eitaa logo
کانال سیدمحمد خردمند
281 دنبال‌کننده
988 عکس
111 ویدیو
162 فایل
سیدمحمد خردمند
مشاهده در ایتا
دانلود
چهل روز، امیرمؤمنان را به نیابت از امام زمان علیه السلام زیارت کنیم! از شهادت حضرت زهرا عليهاالسلام، تا ولادت اميرالمؤمنين عليه‌السلام. ... http://sm-kheradmand.com
- 1403 # دوشنبه – 23 مهر ماه 1403 – 10 ربیع الثانی 1446 – 14 اکتبر 2024 • امروز سی و سومین جلسه از مجموعه جلسات «» را برگزار کردیم؛ مطالب این جلسه مربوط بود به صفحه ی ۶9 تا 71 از کتاب وجدان. خلاصه ی بحث به قلم یکی از دانشجویان کلاس چنین است: • در تعریفی از وجدان آمده است که: وجدان مواجهه ی وجودی با اشیا، متناسب با مرتبه وجودی آن ها است؛ که البته راجع به این تعریف هم تحلیل های خواهد آمد. • در وجدان و یافتن امور، هیچ گونه صورت سازی فکری و وساطتی در کار نیست. وجدان کردن یک «شدن» است؛ یک حقیقت قابل اشاره‌ نیست. وجدان یک فرایندی است که در من رخ می‌دهد. من در روند وجدان، فقط می‌توانم مقدمه سازی کنم وخودم را در معرض وجدان قرار دهم. • وجدان، انفعال وجودی ما در مواجهه با حقایق خارج از خودمان است. • لقاء الله و شهودات یک موقعیت انفعالی است و ما فقط می توانیم بکوشیم و مقدماتی را برایش فراهم کنیم. • مواجه وجودی با اشیا متناسب با مرتبه وجودی، یعنی مرتبه ی شناختی و معرفتی ان ها. • مجردات یعنی غیر ماديات و هر چیزی که منشا ماءبسیط ندارد. فایل صوتی این جلسه در صفحه ی زیر قابل شنیدن است: http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page54.aspx
چه روزها كه يك به يك غروب شد، نيامدي چه بغض ها كه در گلو رسوب شد، نيامدي خليل آتشین سخن، تبر به دوش بت شكن خداي ما دوباره سنگ و چوب شد، نيامدي براي ما كه خسته ايم و دلشكسته ايم ، نه ولی براي عده اي چه خوب شد نيامدي! تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام دوباره صبح، ظهر، نه، غروب شد نيامدي... https://eitaa.com/s_m_kheradmand
- 1403 * دوشنبه – 7 آبان 1403 – 24 ربیع الثانی 1446 – 28 اکتبر 2024 • امروز سی و چهارمین جلسه از مجموعه جلسات «مباحثی پیرامون وجدان» را برگزار کردیم؛ مطالب این جلسه مربوط بود به صفحه ی 70 تا 73 از کتاب وجدان. خلاصه ی بحث به قلم یکی از دانشجویان کلاس چنین است: • مراتب وجدان • از آن جایی که وجدان یک بحث معرفت شناسانه است، مراد از مراتب وجودی همان مراتب شناختی و معرفتی است. • وجدان یک شی حسی از دریچه ی حس امکان پذیر است؛ وجدان یک مسئله ی عقلی، به وسیله ی نور عقل انجام می شود و وجدان حقیقت مجرّدات، از طریق شهود و در رتبه ی تجرید اتفاق می افتد. • فعل ما توجه ما است. • وجدانی بودن به معنای واضح و آشکار بودن نیست. امور وجدانی لزوما برای همگان روشن و دم دستی نیستند. • ما فطرتاً خدا شناس و نبی شناس و ولی شناس هستیم و این ها در فطرت ما نهاده شده است. • عالم و هر آن چه در آن رخ می دهد، بالله است. فایل صوتی این جلسه در صفحه ی زیر قابل شنیدن است: http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page54.aspx
گستره ی رحمت فاطمی ارائه شده در 16 آذر 1403 منزل آقای حاج علیرضا چیت ساز یک روضه ی خانوادگی که چند نوبت دیگر هم توفیق داشته ام در این خانه و محفل شرکت کنم و برنامه ای داشته باشم. خدای متعال این خانواده و فرزندانشان را مدال نوکری اهل بیت علیهم السلام لطف نموده و پدر بزرگ مرحومشان را که هر نوبت تصویرشان در مقابل دیدگان هست، غریق رحمت فرماید. سخنم در این مجلس پیرامون جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها در عالم خلقت به عنوان جلوه ای از رحمت واسعه ی حق متعال بود. https://ble.ir/S_M_Kheradmand
- 1384 * جمعه – 15 مهر 1384 – 3 رمضان المبارک 1426 – 7 اکتبر 2005 • امسال اولین سالی بود که افطارِ یکی از شب های اولیه ی ماه مبارک را میهمان حاج آقا مهدی عابدی بودیم. ظاهرا در نوبت های دیگری میزبان فامیل می شدند و این نوبت میزبان دوستانشان بودند. • افطار که تمام شد گفتند: می شود شما چند کلامی صحبت کنید؟ • قبول کردم؛ پشت بام بود و خانم ها پشت پرده! ولی بلندگویی را پیش بینی کرده بودند برای این موقعیت؛ بسم الله را گفتم و از دعای حضرت سجاد سلام الله علیه در آغاز ماه خیر و برکت رمضان عباراتی را توضیح دادم. الحمد لله رب العالمین. https://eitaa.com/s_m_kheradmand
- 1398 * پنج شنبه – 14 آذر 1398 – 8 ربیع الثانی 1441 – 5 دسامبر 2019 • امروز صبح اولین جلسه ی «» را در متوسطه ی حامد داشتم. گزارشی از محتوای این جلسه به قلم یکی از دانشجویان گرامی چنین است: • راه تربیت انسان ها طولانی است و باید در مسیر تربیت تلاش کرد و با صبر منتظر به نتیجه رسیدن بود. هر کدام از فرزندان ما یک نسل هستند؛ که برای تربیت یک نسل، این تلاش و صبر واقعاً ارزنده است. • در رفع مشکلات، گاهی ما بعضی از مسیرها را نیازموده ایم و به فرزندانمان هم آزمودنش را نیاموخته ایم. • گاهی به دنبال مقصر یا مسؤول کار گشتن مشکل را حل نمی کند. هر کس خودش باید احساس مسؤولیت مستقیم داشته باشد. • ریشه حیا در چیست؟ اصل حیا امری عقلانی است. متجددین در هر جای دنیا، اگر کورسویی از عقل روشنگر داشته باشند، اصل حیا را تایید کرده و مطلوب می یابند. • یکی از عوامل تقویت کننده ی حیا و یکی از راه کارهایی که نیازموده ایم، عقل است به همین جهت، باید عوامل تضعیف کننده و تقویت کننده ی عقل را شناخت. • از ویژگی های افراد صاحب عقل: • 1. از او ترس کفر و شر نمی رود. 2. به او امید رشد و خیر می رود. • هر یک از این ویژگی ها در فرزند ما کم رنگ بود، باید پروژه هایی را طی کنیم تا مشکل موجود رفع شود. • این مسؤولیت به عهده ی ما است که برای تقویت این موارد ابتدا در خود، فرزندانمان و سپس اطرافیان و بخش هایی از جامعه که در توان ماست، بکوشیم. فایل صوتی این جلسه در آدرس زیر موجود است: http://sm-kheradmand.com/Seminars/Tarbiyati/page85.aspx
- 1403 * دوشنبه – 19 آذر 1403 – 7 جمادی الثانی 1446 – 9 دسامبر 2024 • ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ که اولین جلسه ی «» آغاز شد، با وجود امید به عنایات و لطف خدای متعال و یاری ولیش امام زمان سلام الله علیه گمان نمی‌بردم کار این کلاس‌ به این نقطه برسد که اکنون دویست و چهل و ششمین جلسه از این مجموعه هم برگزار شده است. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هدانا لِهذا. • ابتدای جلسات یکی از شرکت کنندگان با همت گفتند که برخی از کلاس ها را بر اساس فایل صوتی آن پیاده کرده اند؛ در مرحله‌ای از ایشان جویا شدم که آن پیاده سازی ها به کجا رسید و چگونه انجام می‌شود که ایشان توضیحاتی دادند و من هم پیشنهادی برای بهتر شدن کار عرض کردم. بعد از چند ماه، آن نوشته‌ها به شکلی بسیار منظم و خوانا و تمیز به عنوان تشکر از برگزاری این کلاس‌ها توسط سرکار خانم هاجر مدرسی به بنده داده شد؛ نوشته‌هایی که شامل حدود ۲۰ جلسه بود؛ گام اولیه‌ای که برای تدوین و نشر این مجموعه قلمداد می‌شد؛ این مجموعه زحمات بود تا این که با همت سرکار خانم زینب سادات پورمطهری تایپ شد. • اکنون با امید به لطف خدای متعال و عنایت ولیش نشر بخش‌های تایپ شده از این کلاس را که می‌تواند نوعی شرح و توضیح پیرامون محتوای کتاب ارزشمند مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد را آغاز می‌کنم؛ امید که زمانی بتوانیم این مجموعه را به زیور طبع بیارائیم. بخشی از فایل های صوتی این جلسات در آدرس زیر قابل شنیدن است: http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page9.aspx
- 1403 * دوشنبه – 21 آبان 1403 – 9 جمادی الاول 1446 – 11 نوامبر 2024 • امروز قبل از ظهر، جلسه ی سی و ششم از مجموعه جلسات «» را برگزار کردیم. خلاصه ای از این کلاس به قلم یکی از دانشجویان چنین است: • مطالب این جلسه مربوط است به صفحه ی 75 و 76 از کتاب وجدان: • توجه در فعل اختیاری، به معنای رویگرداندن است. یعنی رویت را به سمت فعل بگردان. • فرد قادرِ حر است که می تواند توجه کند؛ این توجه نه اراده است و نه تصمیم. باید برای خودمان وجدانی شود تا بتوانیم برای دیگران وجدانی و روشن کنیم. • فعل من توجه من است در مقام اشرف نفس. • جبر فلسفی یعنی وقتی ما بر سر یک دوراهی قرار می گیریم، فکر می کنیم که خودمان هستیم که راه را انتخاب می کنیم ولی در واقع این اراده ی خدا بوده است که کدام راه را انتخاب کنیم! ما اختیاری نداریم. • مثال خر بوریدان ناظر بر این مطلب است که بر سر یک دوراهی که عیناً مثل هم باشد، یک حیوان تکان نمی خورد. چون حتما باید مرجحی باشد. با این مثال فلاسفه توضیح می دهند که ترجیح بلامرجح محال است! https://eitaa.com/s_m_kheradmand