کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️روزه، اتّصال به حقیقت علوی(۱)◾️ ▪️در احادیثی که از پیغمبراکرم و ائمّه‌ی اطهار صلوات‌الله‌علیهم‌اج
◾️روزه، اتّصال به حقیقت علوی(٢)◾️ ▪️روایات و آیات فراوانی ناظر بر این است که هرکس ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام و ولایت ولیّ خدا را نداشته باشد، اگر هزاران سال نماز بخواند و روزه بگیرد و حجّ به‌جا آورد، ما قَبِلَ اللهُ مِنه: هرگز از او پذیرفته نمی‌شود؛ چون اصلاً با حقیقت عبادت وصل نیست. ▪️مگر قرآن نفرمود: وَیلٌ لِلمُصَلّینَ: ویل برکسانی که نماز می‌خوانند؛ نفرمود ویل برکسانی که نماز نمی‌خوانند. ویل چاه عجیبی در دوزخ است. وای بر کدام نمازخوان‌ها؟ اَلَّذینَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهُونَ؛ کسانی که غافلانه نماز می‌خوانند؛ به حقیقت نماز وصل نیستند. ▪️همین‌طور می‌توان گفت: فَوَیلٌ لِلصّائِمین؛ کسی که به حقیقت روزه یعنی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام وصل نیست، خودش را خسته می‌کند. تشنگی و گرسنگی به خود می‌دهد، بی‌آنکه ذرّه‌ای سازندگی در وجودش و مقبولیّتی در عملش باشد و اجری به او تعلّق گیرد. روایات بسیاری داریم که مواظب باشید بهره‌ی شما از روزه تنها تشنگی و گرسنگی نباشد. کسی که به حقیقت علوی وصل نباشد، روزه‌اش فقط تشنگی و گرسنگی است؛ بی‌هیچ اجری، بی‌هیچ سازندگی و مقبولیّتی. ▪️قرینه و مؤیّد این بحث در خود قرآن است. قرآن فرمود: اِنَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقينَ: منحصراً خداوند طاعات و عبادات را از متّقین قبول می‌کند. ازطرفی امام هادی علیه‌السّلام در زیارت جامعه‌ی کبیره می‌فرمایند: بِمُوالاتِكُم تُقبَلُ‏ الطّاعَةُ الْمُفتَرَضَةُ: به ولایت شما اهل‌بیت عبادات واجب پذیرفته می‌شود. ▪️بدین‌ترتیب متّقین اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم هستند و حقیقت تقوا یعنی وصل شدن به حقیقت اهل‌بیت علیهم‌السّلام و راه پیدا کردن به آنها. حقیقت تقوایی که روزه می‌خواهد ایجاد کند و رمز قبولی اعمال است، همان ولایت و محبّت اهل‌بیت علیهم‌السّلام است.  @mohamad_hosein_tabatabaei