#نصیری و نظریه پردازی بر اساس #عقل_عرفی و #بدعت_گذاری
داوود مهدوی زادگان
[ص 4 از 5]
#بدعت –بهمعنای ادخال چیزی که در دین نیست یا اخراج و تعطیل کردن امری که در دین است- لزوما بهمعنای کفر نیست. بدعت طیفی از اعمال است که از خبطهای کوچک معصیتآمیز شروع میشود تا به کفر میرسد. در اغلب دینداریها باورهایی وجود دارد که از دین نیست ولی دینی تلقی میشود و یا آنکه دینی است ولی غیردینی تلقی میشود، مانند فریضه حجاب که در نظر برخی دینی نیست و یا باور به اختیاری بودن حجاب دارند، درحالیکه این باور غیردینی است.
◽️اصولا نقدهای دینی که انجام میشود برای معلوم ساختن امور دینی و غیردینی است. تنها برخی دینداران معصوم و مخلص هستند که تماما از کنش بدعت به دور میمانند و سایرین حظی از گفتار و اعمال بدعتآمیز را برده و میبرند. اینگونه بدعتها را میتوان «بدعتهای عرفی» نامید ولی نمیتوان بهسادگی آنها را کفر دانست. در این صورت، باید اغلب مسلمانان را تکفیر کرد. چنانکه جریانهای تکفیری، با رویکرد حداکثری، تمام مسلمانان را بر همین اساس که اهل بدعت هستند، تکفیر میکنند. و حال اینکه چنین رویکردی خود بدعت بزرگی است. قرآن کریم برخی مردم مدینه را که هنوز ایمان در دلهایشان جاری نشده بود ولی دعوی ایمان داشتند، تکفیر نکرده است بلکه میفرماید نگویید ایمان آوردم بلکه بگویید اسلام آوردم: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ»؛ اعراب بادیهنشین گفتند: «ایمان آوردهایم.» بگو: «شما ایمان نیاوردهاید، ولى بگویید اسلام آوردهایم، هنوز ایمان وارد قلوب شما نشده است؛ و اگر از خدا و پیامبرش اطاعتکنید، چیزى از پاداش کارهاى شما را فروگذار نمىکند، خداوند، آمرزنده و مهربان است(حجرات: 14). تکفیرِ سخن بدعتآمیز، شرایطی دارد که ازجمله این شرایط علم به بدعتآمیز بودن سخن و اصرار بر آن است. بنابراین، وقتی گفته میشود فلان سخن بدعتآمیز است؛ نباید چنین برداشت شود که صاحب سخن را #تکفیر کردهایم.
◽️درباره لزوم فرهنگسازی برای اجرای احکام شرعی و عرفی زیاد سخن به میان میآید. لکن اغلب این سخنها هنگام «اجرای حکم شرعی» است. همین که حکمرانی تصمیم جدی به اجرای حکم شرعی یا حتی برخی احکام عرفی میگیرد، بحث لزوم فرهنگسازی از ناحیه جماعتی پیش کشیده میشود و درنتیجه حکمرانی بعضا از تصمیم جدی خود عقبنشینی میکند و بهدنبال آن، بحث فرهنگسازی از ناحیه همان منتقدان-که دستی در فرهنگسازی هم دارند- به فراموشی سپرده میشود. همین امر، این ذهنیت را تقویت میکند که ایده فرهنگسازی صرفا ابزاری برای منفعل ساختن حکمرانی دینی از اجرای احکام شرعی است.
@rozaneebefarda
#نصیری و نظریه پردازی بر اساس #عقل_عرفی و #بدعت_گذاری
داوود مهدوی زادگان
[ص 5 از 5]
◽️قطعنظر از این نگاه ابزارانگارانه و با حفظ اهمیت مباحث عمیق فرهنگسازی، نکته اساسی این است که فرهنگسازی مردم برای پدید آمدن التزام و اجرای صحیح قانون، شکل واحدی ندارد، بلکه بهاقتضای موضوع و شرایط زمانی و مکانی و دیگر مقتضیات امر، شکلهای مختلفی پیدا میکند و نمیتوان شکل واحدی از فرهنگسازی را در همهجا تجویز کرد.
◽️گاه نفس الزام به اجرای قانون، موجب فرهنگسازی است؛ یعنی تا این الزام عملی نشود، فرهنگسازی هم اتفاق نمیافتد. مگر برای بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی، چقدر فرهنگسازی شد، بلکه غالبا نسبت به این قانون بیاعتنایی میکردند. اما از وقتی قانون بستن کمربند ایمنی -که بهرغم دشواری رعایتش حافظ جان سرنشینان است- از سوی حاکمیت جدی گرفته شد، فرهنگ بستن کمربند ایمنی هم در میان رانندگان جا افتاد. در صدر اسلام، اجرای برخی فرایض شرعی تا زمان تاسیس حکومت اسلامی به تاخیر افتاده بود. مانند نماز جمعه که پیامبر هنگام ورود به مدینه در منطقه قبا اولین نماز جمعه را برگزار کرد.
حکم جهاد در دوران بعثت پیامبر خدا صلیالله علیه و آله در مکه تشریع نشد، بلکه حکم هجرت مسلمانان به حبشه و سپس مدینه تشریع شد، اما پس از تاسیس حکومت نبوی و قدرت یافتن مسلمانان، حکم جهاد که فریضه استقامت برابر تهاجم کفار و مشرکین است، تشریع شد و یا بهدنبال فتح مکه و استیلا بر شهر، فرمان منع انجام مناسک حج به شکل عریان و داخل شدن کفار و مشرکین در مسجدالحرام توسط حضرت وصی علی(ع) بر مردم مکه ابلاغ شد و در این ابلاغها منتظر فرهنگسازی نشدند، بلکه تنها مانع اجرای حکم، عدم استیلا بوده است.
🔸بر همین اساس، بهنظر میرسد در جمهوری اسلامی ایران همزمان با الزام حکومتی حجاب، فرهنگسازی حجاب هم پدید آمده است، بلکه این فرهنگسازی درحال عبور از مرزهای جمهوری اسلامی است. درحال حاضر فیلمهای ایرانی با حفظ حجاب ساخته میشود و مخاطبان زیادی هم دارد و سلبریتیهای صنعت فیلم و سریال هم بهرغم الزام حجاب، شهرت پیدا کردهاند و دستمزدهای نجومی میگیرند. برخی از همین فیلمها به جشنوارههای بینالمللی راه یافته و موفق به دریافت جایزه اسکار شدهاند. پس، این گفته که حکمرانی دینی با گذشت 40سال موفق به فرهنگسازی حجاب نشده است، تمام واقعیت نیست. به عقیده نگارنده، زنان و دختران ایرانی شریفترین و باعفتترین مردمان جهان هستند و بهعنوان الگوی زن محجبه مسلمان شناخته میشوند. بههمین خاطر است که زنان ایران برابر رضاخان مقاومت خونینی از خود نشان دادند، ولی در جمهوری اسلامی به غیر از اقلیتی، از حکم الزام حکومتی حجاب استقبال کردند.
◾️آیا اگر الزام حجاب برداشته شود، بیحجابی و عریانگری اشاعه پیدا نمیکند؟ نصیری بر این عقیدهاست که رویگردانی 70درصدی از حجاب، بهخاطر الزام حکومتی آن است و اگر الزام برداشته شود، این رویگردانی متوقف میشود و فقط اقلیت 10 درصدی باقی میماند که باید با آنها برخورد کرد. با فرض درست بودن آماری که وی داده است –چون اساسا این #آمار #مخدوش و #موهوم است و نمیتوان با آن استدلال کرد– ایشان، لااقل بهطور ضمنی پذیرفته است که باید با آن 10درصد مخالف، مقابله کرد. بهعلاوه، ایشان بر چه اساس و چه پایشی چنین جزماندیشانه پیشبینی میکند. چه تضمینی برای گفته خود دارد که میگوید تمایل به بیحجابی متوقف میشود. آیا بیحجابی و عریانگری در کشورهای غربی روزبهروز کمتر میشود؟ شدت این امر را از مقایسه وضعیت فعلی این کشورها حتی با وضعیت پوشش مردم آنها در پیش از جنگ جهانی دوم میتوان دریافت.
◽️متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید:
http://fdn.ir/46006
#حجاب
#زاویه #شبکه_چهار
#زاویه #معینی_پور
#دفتر_تبلیغات
#مهدی_نصیری
#سکولاریسم_مقدس
#سکولاریسم_عرفی
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر.
فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مدیر #شبکه_چهار تذکر جدی دریافت کرد؟
#بازنشر/ در حال بررسی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸طبق ادعای برخی رسانه های غیر رسمی(که تا کنون اغلب اخبارشان دقیق بوده)، تذکر سنگینی نسبت به مناظره هفته گذشته شبکه ۴ پیرامون موضوع حجاب به مدیر این شبکه #مسعود_معینیپور داده شده است.
🔻در این تذکر از بی تدبیری های صورت گرفته در روند محتوایی شبکه ۴ انتقادات جدی صورت گرفته و تصریح شده است: «آنچه در شبکه ۴ می گذرد #بی_تدبیری محض است و در قضیه #مناظره_حجاب هم مسئول شبکه #مقصر بوده و هم مجری کوتاهی کرده است.»
🔹یکی از مهمانان این مناظره به صراحت گفته بود: «جمهوری اسلامی نباید از آغاز به موضوع حجاب به صورت حکومتی نگاه می کرد.»
🔻در تذکر به مدیر شبکه ۴ آمده است:
«یعنی امام حکیم ما در زمینه حجاب اشتباه کرده اند؟!»
🔹مدیر شبکه ۴ بعد از این تذکر به شدت از اتفاق رخ داده متاثر شده و در محفلی گفته است: «من احساس می کنم یک #باند_نفوذی در شبکه ام حضور دارند که باید آنها را شناسایی کنم.»
🔶حاشیه روزنه
هنوز مدیر شبکه چهار و روابط عمومی صدا و سیما و سایر نهادها و افراد مرتبط، در این زمینه رسما شفاف سازی نکردهاند لذا باید منتظر تایید تا تکذیب این خبر باشیم.
ظاهرا حواله به #نفوذیهای_فرضی، مستمسک جدید برخی مدیران صدا و سیما برای فرار از پاسخگویی است؛ چه اینکه پیشتر، جناب علی عسگری نیز به جای پذیرش اشکالات و تلاش برای جبران در موضوع #پایتخت۶، در ضمن اظهاراتی شعاری، همه خطاهای واضح را به #نفوذیهای_موهوم (که بعدا هرگز پیدا و مجازات نشدند) حوالت داد!
@rozaneebefarda
هدایت شده از مهدی رسولی
باشه آقای روحانی! صد لعنت به واشنگتن دی سی اما هزار لعنت به هر چی واشنگتن دی سی پَرسته.
یَک یَکشون!
@faridebrahimi62
حتی لوگوی وزارت خارجه هم خارجی و کپی کاری است!
🔹چندی وزارت امور خارجه در آستانه دویستمین سال تاسیس از نشان و پرچم جدیدش رونمایی کرد.
🔹این لوگو واکنشهای منفی و انتقادهای بسیاری به همراه داشت اکنون مشخص شده که دقیقا شبیه لوگوی دو شرکت خارجی است.
#برجامیان_عاشق_آمریکا
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
لیست کتب رسانه،تبلیغات،عملیات رسانهای و روانی، فقه رسانه،اقناع، سینما.pdf
700K
🔷🔸 لیست کتب و مقالات فقه رسانه، سواد رسانه، ارتباطات، افکار عمومی، تبلیغ و پروپاگاندا، سینما، عملیات روانی، شیوهها و مؤلفههای تأثیرگذاری و اقناع رسانهای؛ به همراه معرفی اجمالی برخی منابع
@feghherasane
👌 دوستان عزیز اقتصادی! برای فهم عمیق #جنگ_رسانهای_اقتصادی و #عملیات_روانی_اقتصادی و نبردهای شناختی در این حوزه، خواندن منابع بالا توصیه میگردد. با تشکر از کانال فقه رسانه،ارتباطات و فضای مجازی.
@schoolofeconomics
💥آیا این تیتر به معنای القای ضرورت #انحصار_رسانه_ای_در_حوزه است؟
اگر نیست (که به نظر ما هم چنین نیست و این امر از آقایان دور از انتظار است) اصلاح شود اما اگر احیانا کسانی به دنبال این امر هستند؛
از انحصار خبری چه کسانی سود می برد؟
#جهادگران_عرصه_رسانه_ای_حوزه انتظار تقدیر و تجلیل از کسی ندارند اما بستن فضا و تنگ کردن بستر فعالیت نخبگان مستقل و انقلابی، به صلاح بانیان انحصارگرایی نیست.
تنوع و تکثر فعلی، موجب انعکاس صدای طیف های مختلف حوزوی و مجموعا زمینه ساز بالندگی و تکاپو در حوزه است و صد البته که رسانه ها به میزان صداقت و صراحت و شهامت در بیان حقائق حوزوی، مورد اقبال یا ادبار مخاطبان فرهیخته حوزوی قرار می گیرند، و طبعا به صورت دستوری و فرمایشی یا سایر روش های نامتعارف(!)، نه می توان رسانه ای را محبوب القلوب کرد و نه حذف!
@rozaneebefarda
ماجرای مصاحبه #شبکه_چهار با #شیرعلی_نیا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جعفر شیرعلی نیا که روزگاری به برکت #رانت و ارتباطات توانست پله های ترقی را طی کند، در فرایند نگارش دایره المعارف مصور آقای #هاشمی، توسط او و اطرافیانش با وسائط مختلف #جذب شد و کسی که در کتاب زندگانی مقام معظم رهبری، تصویری نسبتا دقیق و منصفانه ارائه داده بود، ناگهان قلم را بنا به علائق و سلایق نوپدید چرخاند و ضمن تلاش برای روایت تعارضات فکری و سیاسی هاشمی و مقام معظم رهبری، روایتی مطلقا جانبدارانه از هاشمی ارائه داد.(مقایسه دو کتاب، میزان زاویه روایت او را نشان می دهد)
🔸بعد از این، او ضمن بازگشت مجدد به عرصه دفاع مقدس، به جرگه کسانی پیوست که روایتی غیرمقدس و زمینی از جنگ تحمیلی ارائه می دهند و در مواردی بدان تصریح کرده اند(ر.ک: گفتگوی مهدویان و شیرعلی نیا با مهرنامه)
کانال شیرعلی نیا با مطرح کردن برخی نکات خاص، گرچه موجب نقد برخی منابع تاریخی دفاع مقدس را در پی داشت که در جای خود بسیار هم لازم است، اما ضمنا با طرح برخی نکات چالشی و برجسته سازی رسانه ای بعضی موضوعات خاص که بعضا با شواهد و مستندات همخوانی نداشت و تکذیب برخی بزرگان و شاهدان عینی را دنبال داشت، این کانال را به بنگاه شبهه پراکنی پیرامون مشهورات تاریخ دفاع مقدس تبدیل کرد.
شیرعلی نیا اکنون افشا کرده که اخیرا #شبکه_چهار از او به عنوان کارشناس تحولات دفاع مقدس دعوت به گفتگو کرده و حالا احتمالا به دلیل حواشی مربوط به #مناظره_حجاب، از پخش آن امتناع کرده اند و این موضوع شیرعلی نیا را عصبانی کرده و طلبکارانه در یادداشتی با عنوان《لوطیخور نخواهد شد||نتوانستند کمتر از یک ساعت گفتگو را پخش کنند》، با همان روحیه طلبکارانه همیشگی اش، با استفاده ابزاری از برخی بیانات امام خمینی، چنین نوشته است:
👇
🔲حالا تلویزیون یک نفر متولد بهمن ۱۳۵۷ را خودش دعوت کرده و کمتر از یک ساعت از #شبکه_چهارش با او گفتگو کرده است.
به قول امام برنامهاش را هم خودش نوشته، سوال پرسیده و رسما در منابع خبریاش اعلام کرده برنامه را پخش میکند.
اما نتوانست...
من تشنه حضور در تلویزیون نیستم اما عزیزانی که در این سالها برای روایتِ ایرانی از جنگ زحمت کشیدهاند میتوانند نگران باشند و حرفی بزنند، چرا که این روشها در امروز و فردایِ تاریخ، مخاطب را دربارهی تمام زحماتِ آنها دچار تردید میکند.
از مخاطبان عزیزم که با دعوتِ من پای تلویزیون منتظر نشستند، عذرخواهی میکنم. نباید به وعدهی آنها اعتماد میکردم.
محرومیت از تریبونهای ملی را تحمل میکنم و همینجا در فضای مجازی خواهم نوشت.
به امید خدا
جعفر شیرعلینیا
ششم مهر ۱۳۹۹
🔶حاشیه
تکلیف با شیرعلی نیا که در سایه تسامح کاری برخی افراد و اعتماد زودهنگام برخی مجموعه های انقلابی، رشد پفکی داشته، تقریبا روشن است. حرفهایی دارد که گرچه با هیاهوی ژورنالیستی، بیش از حد لازم برجسته سازی می کند، اما اهلش باید در فضای تخصصی بدان بپردازند.
اما تکلیف با #شبکه_چهار معلوم نیست؛ واقعا بعد از فاجعه #زاویه که #نصیری در آن با مشتی آمار تکذیب شده، به طرح ادعاهای عجیب و غریب پیرامون #حجاب پرداخت، چگونه مسئولان این شبکه رضایت داده اند که از فردی با پیشینه شیرعلی نیا که کانالش بنگاه شبهه پراکنی پیرامون تاریخ دفاع مقدس است، به عنوان کارشناس تاریخ جنگ دعوت شود؟!!
@rozaneebefarda
نفوذ یک خانواده یهودی مخفی گیلانی در عرصه ورزش
💥قابل تامل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔶 #شهره_بیات، فرزند کیومرث بیات، #یهودی_مخفی اهل رشت است که خودش و پدرش تا کنون به دروغ تظاهر به اسلام میکردند و خودشان را مسلمان معرفی میکردند و به جاهای مختلفی در عرصه ورزشی، #نفوذ کرده بودند.
🔶کیومرث بیات مالک و مدیرعامل سابق باشگاه فوتبال سپیدرود رشت بود که در خرداد 1398 استعفا داد. او همچنین مدت 12 سال، رئیس هیئت شطرنج گیلان بود و در خرداد 1399 برکنار شد.
🔶شهره بیات به قدری اعتماد مدیران ورزشی کشور را به جلب کرده بود که مدتها دبیر فدرسیون شطرنج کل کشور بود که در مهرماه 97 از این مسئولیت کناره گرفت.
اوسال گذشته به بهانه داوری مسابقات روسیه، از کشور خارج شده و #کشف_حجاب کرد و سپس اعلام کرد که دیگر نمیخواهد به ایران برگردد.
🔶 شهره بیات به تازگی در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف (The Daily Telegraph)، چاپ #لندن، در تاریخ 26 سپتامبر 2020م، اعتراف کرده که تمام طول عمرش یهودی مخفی بوده است!!
🔻متن مصاحبه را اینجا بخوانید:👇
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/09/26/iranian-chess-judge-hijab-controversy-reveals-secret-preventing/
🔲عدم توجه به جریان شناسی و تسامح در مواجهه با پدیده #نفوذ، خسارتهای زیادی برای کشور به دنبال داشته است. اکنون با جماعتی مواجهیم که در عین بی اطلاعی محض از برخی واقعیتها، در مقابل هر نوع روشنگری و مستندنگاری هم زمان پیرامون دگراندیشان و معاندان داخلی موضع گیری می کند و اندیش وران متعهد را به #توهم_توطئه(که خود حاصل تئوری پردازی مغرضانه استعمارگران است) متهم می سازد و نتیجه همین است که می بینیم؛ پیش روی آسان و آرام نفوذی ها در مناصب مهم و وارد کردن ضربات بهنگام بر ملت و نظام اسلامی.
@rozaneebefarda
در #قره_باغ چه می گذرد؟
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻 #زمانـه| قرهباغ نام منطقهای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی است که به دلایل مختلف از دیرباز تاکنون همواره مورد توجه بوده است. قرهباغ (به ترکی آذربایجانی) یا آرتساخ (به زبان ارمنی) نام منطقهای کوهستانی در همسایگی شمال ایران است.
🔹 این نام برگرفته از دو کلمه قره و باغ است؛ بر خلاف تصور عموم کلمه «قره» در ترکی علاوه بر معنای سیاه، به معنای بزرگ نیز هست و کلمه «باغ» نیز به همان معنی مصطلح در فارسی است. از اینرو، قره باغ به منطقه یا محلی گفته میشود که در آنجا باغهای وسیع و انبوه وجود داشته و رنگ سبز درختان نیز متمایل به سیاه است
🔻 #موقعیت_جغرافیایی:
🔹 منطقه قرهباغ در همسایگی شمالغرب ایران و در شمال رود ارس قرار دارد. قلمرو این منطقه از رشتهکوه قفقاز کوچک شروع شده و تا اراضی واقع در میان رودهای ارس و کر ادامه مییابد. این منطقه کوهستانی مساحتی بالغ بر ۴،۳۷۸ کیلومترمربع دارد و بر اساس آخرین سرشماری انجام گرفته در سال ۱۹۸۹، شمار جمعیتی آن در حدود ۱۸۹۰۲۹ نفر بوده است.
🔻 #تاریخچه:
منطقه قرهباغ در دوران صفویه جز قلمرو ایران محسوب میشد، اما پس از انعقاد قرارداد گلستان و ترکمنچای به روسیه تزاری واگذار شد. روسها پس از انعقاد این دو قرارداد، ارامنه ایرانی را به مناطق تحت تسلط خود کوچانده و مناطق مسلماننشین ایروان و قرهباغ را برای اسکان ارامنه تازهوارد در نظر گرفتند. به دنبال وقوع جنگهای عثمانی و روسیه، جمعیت ارامنه مناطق شرقی امپراطوری عثمانی با روسها متفق شده و علیه دولت عثمانی وارد جنگ شدند. به دنبال پیروزیهای ارامنه در این جنگ، مجبور به مهاجرت به داخل مرزهای روسیه شده و ترکیب جمعیتی خاننشین ایروان و قرهباغ را به نفع ارامنه تغییر دادند.
🔹 پس از این واقعه، قرهباغ به منطقهای عمدتا ارمنینشین تبدیل شد، ولی با استقلال ارمنستان و آذربایجان از امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۸ اختلاف بر سر حاکمیت این منطقه آغاز شد. با تثبیت سلطه و قدرت اتحاد جماهیر شوروی، این حکومت در سال ۱۹۲۳ اوبلاست (استان) خودمختار قرهباغ کوهستانی را درون جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی ایجاد کرد.
🔻 #وضعیت_فعلی
🔹 امروزه نیز مقامهای این منطقه خودمختار خود را کشوری مستقلی میدانند، ولی با این وجود سازمان ملل نیز هنوز این ناحیه را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان میداند و در مکالمات رسمی و غیر رسمی در جهان (از جمله ایران) در هنگام نام بردن از این ناحیه یا رهبران آن، با لفظ «خودمختار» بیان میشود.
@zamanehh
@rozaneebefarda