🧐
تکلیف نماز و روزه جاهل به حکم طهارت🧐
⁉️متن سوال: الف) آیا طهارت تُرابیه در فرضی که مجوّز آن موجود نباشد، کفایت از طهارت مائيّه میکند؟
ب)در صورتی که مکلّف جاهل به احکام بوده (چه جاهل قاصر و چه جاهل مقصِّر) و تا مدتها به جای وضو و غسل، تیمّم کرده است؛ تکلیف او نسبت به نماز و روزههایی که در این مدت انجام داده چیست؟
پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰
💠
امام #خمینی (رحمة الله علیه)
الف) كفايت نميكند.
ب) نمازها باطل است.
💠
آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
ب) بسمه تعالي.كفايت نميكند و قضاي نماز و روزه واجب است و اگر جاهل مقصر بوده كفارة روزه نيز واجب است.
💠
امام #خامنهای (دام ظله العالی)
سؤال: در صورتي كه مكلف جاهل به احكام بوده و تا مدتها به جاي وضو و غسل، تيمم كرده است تكليف او نسبت به نماز و روزههايي كه در اين مدت انجام داده است، چيست؟
نمازها قضا دارند.
روزه ها قضا دارند.
💠
آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
الف)- كفايت نميكند.
ب) باسمه تعالی. فقط نمازها را باید قضا کند و اگر از روی جهل قصوری باشد، نیازی به قضای روزه ندارد.
💠 آیت الله
#شبیری (دام ظله العالی)
الف ) كفايت نمي كند.
ب).ب) نمازها را باید اعاده کند مگر این که در تنگی وقت تیمم کرده باشد و در روزه ها اگر سبب غسل جنابت بوده روزه های ماه رمضان را قضا کند مگر در تنگی قت تیمم کرده باشد و در قضای ماه رمضان در وسعت وقت باید اعاده کند و در ضیق وقت بنابر احتیاط واجب اعاده کند مگر در ضیق وقت تیمم کرده باشد.
اگر سبب غسل حیض و نفاس و غیره بوده در صورتی که جاهل مقصر بوده باید قضا کند مگر در روزه ای که وقت آن معین بوده و در تنگی وقت تیمم کرده که صحیح است. و اگر جاهل قاصر باشد روزه ی غیر ماه رمضان صحیح است ولی روزه ی ماه رمضان باطل است مگر در تنگی وقت تیمم کرده باشد. و اگر روزه معین نباشد.
💠
آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
الف) تيمم در صورتي صحيح است كه انسان نتواند وضو بگيرد يا غسل كند بنابراين اگر بدون عذر تيمم كند صحيح نيست.
ب) باسمه تعالي. بايد تدريجاً اعمال خود را قضا كند ولي كفاره ندارد.
💠
آیت الله #وحیدخراسانی (دام ظله العالی)
الف) خير، كفايت نمي كند.
ب) نمازها باطل است ـ ولی روزه ها دو صورت دارد: 1. اگر جاهل قاصر باشد قضا ندارد (هر روزه ای باشد) و اگر جاهل مقصر باشد در روزه ماه رمضان بنابر احتیاط واجب قضا دارد و در روزه قضاء ماه رمضان اگر تیمم بدل از غسل جنابت کرده روزه اش باطل است و اگر بدل از غسلهای دیگر (حیض و نفاس) باشد روزه اش باطل نیست و در روزه های غیر آن دو صحیح است.
🔅مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟
@tasvir12🌟
┗━💠💠🆔💠💠━