«شیخ اشراق و ساحت‌بندی قوای ادراکی» بسیاری از متفکّرین شیخ سهروردی را ، فیلسوفی صرفاً شهودی می‌دانند. اما حقیقت آن‌ است که او برای هر قوّه ادراکی آدمی‌، ساحتی را در نظر دارد. همانطور که استفادۀ ناقص از آن قوّه را نفی می‌کند، استفاده بیشتر از ساحت و جایگاه آن را نیز اشتباه می‌شمارد. از سوی دیگر پای عقل را برای وصول به بسیاری از علوم نوری لغزان و نارسا می‌داند، و نتایج آن را نامعتبر می‌داند؛ چرا که در فلسفۀ نوری او ساحت عقل، مبتنی بر ساحت شهود بواسطۀ علم حضوری است. و از سوی دیگر شهود را بدون حکمت بحثی و حکمت عقلی، ناقص می‌بیند.ایشان می‌نویسد؛ « کما انّ السالک اذا لم یکن له قوّة بحثیة هو ناقصٌ فکذا الباحث اذا لکم یکن معه مشاهدة آیاتٍ من الملکوت یکون ناقصاً غیر معتبر و لا مستنطق من القدس» ترجمه: « چنان که اهل سلوک اگر صاحب قوت بحث و استدلال نباشد ، ناقص است، اهل فلسفه و بحث نیز اگر به همراه کشف نشانه هایی از عالم ملکوت نباشد، ناقص و بلکه نامعتبر است و عالم قدس را به یخن در نیاورده است‌.» مطارحات، سهروردی. صفحه ۳۶۱ https://eitaa.com/joinchat/1458372640C19d19bdd5a