✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع:
«آیات المهدی ٢٢»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٢/٠۵
✍️ مناسبت روز:
امروز طبق تقویم شمسی، سالروز شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس در سال ١٣۵٩ است؛ حملهی برنامهریزی شده نظامی شیطان بزرگ، که بهوسیله جنود الهی به مفتضحانهترین صورت ممکن، شکست خورد و دانههای ریز شن، قدرت پوشالی استکبار جهانی را به همه نشان دارد!
این شکست بزرگ، که امام راحل، آن را «امداد جنودِ غیبىِ الهی» نامیدند؛ «وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والأرْضِ» (فتح/۴)،
یادآور حمله پیل سواران ابرهه به خانه کعبه، و شکست و نابودی آنها توسط سنگریزههای مرغان ابابیل؛ و همچنین یادآور امداد غیبی در جنگ احزاب، و آمدن طوفان، و قلع و قمع و شکست کفار بود! تا بار دیگر به همهی جهانیان اثبات نماید که دست خدا، بالاترین دستهاست: «يَدُاللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» ( فتح/١٠).
✍️ اما امروز، بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم میپردازیم:
💠 «هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»: «آيا جز اين انتظارى دارند كه قيامت ناگهان بهسراغشان آيد درحالىكه نمىفهمند؟!» (زخرف/۶۶)
این آیه در وصف حالِ غافلان بیخبری است که منکر قیامت بودند، ولی قیامت برای آنها به صورت ناگهانی و بدون آمادگی و خبر، رخ میدهد!
✍️ مفسرین «آیه ۶۶ سوره زخرف» را بر اساس روایات اهلبیت (ع) از «آیات المهدی» دانستهاند و آن را علاوه بر قیامت، به وقوع ناگهانی ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) تفسیر کردهاند! چنانچه در روایتی، زراره میگوید: از امام باقر (ع) دربارهی آیهی «هَل ینظُرُونَ إِلا السَّاعَةَ أَن تَأْتِیهُم بَغْتَةً» سؤال کردم! امام فرمودند: «منظور از این آیه، قیام حضرت قائم (عج) است که ناگهان بهسراغ مردم میآید!»: «... قَالَ هِیَ سَاعَة الْقَائِمِ (عج) تَأْتِیهِمْ بَغْتَة» (بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۶۴/ تفسیر البرهان)
امام زمان (عج) نیز در نامه (توقیع) خود به شیخ مفید (ره) در این رابطه فرمودند: «پس هر يك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از آنچه باعث ناپسندى و ناخشنودىِ ما میشود، بپرهيزد! چراكه امر قیام ما، ناگهانى و بىآمادگى است و در آن هنگام، توبه سودى نمىبخشد و پشيمانى از گناه، كسى را از عقوبت اعمالش رهايى نمىدهد!»: «فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ بِمَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ یَتَجَنَّبُ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِینَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا یُنْجِیهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَة» [الإحتجاج (للطبرسی)، ج٢، ص ۵٩۶].
✍️ اما چند نکته درباره آیه فوقالذکر:
1️⃣ وقوع «قيامت» ناگهانى است و زمان آن بر كسى معلوم نيست: «بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»
2️⃣ از آنجایی که این آیه بر زمان قیام امام زمان نیز تطبیق داده شده، روشن میشود، ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) نیز مانند قیامت، ناگهانی و غیر منتظره است، و کسی از زمان آن خبر ندارد!
3️⃣ طبق این آیه، «توقیت» و معلوم نمودن وقت برای ظهور و قیام قائم آل محمد (عج) باطل و کذب است! چنانچه در روایات متعدد از اهلبیت عصمت و طهارت (ع) آمده که «وقتگزاران برای ظهور دروغ میگویند»: «کَذَبَ الْوَقَّاتُون» (اصول کافی، ج١، ص٣۶٨)؛
البته گاهی شواهدی مبنی بر نزدیکی ظهور بیان میشود که به معنای ایجاد آمادگی برای ظهور است؛
4️⃣ از آنجا که ظهور و قیام حضرت ولیعصر (عج)، غیر منتظره است، منتظران باید هر لحظه آمادگی برای ظهور حضرت داشته باشند! چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «در ادبیّات نظامی یک چیزی داریم به نام «آمادهباش»؛ انتظار یعنی «آمادهباش»؛ انسان مؤمن و منتظر، آنکسی است که در حال «آمادهباش» است! اگر امام شما که مأمورِ به ایجاد عدالت و استقرار عدالت در کلّ جهان است، امروز ظهور بکند، باید من و شما آماده باشیم! این «آمادهباش» خیلی مهم است... انتظار به معنای بیصبری کردن و پا به زمین کوبیدن، و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند اینها نیست! انتظار یعنی باید دائم در حال «آمادهباش» باشیم...» (سخنان معظمله در ۱۳۹۶/۰۲/۲۰)
https://eitaa.com/ROOZBARG