eitaa logo
سبک‌ زندگی کریمانه
1.3هزار دنبال‌کننده
19.6هزار عکس
8.6هزار ویدیو
154 فایل
با لبیک به ندای امام خامنه ای بایاری حق سعی در ترویج #سبک_زندگی_اسلامی داریم و مباحثی شامل خانواده و همسرداری،تربیت فرزند ،نکات اخلاقی ،...ارائه می دهیم حسینی/ مشاور ارشد خانواده ارتباط با مشاور > @fotros2 ارسال مطالب نویسنده با حفظ لینک کانال ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️کمال گرایی افراطی، یا ترس افراطی از شکست: ❓من بیش از حد زودرنجم, و همین باعث میشه از آدما بدم بیاد, مثلا از بازار رفتن بدم میاد چون میترسم اگه فروشنده باهام بد حرف بزنه ناراحت شم یا راننده ى, تاکسى بد حرف بزنه, واسه همین اصلابازار نمیرم, و میخوام رانندگى یاد بگیرم که با آدما کمتر در ارتباط باشم ولى مثلا امروزم مربى رانندگی خیییلى بد اخلاق بود طورى که وقتى برگشتم خونه خیلى گریه کردم, اصلا اوضاع خوبى نیست . از آدما متنفرم, لطفا کمکم کنید, خسته شدم,زندگى کردن با آدما سخته,ولى عاشق خونوادمم. 1️⃣احتمال دارد این مشکل شما بخاطر ترس بیش از ناکامی و شکست باشد لذا با از بین بردن ترس افراطی از شکست می توانید براین مشکل فایق ایید. 2️⃣کسب مهارتهای ارتباطی نیز می تواند شما را در این مسیر یاری کند. 3️⃣این طرز فکر که نیاز شدید به عشق دارید به اندازه ی کافی شما را غمگین خواهد کرد. 4️⃣این طرز فکر غلط است که با خود بگوییم:« همیشه باید ثابت کنم آدم با کفایت، شایسته و موفقی هستم» 5️⃣یک طرز فکر بسیار غلط دیگر اینکه:«حداقل باید ثابت کنم که در برخی زمینه ها آدم با کفایت و با هوشی هستم» https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
۳۴ ♦️ *از شرور مختلف به خدا پناه ببريم* صحیفۀ سجادیه، دعای ۲۳: 🔅 «وَأَعِذْنِي وَذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ، وَ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ و الْعَامَّةِ وَ اللَّامَّةِ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ سُلْطَانٍ عَنِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مُتْرَفٍ حَفِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ضَعِيفٍ وَ شَدِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَرِيفٍ وَ وَضِيعٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ قَرِيبٍ وَ بَعِيدٍ.» (و مرا و فرزندانم را پناه ده از شیطان رانده‌شده و از شرّ جانوران زهردار و حیوانات بدون زهر و سایر جانداران و مردم چشم شور و از شرّ هر شیطان سرکش و از شرّ هر پادشاه ستمگر و از شرّ هر خوش‌گذران نازپرورده و از شرّ هر ناتوان و قوی و از شرّ هر عالی مقام و فرومایه و از شرّ هر کوچک و بزرگ و از شرّ هر دور و نزدیک.) 🍀 امام‌سجاد عليه‌السلام از خدای سبحان درخواست می‌کنند: خدايا! ما و ذریۀ ‌ما را از شرور مختلف در پناه خود قرار ده. ❇️ واقعیت این است که در تعاملاتی که با یکدیگر داریم، قطعاً آسیب‌هایی وجود دارد. حتی فردِ بسیار خوب هم ممکن است به ما آسیب برساند. اما اگر می‌خواهیم در ارتباطات‌ خود به دیگران آسیب نرسانیم و از آسیبی هم که دیگران آگاهانه یا ناآگاهانه به ما وارد می‌کنند، در امان بمانیم، کلید و رمز آن در پناه خدا قرار گرفتن است. ❇️ وقتی در پناه او قرار بگیریم در قلعۀ امنی هستیم که به‌واسطه آن قلعه، انسان از انواع شرور محفوظ می‌ماند. ❇️ نکته‌ای که به خودم و شما یادآوری می‌کنم، آن است که باور کنیم بدون پناهندگی به‌حق، امکان سلامت برای ما وجود ندارد. تنها امری که موجب مصونیت ما و اطرافیان ‌ما می‌شود آن است که این پناهندگی را ضروری بدانیم. به‌طور مثال ممکن است فردی بگوید من با علومی که یاد گرفتم می‌دانم چه کاری انجام دهم که نه از دیگری صدمه ببینم و نه آسیب به دیگری وارد کنم! در این‌جا فرد روی علم خود حساب کرده است و با وجود اینکه انواع مراقبت‌ها را انجام داده اما آسیب می‌بیند یا می‌رساند. ✨ اگر بگوییم خدایا! تو مرا از آسیب در امان قرار بده؛ ✨ خدایا! من نمی‌دانم از چه ترفندی استفاده کنم که خلق تو به من آسیب نرسانند. ✨ خدایا! دست من خالی است که بتوانم با خلق تو به خوبي معامله کنم و هم به آنها خیر برسانم و هم شرّی دریافت نکنم. پس مرا در پناه خودت قرار بده. ✨ خدايا! طیفی که می‌خواهم از آن‌ها در پناه تو قرار بگیرم خیلی وسیع است: 🔸 «وَ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ» از شر کسانی که با سمّ خود مرا می‌کشند. سم «هامّه» ضعیف‌تر است، اما بالاخره آسیب می‌رساند. 🔸 «وَاللَّامَّةِ» از مادۀ «لمم» یک نوع جنون است. با بعضی از آدم‌ها که مواجه می‌شوید دائم نگرانی‌های خود را به شما منتقل می‌کنند؛ اینظـها «لامّه» اند. شما را بیمار می‌کنند؛ زيرا کاری نمی‌توانید برای آن‌ها انجام بدهید. 🔸 «و الْعَامَّةِ» خدایا! از شرّ عموم افراد به تو پناه می‌برم. شرّ، یعنی جنبۀ عدمیِ افراد. همۀ انسان‌ها یک جنبۀ عدمی دارند. ✨ خدایا! من به تو پناه می‌برم از اینکه نداشتن‌های افراد به من آسیب برساند؛ یک نفر عقل ندارد، یکی علم، یکی دین، یکی آبرو و... 🔸 «وَمِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ» عرب به مردی که ریش ندارد «أمرد» می‌گوید. (محاسن، نشانه حسن است.) «شیطان مرید» يعنی، هیچ حُسنی در او نیست. ❇️ انسان مجبور است همیشه در ارتباط با مردم باشد. پس ممکن است یک نفر هیچ خیری نداشته باشد؛ اما مجبور باشیم با او در ارتباط باشیم. ✨ خدایا! از تو می‌خواهم نبودِ خیر در او، به من و خانواده‌ام آسیب نرساند. 🍃 «وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ سُلْطَانٍ عَنِيدٍ» از قدرتمندی که سرکشی دارد و می‌خواهد مرا نابود کند، هم در امان باشم. 🍃 «وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مُتْرَفٍ حَفِيدٍ» «مترف» شخص متنعمی که نعمت او، او را به طغیان وادار کرده است. «حفید» به معنای خادم است. ثروتمندی که خدم و حشم بسیار دارد. ❓چگونه ممکن است چنين فردی به ما شرّی برساند؟ اگر انسان حسرتِ زندگی او را بخورد، شرّ است. باید دعا کند که ان‌شاءالله این ثروت همیشه برای او با عافيت برقرار باشد و ثروت، موجبِ بندگی او شود، نه اینکه ما حسرت او را بخوريم. و هنگامِ مشاهدۀ ثروتِ طغیان‌گر، باید خدا را شکر کنیم که ثروتش، طغیان‌گرش نکرده است. 🍃 «وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ضَعِيفٍ وَ شَدِيدٍ» همه ممکن است به ما آسیب برسانند. ممکن است با دیدن انسانِ ضعیف، آسیب ببینيم. ممکن است او را ببینیم و احساسِ توانمندی زیاد کنیم و به عُجب دچار شويم و يا با دیدن انسان توانمند، ممکن است احساس ضعفِ شخصیت بر ما عارض شود، گرفتار عقدۀ حقارت گرديم، اعتماد به حق را از دست بدهيم و از انجام وظایف باز بمانيم. 🍃 «وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَرِيفٍ وَ وَضِيعٍ» خدایا! من
از شرّ انسان بلند مرتبه و از شرّ انسان پست هم به تو پناه می‌برم. ممكن است شخصی شریف باشد اما معصوم که نیست! وقتی با او برخورد می‌کنيم بايد شرافت زندگی او را ببینيم نه زمانی که خطایی از او سر می‌زند! وقتی شخص شریف را دیديم، نگوييم اگر او این‌جاست من کجا هستم؟! باید وجود او برای ما، نشان باز بودن راه باشد كه ما هم می‌توانيم به این جایگاه برسيم و برای ما انگیزه ایجاد کند. 🍃 «وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ» آدم‌های بزرگ‌تر و کوچک‌تر از ما، هرکدام یک جنبۀ عدمی دارند. من از خدا درخواست می‌کنم: خدایا! من و ذریه‌ام را در پناه خودت قرار بده که از عدم‌های افراد، آسیب نبینیم؛ بلکه از موجودی‌ها و کمالات افراد بهره‌مند شویم. 🍃 «وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ قَرِيبٍ وَ بَعِيدٍ» ممکن است فردی از نزدیکان، که به خانۀ ‌ما می‌آید، خیال‌ ما راحت باشد و احساس نکنیم که استعاذه لازم است! اما یک دفعه می‌بینیم «کن فیکون» شد! چرا؟! برای اینکه به‌خود اعتماد کردیم و فکر کردیم ما راه ارتباط را می‌دانیم! ❇️ در ارتباطات، باید دائم معوذتین بخوانیم؛ یعنی دائم به او پناه ببریم و اصلاً روی رفتار و کار خود حساب نکنیم. تنها روی او (خدا)حساب می‌کنیم. باور کنیم ممکن است از نزدیک‌ترین‌ و دورترین‌ افراد آسیب ببینیم. ما فکر می‌کنیم فقط از بعید و بیگانه به ما آسیب وارد می‌شود، اما این گمان را برای نزدیکان خود نداریم! اگر در پناه او قرار نگیریم و بر دارایی‌های مادی و معنوی خود حساب کنیم، آسیب می‌بینیم. 💢 نكته: در ارتباطات هرجا که ما راضی نبودیم، خدا در میان نبوده است! هرکجا که به گونه‌ای سخن گفتيم که بوی فخرفروشی از آن به مشام رسیده، خدا را فراموش کرديم. اگر به او پناهنده باشيم هرگز این کار را نمی‌کنیم و در نتیجه؛ آسیب هم نمی‌بینيم. ❗می‌گویید: این امر باعث می‌شود احساس نگرانی کنیم! عرض می‌کنم اگر «اعذنی» باشد احساس نگرانی نمی‌کنیم. اگر در پناه او باشیم، او بهترین محافظ است. 📌 ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی» https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روش برخورد با سوء رفتارهای کودکان 🔻 گاهی می‌بینیم که بچه سوء رفتارهایی انجام می‌دهد که هدفش جلب توجه از مادر یا معلم است. وقتی مادر در حال صحبت با تلفن است، بچه می‌آید و یکسره مادر را صدا می‌کند. قصد بچه اینجا اذیت کردن نیست، بلکه می‌خواهد توجه مادر را جلب کند، چراکه ممکن است در جای خود، توجه درست به کودک نشده است. در مقابل چنین کودکی به جای اینکه با او برخورد کنیم که هر وقت من با تلفن صحبت می‌کنم می‌آیی و این کار را می‌کنی!!! می‌توانیم رفتارهای جایگزینی انجام دهیم. مثلا ساعت مچی دستمان را به او نشان دهیم و بگویم اگر عقربه‌ها به اینجا برسد، من می‌آیم و با هم می‌رویم کاری را انجام می‌دهیم، یا دست او را با محبت بگیریم یا در حالی که صحبت خود را ادامه می‌دهیم، او را در آغوش بگیریم و نوازش کنیم که متوجه شود حواسمان به او هست. اگر این کارها را نکنید، بچه مثلاً می‌رود در گوشه‌ای و خلوتی و ممکن است خراب کاری انجام دهد تا صدایی بلند شود، تا بالاخره گوشی را قطع کنیم و سراغ او برویم. خانم دکتر عسلی. تربیت مشاور و پشتیبان تربیتی پیوند https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
ده ثانیه ، فقط ده ثانیه تصور کنيد داريد «لیمو ترش» ميخوريد ، ببینید دهانتون بزاق ترشح ميکنه. ‌‎این مثال را زدم که بگم چطور با ده ثانیه فکر کردن به لیمو ترش اینقدر بدن ما واکنش میده، اونوقت مقايسه کنيد که وقتي شما ده دقیقه؛ ده ساعت، ده روز يا ده سال به اتفاقات و مسائل منفی تمرکز می کنيد يا ساعتها عصبانی هستيد يا استرس و اضطراب يا کينه در ذهنتون داريد چه تاثیرات ویرانگری روی سیستم جسمی و روحی شما میذاره و برعکسش هم همینطوره که شما اگر ده ثانیه و ده دقیقه؛ ده روز، ده سال به مسايل مثبت و خوب فکر کنید جسم و روح شما واکنش های مثبتی نشون ميدن و سرشار سرشار از انرژی میشید. ‌‎مثال لیمو ترش یادت باشه، تا افکار منفی اومد تو سرت بدون که اگه تا 20 ثانیه ادامه شون بدی، دیگه داری تیشه به ریشه زندگیت میزنی https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
🪂پرکارترین آدم‌هایی که در زندگی دیده‌ام همیشه وقت کافی برای انجام هر کاری داشته‌اند. 🚶‍♂کسانی که هیچ کاری نمی‌کنند، اغلب خسته‌اند و هیچ توجهی به اندک کاری که لازم است ندارند. مدام شکایت می‌کنند که روز بسیار کوتاه است. ☝️حقیقت این است که از جنگیدن می‌ترسند. 📗 خاطرات یک مغ ✍🏻 پائولو کوئیلو https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگربه دیده ظاهر تـ❤️ـو را نمی بینم ولی تو را ز جان و دل جدا نمی بینم چنان که شیفته ی آن جمال زیبایم به هرچه مینگرم جز تـ❤️ـو را نمی بینم سلام حضرت دلبـ❤️ـر .... https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
☘ بسم الله الرحمن الرحیم ☘ امروز پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۳ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱ : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار 💠 💙رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم : إنَّ هذِهِ القُلُوبَ تَصدَأُ كَما يَصدَأُ الحَديدُ ؛ قيلَ : فَما جِلاءُها قالَ : ذِكرُ المَوتِ و تِلاوَةُ القُرآنِ. «دل همچون آهن ، زنگار مى گيرد» . سؤال شد : صيقل يافتن آن به چيست؟ فرمود : «ياد مرگ و تلاوت قرآن» . 📘تاريخ بغداد ، ج 11 ، ص۸۶. https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ فلسفه حرف می‌آورد و عرفان سکوت ✨آن عقل را بال و پر می‌دهد و این عقل را بال و پر می‌کند ✨آن نور است و این نار ✨آن درسی بود و این در سینه ✨از آن دلشاد شوی و از این دلدار ✨از آن خداجو شوی و از این خداخو ✨آن به خدا کشاند و این به خدا رساند ✨آن راه است و این مقصد ✨آن شجر است و این ثمر ✨آن فخر است و این فقر ✨ آن کجا و این کجا ┈•✾• 🍂🍁🍂•✾•┈ 📚 هزار و یک نکته، نکته ۱۹۶ قدّس‌سرّه https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
4_5996850393437441030.mp3
8.02M
🔥 دیندارانی که تصور می‌کنند، اوضاع دینداری‌شان عالی است، امــــا ؛ در روزی که با حقیقت روبرو می‌شوند؛ خود را در زمره‌ی بی‌دینان، و یا حتی دشمنان دین، می‌بینند! وضعیت شما الآن چگونه است؟ خود را در این ترازو وزن کنید! کدام ترازو؟ 🎤 https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
🔰 امام علی علیه السلام: 💠 با آمرزش خواهی خود را معطر کنید تا بوی بد گناهان شما را رسوا نکند. 📖 وسائل الشیعه ج ۱۶ ص ۷۰ https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
✨🥀ارحموا أمواتكم اموات التماس‌گونه از زنده‌ها چیز می‌خواهند. گاهی این عمل صالحی که برای اموات انجام داده می‌شود، دقیقا مشکل او را برطرف می‌کند؛ چون که آن‌جا آنقدر عالمشان وسیع است و آنقدر خواسته‌های زیاد هست که به کوچک‌ترین زاویه عمل صالح هم امیدوارند. لذا در روایات هم هست که " ارحموا امواتکم" ┈•✾• 🍂🍁🍂•✾•┈ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت اول) 🔻مسئله هویت دیرزمانی است که در کانون توجه اندیشمندان و محققان جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی قرار گرفته است. 🔹هویت نه تنها ارتباط اجتماعی را امکان پذیر می کند، بلکه به زندگی افراد معنا می بخشد، در این میان هویت یابی کودکان نیز فرآیندی برای خودشناسی آن به عنوان کنشگران اجتماعی است که معناسازی نیز به واسطه آن صورت می گیرد. 🔹هویت ها معانی کلیدی هستند که ذهنیت کودکان را شکل می دهند. به واسطه هویت کودکان به سایرین می گویند که چه کسی هستند و مهمتر اینکه نزد خودشان نیز شناسانده می شوند و کیستی روشنی پیدا می‌کنند.شکل گیری هویت در اجتماعات گوناگون به شکل های متفاوتی صورت می گیرد. 🔹با این مقدمه وقتی از هویت میخواهیم صحبت کنیم هدف این است که پاسخ های درست و تکیه گاه مستحکمی برای سوال "من که هستم" یا من کیستم؟ داشته باشیم. 🔹انسان از همان ابتدای تولد این سوال را در پس ذهن خود دارد ولی به دلیل غرق شدن در محیط و جابجا شدن نظام نیازها و ارضاها و به هم خوردن ترتیب سوالات اصلی و فرعی و عقب رفتن سوالات بنیادین و پیش آمدن سوالات روزمره بدلیل اقتضائات زندگی جمعی حس فراموشی و فاصله گرفتن از این دست سوالات به انسان دست می دهد. 🔹ارتباطات باعث می شود که اطلاعات از کانال های متعدد وارد ذهن انسان شده و و عمیق شدن در مبانی و بنیادهایی چون "من چه کسی هستم؟" را از شخص سلب می نماید . 🔹دغدغه هویت نه یک دغدغه فردی که یک دغدغه فلسفی_دانشی و البته اجتماعی و فرهنگی است که امروزه ابعاد سیاسی و اقتصادی نیز پیدا کرده است و باعث و بانی جهت یافتن فناوری ها و سیاست گذاری ها در سطح کلان جوامع و حتی تغییر و تحول در جهان شده است. 🔹در این میان صحبت از هویت دیجیتال، یک دغدغه و سوال جدی تری است که مطرح شده و مساله ای است که کودکان ما را درگیر کرده است. مقابل چشمان والدین، فرزندان‌ جامعه در حال شکل گرفتن به هستند. جنس سوالاتشان و نوع رفتارشان و سطح تخیل و میزان تعقل و رنگ باورهایشان متفاوت شده و شکل جدیدی را تجربه می کند. 🔹انعکاس متفاوتی از جهان و جامعه و انسان ارائه می دهند و جهان بینی متفاوتی را می کنند. 🔹بازی و سرگرمی را حداکثری زندگی می کنند و ابزار بازی را بازوهای زندگی و عین خوشبختی تلقی می کنند. اسباب بازی در واقع است و در زمینه سرگرمی، شخصیت کودک را می سازد. بهانه ای است که را تسخیر می کند و نقش معماری رفتار کودک را به دوش می کشد. همین کودک درعصر جدید و به عنوان نسل جدید، آلوده به ابزاری چون کامپیوتر و تبلت و لپ تاپ شده است. ادامه دارد... ✍علیرضامحمدلو https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت دوم) 🔸زندگی کودک هویتی دیجیتالی پیدا کرده و از حالت عادی و روتین خارج شده است. دیگر مثل قبل ساده نمی اندیشد و معمولی عمل نمی کند. مختصات ذهنی اش و منطق زندگی اش تغییر پیدا کرده و لذت و منفعت را جور دیگر و نوع دیگری می چشد و مدل دیگری درک می کند. نه تنها زاویه نگاهش به زندگی از چارچوب جعبه ای جادویی و دیجیتالی است اساسا دنیایی که ترسیم می کند نیز حال و هوایی متفاوت تر از قبل پیدا کرده است. 🔸زمان و مکان تصویری جدید و غیرمشخص یافته و دیگر تصور از حال و جغرافیا و پیشرفت نیز دچار نسبیت شده است. شخصیت کودک آن ثبات گذشتگان را ندارد و تزلزلی عجیب اطراف حال کودک را احاطه نموده است. نگرانی جای خود را به استرس داده و خوشحالی و مسرت رنگ و بوی هیجانی و تپش قلب گرفته است. 🔸، چاشنی زندگی شده و شتاب دهنده های مصنوعی دیجیتال، تصمیم ساز حال و احوال خوش و ناخوش بچه ها شده اند. بدون رسانه، حس نشاط از روح کودک رخت بربسته و ذهن بچه نسبت به تجربه شادابی در کنار رسانه و کارتون ها و بازی های دیجیتالی، شده است. 🔸وقتی از کودک درباره خودش سوال می شود، در پاسخ، از دیدنی ها و شنیدنی های دیجیتالش دریافت می کنیم و وقتی حال کودک را در طول روز و هفته مانیتورینگ می کنیم و در سبد آنالیز و ارزیابی قرار می دهیم، مشاهده می شود که انس جدی و مداومی با رسانه و اسباب بازی های دیجیتالش پیدا کرده است. تا رها می شود خود را بسمت پرتاب می کند و وابستگی جدی با فضای رسانه ساخته اش پیدا کرده است. 🔸هویت دیجیتالی بطور کلی و باهمه توضیحات مطرح شده یعنی بینش ها و گرایش ها و کنش های کودک تحت تاثیر ابزار و فضا و مسائل زندگی دیجیتالی قرار می گیرد و در سطح بینش دچار و سطحی نگری می شود. 🔸در سطح گرایشی نیز محبت ها و احساسات کم عمق و زودگذر را تجربه می کند و مانع دریافت و ادراک لذت های عمیق خواهد شد. در سطح کنشی نیز و بدون تحلیل و کم بهره از هوش و آینده نگری را شاهد خواهیم بود. 🔸برآیند این فرایند دیجیتالیستی، چیزی جز یک شخصیت کم عمق و کمترجذاب و بی بهره از موفقیت های بنیادین نخواهد بود. ادامه دارد.... ✍علیرضامحمدلو https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت سوم) 🔸شخصیت های دیجیتالی علاوه بر اینکه به تعبیر نیکلاس کار مولف کتابی در همین رابطه، دچار کم عمقی می شوند، حوصله و صبر پایین، و نه مستمر و مقاوم، نوسان رفتاری و فردیت عاری از معنا می شوند بگونه ای که هم از جمع و جامعه گریزان هستند و هم از تنهایی بشدت هراسان. 🔸این تناقض آنها را دچار شخصیتی متزلزل، ضعیف، ، افسرده و دارای اعتمادبه نفس پایین می نماید. برای جبران چنین آسیب ها یا پیشگیری از چنین وضعیتی می توان مدیریت فضای تربیت کودک را جدی تر گرفت. 🔸عناصری که در تعلیم و تربیت کودک، محسوب می شوند را تقویت کرد و عناصر منفی را حذف یا کمرنگ و تضعیف نمود. 🔸مثلا میزان حضور اجتماعی و ارتباط با همسالان را بایستی افزایش و ارتباطات مجازی و میزان دسترسی به بازی های دیجیتال را کاهش داد. 🔸 چون آنی و در دسترس و سهل الوصولند و نیاز به عرق ریختن و جنب و جوش و همکاری و ارتباط میان فردی ندارند، انفجاری هستند. 🔸یعنی بطور حبابی می شوند و خیلی سریع نیز رو به خاموشی و سکوت می گرایند.اما لذت های ارتباطات واقعی که با کانال های ادراکی چشمی، شنوایی و حتی لامسه و بویایی در ارتباط مستقیم قرار دارند، به تجربه در می آیند و درونی سازی می شوند و جزیی از وجود و شخصیت فرد یا کودک می شوند. 🔸راز ماندگاری و ثبات و عمق اتفاقاتی که در غیر از فضای دیجیتال و مجازی رخ می دهند در همین مساله است. شخصیت دیجیتال یعنی شخصیتی که امکان بالایی دارد و با حافظه اطلاعاتی چه بسا بسیار بالا، عاقله و هوش پایینی به سبب تحلیل های اندک داراست. 🔸جهانی بسیار متنوع و مشوش و شلوغ دارد اما درون و واقعیتی نحیف، کوچک و را یدک می کشد. ✍علیرضامحمدلو https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
🔸اعتدال در نصیحت کردن🔸 حرفی که به کسی یا فرزندت می‎زنی، دانه است و فکر او زمین. ببین در این زمین چقدر بذر می‎توان پاشید؟ اگر در یک‎متر زمین یک کیلو گندم پاشیدی، همه دانه‎ها سبز نمی‎شوند، تازه اگر هم دربیایند، همدیگر را خفه می‎کنند. موعظه زیاد، باعث می‎شود که حرفها همدیگر را لِه کنند، همدیگر را بپوشانند. 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راهکار کلیدی برای تثبیت هویت جنسی فرزند 🔻 برای هویت‌دهی به بچه‎‌ها باید چهار اتفاق بیفتد. بچه‌ها هویت خود را بشناسند، آن را بپذیرند، به لوازم آن عمل کنند و به جنس مخالف خود احترام بگذارند. توجه کنیم که تفریحات در سنین کودکی بازی و در سن نوجوانی همراهی و همکاری است. مثلاً در حین سفر می‌توان بخشی از مسئولیت‌ها به پسر سپرده شود و پسر مسئول خرید شود. پدر وقتی به بچه نقش می‌دهد، دارد هویت او را به او می شناساند. بعد از اینکه هویت خود را شناخت، باید هویتش را بپذیرد و به آن عمل کند. گاهی دخترها و پسرها هویت خود را می‌شناسند، اما آرزو دارن جنس دیگری داشته باشند. در روایت داریم اگر می‌خواهید دختر، خوب تربیت شود، مادر را تکریم کنید. اگر در خانواده، پدر با ادبیات تحقیرآمیز با مادر صحبت کند، اثر منفی بر تربیت دختر دارد و اگر مادر جلوی بچه‌ها مشکلاتش را با پدر طرح کند، پدر از وجاهت خود می‌افتد. اگر شخصیت پدر و مادر در ذهن بچه‌ها فرو بریزد، بچه نه هویت خود را می‌پذیرد و نه به جنس مخالف خود احترام می‌گذارد. البته ممکن است دچار انحراف جنسی نشود اما بعدها در زندگی مشترک با همسر خود نمی‌سازد. دکتر سجاد مهدی زاده. https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
🔰 چیزهایی را که در زندگی باعث افزایش انگیزه‌تان می‌شوند، شناسایی و درک کنید، هر آن‌چه باعث می‌شود برای تغییر زندگی‌تان دست به کار شوید. عوامل اصلی انگیزه‌بخش در زندگی شامل عشق، مراقبت از خود، خشم، دستاوردهای مالی، و ترس هستند. خود انگیزشی نیازمند شور و اشتیاق، چشم‌انداز مثبت، وضعیت بدنی مثبت (راه رفتن استوار، داشتن لبخند، و نشستن با وقار)، و باور به خود و تمام نیروهای بالقوه‌ای است که از جانب خداوند به ما عطا شده‌اند. https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده آسمانی ۳۵.mp3
12.53M
۳۵ 💭خیال‌های ما، تعیین کننده نمره‌ی رشد ماست. ※ هر چقدر ترازوی خیال ها و هوس‌هایمان در بخش انسانی سنگین‌تر می‌شود؛ ⚡️ از بخش‌های دیگر خالی تر شده و ضریب رشدمان بالاتر و سریعتر خواهد بود. 🎤 https://eitaa.com/sabkezendegikareemane