خاطراتي از سفر تاريخي #شهید_نواب_صفوی در مصر
نویسنده : مرحوم استاد #سيد_هادي_خسروشاهي
1⃣4⃣
براي مسرت روح پـُرفتوح رادمرد مجاهد شهيد حسنالبنا بنيانگذار جمعيت مسلمانان مبارز و مجاهدين حقيقي راه تعالي اسلام يعني اخوانالمسلمين مصر ذيلاً به ترجمه مقالهاي از آن رهبر باشهامت فقيد كه نمونه روح آتشين و كمال علاقه او به سربلندي عالم اسلام و زائيده ايمان و مباني مقدس آئين آسماني ما است ميپردازيم تا ذهن خوانندگان عزيز نسبت به ميزان علاقه اين مسلمان واقعي، كه در جهاد في سبيلالله جام شهادت نوشيد واقف گشته و بدانند برخلاف متظاهرين به دين و رياكاران ماسكدار، مردان از جانگذشته و فداكاري نيز در جهان هستند كه سر در كف نهاده و براي اعتلاي پرچم مقدس مذهب اسلام جان و سر نثار مي كنند، مرحوم حسنالبنا در مصر به افتتاح مكتبي مبادرت ورزيد كه امروز دهها هزار تن از شجاعترين و باشهامتترين جوانان و مردان دلير مصري پيرو آن مكتب مي باشند و هم آنها بودند كه در حوادث جانگداز كانال سوئز اسلحه به دست گرفته و از ناموس و شرف مسلمانان دفاع كردند.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
ادامه👇
https://eitaa.com/s_m_nb
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
خاطراتي از سفر تاريخي #شهید_نواب_صفوی در مصر
نویسنده : مرحوم استاد #سيد_هادي_خسروشاهي
1⃣5⃣
در مقاله زير، حسنالبنا رهبر جمعيت اخوانالمسلمين مصر با دلائل عقلي، نقلي، حسي و تاريخي اثبات ميكند كه آئين مقدس و تعليمات درخشان اسلامي در جهان پيروز شده و قلوب افراد بشر آئين مقدس و تعليمات درخشان اسلامي در جهان پيروز شده و قلوب افراد بشر را به نور خود منور خواهد ساخت انشاءالله تعالي.» اينك ترجمه مقاله:
«اسلام به يقين پيروز خواهد گشت» ما مسلمانان ايمان و اعتقاد تزلزلناپذيري داريم كه بيشك اسلام پيروز خواهد گشت و دول و ملل اسلامي از قيود خانمانبرانداز تمدن كنوني آزاد گشته و نهضتي بهوسيله ملل مسلمان برپا گشته، رسالت پيشواي اسلام را صورت تحقق بخشيده سيادت و فرمانروائي و مجد و عظمت صدر اسلام را تجديد و پرچم مقدس اين آئين را برتر از همه برخواهند افراشت. ما بر اثبات اين پيشبيني روشن و ايمان ثابت خويش، دلايلي در دست داريم. دليل سمعي: ما گفتار خداي متعال را ميخوانيم كه ميفرمايد: «والله متم نوره و لو كره الكافرون»، «يأبي الله الا ان يتم نوره»، «هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كله»، «كتب الله لأغلین انا و رسلي انالله لقوي عزيز»، «وعدالله الذين امنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم فيالارض كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم و ليبدينهم من بعد خوفهم امناً» ما هرگز در صحت اين آيات ترديد نداريم و ايمان كامل داريم كه حق و درست بوده و بهزودي گفتار حق و فرمايشات الهي به عالیترين مراحل رسيده و پرچم حق ما برافراشته خواهد گشت و اسلام بهزودي در جهان حكمفرمائي خواهد كرد و خداوند توانا بيم و هراس ما را بهقدرت و به اذن خود مبدل به امن و آسايش خواهد نمود، گرچه كليه آثار ظاهر، نشانه يأس و نوميدي و محروميت باشد (حتي اذا استيئس الرسل و ظنوا انهم قد كذبوا جائهم نصرنا فنجي من نشاء ولايرد باسنا عن القوم المجرمين) حتي زماني فرا رسيد كه پيامبران مأيوس گشته و گمان كردند كه تكذيب شدهاند! يعني رسالتشان پايمال و نابود گشته است، آنگاه ياري و نصرت خداوند آمد بر آنها و سپس نجات يافت هر كه خواهان نجات بود، و فشار و عذاب خداوند از تبهكاران، بازگشتپذير نخواهد بود.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
ادامه👇
https://eitaa.com/s_m_nb
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
خاطراتي از سفر تاريخي #شهید_نواب_صفوی در مصر
نویسنده : مرحوم استاد #سيد_هادي_خسروشاهي
1⃣6⃣
دليل تاريخي: كليه تغييرات و حوادث تاريخي از زمان پيدايش اسلام به بعد نشان ميدهد كه نيرومندترين و فعالترين پيشآمدي كه در عالم انسانيت رخ داده، طلوع خورشيد درخشان آئين مبين بوده و با وجود مشكلات و موانعي كه در برابر پيشرفت آن عرضاندام نموده و خطراتي كه بر گـِرد آن خط زنجير كشيده و زحمات طاقتفرسائي كه ملل اسلامي را احاطه كرده است همچنان نور ايمان در قلوب پيروان اين دين متجلي و عزم آنان آهنين و براي مبارزه و ادامه جهاد مقدس خود بيش از پيش ثابتقدم و پاي برجا و بر عهد خويش استوار بوده و ميباشند و با همين نيروي ايمان و اتكاء به خداوند و دستورهاي باهره رسول اكرم پيشواي معظم، حضرت محمد(ص) بود كه ارتش اسلام با قلت بضاعت و سلاح غيرمكفي در اقطار جهان شاهد پيروزي را در آغوش كشيده و به فرماندهي افراد شجاع و باايمان فاتح و سربلند خواهد گشت.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
ادامه👇
https://eitaa.com/s_m_nb
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
خاطراتي از سفر تاريخي #شهید_نواب_صفوی در مصر
نویسنده : مرحوم استاد #سيد_هادي_خسروشاهي
1⃣7⃣
هنگام هجوم لشگريان تاتار، دستگاه خلافت درهم شكست و ارتش اسلامي پراكنده گرديد و نيروهاي موجود متفرق شدند، خيالبافان جبون گمان كردند كار به آخر رسيده! اما در همان حال معجزهاي بهوقوع پيوست و بهرهبري انوار مقدس اسلام، نخست همان جنگجويان وحشي، به اطراف گريخته و بعد زير پرچم دولت معنوي اسلام ايمان آورده و مسلمان شدند. يكبار ديگر نيز مردم روي زمين اين وضعيت را ديدند و آن موقعي بود كه اروپاي متعصب، نميگويم مسيحي، بلكه اروپاي وحشي بر تمدن درخشان مسلمين چيره گشت و امواج سركش قشون صليبيون مانند سيل خروشان رو به كشورهاي مسلمان سرازير گشت اما صلاحالدين ايوبي آنها را سركوب نموده به دور ريخت».
اين مقاله كوتاهي از شهيد حسنالبنا بود كه شهيد نواب صفوي، پس از ترجمه، آن را با مقدمهاي كوتاه خود در جرايد ايران منتشر ساخت و در واقع با اين اقدام خود، گامي ديگر در راه وحدت و تقريب بين مذاهب اسلامي برداشت و به جوانان ايراني آگاهي داد كه حركت اخوانالمسلمين در مصر، همانند فدائيان اسلام در ايران، در راستاي اجراي احكام اسلامي و برقراري حكومت خدايي، كوشا هستند و عليرغم فشار و سركوب دشمنان داخلي و خارجي، سرانجام اسلام پيروز خواهد گشت.
پایان
منبع:
https://makhaterltakfir.com/fa/mainstreamingview/8896
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
تصویری از شهید نواب حین سخنرانی تاریخی در دانشگاه قاهره ۱ .
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
تصویری از شهید نواب حین سخنرانی تاریخی در دانشگاه قاهره ۲ .
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
ملاقات شهید نواب با ژنرال نجیب پاشا و سرهنگ جمال عبد الناصر معاون وی رهبرای کودتا علیه سلطنت ملک فاروق در مصر
در اواخر پائیز ۱۳۳۲
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
🔰فراز پایانی اعلامیه شهید نواب در اسفند 1332 پس از باز گشت از سفر به کشورهای عربی .
اگر تمام افراد بشر به استثنای من به خاطر شهوات دنیا بفرض محال دشمنان خدا و آل محمد(ص) باشند، من بیاری خداوند درراه محبت خدا و آل محمد(ص) با تمام آنها به شدت می جنگم و بیاری خداوند پیروز می شوم، اللهم انصرنا و ما النصر الا من عندک
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
متن کامل اعلامیه شهید نواب در اسفند 1332 پس از باز گشت از سفر به کشورهای عربی .
1️⃣
هو العزیز
الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه
اسلام برتر از همه چیز و هیچ چیز برتر از اسلام نیست
اعلامیه شهیدنواب صفوی در اسفند ۱۳۳۲
هوالعزیز
الان حصحص الحق
اینک حق هویدا گردید و هیچگاه پوشیده نمیماند
شنیدهام که برخی از مغرضین یا نادانان که مشمول این آیه مقدسه هستند و إذا ذکر الله وحده اشمأزّت قلوب الذین لا یؤمنون بالآخرة...
انگاه که نام خدا به یکتایی برده شود قلوب کسانی که ایمان به اخرت نیاوردهاند ناراحت میشود.
آری اینان که از ثبات قدم من در راه خدا و از اینکه زیر بار هیچ سخنی جز سخن خدا نمیروم ناراحتند و میل دارند که تابع شهوات آنها بشوم و نمیشوم تهمتهایی به من میزنند اما نه در پیش رو و مردانه، بلکه پشت سر و ناجوانمردانه.
اینک به نام خدا و دفاع از حق با چند برهان مختصر به مردانگی و سربلندی پاسخ سخنان پشت سر و زیر پرده آنان را میگویم تا اگر مَردند و به سخن خویش معتقدند بیایند و بدی مرا پیش روی من اثبات کنند و یا پس از اندیشه عمیقی توبه کنند و به سوی حق بازگردند و بروی مردان حق خاک تهمت نپاشند.
دنیای غرب و شرق و عموم برادران مسلمان ایرانی من و تمام جراید مختلف ایران خصوصا جرایدی که منتخب به حکومت جبهه ملی و مصدق بود، متفقا اعتراف کردند که شکست دهندهٔ انگلستان در ایران و ملی کننده نفت و موسس حکومت مصدق، فداکاریهای من و برادرانم بود
تا روزی که عدهای از برادران مرا زندانی کردند و شمشیر اسلام را که برای خدا و اسلام بدست آنها دادیم، بر سر و روی ما نواختند و علنا به من گفتند پس از تمام شدن امر نفت هم ممکن نیست که احکام خدا را اجرا نماییم و هرچه نصیحت کردم نپذیرفتند تا روزی که نوشتم شهوات اینان با اجرا احکام خدا مخالف است و به همین جهت شمشیر خود ما را بروی ما کشیدهاند و تا آن روز در منطق آنان و در صفحات جراید منتسب به جبهه ملی مرد خوبی بودم و از فردای آن روز اولین تیر تهمت در همان روزنامهها به سوی من و برادرانم پرتاب گردیده و در افواه و روزنامههای آنها مرد بدی شدم.
مطلب در نزد هر با انصافی پیداست. در روزهایی که به دست آنها به زندان افتادم و آقای جلالی نائینی و دکتر سعید فاطمی از طرف دولت مصدق نزد من آمدند و به آنها طبق اعترافات خودشان اثبات کردم که به همان دلیل که قبول دارید ما شکست دهنده انگلستان و ملی کننده نفت بودیم جنگ شما با ما به نفع انگلستان و موجب تقویت اراده انگلیس بوده است، تصدیق کردند.
من اگر مرد سازش بودم آنگاه که مصدق و کاشانی در سختترین مواقع زندانی من و برادرانم پیش من میفرستادند که بدون شرط اجرای احکام خدا با آنها موافقت کنم تا آزاد شوم، موافقت میکردم و آزاد میشدم و از مصائب آن روز و تیرهای تهمت ناروا خود را آسوده میکردم و وقتی هم که خدای عزیزم اراده فرمود و حکومت مصدق معتقد شد که با زندان بودن بلکه با کشته شدن من هم برادرانم به یاری خدا شکست نخورده همه روزه در راه خدا ثابت قدمتر میگردند و از زندان بیرون آمدم، میل داشتند که با آنها بدون شرط اجرا احکام خدا موافقت کنم و چون نمیکردم تهمتهای غیر مستقیم ادامه داشت
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
متن کامل اعلامیه شهید نواب در اسفند 1332 پس از باز گشت از سفر به کشورهای عربی .
2️⃣
و نیز روسای حزب توده در زندان بارها با من تماس گرفتند و با دلایل فلسفی کافی حقایق مقدس اسلام و انحراف بیراهههای منحرف از اسلام را به آنها ثابت میکردم به طوری که اعتراف مینمودند و به من میگفتند که ما در جنگ با حکومت ظالم هدف مشترک داریم و موفق نمیشدند که اندکی موافقت مرا به سوی خود جلب کنند.(فراموش نشود که آن روز حکومت ظالم به گمان آنها حکومت مصدق بود) و چون کرملین و نیز لندن و واشنگتن معتقد بودند و هستند که با هیچ نیرویی نمیتوانند با تربیتشدگان مکتب اسلام بجنگند آنها به طور عموم و تودهایها به طور خصوص با حربه تاریک تهمتهای غیرمستقیم در میان مردم سادهلوح و قلیلالتفکر به جنگ با ما میپرداختند و گویا هنوز هم ادامه دارد و اگر خدای نخواسته من آن طور هستم که آنان میگویند آیا برای دنیا است؟
پس بیایید دنیای مرا ببینید. بیایید به دولاب و ببینید که از دنیای شما دنیاخواهان به چه اندازه قناعت کردهام و حساب کنید که زندگانی من و جناب آقای واحدی و جناب آقای طهماسبی که هر سه نفر با خانوادههای خود در یک خانه اجارهای چهار اطاقی که ماهی پنجاه تومان اجاره آن را برادران وفادار دولاب میدهند چگونه و با چه مقدار اثاثیه و زندگی با کمال سربلندی و عزت و بیاعتنایی به تمام سلاطین و ثروتمندان دنیا بسر میبریم؟ و اندکی بیاندیشید و از خدا بترسید و حیا کنید و تا بدین پایه دنبال جهل و یا شهوات دنیا نروید
و اگر مسافرت به ممالک اسلامی بنا بر دعوت مسلمانان نمودم بیایید تا یکی یکی برادران خود را که سهام صد تومانی و پنجاه تومانی و بیست تومانی و کمتر و بیشتر دادهاند به شما معرفی میکنم و تمام مخارج سفرم را یک شاهی و یک شاهی برای شما حساب نموده و شکست روحی و ارادی بزرگی که به یاری خدا توانا به نام یک فرزند شیعه و مسلمان ایرانی به انگلستان و آمریکا وارد کردم با دلایل کافی مشاهده کنید و نهضت روحی و فکری که در دنیای اسلام عربی به یاری خدا به نفع اسلام و تشیع و ایران فقط با یک روح خاطرخواه خدا و محمد و آل محمد(ص) و دست خالی برپا نمودم ببینید و بجای قوت قلب گفتن به یک برادر جوان خود که فقط و فقط جرمش دوستی شدید خدا و محمد و آل محمد(ص) و اجرا احکام خدا است تهمت ناروا نزنید و با این تهمتها انگلستان و آمریکا و شوروی را تقویت نکنید
و با منتسب کردن بهترین افراد زنده خودتان که به اعتراف گذشته خودتان زنده کننده تاریخ و حیات شما بودهاند به انگلستان برای انگلستان تحصیل آبرو نکنید که حقیقتا اگر اثبات کردید که بیگانگان دارای مکتبی به این قدرت هستند آنگاه اثبات کردهاید که حق با آنها است. پس دانسته یا ندانسته میخواهید اثبات حق و عظمت برای بیگانگان کنید و بنابراین بزرگترین خدمت را به آنها میکنید. شما را به خدا بیایید و این خدمت بزرگ را به بیگانگان نکنید و از خدا بترسید.
و از اینها گذشته من به نام یک شاگرد کوچک مکتب اسلامی معتقدم که دفاع از حق واجب است و نیز اگر کسی آن طور بود که شما میگویید باید در پیشگاه دادگاه عادل شرع محاکمه گردیده اعدام شود.
در خبر است از حضرت موسی بنجعفر سلامالله علیه قل الحق ولو کان علیک (حق را بگو و گرچه بر زیان تو باشد) پس چنانچه مرد هستید و راست میگویید و عقیده دارید، بیایید تا یک محکمه اخلاقی علنی اسلامی تشکیل داده و در آنجا اگر اثبات کردید که من آن طور هستم که شما میگویید از حاکم شرع جامعالشرایط تقاضا میکنم که رسیدگی کرده و حکم اعدام مرا صادر کند و به برادران پاک و متدین خود هم میگویم که اجرا کنند و اگر حق با من بود و اعتراف کردید شما را میبخشم و از خدا میخواهم که شما را ببخشد و در راه خودش ثابت بدارد تا نسنجیده و از روی بیایمانی سخنی نگویید و تیشه جهل به ریشه حیات و سعادت و افتخار خود نزنید.
خاتمتا اگر تمام افراد بشر به استثنای من به خاطر شهوات دنیا به فرض محال دشمنان خدا و محمد و آل محمد(ص) باشند
من به یاری خدا در راه محبت خدا و محمد و آل محمد(ص) با تمام آنها به شدت میجنگم و به یاری خدا پیروز میشوم.
الهم انصرنا و ما النصر الا من عندک
تهران- به یاری خدای توانا- سیدمجتبی نواب صفوی
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
آنان روز بعد، افسران عالى رتبه ارتش و نيروى هوايى را دستگير كردند و مراكز مهم قاهره، مانند راديو، را به تصرف خود درآوردند و با پيوستن ديگر نظاميان به اين قيام، مقرّ پادشاهى (قصر عابدين) محاصره شد (رفعت يونان، ص ۳۷ـ۴۲؛ عاصم رزاز، ص۱۰۰ـ۱۱۱). ملك فاروق كه در اسكندريه بود، با نااميدى از ارتش، براى سركوب كودتا از انگلستان كمك خواست، اما محمد نجيب با ارسال پيامى به سفارت انگلستان، اين كودتا را اقدامى براى پايان دادن به فساد نظام حاكم در مصر دانست و خارجيها را از مداخله در اين امر منع كرد. انگليسيها نيز براى تأمين امنيت نيروهايشان از مداخله در امور مصر خوددارى كردند و ملك فاروق در ۴ مرداد/ ۲۶ ژوئيه همان سال از كشور خارج شد و به ايتاليا رفت ( ← لطيفة محمد سالم، ص ۹۸۸ـ۱۰۲۰؛ رفعت يونان، ص ۵۱ـ۵۴). افسران آزاد به رغم در دست گرفتن اداره كامل كشور، قانون اساسى مصوب ۱۳۰۲ش/ ۱۹۲۳ را ملغا نكردند و نظام پادشاهى همچنان حفظ شد. احمد فؤاد دوم، فرزند فاروق و وليعهد او، با وجود سن كم به پادشاهى انتخاب شد و شوراى نيابت پادشاهى و شوراى فرماندهى انقلاب، اداره كشور را به عهده گرفتند. مهم ترين اقدام شوراى انقلاب، تصويب قانون اصلاحات ارضى بود كه براساس آن حدود مالكيت زمين دويست فدان (هر فدان معادل ۲۰۰،۴ مترمربع) تعيين شد ( ← رفعت يونان، ص ۵۴ـ۵۵؛ منسفيلد[۲] ، ص ۴۵ـ۴۶؛ رفعت سيداحمد، ص ۱۲۷، ۱۳۲). به تدريج افسران آزاد درصدد به دست گرفتن زمام امور حكومت برآمدند. آنان قانون اساسى موجود را مانع اصلاحات مى دانستند، زيرا ادامه فعاليت شوراى نيابت پادشاهى، مجلس نمايندگان و مجلس سنا ممكن بود منافع آنها را تهديد كند. حزب وَفْد* و نزديكان پادشاه سابق نيز در صورت برگزارى انتخابات به مجلس راه مى يافتند و مناصب مهم را در دست مى گرفتند. بنابراين در ۱۹ آذر ۱۳۳۱/ ۱۰ دسامبر ۱۹۵۲ محمد نجيب، نخستين رئيس جمهور انقلاب، قانون اساسى ۱۳۰۲ش/ ۱۹۲۳ را ملغا كرد و هيئتى متشكل از نمايندگان احزاب و گروهها، استادان دانشگاه و حقوق دانان، تدوين قانون اساسى جديد را برعهده گرفت. سپس فعاليت احزاب سياسى لغو شد و در ۲۱ بهمن ۱۳۳۱/ ۱۰ فوريه ۱۹۵۳، محمد نجيب رياست شوراى رهبرى انقلاب را به عهده گرفت و آن را مهم ترين نهاد قانونى كشور در دوره انتقالى معرفى كرد (رفعت يونان، ص۶۰ـ۶۵؛ حمادة حسنى، ص۷۰ـ۷۱؛ حسينى، ص ۲۳۳). سازمان افسران آزاد كه حزب سياسى نبودند، پس از به قدرت رسيدن نيز نظريه و برنامه مشخصى نداشتند و اختلافهاى اساسى نيز در ميان آنها به چشم مى خورد. در شهريور ۱۳۳۲/ سپتامبر ۱۹۵۳، سرهنگ احمد شوقى، كه از دوستان نزديك محمد نجيب بود، به سبب انتقاد از شوراى رهبرى انقلاب، به دستور جمال عبدالناصر از ارتش اخراج شد و در ۱۳۳۳ش/ ۱۹۵۴ پس از تظاهرات خشونت آميز دانشجويان طرفدار اخوان المسلمين*، جمال عبدالناصر بدون مشورت با محمد نجيب، اين گروه را غيرقانونى اعلام كرد. بنابراين محمد نجيب كه به سبب اختلاف با اعضاى شوراى فرماندهى انقلاب و طرفدارى آنان از جمال عبدالناصر موقعيتش تضعيف شده بود، در بهمن ۱۳۳۲/ فوريه ۱۹۵۴ استعفا كرد و شورا با اكثريت آرا استعفاى وى را پذيرفت. البته با آغاز تحريكات احزاب مخالف و واهمه جمال عبدالناصر از به خطرافتادن نظام انقلابى، محمد نجيب به درخواست جمال عبدالناصر بار ديگر به رياست جمهورى بازگشت و جمال عبدالناصر نخست وزير او شد، ولى اختلافات ميان آن دو همچنان ادامه داشت. پس از سوءقصد نافرجام به جمال عبدالناصر و نيز متهم شدن محمد نجيب به حمايت از برخى اعضاى اخوان المسلمين، او در ۲۳ آبان ۱۳۳۳/ ۱۴ نوامبر ۱۹۵۴ از رياست جمهورى بركنار شد و جمال عبدالناصر اين سمت را برعهده گرفت ( ← وين[۳] ، ص ۱۰۷ـ ۱۱۸؛ عمرى، ص ۷۶ـ۸۲؛ براى آگاهى بيشتر از تأثير اخوان المسلمين در تحولات اين دوره ← حسينى، ص ۲۳۰ـ ۲۶۵). جمال عبدالناصر پس از رسيدن به قدرت، به اقدامات گسترده اى دست زد كه از سوسياليسم و ملى گرايى عرب الهام گرفته بود. اين اقدامات را مى توان از دستاوردها و پيامدهاى انقلاب ژوئيه به شمار آورد. افسران آزاد پس از پيروزى انقلاب در بيانيه اى، شش هدف اصلى را براى انقلاب اعلام كردند كه عبارت بود از: غلبه بر استعمار و وابستگان آن، پايان دادن به فئوداليسم، ازبين بردن سيطره سياسى سرمايه داران، تشكيل ارتش ملى قدرتمند، برقرارى عدالت اجتماعى، و برقرارى جامعه اى دموكراتيك و همزيستى مسالمت آميز در كشور. رهبران انقلاب خواهان نظامى مبتنى بر قواعد سوسيال ـ دموكراسى بودند و اين تمايل در قانون اساسى مدون در ۱۳۳۵ش/ ۱۹۵۶ آشكارا نمايان شد.
قانون اساسى بر عدالت اجتماعى، ايجاد فرصت برابر براى همه مصريان، محدوديت فعاليت اقتصادى بخش خصوصى و محوريت دولت تأكيد مى كرد، اما در مقام اجرا دولت جمال عبدالناصر همه تصميمات را بدون مراجعه به آراى عمومى اتخاذ مى كرد و مردم هيچ سهمى در تدوين و تأييد اصول و برنامه هاى سياسى و اقتصادى نظام سوسياليستى نداشتند؛ اما چون اصول و اهداف انقلاب و شخصيت برجسته جمال عبدالناصر را باور داشتند، در بسيج سياسى كشور شركت مى كردند. در پى انقلاب ژوئيه، فضاى سياسى كشور نظامى شد و نظاميان به نهادهاى سياسى، اقتصادى و حقوقى راه يافتند و اين امر در نهايت مانعى براى تحقق دموكراسى در مصر گرديد ( ← عصمت سيف الدوله، ص ۶۷۱ـ۶۹۳؛ رضوى عبدالقادر، ص ۲۵۶ـ۲۶۷؛ نجلاء ابوعزالدين، ص ۱۰۹ـ ۱۲۸). سياست خارجى مصر در اين دوره، به ويژه پس از به قدرت رسيدن جمال عبدالناصر، مبتنى بر مبارزه با امپرياليسم و استعمار غرب و صهيونيسم بود كه در نهايت به اتخاذ سياست خارجى بى طرفى مثبت و تأسيس جنبش عدم تعهد* انجاميد. جمال عبدالناصر به تدريج به انديشه وحدت جهان عرب و اتحاد كشورهاى جهان سوم گرايش يافت. پيامد اين انديشه، تأكيد بر ملى گرايى عربى در سياست خارجى و تلاش براى تأسيس جنبش عدم تعهد بود. تعامل با شوروى نيز به ويژه پس از ۱۳۳۴ش/ ۱۹۵۵ بيشتر شد كه مهم ترين هدف آن ازبين بردن انحصار صنعت تسليحات غربى بود (رضوى عبدالقادر، ص ۲۶۵ـ۲۶۷؛ احمد شرف، ص ۴۵۴ـ۴۷۰؛ نجلاء ابوعزالدين، ص ۱۹۱ـ ۲۰۸). از لحاظ اقتصادى، رهبران انقلاب ژوئيه در مقام پايان دادن به وابستگى صنعتى مصر، تحقق پيشرفت اقتصادى و برقرارى عدالت اجتماعى بودند. برهمين اساس نخستين وزارت صنعت در تاريخ مصر در ۱۳۳۵ش/ ۱۹۵۶ تأسيس شد. رهبران انقلاب با اينكه تأكيد مى كردند كه مصرى كردن صنايع و منابع به معناى دولتى كردن نيست، بلكه انتقال مالكيت از خارجيها به مصريها است، اما اقدامات آنان به دولتى شدن بسيارى از صنايع انجاميد. درنتيجه، سرمايه داران خصوصى كه به حاشيه رانده شده بودند، سرمايه هاى خود را به خارج از مصر منتقل كردند (عزيز صدقى، ص ۳۱۴ـ۳۱۹؛ تاريخ معاصر كشورهاى عربى، ص ۴۳۲ـ۴۳۵؛ رفعت سيد احمد، ص ۴۶۸ـ ۴۷۸). تمركز توجه دولت به بخش صنعت سبب شد تا مصر كه اقتصادش بيشتر مبتنى بر كشاورزى بود، به كشورى با اقتصاد نيمه كشاورزى ـ نيمه صنعتى مبدل شود. جمال عبدالناصر باتوجه به آموزه هاى سوسياليستى در پى بازتوزيع ثروت بين طبقات مختلف جامعه و كوتاه كردن دست مالكان بزرگ بود تا توده هاى مردم نيز در توليد مشاركت كنند. او همچنين در پى ازبين بردن ائتلاف ميان مالكان و سرمايه داران وابسته بود كه اقتصاد و سياست كشور را براساس منافع بيگانگان شكل داده بودند. پيشرفت صنعتى و اقتصادى مصر دوام چندانى نداشت، زيرا درگيريهاى نظامى به ويژه در دو جنگ ۱۳۳۵ش/ ۱۹۵۶ و ۱۳۴۶ش/ ۱۹۶۷ و همچنين صرف بودجه كشور در مسير نوسازى و تقويت ارتش و خريد تسليحات جديد سبب ركود اقتصادى و افزايش بدهيهاى مصر شد ( ← نعيمة ابومصطفى، ص ۳۲۵ـ۳۳۰؛ تاريخ معاصر كشورهاى عربى، ص ۴۳۵ـ۴۳۷؛ رفعت سيد احمد، ص ۴۷۸ـ۴۸۶). باوجوداين، انقلاب ژوئيه در عرصه اقتصادى دستاوردهاى بزرگى به همراه داشت، ازجمله: احداث سد اَسْوان بر رود نيل، ملى كردن آبراهه سوئز و اصلاح اراضى. اجراى اين اصلاحات كه به زمين دارشدن بسيارى از كشاورزان خرد و افزايش توليد انجاميد، اوضاع اقتصادى كشاورزان فقير را بهبود بخشيد، هرچند به تدريج اشراف زمين دار با راهكارهاى متفاوت و غير قانونى در اجراى اصلاحات ارضى موانعى ايجاد كردند (نعيمة ابومصطفى، ص۳۳۰ـ۳۴۲؛ مصطفى جبلى، ص ۳۶۲ـ۳۶۵؛ نايف رشيدات، ص ۹۵ـ۹۸، ۱۰۵ـ۱۰۸؛ نيز ← سوئز*). در زمينه فرهنگى و اجتماعى نيز پس از انقلاب ژوئيه وزارت فرهنگ و ارشاد ملى (وزارة الثقافة و الارشادالقومى) در ۱۳۳۷ش/ ۱۹۵۸ براى نخستين بار در تاريخ مصر تأسيس شد. تا پيش از آن، وزارت ارشاد ملى (وزارة الارشاد القومى) وجود داشت كه بخشى از وظايف آن راجع به امور فرهنگى بود. تأسيس اين وزارت بيان كننده عزم رهبران انقلاب براى فعاليتهاى فرهنگى ازجمله اجراى طرح ]تأليف [هزار كتاب (الالف كتاب) و حمايت از نويسندگان و روشنفكران بود. در اين دوره مؤسسه تأليف و نشر (موسسة التأليف و النشر) به صورت مؤسسه اى مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد ملى تأسيس شد كه ناظر بر عملكرد انتشار كتاب بود. از مهم ترين اقدامات فرهنگى اين دوران برپايى موزه ملى، تأسيس سالن اپراى جديد، برپايى انتشارات دارالكتب، بازسازى و ساخت سالنهاى نمايش، تئاتر و سينما بود. البته در ۱۳۴۱ش/ ۱۹۶۲ بخشها و مؤسسه هاى اطلاع رسانى مانند راديو در وزارت فرهنگ ادغام شد و اين امر سبب گرديد رسانه ها عملا مبلّغ مواضع دولت شوند.
به رغم رشد و پيشرفت درخور ملاحظه فرهنگ به دليل نظارت دولتى بر محتواى آثار فرهنگى شمارى از نويسندگان منتقد به اتهام براندازى زندانى يا از ادامه فعاليت بازداشته شدند و آثارشان سانسور يا توقيف شد ( ← ثروت عُكاشه، ص ۵۱۱ـ۵۳۵، ۵۵۸ـ۵۶۴؛ عزالدين نجيب، ص ۴۱۹ـ۴۲۵). با مرگ جمال عبدالناصر در ۱۳۴۹ش/۱۹۷۰، معاونش محمد انورسادات جانشين وى شد. پس از چند سال از انقلاب ژوئيه و در دوره حاكميت انورسادات، مصر از گرايشهاى چپ گرايانه و سوسياليستى فاصله گرفت و به جهان غرب متمايل گرديد (براى تفصيل بيشتر ← جمال عبدالناصر*؛ انورسادات*).
منابع : احمد حمروش، قصة ثورة ۲۳ يوليو، ج ۱، قاهره ۱۹۸۳؛ احمد شرف، «عبدالناصر.. و دوائر سياسته الخارجية»، در جمال عبدالناصر : رؤية متعددة الزوايا، المراجعة اللغوية و التدقيق: طه عبدالروؤف سعد، حلب: دارالكتاب العربى، ۲۰۰۸؛ اسامة غزالى حرب، «ثورة يوليو/ تموز و اعادة تشكيل النخبة السياسية فى مصر»، در ثورة ۲۳ يوليو/ تموز: قضايا الحاضر و تحديات المستقبل، بيروت : مركز دراسات الوحدة العربية، ۲۰۰۹؛ تاريخ معاصر كشورهاى عربى، زيرنظر د.ر. فوبليكوف و ديگران، ترجمه محمدحسين روحانى، تهران: توس، ۱۳۶۷ش؛ ثروت عُكاشه، «ثورة يوليو/ تموز و المسألة الثقافية»، در ثورة ۲۳ يوليو/ تموز، همان؛ اسحاق موسى حسينى، الاخوان المسلمون: كبرى الحركات الاسلامية الحديثة، بيروت ۱۹۵۵؛ حمادة حسنى، التنظيمات السياسية لثورة يوليو ۱۹۵۲ (۱۹۵۳ـ ۱۹۶۱)، ]قاهره[ ۲۰۰۲؛ احمدصدقى دجانى، «الاطار التاريخى لثورة ۲۳ يوليو/ تموز»، در ثورة ۲۳ يوليو/ تموز، همان؛ رضوى عبدالقادر، «عبدالناصر و الديمقراطية»، در جمال عبدالناصر، همان؛ رفعت سيداحمد، ثورة الجنرال: قصة جمال عبدالناصر كاملة من الميلاد الى الموت، ۱۹۱۸ـ ۱۹۷۰، بيروت ۱۴۱۴/ ۱۹۹۳؛ رفعت يونان، محمد نجيب: زعيم ثورة ام واجهة حركة؟، قاهره ۲۰۰۸؛ سعيدابوالريش، جمال عبدالناصر: آخرالعرب، راجع الترجمة عن الانكليزية سمير كرم، بيروت ۲۰۰۵؛ سيدياسين، «رؤية ثورة يوليو للصراع الاجتماعى»، الكاتب، ش۱۶۰ (يوليو ۱۹۷۴)؛ طارق بشرى، الحركة السياسية فى مصر، قاهره ۱۴۲۳/۲۰۰۲؛ عاصم رزاز، «مقدمات حركة ۲۳ يوليو»، در جمال عبدالناصر، همان؛ عبدالسلام عبدالحليم عامر، ثورة يوليو و الطبقة العاملة، ]قاهره[ ۱۹۸۷؛ عبداللّه امام، صلاح نصر يتذكر: الثورة، المخابرات، النكسة، ]قاهره [۱۹۹۹؛ عبدالوهاب بكر، البلاط الملكى و دوره فى الحياة السياسية المصرية من اسماعيل الى فاروق: ۱۸۶۳ـ ۱۹۵۲، قاهره ۲۰۰۸؛ عزالدين نجيب، «عبدالناصر و الفن التشكيلى»، در جمال عبدالناصر، همان؛ عزيز صدقى، «ثورة يوليو/ تموز و بناءالصناعة المستقة فى مصر»، در ثورة ۲۳ يوليو/ تموز، همان؛ عصمت سيف الدوله، «ثورة يوليو/ تموز و المسألة الديمقراطية»، در همان؛ عادل عمرى، اليسار.. و الناصرية.. و الثورة المضارة.. نظرة جديدة فى ملفات قديمة، قاهره ۲۰۰۹؛ لطيفة محمد سالم، فاروق و سقوط الملكية فى مصر: ۱۹۳۶ـ ۱۹۵۲، قاهره ۱۴۰۹/۱۹۸۹؛ مصطفى جبلى، «ثورة يوليو/ تموز و التنمية الزراعية»، در ثورة ۲۳ يوليو/ تموز، همان؛ نايف رشيدات، جمال عبدالناصر فى الميزان، بيروت ۲۰۰۳؛ نجلاء ابوعزالدين، ناصرالعرب، ترجمة فريد ابوعزالدين، قاهره ۱۹۸۸؛ نعيمة ابومصطفى، «عبدالناصر و التنمية»، در جمال عبدالناصر، همان؛ ويلتون وين، عبدالناصر.. قصة البحث عن الكرامة، قاهره ۲۰۱۰؛ محمدحسنين هيكل، سقوط نظام! لماذا كانت ثورة يوليو ۱۹۵۲ لازمة؟، قاهره ۲۰۰۸؛
R. Hrair Dekmejian, Egypt under Nasir: a study in political dynamics, Albany ۱۹۷۱; Peter Mansfield, Nasser’s Egypt, Baltimor, MD ۱۹۶۵.
/ محمد مالكى /
منبع :
۱. Dekmejian ۲. Mansfield ۳. Wilton Wynn
https://rch.ac.ir/article/Details?id=14999
جنبش افسران آزاد مصر به فرماندهي ژنرال محمد نجيب (تصویر ذیل) در 23 ژوئيه 1952م عليه رژيم سلطنتي كودتا كرد، ملك فاروق (تصویر فوق) ، پادشاه مصر را مجبور به استعفا نمود. از آن هنگام، محمد نجيب رياست شوراي فرماندهي انقلاب را بر عهده گرفت و هنگامي كه فرزند ملك فاروق را كه هنوز کودکی خردسال بود به عنوان پادشاه جديد مصر معرفي شده بود از مقامش خلع كرد، خود در ژوئن 1953م به عنوان اولين رئيس جمهور مصر برگزيده شد. اين مقام چندان پايدار نماند و ژنرال نجيب در 18 آوريل 1954م قرباني همرزم خود، سرهنگ جمال عبدالناصر گرديد و تا پايان عمرِ عبدالناصر، تحت نظر بود.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
ژنرال محمد نجيب فرمانده جنبش افسران آزاد اولین رئیس جمهور مصر پس از سرنگونی نظام پادشاهی .
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
سرهنگ جمال عبد الناصر ،نفر اول سمت راست.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
گفتگوی نواب باعمر بهاء الدین الامیری شاعر و ادیب سوری در قاهره 1332
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
شهید سید مجتبی نواب صفوی در مراسم رژه ارتش مصر ۱۳۳۲
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
شهید سید مجتبی نواب صفوی در ملاقات با ژنرال محمد نجیب . ۱۳۳۲
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
🍃🍂🍃༻🌹༺🍃🍂🌱 🍃🍂🍃۱۲بهمن سالروز بازگشت پیروزمندانه امام خمینیقدسسره به میهن اسلامی گرامی باد .
🍃🍂🍃༻🌹༺🍃🍂🌱 🍃🍂🍃
#طراحی_خط_با_مداد .
#سید_محمود_ضیائی
آدرس ایتا
@sayyedmahmoodziaie
آدرس سروش
sapp.ir/khatkhatihayeman
🍃🍂🍃༻🌹༺🍃🍂🌱 🍃🍂🍃۱۲بهمن سالروز بازگشت پیروزمندانه امام خمینیقدسسره به میهن اسلامی گرامی باد .
🍃🍂🍃༻🌹༺🍃🍂🌱 🍃🍂🍃
#طراحی_تصویر_با_مداد .
#سید_محمود_ضیائی
آدرس ایتا
@sayyedmahmoodziaie
آدرس سروش
sapp.ir/khatkhatihayeman
سلام بر حضرت روح الله
و شهداء راه پیروزی انقلاب
و شهدای فتح قدس
🇮🇷سالروز بازگشت غرور آفرین امام راحل و آغاز دهه مبارکه فجر بر همه عزیزان مبارک باد .🇮🇷
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
https://eitaa.com/s_m_nb
فهرست داراییهای شخصی شهید نواب صفوی
پس از بازداشت #شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی رهبر #جمعیت_فدائیان_اسلام ، بلافاصله دستور تفتیش از خانه و صورتبرداری از مایملک و موجودی خانهاش از طرف فرماندار نظامی تهران صادر شد آنچه میخوانید صورتجلسه تنظیم شده موجود در پرونده ایشان است :
بفرموده، اینجانب ستوان دوم شهنام نماینده دادستانی فرمانداری نظامی به اتفاق مأمور ویژه امیر یوسفی، اثاثیه منزل سید مجتبی نواب صفوی را واقع در خیابان خراسان به شرح زیر صورتبرداری نمودیم:
* اطاق شماره ۱
زیلوی نخی ۲ تخته، ساعت کوچک رومیزی شکسته بدون عقربه، چراغ کلمن بدون شیشه، سینی روحی، قابهای چند از قرآن مجید، شلوار گاباردین مردانه، رولباسی چلوار، کت و پیجامه مستعمل، آجیلخوری کوچک ورشوییی، جانماز کهنه ترمه، منبع کوچک آهن سفیدآب، از هر یک، یک عدد و چنگال روحی ۳ عدد.
* اطاق شماره ۲
پیراهن مستعمل چرک ۳ عدد،زیرپیراهنی مستعمل چرک۲ عدد، زیرشلواری مستعمل چرک، زیرشلواری مستعمل کوتاه، پیراهن کش کهنه، حوله مستعمل بزرگ و کوچک، کلاه گوشی مستعمل، برس شکسته لباس، عینک طلقی شکسته، چمدان تختهای، کت مستعمل، کمربند چرمی مستعمل از هر یک، یک عدد.
* اطاق شماره ۳
منبر چوبی کوچک شکسته، پرچم مستعمل کوچک ابوالفضل، پنجه علم، تشک کوچک کهنه مخصوص منبر، روپوش سیاه کهنه روی منبر، زیلوی نخی، چادر رختخواب مستعمل، لحاف کوچک، لحاف بزرگ نو، یک تکه پتوی کازرونی، بالشتک کوچک، نردبان ۶ پله، رولباسی چلوار گلدار، چراغ نفتی دریایی، پتوی پشمی چهارخانه، پتوی پشمی سبز، لحاف مستعمل بچه، تخت چوبی، تشک تخت، بالش بچه، یک تکه پتو، یخدان مخمل قرمز، پیراهن صورتی زنانه، پیراهن مشکی مردانه، پیراهن سورمهای گلدار زنانه، شنل قرمز رنگ بچه، بقچه محتوی لباس بچه شیرخوار، چادر صورتی زنانه، روبالش صورتی، سوزنی بقچه، حوله کوچک، بقچه سوزن نخ، لنگ مستعمل، لگنچه مسی و کیسه حمام، روغندان کوچک روحی، حوله بزرگ سفید، جانماز کوچک، کمد کوچک بدون آیینه، قیچی خیاطی، کمربند چرمی، جعبه توالت قرمز، آیینه کوچک، آفتابه مسی، دستمال بزرگ پاره، چوب رختی، برس لباس، لیوان آبخوری بلوری کوچک، چراغ گردسوز بدون لوله، کاسه مسی، سینی زیرسماور کوچک، قوری روحی، زیرسیگاری بلوری، چکش، درب قابلمه روحی، از هر یک، یک عدد و تشک راه راه ۲ عدد، بالش ۲ عدد، پرده سفید چلوار ۴ عدد، رولباسی سفید چلوار ۲ عدد، حصیر مستعمل کوچک ۵ عدد، بالش ۲ عدد، لحاف مستعمل کوچک ۲ عدد، تشک بچه ۲ عدد، پارچه قهوهای رنگ ۲/۵ متر، مانتوی کوچک بچه ۳ عدد، کهنه بچه ۸ تکه، قوطی حلبی کوک ۵ عدد، کوزه آب ۲ عدد، تکه پارچه سفید پاره ۵ تکه، چراغ گردسوز دو فتیله ۲ عدد و سبد حصیری ۲ عدد.
* اطاق شماره ۴
یخدان، قوطی حلب گلدار، قیچی کوچک اصلاح، مانتوی مستعمل بچه، پیراهن مشکی مستعمل زنانه، دامن سبز رنگ بچه، پیراهن بلند مستعمل، پیراهن کش مستعمل، حوله کوچک مستعمل، بلوز سبز رنگ نازک زنانه، کت مستعمل زنانه، پیراهن مشکی مستعمل، کت سبز رنگ بچگانه، بقچه محتوای چند تکه پارچه مستعمل، کمد کوچک، چنگال کوچک، کمربندی نایلون مشکی زنانه، آجیلخوری ورشو کوچک، شکرپاش بلوری، ظرف کرم خالی، پیت حلبی با یک کیلو برنج، زیلوی مستعمل، چمدان خالی حلبی، آیینه کوچک حلبی، لحاف مستعمل بچگانه، پتوی پشمی مستعمل، کیف زنانه نایلون مشکی، چمدان کهنه، چادر زنانه صورتی رنگ، دامن قرمز گلدار بچگانه، بلوز بافتنی بچگانه سبز رنگ، بقچه قرمز با آستر، پیراهن کش سفید مردانه، بقچه چلوار، چادر نماز کمری مستعمل از هر یک، یک عدد و حوله بزرگ ۲ عدد، شلوار کش کهنه ۲ عدد، کتاب مختلف دینی ۱۸ جلد، گیره برنجی استکان ۶ عدد، حصیر کهنه ۴ تکه، شال سبز ۲ عدد، پارچه سورمهای رنگ ۲ تکه و شنل کهنه بچه ۲ عدد.
* اطاق شماره ۵
جارختی کوچک دوقلابه، زیلو مستعمل، بقچه کهنه، چادر شب چهارخانه مستعمل، تشک بزرگ مستعمل، پرده قرمز مستعمل، یک تکه از پتوی سبز رنگ، بالش کوچک، تشکچه بچه با لحاف، پتوی کهنه پاره، لحاف کوچک پاره، لحاف بزرگ مستعمل، رومیزی نایلون پاره، قندان ورشو بدون درب، آیینه کوچک، قوری چینی شکسته، بشقاب روحی، الکلدان از هر یک، یک عدد و حصیر ۲ تخته، پرده سفید مستعمل ۲ عدد.
آشپزخانه: چراغ گردسوز بدون لوله، پارچ مسی، ساطور سبزی خوردکنی، کلنگ سینی مسی گرد، کفگیر مسی، بشقاب روحی، ملاقه، سینی مسی کوچک گرد، چنگال کوچک شکسته، چاقوی شکسته، قاشق کوچک ظرف برنجی زیرسماور از هر یک، یک عدد و سماور آبداده ورشو ۳ عدد، قاشق بزرگ ۳ عدد و کاسه روحی ۴ عدد، سینی روحی کوچک ۳ عدد، چراغ ۳ فتیله خوراکپزی ۲ عدد و قابلمه کوچک، قابلمه بزرگ بدون درب، منقل حلبی کوچک، بشقاب سبزیخوری سبز رنگ و گوشتکوب از هر یک، یک عدد.
منبع : مشرقنیوز چهارشنبه 27 دى 1391
https://psri.ir/?id=86a9j9fi5t
فَاعتَبِروا يا أُولِي الأَبصارِ
#فدائیان_اسلام
https://eitaa.com/s_m_nb