eitaa logo
روز‌نوشت
565 دنبال‌کننده
734 عکس
349 ویدیو
1 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
تولی و تبری، ستونِ فقراتِ دین است که اگر بشکند، دین دیگر قَد عَلَم نخواهد کرد! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
مالک اشتر و هنر اعتراض ✍ زهرا ابراهیمی آنچه مهمتر از نوع برخورد حضرت علی با مالک است، نوع رفتار مالک بعد از شنیدن دلایل حضرت است. مالک به‌محض شنیدن استدلال حضرت در حالی از آن مکان خارج می‌شود که دغدغه‌اش رفع شده و در واقع به مرحله پذیرش رسیده است. این میزان از تسلیم در برابر حق چیزی است که در وجود معترضین حکومت اسلامی کمتر دیده می‌شود. کاملش را در رحا مدیا بخوانید: https://rahamedia.net/?p=4643 https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نه والدین فهم دارند! نه مخاطبین! گِل بگیرند این فضای مجازی بی در و پیکر را که تربیت نسل آینده را این‌گونه تهدید می‌کند! به محض بحث ازدواج در اسلام، کودک‌همسری را مثل پُتک می‌کوبند بر سرِ دین؛ اما به‌وقت سرگرمی اینگونه کودکان خویش را به بازی می‌گیرند برای لایک و فالوور! این‌ها هم کودکانِ کار هستند با ورژن جدید! دِیت یا همان قرار برای آشنایی جلسه‌ای تهوع‌آور است در فضای مجازی که هرحرفی در آن زده می‌شود الا حرف‌هایی که برای یک زندگی لازم است. ✍ زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
صف طولانی مردم برای خرید طلا در ۱۳ صفر/ در سال‌های گذشته چنین چیزی را ندیده بودیم/ ما هم تعجب کردیم نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر: 🔹در پی انتشار محتوای فضای مجازی درباره اینکه خرید هر مقدار طلا در روز ۱۳ صفر خوش یمن است و به اصطلاح «شگون» دارد، روز گذشته شاهد صف طویل خرید طلا بودیم و بازار بسیار شلوغ بود. 🔹‏این تقاضای قابل توجه برای خرید طلا در حالی بود که در سال‌های گذشته چنین رسم و رسومی را در بین مردم ندیده بودیم و باید بررسی شود چگونه فضای مجازی توانسته بر باورها و اعتقادات مردم چنین اثری بگذارد/ایلنا اتفاقا ما هم در پرسش‌های این روزها با این مسأله مواجه شدیم. خرافه‌گرایی از جمله آسیب‌های دینداری است که عوامل متعددی می‌تواند زمینه‌ساز آن شود. یکی از مهمترین دلایل گرایش مردم به خرافات، وجود مشکلات و عدم توانایی در حل مسائل زندگی‌ست. افرادی که فهمِ درستی از موضوع توسل ندارند و یا رنگِ توکل بر خدا و توسل بر اهل‌البیت علیهم‌السلام در زندگی‌شان کم‌رنگ است پتانسیل بیشتری برای جذب خرافات دارند. ✍ زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
انتهایِ ظلم، کوچه‌ی بن‌بستی است، که به انتقام خدا ختم می‌شود! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
خدا حواسش به همه‌چیز هست! نگران نباشید! خدا چهارچشمی حق‌الناس را می‌پایَد! نمی‌گذارد ذره‌ای آب تویِ دل‌تان تکان بخورد! او حقِ شما را از همگان خواهد گرفت! او خدایِ مهربان است! ✍ زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
ما درخت بودیم! از چوبِ ما، اما کسی قایق نساخت! با ما کسی کوچ نکرد! ما قلم شدیم، تا از رفتن قایق‌ها بنویسیم! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ممنونم زینب عزیزم❤️ جهان به خود می‌بالد بابت این نسل حسینی! بهترین‌ها نصیبت بشه دختر گلم که روزنوشتی‌ها را دعا می‌کنی!❤️ https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنسِ روضه، جنسِ آرامش است! حتی غمگین‌ترین و پُرشورترین روضه‌ها هم که خوانده شود و یک دنیا اشک هم که آدمی بریزد باز جنسِ روضه جنسِ قرار است و آرامش! هیجان، با روضه هم‌خوانی ندارد! این حجم از هیجان و بالا و پایین پریدن در مجلس روضه، برازنده‌ی سوگواری برای اهل‌البیت علیهم‌السلام نیست! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
خبر: ۲۸ کشته بر اثر واژگونی اتوبوس حامل زائران پاکستانی در یزد یک دستگاه اتوبوس حامل زائران پاکستانی که در جاده‌های مواصلاتی استان یزد به سمت مرز چذابه در حرکت بود و قصد عزیمت به کربلای معلی را داشت در جاده دهشیر روبروی پاسگاه دهشیر از مسیر خود منحرف و پس از برخورد با دیوار اداره آموزش و پرورش دهشیر، واژگون شد. نظر: معنایش این است که قبل از اینکه آن‌ها ضریحِ امام را در آغوش بگیرند، ارباب آن‌ها را در آغوش گرفت! ✍ زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
همزمان با مذاکرات آتش بس در دوحه، مدرسه‌ای دیگر در غزه بمباران شد! عذر بابت انتشار عکس‌! اما شاید تا این تصاویر را به‌چشم نبینیم، ضرورت پرداختن به‌موضوع غزه را متوجه نشویم. غزه مهمترین مسئله‌ی جهانِ کنونی‌ست! هر رویداد ملی، مذهبی، تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که رنگِ غزه در آن کم‌رنگ باشد، بدین معناست که رسالتش را به اتمام نرسانده است! ✍ زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صف طولانی برای «ماساژ صلواتی»/اصفهان خیابان سجاد خوب این کار چه معنا و یا هدفی دارد؟! اگر هدفشان تبلیغِ روش ماساژدرمانی است که طبیعتاً اربعین و ایام عزا فضای مناسبی برای تبلیغ شغلی نیست! نباید از فضای معنوی اربعین سوءاستفاده‌ی تبلیغی کرد. باید قداست این ایام حفظ شود. و اگر هدف، مشابه‌سازی پیاده‌روی اربعین و به نوعی ترویج پیاده‌روی‌های نمادین است؛ این دلیل هم قانع‌کننده نیست چرا که پیاده‌روی‌های نمادین هم آدابِ خاصِ خودش را دارد و نباید رفتارها به‌گونه‌ای باشد که پیاده‌روی اصلی به حاشیه برود. فلسفه‌ی ماساژ دادن در مسیر پیاده‌روی کربلا، رفع خستگی زائر است چرا که راه زیادی را پیموده اما این نوع تقلیدها در پیاده‌روی‌های نمادین عملی غیرمنطقی و غیرعقلانی‌ست! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
این سوال را قبلا پاسخ داده‌ام. به بهانه‌ی پست بالا، اینجا به اشتراک می‌گذارم. آیا پیاده‌روی‌هایی که به شکل نمادین در ایام اربعین برای جامانده‌ها در برخی از شهرهای کشورمان برگزار می‌شود مورد تأیید است؟ زیارت اربعین در روایات از جمله نشانه‌های مؤمن شمرده شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آنچه به آن سفارش شده‌ایم زیارت است و پیاده‌روی برای انجام این زیارت در اولویت قرار گرفته است؛ بنابراین، در وهله اول تمام هم‌وغم ما باید بر این باشد که پیاده‌روی اربعین در مسیر کربلا را مورد اهتمام قرار دهیم. افرادی که توفیق پیاده‌روی ندارند و به‌اصطلاح جاماندگان اربعین خوانده می‌شوند نباید خود را از عزاداری برای اباعبدالله محروم نمایند؛ بلکه در شهر و دیار خود به تعظیم شعائر الهی بپردازند وبا برگزاری مجالس روضه و شرکت در عزاداری‌ها محبت خویش را به مولای خود به اثبات برسانند. اینکه در برخی از شهرها مراسم پیاده‌روی اربعین به شکل نمادین انجام می‌گیرد به‌خودی‌خود مذموم نیست؛ اما اگر با رعایت شرایط و ضوابط انجام نپذیرد می‌تواند آسیب‌زا باشد. مهم‌ترین مسئله این است که پیاده‌روی اربعین در مسیر کربلا اصل باشد و هیچ امر دیگر یا مراسم نمادین دیگری آن اصل را زیر سؤال نبرد؛ بنابراین گسترده‌کردن مراسمات نمادین و بهره‌بردن از مصادیق متعددی که در مراسم اربعین دیده می‌شود مثل برگزاری موکب‌های فراوان و توزیع غذای زیاد و سایر خدماتی که به‌نوعی برای رفع خستگی زائران تعبیه می‌شود نباید به شکل افراطی در فضای نمادین مشهود باشد. در واقع ابتکارات و خلاقیت‌های مختلف در خدمت‌رسانی را باید مختص فضای پیاده‌روی اصلی دانست و در فضاهای نمادین به عزاداری معمولی بسنده کرد. ضمن اینکه این نوع پیاده‌روی‌ها را نباید به‌عنوان سنتی از جانب معصوم مدنظر قرارداد و آن را به روایات نسبت داد چرا که در این صورت خطر بدعت وجود دارد. نکته دیگری که نباید مورد غفلت قرار گیرد بهره‌گیری از پتانسیل اربعین است. پیاده‌روی چه در مسیر کربلا و چه به شکل نمادین در ایران ظرفیت این را دارد که با فعالیت‌های دینی و فرهنگی قرین شود. به همین دلیل تلاش برای رفع شبهات دینی مردم و ترویج اخلاق دینی و امور شرعی باید موردتوجه دست‌اندرکاران این امر قرار گیرد. پیاده‌روی‌های نمادین نیز از حیث محتوا باید در بعد تربیت فردی و انسانی مؤثر بوده و افراد را به متخلق شدن به اخلاق الهی سوق دهد و از حیث اجتماعی نیز برنامه‌ای برای مدیریت تحولات اجتماعی در اختیار انسان قرار دهد. آنچه می‌تواند منجر به معنابخشی اربعین باشد فلسفه و حکمت‌های ظاهری و باطنی آن است. اربعین از حیث فردی می‌تواند ارتباط انسان را با امور معنوی افزون نموده و موجب تزکیه و رشد معنوی انسان گردد؛ بنابراین فضای پیاده‌روی اربعین نباید فضایی گناه‌آلود باشد. در پیاده‌روی اصلی باتوجه‌به حقیقی بودن فضا گناهان کمتری شکل می‌گیرد؛ اما در پیاده‌روی اربعین ممکن است عدم رعایت ضوابط بستر گناهانی چون حق‌الناس را فراهم کند. صدای بلند بلندگوها، ریختن ظروف یکبار مصرف چای و نوشیدنی و غذا در سطح شهر، راه‌بندان کردن و بستن مسیر مردم در کوچه و خیابان همه‌وهمه می‌تواند از مصادیق حق‌الناس باشد که باید این آسیب‌ها توسط خود مردم مورد ترمیم قرار گیرد. مریدی که مرادش حسین است هرگز نسبت به مردم جامعه‌اش بی‌تفاوت نمی‌نشیند؛ او در این مسیر سر از پا نمی‌شناسد و رعایت حقوق، انصاف و عدالت‌خواهی، تعاون و همکاری و دریک کلام همراهی و همدلی با مردم اجتماع را وظیفهٔ اصلی خویش می‌داند. ✍ زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چی میگی؟! خودت می‌فهمی؟! نِفله‌شدن یک دختر کُرد سُنی؟! اونم تو تلویزیون ملی؟! این حرفت اثر بد نداره؟! اختلاف قومی ایجاد نمی‌کنه؟! مهسا امینی یه دختر ایرانی بود که طی یک حادثه بعد از دریافت تذکر حجاب و با پیش‌زمینه‌های بیماری که از قبل داشت از دنیا رفت و دشمن هم با پروژه‌ی از قبل تعیین‌شده، مرگ تراژیک او را تبدیل به فتنه‌ای کرد که هنوز اثراتش کم‌رنگ نشده! اینکه مرگ این دختر بهانه داد دست دشمن، نباید باعث بشه که امثال تو مرگ او را نِفله‌شدن بدانند! این ادبیات، محصولِ ایدئولوژی دینی نیست! این ادبیات، ثمره‌ی پوسیدگی تفکر است. 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«مردِ فارسِ شهر‌نشینِ شیعه‌مذهب»؟!!! دقیقا کجای ایران چنین آدم‌هایی مستقل از بقیه و با رفاه بیشتری زندگی می‌کنند؟! در خانه‌ی مردِ فارسِ شهرنشینِ شیعه‌مذهب، زنِ فارس هم زندگی می‌کند. همسایه‌ی بغلی‌اش هم ممکن است سنی‌مذهب و اتفاقا کُرد یا تُرک باشد. ایران مجموعه‌ای از قومیت‌ها و فرهنگ‌هاست. تکثر قومیتی و فرهنگی و حتی مذهبی و دینی هیچ‌وقت ایرانی‌ها را از یکدیگر جدا نکرده. ما که انقلاب را نبودیم و جنگ را یادمان نیست؛ اما شما می‌دانید که چطور امام راحل، روحِ وحدت را در این جامعه دمید و تفاوت‌ها را زیر پرچم اسلام و انسانیت تجمیع نمود. پس چرا در تلویزیون ملی این حرف‌ها را می‌زنید؟! منِ بیسواد هم فهمیده‌ام که این ماه‌های اخیر، ادبیات تفرقه‌گرایانه میانِ سیاسیون، جامعه‌شناس‌ها و حتی برخی روحانیون شدت گرفته است! دلیلش را اما نه! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
تذکر، موثره! وقتی کسی اشتباه می‌کنه، باید بپذیره و عذرخواهی کنه. ایشون هم عذرخواهی کردند. به‌هرحال، انسان مسئولِ گفتارِ خواسته یا ناخواسته‌ی خویش است. https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداحافظی با موکب‌ها! این را شیعیان عراق که میزبان زوّار اربعین‌اند، بهتر می‌فهمندش! به سفره که نگاه می‌کنند، سراسیمه می‌شوند! قلک را می‌آورند، سهم موکب را توی قلک می‌اندازند برای اربعین! یک سال دخیلِ روزها و شب‌ها می‌شوند که زودتر بگذرند تا اربعین بعدی را ببینند! دست‌هاشان را به دورِ گردنِ خیال حلقه می‌کنند و با یاد اربعینی که گذشت اشک می‌ریزند! التماس می‌کنند به دلِ شکسته و جانِ بی‌قرار که تاب بیاورد این هجران را! موکب‌ها را می‌بندند و به شهرهاشان کوچ می‌کنند، بی آنکه دل‌هاشان از خواستنِ "حسین" کوچ کند! ییلاقِ رفتن را با امید به قشلاقِ بازگشتن تاب می‌آورند! یک سال فکرِ "حسین"دست از سرشان بر نمی‌دارد! غزل‌ها زمزمه می‌کنند زیرِ لب به یاد حسین! دینار روی دینار می‌گذارند به وقت حسین! عشق روی عشق! غم روی غم! تا برسند به اربعینِ دوباره! دیوار موکب‌ها شانه‌ای است که سر رویش می‌گذارند و اشک می‌ریزند زمان وداع! یک سال شیشه‌ی دلشان را از عطرِ تنهایی پُر می‌کنند تا بار دیگر حسین را در آغوش بگیرند! سکوت می‌کنند و از موکب‌ها دور می‌شوند؛ اما دلشان فریاد می‌زند که ما عاشقِ "حسینیم" ای موکب‌ها منتظر باشید باز می‌گردیم! و این‌چنین مردم عراق عشق را تکثیر می‌کنند و این گونه ما خود را مدیون آنها می‌دانیم! 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
پا پَس نکشید! انقلابی ماندن هزینه دارد! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
نگرانی، محصولِ عدمِ آگاهی‌ست. وقتی بدانیم خدا هست، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استعمار، بعد از برنامه‌ای که برای بهره‌گیری ابزاری از زن در جهان پیاده کرد و اتفاقا موفق هم بود، سراغ مردان رفت. بازپس‌گرفتن اقتدار از مردان جامعه! نقشه‌ی جدیدی بود که استعمارگران و استثمار‌طلبان دنبال کردند و این نقشه هم خوب جواب داد! پدر قیّم و تکیه‌گاه فرزند است و باید مردانگی‌اش را در جدیتی که برای هدایت و اصلاح زندگی به‌کار می‌گیرد نشان دهد. این حجم از انعطاف در رابطه‌ی پدر دختری فقط دختران را جسورتر و پدران را بی‌ابهت‌تر می‌نماید. تسلیم‌شدن در برابر خواسته‌های غیرمنطقی فرزند، نامش هرچه باشد محبت پدری نیست! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
به‌رغمِ اندوهِ بسیار، همین کلماتِ اندک، امیدبخش است! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
کاش آسمان کمی خَم می‌شد تا دستِ من به ماه می‌رسید! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
رحا مدیا | ✍زهرا ابراهیمی یکی از معضلاتی که در نقد مباحث دینی (مخصوصاً مباحثی که ابعاد فلسفی یا اجتماعی و سیاسی دارد) به چشم می‌خورد معضل مطلق‌گویی است. منتقد منصف کسی است که در نقد خود از به‌کارگیری واژگانی که شائبه مطلق‌گویی را یدک می‌کشد اجتناب نماید. نقد کردن نیازمند دقت و ظرفت است تا جایی که منتقد باید به‌ضرورت تفکیک میان بیان ایرادات و انکار خوبی‌ها واقف باشد. برخی از منتقدان ممکن است کمتر به این مهم توجه کنند و باهدف تأکید بر یک موضوع، از قانون تعمیم استفاده کنند؛ حال‌ آنکه تأکید بر یک نکته خاص نباید مجوزی برای مطلق‌گویی شود. ادامه اش را در رحا مدیا بخوانید: https://rahamedia.net/?p=4858 https://eitaa.com/roznevesht