eitaa logo
کانال سیدمحمد خردمند
281 دنبال‌کننده
1هزار عکس
111 ویدیو
162 فایل
سیدمحمد خردمند
مشاهده در ایتا
دانلود
عبادت (که وظيفه هر انسانى در پيشگاه خداست) وسيله برترى جويى بر مردم خواهد بود ... حکمت 102 https://t.me/Kheradmand_S_M
- 1395 * پنج شنبه - 31 تیر 1395 – 16 شوال 1437 – 21 ژوئیه 2016 • امشب، بیست و چهارمین جلسه از مجموعه برنامه های «» را برگزار کردم. در ادامه ی بحث تفاوت های عقل و علم مطالبی گفتم که به تلخیص یکی از دانشجویان عزیز چنین است: • نکته ی اول: در ادعیه و روایات متعدد، اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: که اگر مردم از ما نور بخواهند (نور قلب و نورعلم و...) یا پناه بخواهند، به آن ها می دهیم. • نکته ی دوم: گاهی کسانی که خدای متعال در کودکی آن ها را واجد نورعقل فرموده است، در بزرگسالی کارهای خلاف عقل (که نشانه ی عدم تشخیص حسن و قبح و بی عقلی است) از آن ها سرمی زند؛ آیا نور عقل را از آن ها می گیرد؟ خیر، عقل در اثر گناهان و معصیت ها، محجوب و پوشیده می شود و به آن توجه نمی شود. • به امام علیه السلام عرض کردند آن چیزی که معاویه داشت چه بود؟ فرمودند: آن عقل نبود؛ نکراء بود یعنی شیطنت داشت. • در مقابل عقل و علم در روایات بحث جهل و کفر آمده است که به معنای پس زدن و زیرِ پرده قرار دادن و توجه نکردن است. • نکته ی سوم: آیا تنها علوم دینی منوط به عنایت خداوند است؟ یعنی فقط نورانیت در باره ی علمی است که هدایتگر باشد؟ خیر! هر درکی عنایت خدا را می خواهد، به عبارتی دیگر «هیچ شناختی جز به عنایت خدای متعال حاصل نمی شود». • امام علیه السلام فرمودند: برای شرافت علم کافی است که کسی که آن را ندارد، ادعای آن را دارد و اگر به کسی نسبت داده شود، خوشحال می شود و واجد جهل آن را برای خود مذمت می داند. • نکته ی چهارم: ارتباط دانش های دینی و غیر دینی با بحث علم چگونه است؟ • الف) اصل علم به معنای اعمّ آن ارزش دارد. دانستن در برابر ندانستن و علم نسبت به جهل، شرافت و ارزش دارد (شرافت مطلق علم) • ب) ارزش و شرافتی هم مربوط به موضوعِ روشن شده، وجود دارد .(شرافت علوم خاص) یعنی علومی که شرافتشان به اعتبار حوضه ی روشنگری نور علم است. علومی که باعث تشخیص خیر و شر و باعث هدایت می شود. • نکته ی پنجم: آیا فضل ها و دانستن از چیزهای مختلف می تواند هدایتگر باشد؟ بله، اگر هر کدام از این دانش ها و فضل ها در سه حیطه ی اعتقادات، اخلاقیات و احکام، پیش رود و ترغیب کننده و پیش برنده باشد ارزشمند است. علم و دانش از مسائل مختلف، زمانی می تواند ارزش داشته باشد که هدایتگر و روشنگر باشد و اگر در عرصه جاهلیت و جهل ونفاق و کفر باشد ارزش ندارد. • نکته ی ششم: ائمه علیهم السلام روایاتی را در باب «علم خاص» و روایاتی در فضل «اصل علم» بیان فرموده اند تا شیعیانشان را ترغیب و تشویق به علم آموزی کنند و می فرمایند شما باید از اعتقادات و اخلاقیات و فرائض، بهره ای داشته باشید. دین، اصل تلاش را در یادگیری تایید می کند. باید دنبال علم حقیقی باشیم علمی که ما را بیش از پیش به بندگی وتقرب به خدا نزدیک کند . https://eitaa.com/s_m_kheradmand
کودک و رسانه برگزار شده در دبستان رهپویان هدایت - در جمع پدران و مادران جلسه ی اول در فروزدین 1394 و جلسه ی دوم در اردیبهشت همان سال. مثل معمول جلسات مشترکی که برای والدین قرار داده می شود، تعداد پدران حاضر کم بودند ولی تعداد مادران حواس جمع، خوب بود. سعی کردم همان پدران حاضر را به مشارکت در بحث احترام کنم. مدرسه زحمت کشید و هم فایل تصویری و هم صوتی جلسات را در اختیارم گذاشت ولی فرصت تنظیم آن ها را نیافتم ضمن آن که کیفیت تصویر هم خوب نبود. خدای متعال عاقبت همه ی ما را ختم به خیر کند، ان شاء الله. https://t.me/Kheradmand_S_M
به آن امید که کلبه های دلتان گرم از ابراز و دریافت محبت باشد! و فرزندانتان از این محبت جاری در خانه سیراب شوند! نوش جانشان! http://sm-kheradmand.com
- 1395 * پنجشنبه - 29 مهر 1395 – 18 محرم الحرام 1438 – 20 اکتبر2016 • امروز جلسه ی سی و یکم از مجموعه جلسات «» را تشکیل دادیم. خلاصه ای از آن چه طرح شده به قلم یکی از بزرگواران دانشجو چنین است: • در بخش اول این جلسه ادامه ی سخن در مورد حدیث جنود عقل و جنود جهل از امام صادق علیه السلام بود. حضرت می فرمایند: عقل را با لشکرش و جهل را بالشکرش بشناسید تا هدایت شوید. • اگر در جایی در مورد بحث عقل مطالبی خوانده باشیم و این روایت را نخوانده باشیم بحث عقل را ناقص دانسته ایم! • در توجه به عناوین روایت متوجه می شویم که جنود عقل بیشتری داریم یا جنود جهل بیشتری! • امام صادق علیه السلام جنود عقل و جهل را این گونه بر می شمارند: سر فصل ۳۱: تشریک مساعی و ضد آن دریغ و خود داری؛ ۳۲ : دوستی و ضد آن دشمنی؛ هر زمان احساس کردیم دوستی مان برای رضای خدا کم رنگ شده یعنی جنود جهل غالب شده است؛ ۳۳: پیمان داری و ضد آن پیمان شکنی؛ ۳۴: خضوع در برابر تتاول و بلندی جستن؛ ۳۵: سلامت در برابر بلا و گرفتاری؛ ۳۶: محبت در برابر بغض و کینه؛ ۳۷: صداقت در برابر دروغگویی. • بحث کذب در بعضی خانواده ها بدون تعمد جاریست. رو آوردن به کذب و دروغ حتی برای تداوم زندگی اشتباه است و باید از آن دوری کرد. • همچنین مطالبی در خصوص ولایت تکوینی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان شد. • در عصر حاضر اگر کسی جایگاه، توانمندی مقام و قدرتی را که از جانب خداوند متعال به امام عصر سلام الله علیه داده شده را بشناسد به راحتی در مقابل غیر امام علیه السلام سر تسلیم فرود نمی آورد. • سرپرستی و ولایت امور مردم از شئون مالکیت است و مالک مطلق و حقیقی همه ی مخلوقات خداوند متعال است و پیامبران و امامان از ناحیه ی خداوند متعال به سرپرستی و ولایت مردم برگزیده شده اند و از هر دوی ولایت تکوینی و تشریعی برخوردارند. • در قسمت دوم جلسه در موضوع خیر و شر بیان شد که: فلاسفه می گویند معطی وجود خداست و خود وجود هم خیر محض است؛ بعد سوال اینجاست که شرور از کجاست؟ پاسخشان اینست که شر یک امر عَدَمی است و اگر امری عدمی بود علت نمی خواهد؛ وقتی خیر نباشد پس شر هست و وجود شر علت نمی خواهد؛ اما نظر ما این است که شر هم وجودیست. • در تعریف خیر و شر باید بین «الم» و «شر» تفکیک قائل شد. ممکن است چیزی برای انسان «الم» داشته باشد، درد و رنج داشته باشد، ولی شر نباشد مثل عمل جراحی ای که درد و رنج داردولی برای بهبودی است و شر نیست و عین خیر است. • هر چیزی که منافر و منافی روح و بدن باشد شر نیست و هر چیزی که ملایم روح و بدن باشد خیر نیست. • هر آن چه که روح می پسندد و از آن لذت می برد لزوماً برای او خیر نیست. • روح در جنبه ی حیوانی خود طالب آزادی است و تنزل روح از عالم لاهوت و عالم بهجت و سرور به عالم ظلمانی دنیا و گرفتار شدن در قفس بدن منافی با طبع روح است. روایتی از امام صادق علیه السلام در کتاب توحید جناب شیخ صدوق آمده است که از حضرت پرسیدند: چرا ارواح از ملکوت اعلی به زمین آمده اند؟ فرمودند: خدای متعال می دانست اگر ارواح در این مقام و شرافتی که دارند در آن جا بمانند اکثرشان ادعای ربوبیت می کردند. https://www.aparat.com/sm.kheradmand
* دوشنبه - 27 مرداد 1393 – 21 شوال 1435 – 18 آگوست 2014 • امروز مطالعه ی کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت حضرت زهرا علیهاالسلام» را به پایان رساندم. اثر آقای محمدرضا انصاری، در 48 صفحه، انتشارات دلیل ما، چاپ دوم (1391). • کتاب زیبائی بود. برای سنین دانش آموزی به جهت اشاره ی کتاب به انعقاد نطفه توصیه نمی شود ولی برای بزرگسالان واقعاً خواندنی است. • با خواندن این کتاب ضمن توجه به ساحت قدس فاطمی سلام الله علیها، یک جمله بر قلب انسان می گذرد که : «خوشا به حال حضرت خدیجه سلام الله علیها». https://eitaa.com/s_m_kheradmand
- 1381 * جمعه – 25 مرداد 1381 – 7 جمادی الثانی 1423 – 16 اوت 2002 • امروز از آقای یونس حمزه اهل تبریز و از همراهان دوره ی آموزشی در زمان سربازی نامه ای به همراه نوار «ای قلم سوز ...» دریافت کردم. • صبح توفیق داشتم در جلسه ای در موضوع امامت شرکت کنم (سی و هفتمین جلسه با این عنوان) و مطالب ارزشمندی در بحث «اثبات عقلی عصمت امام» بشنوم. یادداشت هایی هم از این برنامه ثبت نمودم: • دانشمندان علم کلام، در زمینه ی اثبات عقلی عقاید امامیه، بحث‌های زیادی دارند؛ از جمله خواجه نصیر که بزرگترین دانشمند کلامی جهان اسلام است و کتاب «تجرید الاعتقاد» را نوشته و بر این کتاب حدود ۴۰۰ شرح و تلخیص نوشته شده که مهمترین شرح آن «کَشفُ المُراد فی شَرحِ تَجریدِ الاِعتِقاد» علامه ی حلّی است. علّت اهمیّت این شرح، اآن است که علامه ی حلّی شاگرد مستقیم خواجه بوده و این مطالب را از خود خواجه درس گرفته است؛ بر کشف المراد هم کارهای زیادی انجام شده است. این دو بزرگوار بر عصمت مطلق امام من عند الله، چند دلیل عقلی طرح کرده‌اند که این‌ها به کتاب‌های دیگر هم رسوخ پیدا کرده است. مرحوم مجلسی در بحار جلد ۱۱ که در بحث نبوّت است بابی دارد (باب ۴) تحت عنوان: «باب عصمتُ الاَنبیاء و تأویل ما یوهَمُ خطأَهم و سهوهم»؛ ایشان از صفحه ی ۸۹ تا صفحه ۹۶ دلایل عصمت انبیاء را بحث می‌کند. همچنین در بحار جلد ۲۵، که کتاب الامامه است در باب ۵ چنین بابی آمده: «عصمَتُهُم و لزومُ عصمتِ امام علیه السلام» که از صفحه ی ۲۰۸ تا صفحه ۲۱۱ دلایل بحث عصمت طرح شده است و بعد از این بزرگوار هم دیگران از این منبع استفاده کرده‌اند. • اکنون به این دلائل می پردازیم: .... http://sm-kheradmand.com
صدیقه ی طاهره سلام الله علیها در الغدیر.pdf
21.11M
کتابی مفید، برگرفته از یکی از مشهور ترین و وزین ترین آثار ولایی شیعه، یعنی الغدیر http://sm-kheradmand.com