#نقد_فیلم
🔻 وارثان یک دهانه سرویس بهداشتی نقلی
📽 نگاهی به
«برادران لیلا»، یک هجویه طبقاتی که پشت مانکن اعتراض پنهان شده است
▫️سعید روستایی در سومین اثر بلند سینمایی خود، در جایگاه یک معترض قرار گرفته است.
اما قرار گرفتن در موضع معترض، بیش از دیالوگهای انگیزشی و صحنههای زدوخورد کارگران، نیازمند یک ادبیات و منطق اعتراضی است. چیزی که هیچ ردی از آن را در «برادران لیلا» نمیتوان یافت.
▫️سیلیِ لیلا که در حاشیۀ زمانیِ فعلی، میتواند سَمبلی از یک زن شورشی و تحولخواه باشد، بیشرمانهترین سکانس سینمای ایران است. این سیلی، فارغ از متن اصلی، در حاشیه قرار است نمادی از یک عصیان نسلی-عقیدتی، در برابر گذشته و سنت باشد.
▫️در همین منطق نیز این سیلی، جز یک «دلم خنک شدِ» انتحاری، هیچ تغییری بر واقعیت تصویر شده از سوی روستایی نمیگذارد.
▫️هرقدر اثر به جنگ همۀ گذشته میرود، برای آینده هیچ نظم و شاخصی به تصویر نمیکشد. «برادران لیلا» در یک نقطۀ عبث و انتحاری درجا میزند و به پایان میرسد.
📝 محمدصادق، فرامرزی، پژوهشگر جامعهشناسی سیاسی
➕
خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com