ا🌿🔹༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀🔹🌿
مصاحبه با آیت الله #سید_حسین_بدلا
🔰منبع: حوزه سال 1370 شماره 43 و 44
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
2⃣2⃣
❓حوزه : زد و خوردهایى را که گاه بین #فدائیان_اسلام واطرافیان #آیه_الله_بروجردى پیش مى آمد چگونه تحلیل مى کنید.
✅ استاد:
البته هم در بین طرفداران فدائیان اسلام افراد مشکوکى بودند که در قضیه تبعید آقاى #کاشانى عده اى از همین طرفداران در منزل آیه الله بروجردى متحصن شدند. دراین #تحصن براى خیلى ها روشن شد که برخى از این به اصطلاح طرفداران مشکوک هستند.
هم در بین مخالفان فدائیان اسلام نیز افراد مشکوکى بودند که بعضى ازاین افراد به بیت آیه الله بروجردى منتسب بودند.
درگیریها به نظر من با تحریک همین #عناصر_مشکوک بود که طبعا افراد ناآگاه را نیز به میدان مى آورد.
❌افراد مخالف نواب سعى مى کردند: کار خودشان را خوب جلوه دهند و براى این منظور خود را وابسته به بیت آقاى بروجردى و طرفدار آقا معرفى مى کردند.
وجود برخى از منتسبین به بیت آیه الله بروجردى دراین برخوردها امر را براى برخى مشتبه مى کرد.
❓حوزه : آیا مخالفان نواب از روحانیون بودند.
✅ استاد بله. یکى از آنان فردى بود به نام #شیخ_على_لر که در جنبه زورآزمایى با طرفداران #نواب ازاو تعبیر مى کردند به : شجاع !
این فرد بعداز رحلت آیه الله بروجردى به دستگاه #شریعتمدارى پیوست و شریعتمدارى هم ازاو خیلى حمایت مى کرد!
من جدا نگران بودم از رفت و آمداین فرد به بیت آیه الله بروجردى.
شیخ على لر متاسفانه با برخى از منتسبین به بیت آیه الله بروجردى رابطه شدید داشت.
یادم هست : در یکى از تابستانها که با آیه الله بروجردى به وشنوه رفته بودم واسطه اى آمد خدمت آقاى بروجردى تا براى این آقا شیخ على لر کارى راانجام دهد و رضایت آقاى بروجردى را بگیرد.ارتباط تااین حد بود.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
ا🌿🔹༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀🔹🌿
مصاحبه با آیت الله #سید_حسین_بدلا
🔰منبع: حوزه سال 1370 شماره 43 و 44
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
2⃣3⃣
❓حوزه : شیوه مبارزه آقاى #بروجردى با شاه چگونه بود. آیااساسا مبارزه اى داشتند؟
✅ استاد:
نظر آقاى بروجردى این نبود که شاه نباشد بلکه ایشان مى گفتند: شاه باشد ولى اسلامى باشد.
ایشان مبارزه علنى با شاه نداشتند ( البته شاه زمان آقاى بروجردى ) ولى این چنین نبود که در برابراعمال خلاف شاه و دستگاه حاکمه بى تفاوت باشند. من چند نمونه را براى شما ذکر مى کنم :
1.🌐 به یاد دارم : روز نامه اى خدمت ایشان دادند. آقا نامه را مطالعه کردند و به شدت عصبانى شدند. نامه رااز آذربایجان براى آقا فرستاده بودند. در آن نامه نوشته شده بود که :
لشکر آذربایجان مى خواهدامسال براى مراسم چهارشنبه سورى روى دوتا کوه آتشکده درست کند و بعداز برافروختن آتش نظامیان بیایند و به آتش احترام کنند.
آیه الله بروجردى نامه اى محرمانه با دستخط خودشان برای شخص شاه مى نویسند و عده اى را روانه تهران مى کنند که دسته جمعى این نامه را بدهند ضمنا قبلا با نزدیکان شاه تماش گرفته بودند که از شاه وقت بگیرند و خود آن عده نیز بااین جمع در حضور شاه باشند تا شاه این نامه را در حضوراین جمع بخواند واگر توضیح خواست برایش توضیح بدهند.
محتواى نامه که بعدا یکى از همان افراد برایم نقل کرد چنین بوده است :
[ما به شما مى نویسیم :[ خلدالله ملکه] اما[ خلدالله ملک] پادشاه اسلامى پادشاه اسلام پناه.اگر بنا باشد پادشاه ما به آتش پرستى بگراید همان مبارزه اى که در صدراول اسلام با آتش پرستان بود اکنون نیز شروع خواهد شد].
شاه پس از خواندن نامه فورا گفته بود: آن مراسم را متوقف کنند.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
ا🌿🔹༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀🔹🌿
مصاحبه با آیت الله #سید_حسین_بدلا
🔰منبع: حوزه سال 1370 شماره 43 و 44
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
2⃣4⃣
2.🌐 آیه الله بروجردى در قضیه اى از شاه سخت ناراحت شده بودند از این روى به عنوان اعتراض موقعى که قرار بود شاه به قم بیاید از شهر خارج شدند و به حاجى آباد رفتند.
3.🌐 شاه برنامه اى داشت و مى خواست اجرا کند. به نام #اصلاحات_ارضى که مورداعتراض شدید مرحوم آیه الله بروجردى قرار گرفت.
شاه در پاسخ اعتراض آیه الله بروجردى نامه اى نوشته بود به این مضمون :
[ اصلاحات ارضى در ممالک اسلامى هم انجام گرفته است. مانند: ترکیه پاکستان و... مصالح کشور را باید رعایت نمود نه خواسته هاى عده مال پرست را].
جمله مهم این بود که نوشته بود:
[ما دستور دادیم : قانون اصلاحات ارضى مثل سایر ممالک اسلامى اجرا شود].
آیه الله بروجردى روششان این بود که : در مسائل مهم آقایان درجه اول را دعوت مى کردند. علاوه بر گروه استفتاء با آنان نیز مشورت مى کردند.
ازاین روى برخى از بزرگان حوزه را دعوت کردند که در جلسه مشورت براى پاسخ این نامه شرکت کنند.
عده اى از جمله : #حضرت_امام رحمه الله علیه و #شیخ_عبدالنبى اراکى دراین جلسه شرکت داشتند. نامه شاه را نشان یکایک آقایان دادند.
ضمنا شاه در عنوان نامه اش از آیه الله بروجردى تعبیر به حجه الاسلام کرده بود.افراد ناراحت شدند که یک نفراز آقایان شرکت کننده گفت :
رسم شاه همین است که براى همه آیات تعبیر به حجه الاسلام کند. یادم هست :
حضرت امام نسبت به این جمله شاه :[ ما دستور دادیم]... حساس بودند. به آیه الله بروجردى پیشنهاد کردند: که : شما بنویسید:
این خلاف قانون اساسى است. شاه چه حقى دارد بگوید: ما دستور دادیم. کشور مشروطه است مجلس دارد.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
ا🌿🔹༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀🔹🌿
مصاحبه با آیت الله #سید_حسین_بدلا
🔰منبع: حوزه سال 1370 شماره 43 و 44
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
2⃣5⃣
.....ضمنا همانطورى که عرض کردم :
دراین جلسه علماى درجه اول بودند. از جمله : حضرت امام و آقا شیخ عبدالنبى اراکى. جناب آقا شیخ عبدالنبى اراکى در همان جلسه فرمودند:
⏺من ایمن نیستم که نظر خودم را بگویم زیرا دراین جلسه اجنبى وجود دارد.
بعداز جلسه آیه الله بروجردى ایشان را خواستند تا نظرش را بیان کند.
آیه الله بروجردى یک روز دیگر همه افراد جلسه رااحضار کردند تا متن جوابیه را براى آنان بخوانند. مضمون جوابیه این بود:
[شما که مى گویید: ممالک دیگراسلامى قانون اصلاحات اجرا شده است آن ممالک اول جمهورى شدند بعداصلاحات ارضى اجراء شد].
نکته بسیار لطیفى بود که همه حضار به ایشان آفرین گفتند.
⏏️این موضع گیرى آیه الله موجب شد که : شاه تا زمان حیات ایشان مساله اصلاحات ارضى را متوقف کند.
این نبود جز ترس از آقاى بروجردى.
پس از فوت ایشان مجددا مساله اصلاحات ارضى مطرح شد. حضرت امام رحمه الله علیه مخالفت کردند و آن مسائل پیش آمد.
❓حوزه : علت کنارگیرى امام از بیت آقاى بروجردى چه بود آیا منشاء سیاسى داشت ؟
✅استاد: به نظر من منشاء سیاسى نداشت. آنچه من مى دانم واز خود ایشان نیز شنیده ام این است که :ایشان در جلسه اى فرمودند:
[ ما مى خواستیم حوزه از آن صورت تعدد مراجع و تعدد سلیقه روى یک جنبه واحد قرار بگیرد که گرفت. حالا حضور من در بیت آقاى بروجردى چه سودى دارد؟ به جاى این بهتراست به درس و کار خودم برسم].
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
تصاویری از آیت الله بروجردی ،
پائین سمت راست در کنار آیت الله کاشانی .
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
تصاویری از آیت الله بروجردی : ۱_تصویر فوق ایت الله بروجردی نشان گذاری شده با شماره 3 و برخی اعاظم بزرگوار که اسامی آنان در گوشه سمت راس تصویر درج شده است ، در درس محمد کاظم خراسانی (هروی) (زادهٔ ۱۲۱۸ – درگذشتهٔ ۱۲۹۰ ه.خ) مشهوربه آخوندخراسانی ( صاحب کفایه (کفایة الاصول ، نسل آخوند خراسانی به علت انتساب به کتاب کفایه الاصول وی اغلب به کفائی معر ف می باشند . ) ، فقیه، اصولی، سیاستمدار و مرجع تقلید شیعهٔ امامیه عصر خود بود. وی پس از درگذشت میرزای شیرازی، مرجعیت عامه شیعه را بر عهده داشت.)
ردیفهای بعد انعکاس خبر ارتحال ایشان در روزنامه هایکیهان و اطلاعات وقت و آخرین سمتراست مزار ایشان درقم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi