کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ #موسی_و_خضر_علیهما‌السلام ◾️ ☑️قسمت 3⃣ ▪️و اما آن کشتی، «أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَ
◾️ ◾️ ☑️قسمت 4⃣ ▪️وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَكُفْرًا (کهف/۸۰) ▪️و اما آن غلام که او را کشتم؛ می‌گوید که این بچه‌ی ناصالحی بود که پدر و مادر صالحی داشت. این غلام نشان از است. اگر سر آن عمل ناصالح ما را نبُرَد و قرار باشد که یک عمل ناصالح در من و شما بماند، این می‌تواند تا ۷۰ نسل ایمان ما را بر باد بدهد... انسان بایستی با و و با (پس از نجات از دام عُجب) از عمل ناصالح خلاصی ‌یابد. باید آن عمل ناصالح را کنی، یکی از اسماء حق متعال که برای انسان رجا می‌آورد، «یَا مَاحِي السَّیِّئات» است. خدا گناهان را محو می‌کند. ای کسی که گناهان را محو می‌کنی! باید دست به دامان این اسم شویم تا گناهان ما محو شود... نفس ناطقه انسانی است؛ کُلّ مُولِدٍ یُولِدُ عَلي الفِطْرَة. نفس تو مؤمن است، و و است، وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي اما عمل می‌آید و کار را خراب می‌کند. خراب کند چه می‌شود؟ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَ كُفْرًا... دچار و می‌شود. اراده‌ی ولیّ خدا بر این است که مُبَدّلَ السَّیّئاتِ بِالحَسَنَات باشد. یکی از اسرار حضرت علیه‌السلام در کربلا همین است. ایشان این اسم یا مُبَدّلَ السَّیّئاتِ بِالحَسَنَات حق متعال را به اوج خودش رساند. کسی اگر به دستگاه وارد شود به راحتی می‌تواند را به تبدیل کند. ▪️در روایت داریم که از این پدر و مادر (که در این داستان قرآنی از آنان یاد شده)، هفتاد پیغمبر به دنیا آمد. چقدر این نکته لطیف است! وقتی که این عمل ناصالح در درون من و شما به توبه و استغفار پاک شود چنین برکاتی دارد حال آنکه اگر تصرف نباشد این توبه و استغفار نیز حاصل نمی‌شود! این که می‌گوییم بدون به علیهم‌السلام نمی‌شود یعنی همین. او باید بیاید و گناه ما را تطهیر کند. او نیاید نمی‌شود! به استغفرالله گفتن من و شما مسئله حل نمی‌شود، باید به در خانه امیرالمؤمنین و اهل‌بیت علیهم السلام برویم! اگر او بیاید و این گناه را از باطن من و شما محو و ریشه‌کن کند، به جای آن گناه، هفتاد حسنه ظهور خواهد کرد. هفتاد عدد کُن است یعنی اینکه این هفتاد انتها ندارد! ▪️وقتی خدا توفیق عطا فرمود به محضر حضرت حفظه الله تعالی شرف حضور یافتم، ایشان فرمود و این دو اصل هستند اما مهمتر، ترک محرمات است. اگر گناه نکنی در آنسو هر کاری که کرده باشی به تعبیر قرآن صدبرابر می‌شود که از هر دانه‌ی گندم صد دانه به عمل می‌آید ولی اگر انسان اجازه دهد که این فرزند ناصالح در درونش بماند، از این هفتاد پیغمبر دیگر خبری نیست... ما در اینجا داریم باطن خود را کنکاش می‌کنیم اما در عالَم ظاهر خیلی ها را دیده‌ایم که آدم های خیلی خوبی بوده‌اند اما فرزندانشان آنان را بیچاره کرده‌اند... الی ماشاء الله هم مصداق داریم، از دور و بر خودمان گرفته تا مقامات و شخصیت های برجسته... ما کاری به ظاهر نداریم اما می‌بینیم که این قضیه در ظاهر نیز صدق دارد و در درون ما نیز چنین است؛ کنایه از است. اگر در خواب دیدید که بچه‌ای دارید بدانید که عملتان را به شما نشان می‌دهند. حضرت ابراهیم دید که دارد سر پسرش را می‌برد، نه اینکه برود و سر او را ببرد بلکه این عمل خودش است!