✳️ محدوده شریعت
✔️ درس خارج فقه استاد علیدوست
1399/9/16
🔹...
برخی معتقدند که شارع {در حیطه مثلاً معاملات} خطوط کلّی را بیان کرده و یا این که اگر مطلبی هم در این خصوص آمده، از حیث
آراء محموده بوده و
الزامِ شرعی برای همه زمانها و مکانها ندارد. خدا رحمت کند
آقای معرفت را که در یکی از مصاحبه ها (فصلنامه نقد و نظر شماره 1) در اینباره میگوید
ما در معاملات یک «لا تَظلمون» داریم و یکی هم «لا تُظلمون...» تمام! در واقع شارع چند پارادایم را مطرح کرده است.
🔸
مرحوم دکتر مهدی حائری -برادر آقا مرتضی و پسر آیت الله مؤسس {مرحوم آیت الله حائری یزدی)-
ایشان میگوید: حوزه معاملات، حوزه آرای محموده است، یا همان اصول تربیتی که در صلاحِ مجتمع دخالت دارد.
🔹 من خیلی معتقد به نوع نگاهی نیستم که همه چیز را به صدر اسلام برسانیم و بر اساس آن بخواهیم حکم صادر کنیم که پیغمبر چگونه اسیر میگرفتند، چه کار میکردند و... البته برداشت منفی از حرف من نشود!
واقعیت این است که برخی احکام به عقلای دوران واگذار شده است.
🔸 این قضیه توجه به عرف هر زمان در مشروطه هم بحثساز شد که عدهای
«مشروطهطلب» بودند و عدهای
«مشروعهخواه» و حتی این قضیه به صدر اسلام و دورانِ
فضل بن شاذان هم برمیگردد! یا
محمد بن ادریس شافعی و جالب هم این است که هنوز هم که هنوز است، این بحث وجود دارد. این که برخی معتقدند که ما چیزی منحصراً به نام
اقتصاد اسلامی و... نداریم و کل تأسیساتِ شارع به 20 مورد نمیرسد...
دقت: نگاه خودِ استاد علیدوست در مسأله،
میانه است، نه حداقلی که در حدّ «لا تَظلمون و لا تُظلمون» و نه حداکثری که هر رَطب و یابسی را بخواهیم از دین استخراج کنیم.
#فقه
@Nardebane_feghahat