"بسم‌الله الرّحمن الرّحيم " 🌟پنجشنبه‌ها: اُنس با تفسیر قرآن🌟 🌺سوره مبارکه یاسین🌺 "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ " 🔸وَجَعَلۡنَا فِيهَا جَنَّـٰتࣲ مِّن نَّخِيلࣲ وَأَعۡنَٰبࣲ وَفَجَّرۡنَا فِيهَا مِنَ ٱلۡعُيُونِ [۳۴] و در آن بوستان‌هايى از درختان خرما و انگور قرار داديم، و در آن از چشمه‌هاى گوناگون روان ساختيم. 🌸《تفسیر آیه》 این آيه توضيح و تشريحى بر آيه قبل است و چگونگى حيات زمينهاى مرده را بيان مى‌كند، مى‌فرمايد:" ما در زمين باغهايى از نخلها و انگورها قرار داديم و چشمه‌هايى از آن بيرون فرستاديم " در آيه گذشته سخن از دانه‌هاى غذايى در ميان بود، اما در اينجا از ميوه‌هاى نيرو بخش و مغذى سخن مى‌گويد كه دو نمونه بارز و كامل آنها" خرما "و" انگور" است كه هر يك غذايى كامل محسوب مى‌شود. اين دو ميوه در تمام طول سال به صورت تازه يا خشك قابل نگهدارى و استفاده براى تغذيه است. " اعناب "جمع" عنب "و" نخيل "نيز - چنان كه راغب در مفردات مى‌گويد - جمع" نخل "است، اما با اين تفاوت كه" عنب "معمولا به خود " انگور "گفته مى‌شود، و به طور نادر به" درخت انگور "،ولى" نخل "اسم براى درخت است و ميوه آن" رطب "و" تمر " (خرماى تازه و خشك) نام دارد. بعضى معتقدند اين تفاوت تعبير كه در يك جا سخن از درخت مى‌گويد، و در جاى ديگر از ميوه، به خاطر آن است كه درخت نخل چنان كه معروف است همه چيزش قابل استفاده است، تنه آن، شاخه‌ها و برگهايش، همه مورد استفاده‌هاى مختلف مى‌باشد، و ميوه‌اش سرآمد همه اينها است، در حالى كه درخت انگور را معمولا براى ميوه‌اش مى‌خواهند و ساقه و شاخه و كنده آن مصرف زيادى ندارد. و اينكه هر دو به صيغه جمع آمده ممكن است اشاره به انواع مختلف اين دو ميوه بوده باشد چرا كه هر يك از آنها دهها نوع دارد، با ويژگيهاى مختلف و باب طبع همه و براى همه ذائقه‌ها! اين نكته نيز قابل توجه است كه در آيه قبل تنها تعبير به احياى زمينهاى مرده شده بود كه در قرآن مجيد معمولا با نزول باران همراه است، ولى در اين آيه سخن از چشمه‌هاى آب جارى به ميان آمده، زيرا براى بسيارى از زراعتها آب باران تنها كافى است، در حالى كه درختان ميوه معمولا نياز به آب جارى نيز دارند. " فجرنا "از ماده" تفجير "به معنى" ايجاد شكاف وسيع "است، و از آنجا كه چشمه‌ها با شكافته شدن زمين بيرون مى‌ريزند اين تعبير در مورد بيرون آمدن چشمه از زمين به كار رفته است . 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 لینک کانال👇 @deldadegan_yar_ghayeb