بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: «عيد سعيد فطر ٢»         روز جمعه، ١۴٠٠/٠٢‌/٢۴ ✍️ مناسبت روز: بیست و چهارم اردیبهشت، یادآور صدور فتوای تاریخی تحریم توتون و تنباكو، از طرف حضرت آیت‌الله میرزای شیرازی (ره) مرجع عالیقدر شیعه، پرچمدار علم و عمل، و مرد سیاست و دیانت است؛ پیام کوتاهی که سبب اتحاد ملت ایران و قطع سلطه‌ی بیگانگان بر ثروت ملی این سرزمین شد! متن فتوای تاریخی میرزای شیرازی، بدین شرح بود: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ الیوم استعمال تنباکو و توتون بأی نحو کان، در حُکم محاربه با امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه) است. الاحقر ــ محمدحسن الحسینی». بازاریان و مردم متدین ایران، پس از شنیدن فتوای مرجعیت، در قیامی هماهنگ و یكپارچه، تمامی توتون ها را آتش زدند و حتی در دربار و اندرونی ناصرالدین شاه نیز تمام قلیان ها شكسته شد! و بالاخره شاه، مجبور به لغو امتیاز تنباکو گردید و این پیروزی، اقتدار و نقش روحانیت در ایران و نفوذ مرجعیت شیعه را نمایان ساخت! لذا با یادآوری و گرامیداشت این روز، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ ✍️همانطور که مستحضرید امروز بنابر نظر برخی از مراجع عظام تقلید، روز عید فطر، اعلام گردیده است که این موضوع، ما را بر آن داشت تا در این رابطه‌، باز هم سخن بگوییم! در شریعت مقدّس اسلام بسیاری از وظایف و عباداتِ فردی و اجتماعیِ مسلمانان بر اساس ماه‌های قمری است، و تشخیص آغاز و انجام هر ماه قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال می باشد. مراسم بسیار مهم و اساسی حج، تعیین روز عرفه و عید قربان، آغاز ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر و ایام تاریخی مهم مانند: مبعث، غدیر، عاشورا و مهمتر از همه عید فطر، همگی وابسته به رؤیت هلال، هستند و حتی برخی وظایف مانند روزه عید فطر، مردّد بین محذورین است، که اگر روز آخر ماه رمضان باشد، روزه اش واجب و اگر روز اول ماه شوال باشد، روزه اش حرام است! به همین دلیل، رؤیت هلال، نقش اساسی و تأثیر گسترده‌ای در اجرای صحیح احکام دینی دارد! ✍️ البته همانطور که در روزبرگ دیروز گفتیم بر اساس مبانی فقهی، اختلافات موجود، امری عادی و بدیهی است! اما گذشته از جنبه های شرعیِ فردی، که انسان مُکلَّف به تکلیف خود عمل کرده است، بالأخره این موضوع، خواه یا ناخواه، دارای بازتاب اجتماعی دوگانگی می‌گردد و زمینه سوءاستفاده مغرضان و جاهلان را فراهم نموده و حتی در برخی از مواقع به اعتقادات مسلمانان نیز ضربه می‌زند! ❓لذا سوال اینجاست، که با تمام دلایلی که گذشت، آیا راهی برای اتحاد نظر برای اعلام یک روز واحد به عنوان عید مسلمین، وجود ندارد؟! ✅ برای پاسخ به این پرسش، باید ابتدا بدانیم که طبق رساله های عملیه فقها، اول ماه بر اساس پنج چیز ثابت مى شود: 1️⃣ آنكه خود انسان ماه را ببیند؛ 2️⃣ عده‌اى كه از گفته آنان یقین پیدا می‌شود، بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزى كه به واسطه آن یقین پیدا شود؛ 3️⃣ دو مرد عادل بگویند كه در شب، ماه را دیده ایم، ولى اگر صفت ماه را برخلاف یكدیگر بگویند، اول ماه ثابت نمى شود؛ 4️⃣ سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن، اول ماه رمضان ثابت مى شود؛ 5️⃣ حاكم شرع، حُكم كند كه اول ماه است. ✍️ مسلماً در موارد فوق‌الذکر، آنچه که می‌تواند باعث اتفاق و اتحاد عمومی در زمان عید فطر گردد؛ تنها «حُکم حاکم شرع» است! البته برای روشن شدن بهتر این مسئله، ابتدا باید حدود و حوزه کاری مرجعیت تقلید و همچنین حاکمیت حکومت اسلامی را شناخت تا بتوان این موضوع را به خوبی تبیین نمود؛ لذا در این راستا، توجه به نکات زیر، ضروری است: 1️⃣ از نظر دین اسلام، اصول دین و مبادی استنباط، تقلیدی نیست و همچنین در ضروریات فقهی نیز تقلید معنایی ندارد! به طور مثال در اصل وجوب نماز، تقلید لازم نیست و موضوعات عُرفیه و عِلمیه نیز جای تقلید ندارد، و تنها در احکام فَرعیه و عَملیه، احتیاج به نظر و اجتهاد است که فردی که مجتهد نیست باید از فقیه و مجتهد جامع‌الشرایط، تبعیت نماید. 2️⃣ اَدِلّه وجوب تقلید از فقهاء ،از باب رجوع جاهل به عالِم است، که فقط در محدوده بیان احکام شرعی فقهی، اعتبار دارد و شامل موضوعات احکام نیست! زیرا تشخیص موضوع به عهده شخص مُکلف است و تقلید در آن جایز نیست، لذا در ثبوت رؤیت هلال که از موضوعات است، تقلید جایی ندارد! 3️⃣ در علم فقه، نظر فقیه و مرجع تقلید، از موارد و معیارهای اثبات رؤیت هلال ذکر نگردیده و آثار شرعی بر قول فقیه و مرجع تقلید (بما هو فقیه و مفتی) مُتُرَتِّب نشده است! ادامه دارد 👇👇👇