7️⃣1️⃣1️⃣ 0️⃣3️⃣ ❇️ مقتضای قاعده اولیه این است که الاشتغال الیقینی یستدعی الفراغ الیقینی. 👈 اگر کسی نماز بخواند ولی بعض اجزائش را اخلال کند مأتی‌به او ناقص بوده لذا امتثال نماز حاصل نمی‌شود. 👈 اگر شک کردی رکوع انجام دادی یا نه؟ قاعده اشتغال می‌گوید احراز امتثال نکردی، اشتغال یقینی یستدعی الفراغ الیقینی. ✅ اما شارع مقدس در بعضی موارد ارفاق کرده و آسان گرفته. 👈 مثلاً فرموده نماز را که تمام کردی اگر شک کردی قاعده فراغ جاری کن. بعد از وقت شک کردی اصلاً نماز خواندی یا نه، قاعده فراغ جاری کن. یا شک بین عدد رکعات؛ اگر ظن داری عمل به ظن کن، ارفاق شده و الا الظن لایغنی من الحق شیئاً. 👈 در قضیه عمل به احکام اجتهاد نمی‌کنیم، گفته شده تقلید کنید که ارفاق است. و الا اشتغال یقینی یستدعی الفراغ الیقینی. لذا در آن روایت تقلید نفرموده تقلید واجب است، نفرموده علی العوام أن یقلدوه، فرموده للعوام أن یقلدوه. در روایت لام یعنی یک ارفاق و یک نفعی است که به عوام می‌رسد. چون اگر ما نگوییم تقلید برای شما تشریع شده مجبور است یا اجتهاد کند و یا احتیاط کند. پس تقلید را می‌گوییم ارفاقی است نه اینکه یک واجبی است بر شماها که باید تقلید کنید. لزومی ندارد تقلید کردن. ◀️ لذا یک سری ارفاقات شارع مقدس کرده آسان گرفته. یکی از این‌ موارد قاعده تجاوز است. اگر شک کردم در جزیی از اجزاء نماز، و وارد شدم در جزء دیگر. چون تجاوز کردم بنا می‌گذارم که انجامش دادم. ادامه دارد.... 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله شاهرودی (20 اردیبهشت 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)