5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥پروتکل های عجیب و غریب #حسن_روحانی از زبان #ضرغامی
آیا این شیوه مدیریت و حکمرانی، #اسلامی است؟
این سیره سیاسی به امام و رهبری و مدیران شهید انقلاب اسلامی مانند بهشتی ها و رجایی ها شباهت دارد یا به سلوک #پهلوی_ها می ماند؟!
#برجامیان_عاشق_آمریکا
🔶حاشیه
نقد دولت غرب اندیش روحانی یک #تکلیف_نخبگانی است که از #تکرار وضعیت فعلی جلوگیری خواهد کرد.
طبعا بازنشر برخی نقدها از زبان بعضی شخصیت های داخل جبهه انقلاب اسلامی، به معنای تایید تمام دیدگاه ها یا کارنامه آنان نیست اما نباید از یاد برد که نقد برجامیان، یک #وظیفه_همگانی و #نخبگانی است.
@rozaneebefarda
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸سجده شکر مادر شهید رادمهر هنگام شنیدن خبر کشف پیکر فرزندش
#خان_طومان
@rozaneebefarda
انکار #علم_اسلامی، ناشی از بی اطلاعی از علم روز است!/ خیلی تعجب میکنم چطور جرئت میکنند این حرفها را بزنند؟
جوابیه نظریه پرداز عرصه #علم_دینی، به مداعاهای اثبات نشده جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
[صفحه 1 از 2]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#مهدی_گلشنی
فیزیکدان/ نظریهپرداز در موضوع #علم_دینی/ استاد دانشگاه صنعتی شریف/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
◽️بهتازگی عدهای میگویند اقتصاد اسلامی یا #علم_اسلامی_نداریم؛ این ناشی از آن است که در جریان علم روز نیستند. ما بهواسطه #ناآگاهی بسیاری از اساتیدمان به خصوص از تحولاتی که در این ۳۰-۲۰ سال اخیر رخ داده است، در این قضیه رنج میبریم.
▪️وقتی علم جدید با نیوتون و… شروع شد، ۱۰۰ سال پس از او این مطلب که ما همه چیز را از تجربه [باید] بگیریم، حاکم شد. تا نیمه دوم قرن بیستم یعنی حدود ۷۰-۶۰ سال پیش که کم کم فلاسفه علم ظاهر شدند، معلوم شد ما در علوم با ذهن خالی سراغ طبیعت و آزمایش و امثالهم نمیرویم، بلکه یک چیزهایی در ذهن ما هست و هرچه پیش آمدیم این موضوع واضحتر و واضحتر شد. یکی از کیهانشناسان بسیار مهم ما میگوید کیهانشناسان، بسیاری از کارهایشان مملو از اصول متافیزیکی و فلسفی است. علوم انسانی هم همین طور. [تازه] اینکه خیلی هم بیشتر [مملو از این اصول است]. اینکه انسان جسم است یا اینکه روح هم دارد و [یا] روح مادی است یا غیرمادی، اینها اگر در مفروضات باشد خیلی در نتیجهگیری فرق دارد.
▫️من خیلی تعجب میکنم چطور جرئت میکنند این حرفها را بزنند؟ شما میبینید انیشتین در فیزیک با هایزنبرگ اختلاف عقیده داشت و هر دو از مهمترین فیزیکدانان بودند. اختلافشان سر چه بود؟ انیشتین میگفت باید علم هیئت را در طبیعت فرض بگیریم، در حالی که آن یکی میگفت شانس حاکم است. بنابراین در همه این علوم اصول هست، چه بدانند و چه ندانند. یکی از مورخان بزرگ علم گلهاش همین است که بسیاری از علما نمیدانند دارند یک چیزهایی را مفروض میگیرند. به همین دلیل است میبینید ما مکاتب مختلف روانشناسی داریم، مکاتب متعدد جامعهشناسی داریم، مکاتب مختلف اقتصاد داریم، اینها اختلافشان بر سر آن اصول است. حالا این اصول را میتوانند از یک مکتب فلسفی و یا از دین بگیرند.
اینکه ربا حرام است، خودش یک اصل است که خیلی تأثیر میگذارد. همه این مکاتب اقتصادی و جامعهشناسی و مکاتب روانشناسی و اینها مبتنی بر اصولی هستند و اختلاف دانشمندان با همدیگر [فقط] در مسائل تجربی نیست، بلکه در تأمین تجارب است که بهواسطه این اصول انجام میشود. این غفلتی است که در ایران فعلی است و ما داریم ضرر آن را نیز میبینیم اما در غرب این موضوع ۳۰-۲۰ سال است که روشن شده و سرآمدان علم مرتب این را تذکر میدهند.
🔹من از شما میپرسم چرا در انگلیس و آمریکا ربح بانکی ۳-۲ درصد است و در کشوری مثل ما ۱۰ تا ۲۰ درصد و بالاتر نیز بوده است؛ چرا در ژاپن این نرخ صفر درصد است؟
آقای دکتر نهاوندیان از سفر ژاپن برگشته بودند، ایشان به من میگفت ربح، در ژاپن صفر درصد است. چرا [صفر درصد است]؟ به تجربه رسیدهاند که این را میگویند. پس چرا [باز هم بگوییم] اصول مهم نیست؟ خیلی مهم است. دین ما هم بهصراحت این را میگوید که باید اعمال شود. بنابراین [این اظهارنظرها ناشی] از عدم ورودشان به مسائل روز است. خیلی از تحولات در غرب رخ داده که دائم در معرض انتقاد و تضاربآراست که سبب میشود این تغییرات صورت بگیرد. در محیط ما واقعاً تضاربآرا نیست و به همین دلیل است که این جهلها باقی میماند.
▫️این [اظهارنظرها] به خاطر آن است که به علوم روز و مسلط بودن اصول بر آنها آگاهی ندارند. لازم است #حوزه_علمیه_قم بیشتر به #مسائل_روز آگاه باشد. نتایجی که آنها [غرب] به آن رسیدهاند، با تجربه به آن رسیدهاند. میگفتند هیچ چیز را اصل نمیگیریم جز تجربه، ولی واضح شد هیچ چیز از تجربه نمیتواند خالی باشد. الآن برای ۵۰ تجربه در فیزیک میتوانیم دهها تئوری بدهیم که همه آنها این ۵۰ تئوری را توجیه میکنند. اینها در اصول فرق دارند و اصول هم در حاصلخیزی و برکت دهی متفاوتاند. یک اصل میآید و چیزهای بیشتری را نسبت به یک اصل دیگر توضیح میدهد. بنابراین علتش این است که #این_افراد #به_تحولات_جهانی_ورود_ندارند.
@rozaneebefarda
جوابیه نظریه پرداز عرصه #علم_دینی، به مداعاهای اثبات نشده جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
[صفحه 2 از 2]
◽️[همین اصول و نظریاتی که در حوزه علوم انسانی اسلامی و مثلاً اقتصاد داریم وارد عرصه میدانی نشده است] برای اینکه کار نکردند. یک زمانی مرحوم #شهید #محمدباقر_صدر این کار را شروع کرد. من بارها گفتم #استادان_حوزوی که در #اقتصاد_اسلامی کار کردهاند با #دانشگاهیان بنشینند و روی این مباحث کار کنند که الآن در #اقتصاد_روز چه چیزهایی به عنوان اصول گرفته شده است، مسلّمات را نیز از آیات و روایات که در آنها اختلاف نیست و متقن است نگاه کنند و با هم بحث کنند. این را نیز زمانی دکتر نهاوندیان برای من نقل کردند که به استادشان دکتر مشکات در دانشگاه تهران گفته بودند بیایید و [درس] اقتصاد اسلامی بگذارید، [استاد مشکات] گفته بود استادش را پیدا کنید، من حرفی ندارم. به نظرم این حرف را زمان شاه سال ۱۳۵۴ گفته است.
🔻میروند با #شهید_بهشتی و #علامه_جعفری صحبت میکنند که اینها قبول نمیکنند و وقتی با مرحوم #شهید_مطهری صحبت میکنند، ایشان(شهید مطهری) میگوید من اول مینشینم با اساتید اقتصاد ببینیم چه چیزی فرض گرفته میشود و بعدش میآیم و درس میدهم.
◽️یعنی باید یک جمعیتی از اساتید خبره حوزوی که روی اقتصاد اسلامی کار کردهاند بنشینند با دانشگاهیان بحث کنند ببینند مسائل و مشکلات روز چه هست، چیزهایی که جزو مسلمات اسلامی است را به عنوان مسلمات وارد کنند و جاهایی نیز به قول مرحوم شهید صدر که منطقهالفراغ است و شما مخیرید این اصل یا آن اصل را قبول کنید- در فیزیک هم ما خیلی از مسلمات را قبول میکنیم که یک عدهاش خیلی حساستر و خطیرتر است مثل اصل علیت و یک عدهاش از این دانشمند تا آن دانشمند فرق دارد- این کار را بکنند. علت [مشکلات] این است که ما روی اینها کار نکردهایم.
▫️اکنون تکنولوژی خیلی مسائل را روی کار آورده و اینها مستلزم این است که بنشینند و روی این مسائل کار کنند. زمانی روی همین سلولهای بنیادی و انسانی که میخواهند به صورت مصنوعی بسازند خیلی بحث بود. مدتی در اسلام آباد پاکستان بودم، یک خانم آمریکایی آمد و گزارش داد چقدر مسیحیت و کلیسا نشسته است و روی این مسائل که کدام [اصل] با دین منافات دارد و کدام ندارد کار کرده است. اقتصاد فعلی واقعاً مشکل دارد اما پس از این تحولات بهواسطه کرونا خدا میداند که برخی از دانشمندان مهم غرب چقدر در آمریکا و غرب از اقتصاد حاکم انتقاد کردند. بنابراین من این را اصلاً قبول ندارم که اقتصاد اسلامی نداریم. باید [روی این موضوعات] کار شود. همانطور که سرآمدان آنها پس از اینکه مقداری انتقاد و تضارب آرا شد، فهمیدند بدون فلسفه نمیشود کار کرد. شما بروید و ببینید در آکسفورد ائتلافی از فیزیکدانان و ریاضیدانان و فلاسفه روی مسائل مهم فیزیک دارند کار میکنند؛ این کار باید در ایران نیز انجام شود.
▪️[ما ناچاریم از فلسفه در این حوزه کمک بگیریم] صد درصد. وقتی در برکلی [آمریکا] دکترای فیزیک میخواندم سر کلاس فیزیک نمیشد از فلسفه اسم برد ولی حالا بروید ببینید چه خبر است! خیلی تغییر کرده است. آنها به انتقاد معتقدند ولی ما محیط مان ساکت است، به همین دلیل در برخی از دانشکدههای ما با بعضی از این بحثهای فلسفی بهصراحت مخالفت میکنند در حالی که دانشمندان غربی کتابها در این موضوعات نوشتهاند.
▪️[ این کلام که ما از آنچه در غرب میگذرد بی خبریم به این معنا نیست که سیر تحول نظری در غرب، نسخه دقیق مشکلات نظری ماست]، باید تحلیل کنیم، برای اینکه آنها هزاران چیز را دارند به ما #تحمیل میکنند. باید کامل فهمیده شود تا هر کدام که قابل قبول است و با اصولمان میخواند را قبول کنیم. پیغمبر فرمودهاند «اطلبوا العلم ولو بالسین».
همه کارهای آنها و حرفهایی که میزنند باطل نیست؛ باید با #منطق_خودمان بسنجیم و همانطور که در اوایل تمدن اسلامی برخی کتابهای غربی ترجمه شد، تعامل علمیمان را حفظ کنیم.
به قول شهید مطهری، ائمه هیچ گاه مخالفتشان را با این ترجمهها ابراز نکردند [دست به ترجمه بزنیم] و روی هر آنچه قابل قبول ماست و با اصول ما همخوانی دارد و میتوانیم روی آنها کار کنیم، تمرکز کنیم.
@rozaneebefarda
روزنه
تذکار تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی
دو قطعه از یک پازل:👇
تلاش دشمن در جهت #تلقین_غلط_مفاهیم بنیادین!
#تکرار_نادانسته_حرف_های_دشمن در داخل!
@rozaneebefarda
⭕️ رهنمود تاریخی عارف فقیه، حضرت آیت الله بهجت(ره):
🔹خداوند متعال توفیق دهد که عمل به #وظیفه کنیم، از عمل #ممنوع نشویم، نه از داخل خود، و نه از #خارج.
(در محضر بهجت، ج١، ص٢٢٢)
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تقدیر رهبر انقلاب از روحیهی مادر شهید مدافع حرم «محمود رادمهر»
#شهدای_خان_طومان
@rozaneebefarda
#ارسالی_از_مخاطبان
◽️v f:
سلام و ارادت.
خیلی جالبه که #تلویزیون_آزادی وابسته به #منافقین که به همه روحانیون #توهین میکنه و اصلا از #القاب_حوزوی استفاده نمی کنه، ایشان [جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی] را آیت الله خطاب می کنه. جهت اطلاع و در صورت صلاحدید بازنشر.
@rozaneebefarda
#انکار_حقائق_روشن؛ مصداق #شهامت و #بحث_علمی از نظر جناب #جعفریان!
🔸آقای جعفریان که پیشتر در مقام دفاع از اظهارات مناقشه برانگیز جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی، اقدام وی را برخاسته از شهامت برای نفی ادعاهای بی پشتوانه و غیرعلمی چهل ساله دانسته بود(!!!) اینبار خودش #شهامت به خرج داده و غالب آثار علمی قمی ها در باب #تمدن_پژوهی را #بافتنی برشمرده است!
▫️انگار معنای #بحث_علمی و #شهامت نیز مانند معنای #عقلانیت، در نزد این حضرات عوض شده است!
این کلی گویی های بی پشتوانه و بدون ارائه هیچ سند و استدال علمی، بیش از هر چیز عیار امثال جناب جعفریان را نشان می دهد.
معلوم نیست چنین افرادی با چنین نگاه نازل و سطحی و غیرمنصفانه ای، چرا و چگونه به عنوان یکی از «اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال» انتخاب شده اند!؟
آیا دوستی دیرینه جناب جعفریان با آقای #سیدعباس_صالحی(وزیر ارشاد روحانی و عضو هیئات امنای #دفتر_تبلیغات) در این انتخاب مؤثر بوده یا طراز علمی و نگاه مترقی ملاک قرار گرفته؟ اگر دومی، صاحب چنین دیدگاهی با این روش نفی کلی و غیرعالمانه، از قبل معلوم است چگونه قضاوت می کند!
◽️مشاهده توئیت حمایت آمیز جعفریان از اظهارات آقای سیدمحمدجواد علوی:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5248
▪️مشاهده جوابیه روزنه به توئیت جعفریان:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5251
❄️روزنه از پاسخ های عالمانه #تمدن_پژوهان_قم در نقد اظهارات غیرعلمی جناب جعفریان استقبال می کند.
@rozaneebefarda
@rozaneebefarda.جوابیه آیت الله صادقی تهرانی به رسول جعفریان751450800.pdf
611K
💥پاسخ به اتهامات مکتوب
#جوابیه مرحوم #صادقی_تهرانی به نوشته های #رسول_جعفریان در کتاب #جریان_ها_و_سازمان_ها/ بخش اول
▫️نمونه ای تاریخی از رویکرد جعفریان در قضاوت افراد و جریانها!
🔻میزان التزام آقای جعفریان به #تضارب_آرا و #آزاداندیشی، با خواندن این قبیل شواهد تاریخی، به طور دقیق مشخص خواهد شد!
🔶پی افزود
بررسی آراء علمی مرحوم صادقی نیازمند جلسات تخصصی است و اجمالا نظریه تفسیری ایشان به دیدگاه برخی مفسران معتقد به «نظریه استقلال در قرآن در تفسی» نزدیک است و اهل تخصص، نقدهای جدی بدان دارند اما با اینحال تفسیر ایشان با مقدمه #علامه منتشر شده است که نوعی تأیید را می رساند. صدالبته که بازنشر این جوابیه به معنای تایید دیدگاه های تفسیری مرحوم صادقی نیست؛ چه اینکه نگارنده این حاشیه، خود در جرگه ناقدان دیدگاه ایشان بوده است.
فارغ از این نقد و نظرهای علمی، باید از جناب جعفریان به عنوان یک تاریخ نگار(که تخصصی در تفسیر ندارد) پرسید چرا از بازنشر دیدگاه های مرحوم صادقی در نقد برداشت شخصی خود در کتاب جریان ها، استنکاف ورزیده است!؟ آیا این بی اعتنایی ها با روحیه علمی و #شهامت(!) سازگار است؟
روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053