✅ #یادداشت_رشد
📄 اضمحلال اسرائیل فراتر از آرمان وآیین
✴️ در رابطه با آزادی #قدس شریف عمدتاَ از منظرگاه دینی و یا آرمانی انقلابی سخن به میان آمده و برخی را چنین گمان حاصل شده است که این یک تقابل صرفاً احساسی-آیینیِ بی دلیل است و نباید برای آن هزینه ملیِ گزاف داد. در این وجیزه به چرایی ضرورت اضمحلال دولت جعلی اسرائیل فراتر از آرمان و آیین خواهیم پرداخت.
🔹 از سال1917 با تلاش برخی سرمایه داران یهودی عضو مجلس عوام #بریتانیا اولین تلاش های بین المللی برای مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز شد و 29نوامبر 1947 این تلاش ها به ثمر نشست و با قطعنامه 181 مجمع عمومی سازمان ملل متحد سرزمین فلسطین به دو کشور عبری و فلسطینی تقسیم شد و مقرر شد شهر بیت المقدس (اورشلیم) به صورت بین المللی اداره شود. نهایتاً در14 مه 1948 با پایان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین، اسرائیل با صدور منشور استقلال اعلام موجودیت کرد.
🔹از آن زمان تاکنون مجمع عمومی سازمان ملل یا شورای امنیت سالانه متوسط یک یا دو قطعنامه(هرچندتشریفاتی) علیه این رژیم صادر کرده است و در برخی از آنها مانند قطعنامه 3379 #صهیونیسم را یک رژیم نژادگرا و ضد صلح و امنیت جهانی دانسته (درسال1991با فشار آمریکا این قطعنامه لغو شد). زیرا در این سالها این رژیم هیچ وقت نتوانست به محدوده اشغال شده اولیه خود پایبند بماند بلکه هربار با توسعه طلبی و تجاوز به کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، بیت المقدس شرقی، صحرای سینا، ارتفاعات جولان سوریه، جنوب لبنان تا مرز رودخانه لیطانی و حمله هوایی به عراق نشان داد، سودایی فراتر از اسکان در "سرزمین پدری" در سر دارد.
🔹چنین عملکردی را نمی توان صرفاً منتسب به عمل چند سیاستمدار نابخرد در دولت اسرائیل دانست و آن را طبیعی جلوه داد. بلکه این عملکرد برخواسته از عمق تفکر و بینش های دینی و اعتقادی قومی است که خود را برتر از هر نژاد و انسانی دانسته و داعی حکمرانی در سرزمین مقدس بلکه بر کل جهان را دارد. نظام بینشی و اعتقادی یهود در کتاب مقدس آنها تورات، با منبع جانبی و تفسیری #تلمود (رکن فرهنگ و فقاهت یهودی) ابعادی از دستورالعمل دینی را برای حیات فردی و اجتماعی آنها پدید آورده است که می تواند یکی از مهمترین عناصر تهدیدکننده جهانی محسوب شود. @Rushdisu
🔹 می توان به راحتی این نسبت را داد که بسیاری از سیاستگذاری های حکومتی دولت جعلی اسرائیل مبتنی بر این نظام خطرناک عقیدتی است. تلمود به عنوان مهمترین تفسیر و آراء علمای یهودی از کتاب مقدس که مرجع اصلی در فهم دین نیز محسوب می شود، بشریت را به دو نوع یهودی و غیر یهودی تقسیم نموده و دزدی اموال غیریهودیان، تصرف، اشغال و دست اندازی به املاک و ناموس آنها و بردن حیواناتشان را حق یهودیان و راه تقرب به خدا تلقی نموده است. غیر از مطالب توهین آمیز که به ذات اقدس اله و پیامبران الهی در برخی نسخ این کتاب نسبت داده شده است، تأکید بر قوم برگزیده بودن یهود وجه ممیزی است که بسیاری از سیاست های ضد بشری اسرائیل جنایتکار را مبتنی بر آن تفسیر نمود. با وجود مطالب واضح البطلانی که در این کتاب آمده است، هم اکنون یهودیان تلمود را به عنوان تورات شفاهی از چنان تقدیسی حاکی می دانند که به همراه کتاب مقدس به قوم یهود ابلاغ شده است. آنها معتقدند تورات کتبی دستور صریح داده است که یهودیان در فهم احکام خود از آراء و نظرات علمای یهودی که در کتاب تلمود آمده است، پیروی کنند.
🔹اگرچه امروزه بسیاری از فرامین وارده توسط اندیشمندان معتدل ایشان، تعدیل و توجیه می شود ولی نمی توان وجود چنین دستورات دینی ضد بشری در منابع مهم اعتقادی آنها را منکر شد. در کنار این منابع می توان به پروتکل های بزرگان یهود نیز اشاره کرد که در صورت صحت انتساب، ریشه در افکار و اعتقادات کاملاً ضد بشری و نژادپرستانه صهیونیسم جهانی دارد. ایجاد بحران های عظیم بین المللی، تأکید بر نابودی کامل گوییم(غیریهود) با قرار دادن صنعت برپایه رقابت، رخنه در نظام آموزشی جهان، توسعه عیاشی و لذت جویی در بین غیر یهود و... همگی از برنامه های مذکور صهیونیسم در این پروتکل ها است. @Rushdisu
🔹ازاین رو نمی توان سخن از مقابله با چنین جرثومه فسادی را صرفاً یک آرمان دینی دانست. بلکه بشریت برای حفظ امنیت فرهنگی و اجتماعی خود وظیفه مقابله با دولت خود خوانده اسرائیل در این منطقه را دارد. تبارشناسی اندیشه و عمل آنها در طول تاریخ همین چند دهه به وضوح ثبات می کند که کمک به اضمحلال این عنصر مخرب و ضدانسانی یک #وظیفه_فرادینی و بشری است.
✍ #بهنام_طالبی_طادی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 رکورد اعتماد
🔻 تحلیلی بر علل ناکارآمدی تبلیغات تخریبی علیه کمیته امداد امام خمینی
✴️ چند وقتی هست که آتش تبلیغاتی تخریبی به سمت #کمیته_امداد امام خمینی نشانه رفته است و مخالفین در تلاش برای تضعیف این سازمان در بین مردم هستند. تقارن این حمله با ماه رمضان، شب های قدر و روز عید فطر که زمان های مهمی برای دریافت انفاق های مستحبی و واجب مردم است، نشان دهنده تلاش هوشمندانه دشمن برای ضربه زدن به کمیته امداد است. تدارک این هجمه تبلیغاتی غالبا توسط جریان های ضد انقلاب خط دهی شده است. موضوع قدیمی «خرج شدن صدقات ایرانی ها در کشورهایی مثل فلسطین و لبنان»، اصلی ترین دستمایه این تبلیغات بوده است. با وجود این که این موضوع، تکراری است و قبلا نیز محل حمله به این سازمان بوده است، اما همچنان به اندازه کافی حساسیت برانگیز هست که بتواند مردم را برای کمک کردن از طریق کمیته امداد دچار تردید کند.
🔹اما چه شد که این تدارک تبلیغاتی نتوانست به هدف خود برسد و بنابر اظهارات رئیس کمیته امداد، #رکورد_کمک به امداد توسط مردم شکسته شد؟ این نوشتار علت اصلی را تحول بنیادین و راهبردی کمیته امداد نسبت به دوره قبلی می داند و بر این باور است که ناکارآمدی تبلیغات تخریبی علیه کمیته امداد، محصول حرکت امداد در دوران جدید خود به سمت رویکرد #مشتری_مداری است.
🔹مشتریان یک خیریه، تامین کنندگان منابع مالی و غیرمالی آنها هستند. این مشتریان شامل همه خیرین چه در سطح کلان و چه خرد و چه خیرین پولی و چه غیرپولی می شود. کمیته امداد تا پیش از دوره مدیریت جدید احساس ضرورت بر پاسخگویی و شفاف سازی عملکردی خود نسبت به مردم را احساس نمی کرد. در مناطق بالاشهر تهران، ساختمان های اداری متعدد و نسبتا لوکسی داشت. چندان نسبت به بهبود فرآیندها و فعالیت های خود و افزایش بهره وری، حساسیت به خرج نمی داد. تعامل و ارتباط کافی با خیرین خرد و عموم مردم برقرار نمی کرد و ضرورتی هم برای انجام چنین کاری نمی دید. سازمان، نه فعالیت های روابط عمومی را دنبال می کرد و نه فعالیت های تبلیغاتی و ترویجی را از محورهای فعالیت های خود می دانست.
🔹در زمان قبل، کمیته امداد نسبت به شایعات و تخریب هایی که بر ضد آن می شد، تمایل و شاید توانی برای پاسخگویی نداشت و ترجیح می داد نسبت به این آنها سکوت کند. در دوره پیشین کمیته امداد، کوششی برای استفاده از روش ها و کانال های جدید برای جلب کمک های خیرین صورت نمی گرفت و به طور خلاصه در گذشته این سازمان به معنی واقعی کلمه یک سازمان غیرمشتری مدار بود.
🔹خیریه های مشتری مدار، سازمان هایی هستند که باید بر مشتری مداری و بهبود #تصویر_سازمانی خود در نزد مشتریان بیشترین حساسیت و اهتمام را به خرج دهند. خیریه مشتری مدار، فروتنانه و متواضعانه با تامین کنندگان منابع مالی خیریه رفتار می کنند، نه طلب کارانه و متوقعانه. خود را امین و امانت دار ریال به ریال پول هایی می داند که مردم به آن سازمان افتخار نمایندگی برای رساندن آنها به دست نیازمندان و محرومان را داده است. چنین سازمانی با #مردم و مخاطبان خود سخن می گوید. نقاط قوت خود را با مردم در میان می گذارد و برای رفع ضعف ها تلاش می کند. از تغییرات و تحولات سازمانی مردم را مطلع می کند. نحوه هزینه کرد منابع دریافتی را به روشنی به اطلاع مشتریان می رساند. از نیازمندی ها و نقاط ضعف موجود که هنوز توان لازم برای ورود آماده نشده، از مردم استمداد می طلبد.
🔹اگر چه انفاق حقیقی برای کسب رضایت الهی و با نیت خدایی انجام می شود و اجر و مزد منفقین با خداوند است، اما خیریه مشتری مدار وظیفه خود می داند که در قالب ارتباط با مشتریان خود به خاطر مهربانی هایشان، از آنها تشکر و قدردانی کند. خیریه مشتری مدار، وعده کذب و دروغ به مردم نمی دهد. کما این که قول نقل مکان ساختمان کمیته امداد از شمال تهران عملی شد. خیریه مشتری مدار، با صداقت و #شفافیت عملی و زبانی برای خود اعتبار می اندوزد تا بتواند در زمان بحران و مشکل (همچون تبلیغات تخریبی) به سلامت و بدون آسیب عبور کند تا پاسخ شبهات و تهمت ها، برای مردم پذیرفتی و قابل قبول باشد.
✍ #دکتر_سعید_مسعودی_پور پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 "آره منم شنیدم، فلانی، این کاره است"
✴️ یک معلم مدرسه را در نظر بگیرید که بچهای کم سن و سال را دیده که با نشانهای حاکی از ضربهای شدید به مدرسه آمده است. معلم از او میپرسد که چه شده و پاسخ میشنود که پدر آن بچه، فرزندش را با چوب بیسبال تنبیه کرده است. آنچه معلم نمیداند این است که پدر و فرزند اصلا یکدیگر را ندیده بودند بلکه پسر، چوب بیسبال را برداشته و فرار کرده است. به دنبال گزارش این اتفاق از سوی معلم، پلیس به منزل بچه میرود تا علت را بپرسد. هیچکس در منزل نیست. یکی از همسایگان آنها با دیدن پلیس، از پلیس علت حضورشان را میپرسد و پلیس به وی میگوید که در خصوص تحقیقات پیرامون بدرفتاری پدر با فرزندش در آنجا حضور دارد. همسایه قبلا نیز شنیده بود که پدر یکبار فرزندش را زده بود و لباسهای پاره پسر را دیده بود. همسایه گمان کرده بود که بدرفتاری با فرزند، در طول مدت همسایگی وجود داشته، بنابراین به پلیس میگوید که به نظر وی نیز پدر، قبلا هم با پسر بدرفتاری داشته است.(برگرفته از کتاب نظریههای جرمشناسی).
🔹 این نمونه مثال، در ادبیات جرمشناسی، نمونهای از #برچسب_زنی (Labeling Theory) که هرچند در واقع چیزی وجود ندارد بلکه برچسب مجرمانه به فرد، براثر سابقه ذهنی و تفسیر عطف به ماسبقی است که از وی وجود دارد. در واقع در مثال ذکر شده، همسایه بر این باور است که دلیل حضور پلیس در آنجا، این است که اتفاق جدی صورت گرفته و لذا برچسب «بدرفتاری با کودک» که از سوی پلیس ارائه شده است، مورد پذیرش همسایه نیز قرار میگیرد و حوادث قبلی نیز در ذهن وی به گونهای بازسازی میشود که با این برچسب مطابقت پیدا میکند.
🔹 چنین حالتی از دو جنبه قابل بررسی است: از جانب کسی که برچسب میخورد و از جانب کسی که برچسب میزند. در خصوص کسی که برچسب میگیرد باید در نظر داشت که برای جلوگیری از برچسب خوردن بدون دلیل، باید تصویر درستی از خود را در جامعه ارائه نمود. در واقع مدیریت تصویری که در کلام مولا امیرالمومنین وجود دارد که «اتقوا مواضع التهم»، #مدیریت_تصویر است که برچسبهای این چنینی اطلاق نگردد.
🔹 اما در خصوص برچسب زننده، باید دقت کرد که سفارشهای زیادی درخصوص عدم قضاوت و... وجود دارد. نکته ای که وجود دارد این است که هریک از ما یا تجربه همسایه آن مرد را داشتهایم و یا در آینده خواهیم داشت.
🔹 با چنین قضاوتهایی ممکن است برچسبی که به وی اطلاق میگردد، هیچ وقت از وی جدا نشده و مسیر زندگی فرد را عوض کند. چه اینکه ممکن است به عنوان یک مجرم در جامعه شناخته شود، و یا اینکه این #تصور در ذهن بوجود آمده و تعاملات با وی را در مقام همسایگی تحت تأثیر قرار دهد.
🔹 باید متذکر شد که در فرآیند برچسبزنی، فرد چه مجرم باشد چه نباشد، به خاطر تصویری بدی که از وی ارائه شده است، دیگر یارای #بازسازگاری_اجتماعی را نداشته و به خاطر عدم پذیرش از سوی جامعه، تصویر وی از خود (Self-Image) نیز دستخوش تغییر شده و باعث میشود فرد خود را مجرم شناخته و در نتیجه یا (در فرض اینکه وی واقعا جرمی انجام داده است) مسیر مجرمانه قبلی را ادامه میدهد و یا (اگر برچسب اطلاق شده، موهوم باشد) مسیر مجرمانه را آغاز میکند.
✍ #رامین_مالک پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 !!welcome to javanmard-e ghassab
🔶پرده اول؛ رهایی
🔹هواپیما بر باند یکی از فرودگاههای #مسکو لندینگ میکند. همان هواپیمایی که انواع و اقسام کلماتش را به انگلیش نوشتهاند از پَسِنجِر تا دِنجرس و... رها شدن از فرودگاه تایم میطلبد. مخصوصاً اگر آفیسر پاسپورت خانمی باشد بهغایت اَنگری که فقط با چشم و دست منظورش را به تو بفماند. از آن بدتر شرایطی است که نمیتوان حتی برای نید مشترک همه انسانها یعنی wc تابلویی پیدا کنی. اینجاست که علیرغم تسلط همه دوستان بر انگلیش، یک اَپ برای ترنسلیت نوشتههای پیرامونت کارساز میشود و تازه کانفیوژنت برطرف می شه و ریلکس تر ادامه می دهی... .
🔶پرده دوم؛ جوانمرد قصاب
🔹سر درب مغازهها و تابلوهای سطح شهر خبری از #زبان_انگلیسی نیست. این مسئله درد سربزرگی میشود مخصوصاً به هنگام خرید. اگر علامت مکدونالد را نشناسی یا عکس خوک روی پنیر را نبینی یا نتوانی با انواع و اقسام روشها، نوشیدنی بدون الکل از مغازهدار طلب کنی؛ آن زمان است که باید در گوشهای بنشینی و زانویت را در بغلگیری تا با یادگیری بر هیبت زبان روسی فائق آیی. اوضاع از آنهم بدتر میشود مخصوصاً اگر خطوط حملونقل همگانی مسکو و بهطور خاص مترو، جدای از پیچیدگی و زیباییاش، فارغ از یک کلمه انگلیسی باشد که مثلاً ایستگاه جوانمرد قصاب شان را به انگلیسی بر روی آن حک کرده باشند. @Rushdisu
🔶پرده سوم؛ هنر سکوت!
🔹در جلسه با یکی از خبرگزاریهای روسی هستی و تا قبل از آنکه مدیر خبرگزاری بیاید، دو جوان روس زودتر میآیند و در کنار صندلی مدیرعامل جا خوش میکنند و همه دلخوش از آنکه در این مدت بهسختی توانستهاند یک روسی را پیدا کنند تا به انگلیسی سخن بگوید؛ بنابراین بهطریقاولی از فارسی-این زبان مهجور- هم عاجز هستند. به زبان فارسی با همسفران شوخیهایی ردوبدل میکنید.
🔹مدیرعامل میآید و مترجم ما برایمان سخنان ایشان را ترجمه میکند و در انتهای جلسه مدیرعامل اشاره میکند که فرد سمت راست او به زبان انگلیسی و عربی مسلط است و فرد سمت چپ به زبان #فارسی.... تازه ذهنت پیرامون همان شوخیهای اول جلسه میگردد که نکند سخن بدی گفته باشیم و خب اصلاً چرا او تاکنون و قبل از شروع جلسه به زبان فارسی سخن نگفت تا هنرش را برای ما نمایان سازد که یکدفعه مدیرعامل از او خواهش میکند که بعد از رفتنش، او با زبان فارسی با مهمانان سخن بگوید.از بچههای شمروون بهتر به فارسی مسلط است. وقتی علت عدم صحبت او به زبان فارسی را جویا میشوی، تنها میگوید که ما موظف به روسی صحبت کردن هستیم مگر به هنگام #ضرورت!! تازه میفهمی ضرورت یعنی چه؟؟ تصور آنهم سخت است که اگر این جلسه بهطور عکس در ایران اتفاق میافتاد....
🔶پرده چهارم؛ گمان سوء
🔹در سفرهای هوایی بینشهری در #روسیه این تعصب به زبانشان باز هم به چشم میخورد. این تعصب در ظاهر بیرونی و درونی هواپیما هم هویداست. داخل کابین همهچیز به روسی حک شده است و تنها پس از چندین دقیقه روسی صحبت کردن، مهماندار به یکی دو جمله انگلیسی گفتن اکتفا میکند. به گمانم آنهم برای دلخوش کردن ما بیست نفر ایرانی بود که سوار شده بودیم... .
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
🔶پرده پنجم؛ بازگشت به وطن
🔹در همین حوالی و در کلانشهری که #تهران نامند، میتوان تعصب زبانی مدفونشده در ذهنها را همچو آثار تاریخی دید. حالا علاوه بر اینکه جوانمرد قصاب به انگلیسی نوشته میشود، یک سؤال جدیتری برایت شکل میگیرد که مگر بنا نبود انقلاب اسلامی هدایتگری در عرصه جهانی شود؟ حالا چرا تابلو میدان آنهم نمیتواند یک گردشگر را راهنمایی کند، چه رسد به هدایتگری در عرصه جهانی!! تابلویی که میدان را هم به انگلیسی مینویسد و فردی نیست که به آن فرد مسئول بگوید، رحمت خدا بر تو؛ چرا لااقل دقیق ترجمه نمیکنی تا مسافر فرنگی را از حیرانی نجات دهی؟! @Rushdisu
🔹رحمت الهی تنها محدود به مسئولان مترو نمیشود. آنقدر اوضاع فرهنگ در تجارت هم به وخامت کشیده شده است که به هنگام سفارش غذا، اگر معنای استریپس و اسپایسی را نفهمی و از فروشنده سؤال میکنی، فروشنده با لبخندی سراسر حقارت و تعجب میگوید: استریپس همان تکههای مرغ سوخاری است و اسپایسی همان تند خودمان!! حس حقارت بیشتر از این هم میتواند باشد، وقتیکه وزیر فرهنگ بهعنوان متولی صیانت از فرهنگ و ترویج تعصب بدان، به خاطر کوتاهیاش از مجلس کارت زرد بگیرد!
🔶پرده آخر؛ تعصب فرهنگی
🔹 #نفوذ_فرهنگی چه بخواهیم و چه نخواهیم یار جداییناپذیر الگوی توسعه غربی است. بالاتر از مسئله تهاجم فرهنگی، تزریق نتوانستنها و تکثیر ذهنهای منجمدی است که فلان نظریهها را بر وحی مقدم دارند و بدان باور بیشتر و قویتری داشته باشند. در عرصه بازاریابی هم نتوانستنها و ذهن های منجمد زمانی هویدا میشود که مدیر بازاریابی وارد کنیم و مرتب بگوییم زبان و فرهنگ ما مظروف خوبی برای تجارت و بازاریابی نیست! اگر امروز به کالای ایرانی تعصب کمرنگتری داریم، ثمره فقدان تعصب به فرهنگ و زبان فارسی خودمان است. بنابراین تعصب داشتن نسبت به کلمات فارسی در کسبوکار و تابلوهای شهری میتواند نقطه شروع خوبی باشد برای حمایت از کالای ایرانی.
🔹 باید باور داشت، حمایت از #کالای_ایرانی بدون حمایت از فرهنگ ایرانی بیمعناست. عرصه بازاریابی و تجارت، عرصه به عاریت گرفتن ذهنها و ادراکهاست و زمانی که این ذهنها و ادراکها، مسخر شده فرهنگ دیگری باشند، در رفتار عموم افراد جامعه نمیتوان تعصب اقتصادی و فرهنگی را شاهد بود. چه خوب رهبر ما و سید ما خیلی پیشتر گفته بود: «تقلید فرهنگی، خطر خیلی بزرگی است».
✍ #حمیدرضا_ارفع_الرفیعی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📄بازاریابی رمضانی
🔺بازاریابی تا کجا اجازه ورود به حریم روحانی انسان را دارد؟🔻
✍ سید محمدحسین میرهادی
✅ #یادداشت_رشد
📄 بازاریابی رمضانی
✴️ "یک آژانس ویژه رسانههای اجتماعی موسوم به (The Online Project (TOP اعلام کرده است در ماه #رمضان اهالی 9 کشور خاورمیانه تا 30 درصد بیشتر به استفاده از رسانههای اجتماعی (فیسبوک و توئیتر) استفاده می کنند."
🔹همین یک جمله برای مدیران #بازاریابی کافی است تا از چند ماه قبل از رسیدن ماهی که در ظاهر یک فرصت عبادی است، به فکر باشند تا از قافله تبریکات و تبلیغات جا نمانده و شرکت خود را در راس این بازدید ها قرار دهند.
🔹ماه رمضان که از آن با صفت «مبارک» نیز یاد می شود، نهمین ماه قمری بوده که با شنیدن نام آن، چیزی که در اذهان عمومی خطور می نماید، روزه و شب زنده داری و مناجات و سحرخیزی و ازین دست مسائل است.
🔹کمتر کسی شاید به این بیاندیشد که ماه رمضان می تواند فرصتی برای بازاریابی کسب و کارها نیز باشد. با نگاهی به پیرامون خود، به وضوح در می یابیم که با نزدیک شدن این ماه، سیل #تبلیغات محیطی و مجازی، چشم نوازی کرده و هرکدام در تلاش اند تا محصول خود را (اعم از کالا یا خدمات) به نحوی به این ماه مرتبط سازند. این تلاش ها هم عمدتا منحصر در چند اِلمان «هلال ماه»، «فانوس»، «خرما»، «قرآن کریم»، «قوری عربی»، «توپ جنگی» می شوند.
🔹جالب تر اینجاست که شرکت هایی که اقدام به تبلیغ یا تبریک به مناسبت این ماه انجام می دهند، لزوما شرکت های اسلامی نیستند و بعضا محصولات آنها هم هیچ ارتباطی با ماه رمضان ندارد.
🔶 در خصوص اصل بهره گیری کسب و کارها از یک رویداد دینی و توحیدی، دو زاویه دید متفاوت زیر، قابل طرح است که در این سطور صرفا به بیان آنها اکتفا می شود:
1⃣ آنچه که در وهله اول بنظر می رسد این است که تصویر مثبت از ماه رمضان در متن جامعه، نمونه خوبی برای الگوسازی در مورد سایر مناسک و مناسبت های دینی است. #جایگاه_مثبت ماه رمضان (به عنوان یک مناسبت مذهبی) در جامعه موجب اقبال عمومی کسب و کارها به این مناسبت گردیده است. در واقع در یک چرخه و بازخور مثبت، نگاه ایجابی به ماه رمضان موجب این حجم از تبلیغات گردیده و همین گستره تبلیغاتی نیز به تصویر مثبت از این ماه را بهبود می بخشد. در این نگاه، سوال های از این قبیل مطرح می شود:
❓ آیا امکان تسری این پدیده به سایر رویدادهای مذهبی نیز وجود دارد؟
❓ برای مثال می توان برای مواردی مانند نماز، زکات، انفاق، حج و سایر مناسک مذهبی نیز، چنین پدیده ای را اجرا نمود؟
2⃣ اما از نگاهی دیگر باید گفت دنياي امروز، دنياي آكنده از "محرك - پاسخ"ها است. دنياي مشحون از پيدا كردن روزنههاي تحريكي جديد كه انسانها را مسحور كند و وادار به تصميم خريد نمايد. وجهه جديد بازاريابي، حتي از حريم جسماني و آفاقي آدمي گذر ميكند و با جسارت تمام به #حريم_روحاني و انفسي انسان پا ميگذارد و احساس شرمي هم در ميان نيست. در حقيقت، تمام ارزشهاي نهفته انساني، توحيدي و مقدس در حال انطباق كاربري، براي «حداكثرسازي سود» است. حال اين طرحها يا در قالب ارائه شعاري جذاب اما تو خالي است مثل تبريك يك مناسبت يا در فرم يك طرح كسب و كاري پيشرفته و شايد پيچيده (مثل طرحهاي شركتهاي تلفن همراه).
🔹 آنچه كه واضح است دستبرد به حريم و هويت ايامالله، آنها را بعضاً در حد يك پديده عادي بشري پائين ميآورد و از فر و شكوه آنها ميكاهد. يعني وقتي در يك تبليغ تلويزيوني، راديويي يا مطبوعاتي نام شركت يا بانكي است كه براي ارائه خدمات خود، دچار ايراد و نقص است يا براي رعايت حدود الهي، جسارت و تلاشي صورت نميدهد، اينجاست كه، آن واقعه را پائين آورده و دستخوش خواستهاي تجاري خود می کند. در این نگاه باید بدنبال پاسخی برای سوال های ذیل بود:
❓ اینکه آیا اصل استفاده از مناسبت های مذهبی چهت تبلیغات تجاری، پدیده ای صحیح و مطلوب است؟
❓ اینکه آیا یک کسب و کار، بدون باور و اعتقاد به یک پدیده توحیدی، به تبلیغ آن در جهت منافع خود بپردازد قابل قبول است؟
❓ تا کجا بازاریابی اجازه ورود و بازی دارد؟
❓ سناريوهاي درگير كردن مردمان براي پاسخ به محرك، تا كي و کجا ادامه دارد؟
❓ آيا حدود و اصولي براي مهار وجود دارد؟
✍ #سید_محمدحسین_میرهادی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 حکومتداری اثربخش
🔻 چگونه ظرفیت #حکومتداری_اثربخش را افزایش دهیم؟
🔶 مقدمه
✴️ اینکه سیستم حکومت داری جمهوری اسلامی را چگونه میتوان به سمت حکومتداریای اثربخش سوق داد، بر یک امر پیشینی استوار است که تا حل نشود، نمیتوان به سراغ مراحل بعدی رفت. همانطور که دان میگوید اگر خوب مسئله را نشناسیم در واقع به بیراهه رفتهایم و کل مسیر ارائه راهکارمان خطا خواهد رفت. بنابراین ابتدا باید تعیین کنیم مسئله چست و تا ندانیم مسئله چیست، دادن هر راهکاری بر پیچیدهتر شدن فضا خواهد افزود.
🔹 سوالی که پس از توجه دادن به مسئله و مسئلهیابی با آن مواجه میشویم، آن است که حال چگونه مسائل را بشانسیم. با توجه به اینکه مسئله امری ذهنی و در واقع به "فاصله بین وضع مطلوب و وضع موجود" تعریف میشود، چگونه بایستی به مسئله نزدیک شود. و به عبارت دیگر آن #ایدهآل ما در نسبت حکومتداری و یا آن ارزش بنیادین چیست که بتوان مسائل را به خوبی احصاء کرد.
🔹 برای یافتن حالت ایدهآل بایستی به عنوانِ سوال کمی بیشتر دقت کنیم: حکومتداری اثربخش. به نظر میرسد تامل در حکومت داری اثربخش ما به #حکومتداری_مقاوم (resilience) نزدیک میکند. اینکه چرا این امر را به عنوان ایدهآل مد نظر قرار میدهیم از دو بعد میتوان به آن توجه کرد؛ هم از بعد ارزشی و ناظر به فرهنگ و بافت جمهوری اسلامی ایران و هم ناظر به مسئلهشناسی و ریشه شناسی که در ادامه به هر دو اشاره میکنیم.
🔶 مقاومسازی ارزشی بنیادین
🔹 در مفاهیم دینی ما "قوام" "مقاومت" و دیگر از این واژهها که همگی از نظر ریشه به مفهوم مقاومت نزدیکاند، در نسبت حکومت و مردم بسیار پر کاربردند. حتی در سوره حدید خداوند به صراحت هدف از ارسال رسل را برپاداشتن قسط به وسیله مردم بیان میدارد که برپا داشتن در عربی با واژه "لیقوم" آمده که آن هم اشاره به مقاومسازی دارد. و به عبارتی هر جا که از قیام کردن و حرکت و #اصلاح سخن گفته میشود به نحوی بر استوار بودن و پایداری اشاره دارد.
🔹 از اینرو میتوان گفت یکی از ارزشها و مولفههای اصلی در فرهنگ دینی اسلامی ما فرهنگ مقاومسازی حکومت است و هرجا که این امر نباشد مورد تایید نیست. حتی در جایی خداوند رباخواری را موجب تزلزل و سستی جامعه میداند که نشان دهنده آن است که هر امری که از قوام و استواری حکومت و جامعه بکاهد مورد تایید دین و ارزشهای الهی نیست.
🔶 ریشهشناسی مسائل حکومتداری
🔹 توجه صرف به مسئله و مسئلهشناسی کفایت نمیکند. بلکه بایستی توجه خود را به ریشه مسائل و یا مسائل اصلی حکومتداری معطوف داریم. این مسائل اصلی و ریشهای هستند که مسئلهجنبال سلسله مسائل حکومتداری در جمهوری اسلامی هستند . باید در واقع برای آنها تدبیر کرده و حل مسئله کرد.
🔹 به نظر میرسد امروز در حوزههای مختلف اجتماعی ما از مسائل عمده و بزرگی رنج میبریم. مسائل ناظر به تحریم، مسائل ارزی، مسائل فساد، مسائل اخلاقی و عدم تبیعت از قانون و ... .
🔹 در نگاه اول ما همه اینها را مهم و حیاتی میدانیم اما بایستی به ریشه و اصل این مسائل توجه کنیم. به نظر میرسد ریشه و اصل همه این مسائل محکم نبودن و قوام نداشتن سیستم اداره حکومت در جمهوری اسلامی است. به عبارتی با فرض مقاوم و استوار بودن حکومتداری هیچ کدام از این مسائل محلی برای بروز و ظهور نداشته و یا در صورت بروز حکومت ظرفیت مناسب برای حل این مسائل را در اختیار دارد.
🔹 بنابراین با دو مقدمه پیشگفته به نظر میرسد اگر ما حکومت مقاومی داشته باشیم در واقع حکومتی اثربخشی خواهیم داشت. زیرا اولا بسیاری از مسائل ما به خاطر مقاوم نبودن حکومت است و در ثانی قوام و مقاوم سازی ارزشی بنیادین و حاکم در ارزشهای حکومت داری بومی ما میباشد.
🔶 آیا حکومت مقاوم، اثربخش نیز هست؟
🔹 توجه همزمان به نیاز به تغییر و همچنین ثبات برای مدیرت و جهت دادن رفتار، یک سوال اساسی در کشورداری است. وقتی ما میگویم حکومت اثربخش، به نظر میرسد حکومتی را مد نظر قرار داریم که به این دو سوال اساسی پاسخگو است. اما آیا حکومت مقاوم نسخه خوبی به این منظور هست یا خیر؟
🔹 باید دید منظور و تعریف ما از حکومت مقاوم چیست؟ هنگامی که از حکومت مقاوم سخن میگویم در واقع منظور حکومتداریای است که بر اساس شناخت ظرفیت های مردم، نهادها و بازیگران خصوصی برای مقابله با عدم اطمینانهای محیطی اقدام میکند. در واقع با ساخت و توجه و مدیریت صحیح ظرفیتهایی که در اختیار دارد، خود را در مقابل تهدیدها و عدم اطمینانها بیمه میکند. اما سوال آنجاست که رشد و توسعه چه میشود. آیا حکومت مقاوم رشد را نیز تضمین میکند و یا در واقع تنها در مقابل بحرانها سپر بلا فراهم میکند.
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇