#روز_نگاشت - 1403
#در_مسیر_کسب_معرفت
#نماز
* جمعه – 12 مرداد 1403 – 27 محرم الحرام 1446 – 2 آگوست 2024
• امشب در مجلس عزاداری و توسل مسجد اعظم و سخنرانی حاج آقای فائق شرکت کردم، نکاتی از محتوای این جلسه:
• ابتدا احکامی راجع به تغییر نیّت در نمازها فرمودند.
• خواندن سوره ی جمعه و منافقون در نماز ظهر و عصر روز جمعه مستحبّ مؤکّد است.
• یکی از جاهایی که تغییر نیّت در نماز جایز است، زمانیست که فردی در حال نماز واجب است و نماز جماعتی تشکیل میشود و او قبل از رکوع رکعت سوم است؛ میتواند نیّت را به نماز مستحب تبدیل کند و خودش را به جماعت برساند.
• تغییر نیت از نماز واجب به نماز قضا در صورتی ممکن است که نماز قضا قطعی باشد.
ا آقای خونساری ۹۶ سال عمر کرد و کسی از او گناهی ندید؛ ایشان گفته بود من از ۶ سالگی یادم نمیآید نمازم قضا شده باشد اما دو بار در طول عمرشان نمازهایشان را قضا کردند و بعد هم در آخر عمر فرموده بودند من از مال دنیا چیزی ندارم، چند جلد کتاب دارم، اگر خواستید آن ها را بردارید اگر نه بفروشید و برایم نماز قضا بدهید.
• در توضیح آیه ۶۵ و ۶۶ سوره ی انفال بیان شد که:
• يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ (65) الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (66)
• این آیات اشاره به این مطلب دارد که مؤمنین در این جنگ موظف به مقاومت هستند. الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ ...؛ دستور به مقاومت از یک دهم جمعیت دشمن میرسد به یک دوم! البته یک نفر در کل عالم اسلام موظف بود که در هیچ شرایطی میدان جنگ را خالی نکند و آن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.
• با توجه به این آیات اگر یک نگاه اجمالی شود به احکام واجبات و محرمات در دین اسلام و به احکام اُمَم سابق وظایف مسلمانان بسیار سبکتر است. اگر اسلام «دین سمحه و سهله» است که روایت دارد، به این معنی نیست که ما اجازه داریم ببینیم کدام مرجع راحتتر میگیرد و از او تقدلید کنیم! باید این را در مقایسه با ادیان سابق بررسی کرد. «سمحه و سهله» به معنی اولویت دادن میل قلبی نیست. آیات پایانی سوره بقره گفتگوی خدا با پیامبر در معراج است. (بر اساس روایت امیرالمؤمنین علیه السلام در ذیل این آیات) بر بنی اسرائیل در شبانه روز ۵۰ نماز واجب بود، وسط کار و خواب و برنامههایشان؛ در خانه هم نمیتوانستند نماز بخوانند باید به جای خاصی می رفتند. خدای متعال برای امت پیامبر اسلام این را کرده ۵ وعده و در همه جا و با گستره زمان برای خواندن! در احتجاج مرحوم طبرسی آمده است که اگر کسی از آن ها گناه میکرد خدا او را مفتضح میکرد و سر در خانهشان نصب میشد که صاحب این خانه گناه کرده است. بعد در آن زمان میآمد نزد پیامبر خدا و بعد پیامبر زمانش دستور میدادند که باید چه کنی که خدا تو را بیامرزد! ۵ سال و ۱۰ سال باید از شهر میرفت و زندگی را ترک میکردند و بعد آفتی به جسم او میخورد تا معلوم شود توبهاش پذیرفته شده است.
• امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میآیند تا اموری که پوسیده و غیر قابل قبول نفس مردم را احیا کنند: مُشَيِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلاَمِ دِينِكَ.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#معرفی
به لطف خدای متعال و عنایات ولیش
توفیق یافتیم تا از فروردین 1398 تا دی ماه 1403 تعداد 248 جلسه در محضر کتاب شریف #مکیال_المکارم_فی_فوائد_الدعاء_للقائم_عجل_الله_تعالی_فرجه بوده و از آیات و روایات مربوط به امام مهربانی ها بهره ببریم؛ این مجموعه جلسات ان شاء الله ادامه خواهد داشت.
در این جا لینک استفاده از فایل های صوتی جلسات برقرار شده در سیزده قسمتِ بیست جلسه ای تقدیم می گردد.
بخش اول فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page9.aspx
بخش دوم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page12.aspx
بخش سوم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page13.aspx
بخش چهارم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page29.aspx
بخش پنجم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page30.aspx
بخش ششم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page31.aspx
بخش هفتم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page32.aspx
بخش هشتم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page43.aspx
بخش نهم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page44.aspx
بخش دهم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page45.aspx
بخش یازدهم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page49.aspx
بخش دوازدهم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page53.aspx
بخش سیزدهم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page56.aspx
ما عقل خویش را سر عشق تو باختیم
بگذار عمر ما همه دیوانه بگذرد
سوگند می خوریم که ما گنج می شویم
یک شب اگر که شاه ز ویرانه بگذرد
این روزگار می گذر، خوب یا که بد
بهتر که عمر ما در این خانه بگذرد ...
https://www.aparat.com/sm.kheradmand
#روز_نگاشت - 1403
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#روانشناختی
* چهارشنبه – 19 دی 1403 – 7 رجب 1446 – 8 ژانویه 2025
• در فرصت های پیش آمده در خلال برنامه ها و مشاوره های دو روز گذشته، موفق شدم که فایل صوتی یک جلسه ی «تربیت درمانگر» را که توسط یکی از اساتید دانشگاهی برگزار شده بود بشنوم؛ یادداشت های مفیدی از آن ثبت نمودم و امیدوارم بتوانم این مجموعه ی 200 ساعتی را به طور کامل بشنوم. هم مروری بر دانسته ها و مطالعات قبلی است و هم تذکری به برخی نکات مغفول و هم به جهت سوالات دانشجویان و پاسخ های استاد، آموزه های تحلیلی و جانبی هم دارد. و اما نکته هایی که از این 5 ساعت فایل نوشتم:
• هدف مرور مباحثی هست که می تواند در کلنیک و کارهای مشاوره ای به ما کمک کند.
• چرا مصاحبه ی بالینی (Clinical interview) اهمیت زیادی دارد؟
• انواع مختلفی از مصاحبه های بالینی وجود دارد.
• مصاحبه ی انگیزشی در عین داشتن مشخصات مصاحبه، نوعی مداخله هم هست؛ در روانشناسی سلامت هم یکی از مصاحبه های پر کاربرد، مصاحبه ی انگیزشی است.
• مصاحبه ی بالینی را می تواند از جهت ساختار به سه نوع اصلی تقسیم بندی نمود: ساختارمند یا ساختار یافته، نیمه ساختار یافته و بدون ساختار.
• مصاحبه ها را از جهت رویکرد هم می توان تقسیم بندی نمود؛ روانپویشی، شناختی – رفتاری، فرد محور یا شخص محور. که مدل ساختاری مصاحبه را بر اساس رویکردها انتخاب می کنیم. مثلا در روانپویشی و راجرزی معمولاً مصاحبه ی بالینی ساختارنایافته هستند ولی در رویکرد شناختی رفتاری یا علامت محور از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده می کنیم.
• یکی از مهمترین ویژگی های مصاحبه ی بالینی طبیعی بودن آن است؛ تصنعی نیست. مُراجع هم مشاور و درمانگرش را مورد ارزیابی قرار می دهد.
• گاهی مُراجع می آید تا از گیر انداختن مشاور لذت ببرد!
• یکی از ویژگی های مهم درمانگر، خوداگاهی اوست.
• یکی از نکته های مهم در مصاحبه ی بالینی نشانه های غیرکلامی (sign) هستند. مشاور باید از ساین ها به سیمپتوم (symptom) برسد و از ان به سندرم (syndrome).
• گاهی استفاده از لفظ «بیمار» نوعی برچسب زدن به «مُراجع» محسوب می شود.
• بخش بزرگی از مصاحبه ی بالینی در رابطه ی درمانی است.
• در مصاحبه ی بالینی برخی سوالات در مُراجع ایجاد مقاومت می کنند و برخی او را به مشارکت و ارائه ی اطلاعات تشویق می کند.
• مصاحبه ی بینش گرا مبتنی بر کشف تعارض های عمیق است؛ فرض روان پویشی آن است که آوردن تعارض های نا خودآگاه می تواند با ایجاد بینش نسبت به آن ها، به حل آن ها کمک کند. در مصاحبه ی علامت گرا یا توصیفی، تمرکزش بر اختلالات است که آن ها را مجموعه ای از علامت، نشانه ها و نشانگان می بیند.
• آغاز مصاحبه ی بالینی با سوالات عادی آغاز می شود؛ مثلاً: «این جا را راحت پیدا کردید؟» سوالی که کمک به رابطه کند.
• باید با اصطلاحات معتادان و برخی اصطلاحات قومیّت های مختلف آشنا بود.
• از عوامل مؤثر در رابطه، 70% زبان بدن و 30% زبان گفتاری مؤثر است.
• ما به عنوان درمانگر باید تشخیص دهیم که وقتی کسی خُلق پائینی دارد ولی ناگهان خُلقش تغییر می کند و می رود کارهای جدیدی می کند، دارد خود را برای مردن آماده می کند! نا همخوانی در خُلق و رفتار، یک علامت خطر است.
• مشاهده ی وضع جسمانی فرد: طرز پوشش او، شکل راه رفتنش، عکس العمل های عاطفی (خیلی زیاد یا نامتناسب یا خنثی)، سکوت ها و مکث ها.
• یک مصاحبه 4 رکن دارد: 1) رابطه ی درمانی. 2) تکنیک ها. 3) ارزیابی وضعیت روانی. 4) تشخیص.
• روانشناسان سلامت باید بر بیماری های مزمن تسلط خوبی داشته باشند؛ البته روی سیاست گزاری های حوزه ی سلامت و ارتقای سلامت هم روبرو هستند.
• دائم باید در حین طی مدارج، دانشمان را تکمیل کنیم.
• سطوح یادگیری بلوم: 1) دانش. 2) فهمیدن. 3) کاربستن. 4) تحلیل. 5) ترکیب. 6) ارزشیابی.
• گشاده رو بودن و هیجانات مثبت داشتن درمانگر در فرایند درمان اثر مهمی دارد.
• گوش دادن فعال پنج جزء دارد: 1) تماس چشمی. 2) توجه کردن. 3) تصدیق کردن. 4) خلاصه کردن. 5) واکنش. (البته در منابع دیگر، عنوان های دیگری هم بیان شده است)
• درمانگر باید قابلیت چند حسی داشته باشد.
• در رابطه ی درمانی باید از درک و فهم به سوی تعامل و اعتماد پیش رفت.
http://sm-kheradmand.com
#روز_نگاشت - 1403
گزاره هایی پیرامون #طلاق (9 - در پیام رسان تلگرام)
چهارشنبه – 19 دی 1403 – 7 رجب 1446 – 8 ژانویه 2025
امروز صبح جلسه ی خوب و پرباری در فضای مجازی داشتم؛ بعد هم مشاوره و امورات جاری روز. بعد از مدت ها عصر وقت مشاوره ای تنظیم نکرده بودم و در خدمت مادر بودم. خداوند متعال سایه شان را بر سرم استوار بدارد! خرید هایی داشتند و جاهایی می خواستند بروند. کمی هم به مطالعه رسیدم.
• شب مشاوره ی مجازی داشتم و کمی هم برای تنظیم کارهای علمی ام نشستم. یک بازی فکر تقریبا چهل پنج دقیقه ای هم با آقا سیدمجتبی انجام دادم که باختم!
• متنی دیگر برای جزوه ی «گزاره هایی پیرامون طلاق» که تا امروز به سی و هشت متن رسیده نوشتم؛ با عنوانِ «کاش می شد آسمان ظلمت نداشت»:
• گاهی یکی از عوامل تاثیرگذار در جداییها و اختلافات خانوادگی، نقش پررنگ والدین طرفین است؛ البته که معمولاً و در زمانه ی کنونی، والدین نقشهای حاشیهای و حتی حمایتگرانه ای برای پایداری زندگیها دارند اما تجربه ی مراجعان مختلف در این زمینه تاثیرگذاری پررنگ برخی از والدین را در از هم گسیختگی نظام یک خانواده ی نوپا، بر من آشکار ساخته است. از نمونههایی که تصویرش در ذهنم پایدار شده اتفاقی است که به عنوان مشاور شاهد و ناظرش بودم و البته نمیتوانستم به مادر دختر خانم بگویم که: «با این طرز سخن شما با دامادتان، این زندگی را بیش از پیش به پرتگاه نزدیک میکنید! اگر واقعا برای مشورت و اصلاح و کمک به حفظ زندگی آمدهاید باید با ادبیات دیگری پیش روید». از ویژگیهای آن محفل این بود که حتی مادر دختر برای دفاع حق یا ناحق از فرزندش با پدر دختر هم تندی میکرد که چرا جملاتی میگویی که ۱۰۰ تخریب و طرد داماد نیست! جمله ی تلخی که به یادم مانده آن است که ایشان در آن جمع گفتگو رو به همسرش کرد و با صدای بلند نام شوهر را برد و گفت: «عباس بیشعور!طرف دخترت را بگیر!»
• خاطرم هست در موردی دیگر هم که خانواده ی پسر احساس کرده بودند در برخوردی یا جملهای یا دعوتی مورد بیاحترامی قرار گرفتهاند پافشاریشان برای طلب عذرخواهی از سوی خانواده ی دختر و اصرار بر آن که حق با ماست و در این مشکلات هیچ گونه سهمی نداشته ایم، کار را برای حفظ یک زندگی سخت کرده بودند!
• حتماً در سینه ی مشاوران و روانشناسان خانواده، یا بزرگترهایی که در این زمینهها در شهر و محل و فامیل خود فعالند نمونه هایی از این دست بایگانی شده است! رازهایی که باید بماند! ...
• روشن است که در هر کدام از این موضعگیریها مشاور نقش حَکَم و و قضاوت کننده را ندارد اما برای تعدیل در روابط و ترسیم مسیری که بتواند ادامه ی زندگی را ممکن نماید، باید برخی از موانع را به صراحت روشن کرده و برای رفع آن اقدام پیشنهاداتی دهد. سعی کند هم همسران و هم خانواده هایشان را به واقعیاتی که مغفول ایشان است آگاه و متوجه سازد. حالا مانع مادر پسر باشد یا پدر دختر! هر کدام یک از والدین طرفین که نقش جدیتری برای بستن راه حرکت یک زندگی دارند! باید روشن شود! بی قضاوت و حکم. هدف حفظ زندگی است!
• خاطرم هست در مشکلات خانوادگی یک زوج کسی که در جلسه ی مشاوره بیشترین سخن منفی را مطرح میکرد برادر داماد بود؛ تا جایی که من برای مدیریت جلسه از ایشان خواستم خود را کنترل کنند و اجازه دهند پدر مادر و زوجین هم سخن بگویند. البته آن زندگی به سامان نرسید و من نمیتوانم قضاوتی برای میزان نقش آفرینی آن برادر داشته باشم اما لااقل در آن جلسه کسی که پافشاری جدی ای برای محکوم کردن دختر و خانواده ی دختر میکرد، آن برادر بود! این که چه جمله یا رفتار تلخی متوجه این برادر یا نقض کننده ی باورها و تصورات او بوده است نمیدانم و فرصت کنکاش هم نداشتم و بیش از این هم نمیخواستم به گفتار او بها دهم اما به تجربه های متعدد یافته ام که اطرافیان اثر گذار تنها پدر و مادر عروس و داماد نیستند!
• یک زوج مواجه شده با مشکل شایسته است به میزان علاقه و نیتشان برای حفظ یک زندگی خوب و سالم - و نه زندگی ای که یک مشاور امین و متعهد به امکان استواری یا مصلحت ایجاد آن زندگی رای ندهد – بکوشند تا با تمام احترام و ادبی که نسبت به والدین و خانواده های خود قائلند از این فضاهای خانوادگی منفی یا «منیّت ها» آسیب نبینند؛ ... کاش می شد آسمان ظلمت نداشت! (پایان متن گزاره هایی پیرامون طلاق)
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#روز_نگاشت - 1403
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#روانشناختی
* شنبه – 22 دی 1403 – 10 رجب 1446 – 11 ژانویه 2025
• «درمانگری» و مشاوره ی تخصصی کار پر زحمت و انرژی بری است؛ فردی که مورد مراجعه و سوال واقع می شود باید دائم در پی تکمیل دانش و افزودن اطلاعات پیشینش باشد؛ و البته که در این عرصه حتماً مطالب نو و جدید هم برای تأمل و بکار بستن، می آموزد. این ها انگیزه های خوبی برای وقتگذاری های بیشتر در این جهت است. در این جا نکته هایی از سومین پنج ساعت مجموعه ی دویست ساعتی «تربیت درمانگر» را تقدیم می کنم:
• اساساً در رویکر روان تحلیلی به «انتقال» و «انتقال متقابل» به عنون یک امر اتفاق افتادنی و بخشی از پروسه ی درمان می دانند؛ ولی درمانگر باید مراقب باشد رابطه ی درمانی به مُراجع لطمه ای نزند.
• درمانگر باید مهارت حرفه ای خودش را نشان دهد و روشن کند که صلاحیّت حرفه ای ورود به مسئله را دارد.
• معمولاً مراجعان گمان می کنند که مشکلشان ویژه است. این که مُراجع بداند که تنها او نیست که درگیر این شرایط شده می تواند به کاسته شدن اضطراب او کمک کند.
• درمانگر باید نقش هدایتگری جلسه را ایفا کند.
• درمانگر باید بتواند با سوالات خوب، مُراجع را به توضیح بیشتر در موضوعات لازم ترغیب کند.
• درمانگر باید نقش ها را متعادل کند؛ نقش حاکم، نقش همدل، نقش متخصص، نقش مقتدر. البته باید این نقش ها را متناسب موقعیت استفاده کنیم؛ از همدلی آغاز کنیم و بعد به سمت اقتدار رویم.
• مُراجع هم نقش های مخنلفی دارد: نقش یک بیمار، نقش یک قربانی، نقش یک حمایت طلب (در معیار روایی MMPI، شکل 8 را پیدا می کند)، نقش یک فرد مهم و ویژه.
• در متعادل سازی نقش ها:
• وقتی مُراجع در باره ی شرایط خودش اطلاعات ندارد، نقش یک آگاهی بخش را ایفا می کنیم.
• وقتی مُراجع نقش یک تصمیمات خوبی گرفته و در اجرای آن تردید دارد می توان نقش یک راهنما و انگیزه بخش را ایفا نمود.
• از رویکرد اریک برن هم می تواند در تعدیل نقش ها استفاده نمود.
• ما معمولاً شکایات مُراجع را با سه دسته تکنیک ارزیابی می کنیم:
• 1) تکنیک های گشاینده:
• الف) سوال های باز پاسخ استفاده می شود؛ از موضوعی که برای فرد بیشترین اذیت و آسیب را دارد آغاز می کنیم، و بهتر است در این مرحله او را هدایت نکنیم؛ سوالات باز کمک می کند به بروز حالات هیجانی.
• ب) سوال های بسته هم در جای خود برای ارزیابی علائم و آگاهی دقیق تر به مشکلات کمک می کند. دسته ی سوم سوال ها،
• ج) سوالات بینابینی هستند که مُراجع می تواند بسته و یا باز پاسخ دهد و این به میل اوست و به حال و Mood او و میزان ارتباط برقرار شده با درمانگرش بستگی دارد.
• د) گروه چهارم سوالات را با عنوان «پرسش ضمنی» می شناسیم! مثلا می گوئیم: «نمی دانم در باره ی سر کار رفتن فکری کرده ای؟ احتمالاً درباره ی جدایی والدینتان از هم هیجانی داشته باشید!» البته سوالات ضمنی مثل «سوال چرا» دقیق و حساس است، مگر آن که رابطه ی درمانی عمیقی شکل گرفته باشد. سوال های غیر مستقیم برای کاوش احساسات کمک می کند.
• ه) پرسش های فرافکن؛ پرسش هایی که کمک می کنند تا تعارضات درونی، ارزش ها یا احساساتی که بیان نشده اند یا مبهم است توسط خود فرد و درمانگر شناخته شود. مثلا: «چه می شد اگر الان 5 میلیاد پول داشتید؟» «چه می شد اگر ...». این سوالات حتی قضاوت فرد را هم می سنجد؛ مهمترین آرزوهای او یا مهمترین گره های ذهنی او را آشکار می کند.
• ی) سوالات هدایت گر؛ سوالاتی است که در حالی که فرد به موردی اشاره نمی کند و یا از کنار آن عبور می کند ما با طرح آن، مطلبی را روشن می کنیم. مثلاً به کسی که علائم افسردگی را دارد ولی به این مطلب اشاره نکرده می گوئیم: «اگر چه که شما به فکر خودکشی نیفتاده اید ولی احساس غم زیادی را تجربه می کنید!» یا در موارد دیگر: «هیچ وقت صداهایی نشنیده ای! شنیده ای؟»
• 2) تکنیک های روشن کننده؛ برای رفع ابهامات از او می خواهیم که برخی مسائل را روشن کند. تصریح کردن یکی از راه های روشن کننده است. همچنین Summarize (خلاصه کردن) هم از تکنیک های مفید در سامان دادن به جلسه ی مشاوره است.
• تدابیر یا چهارچوب مکتوب سازی مصاحبه ی بالینی (SOAP) اهمیّت دارد ولی درج مطالب اساسی اهمیّت بیشتری دارد. در ثبت مطالب (1) نباید استنباط های شخصی را دخیل نمود بلکه باید یادداشت های دقیقی داشت تا در مراحل بعدی به تشخیص های صحیح تری برسیم؛ همچنین (2) باید مختصر و مفید و (3) واضح نوشت.
• در برخی رویکردها خیلی قائل به یادداشت برداری نیستند و برخی یادداشت بعد از پایان مصاحبه ی بالینی را پیشنهاد می کنند.
• گام بعدی در مصاحبه ی بالینی «وارسی نشانه یا Check the symptom» است.
• گاهی مُراجع مطالب غیر منطقی را به هم مربوط می کند؛ ما باید افکار هذیانی و بیمارگون مُراجع را مورد بررسی قرار دهیم.
• 3) تکنیک های پیش برنده، کمک می کنند تا مشاور توجه مُراجع را از جایی به جای دیگر ببرد بدون آن که او را تحت فشار قرار دهیم. از جمله این تکنیک ها «استمرار بخشی» است که در آن درمانگر ژست ها و عباراتی را استفاده می کنیم که فرد را به جلو رفتن در موضوع حرکت می دهد؛ مثل: تماس چشمی، سر تکان دادن، تغییراتی در حالت چشم و صورت، واکنش نشا دادن های کلامی (خوب! چه جالب! بعد از این اتفاق چه شد؟ دیگه چی؟ چه نکته ی مهمی! بیشتر می خواهم در این مورد صحبت کنیم! و ...).
• «پژواک گری» هم از مهارت های پیش برنده است؛ «پس گفتی که داری مریض می شوی؟» وقتی می بینیم فرد از مسیر خارج شده یا توضیحات اضافه ای می دهد با این مهارت مصاحبه ی بالینی را مدیریت می کنیم.
• تکنیک دیگر پیش برنده «هدایت مجدد، redirect» است؛ مخصوصا وقتی با مراجعی سروکار داریم که خیلی به جزئیات توجه می کنند یا فشار تکلم دارند.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#روز_نگاشت - 1403
* دوشنبه – 10 دی 1403 – 28 جمادی الثانی 1446 – 30 دسامبر 2024
• امروز ساعت 7 صبح بیمارستان چشم پزشکی نور وقت داشتم؛ امیدوارم به لطف صاحب الزمان این اقدامات به بهبود وضعیت چشمانم کمک کند.
• یکی از اصطلاحاتی که از قدیم به گوش همگان رسیده است آن است که باید مراقب بود، قبح برخی از امور ریخته نشود. فضای بیمارستان ها با تمام خیر و برکتی که ان شاءالله برای انسان ها دارد محیطی است پر از کم حیائی و بی توجهی به اصول بایسته و شایسته شرعی!
• گرچه گاهی برخی از اقدامات و دستور العمل ها به خاطر زاویه های عده ای از مردم با حکومت و دستگاه های نظارتی به سخره گرفته شده و عملاً به جایی نمی رسد، اما این واقعیت هم وجود دارد که بسیاری از محیط های بیمارستانی در کشور ما، برای هر کسی که وارد می شود به معنای محرمیت او به کادر بیمارستان، اعم از پزشک و کسانی که به پزشکان کمک می کنند گرفته تا کسانی که حتی نظافت اتاقی را بر عهده دارند جاری است و بالعکس! و البته که این کم حیایی ها و بی حیایی ها، در دامن زدن به برخی از نابسامانی ها و مشکلات اخلاقی برای کسانی که با این محیط ها رفت آمد دارند موثر است. حتما و حتما ابلاغیه ها و دستورالعمل های اداری – حتی اگر لازم باشد – در این زمینه کاری از پیش نمی برد؛ خصوصاً در فضای جامعه ی امروز ایران که یک گارد سخت و تلخ نیز نسبت به همه این قبیل فرمان های دولتی و اداری حاکم شده است. اما این که چه کنیم و چگونه تربیت کنیم که بتوانیم عزیزانی داشته باشیم که حتی اگر در چنین محیط هایی حضور پیدا کردند نه تنها تأثیر نپذیرند و آلوده نشوند بلکه در مقام اصلاح برآیند کاری جدی و کارستان است!
• روشن است که این توضیحات به معنای برچسب خطا و انحراف و کم حیایی به همه ی اعضا و کار کنان و پزشکان و پرستاران محیط های درمانی نیست! بلکه سخن از اتفاقی است که به شکلی نامحسوس و به تدریج، در طول زمان و با برخی از القائات غلط و برخی تعلیم های نبایسته در جامعه درمانی نفوذ کرده است.
• حال اگر این مشاهدات را در کنار این قبیل گزارشات بگذاریم نتایج تلخ تر می شود: «یکی از بستگان پزشک ما می گفت، من هیچ مانعی برای ازدواج با خواستگاران هم صنف خود ندارم، اما علت آن که اینقدر ازدواجم به تاخیر افتاده آن است که منتظر خواستگاری هستم که حداقل اهل نماز باشد!»
• امروز جلسه ی «مباحثی پیرامون وجدان» را کنسل کردم چون هم با توجه به اقدام درمانی برای چشمم مشکل تاری دید داشتم و هم نمی دانستم که برنامه ی صبح تا چه زمانی به طول خواهد انجامید. البته که بعد از آن هم نیاز به استراحت داشتم!
• امروز سالگرد درگذشت مادر بزرگ عزیزم مرحومه عَذرا بروجردی مشهور به زرین است (م:10 دی 1396) مادر بزرگی که حتماً حق زیادی به گردن من دارد. از مهربانی ها و حمایت ها و همراهی های او خاطرات بسیار دارم. از خدا می خواهم در این روز او را میهمان سفره هم نامش حضرت فاطمه ی عذرا سلام الله علیها قرار دهد. مادر بزرگم در طول زندگی زحمات بسیار کشید؛ هم در دوران کسالت پدرشان و هم مادر و عمه شان و هم بیماری هایی که برای همسر و فرزندانشان رخ داده بود و همیشه در خانه اش باز و سفره اش برای همگان پهن بود؛ خیرخواه همه بود؛ مهربان و صمیمی و مودب! و البته فرزندانی هم تربیت نمود که هر کدام به به نوعی خیر رسان جامعه هستند. خدا عاقبت ما را ختم به خیر گرداند.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#روز_نگاشت - 1403
#برگزاری_سمینارها_سخنرانی_ها_جلسات_کلاس_ها_و_کارگاه_ها
* دوشنبه – 14 آبان 1403 – 2 جمادی الاول 1446 – 4 نوامبر 2024
• امروز سالگرد مرحوم پدربزرگم حاج عباس آقای زرین است؛ در بامداد چنین روزی در سال 1379 و در بیمارستان رسالت تهران به دیار باقی رفتند.
قبل از ظهر جلسه ی «#مباحثی_پیرامون_وجدان» داشتیم. جلسه ی سی و پنجم؛ خلاصه ای از نکتههای طرح شده در این جلسه با قلم یکی از دانشجویان چنین است:
• در ذیل صفحه ی ۷۳ و ۷۴ کتاب مطرح شد:
• حقیقت عرفان یعنی همه خدایی. می گویند غیرت خدا اجازه نمیدهد که یک دویی در دنیا وجود داشته باشد! همه چیز اوست. اما از دیدگاه معصومین خدا در همه چیز و همه ی ذرات هست ولی ممزوج با آن ها نیست.
• خدا و فعل خدا و ذات خدا برای ما قابل درک و تصور نیست.
• امور وجدانی لزوماً برای همگان و همان ابتدای توجه، روشن نیستند؛ وجدانی بودن به معنای واضح و آشکار بودن نیست.
• دست یافتن به امور وجدانی همیشه آسانی نیست و گاهی به تذکرات عمیق نیاز دارند؛ این گونه نیست که اگر برای ۱۰ نفر یک امری وجدانی بود برای ۹۰ نفر دیگر هم وجدانی می شود.
• ما فطرتاً خداشناس و نبی شناس و ولی شناس هستیم ولی تربیت غلط و معصیت زیاد، انسان را از این معرفت الله وجدانی دور میکند.
• فعل ما چیزی جز توجه نیست. (پایان خلاصه ی جلسه)
• عصر به سمینار «هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت» در ایام سالگرد مرحوم صاحب مکیال، شهید سیدمحمدتقی موسوی احمدآبادی دعوت بودم. خیلی خیلی دوست داشتم در این برنامه شرکت نمایم، اما تنها نه! به دنبال فراهم آوردن شرایطی بودم که با یکی از دوستان بروم ولی موانعی رخ داد و توفیق شرکت را نیافتم. شب برنامه ی جایگزینی با یکی از دوستان تنظیم کردم که کمی جبران این فرصت از دست رفته باشد؛ خوب بود و شیرین و خاطره انگیز.
• جلسه ای مجازی و کوتاه با دکتر امانی و دکتر حیدری از دوستان دوره ی دکترا داشتیم. حدود ساعت یک و نیم بامداد خوابیدم.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand