#کانال_روزنگار ::
🔹 امروز: پنجشنبه #چهارم_اردیبهشت 1399 هجری خورشیدی
☀️ رویدادهای مهم امروز در #تقویم_هجری_خورشیدی :
1305 ه.ش : بعدازظهر امروز مراسم تاجگذاری رضاخان در کاخ گلستان تهران انجام گرفت
1305 ه.ش : محمدعلی فروغی رئیس الوزراء و عبدالحسین تیمورتاش به مناسبت حسن خدمت نشان درجه اول تاج دریافت کردند
1314 ه.ش : برای توسعه و تکمیل زبان فارسی و وضع واژه های جدید فارسی و جایگزین نمودن آنها به جای لغات بیگانه سازمانی به نام «فرهنگستان ایران» تأسیس یافت
1319 ه.ش : تأسیس و آغاز به کار رادیو: اولین فرستنده رادیویی ایران در تهران کلید خورد. این فرستنده رادیویی تنها هشت ساعت برنامه از جمله اخبارو موسیقی ایرانی را پخش میکرد
1319 ه.ش : تغییر نام آژانس پارس و الحاق به اداره کل انتشارات و رادیو
1327 ه.ش : دکتر علی اکبر سیاسی وزیر فرهنگ از کار کناره گیری نمود
1328 ه.ش : در بندرعباس زلزله شدیدی روی داد. عده زیادی تلف و مجروح شدند و چندین خانه ویران شد
1333 ه.ش : غلامحسین ابتهاج به سمت شهردار تهران تعیین شد. سرتیپ صفاری شهردار پیشین به نمایندگی مجلس انتخاب شد
1336 ه.ش : دکتر احمد فرهاد استاد دانشکده پزشکی تهران به ریاست دانشگاه منصوب شد
1337 ه.ش : راهآهن تهران - تبریز شروع بکار کرد
1339 ه.ش : دو زلزله بسیار شدید در فاصله 4 ساعت در شهر لار و دهکدههای اطراف آن رخ داد و تمام خانهها را با خاک یکسان کرد
1344 ه.ش : کنفرانس بیناللملی مدیریت با شرکت رؤسای دانشگاههای چهارده کشور جهان در تهران آغاز بکار کرد
1350 ه.ش : تولد کوروش تهامی، بازیگر ایرانی
1353 ه.ش : در رُم ابوریحان بیرونی طی جلسه ای تحلیل شد
1355 ه.ش : مهندس احمد علی ابتهاج سرمایه دار معروف و صاحب کارخانه سیمان ری در جاده چالوس به دره افتاد و کشته شد
1359 ه.ش : شهادت شهید غلامرضا قربانی مطلق فرمانده سپاه پاوه
1360 ه.ش : شهادت شهید عباس ذاکر حسین
1363 ه.ش : تولد سیدجلال رافخایی، بازیکن فوتبال اهل ایران
1364 ه.ش : تولد میلاد کی مرام، بازیگر ایرانی
1366 ه.ش : آغاز عملیات کربلای 10 در منطقه ماووت در استان سلیمانیه عراق
1368 ه.ش : فرمان بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سوی امام خمینی(ره) رهبر جمهوری اسلامی صادر گردید
1370 ه.ش : تولد مجتبی محبوب مجاز، بازیکن فوتبال اهل ایران
1370 ه.ش : درگذشت استاد "احمد طاهری عراقی" ادیب معاصر
1380 ه.ش : بازی فوتبال تیم ملی ایران با کره جنوبی در شهر قاهره مصر با عنوان جام ال.جی و نتیجه باخت یک بر هیچ ایران
@Roznegaar
نیازم به صبح نیست ، همین که تو باشی ؛ خیر است که از سر و کولِ لحظههایم بالا میرود !
#سلام
#صبح_بخیر
@Roznegaar
#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
🌺 بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 🌺
«وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَىٰ إِلَىٰ قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِن بَعْدِي ۖ أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ ۖ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ ۚ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلَا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»
و هنگامى که موسى خشمگین و اندوهناک به سوى قوم خود بازگشت، گفت:
«پس از من، بد جانشینانى برایم بودید (و آیین الهى را ضایع کردید). آیا در مورد فرمان پروردگارتان (و تمدید مدّت میعاد او)، عجله نمودید (و زود قضاوت کردید)؟!»
سپس الواح را افکند، و سر برادر خود را گرفت (و با عصبانیّت) به سوى خود کشید. (برادرش) گفت:
«فرزند مادرم! این گروه، مرا در فشار گذاردند و ناتوان کردند و نزدیک بود مرا بکشند. پس کارى نکن که دشمنان مرا سرزنش کنند و مرا در زمره ستمکاران قرار مده.»
#سوره_اعراف آیه ۱۵۰
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
در این دو آیه، ماجراى درگیرى موسى(علیه السلام) با گوساله پرستان به هنگام بازگشت از میعادگاه، که در آیه گذشته تنها اشاره اى به آن شده بود تشریح گردیده و عکس العمل شدید موسى(علیه السلام) که براى بیدار ساختن این جمعیت انجام داد، بازگو شده است.
نخست مى فرماید: هنگامى که موسى خشمناک و اندوهگین به سوى قوم خود بازگشت و صحنه زننده و نفرت انگیز گوساله پرستى را مشاهده نمود، به آنها گفت بد جانشینانى براى من بودید و آئین مرا ضایع کردید (وَ لَمّا رَجَعَ مُوسى إِلى قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونیمِنْ بَعْدی).
🌼🌼🌼
این آیه به خوبى نشان مى دهد که موسى(علیه السلام) به هنگام بازگشت از میعادگاه پروردگار و قبل از آن که با بنى اسرائیل روبرو بشود، خشمناک و اندوهگین بود و این به خاطر آن است که خداوند در میعادگاه، جریان را به موسى(علیه السلام)گفته بود که من قوم تو را بعد از تو آزمودم، و سامرى آنها را گمراه ساخت (قالَ فَإِنّا قَدْ فَتَنّا قَوْمَکَ مِنْ بَعْدِکَ وَ أَضَلَّهُمُ السّامِرِیُّ).
سپس موسى(علیه السلام) به آنها گفت: آیا در فرمان پروردگار خود، عجله نمودید (أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّکُمْ).
گر چه مفسران در تفسیر این جمله، سخن بسیار گفته اند و احتمالات گوناگون داده اند.
ولى ظاهر آیات نشان مى دهد: منظور این است که شما در برابر فرمان خدا به نسبت تمدید مدت سى شب، به چهل شب، عجله به خرج دادید و در قضاوت شتاب نمودید، نیامدن مرا دلیل بر مرگ و یا خلف وعده گرفتید.
در حالى که لازم بود حداقل کمى تأمل کنید تا چند روزى بگذرد و حقیقت امر روشن گردد.
در این هنگام، موسى(علیه السلام) در برابر لحظاتى بحرانى و طوفانى از زندگى بنى اسرائیل قرار گرفته بود، سر تا پایش از شدت خشم برافروخته و اندوه عمیقى بر روح او سنگینى مى کرد و شدیداً نگران آینده بنى اسرائیل بود; زیرا تخریب و فساد کار آسانى است، و گاه از دست یک نفر خرابى هاى بزرگى ساخته است، ولى اصلاح و ترمیم کار بسیار مشکلى است.
مخصوصاً در میان یک ملت نادان، لجوج و متعصب، اگر نغمه مخالفى سر داده شود، برچیدن آثار شوم آن به این آسانى ممکن نیست.
موسى علیه السلام در اینجا باید خشم شدید خود را آشکار سازد و دست به بالاترین عکس العمل ها بزند آن چنان که افکار تخدیرشده بنى اسرائیل را به هم بریزد و انقلابى در آن جامعه منحرف شده از حق، ایجاد کند، در غیر این صورت بازگشت آنها به آسانى ممکن نیست.
قرآن عکس العمل شدید موسى(علیه السلام) را در برابر این صحنه و در این لحظات بحرانى و طوفانى چنین بازگو مى کند: موسى بى درنگ الواح تورات را از دست خود افکند، و به سراغ برادرش هارون رفت و سر و ریش او را گرفت و به سوى خود کشید! (وَ أَلْقَى الأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخیهِیَجُرُّهُ إِلَیْهِ).
چنان که از آیات دیگر قرآن مخصوصاً سوره طه استفاده مى شود علاوه بر اینها شدیداً هارون(علیه السلام) را مورد سرزنش و ملامت قرار داد و بر او بانگ زد که آیا در حفظ عقائد جامعه بنى اسرائیل کوتاهى کردى و با فرمان من مخالفت نمودى؟
این واکنش از یکسو، روشنگر حال درونى موسى(علیه السلام) و التهاب و بى قرارى و ناراحتى شدید او در برابر بت پرستى و انحراف آنها بود.
و از سوى دیگر، وسیله مؤثرى براى تکان دادن مغزهاى خفته بنى اسرائیل و توجه دادن آنها به زشتى فوق العاده اعمالشان.
بنابراین، اگر فرضاً انداختن الواح تورات در اینجا زنندگى داشته باشد و حمله به سوى برادر کار صحیحى به نظر نرسد؛ اما با توجه به این حقیقت که بدون ابزار این واکنش شدید، و عکس العمل پر هیجان، هیچ گاه بنى اسرائیل به اهمیت و عمق خطاى خویش پى نمى بردند و ممکن بود آثار بت پرستى در اعماق ذهنشان باقى بماند، این کار نه تنها نکوهیده نبود، که واجب و لازم محسوب مى گردید.
و از اینجا روشن مى شود که ما هیچ نیازى به توجیهاتى که بعضى از مفسران براى سازش دادن واکنش موسى(علیه السلام) با مقام عصمت انبیاء ذکر کرده اند نمى بینیم.
زیرا مى توان گفت: موسى(علیه السلام) در اینجا به قدرى ناراحت شد که در هیچ لحظه از تاریخ بنى اسرائیل چنین ناراحتى و خشم شدیدى براى او رخ نداده بود، چرا که خود را در برابر بدترین صحنه ها یعنى انحراف از خداپرستى به سوى گوساله پرستى مى دید و تمام آثار تلاش و فعالیت هاى خود را در خطر مشاهده مى کرد.
بنابراین انداختن الواح و مؤاخذه شدید برادر در چنین لحظه اى کاملاً طبیعى بود.
این واکنش شدید و اظهار خشم، اثر تربیتى فوق العاده اى در بنى اسرائیل گذارد، و صحنه را به کلّى منقلب ساخت، در حالى که اگر موسى(علیه السلام)مى خواست با کلمات نرم و ملایم آنها را اندرز دهد شاید کمتر سخنان او را مى پذیرفتند.
قرآن در اینجا عکس العمل هارون براى برانگیختن عواطف موسى(علیه السلام)و بیان بى گناهى خود را چنین منعکس مى کند، گفت: فرزند مادرم! این جمعیت
نا
دان مرا در ضعف و اقلیت قرار دادند آن چنان که نزدیک بود مرا به قتل برسانند، بنابراین من بى گناهم، بیگناه! کارى نکن که دشمنان به شماتت من برخیزند و مرا در ردیف این جمعیت ظالم و ستمگر قرار مده (قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونی وَ کادُوا یَقْتُلُونَنیفَلا تُشْمِتْ بِیَ الأَعْداءَ وَ لاتَجْعَلْنی مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمینَ).
تعبیر به إِبْنَ أُمّ در این آیه و یا یَا ابْنَ أُمّ در آیه ۹۴ سوره طه (فرزند مادرم) با این که موسى و هارون از یک پدر و مادر بودند، به خاطر تحریک عواطف موسى(علیه السلام)در این حال بوده است.
سرانجام این جریان اثر خود را گذارد و بنى اسرائیل به زودى متوجه زشتى اعمال خویش شدند و تقاضاى توبه کردند.
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۱۵۰، #سوره_اعراف
@Roznegaar
هدایت شده از روزنگار
🌸🌺☘💐🌷🌹🌿🌺🍀🍁🌼
لحظههای خود را با #صلوات بر محمد و آل محمد متبرک کنید :
« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم »
«خدایا بر محمد و خاندان محمد درود فرست و ظهور آخرین امام تعجیل بفرما »
🌸🌺☘💐🌷🌹🌿🌺🍀🍁🌼
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
امروز: پنجشنبه #بیست_و_نهم_شعبان 1441 هجری قمری
🌙 رویدادهای مهم امروز در #تقویم_هجری_قمری :
219 ه.ق : رحلت "ابن نعیم" فقیه و راوی اخبار تاریخی
318 ه.ق : درگذشت "ابن مُنذر" فقیه و محدث مسلمان
1325 ه.ق : تصویب متمم قانون اساسی و تاییدِ آن توسط محمدعلی شاه قاجار
1333 ه.ق : ارتحال عارف وارسته "شیخ باقر بهاری همدانی"
1333 ه.ق : ورود نیروی ارتش سرخ شوروی به بندرانزلی
1403 ه.ق : رحلت بانو نصرت امین از زنان فقیه و دانشمند
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
♦️ امروز: پنجشنبه #بیست_و_سوم_آوریل 2020 میلادی
🎄 رویدادهای مهم امروز در #تقویم_میلادی :
0 م : روز جهانی کتاب و حق مولف/تألیف
1616 م : درگذشت ویلیام شکسپیر ادیب بزرگ و نویسنده شهیر انگلیسی
1775 م : تولد "ویلیام تُرنِر" نقاش معروف انگلیسی
1850 م : مرگ "ویلیام ورد زورث" شاعر معروف انگلیسی
1858 م : تولد ماکس کارل ارنست لودویک پلانک فیزیکدان و ریاضیدان آلمانی
1891 م : تولد "سرگئی پرو کفیف" موسیقیدان بلندآوازه روسی
1920 م : تغییر نام شهر آنقره، به آنکارا پس از تشکیل کنگره دولت ترکیه
2003 م : بزرگترین اجتماع ضد اشغالگری تاریخ عراق در کربلا پس از سقوط صدام
@Roznegaar
تصویربرداری #ماهواره_سپاه از فراز سرزمینهای اشغالی
🔸 طبق تصاویری که برخی سایتها و تحلیلگران خارجی منتشر کردند، #ماهواره_نظامی ایران با نام نور، که دیروز به فضا پرتاب شد لااقل یک بار از روی سرزمینهای اشغالی عبور کرده است.
🔸این #ماهواره هر ۹۰ دقیقه یک بار یک دور دور کره زمین می زند.
@Roznegaar
#اینفوگرافی | #اصول_بهداشتی تغذیه در #ماه_رمضان و روزهای شیوع #کرونا ؛
ادامه شیوع #ویروس_کرونا و تداخل با ماه مبارک رمضان، تاکید بر تقویت و ایمنی بدن را بیشتر کرده است. با رعایت اصول بهداشتی #تغذیه در این ماه، به حفظ سلامتی و ایمنی بدنتان کمک کنید.
@Roznegaar
#در_مسیر_بندگی ۹۵۲
مرا امید وصال تو زنده می دارد
وگر نه هر دمم از هجر توست بیم هلاک
نفس نفس اگر از باد نشنوم بویش
زمان زمان چو گل از غم کنم گریبان چاک
#پیامبراکرم صلی الله علیه و آله:
اَلا خَیْرُکم خَیرُکم لِنسائِهِ وَ اَنا خیرُکم لِنِسائی
آگاه باشید، بهترین شما کسی است که نسبت به همسرانش بهتر باشد و من بهترین شما نسبت به همسرانم هستم
من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۴۴۳
شاعر: #حافظ
@Roznegaar
🔰باب مناجات چگونه برای انسان باز میشود؟
🔰احساس نیاز به مناجات، احساسی است که در اثر «بلوغ معنوی» پدید میآید
🔻 آشنایی با برخی مضامین دلنشین #مناجات_شعبانیه (۴) - ۲
🔸 انسان در اثر #بلوغ_معنوی ، یک احساس وابستگی به خدا پیدا میکند، شبیه وابستگیِ یک کودک به پدر و مادرش. با این تفاوت که احساس نیاز انسان به پروردگار، بسیار شدیدتر است و با نوعی تضرع، احساس تقصیر، احساس ذلت و فروتنی همراه است.
🔸 اگر این احساس در کسی پیدا شد، آنوقت موانعی بین خودش و خدا میبیند و از این موانع، دلش میگیرد. این موانع ممکن است موانع طبیعی باشند؛ مثل طول عمر. یا ممکن است انسان این موانع را از طرف خودش میبیند که غالباً از این جنس است. اساساً یکی از احساسات خوبی که یک عبد-در بلوغ معنوی خودش- نسبت به مولا پیدا میکند این است که همیشه نسبت به مولای خودش احساس تقصیر میکند و این احساس، سرمایۀ دلشکستگی او خواهد شد و باب مناجات را باز میکند.
🔸 در بلوغ معنوی، انسان به یک «احساس نیاز» میرسد، همانطور که در بلوغ سنی هم از یک سنی به بعد، انسان احساس نیاز به همدم و همراه پیدا میکند و همانطور که آدمها احساس نیاز به اجتماع اطراف خود پیدا میکنند و دلشان از تنهایی میگیرد. وقتی انسان رشد بکند، به آن احساس نیاز به مناجات هم میرسد.
🔸 تمام مناجاتها در آن فضا قابل تحلیل است، اگر باب آن فضا برای انسان باز نشده باشد طبیعتاً نمیتواند این مناجات را درک بکند. خوب است مناجات شعبانیه را با این احساس و با این تمنا بخوانیم که «خدایا این باب را برای ما باز کن!» یا با این احساس بخوانیم که «چقدر ما دور هستیم از آن فضایی که علی(ع) حس میکردند!» همین حسرتخوردن و تحسینکردنِ آن رابطۀ زیبا، میتواند انسان را نزدیک کند.
👤استاد #علیرضاپناهیان
🚩شرح مناجات شعبانیه - ۹۹.۱.۱۲
👈🏼 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/6158
@Roznegaar
🔰 چهکار کنیم که حس مناجات در ما تشدید شود؟
🔰اضطرار میتواند باب محبت به خدا را باز کند
🔻 آشنایی با برخی مضامین دلنشین مناجات شعبانیه (۵)
🔸 یکی از جملات بسیار توحیدی و زیبای مناجات شعبانیه در فرازهای ابتدایی این مناجات، این عبارت است: «بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی» خدایا نقص من و هر منفعت و ضرری که بخواهد به من برسد، همهاش بهدست تو است...
🔸 وقتی از ما بپرسند «کارها دست کیست؟» معمولاً میگوییم «همهچیز دست خداست» اما چرا این معارف توحیدی در قلب ما-آنطور که باید و شاید- جاری نمیشود که موجب اشک و مناجات و محبت شدید نسبت به خدا شود؟ چون ما معمولاً به اسباب و علل، خیلی بها میدهیم و نقش خدا را فراتر از اسباب و علل و فراتر از نقش خودمان، نمیبینیم!
🔸 بلا معمولاً یک وضعیتی را برای انسان پیش میآورد که او را در یک بنبست قرار میدهد و انسان یکدفعهای احساس میکند، کسی را غیر از خدا ندارد، درحالیکه ما در اوج رخاء و گشایش هم کسی را غیرخدا نداریم، ما در اوجِ هموار بودن همۀ وسایل و اسباب در کنارمان و در آستانۀ رسیدن به خواستههای خودمان، باز هم کسی را غیرخدا نداریم.
🔸 یکمقدار باید به میزان دخالت خدا در زندگیمان، در هر لحظه نگاه کنیم و اینکه همۀ صحنهها در اطراف ما طوری طراحی شده که متناسب با امتحانگرفتن خدا از ما باشد. البته ما باید وظیفهمان را نسبت به اسباب و علل انجام بدهیم و اگر ضرری آمد دفع کنیم، یا اگر منفعتی بهسمت ما آمد-از طرق مشروع- آن را جلب کنیم.
🔸 ما نباید نسبت به اسباب و علل، مطلقاً بیتوجه باشیم، اما پشت سرِ این اسباب و علل و قویتر از آنها، باید خدا را ببینیم. اگر این حالت در کسی پدید بیاید که فراتر از همۀ اسباب و علل، نقش خدا را ببیند و اضطرار و نیاز دائمیاش را به خدا باور کند، حس مناجات در او تشدید میشود بهطوری که بدون بلا هم مضطرِ کمکگرفتن از خدا میشود و خیلی ملتمسانه میتواند با خدا مناجات کند.
🔸 این اضطرار هم قطعاً منافاتی با ادب و منافاتی با عشق و محبت نسبت به پروردگار ندارد، بلکه این اضطرار میتواند باب محبت را باز کند و إنشاءالله این اضطرار برای ما با کمی تفکر بهدست میآید؛ البته اگر خود خدا کمک کند.
👤 استاد #علیرضاپناهیان
🚩شرح #مناجات_شعبانیه - ۹۹.۱.۱۳
👈🏼 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/6179
@Roznegaar