نگاهی کوتاه به عرفانهای کاذب هندی 🕉☯️☸️🔻 قسمت (پایانی) 3️⃣ 🔻 سای‏‌بابا 🔷 سوامی ساتیا سای‏‌بابا شخصیتی است که خود را تناسخ یافتۀ سای‏‌بابای شیردی می‏‌داند. وی که به تردستی و معجزات مشهور است توانست بسیاری را گرد خود جمع کند. 🔶 سای بابا نیز مانند دیگر ادیان هندی به تناسخ و کارما معتقد است. هر چند تلاش دارد تا تعالیم خود را با خدا همراه سازد اما خدایی که او می‌‏سازد مانند خدایان دیگری است که پندار بشر ساخته است. 🔷 او گاهی رفتار صحیح انسان را خدا قلمداد می‌‏کند [7] و گاه بر این باور است که انسان‏‌ها خود خدای خویش‏‌اند. از دیگر تعالیم او توجه به عالم درون است. 🔶 وی بر این باور است که اگر بر ذهن خود چیره شویم و درون خویش را به تسخیر درآوریم می‏‌توانیم کوه‌‏ها را نیز به حرکت واداریم.[8] 🔻 رام الله 🔷 این فرقه نیز کاملاً به مبانی آیین‌‏های هندی به‏‌ویژه تفکرات یوگا پایبند است. 🔶 چاکراها و نیروهای درونی نیز از مهم‌‏ترین تعالیم آن‏‌ها به شمار می‌‏رود. عشق و عشق‌ورزی نیز در این فرقه مورد تأکید قرار می‌‏گیرد. 🔷 از احترامات شدید رام‌‏الله نسبت به مسیح؟ می‌‏توان تأثیرات مسیحیت را در این فرقه استنباط کرد.[9] 🔻 کریشنا مورتی 🔷 اساس باورهای مورتی را تناسخ، کرمه، یوگا و اندیشه‌‏های روان‌‏شناختی تشکیل می‏‌دهد. کریشنا که برهمن زاده است، به خودشناسی و آزادی درون معتقد است. 🔶 او بر این باور است که درون یکایک عالمیان، رستاخیزی بزرگ همراه با صلح برپاست. او خودشناسی را موجب کم شدن آلام و رنج‌‏های روحی می‌‏دانست.[10] 🔻 یوگاناندا 🔷 وی نیز مانند دیگر مبدعین شبه‏‌آیین‌‏ها مدعی درون‌‏گرایی است و معتقد است می‏‌توان با گسترش دانش عینی و تجربیات درونی به ورای محدودیت‌‏های دانش تجربی دست یافت. 🔶 وی نیز توصیفات چندگانه‌‏ای درباره خداوند دارد و از همین روی دچار تضاد و تناقض شده است. 🔷 ادعای رؤیت خدا یکی از مراحلی است که خداباوری او را دچار تضاد نموده است. 🔶 حالاتی که او از ملاقات خود با خدا گزارش کرده به حالات بشر شبیه‌‏تر است تا خداوند.[11] 🔷 چند خدایی، تثلیث و ثنویت نیز بر باورهای یوگاناندا سایه افکنده است به‌‏گونه‌‏ای که او از برهما، ویشنو، شیوا و کالی نام برده و آن‌‏ها را در صف خدایان قرار می‌‏دهد.[12] ♦️ وی هنگامی که دربارۀ دین سخن می‌‏گوید به‏‌گونه‌‏ای است که اعتقاد به خدای ترس و وحشت در آن مشهود است؛ گو این‌‏که باورهای تایلور و فریزر در مورد منشأ دین درست است.[13] 🔻 پی‌نوشت: [1]. آفتاب و سایه‏‌ها، محمد تقی فعالی، نگرشی بر جریان‌‏های نوظهور معنویّت‌‏گرا، تهران، انتشارات نجم‏‌الهدی، 1388، ص 84- 111. [2]. نگرشی بر آراء و اندیشه‏‌های اشو، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 59. [3]. همان، ص 60. [4]. شورشی، اشو، ترجمه عبدالعلی براتی، تهران، نسیم دانش، 1383، ص 200. [5]. راز بزرگ، اشو، ترجمه روان کهریز، تهران، باغ نو، 1382، ص 135. [6]. همان، ص 147. [7]. عشق الهی را جلوه‏‌گر سازید، سای‏‌بابا، ساتیا، 1384، ترجمه پروین بیات، تهران، عصر روشن بینی، ص 18. [8]. تعلیمات ساتیا سای‌‏بابا(تعلیمات معنوی 6)، سای‏بابا، ترجمه رؤیا مصباحی محمدی، تهران، 1383، تعالیم حق، ص 26. [9]. نگرشی بر آراء و اندیشه‏‌های اشو، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 166. [10]. همان، ص 168-169. [11]. یوگاناندا، محمد تقی فعالی، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 75-82. [12]. سرگذشت یک یوگی، یوگاناندا، پارمهانسا، ترجمه گیتی خوش‌دل، نشر پیکان، تهران، 1383، ص 31-33. [13]. یوگاناندا، محمد تقی فعالی، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 91. برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به: سودای دین‌داری، عبدالحسین مشکانی سبزواری، قم، نشر صهبای یقین، ص 40. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2