جماران نشنال!؟
برخی فعالان مجازی اهل ذوق و دقت، در توصیف عملکرد پایگاه خبری #جماران، از لفظ #جماران_نشنال استفاده کردهاند!
این حجم از همصدایی با رسانههای بیگانه و خصوصا ایران نشنال که به درستی به #سعودی_نشنال شهرت یافته، واقعا عجیب نیست؟
اقدامات ساختارشکنانه سایت جماران چه نسبتی با مأموریتهای ذاتی این مجموعه(تنظیم و نشر آثار امام) دارد؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از مشفقون
نسبت به واکنش برخی بزرگواران معمم به اتفاق درمانگاه قم
🔸 نکته اول: آن طلبه حافظ قرآن، به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده و حتی اگر عکسی هم گرفته باشد(که ثابت نشده) باز هم مرتکب فعل حرام نشده است و با سختگیری نهایتا می توانیم بگوییم که اشتباه کرده است نه اینکه کار حرام انجام داده باشد!
🔸 نکته دوم: دوستی حکایتی را نقل می کرد که یک نفر داشت در حیاط مسجد ادرار میکرد، شخصی دیگر که ایشان را دید، آب دهان برایش انداخت...
دیگران به جای انتقاد از کسی که داشت ادرار می کرد به این شخصی که آب دهان انداخته بود گفتند: خجالت نمیکشی در حیاط مسجد آب دهان می اندازی!؟»
اگر فرض بگیریم که آن طلبه اشتباه هم کرده باشد، چرا بعضی ها مثل این حکایت بالا موضع گیری می کنند!؟
🔸 نکته سوم: در وجوب امر به معروف و نهی از منکر، فرقی بین درمانگاه و غیر درمانگاه، مریض و غیر مریض، مادر و غیر مادر و ... نیست. در صورت تحقق شرایط آن، با حفظ مراتب، مکلف به انجام این واجب الهی هستیم.
🔸 نکته چهارم: نسبت به برخی از آقایان عمامه به سری که موضع گرفته اند، ترجیح بر سکوت است که خوش گفت: «یک سینه حرف موج زند در دهان ما، از بیم دین اگرچه خموشیم چون حباب»
✅ امیر مؤمنان(ع) به ما فرموده اند که «إن الحق لا یُعرف بالرجال» حق با شخصیت ها شناخته نمی شود. پس برای شناخت اهل حق باید حق را بشناسیم.
🔸نکته پنجم: پیشنهاد می کنم حتما موارد زیر را ببینید:
👈 بعضی ها به جای نهی از منکر، نهی از معروف می کنند!!!
👈 و چه خون دل ها خورد علی(ع) ...
👈 «چشم باز کن ببین! خونخواه حسین(ع) دوشادوش قاتلین حسین(ع) ایستاده!»/ به بهانه موضع گیری عجیب بعضی خواص در جریان اخیر درمانگاه قم
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
سیره امام خمینی در حمایت از طلاب ناهی از منکر
🔹در دورانی که طلاب حوزه علمیه با مظلومیت به دنبال حفاظت از احکام الهی بودند و به ویژه تلاش داشتند شهر قم را از شر مفاسد فرهنگی تحمیلی از سوی رژیم، حفاظت کنند، امام خمینی به حمایت از این طلاب اقدام میکردند.
🔸در این یادداشت به خاطرهای از حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی اشاره میشود که سبک برخورد امام را در این بزنگاهها به خوبی نشان میدهد و روشن میکند که معدود #سکولارهای_حوزوی که در مقاطع مختلف، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روحانیون آمر به معروف را تخریب کرده و از پشت به فقه شیعه و حوزه مقدسه علمیه خنجر میزنند با سیره و اندیشه متعالی امام خمینی چه فاصله فراوانی دارند:
🔹«امام خمینى به دنبال درگذشت آیتاللّه بروجردى، رسالت خود را به منظور روشنگرى و آگاهانیدن مقامات روحانى قم و آشکار کردن اوضاع سیاسى پشت پرده و خطرهایى که متوجه اسلام و کشور بود دنبال مىکرد و با گفتگوهاى شفاهى، ارسال پیامها و از هر راه دیگر، وظایف و مسئولیتهاى سنگین پیشوایان اسلام را بهویژه در آن برهه حساس یادآور مىشد و همانند دیدهبان همیشه بیدار، اوضاع ایران و جریاناتى را که در حوزه علمیه قم به وقوع مىپیوست زیر نظر داشت و در تأیید و تشویق نسل جوان روحانى حوزه قم و دمیدن #روح_انقلابى در آنان کوشش ویژهاى به عمل آورد.
🔸هنوز از درگذشت آیتاللّه بروجردى زمانى نگذشته بود که زمزمه بناى تأسیس سینما و مشروبفروشى در قم بر سر زبانها افتاد و خبر دایر شدن عشرتکده و مرکز فحشا، در گوشه و کنار شهر قم، شنیده شد.
🔹روحانیان جوان #حوزه_علمیه_قم که احساس مىکردند نقشه به فساد کشانیدن آن #شهر_مقدس در دست اجرا قرار دارد، طومار بلند بالایى ـ که نگارنده شخصاً دستاندرکار تنظیم آن بود ـ درست کردند و در آن، اقدام فورى علماى قم را براى حفظ آن شهر مقدس مذهبى از آلودگىها و فساد خواستار شدند و لزوم پیشگیرى فورى و اقدام اساسى را پیش از گذشت وقت و از دست رفتن فرصت به آنان گوشزد کردند.
🔸طومار مزبور که با امضاى صدها نفر از اساتید و محصلان روحانى حوزه قم همراه بود، به یکایک مقامات روحانى قم رسانیده شده، ظاهراً هیچکدام از آنان واکنشى از خود نشان ندادند و اقدامى نکردند! جز امام خمینى که بىدرنگ #رئیس_شهربانى_قم را به حضور طلبید و آن طومار را به او نشان داد و در مورد حفظ حرمت آن شهر مذهبى سفارشات لازم را به عمل آورد.
🔹نکته درخور اهمیت اینکه: به یاد دارم در همان روزها، یک شب در #مدرسه_فیضیه بودم که آقاى شیخ حسن صانعى ـ که افتخار خدمتگزارى در محضر امام خمینى را داشت ـ مرا صدا زد و اظهار کرد که:
🔸«آقاى خمینى فرمودند افرادى را که به تنظیم این طومار اقدام کردهاند یا بخواهید که بیایند پیش من و یا آنکه خودتان از طرف من آنان را تشویق و تأیید کنید و نگذارید این روحیههاى زنده، خمود و سرخورده شود»!
🔹این برخورد به خوبى روشن مىسازد که امام در آن روز داراى چه اندیشه، ایده و برنامهاى براى آینده بود و چه مسئولیتى احساس مىکرد.
🔸نیز در آن روز که شخصى به نام « #سیدمرتضى_برقعى » به دربار رفت و به نام حوزه علمیه قم، نوزاد پسر را به شاه تبریک گفت! و این مراسم با عکس و تفصیلات در جراید ایران منعکس شد، از طرف روحانیان حوزه قم هیچگونه واکنشى نشان داده نشد؛ لیکن نسل جوان روحانى ـ که طبق تعالیم اسلام، هرگونه ارتباط و تأیید ظلمه و حکام جائر و طاغوت را حرام مىدانستند ـ با همکارى برخى از دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران، اعلامیهاى زیر عنوان «جامعه روحانیت قم نماینده ندارد» انتشار دادند و عمل مخالف و مباین با اسلامِ آقاى برقعى را محکوم کردند. این اقدام نیز مورد تمجید و تشویق امام قرار گرفت. »
نهضت امام خمینی، ج1، صص121-120.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تفاوت رویکرد حوزویان در مواجهه با پدیدههای ضدفرهنگی و ضداسلامی در شهر قم!
#برگی_از_تاریخ_حوزه|| اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره
در اسناد ساواک نکات و شواهد شواهد تاریخی جالبی وجود دارد که نشانگر تفاوت رویکرد حوزویان نسبت به مسائل مذهبی و فرهنگی شهر قم است.
▫️متن سند و حاشیه روزنه را اینجا بخوانید:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13694
@rozaneebefarda
تفاوت رویکرد حوزویان در مواجهه با پدیدههای ضدفرهنگی و ضداسلامی در شهر قم!
#برگی_از_تاریخ_حوزه|| اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره
در اسناد ساواک نکات و شواهد شواهد تاریخی جالبی وجود دارد که نشانگر تفاوت رویکرد حوزویان نسبت به مسائل مذهبی و فرهنگی شهر قم است.
در ذیل یک نمونه از این اسناد را تقدیم میکنیم.
🔻سند ذیل گزارش مامور ویژه ساواک به نام منطقی است که از دیدار خود با آقایان گلپایگانی و شریعتمداری گزارش جالبی نوشته است:
«ریاست محترم سازمان امنیت و اطلاعات شهرستان قم
متن سند:
شماره : 235/م محترما چنانکه استحضار دارند اینجانب هفته قبل از آقای گلپایگانی دیداری به مدت نیم ساعت در منزل خود ایشان به عمل آوردم که رئوس مطالب عنوان شده از دو طرف با مختصر تغییری که احیانا در تقدیم و تأخر کلمات و عبارات پیش می آید ذیلاً به استحضار می رساند : پس از تعارفات متعارف از دو طرف و اهمیتی که مشارالیه در نقش مذهبی طبقه معلم بیان داشتند از اشتغال دبیران مرد در دبیرستانهای دخترانه گله کردند ـ در جواب ایشان گفته شد این دبیران از آن جهت در مدارس دختران درس می دهند که هم رشته آنها در بین بانوان لیسانسیه شاغل در قم وجود ندارد ـ هرگاه بانوئی لیسانسیه در رشته های علوم تجربی یا ریاضی به قم منتقل شود طبعا چنین دبیری در دبیرستانهای پسرانه نمی تواند اشتغال یابد و به کلاس دخترانه خواهد رفت فرزند ایشان از آقای کاظم بیگی رئیس سابق این اداره گله مند بودند که نامبرده به امور دینی توجهی نداشتند سؤال کردم ممکن است مواردی را بفرمائید ولی نامبرده به ذکر کلیاتی اکتفا کرده و به هر حال مورد به خصوصی را یا نخواستند و یا نتوانستند بیان نمایند.
مصلحت هم نبود که اینجانب دنباله این مقال را بگیرم باز هم فرزند ایشان تقاضا کرد که دستوری کتبی نسبت به استعمال چادر به وضع مطلوب برای دختران مدارس وسیله اینجانب داده شود ـ در جواب گفتم مطمئن باشید اهالی قم متدین هستند و خانواده ها رأسا مواظب این مطلب در مورد دخترانشان هستند ـ سپس مشارالیه درخواست کردند که شورای فرهنگ موافقت نماید که یک باب آموزشگاه اسلامی1 (پیشنهادی آقای گلپایگانی) تأسیس شود ـ به ایشان جواب دادم کلیه مدارس ایران (به استثنای مدارس اقلیت های مذهبی) اسلامی است و اگر نام آموزشگاه اسلامی در این شهر روی مدرسه ای گذارده شود مفهوم مخالف آن چنین است که سایر مدارس غیراسلامی است البته قانع شدند ـ در پایان از اقدام این جانب که در اوایل شهریور به مدارس ابتدائی دستور داده بودم اطاقی را جهت نماز محصلین و تعلیم نماز وسیله یکی از آموزگاران اختصاص دهند تشکر کردند.
دیشب ساعت هشت و ربع نیز همان طور که استحضار دارند از آیت اله شریعتمدار دیداری به عمل آمد مشارالیه هیچگونه صحبتی از قبیل مطالب آقای گلپایگانی و فرزندشان به میان نیاورده بلکه بر اساس مذاکرات پیرامون واقعیات اسلام و برتری آن به سایر ادیان بود و سپس صحبت به عظمت علی بن ابیطالب (ع) کشیده شد و نامبرده یک جلد کتاب از فرمایشات علی علیه السلام و یک جلد کتاب به زبان انگلیسی که در مورد دوازده امام شیعه تألیف یافته است به اینجانب هدیه کردند و حدود هشت و چهل و پنج دقیقه از نامبرده خداحافظی کردم.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان قم.
منطقی»
▫️منبع: آیتالله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد ۱، ص 682.
🔻تصویر سند را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13692
🔶حاشیه روزنه
در قم با دو طیف مواجهیم؛
طیف نخست که در امتداد اسلام ناب و فقه جواهری تعریف میشوند، در مواجهه با مسائل دینی مانند زعمای شیعه در طول تاریخ، کاملا #غیور و #دغدغهمند و #فعال هستند. الحمدلله اکثریت قریب به اتفاق علما و بزرگان و بدنه حوزویان از این طیف هستند.
اما همزمان با طیفی از حوزویان مواجهیم که در بزنگاهها همواره بجای طرفداری از ارزشهای برآمده از اسلام ناب و فقه جواهری و بجای دفاع از فریضیتین امر به معروف و نهی از منکر، طرف دیگری غش میکنند! رفتارها و مواضع عجیب و غریب اینها مناشی متفاوتی دارد؛ برخی از اینها را میتوان در جرگه #سکولارهای_حوزوی برشمرد و برخی دیگر #ملعبه_ژورنالیستهای_غربگرا هستند و معدودی از آنها نیز دچار خطای در مصداق میشوند و البته اگر این خطا تکرار شود، دیگر خطا نیست، خط است!
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
#سکولارهای_حوزوی
#خردهجریان_اعتدال
#نوشریعتمداریها
@rozaneebefarda
پیام مخاطبان روزنه/۱
▫️طوبی:
با سلام
با تشکر از روشنگریهای این کانال خواستم اگر موافق باشید به نهی از منکر های آیه الله محمد تقی بافقی ره بپردازید .
آیة الله محمدتقی بافقی از عالمانی است که در کنار حضرت آیة الله حائری در تأسیس حوزه علمیه، نقشی محوری را ایفا کرد. وی که به خاطر اعتراض به بدحجابی همسر رضاخان در صحن حضرت معصومه سلام الله علیها، از دست رضاخان کتک خورد و به شهر ری تبعید گردید، از تشرف یافتگان به محضر حضرت حجت علیه السلام است و دارای کرامات بسیار بود. این عالم مجاهد که در سال 1292ق. در بافق دیده به جهان گشود، در جمادی الاول 1365ق. در ری دیده از جهان فرو بست و امروز قبر او در کنار قبر حضرت آیة الله حائری در مسجد بالاسر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها قرار دارد.
@rozaneebefarda
ماجرای #قیام #آیتالله_بافقی علیه #کشف_حجاب در حرم حضرت معصومه(س)
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۴]
🔹 روز جمعه ۲۷ رمضان ۱۳۴۶ قمری ساعاتی پیش از تحویل سال ۱۳۰۷ شمسی، زوار بسیاری از نقاط مختلف طبق معمول هر ساله به سوی شهر قم روی آورده بودند تا هنگام تحویل سال در کنار مرقد مطهر کریمه اهل بیت عصمت حضرت معصومه(س) باشند و به قدری جمعیت و ازدحام در صحن حرم و رواق ها بود که جای سوزن انداختن نبود.
🔻 اعضای خانواده رضاخان از جمله همسر (مادر محمدرضا) به قم آمده و در غرفه بالای ایوان آیینه، #بدون_حجاب، با سر و صورت باز نشسته بودند و این موضوع به طوری جلب نظر میکرد که صدای #اعتراض_مردم از هر سو بلند شد و بسیاری میگفتند اگر از مردم شرم نمیکنند دست کم از حضرت معصومه(س) شرم کنند و بالأخره صدای اعتراض مردم کم کم اوج گرفت.
⭕️ در این بین عدهای خود را به سیدناظم واعظ که از شاگردان حاج #شیخ_محمدتقی_بافقی و برای ادای مراسم تحویل سال در بالای منبر نشسته و دقایقی قبل از تحویل سال مشغول دعا بود، رساندند و از پای منبر، جریان بی حرمتی به حرم و حجاب اسلامی را برای او بیان کردند.
سیدناظم بیدرنگ مسئله را بر سر منبر برای مردم مطرح و لزوم مقابله با آن را گوشزد کرد و گفت:
🔻 به من از وقاحت و بی شرمی خبر دادند که هیچ مسلمانی نمی تواند آن را تحمل کند.
🔻 در خانه دختر پیامبر(ص)، در خانه خواهر امام رضا(ع)، در خانه پاره جگر موسی بن جعفر(ع)، در خانه فاطمه معصومه(س) یک مشت عیاش بی دین و از خدا بیخبر، با سر و صورت بزک کرده و روی باز نشستهاند، در این آستانه که محل رفت و آمد فرشتگان الهی است، شاه و گدا در یک ردیف اند، بلکه گدای با تقوا هزار بار بر شاه بی تقوا شرف دارد!
🔻 میگويند این زنان که اینقدر بیتوجه و بیادب و بی آبرویند، از تهران آمده اند و اهل و عیال رئیس حکومت اند!
🔻ای وای بر مردمی که رئیس حکومت شان چنین کسانی باشند اما بدانند که مردم اگر در برابر خوشگذرانی ها بی دینی ها چپاول ها زورگویی ها و حیف میل های آنان از سر ناچاری دم بر نیاوردند، این توهین را در خانه دختر پیغمبر(ص) بر نخواهند تافت!
🔻من از سوی مردم اخطار میکنم، من به نام قرآن، به نام اسلام، به نام سیدالشهدا(ع) که خون خود را پای آیین محمد(ص) نهاد، اخطار می کنم و می گویم:
آهای خانم ها!
رفع حجاب حرام است؛ خصوصاً کنار مرقد مطهر دختر پیامبر!
یا خود را بپوشانید، یا فوراً از اینجا بروید!
⭕️بعد از فریاد و اخطار سیدناظم واعظ، صدای صلوات های پیاپی مردم به عنوان تصدیق بلند شد؛ عدهای نزد حاج شیخ محمدتقی بافقی شتافتند. او در مسجد بالاسر در حالی که جمعیت در اطراف او موج می زد، مشغول خواندن دعای ندبه بود؛ کاری که هر جمعه در همان مکان انجام می داد.
آن روز نیز حاج شیخ با خضوع و تضرع کامل در حالی که قطرات اشک از انتهای محاسن بلندش جاری بود، این جمله ها را می خواند:
أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ
أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ
أَيْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ
أَيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِيدِ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ
أَيْنَ الْمُتَخَيَّرُ لِإِعَادَةِ الْمِلَّةِ وَ الشَّرِيعَةِ
أَيْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْيَاءِ الْكِتَابِ وَ حُدُودِهِ
أَيْنَ مُحْيِي مَعَالِمِ الدِّينِ وَ أَهْلِهِ؛
کجاست آنکه آماده است تا ریشه ستم را بر کند کجاست آنکه او را برای درست کردن نادرستی ها و راست کردن کجی ها انتظار می برند
کجاست آن کس که در زدودن ستم بارگی و تجاوز به او امید بستند
کجاست آن ذخیره الهی تا آداب و فریضه های دین راه دگرباره برپا دارد آن برگزیده که تا کیش و آیین را برگرداند
کجاست آن کسی که در زنده کردن قرآن و حدود آن بر او آرزو می برند
کجاست آنکه به آثار دین و اهل دین جان می بخشد
مردم با دیدن حال حاج شیخ چند لحظه ایستادند، بالأخره یک نفر جلوتر رفت و گفت: جناب آقای حاج شیخ! زن شاه آمده و با یک عده زن های همراهش توی رواق بالای ایوان آیینه حرم نشسته و حجاب ندارند، ما از حضرت معصومه(س) خجالت میکشیم چه امر میفرمایید؟ تکلیف ما چیست؟
▫️باشنیدن این کلام، شیخ دعای ندبه را قطع کرد و گفت:
الله اکبر! الله اکبر!
بگویید سیدناظم فوراً بیاید اینجا.
چند نفر به طرف مسجد مجاور حرم دویدند و دیگران در کنار حاج شیخ ایستادند. سید ناظم واعظ شاگرد برجسته حاج شیخ نفس زنان سر رسید و سلامی شتاب زده کرد و گفت چه امر می فرمایید؟
[حاج شیخ گفت:] بروید توی ایوان و از آنجا با صدای بلند از طرف من بگویید:
رفع حجاب حرام است خاصّه در حرم دختر پیغمبر(ع)!
@rozaneebefarda
ادامه 👇
ماجرای #قیام #آیتالله_بافقی علیه #کشف_حجاب در حرم حضرت معصومه(س)
[ص ۲ از ۴]
🔹همسر شاه به همراهانش گفت: اصلاً اعتنائی نکنید و زیر لب ناسزا میگفت و بدون حجاب با بادبزن چتری زیبای کوچکی خودش را باد میزد!
سید چند بار دیگر پیام را تکرار کرد و چون هیچ اثری ندید نزد حاج شیخ بازگشت و سردر بیخ گوش حاج شیخ نهاد و گفت:من پیغام شما را رساندم اما آنها اعتنایی نکردند
شیخ با شگفتی فریاد زد: لا اله الا الله!
چقدر وقاحت!چقدر بیشرمی!
و خود به سوی ایوان آیینه راه افتاد.
شیخ محمدتقی بافقی در حالی که جمعیت خشمگین با مشت های گره کرده در کنار او بود و همهمه اعتراض سخت بلند بود، خود را به ایوان آیینه رساند.
وقتی شیخ شروع به صحبت کرد مردم هم به احترام او و هم برای این که صدای حاج شیخ به زنهایی که در غرفه بالای ایوان آیینه نشسته بودند برسد، کاملاً سکوت کردند.
شیخ با تمام قدرت و سطوت یک رهبر مسلمان خروش برداشت و فریاد کشید:
آهای خانمها! حجاب ضروری اسلام است رفع حجاب در اسلام حرام است مخصوصا در حرم دختر پیغمبر اگر مسلمانید حجاب را رعایت کنید و اگر هم مسلمان نیستید به احترام حضرت معصومه این کار را بکنید
مردم با فریادهای کوبنده تایید، همهمه عظیم به راه انداختند و عدهای به طرف غرفهها مشت ها را گره کردند و ناسزا گفتند و آماده شدند که بالا بروند و آنها را خود از آنجا بیرون کنند.
زن شاه وقتی خشم مردم و مشتهای گره کرده آنان و موج حرکت جمعیت به طرف غرفه را دید و اوضاع را کاملاً خطرناک یافت، در فکر چاره افتاد.دریافت اگر بیشتر در در غرفه بمانند، مردم حتماً هجوم میآورند بنابراین در حالی که سخت به خود میپیچید، برخاست به همراه ندیمه هایش از غرفه بیرون رفت و در اتاق پشت غرفه از انظار ناپدید شد. مردم با شادمانی و پیروزی صلوات فرستادند
زن شاه پس از این جریان فورا تولیت آستانه را خواست و جریان را به او گفت سپس از او خواست ترتیبی دهد که او بتواند به شاه تلفن کند تولیت دستور را انجام داد و وقتی ارتباط برقرار شد در حالی که صدایش میلرزید و به گریه هم افتاده بود با شاه صحبت کرد:
اعلیحضرت شما زنده باشید و ملکه را چند شیخ بی نزاکت بی آبرو کنند؟
شاه پرسید چه شده به جای گریه حرف بزن ببینم چه شده؟
گفت: ما توی غرفه ایوان حرم نشسته بودیم اول یک سید بعد یک شیخ پیرمرد آمدند و هرچه از دهانشان درآمد به ما گفتند.
شاه گفت:آخر برای چه؟
زن گفت: من چه میدانم میگفتند ما حجاب نداریم
شاه گفت پس این توله سگ پدر سوخته رئیس شهربانی قم چه... می خورد چرا به او نگفتید؟
زن گفت: چشمم روشن! به ملکه توهین کنند شاه از جایشان تکان نخورد و رئیس شهربانی بفرستد دیگر کلاه اعلاحضرت در هیچ جای مملکت پشم خواهد داشت
شاه گفت: خیلی خوب الان میآیم قم به رئیس شهربانی بگویید تا من برسم آن سید و آن شیخ را دستگیر کنند.
بعد از این که سال تحویل شد، همه جمعیتی که در حرم و اطراف آن اجتماع کرده بودند به خانه ها و یا مسافرخانه ها رفتند و حرم و صحن تقریباً خلوت شد ولی آنها که از تلفن زن شاه به شاه و اینکه شاه گفته بود من الان به قم می آیم خبر داشتند، میدانستند که حوادثی در پیش هست.
تقریبا ۳ ساعت از تلفن زن شاه میگذشت که افراد دولتی، رئیس شهربانی، افسران، تولیت و خدمه آستانه مقدسه، با نگرانی و بی تابی در صحن مطهر، هر یک در جای خود به انتظار ایستادند.
از درِ شمالی صحن تا حدود یکصد متر افراد پلیس مسلح به احترام ایستاده بودند و زن شاه و همراهانش هنوز در یکی از غرفه های پشت ایوان به انتظار شاه نشسته بودند.یکی دو ساعت از شب نگذشته بود که اتومبیلهای شاه و همراهانش غرش کنان مقابل در صحن آستانه ایستاد اول اتومبیل شاه پشت سرش اتومبیل تیمورتاش سپهبد امیر احمدی و آجودان مخصوص و پشت سر آنها چند ریو ارتشی پر از سرباز مسلح.
رئیس شهربانی جلو دوید و در اتومبیل شاه را بازکرد و خبردار ایستاد
شاه مثل برج زهرمار از ماشین بیرون آمد شنل بلند روی دوش چکمه به پا با لباس نظامی و یک تعلیمی در دست
صدای رئیس شهربانی با لحن مخصوص ارتشیان برخاست: اعلیحضرت همایون رضا شاه کبیر!
گارد احترام که از دو سوی در با تفنگ ایستاده بود پیش فنگ کرد. شاه بی اعتنا به همه درحالی که با تعلیمی به ساقه بلند چکمه هایش می کوبید یکراست به طرف ایوان آیینه راه افتاد و با چکمه وارد ایوان و مدخل حرم شد. جایی که زنش و ندیمه ها اکنون در آنجا به خاطر استقبال از وی ایستاده بودند.
در این حال عدهای از افسران ارتش و نظامیان که به دنبال شاه به داخل شهر آمده بودند به پاسبانها دستور دادند هر معممی را که در اطراف صحن ببینند بگیرند و بیاورند آنها هم جمعی از طلاب را که در گوشه و کنار پیدا کردند کشان کشان به طرف ایوان آوردند، برای خوشامد شاه و زنش، جلوی چشم آنان آنها را زیر باتوم و شلاق گرفتند. برخی را خود شاه نیز با تعلیمی و لگد میزد.
@rozaneebefarda
ماجرای #قیام #آیتالله_بافقی علیه #کشف_حجاب در حرم حضرت معصومه(س)
[صفحه ۳ از ۴]
🔹شاه رئیس شهربانی را خواست و گفت آن سید و آن شیخ کجا هستند؟
در طول اینمدت که در حالت سلام نظامی ایستاده بود گفت جان نثار آن شیخ را گیر آورده است و اکنون همینجا در یکی از غرفههای صحنه حاضر است اما آن سید متأسفانه فرار کرده و هرجا گشتیم اثری از او پیدا نشد.
شاه با تعلیمی محکم به دهان رئیس شهربانی کوبید بهطوری که یکی دو دندان او شکست و خون از دهانش راه افتاد و چند ضربت دیگر به کتف رئیس شهربانی کوبید و به یکی از افسران عالی رتبه فرمان داد درجه این توله سگ بیعرضه را بکن بفرستش تهران.
افسر جلو رفت و درجه های او را در حالی که او همانطور با سلام نظامی و در حال خبردار ایستاده بود کند و به دو تا پاسبان اشاره کرد آنها جلو دویدند و بازوهایش را گرفتند و او را از صحنه و صحن بیرون بردند.
شاه بعد از اینکه از مجازات رئیس شهربانی فارغ شد با قیافه خشم آلود فریاد زد شیخ پدر... و... را بیاورید سپهبد احمدی و ضی از افسران درصدد جستجو بر آمده به مسجد بالاسر که عبادتگاه شیخ بود آمدند و شیخ را دیدند که در آنجا نشسته است جلو آمدند و دستهای خود را روی سر او بلند کرده و فرمان دادند بیحرکت و را به طرف شاه می بردند
🔹شیخ با قدم هایی محکم و دلی سرشار از اطمینان و اخلاص به طرف آن #جلاد می رفت و از اینکه توفیق انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را در جای خود به دست آورده است خوشحال بود و بالأخره شیخ محمدتقی بافقی آمد و بدون هیچ تشویش و هراس روبروی شاه ایستاد.
ایستادن این عالم مجاهد و فریادگر شجاع در برابر این طاغوت روزگار، یادآور مواردی از تاریخ حوادث آفرین اسلام است؛ یادآور ایستادن مسلم بن عقیل در برابر ابن زیاد همچنین ایستادن میثم تمار در برابر ابن زیاد و ایستادن حجربن عدی و رشید هجری در برابر زیاد است و بالاخره ایستادن سعیدبن جبیر و کمیل بن زیاد رو در روی حجاج بن یوسف را تداعی می کند.
یکی با دلی مست و مغرور مقام و جاه و جلال دنیا، یکی با دلی سرشار از اخلاص و عشق به نیکی ها و محبت خدا
شیخ محمدتقی محکم و قاطع رو در روی شاه ایستاده بود و به چشم هایش نگاه می کرد شاه در منتهای درجه عصبانیت فریاد زد شیخ... (از همان فحش های آبدار و مخصوص و منحصر به فرد خویش نثار شیخ نمود) و با تعلیمی و لگد به جان او افتاد و بعد با اشاره او، شیخ محمد تقی را دمر خوابانیدند و شاه با عصای ضخیم خود بر پشت او می نواخت و شیخ تنها می گفت یا امام زمان یا امام زمان
شیخ چون این #قیام برای امر به معروف و نهی از منکر را از اثنای دعای ندبه آغاز کرده بود لذا این سرباز مجاهد امام عصر(ع) از آن ساعت تا این لحظه که زیر چکمه و شلاق جلاد است پیوسته به یاد آن حضرت است و برای جلب خوشنودی و احیای آرمان او همه این مصیبت ها را تحمل میکند و میگوید یا امام زمان و یا امام زمان و خوشحال است که در راه او چوب می خورد
بعداز کتک زدن های بسیار شاه از حاج شیخ محمدتقی پرسید:چه کسی به تو گفت که به ملکه ایران توهین کنی؟
حاج شیخ درکمال اطمینان و قوت نفس گفت توهین نبود امر به معروف بود من گفتم بی حجابی در اسلام حرام است خاصه در حرم مطهر دختر پیغمبر هنوز هم همین را ميگويم!
شاه که به خیال خودش با توهین و کتک رضایت خاطر ملکه را حاصل کرده بود و زهر خود را نیز ریخته بود، راه افتاد و گفت این شیخ را برای استنطاق با ما بیاورید تهران آن سید را هم پیدا کنید و به تهران بفرستید
مأمورین شیخ محمدتقی را به تهران و از آنجا یکسره به زندان شهربانی بردند ولی سیدناظم در همان گیر و دار اول از میان جمعیت خارج شد و مأمورین نتوانستند او را پیدا کنند و بعدها معلوم شد به نجف اشرف رفته و در آنجا مشغول تحصیل گردید و تا بعد از شهریور۱۳۲۰ به ایران مراجعت نمود.
طلاب علوم دینی و علما و اهالی مذهبی شهر قم از اعمال خشن و شدید رضاشاه سخت ناراحت شدند و در حال بهت و حیرت بودند؛ چون تصور نمی کردند که کار به اینجا بکشد و شامل چنین اقدامات سختی که نسبت به آستانه حضرت معصومه و مقام روحانیت در انظار عامه توهین آمیز بود جرات نماید لذا چون نمی توانستند به سکوت بگذرانند و اقدامی نکنن جمعی از علما و مردم در این بین به محضر موسس حوزه علمیه آیتالله حاج شیخ عبدالکریم شتافته و از ایشان تقاضا کردند که حکم جهاد صادر کنند
ولی آیتالله العظمی حائری چون از خوی ددمنشانه شاه اطلاع داشتند که اگر حرکتی از ناحیه مردم صورت بگیرد مأمورینی برای سرکوب خواهد فرستاد و این جریان از قم به شهرهای دیگر هم (بر اساس این که آیت الله حائری یک مرجع عالی مقام مذهبی است حکم جهاد صادر کرده) سرایت خواهد کرد یک بلوای عمومی به وجود خواهد آمد و خونریزی وسیعی به راه خواهد افتاد و ایادی رضاخان حوزه علمیه را متلاشی و نابود خواهند ساخت.
@rozaneebefarda
ادامه👇
ماجرای #قیام #آیتالله_بافقی علیه #کشف_حجاب در حرم حضرت معصومه(س)
[صفحه ۴ از ۴]
🔶قبل از آنکه از مردم حرکتی سر بزند، آیتالله حائری بر اساس حسن تدبیر و درایت حکیمانه خود این حکم را صادر نمود:
اظهار هرگونه عکسالعملی در مورد واقعه ضرب و شتم و دستگیری حضرت آیت الله حاج شیخ محمدتقی بافقی دامت برکاته و یا حتی صحبت کردن در مورد معظم له تا اطلاع ثانوی حرام است!
اگر چه حد زیادی از مردم فلسفه چنین حکم ظاهراً شگفتآوری را نفهمیدند اما بنا به انضباط دینی و اعتقادی ایمانی قلبی و اطاعت از رهبر مذهبی اطاعت کرد و در قم آب از آب تکان نخورد و بدین ترتیب مؤسس کبیر حوزه علمیه، حوزه را از خطر حفظ کرد.
🔹حتی بنده از اساتید بزرگ خود شنیدهام که گاهی مردم متعهد و علمای بزرگ از اعمال خلاف شرع و رضاخان از قبیل کشف حجاب اجباری زنان و قدغن کردن عزاداری از سید الشهدا(ع) و خلع لباس روحانیت و برداشتن و عمامه ها از سر و اهانت به علما سخت ناراحت میشدند و از آیتالله حائری با اصرار می خواستند که ایشان که یک مرجع بزرگ مذهبی بود حکم کند که مردم مسلمان در مقابل این رژیم به نحوی قیام کنند، لااقل مالیات ندهند، ولی ایشان امر به صبر و سکوت میکرد تا اینکه روزی علما را جمع کردند و فرمودند میدانید که در جریان عاشورا چرا اصحاب سیدالشهدا(ع) آنقدر عظمت پیدا کردند و نسبت به شهدای دیگر اسلام برتری یافتند؟ ایشان فرمودند: رمز عظمت چشمگیر و مهم آنان این است که تا زنده بودند و میتوانستند نگذاشتند امام حسین(ع) به میدان برود و تا آخرین نفر و آخرین نفس جنگیدند و کشته شدند ولی وجود حضرت امام حسین(ع) را حفظ کردند و چند دقیقه شهادت فرزند پیغمبر(ع) را به تأخیر انداختند، ما هم لازم است چند روز هم شده این حوزه را حفظ کنیم و کاری نکنیم بهانه دست دشمن بدهیم تا حوزه علمیه را به هم بزند و نابود بکند، صبر کنیم تا خداوند فرج عنایت بفرماید و این درحالی بود که رضاخان دیکتاتور حوزههای اصفهان و مشهد و شهرهای دیگر را به تعطیلی کشانده بود و بسیاری از رجال علمی و دینی در زندان ها و تبعید گاه ها به سر می بردند و یا اساساً به دستور شاه آنها را کشته بودند.
⭕️این مرد بزرگ با تدبیر حکیمانه و بردباری عظیمی که شایسته نائب لایق و مقتدر امام عصر(عج) است حوزه را حفظ کرد تا اینکه حوزه علمیه رشد کرد و جمعیت آن از هزار نفر آن روز امروز تقریباً به [چندین] هزار نفر میرسد و در آغوش این مرکز بزرگ علمی رجال بزرگ فقهی ادبی فلسفی و مفسرین و محدثین و متکلمین تربیت و هر یک مشعل نورانی گردیدند که چهره اسلام را متجلی ساختند و علوم اهل بیت عصمت(ع) را به سراسر دنیا رساندند و به اسلام قدرت و قوت بخشیدند و مهمتر از همه اینکه این شجره طیبه که به بار نشست، از میان آنها به موازات طلوع چهره های درخشان فقهی و علمی چهره درخشنده، ابرمردی فقیه با صلابت ایمان و شجاعت و شهامت فوقالعاده نیز ظاهر شد که ریشه #رژیم_ستمشاهی۲۵۰۰ساله را خشکاند و به جای آن #حکومت_اسلامی که منتهای آرزوی علمای بزرگ قرون و اعصار بود را برقرار کرد.
🔹امروز تاریخ در برابر عمق و عظمت فکر آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری اعلی الله مقامه سر تعظیم فرود میآورد و صبر و حلم او را شایسته هزاران تکریم و تمدید میداند و کاملاً درک میکند که آن مرد بزرگ چه نظر صائبی در حفظ این شجره طیبه داشته است.
آیتالله حائری با متانت و پیگیری دقیق از طریق علمای تهران، عظمت مقام حاج شیخ محمدتقی بافقی را به حکومت وقت ابلاغ کرد و زمینه آسایش او را در زندان فراهم نمود؛ از جمله به پدر آیتالله سیدمحمود طالقانی پیام فرستاد که برای حاج شیخ مرتب از منزل خود غذا بفرستد زیرا میدانست که حاج شیخ اهل خوردن غذای دولتی نیست.
در نتیجه پیگیری آیتالله حائری، شیخ محمدتقی بافقی پس از حدود ۶ ماه از زندان آزاد شد.
اما کینه رضاخان بیش از آن بود که بگذارد ها چه به قم باز گردد پس او را به شهر ری تبعید کرد و او در آن شهر به تبلیغ معارف اسلامی و اقامه نماز جماعت و تربیت افراد (مخصوصاً با زهد و سادهزیستی و اخلاصی که داشت) تا پایان عمر اشتغال داشت.
این متن برگرفته از آثار حضرت آیتالله نوری همدانی است.
🔶حاشیه روزنه
پهلویها با این سابقه سیاه، به واسطه تبلیغات دروغین و اطلاعات کم نسل جدید، تلاش میکنند از رضاخان خائن، یک قهرمان ملی بسازند.
شوربختانه با گذشت ۴ دهه از استقرار نظام اسلامی، هنوز در گوشه و کنار حوزه مقدسه، کسانی پیدا میشوند که گفتمان سیاه پهلویها را تکرار میکنند و به تضعیف حکومت اسلامی مشغول اند و روحانیان را از خدمت به نظام باز میدارند.
آیا #سکولارهای_حوزوی میخواهند آن دوران سیاه دوباره بر کشور حاکم شود که چنین کفر نعمت میکنند؟
▫️روزنه؛ دریچهای به تاريخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهید بهشتی: جامعه مسلمانها جامعه فضولهاست!
تبیین حکیمانه «امر به معروف و نهی از منکر» در کلام شهید آیتالله بهشتی
🔶حاشیه روزنه
مواضع رادیکال و عجولانه برخی حوزویان پیرامون ماجرای قم دقیقا در جهت مخالف تصریحات بزرگانی چون شهید بهشتی است!
اغلب این حضرات آقایان نه در معلومات اجتهادی حوزوی و عرصه خطیر #اسلامشناسی به گرد پای شهید بهشتی میرسند و در ارتباط با طیفهای مختلف فکری و محافل روشنفکری!
خوب است قبل از موضعگیری های جزمی کمی درنگ کنند تا دشمن و دنبالههای داخلی دشمن، از مواضع آنان در جهت ترویج کشف حجاب #سوءاستفاده نکند.
#سکولارهای_حوزوی
#نوشریعتمداریها
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| اگر مبلغان در برابر نواقص دینی مردم ساکت باشند؛ مسئولند!
💥گزیده بیانات #آیتالله_العظمی_بهجت در باب ضرورت اصلاح انحرافات دینی جامعه توسط اهل علم!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 خدا توفیق بدهد که ایشان(مبلغان) بتوانند، خرابیهای مردم را اصلاح کنند، آباد کنند به نحوی که محذوری نداشته باشد، اشکالی نداشته باشد.
🔸و اگر بخواهند اهل علم از نواقص دینیه مردم چشم پوشی بکنند، گرگها میآیند و به بهترین وجه رفع میکنند نقائص را، [و] با رشوهها و با آن کارهایی که بلدند مردم را بالکلیه منحرف میکنند.
▫️آن وقت مسئولیتش برای ما میماند!!
🔻 ما نباید ساکت باشیم؛ در جایی که میتوانستیم ساکت نباشیم، میتوانستیم راه احتیاط را به مردم القاء بکنیم و حال آنکه میدانیم صحبت احتیاط نیست؛ صحبت یقین است...
🔸 و علی هذا اگر ما غافل شدیم و تغافل کردیم از میل مردم به دنیای دانیه فانیهای که هیچ معلوم نیست، آن وقت مسئولیتش برای ما میماند.
▫️ ما نباید ساکت باشیم در جایی که میتوانستیم ساکت نباشیم.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از حامد فلاحتی
🔴 فقهای شورای نگهبان، زینت المجالس !!!
⛔️ اینکه جماران دوست دارد اخبار جهت دار را کار کند، مشخص است.
⛔️ اینکه چرا بیوت مراجع نباید دستاویز اغراض هم بشوند باز مشخص است.
❓فقط چند سوال از افاضات مستطاب آیت الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی به ذهن متبادر می شود:
🔹 شیخ جواد فاضل فرموده اند : "عکس و فیلم گرفتن از کسی که منکری را انجام می دهد خود نیز منکر است"
⬅️ مشخص نیست که آیا قوانین را نمی دانند یا قبول ندارند یا ....
🔹ثانیا در بخش دیگری افاضه فرمودند: " قانون هم نمی تواند شما را بر کار حرام مامور کند"
⬅️ خدای نکرده منظور شما این است که قوانین کشور عاری از معارف اسلامی است؟ یا اساسا شورای نگهبان و فقهای آن را زینت المجالس می دانید؟
🔹ثالثا نصیحت پایانی شما که اظهار نمودید: "حضور و دفاع روحانیت از نظام موجب شده همه مشکلات را از چشم روحانیت ببینند" را نصب العین قرار می دهیم و مع الاسف از کنار #حرم جمهوری اسلامی ایران که نتیجه آن شده محل امنی برای منبر درس و بحث و مجالس نصح حضرتعالی بی تفاوت میگذریم.
🟩 و العاقبه للمتقین ...
احوال حوزه
🖋 تعداد زیادی از طلاب به بنده در خصوصی پیام می دهند که چرا از موضع بالاتر با آقایان مجتهدین حوزه می تازید؟!
دوستان و حضرات تاختنی در کار نیست سخن بر سر تناقضات و حرفهای خلافی است که آقایان دارند با طعنه و کنایه به نظام اسلامی می زنند!
مگر قوانین کشور را چه کسی تصویب می کند!
مگر آقایان شورای نگهبان مجتهد و از طراز اول های قم نیستند!!
🆔 @h_falahati
هدایت شده از میراحمدرضا حاجتی
🟠 تهاجم به "سنگر حجاب" با ضمیمه "اغوای خواص"
✅ آرایش مجدد دشمنان خارجی با پادویی خط نفاق و نفوذ داخلی در مقابله با "مقوله شرعی حجاب" با چاشنی عقده گشایی بر علیه روحانیت، در حادثه اخیر درمانگاه قرآن و عترت قم، حکایت از نکاتی چند دارد:
1⃣ افزایش قدرت همه جانبه ایران در عرصه های علمی و دفاعی و فرهنگی و توسعه عمق استراتژیک کشور، در عهد خمینی کبیر و خامنه ای عزیز، در چند صده اخیر بی سابقه بوده، و موجبات "نگرانی شدید" دنیای کفر را فراهم آورده.
2⃣ مدتهاست که دشمن به جهت این اقتدار و عجز در مقابل "نسخه بی بدیل" مدیریت کلان دفاعی ایران، تهاجم نظامی را از دستور کار خارج کرده و با بهره گیری از اندیشکده های غربی و عناصر نفوذی داخلی به مطالعه و بررسی "منابع مولد این اقتدار" پرداخته و اعتقادات دینی و مذهبی را سرچشمه اصلی و قطعی اقتدار روزافزون کشور دانسته است.
3⃣ اقدامات دشمن در هجمه بر حجاب و عفت و حیا، به همراه تولید نفرت نسبت به روحانیت به ویژه روحانیون انقلابی، همه در قالب راستای تهاجم به این "منبع جوشان" اقتدار میباشد؛
4⃣ احیاء مجدد "پروژه مقابله" با حجاب شرعی از قم و هجمه به روحانی جوان، با همکاری عناصر وطن فروش، گویای درک عمیق دشمن از "جایگاه خطیر قم" و روحانیت در حفظ و حراست از کشور و مرزهای عقیدتی اسلام و انقلاب دارد؛
5⃣ در نظر دشمن تا زمانی که قم و فضای معنوی و مذهبی آن با "ایستادگی مردم و روحانیت" در مقابل "راهزنان فرهنگی" و جریان ترویج بی بندو باری "مقاومت" نشان می دهد، تلاش های شبکه صهیونیستی مروج ابتذال در دیگر نقاط کشور هم ره به جائی نخواهد برد.
6⃣ به "انفعال" و انزوا کشیدن آمرین به معروف و بالابردن هزینه دفاع از هویت دینی و مذهبی کشور "هدف دشمن" است لذا در مقابل، جریان انقلابی کشور بلاخص روحانیت انقلابی، باید با تاکید بر اقامه شریعت و استقامت بر مواضع دینی و انقلابی، دفاع هوشمندانه از ارزش ها به ویژه حجاب، حیاء و عفت و ترویج آنها را در دستور کار خود قرار دهد.
7⃣ تاسف بارتر از "هم زبانی" و همدلی برخی از عناصر موسوم به اصلاح طلب با براندازان و ضد انقلاب، در هجمه به حجاب و روحانیت مسئولیت شناس،
اظهارات بدون تامل برخی از معاریف روحانی و غیر روحانی در محکومیت روحانی جوان و دلجویی از زن هتاک بود!!
8⃣ مبنای مورد قضاوت افراد مورد اشاره خبری بود که اولین راوی آن، شبکه فاسق و فاجر و صهیونیستی "ایران اینترنشنال" بود
به تعبیر واضحتر این افراد بر خلاف دستور موکد الهی:
""أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَیَّنُوا"" [ ۱ ] ؛ بدون دقت لازم و تحقیق کامل پیرامون حادثه مذکور، به ارائه تحلیلهای دشمن پسندانه و بازی در زمین طراحان "استحاله تدریجی فرهنگی" و "حجاب زدایی" مرحله به مرحله، در پایگاه اصلی انقلاب در قم و کشور پرداختند؛
9⃣ بیدار و هوشیار باشیم:
کاملا مشهود است که دستگاه رسانه ای جریان "نفاق و نفوذ" در حال اجرای "عملیات خطرناکی" است که مدتی قبل امام خامنه ای نسبت به آن هشدار داده بودند یعنی حمله به ارکان باورهای دینی و انقلابی البته با ضمیمه نمودن "اغوای خواص" با هدف تسهیل در "استحاله فرهنگی" جامعه؛ امری که در اظهارات و مصاحبه ها و تحلیل های از سر غفلت حتی برخی از عناصر روحانی در محکومیت روحانی جوان مشهود است؛
0⃣1⃣ در تحلیل اهداف این خط رسانه ای جریان استحاله طلب داخلی، باید به رهنمودهای حکیمانه نائب المهدی عج مراجعه نمود آنجا که از "نقشه شوم" دشمنان پرده برداشتند و فرمودند:
هدف این است که "تودههای مردم مورد اغوا" قرار بگیرند امّا "وسیلهی" اغوای تودههای مردم، "اغوای خواص" است.
امروز یکی از "کارهای مهم" (دشمن)، اغوای خواصّ جامعه است، [یعنی] کسانی که عنوانی دارند و امکانی دارند و "احیاناً سوادی"" دارند و مانند اینها... اگر به این خواصّ اغوا شده فرصت داده بشود... راحت تودهی مردم را اغوا خواهند کرد؛
یکی از "سنگینترین جنگهای نرم تاریخ کشور" ما "امروز" در همین زمینه در جریان است خب بنا بر این الان یک "جنگ نرم سختی" وجود دارد [ ۲ ]
🖌میراحمدرضا حاجتی
[ ۱ ] سوره حجرات / آیه ۶
[ ۲ ] در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
۱۴۰۰/۱۲/۱۹
@hajati
اظهارات عجیب یک مقام حوزوی پیرامون #حذف_چادر_دختران_قمی
«مطمئن هستم که دختر خود من هم به تدریج چادر را برمیدارد!»
#اختصاصی_روزنه|| برگی از تاریخ حوزه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره
اخیرا پیرامون برخی #فتنههای_فرهنگی از جمله مسئله #کشف_حجاب، با اظهارات عجیب و غریب برخی #روحانیون_معروف مواجهیم! مواضعی که اغلب در دفاع از #زنان_مکشوفه و تقبیح فریضیتین فراموش شده و سرکوب آمران به معروف و ناهیان از منکر تحلیل میشود و دستمایه رسانههای معاند و دنبالههای داخلی آنان قرار میگیرد!
مشاهده این مواضع برای عموم حوزویان و بدنه متدینین سراسر کشور امری غریب و دور از انتظار مینماید اما اگر به #حافظه_تاریخی_حوزویان مراجعه کنیم، معلوم میشود که مع الاسف چنین مواضعی در تاریخ حوزه قم مسبوق به سابقه بوده است!
در دهه پنجاه و همزمان با طرحهای گسترده و پیچیده پهلوی دوم در زمینه #استحاله_فرهنگی و خصوصا #حجاب_ستیزی، عموم مراجع و علمای قم به مقابله صریح با این #پروژه_استعماری برخاستند اما در این میان معدود افراد مشهوری از میان روحانیون نیز سراغ داریم که مواضعی مشکوک و انفعالی اتخاذ کردهاند!
در ادامه برخی از اسناد مربوطه را تقدیم میکنیم تا در فهم شرایط فعلی مؤثر افتد.
🔻گزارش ساواک از اظهارات عجیب یک مقام روحانی پیرامون #حذف_چادر_دختران_قمی!
«روحانیت واقعی بالاخص اینجانب نسبت به اعلیحضرت همایون معتقد و مومن هستیم؛ زیرا ناظر و شاهد خدمات و فداکاریهای معظمله در راه ملک و ملت بوده و هستیم و ایشان بر قلوب مردم حکومت میفرمایند... از موارد نارضایتی مردم همین مسئله ناراحتی والدین دانشآموزان مدارس اسلامی است.
موضوع کشف حجاب و بخشنامههای سالیانه وزارت آموزش و پرورش سالهاست که در مملکت عملی میشود، ولی تهدید محصلین و اهانت به آنها و پاره کردن چادر دختران و مرعوب کردن محصلین در چند مدرسه وابسته به روحانیون که فرزندان طلاب، علما و متعصبین مذهبی در آنها به تحصیل اشتغال دارند کار صحیحی نیست؛ زیرا برای تمام ادیان و مذاهب، موسسات تعلیماتی اختصاصی وجود دارد.
شریعتمداری افزود با وقوف کامل به آنچه در دنیا میگذرد و علم به اینکه روزگار روزگار گذشته نیست.
من معتقدم بدون شدت عمل، چند سالی طول نخواهد کشید که دختران چادری امروز، زنان پشت میزنشین و بیحجاب فردا خواهند بود
... محصلین مدارس اسلامی با احتساب پدر و مادر و بستگان حدود یک میلیون نفر میشوند که مرتبا به من متوسل میشوند و حتی تهدید به اعتصاب و خودداری از اعزام فرزندان خود به مدرسه مینمایند آیا با توجه به فرمایشات اخیر شاهنشاه آریا مهر دایر به اینکه هیچ فرد ایرانی نباید از تحصیل محروم شود نقض غرض نیست.
خواهش میکنم دولت اقدام حاد به عمل نیاورد خود به خود درست میشود. مطمئن هستم که دختر خود من هم به تدریج چادر را برمیدارد. این عقیده من است حال اگر امر شاهنشاه باشد من مطیع هستم.»
🔸منبع: آیتالله شریعتمداری به روایت اسناد، صص650-648.
🔘روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مقابله قاطع آیتالله العظمی گلپایگانی با پروژه حجابستیزی پهلویها!
#اختصاصی_روزنه|| برگی از تاریخ حوزه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
تاریخ سند: 19 بهمن 1347
موضوع : دستور رئیس فرهنگ قم در مورد رفتن دخترها بدون چادر از دبیرستان به منزل
از : 13/ه به : 316 شماره : 4914/ه
یکی از رفقای ساکن قم اظهار می داشت که چندی پیش آقای رئیس فرهنگ شهرستان قم دستور داده بود که کلیه دخترها با روسری و بدون چادر از دبیرستان به منزل بروند این خبر را به آقای #گلپایگانی دادند و ایشان هم تلفنا با تهران تماس گرفته و از این کار جلوگیری شد و بنا است که رئیس فرهنگ را معزول به جای دیگری انتقال دهند.
▫️منبع: آیتالله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک، ج ۲ ص 121.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
یادی از حاج سید احمد آقا خمینی
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
امروز ۲۵ اسفندماه سالروز درگذشت حجتالاسلام والمسلمین حاج احمد آقا خمینی است.
حیات سیاسی او فراز و نشیب فراوانی داشت و حتما نقدهایی هم به بخشی از کارنامه سیاسی او وارد است اما ۳ نکته در مورد زندگانی سیاسی ایشان حائز اهمیت ویژه است:
۱. #امانتداری و #وفاداری نسبت به ولایتفقیه و نظام و ملت؛ در زمان امام خمینی و مقام معظم رهبری
۲. #عاقبتبخیری_سیاسی؛ بعد از ابتلائات متعدد سیاسی
۳. #صراحت_لهجه_در_دفاع_از_انقلاب خصوصا در ماجرای #برکناری_آقای_منتظری با انتشار #رنجنامه و دفاع از حقوق #محرومان در ماجرای #سیاستهای_تعدیل_اقتصادی_دولت_هاشمی
دقیقا به همین دلیل است که حاجاحمد آقا را #بایکوت و #سانسور میکنند! برخی هم (خصوصا حلقه حامیان و شاگردان رادیکال آقای منتظری) در تمام این سالها دست از #تخریب او برنداشتهاند!
بازخوانی مستند و تفصیلی تاریخ زندگانی احمد آقا، نکات و ناگفتههای فراوانی به دست میدهد.
در ادامه تلاش میکنیم گوشههایی از حیات سیاسی ایشان تقدیم شود.
صلوات و حمدی به روح حاج احمد آقا هدیه کنیم.
@rozaneebefarda
هدایت شده از ره توشه
*سخنی با بعضی از علمای محترم *
اینکه بعضی از علمای محترم , روحانی قمی ناهی از منکر را محکوم کرده و در اطراف آن سخنانی ایراد نموده اند ،از مصادیق سوء ظن حرام وظلم مسلم می باشد چرا که قبل از آنکه مراجع رسمی ابعاد ماجرا را اعلام نمایند و صحت و سقم خبرها در فضای مجازی بررسی شود به محکوم کردن این روحانی پرداخته اند و بعضی هم خواسته اند احتیاط کنند لذا با کلمه اگر چنین باشد محکوم کرده اند در حالی که توجه نداشته اند که آثار سوء عرفی و اجتماعی این تعبیرات غیر قابل انکار است.
این آقایان در این موضعگیری کلام مولای عالم حضرت علی علیهالسلام را از یاد بردهاند که:بين حق و باطل چقدر فاصله است؟ که حضرت فرمودند: «چهار انگشت است. سپس حضرت چهار انگشت را پهلوى هم گذاشته و بين گوش و چشم خود گذاردند».
🆔@rahtousheh1
May 11
پاسخ منفی #امام_خمینی به پيشنهاد بنیصدر پیرامون نخستوزيرى حاج احمدآقا
#حافظه_تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️متن نامه بنیصدر به امام:
بسمه تعالى
حضور مبارك حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى به عرض مىرساند، در اوضاع و احوال فعلى و با توجه به اينكه جامعه ما جامعه جوانى است و هيجان مثبت كار براى قرار دادن كشور در خط توليد و فعاليت، جنبه معنوى و هيجانآفرين را جنبه اصلى مىگرداند، #حاجاحمد_آقا يكى از مناسبترين اشخاص براى تصدى نخستوزيرى است. در صورتى كه موافقت فرماييد عين صواب است.
ابوالحسن بنىصدر
▫️پاسخ امام:
بسمه تعالى
بنا ندارم اشخاص منسوب به من متصدى اين امور شود.
احمد، خدمتگزار ملت است و در اين مرحله با آزادى بهتر مىتواند خدمت كند.
و السلام عليكم.
روحاللَّه الموسوي الخمينى
۱ مرداد ۱۳۵۹/ ۱۰ رمضان ۱۴۰۰
🔶حاشیه روزنه
پاسخ کوتاه و حکیمانه امام از جهات مختلف قابل تأمل و تحلیل است:
۱. امام ماهیت واقعی بنیصدر را از مدتها قبل میشناخت و با ریاستجمهوری وی مخالف بود؛ همانطور که بعدها بدان تصریح فرمودند اما دقیقا در چنین شرایطی، طیفی از روحانيان و روحانیت مبارز طرفدار دوآتشه بنیصدر بودند و بدنه گستردهای از انقلابیون هم به تبع آنها، به جرگه حامیان بنیصدر پیوستند.
۲. حضور احمدآقا در کسوت نخستوزیری میتوانست اهرم فشار و عامل تطهیر بنیصدر واقع شود و چه بسا با وارد کردن ایشان به نزاعهای سياسی رایج، به شکاف در دل جریان انقلابی منتهی گردد لذا از این جهت، تدبیر امام در مخالفت با این امر، از بسیاری وقایع تلخ بعدی جلوگیری کرد.
@rozaneebefarda
وصایای عرفانی امام خمینی خطاب به فرزندش حاج سیداحمد خمینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
الحمد للَّه و الصّلاة و السّلام علی رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله
وصیتی است از پدری پیر که عمری را با بطالت و جهالت گذرانده، و اکنون به سوی سرای جاوید می رود با دست خالی از حسنات و نامه ای سیاه از سیّئات، با امید به مغفرت اللَّه- و رجاء به عفو اللَّه است- به فرزندی جوان که در کشاکش با مشکلات دهر، و مختار در انتخاب صراط مستقیم الهی- که خداوند به لطف بی کران خود هدایتش فرماید- یا خدای ناخواسته انتخاب راه دیگر- که خداوند به رحمت خود از لغزشها محفوظش فرماید. فرزندم! کتابی را که به تو هدیه می کنم شمّه ایست از صلاة عارفین و سلوک معنوی اهل سلوک؛ هر چند قلم مثل منی عاجز است از بیان این سفرنامه. و اعتراف می کنم که آنچه نوشته ام از حدّ الفاظ و عباراتی چند بیرون نیست، و خود تا کنون به بارقه ای از این شمّه دست نیافتم.
پسرم! آنچه در این معراج است غایة القصوای آمال اهل معرفت است که دست ما از آن کوتاه است (عنقا شکار کس نشود دام بازگیر) لکن از عنایات خداوند رحمان نباید مأیوس شویم که او- جلّ و علا- دستگیر ضعفا و معین فقراء است.
عزیزم! کلام در سفر از خلق به حق، و از کثرت به وحدت، و از ناسوت به ما فوق جبروت است، تا حدّ فنای مطلق که در سجده اول حاصل شود، و فنای از فنای که پس از صحو، در سجده دوم حاصل گردد. و این تمام قوس وجود است مِن اللَّه و الی اللَّه. و در این حال، ساجد و مسجودی و عابد و معبودی در کار نیست: هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ.
پسرم! آنچه در درجه اول به تو وصیت می کنم آن است که انکار مقامات اهل معرفت نکنی، که این شیوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منکرین مقامات اولیا بپرهیزی، که اینان قُطّاع طریق حق هستند.
فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی که این ارث شیطان است، که به واسطه خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولیّ و صفیّ او- جلّ و علا- سرباززد. و بدان که تمام گرفتاریهای بنی آدم از این ارث شیطانی است که اصل اصول فتنه است؛ و شاید آیه شریفه وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّه «3» در بعض مراحل آن، اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشه فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسان ها شاخه و ریشه دارد، باشد. و هر کس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید. و این جهاد است که اگر به پیروزی رسید همه چیز و همه کس اصلاح می شود.
پسرم! سعی کن که به این پیروزی دست یابی، یا دست به بعض مراحل آن. همّت کن و از هواهای نفسانیه که حدّ و حصر ندارد، بکاه، و از خدای متعال- جلّ و علا- استمداد کن که بی مدد او کس به جایی نرسد.
و نماز، این معراج عارفان و سفر عاشقان، راه وصول به این مقصد است. و اگر توفیق یابی و یابیم به تحقّق یک رکعت آن و مشاهده انوار مکنون در آن و اسرار مرموز آن، و لو به قدر طاقت خویش، شمّه ای از مقصد و مقصود اولیای خدا را استشمام نمودیم، و دورنمایی از صلاة معراج سیّد انبیا و عرفا- علیه و علیهم و علی آله الصلاة و السلام- را مشاهده کردیم؛ که خداوند منّان ما و شما را به این نعمت بزرگ منّت نهد. راه بس دور است و بسیار خطرناک و محتاج به زاد و راحله فراوان، و زاد مثل من یا هیچ یا بسیار اندک است، مگر لطف دوست- جلّ و علا- شامل شود و دستگیری کند.
[صفحه1 از 2]
لینک بخش دوم نامه امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/309
@rozaneebefarda
وصایای عرفانی امام خطاب به فرزندش حاج سید احمد خمینی
[صفحه2 از 2]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
لینک بخش نخست نامه امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/307
عزیزم! از جوانی به اندازه ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می دهد تا جوانی با غفلت از دست برود، و به پیران وعده طول عمر می دهد. و تا لحظه آخر با وعده های پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او بازمی دارد تا مرگ برسد، و در آن حال ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می گیرد.
پس در جوانی که قدرت بیشتر داری به مجاهدت برخیز، و از غیر دوست- جلّ وعلا- بگریز، و پیوند خود را هر چه بیشتر- اگر پیوندی داری- محکم تر کن؛ و اگر خدای نخواسته نداری، تحصیل کن و در تقویتش همّت گمار، که هیچ موجودی جز او- جلّ و علا- سزاوار پیوند نیست. و پیوند با اولیای او اگر برای پیوند به او نباشد، حیله شیطانی است که از هر طریق سدّ راه حق کند. هیچ گاه به خود و عمل خود به چشم رضا منگر که اولیای خُلّص چنین بودند و خود را لاشی ء می دیدند؛ و گاهی حسنات خود را از سیّئات می شمردند. پسرم! هر چه مقام معرفت بالا رود، احساس ناچیزی غیر او- جلّ و علا- بیشتر شود.
در نماز- این مِرقاة وصول الی اللَّه- پس از هر ستایش، تکبیری وارد است، چنانچه در دخول آن «تکبیر» است که اشاره به بزرگ تر بودن از ستایش است، و لو اعظم آن که نماز است. و پس از خروج، تکبیرات است که بزرگ تر بودن او را از توصیف ذات و صفات و افعال می رساند. چه می گویم، کی توصیف کند! و چه توصیف کند! و کی را توصیف، و با چه زبان و چه بیان توصیف کند! که تمام عالم، از اعلی مراتب وجود تا اسفل سافلین، هیچ است و هر چه هست او است؛ و هیچ از هستی مطلق چه تواند گفت. و اگر نبود امر خدای تعالی و اجازه او- جلّ و علا- شاید هیچ یک از اولیا سخنی از او نمی گفتند، در عین حال که هر چه هست سخن از او است لا غیر، و کس نتواند از ذکر او سرپیچی کند که هر ذکر، ذکر او است. وَ قَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدُوا الّا ایّاهُ؛ و ایَّاکَ نَعْبُدُ وَ ایَّاکَ نَسْتَعینُ
که شاید از لسان حق خطاب به همه موجودات است: وَ انْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلّا یُسبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ این نیز به لسان کثرت است، و گر نه او حمد است و حامد است و محمود انَّ رَبَّک یُصَلّی؛ اللَّهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْارْض.
پسرم! ما که عاجز از شکر او و نعمت های بی منتهای اوییم، پس چه بهتر که از خدمت به بندگان او غفلت نکنیم که خدمت به آنان خدمت به حق است؛ چه که همه از اویند.
هیچ گاه در خدمت به خلق اللَّه خود را طلبکار مدان که آنان به حقّ منّت بر ما دارند، که وسیله خدمت به او- جلّ و علا- هستند. و در خدمت به آنان دنبال کسب شهرت و محبوبیت مباش که این خود حیله شیطان است که ما را در کام خود فرو برد. و در خدمت به بندگان خدا آنچه برای آنان پرنفع تر است انتخاب کن، نه آنچه برای خود یا دوستان خود؛ که این علامت صدق به پیشگاه مقدس او- جلّ و علا- است.
پسر عزیزم! خداوند حاضر است و عالم محضر او است، و صفحه نفس ماها یکی از نامه های اعمالمان. سعی کن هر شغل و عمل که تو را به او نزدیک تر کند انتخاب کن که آن رضای او- جلّ و علا- است. در دل به من اشکال مکن که اگر صادقی، چرا خود چنین نیستی؟! که من خود می دانم که به هیچ یک از صفات اهل دل موصوف نیستم، و خوف آن دارم که این قلم شکسته در خدمت ابلیس و نفس خبیث باشد، و فردا از من مؤاخذه شود؛ لکن اصل مطالبْ حق است اگر چه به قلم مثل منی [است ] که از خصلت های شیطانی دور نیستم. و به خدای تعالی در این نَفَس های آخر پناه می برم و از اولیای او- جلّ و علا- امید دستگیری و شفاعت دارم.
بارالها! تو خود از این پیر ناتوان و احمد جوان دستگیری کن، و عاقبت ما را ختم به خیر فرما، و با رحمت واسعه خود ما را به بارگاه جلال و جمال خود راهی ده.
و السلام علی من اتبع الهدی .
شب 15 ربیع المولود 1407_27/8/65
روح اللَّه الموسوی الخمینی
صحیفه امام، ج 20، ص: 154-158
@rozaneebefarda
یادکردی از «رنجنامه» حاج سید احمد خمینی
درنگی در مواجهه بی لکنت و انقلابی سیداحمد با آقای منتظری!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔷 نهم اردیبهشت 1368مرحوم حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی نامه ای مفصل خطاب به آقای منتظری نوشتند که با عنوان «رنجنامه» منتشر گردید. در ادامه چند جمله ای از مقدمه و ابتدای این نامه خواهد آمد تا دعوتی باشد از خوانندگان که اصل رنجنامه را مطالعه نمایند.
✅ از آنجا که در متن وقایع انقلاب خصوصاً در جزء جزء ماجرای حضرتعالی و برخورد گرم و صمیمانه حضرت امام با شما و تلاش معظمله برای نجاتتان از چنگال توطئهگران و نفوذیها بودم، فکر کردم اگر حقایق را بازگو نکنم به اسلام و انقلاب و امام و مردم خیانت کردهام.
✅ چه بسا نسل معاصر و آیندگان براساس ناآگاهی تصور کنند که جنابعالی را یکشبه و بدون مقدمه کنار گذاشتهاند در حالیکه به هیچوجه اینگونه نبوده است.
✅ ذکر این نکته در بیان تلخی حادثه کافی است که حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظهای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب میکرد که ایشان کنار بروند...
✅ در خاتمه من تأکید میکنم که هرگز منظورم از این نامه این نیست که خدای ناکرده بگویم جنابعالی تفکر و خط منافقین و لیبرالها را پذیرفتهاید بلکه غرضم این است که ثابت شود جریان توطئهگر طیف مهدی هاشمی با القائات خود، شما را وادار به مواضعی کردهاند که بعضی از گفتههای شما چیزی جز خواست دشمنان قسم خورده انقلاب و اسلام نبود.
✅ تذکر این نکته بجاست که نامههای شما به حضرت امام حاوی مسائل بسیار مفیدی هم هست که از روی درد و رنج و دفاع از انقلاب و اسلام نگاشته شده است این بعد قضیه هرگز نادیده گرفته نشده و نمیشود، ولی این نوشته بر آن نیست که خدمات حضرتتان را ترسیم کند که خدمات شما خود کتاب مفصلی خواهد شد و هیچ کس زحمات و فداکاریهایتان را فراموش نمیکند و رهبر انقلاب و همه دوستداران انقلاب از این موضوع در شگفتند که چرا شما یک مرتبه از آن مواضع به این موضعگیریها رسیدید.
✅ این نوشته بر آن است تا نشان دهد برای عدم تحقق آنچه که شد چه زحماتی کشیده شده است و ریشه آنچه نمیبایست میشد، چیست.
✅ مدت مدیدی بود تصمیم داشتم مسائلی را خدمتتان عرض کنم نه وقتم اجازه میداد و نه حال و ذهنیت جنابعالی را مساعد برای تحلیل واقعیات میدانستم. ولی واقعیات تلختر از زهری که اتفاق افتاد، زمینه را فراهم ساخت و من نیز احساس تکلیف بیشتر میکنم و با اجازه شما بدون مقدمه و تعارفات معموله به سراغ اصل مطلب میروم که مقصر در این واقعه کیست؟
✅ شما راجع به هر کسی که بگویید با شما میانهای نداشته است، درباره من چنین چیزی نمیتوانید بگویید چرا که از وقتی که خودم را شناختم، مرید و مروج شما بودم، اگر شما همیشه امام را ترویج میکردید، من هم همیشه بعد از امام شما را ترویج مینمودم اگر ترویج شما از امام به عنوان یک مجتهد مسلم پرفایده بود، ترویج من هم به عنوان فرزند امام از شما مؤثر بود.
✅ در سال 58 من قائم مقامی رهبری شما را به خیال این که رضای خدای در آن است عنوان نمودم.
✅ باور نمیکردم روزی بیاید که ناچار باشم نامهای تلخ برایتان بنویسم ولی از آنجایی که هنوز مانند سال 58 بر عقیده خود پابرجایم که امام مظلوم است، لازم دیدم با چند جملهای در مورد شما و مواضع شما، جنابعالی را خسته کنم.
✅ امروز که این نامه را برای شما مینویسم قلبم آرام و مطمئن است که وظیفه دوستی و ارادت و صداقت را تا آنجا که در توان داشتهام انجام دادهام. و از آنجا که هر روز احتمال میدادم بواسطه برخوردها و مواضع شما این حادثه اتفاق بیافتد، صریحاً و بدفعات به آقای هادی هاشمی داماد حضرتعالی گفتم که اگر قضایا به همین شکل ادامه پیدا کند، علی الظاهر امام تحمل نخواهند کرد و مصلحت نظام را بر همه چیز و همه کس مقدم میدارند....
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تناقض گویی های آقای منتظری از نگاه سید احمد خمینی
وقتی منتظری خواستار اعدام شریعتمداری شده بود!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم حاج سید احمد خمینی در فرازی از #رنجنامه چنین می نویسد:
🔹شما قبلاً می گفتید #منافقین #خائن هستند، حال چیز دیگری می گوئید.
🔹شما قبل از شهادت شهید محمد منتظری می گفتید #شریعتمداری #باید_اعدام_شود، ولی بعد از مرگ شریعتمداری، اعتراض داشتید که چرا نگذاشتید تشییع شود.
از این قبیل مسائل بسیار دارم اما سرتان را درد نمی آورم!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053