مختلف، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روحانیون آمر به معروف را تخریب کرده و از پشت به فقه شیعه و حوزه مقدسه علمیه خنجر میزنند با سیره و اندیشه متعالی امام خمینی چه فاصله فراوانی دارند:
🔹«امام خمینى به دنبال درگذشت آیتاللّه بروجردى، رسالت خود را به منظور روشنگرى و آگاهانیدن مقامات روحانى قم و آشکار کردن اوضاع سیاسى پشت پرده و خطرهایى که متوجه اسلام و کشور بود دنبال مىکرد و با گفتگوهاى شفاهى، ارسال پیامها و از هر راه دیگر، وظایف و مسئولیتهاى سنگین پیشوایان اسلام را بهویژه در آن برهه حساس یادآور مىشد و همانند دیدهبان همیشه بیدار، اوضاع ایران و جریاناتى را که در حوزه علمیه قم به وقوع مىپیوست زیر نظر داشت و در تأیید و تشویق نسل جوان روحانى حوزه قم و دمیدن #روح_انقلابى در آنان کوشش ویژهاى به عمل آورد.
🔸هنوز از درگذشت آیتاللّه بروجردى زمانى نگذشته بود که زمزمه بناى تأسیس سینما و مشروبفروشى در قم بر سر زبانها افتاد و خبر دایر شدن عشرتکده و مرکز فحشا، در گوشه و کنار شهر قم، شنیده شد.
🔹روحانیان جوان #حوزه_علمیه_قم که احساس مىکردند نقشه به فساد کشانیدن آن #شهر_مقدس در دست اجرا قرار دارد، طومار بلند بالایى ـ که نگارنده شخصاً دستاندرکار تنظیم آن بود ـ درست کردند و در آن، اقدام فورى علماى قم را براى حفظ آن شهر مقدس مذهبى از آلودگىها و فساد خواستار شدند و لزوم پیشگیرى فورى و اقدام اساسى را پیش از گذشت وقت و از دست رفتن فرصت به آنان گوشزد کردند.
🔸طومار مزبور که با امضاى صدها نفر از اساتید و محصلان روحانى حوزه قم همراه بود، به یکایک مقامات روحانى قم رسانیده شده، ظاهراً هیچکدام از آنان واکنشى از خود نشان ندادند و اقدامى نکردند! جز امام خمینى که بىدرنگ #رئیس_شهربانى_قم را به حضور طلبید و آن طومار را به او نشان داد و در مورد حفظ حرمت آن شهر مذهبى سفارشات لازم را به عمل آورد.
🔹نکته درخور اهمیت اینکه: به یاد دارم در همان روزها، یک شب در #مدرسه_فیضیه بودم که آقاى شیخ حسن صانعى ـ که افتخار خدمتگزارى در محضر امام خمینى را داشت ـ مرا صدا زد و اظهار کرد که:
🔸«آقاى خمینى فرمودند افرادى را که به تنظیم این طومار اقدام کردهاند یا بخواهید که بیایند پیش من و یا آنکه خودتان از طرف من آنان را تشویق و تأیید کنید و نگذارید این روحیههاى زنده، خمود و سرخورده شود»!
🔹این برخورد به خوبى روشن مىسازد که امام در آن روز داراى چه اندیشه، ایده و برنامهاى براى آینده بود و چه مسئولیتى احساس مىکرد.
🔸نیز در آن روز که شخصى به نام « #سیدمرتضى_برقعى » به دربار رفت و به نام حوزه علمیه قم، نوزاد پسر را به شاه تبریک گفت! و این مراسم با عکس و تفصیلات در جراید ایران منعکس شد، از طرف روحانیان حوزه قم هیچگونه واکنشى نشان داده نشد؛ لیکن نسل جوان روحانى ـ که طبق تعالیم اسلام، هرگونه ارتباط و تأیید ظلمه و حکام جائر و طاغوت را حرام مىدانستند ـ با همکارى برخى از دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران، اعلامیهاى زیر عنوان «جامعه روحانیت قم نماینده ندارد» انتشار دادند و عمل مخالف و مباین با اسلامِ آقاى برقعى را محکوم کردند. این اقدام نیز مورد تمجید و تشویق امام قرار گرفت. »
نهضت امام خمینی، ج1، صص121-120.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تفاوت رویکرد حوزویان در مواجهه با پدیدههای ضدفرهنگی و ضداسلامی در شهر قم!
#برگی_از_تاریخ_حوزه|| اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره
در اسناد ساواک نکات و شواهد شواهد تاریخی جالبی وجود دارد که نشانگر تفاوت رویکرد حوزویان نسبت به مسائل مذهبی و فرهنگی شهر قم است.
▫️متن سند و حاشیه روزنه را اینجا بخوانید:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13694
@rozaneebefarda