🔅عزلت و کنارهگیری از اجتماع🔅
🔹علامه طباطبایی رضوانالله تعالی علیه:
«خداوند بشر را اجتماعی خلق نموده تا بهره خود را از راه تمام مظاهر و موجودات برداشت نماید؛ زیرا حق ـ سبحانه ـ از دریچه همهی موجودات جلوهگر میباشد.
به همین جهت است که رهبانیت و کنارهگیری از اجتماع، از نظر اسلام مطلوب نیست.
آن کسی که در غاری یا جایی میرود و از اجتماع کناره میگیرد چه بهرهای از خدا میبرد؟
او جز خود و در و دیوار چیزی نمیبیند. خدا و تجلیاتش را از راه موجودات میتوان دید.
انسان نباید به تمام معنا عنان گسیخته و در اجتماع باشد و نه از طرفی، از اجتماع بهکلی کناره گیرد؛ بلکه «كُن فی الناسِ ولا تَكُن معهم» را باید مراعات کند؛ تا آنجایی که بهرهی خدایی را ـ بهطوریکه گفته شد ـ از اجتماع بگیرد.
🔹عرض شد: پس عزلتی که مطلوب است چیست؟
فرمودند: جریان جلوگیری از عزلت و رهبانیت، مربوط به متن آن دو در اسلام نیست؛ بلکه در حاشیه است.
عزلت، گاهی جنبه دوایی دارد و برای مداوا شایسته است به کار برده شود تا نفس از هرزه بودن در بعضی از امور برکنار باشد و اعتدال پیدا کند.
این همان عزلتی است که در بیت ذیل از شاه قاسم انوار آمده است:
صَمْت و جوع و سَهَر و عزلت و ذکر به دوام
ناتمامان جهان را کند این پنج تمام
📘 منبع: ثمرات الحیات، ج ۲، صفحه ۱۲۳ و ۱۲۴
#تشکیلات_توحیدی
#معنویت_اجتماعی
#ضرورت_کار_تشکیلاتی
#اهمیت_فعالیت_اجتماعی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت
➖➖➖➖➖➖