فرقه های عجیب و جهان ماوراء
علم سحر و جادو در قرآن و حدیث 📚🧿 قسمت (چهارم) 4️⃣ سحر منشأ كفر: سحر و جادو از بدترين پديده هاى
علم سحر و جادو در قرآن و حدیث 📚🧿 قسمت (پنجم) 5️⃣ تفاوت سحر با معجزه: سحر، متكى به نيروى محدود انسانى است، ولى معجزه از قدرت بى پايان و لايزال الهى سرچشمه مى گيرد. سحر احتياج به تمرين و ممارست قبلى دارد ولى معجزه، احتياج به تمرين و تكرار ندارد. ساحر هرگز نمى تواند كار خارق العاده را طبق پيشنهاد مردم انجام دهد مگر اينكه به صورت تصادفى با كار او تطبيق كند، ولى پيامبران بارها و بارها، معجزات (پيشنهادى) مهمى را كه مردم حقطلب به عنوان سند نبوت مىخواستند، انجام می دادند. سحر، چون يك كار انحرافى است، طبعاً روحياتى هماهنگ آن مى خواهد و ساحران چون افرادى متقلب و حيله گر هستند از مطالعه و بررسى روحيات و اعمالشان خيلى زود مى توان شناخت درحالى كه اخلاص و پاكى انبياء، سندى است كه با اعجاز آنها درآميخته و اثر آن را مضاعف مى كند. پيامد سحر، شكست و گمراهى؛ و پيامد معجزه، رستگارى است(۳۱). معجزه، حق است ولى سحر، باطل. اعمال ساحران كارهايى است بى هدف، محدود و كم ارزش ولى معجزات پيامبران، اهداف روشن اصلاحى، انقلابى و تربيتى دارد(۳۲). توليدات ساحران در محدوده شعاع وجودى نفس پليد آنان است و از علم غيرصحيح نشأت گرفته، از اينرو مبتلا به نقايص است ولى ره آورد انبياء و اولياء در قلمرو هستى خارجى است كه از آگاهى هاى صحيح ناشى مى شود. از اينرو مبتلا به هيچگونه نقيصه اى نمى باشد. سحر، تنها تصرف در درون مسحور است و ساحر با كار خود در خيال بيننده اثر مى گذارد، آنگاه خيال بيننده در خود بيننده مؤثر می شود و در پى آن، اميد و نشاط يا هراس و غم و مانند آن به وجود مىآيد، اما معجزه تأثير در عالم خارج و تغيير واقعيت است، چنانكه چوبى حقيقتاً به اژدها تبديل مى شود يا سنگى واقعاً شكافته مى شود و از آن چشمه هاى آب مى جوشد(۳۳). سحر مطلبى است فكرى و قابل انتقال به ديگران درحالى كه معجزه راه فكرى معينى ندارد و از راه تعليم وتعلم، قابل انتقال به ديگران نيست. مثلاً كسى نمی تواند از پيامبرصلى الله عليه وآله ياد بگيرد كه چگونه ماه، شكافته مى شود(۳۴). سحر به دست غير معصوم ظاهر مى شود ولى معجزه قدرت الهى است كه به دست پيامبر و امام معصوم ظاهر مى شود(۳۵). ساحران، افراد دنياپرستى هستند كه اساس كارشان بر تحريف حقايق است در حاليكه دعوت انبياء و محتواى آن گواه بر صدق معجزات آنهاست(۳۶). ساحران به حكم كار و فنّشان كه جنبه انحرافى و اغفالگونه دارد، افرادى سودجو و منحرف هستند اما پيامبران مردمى حقطلب، دلسوز، پاكدل و پارسا هستند(۳۷) پی نوشت ها: ۳۱) تفسير نمونه/ ج ۱۳ / ص ۲۴۲ ۳۲) همان/ ج ۸ / ص ۳۵۸ ۳۳) تسنيم/ ج ۵ / ص ۶۹۹-۶۹۸ ۳۴) همان/ ص ۷۰۱ ۳۵) تفسير جامع/ ج ۱ / ص ۲۳۲ ۳۶) تفسير نمونه / ج ۱۶ / ص ۸۱ ۳۷) همان/ ج ۸ / ص ۳۵۹ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....