مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
💠این که می گوییم پیغمبران اشرف انسان‌ها هستند به خاطر روح منفوخ است و پیغمبر اکرم به خاطر شکوفایی روح منفوخ، اشرف پیغمبران است. ✅ به تعبیر دیگر معراجی که حضرت خاتم رفت (معراج یعنی همان توحید)، توحیدی را که حضرت خاتم پیدا کرد به صورتی که حتی حضرت جبرائیل که عقل کل عالم است دیگر با آن حضرت نتوانست حرکت بکند. آن حضرت تا جایی بالا رفت که صدای تسبیح خداوند تبارک و تعالی را شنید و بالاتر از آن. ✅ این صعود پیغمبر اکرم یعنی ⬅️ به معرفت رسیدن و این توحید، نصیب کسی نشد. ❗️ البته توهم نشود که این توحید نصیب پیغمبر اکرم شد به ما چه مربوط! ما امت او هستیم و همان توحید را می توانیم پیدا کنیم. ✅ آن جایی که پیغمبر اکرم قدم نهاده است امت هم می تواند قدم بگذارد. 🔰 معنی امت، همین است؛ یعنی اگر آن را امام و پیشوای خود قرار داد و در مسیر او حرکت کرد و اوامر او را اطاعت کرد و نواهی او را ترک کرد، مستحبات را به جا آورد مکروهات را ترک کرد، به همانی که پیغمبر رسیده است، به نزدیک آن می‌رسد ،نه این که نرسد. ♻️ مثل معلمی که درس می‌دهد، شاگرد خوبی که فهمید، خوب گوش داد، دقت کرد و دستور العمل‌های معلم را از جمله تمرین‌ها و سفارشات و توصیه‌هایی که دارد، را انجام داد ⬅️ قهراً روزی معلم خواهد شد. حالا اگر فرض بفرمایید معلمش بسیار والا بود و این شاگرد نتوانست به مقام علمی او برسد به نزدیکی‌های او می‌رسد خواهی نخواهی. چون معنی ندارد شاگرد باشد و درسی را که معلم می‌دهد، بفهمد؛ یعنی از آن روحی که معلم می‌دمد، استفاده نکند، حتماً استفاده می‌کند. ✅ امت هم به اندازه‌ای که از خداوند تبارک و تعالی و از پیغمبر اکرم متابعت کرد و فرمایشات آن حضرت را به کار بست به همان اندازه، شکوفا می‌شود و لذا می‌بینیم اصحاب خوب پیغمبر اکرم به همان معرفت رسیدند منتها کم و بیش. ✅ البته چون معرفت غیر متناهی است هر کس به جایی می‌رسد و در حدی سیر می‌کند. 💠 منظور این است که معرفت پیغمبر اکرم کل معارف بود و به درجه‌ای رسید که «آسمان بار امانت نتوانست کشید» یعنی زمین و آسمان نتوانستند آن امانت را قبول کنند؛ یعنی روح منفوخ را نتوانستند دارا باشند. روح منفوخ مضاف به یای متکلم است یعنی توحید این چنینی نصیب آسمان و زمین نیست. ✨ ‏ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab