eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
187 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
📄 گشایش پنجره‌ طرح تحول نظام سلامت 📌 قسمت یکم ✴️طرح در چهارساله اول دولت تدبیر امید به پشتوانه پژوهشی شش‌ماهه از ماه‌های نخستین 93 کلید خورد. این طرح به اذعان صاحب‌نظران و ذینفعان مختلف توانست توجه و تمرکز بالایی میان دولت‌مردان، احزاب سیاسی، کارگزاران بخش عمومی و بخش خصوصی و آحاد مردم به خود جلب کند. معنای این توجه بسیج شدن توجه سیاسی و بودجه‌ای به سمت این طرح است. این نقطه‌ای است که ذهن هر پرسشگری را به خود مشغول می‌کند. درحالی‌که کشور در و در زیر بار تحریم‌های سنگین بین‌المللی قرار دارد «چرا و چگونه طرح تحول نظام سلامت در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار می‌گیرد؟» 🔶بررسی بافت خط‌مشی گذاری سلامت در ج.ا. ایران: بافت و بستر نظام سلامت به‌طور حتم دچار گستردگی و پیچیدگی‌های فراوانی است که تشریح آن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. در این بخش مؤلفه‌هایی از این بخش اشاره می‌شود که می‌تواند فهم ما را از طرح تحول غنا بخشد. در هر بافت خط‌مشی می‌توان دو مؤلفه را از هم جدا کرد. بازیگران و قواعدی که بر آن بافت حکم‌فرماست. 🔹بازیگران: بازیگران در نظام سلامت بسیارند اما در پژوهشی که در این زمینه انجام‌شده است [1]، 14 ذینفع به نسبت سایرین برجسته‌تر شناخته شدند (با تمرکز بر طرح تحول نظام سلامت). از میان این 14 تا شش ذینفع به نسبت سایرین از اهمیت بالاتری (رهبری و قدرت بالاتر) برخوردار هستند: (1) ، (2) دانشگاه‌های علوم پزشکی، (3) کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، (4) بیمارستان‌های خصوصی، (5) سازمان غذا و دارو (6) نظام پزشکی 🔹 قواعد: به‌طور حتم بر نظام سلامت قواعد متعددی، حاکم هستند. قاعده در اینجا اعم از قواعد رسمی و غیررسمی است. ازجمله قواعد مهمی که به نظر می‌رسد در تعیین هویت طرح تحول حائر اهمیت است، بر بهداشت و پیشگیری است. تمرکز بر بهداشت و پیشگیری که در وزارت دکتر مرندی از اولویت روشنی برخوردار شده بود با سرکار آمدن دکتر فاضل (رئیس فعلی نظام پزشکی) چرخشی روشن کرد و تا به امروز این اولویت رعایت می‌شود. از دیگر قواعد «پزشک را محور سلامتی دانستن است» که از آن به یاد می‌شود. به نظر می‌رسد پشتوانه پزشک سالاری این تفکر است که پزشک محور سلامتی بوده و از جایگاه مقدسی برخوردار است. توجه به این قاعده است که اکثر مسئولین و کارگزاران سلامت پزشک هستند و همچنین محور بیشتر طرح‌های تدوین و اجراشده پزشک هست. 🔹 جمع‌بندی: از ترکیب قواعد و بازیگران نکات قابل‌توجهی به دست می‌آید. قواعد را بازیگران خلق می‌کنند و نظام قدرتشان از آن حمایت می‌کند. 6 بازیگر مهم نام‌برده شده درواقع پشتیبان و مجری این قواعد و تدوین‌کننده و اجراکننده طرح‌ها و برنامه‌هایی هستند که این قواعد و امثال آن‌ها را تقویت کنند. ❇️❇️❇️ ادامه دارد ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 🔘 پی نوشت: 1️⃣ مدلسازی تعاملات دولت با ذینفعان کلیدی حوزه سلامت: پژوهشی بر مبنای تحلیل ذینفع (1395). دانایی فرد، حسن؛ ایزدبخش، حمید. دانشگاه امام صادق علیه اسلام. ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄تمام الفقاهه 🔘چند خط درباره آیت اللهِ شهید، محمدباقر صدر 1️⃣حیات و شخصیت ✴️«» دقیق ترین خطابی است که می توان برای آیت الله شهید سیدمحمدباقر صدر به کار برد. تجمیع کمالات مادی و غیبی از این اسطوره دوران شخصیتی را ساخت که نقطه عطفی در حیات دینی عصرمعاصر محسوب می گردد. خوض در علوم مختلف اسلامی استعمال لقب علامه را بر ایشان میسور نمود چه اینکه علاوه بر «تسلط»، ورود خویش را با «نوآوری» های قابل توجهی در آن عرصه همراه می نمود. از معدود عالمان دینی است که به تصریح خویش تا قبل از سن بلوغ به مقام اجتهاد نائل آمده و از کسی تقلید نکرده است. مبتنی بر همین استعداد وافر علمی در سن 11 سالگی اولین قلم فرسایی در علومی مانند منطق و اصول را آغاز نموده و در عنفوان جوانی و سن 28 سالگی درس خارج اصول و در سن 31 سالگی خارج فقه خود را آغاز می نمود. 2️⃣فعالیت های سیاسی و اجتماعی 🔹جامعیت کمالات در چنین شخصیتی نیز موجب شد برخلاف آنچه عموماً در اعصار و امصار علمی دیده می شود، شهید صدر علاوه بر پیشروبودن در حوزه علم و دانش، سرآمد فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیز باشد. از تأسیس و و تشکل های سیاسی – مذهبی و فرهنگی تا تصمیم قاطع برای «» علیه حاکمیت طاغوت از جمله ابعاد ویژه حیات این عالم دینی است. @Rushdisu 🔹این ویژگی موجب شد تا ایشان همچون بسیاری از اندیشه ورزان در فضای انتزاعی و ناظر به هیجانات ذهنی و نیازهای متوهم دست به تولید محتوا و اثر نیازد بلکه آراء و انظار خود را ناظر به حیات واقعی مردم منتشر نماید. برخی از مسئولیت ها و فعالیت های سیاسی شهید صدر عبارتند از: ▪️جماعة العلماء 🔹علمایی هم چون شیخ مرتضی آل یاسین، سید اسماعیل صدر، شیخ حسین همدانی، سید محمد جمال هاشمی، شیخ محمدطاهر آل شیخ راضی، شیخ محمدتقی جواهری و سید محمد تقی بحرالعلوم و آیت الله شهید سید محمد باقر صدر با حمایت مرجع تقلید آن عصر، حضرت آیت الله العظمی محسن حکیم درجهت اصلاح جریان های شیعی و حفظ جوانان از دام های اعتقادی کمونیست و سوسیالیست به تأسیس این حزب همت گماشتند. بسیاری از مقالات و یادداشت های تحلیلی و علمی شهید صدر در مجله «الاضواء الاسلامیة» از طرف به مثابه یک جریان نواندیش دینی منتشر می شد. ▪️حزب الدعوه الاسلامیه 🔹با مدیریت و رهبری شهید صدر و همکاری برخی شاگردان ایشان پس از قیام عبدالکریم قاسم علیه حکومت پادشاهی و باز شدن فضای سیاسی در عراق تأسیس شد. لذا امیدها برای تشکیل یک در این شرایط موجب شد تا شهید صدر و همفکرانش در این مقطع تاریخی برای اولین بار اولین متن شبه «قانون اساسی» از قلم علمای امامیه را به نگارش درآورند. در این اساسنامه مراحل چهارگانه ای تا تشکیل حکومت اسلامی بیان شده است. در برخی مفاد این اساسنامه نیز آراء فقهی کاملاً متفاوتی نسبت به آراء مشهور فقهای امامیه دیده می شود. ▪️مدرسه علوم اسلامی: 🔹این حوزه علمیه توسط مرجع تقلید مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم تأسیس شد. شهید صدر از طریق برخی شاگردان خویش بر این حوزه نظارت و مدیریت داشت. @Rushdisu ▪️دانشکده اصول الدین 🔹اگرچه این دانشکده به طور صریح به استاد شهید منصوب نبود لیکن از نظارت ها و سرپرستی ایشان نیز بهره مند گردیده است. شهید صدر کتاب «المعالم الجدیدة فی علم الأصول» را به منظور تدریس در این دانشکده به قلم نگارش درآورد. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 3️⃣برخی نوآوری های علمی ▪️مسئله محور نمودن اندیشه ورزی دینی 🔹مصب نوآوری های علمی شهید را می توان در استخدام معارف دین در رفع نیازهای اجتماعی دانست. این هدف موجب تغییر در حوزه مبانی، روش ها و رویکردهای فهم دین توسط ایشان شد. لذا شهید صدر را اولین فقیه «» نامیده اند که همت خود را صرف کشف نظام واره های اجتماعی مبتنی بر دستگاه حکمت عملی و نظری دین نمود. نظریه هایی مانند تفسیر موضوعی دقیقاً مبتنی بر این رویکرد، از طرف ایشان ارائه شد. ▪️ارائه منطق الهیات میان رشتگی 🔹شهید صدر ثبوتاً و اثباتاً نشان داد علوم اسلامی خاصه دانش فقه، ظرفیت تلفیق درون ساختاری (مانند کلام،تفسیر و علوم قرآنی، اصول، منطق و فقه در نظریه های مالکیت، حق الطاعه، احتمالات، منطقة الفراغ، فقه النظریات، تفسیر موضوعی، منطق ذاتی و...) و برون ساختاری با علوم انسانی(مانند اقتصاد در اثر ارزشمند اقتصادنا و سیاست در نظریه های خلافت انسان و گواهی انبیاء و همچنین نظریه منطقه الفراغ و ...) را دارا می باشد. 🔹بسیاری از آراء و آثار دیگر ایشان علی رغم اینکه ظرفیت توسعه و تنقیح به مثابه یک نظریه مهم را دارا می باشد از طرف شهید به عنوان یک نظریه مطرح نشده است. موضوعاتی مانند، انسان شناسی فقهی، تکلیف اجتماعی، جامعه شناسی معرفت فقهی، عدالت اجتماعی. @Rushdisu 🔹همچنین برخی نظریات مانند «فهم اجتماعی از نصوص» که توسط اندیشمندان دیگری مطرح و پی ریزی شد، توسط شهید صدر مورد بازخوانی و توسعه قرار گرفت. تمامی این جهش های علمی در آراء صدر را می توان در کلان نظریه ی «» از دیدگاه ایشان مطرح نمود. ▪️رویکردهای تمدنی 🔹شهید صدر نه تنها نظریه پرداز حکومت اسلامی بود بلکه رویکرد جهانی و تمدنی نیز به اندیشه جامع اسلامی داشته و در نظریه پردازی های علمی خود لوازم چنین رویکردی را نیز تأمین می نمود. برای مثال ایشان را برای فقیهی که درصدد کشف نظام از درون منابع اسلامی است مطرح نموده و جواز عدول مجتهد از رأی اجتهادی خویش با هدف تنظیم استنباطی منسجم و هماهنگ صادر می نماید. خود ایشان در تدوین اقتصادنا به این روش پای بند بوده و طبق تصریح خود نظریات مطرح در آن را با اقتباس از نظریات مشروع و نه لزوماً موافق با رأی اجتهادی خویش گردآوری نموده است. بر همین اساس کتاب «البنک اللاربوی فی الاسلام» برای اجرا در دولت وقت کویت مورد استفاده قرار می گیرد و بر اساس همین اندیشه نیز شهید صدر در نگارش قانون اساسی پاکستان مبتنی بر منابع دین اسلام پیشنهاداتی را به سیاستمداران آنها مطرح می نماید. 4️⃣بایسته 🔹این سیاهه بیان گوشه ای از عظمت حقیقی وجود یکی از بارزترین شخصیت های تاریخ اسلام است. اگر چنین شخصیتی در برخی از ممالکت دور افتاده و تازه به دوران رسیده غربی ظهور یافته بود امروز جهان را مملو از تبیین و نشر اندیشه های وی کرده بودند. @Rushdisu 🔹متأسفانه شهید صدر نه در عصر خویش و نه در عصر کنونی که دوران گذار انقلاب اسلامی از تئوری های به بن بست رسیده غربی در اداره بشر است، شناخته شده نیست و هنوز اندیشه های بکر و ناب ایشان که ظرفیت ایجاد هزاران کرسی بحث و نظریه پردازی علمی، تولید محتوای آموزشی و پژوهشی، دوره و مدارس مطالعاتی کوتاه مدت، ایجاد رشته های دانشگاهی و تربیت متخصصان و مراجع «نظام اندیشه شهید صدر» را دارا می باشد، در پستوخانه هایِ غفلتِ اهالی دانش جا مانده است. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 غریبِ حاضر ☑️ روایتی کوتاه از هم نفسی با به زبان استاد 🗓 به مناسبت 🎞 ➖➖➖➖➖ 🌐 @Rushdisu
🔔🔔🔔| #مرکز_رشد را در فضای مجازی دنبال کنید! ✔️سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu ✔️تلگرام ↙️ ✅ t.me/Rushdisu ✔️آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu ✔️اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushdisu ➖➖➖➖➖ 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 ساختاری برای عدم حمایت از کالای ایرانی ✴️ شهر نوگالس نمونه‌ای از یک تجربه طبیعی در است. «بخش شمالی» این شهر در آریزونای آمریکا قرار می‌گیرد و «بخش جنوبی» آن در مکزیک. قسمت آمریکایی، دارای سطح درآمد بیشتر و امید به زندگی بالاتر، اما بخش جنوبی آن دارای جرم و فساد بیشتر و مرگ و میر بالاتر است. در حالی که محیط جغرافیای در هر دو طرف حصار یکسان و جمعیت نیز از قومیت واحدی برخوردار است، اما چرا اوضاع در دو طرف کاملاً با هم فرق می‌کند؟ 🔹به اعتقاد دارون اعجم‌اوغلو و جیمز رابینسون وضعیت کشورهایی مانند کره‌ شمالی و جنوبی، یا مناطق شمالی و جنوبی ایتالیا و البته مهم‌تر از همه شهر نوگالس نشان می‌دهد که تفاوت‌های قومی و نژادی، جغرافیایی، فرهنگی و … نمی‌تواند توضیح‌ دهنده شکافی باشد که بین کشورهای فقیر و غنی نه تنها وجود دارد که مرتباً هم در حال گسترش است. پس تفاوت سطح رفاه و وضعیت اقتصادی کشورها در چیست؟ @Rushdisu 🔸از آنجایی که نهادها بر رفتار‌ها و انگیزه‌ها در زندگی واقعی اثرگذار هستند می‌توانند باعث موفقیت یا ناکامی کشور‌ها و ملت‌ها بشوند. به اعتقاد آنها، وضعیت «نهادهای اقتصادی، سیاسی» کشورها نه تنها توسعه یا عقب‌ ماندگی آنان را رقم می‌زند بلکه می‌تواند کشوری را که سال‌ها ثروتمند و در حال پیشرفت و یا پیشرفته بوده در طی مدتی نسبتاً کوتاه فقیر کند و بالعکس. عجم‌اوغلو و رابینسون، نهادهای اقتصادی سیاسی جوامع را به‌طور کل و صرف نظر از زمان و مکان به دو دسته و تقسیم می‌کنند. نهادهای فراگیر که موجب پیشرفت می‌شوند، اجازه مشارکت سیاسی اجتماعی به اکثریت مردم را می‌دهند و همه افراد جامعه به فراخور تمایل، توانائی و موقعیت خود می‌توانند «مسئولیتی» داشته باشند؛ علاوه بر اینکه این مشارکت باعث ایجاد حقوق اولیه‌ای مانند حق مالکیت و ایجاد کسب و کار و … برای مردم می‌شود. وضعیت در مورد نهادهای بهره‌کش برعکس است، این نهادها تنها توسط «عده محدودی» اداره می‌شوند و تنها به همان عده هم اجازه مشارکت در جامعه داده می‌شود و این نهادها مانع توسعه و پیشرفت هستند. 🔹کشورها به لحاظ موفقیت اقتصادی با هم متفاوت هستند و دلیل این مسئله نیز نهادهای متفاوت، قوانین تأثیرگذار بر کارکرد اقتصاد و انگیزه‌هایی است که برای مردم به وجود می‌آیند. نهادهای اقتصادی فراگیر نهادهایی هستند که امکان و فرصت مشارکت را توسط توده‌های گسترده مردم در فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌کنند و از استعدادها و مهارت‌های آن‌ها بهترین استفاده را برده و به افراد این امکان را می‌دهند تا انتخاب‌هایی را بر اساس تمایلات خود انجام بدهند. نهادهای اقتصادی فراگیر نیازمند حقوق مالکیت امن و فرصت‌های اقتصادی نه تنها برای گروه نخبه و سرآمد جامعه بلکه برای "" خواهد بود. نهادهای بهره کشانه اساساً کارکردهای کاملاً متضاد و متقابل با نهادهای فراگیر دارند، چرا که با این هدف طراحی شدند تا درآمد‌ها و ثروت را از یک قشر و یا بخشی از جامعه "" بیرون بکشند و آن را استخراج کنند. @Rushdisu 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔸همه نهادهای اقتصادی توسط ایجاد می‌شود، در کره شمالی این نهاد با فشار از طریق کمونیست‌ها به مردم "تحمیل" شد و در آمریکای لاتین این سیستم توسط اسپانیایی‌ها؛ اما در کره جنوبی افراد مختلف «با انگیزه‌ها و تمایلات مختلف» توانسته‌اند تصمیماتی را در حوزه نهادسازی جامعه بگیرند؛ به عبارت بهتر کشور کره جنوبی از سیاست متفاوتی برخوردار بوده است. @Rushdisu 🔹نهادهای سیاسی یک جامعه تعیین کننده کلیدی در نتایج این بازی بزرگ هستند. این‌ نهادها در واقع هستند که انگیزه‌ها را در سیاست مدیریت می‌کنند و می‌توانند مشخص کنند که چگونه انتخاب شود و کدام بخش‌هایی از دولت حق چه کاری را خواهد داشت. نهادی‌های سیاسی معلوم می‌کنند که چه کسی در جامعه قدرت را به دست می‌گیرد و با چه اهدافی این قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر توزیع قدرت غیر محدود باشد نهاد‌های سیاسی نیز تمامیت خواه می‌شوند. 🔹هم‌افزایی بسیار بالایی میان نهاد‌های اقتصادی سیاسی و اقتصادی وجود دارد. نهادهای سیاسی و اقتصادی بهره کشانه قدرت را در دست گروه اندکی از افراد در جامعه محدود می‌کند و محدودیت‌های کمی را نیز در اعمال قدرت از آن‌ها اعمال می‌نمایند. نهادهای اقتصادی نیز توسط این گروه اندک نهاد دهی می‌شود و به این ترتیب منافع اقشار مختلف جامعه به نفع آن‌ها استخراج می‌گردد. @Rushdisu 🔹به این ترتیب سیاست های انبساطی و انقباضی آقای روحانی برای تقویت و اشتغال‌زایی ناشی از آن از طریق اعطای وام خرید خودرو به مردم (که این شرکت را به حیات خلوتی برای دولتی‌ها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب تبدیل می‌کند و موجب سرازیر شدن سرمایه طبقه کارگر به طبقه حاکم می‌گردد)، دختران مظلوم وزیر در امر صادرات و واردات (در حالی که عامه مردم چنین فرصت و موقعیتی ندارند و نیز واردات بی‌رویه فرصت رشد صنایع کوچک و تازه متولد شده را می‌گیرد)، سیاست‌های پولی-مالی بانک مرکزی با نرخ‌های بی‌نظیر جهانی در سود و ربا (که موجب به استثمار کشیدن قشر ضعیف گردیده و سرمایه آنها برای خرید کالای ایرانی را از بین می‌برد)، دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری (که در دولت «آقای» روحانی استارت زده شد) و دیگر موارد این چنینی تماماً مصداق نهادهای بهره‌کش می‌باشند که دسترسی به فرصت‌های اقتصادی را برای قشر خاصی از جامعه که همان نخبگان اجرایی هستند و کالای ایرانی را در شأن خود نمی‌دانند مجاز می‌شمارد. 🔹حمایت از تولید داخلی، مفهومی فراتر از خرید کالای ایرانی، نصب بنر و برگزاری همایش‌های مربوطه دارد. نهادینه‌سازی و جاانداختن نهادهای فراگیر و مبارزه با نهادهای بهره‌کش، همان ارزش بنیادینی هستند که سیاست‌های دولتی برای تحقق شعار مذکور باید پیرامون آن شکل بگیرند. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ♦️کانال تخصصی نُونِگری ( با مسئولیت جناب آقای صادقی کیا) ➡️ https://t.me/Nonegari ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
4_5927083782199837511.wma
3.35M
🎙 نماز اول وقت ☑️ روایتی از آداب نماز به زبان سرلشگر (فرمانده سابق ارتش) 🗓 به مناسبت 🎞 ➖➖➖➖➖ 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄تصویرسازی سیاسیون بر اساس متد بی پدر مادری ✴️ ، تبعیت از بادهای موسمی یا بازی در رُل‌های مختلف در عرصه‌ی سیاست، مدل رایج سیاست‌ ورزی امروز کشور ماست. تفاوتی هم میان جناح‌ها و گروه‌های سیاسی وجود ندارد. هیچ کدام بهره‌ی کمتری نسبت به دیگری از این سبک و مشی ندارند. مرور نمونه‌های متفاوتی از دو جناح اصلی در عرصه سیاسی ایران نشان می‌دهد، اتخاذ چنین مشی و روشی، برای و نتایج یکسانی به همراه نداشته است. 🔹هم افراد و هم احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب، با استفاده‌ی مناسب از فاصله‌ی خود با حاکمیت و عدم پای‌بندی به اصول از یک سو و بهره‌گیری به هنگام از تاکتیک برهم‌زدن بازی رقیب و انداختن و نگه داشتن توپ در زمین او از سوی دیگر، نه تنها هزینه‌های رنگ به رنگ شدن خود در سیاست را نپرداخته‌ که بخش مهمی از آن را به دوش رقیب خسته و خفته خود وانهاده‌اند. @Rushdisu 🔹در مقابل، ‌ چه در سطح افراد و چه در سطح احزاب و تشکل‌ها، هیچ‌گاه نتیجه درخور و مناسبی از این سیاست ندیده‌اند. آنها ناتوان از بارکردن هزینه تلوّن خود بر دوش رقیب، غالبا هزینه شکست‌های خود را از جیب نظام پرداخت کرده‌اند. نگاهی به انتخابات‌های پس از دوم خرداد نشان می‌دهد، اصولگرایان در دو دهه‌ی اخیر بخش مهمی از سرمایه اجتماعی خود را در چنین قماری باخته‌اند. 🔹علت این تفاوت را باید در مبانی اندیشه‌ای این دو جناح جُست. از سویی اصلاح طلبان بر مبنای اندیشه لیبرال خود، هیچگاه چارچوب معین یا خط قرمز مشخصی پیش پای اقدامات خود ندیده‌اند. تجلی عینی این مشی سیاست ورزی در قامت محبوبترین چهره‌ی این جناح به خوبی نمایان است. زاویه با حاکمیت و بازی نادرست رقیب اصولگرا، از دیگر علل کامیابی اصلاحات در ورای این سبک سیاست ورزی است. از سوی دیگر، علت عدم کامیابی اصولگرایان نیز به مبانی اندیشه‌ای آنها باز می‌گردد. زیرا سیاست چند چهرگی عملا نقضِ است. بسیاری از سیاست ورزان اصولگرا در این سال‌ها اصول بنیادین خود را زیر پا نهاده و از این نظر در میان افکار عمومی شخصیت‌های محبوبی نبوده‌اند.@Rushdisu 🔹جدیدترین نمونه‌ی این سلوک سیاسی در رفتارهای یکسال اخیر یکی از چهره‌های جوان‌تر و جویای نام و مقام این جناح به چشم می‌خورد. او با ارائه تصویری شلوغ -گاهی نشست و برخاست با طیف متنوع و پراکنده‌ای از افراد با اندیشه‌ها و سطوح سیاست‌ ورزی مختلف، گاهی زیر سوال بردن گذشته خود، گاهی جای خالی دادن از مسئولیت‌های سابق در موقعیت لاحق و اخیرا با انکار ‌ بودن خود- سعی در ترسیم چهره‌ای جدید از خویشتن دارد. تلاشی تجربه شده با نتایجی قابل حدس. 🔹این آش آن‌قدر شور شده است که دی ماه گذشته، رهبر معظم انقلاب در نقد مشی برخی سیاسیون در نا امید کردن مردم از جمهوری اسلامی فرمودند: « ...دین اینها سیاسی است، بجای اینکه سیاستشان دینی باشد؛ دینشان سیاسی‌ کاری است.» ایشان این شیوه را تجسم بی تقوایی و مطلوب دشمن دانسته و در بیانی صریح‌تر از هر زمان، رنگ به رنگ شدن سیاسیون در جمهوری اسلامی را به باد انتقاد گرفتند؛ «کسانی که زمانی تمام امکانات مدیریّتی کشور در اختیار اینها بوده یا هنوز هست، اینها دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند و موضع بگیرند؛ باید موضع مسئولانه بگیرند و پاسخگو باشند.» رهبر انقلاب در جمع بندی این مسأله با بیان تفاوت انقلابی گری و انقلابی نمایی، انقلابی گری را کاری سخت بر شمرده که لازمه آن پایبندی به اصول و تدین است. 🔹تاریخ چهل ساله انقلاب نمونه‌های فراوانی از این جنس را به خود دیده است. سیاست مدارانی که در مسیر انقلابی گری، انقلابی نما از آب در آمده، یا در لباس و آزادی، دفعتا تئوریسین دیکتاتوری و ریاست جمهوری مادام العمر شده‌اند؛ یا آنهایی که به بهانه همراهی امام راه جماران را گرفته و برای همراه نشدن با رهبری هنوز از جماران بر نگشته‌اند؛ یا پشیمانانی از گذشته خود که لباس سربازی و خدمت و روحانیت را از تن به در آورده و رخت دامادی عروس سیاست به تن کرده‌اند؛ یا نخبگان و خواصی که نیمی از عمر خود را به تدوین و تبلیغ یک نظریه علمی پرداخته و در نیم دیگر به نقد و تخریب و تمسخر نیمه اول خود نشستند. به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی «ما در این چهل پنجاه سالِ بعد از شروع نهضت امام چه چیزها دیدیم! بالارفتن‌ها، پایین‌آمدن‌ها؛ تُندی‌ها، کُندی‌ها؛ افراط‌ها، تفریط‌ها؛ چیزهای عجیبی دیدیم در این مدّت!» ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu