📌تصریح حضرت آقا مبنی بر ایدئولوژی داشتن اقتصاد 📎در اينجا يك مغالطه‏ اى وجود دارد، كه من براى شما جوانها عرض بكنم: چند تا فيلسوف‏ نماى غربى عنوان «ايدئولوژى‏زدائى» را مطرح كردند. مى‏بينيد گاهى در بعضى از اين مقالات روشنفكرى، عنوان «ايدئولوژى‏زدائى» مطرح مى‏شود: آقا جامعه را با ايدئولوژى نمى‏شود اداره كرد. چند تا فيلسوف يا فيلسوف‏ نماى غربى اين را گفته ‏اند؛ يك عده‏ اى هم اينجا طوطى‏ وار، بدون اينكه عمق اين حرف را درك كنند، بدون اينكه ابعاد اين حرف را بفهمند چيست، همان را تكرار كردند، باز هم تكرار مى‏كنند. هيچ ملتى كه داعيه‏ ى تمدن‏ سازى دارد، بدون ايدئولوژى نمى‏تواند حركت كند و تا امروز حركت نكرده است. هيچ ملتى بدون دارا بودن يك فكر و يك ايدئولوژى و يك مكتب نمى‏تواند تمدن‏ سازى كند. همين هائى كه امروز شما ملاحظه مى‏كنيد در دنيا تمدن مادى را به وجود آورده ‏اند، اينها با ايدئولوژى وارد شدند؛ صريح هم گفتند؛ گفتند ما كمونيستيم، گفتند ما كاپيتاليستيم، گفتند ما به اقتصاد سرمايه‏ دارى اعتقاد داريم؛ مطرح كردند، به آن اعتقاد ورزيدند، دنبالش كار كردند؛ البته زحماتى هم متحمل شدند، هزينه ‏اى هم بر دوش آنها گذاشته شد. بدون داشتن يك مكتب، بدون داشتن يك فكر و يك ايمان، و بدون تلاش براى آن و پرداختن هزينه‏ هاى آن، تمدن‏ سازى امكان ندارد. 🗓(23/ 07/ 1391) بيانات در ديدار جوانان استان خراسان شمالى‏ 📎علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاسته‌ی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانی‌ای وجود نداشته است؛ آنها آمده‌اند همین اقتصاد را، همین جامعه‌شناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیت‌شده و دانش‌آموخته‌ی خود را آنچنان بار می‌آورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. می‌بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او درباره‌ی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافته‌های علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمی‌آید. 🗓۱۳۸۹/۰۸/۰۲، بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم 📌غلط بودن اقتصاد لیبرالی 📎بزرگترین دلیل بر غلط بودن اقتصادِ به اصطلاح لیبرال همین حوادثی است که امروز در اروپا و به شکل دیگری در آمریکا وجود دارد. در میدان عمل و در عرصه‌ی تجربه، اقتصاد سرمایه‌داری نشان داد که غلط است، ناکام است. 🗓۱۳۹۲/۰۲/۰۷ بیانات در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید کشور 📌اقتصاد اسلامی؛ خط میانه اقتصاد سرمایه داری و اقتصاد سوسیالیسم 📎نويسندگان قانون اساسى و اصل 44، هم هوشمند بودند، هم منصف؛ به نظر بنده. ما با بيشتر اين‏ها از نزديك كار كرده بوديم. در محصول كار هم كه همين اصل 44، اصل 43 و اين‏هاست، كاملًا پيداست كه اين‏ها هم مردمان هوشمندى بودند، هم مردمان باانصافى بودند. اين‏ها آن چيزى را كه از نظرشان به شكل كلى درست هم هست، خط ميانه ‏ى بين اقتصاد سرمايه ‏دارى و اقتصاد سوسياليسم شناخته بودند و اين را در قالب آن سه محور اصلى مالكيت، در اصل 44 ريختند. 🗓(30/ 11/ 1385) بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار مسئولان اقتصادى و دست‏اندركاران اجراى اصل 44 قانون اساسى‏ پ.ن: ⚠️این سخنان را مقایسه کنید با حرف امثال مسعود نیلی که اقتصاد را یک علم تجربی مانند فیزیک و خالی از ایدئولوژی می دانند و منکر اقتصاد غربی یا شرقی هستند! این را هم اضافه کنید که متاسفانه بیشتر فضای دانشگاهی اقتصادی کشور، این نگاه علم تجربی بودن را به اقتصاد دارند! و خودت حدیث مفصل بخوان از این مجمل! @jebhetse