✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (4)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ نظریات لاواتر نه فقط بر نژادشناسان و انسانشناسان حرفهای اثر گذاشت، بلکه ادبیاتی مانند
#ولفگانگ_گوته و
#والتر_اسکات نیز چنین افکار و نظریاتی را در آثار ادبی خود منعکس و بدینترتیب در ترویج و تبلیغ آن شرکت کردند.
2⃣
#نژادپرستی که با کمک و بهوسیلهی قصه، داستان، شعر و نقاشی تبلیغ شود، اثرات اجتماعی مهلکتر و مؤثرتری دارد، زیرا بهصورت خزنده امّا عمیق در ذهن خوانندگان قرار میگیرد.
3⃣ در قصههای کودکان و داستانهایی که حتی بهعنوان
#ادبیات_جهانی شهرت دارد و بهخصوص در کتابهای هیجانانگیز برای جوانان، قهرمانان و بزرگان و ناجیان، پوستِ سفید، چشمِ آبی و مویِ طلایی دارند و جنایتکاران و تنبلها و کودنها بهطور عمده رنگ تیره در پوست و مو و چشم!
4⃣ به کمک فیلمهای سینمایی، و استفادهی وسیع از همهی رسانههای گروهی، اعتقاد به وجود
#نژادهای_مختلف که نه فقط از نظر جسمی و ظاهری، بلکه فکری و فرهنگی نیز با یکدیگر در تضاد قرار دارند، از همان اوان کودکی چه در کشورهای سرمایهداری استعماری و چه در متسعمرات تزریق میشود.
5⃣ نتیجهی اجتماعی چنین تبلیغی رشد عقدهی
#خودبزرگبینی و احساس رهبر و معلم و حاکم بودن در میان افراد و اعضای جوامع
#سرمایهداری نسبت به سایر گروههای انسانی و رشد عقدهی
#حقارت و احساس
#عقبماندگی و احتیاج و حتی در مواردی دریوزگی و وابستگی اقتصادی و فکری در میان افراد و اعضای
#جوامع_مستعمراتی است.
6⃣ وجود این
#عقدهی_حقارت را میتوان در رفتار و گفتار بسیاری از
#سران دولتها،
#روشنفکران، شخصیتهای دینی، علمی و فرهنگی جوامع مستعمراتی امروزی نشان داد.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉
http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉
@jscenter
🔸 هشتگ اصلی:
#نژاد_آریا