.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: چهارصد و هفتاد و چهار
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﺳﺨﻦ ﻣﻮﻟﻒ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻋﻤﺮﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ، ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻭ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺫﺍﺗﻲ ﻭ ﺭﻭﺣﻴﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ (ﻋﻤﺮﻭﺑﻦ ﻋﺎﺹ)، ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻧﺒﻮﺕ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺎ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻓﺘﻨﻪﻫﺎ ﺑﭙﺎ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻗﺒﺎﺋﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺑﺎﺯﺍﺩﻩ ﻫﻨﺪ ﺟﮕﺮﺧﻮﺍﺭ، ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﺣﻖ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺣﻖ ﭘﻴﻮﺳﺖ، ﻭ ﺁﻧﻬﻤﻪ ﻧﻴﺮﻧﮕﻬﺎ ﻭ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺟﻮﺋﻴﻬﺎ ﻛﻪ ﻧﻤﻮﺩ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻋﻤﺮ ﻧﻨﮕﻴﻨﺶ ﺑﺴﺮ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺴﺘﺘﺮﻳﻦ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﻣﺮﮔﺶ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺑﻨﻴﺎﻥ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺧﺮﺍﺏ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﺟﺎﻣﺶ ﺩﺭ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺩﻭﺯﺥ، ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺮﺍﺭﻩﻫﺎﻱ ﺁﺗﺶ ﮔﺸﺖ ﻭ ﻗﻴﺪﻫﺎﻱ ﺁﻫﻨﻴﻦ ﻭ ﺁﺗﺸﻴﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﮔﺮﻓﺖ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ، ﻭﺿﻊ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﻃﻮﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺯﻧﺪﮔﻴﺶ ﺁﻧﭽﻪ ﻫﺴﺖ ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺷﺮﺣﺶ ﮔﺬﺷﺖ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺛﻨﺎﺋﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻭ ﻧﻪ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﺗﺎ ﻣﺎﻳﻪ ﻣﺒﺎﻫﺎﺕ ﺍﻭ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﺻﺎﻑ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻫﻤﻘﻄﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻫﻤﻔﻜﺮﺍﻥ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺭﺳﺎﻟﺘﻨﺪ،
[ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 279]
ﻭ ﺑﺎ ﺣﻘﺎﺋﻖ ﻗﻄﻌﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺫﻛﺮ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ، ﺑﻴﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ
ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺭﻭﺩ ﺟﺎﺋﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺳﺎﺧﺘﮕﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺤﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺳﺎﺯﺩ، ﺧﺎﺻﻪ ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﻭ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﻧﺎﭘﺎﻙ ﻭ ﺑﺪﺍﻧﺪﻳﺶ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﮕﻴﺰﺵ ﺑﺎﻃﻞ ﻛﻮﺷﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺍﻭ (ﻋﻤﺮﻭ) ﺩﺭ ﻏﺰﻭﻩ " ﺫﺍﺕ ﺍﻟﺴﻠﺎﺳﻞ "، ﻫﻴﭻ ﺳﻮﺩﻱ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﺎﻳﺪ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻓﻀﻴﻠﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﭼﻪ، ﺑﺎ ﺩﻟﺎﺋﻞ ﻗﻄﻌﻲ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﻴﺶ، ﺗﻈﺎﻫﺮ ﺑﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻛﻔﺮ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﻃﻦ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻗﻲ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ، ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﻱ ﺑﺎﻃﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﺑﺎﺯ ﻣﻲﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺣﻜﻢ ﻇﻮﺍﻫﺮﺷﺎﻥ، ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﻲﻓﺮﻣﻮﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﻩ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﺑﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﮔﺮﺍﺋﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﻱ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﻭ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﺩﺭﻭﻧﻲ ﺁﻧﻬﺎ (ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ) ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﻭﺷﻬﺎﺋﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﺳﻴﺮ ﻗﻬﻘﺮﺍﺋﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﭘﻴﺶ ﻣﻲﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﻟﺬﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮﻡ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺮ ﻇﻮﺍﻫﺮﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎﻣﻌﺎﺷﺎﺕ ﻣﻲﻓﺮﻣﻮﺩ ﺗﺎ ﺷﺎﻳﺪ ﺗﺪﺭﻳﺠﺎ ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺟﺎﺋﻲ ﺩﺭ ﻗﻠﻮﺏ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ
ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﻭﺋﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭﺍﻗﻒ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ: ﻭ ﻣﻦ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﻤﺪﻳﻨﻪ ﻣﺮﺩﻭﺍ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕ... ﻭ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻳﺎﺕ، ﻣﻨﺘﻬﺎ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺣﺎﻝ ﺭﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻭ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺁﻧﻬﺎ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2