وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#آموزش_پژوهش #مقاله_نویسی_به_زبان_ساده #بخش_دوم #آشنایی_با_فصول_مسائل_و_موضوعات_علم هر علمی مبادی تص
قبل از این که بخواهید تحقیقتان را شروع کنید باید بدانید درباره چه چیزی می خواهید تحقیق کنید. برای اینکار مسائلی را که در آن کتاب درسی آمده است و می خواهید درباره آن تحقیق کنید فهرست کنید ( یعنی به طور مثال فصول کتاب رسائل شیخ انصاری را در نظر بگیرید "قطع،ظن،شک" حال درباره بحث قطع ، شیخ مسائلی را مطرح کند مانند تعریف قطع چیست؟ انواع قطع کدام است ؟ در چه صورتی قطع قطاع معتبر است؟ شرائط تنجز علم اجمالی برای استنباط حکم شرعی چیست ؟ و ... در تمام دو فصل دیگر نیز میتوان به همین کیفیت سوالات مورد بحث را که در کتاب رسائل پیرامون علم اصول مطرح شده است پیدا کنید . می توانید برای آسان شدن کار و پیدا کردن راحتر مسائل هر کتاب درسی ، از کتب شرح یا تلخیص آن استفاده کردهدیا از استاد خود راهنمایی بخواهید ؛ طبعا باید محدوده درسی کتاب مورد نظر را نیز مورد توجه قرار بدهید. حال با مشورت گرفتن از اساتید به ویژه اساتید پژوهش فصل و مسئله مورد نظرتان را انتخاب کنید. مشورت گرفتن با استاد خیلی اهمیت دارد چون گاهی محقق توان نگارش مقاله ای را پیرامون مسئله ای که انتخاب کرده است ، ندارد و گاه اصلا آن مسئله بسیار واضح است یا درباره آن مقاله نوشته شده است و در این صورت کار تحقیقاتی مجدد درباره آن لغو است؛ علاوه بر این شما در خاتمه تحقیق باید نظر استاد پژوهش را در تایید مقاله خود جلب کنید و بدون مشورت با استاد ، جلب رضایت و تامین نظر وی کار سختری خواهد بود ؛ فلذا حتما در انتخاب مسئله باید با استاد به ویژه استاد پژوهش خود مشورت کنید. نکته بسیار مهمی که وجود دارد درباره سوالی است که انتخاب می کنید ؛ معمولا سوالاتی که طلاب محترم به آن می رسند ، سوالاتی هستند که پاسخشان قضیه تصدیقیه است یعنی صرفا به بله و یا خیر ختم می شود مثلا آیا قطع قطاع حجت است ؟ در جواب مثلا میگوییم در قطع موضوعی ، خیر حجت نیست یا مثلا در قطع طریقی ، بله حجت است. طبیعی است با طرح سوال به این صورت ، محقق دیگر نیازی به تحقیق حس نخواهد کرد ؛ علت اینکه بسیاری از طلبه های خوش استعداد هم میگویند نمیدانیم از کجا شروع کنیم هم همین است ؛ چون سوال تحقیقشان را به همین کیفیت مطرح می کنند که با یک بله یا خیر به جواب می رسند. راه حل این است که آن سوال را به سوالات دیگری تاویل ببریم مثلا درباره قطع قطاع و بحث از حجیت آن باید اینگونه سوال پرسید حجیت قطع قطاع چگونه است ؟ طبعا دیگر اینجا با بله و یا خیر نمیتوان به این سوال پاسخ داد؛ بلکه برای پاسخ به این سوال باید سوالات دیگری مطرح شود. به این بحث بیشتر خواهیم پرداخت. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk