eitaa logo
قول سدید
219 دنبال‌کننده
222 عکس
81 ویدیو
23 فایل
🇮🇷اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا🇮🇷 🔻 قول سدید در بله ble.ir/join/MDhmNWRkYz
مشاهده در ایتا
دانلود
💠تمجیدیه‌ای برای تولیت مسجد مجد 🔹آیت‌الله یحیی عابدی(ره)، مصداق یک روحانی کامل در رفتار، کردار و اخلاق بود که در منش او تربیت موج می‌زد. ایشان سال‌ها امام جماعت مسجد مجدالدوله بود، مسجدی در وسط بازار. نکته قابل توجه، عزت نفس ایشان در برابر بازاریان بود. با تأکید به ما سفارش می‌کرد که هیچ وقت، از اصحاب بازار برای شخص خودتان پول نگیرید. خودش هم برای امامت جماعت پول نمی‌گرفت. 🔹روزی (سال ۱۳۸۷) بین نماز ظهر و عصر برای آزادی یک زندانی به مردم گفت: «دو میلیون تومان پول احتیاج است...» کل بازاری‌ها، حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پول جمع کردند. حاج آقا گفت: «پولها رو بشمارید!» ما تعجب کردیم که چرا این کار را می‌کند. وقتی که مبلغ را متوجه شد، خودش یک چک ۵۰۰ هزار تومانی کشید. گویا به بازاریها برخورد و بعد از نماز عصر کل آن مبلغ تامین شد. 🔹می‌گفت: «بعد از من هم کسی که قرار است امام جماعت اینجا بشود، دو خصوصیت باید داشته باشد: یکی اینکه از مردم پول نگیرد و دوم خطش خوب باشد.» به شدت به آداب و عرفیات آخوندی تکیه داشت و در پوشش و گویش و روش و منش مراقبت زیادی بر این امر داشت. 🔹 یک نظم و ابهت ویژه در تعاملات و کارها داشت. همیشه ۱۵ دقیقه قبل از نماز به مسجد می‌آمد. چند تخته وایت‌برد در آنجا وجود داشت و بعضی روزها ایشان شرح حدیث می‌گفت و حدیث را با خط خوب عربی و فارسی می‌نوشت. بعد می‌آمد و عبا می‌انداخت و آماده می‌شد برای نماز. به شدت حساسیت داشت که قبل از مأمومین در محراب نشسته باشد و هیچ وقت تأخیر نداشت. 🔹روزهایی که آیت‌الله هاشمی شاهرودی در مدرسه مجد درس خارج داشت، با اینکه پنج‌شنبه یا چهارشنبه بود و ایشان لزومی نداشت که در حوزه باشند، برای احترام می‌آمد و در درس ایشان شرکت می‌کرد. با اینکه مجتهد بود، اما به صورت یک طلبه عادی، وسط جلسه درس دو زانو می‌نشست، نه روی صندلی می‌نشست و نه تکیه می‌داد. 🔹از دوران جوانی، ارتباط با علمای بسیاری داشت و با بسیاری از آیات عظام، از آیت‌الله بروجردی گرفته تا آیت‌الله گلپایگانی، که ظاهراً بعضی از کارهای دفتری ایشان را انجام می‌داد، آیت‌الله صافی، علامه طباطبایی، آیت‌الله عزالدین زنجانی و... مراوده و خاطره داشت. 🔹قبل از شروع درس‌آقای شاهرودی، می‌دیدم که هر بار پسران حضرت آقا که در درس حاضر می‌شدند، محضر آیت الله عابدی می‌رسیدند تا عرض ادبی به استادشان بکنند. ایشان با این سن و سال، بسیار متواضعانه با این بزرگواران برخورد می‌کرد و در واقع این امر احترام و ارادت ایشان به حضرت آقا بود. 🔹حرف برای گفتن در مورد ایشان بسیار است. شیخ یحیی عابدی هم مانند بسیاری از علما که در تهران گمنام بودند و مردم آن‌ها را نمی‌شناختند، به رحمت خدا رفت. سال‌های بسیاری خالصانه به مردم خدمت کرد، با اینکه عالم تراز اولی بود و مجتهد، اما با مردم بود و نماز جماعت می‌خواند. خدا رحمتش کند و در این ایام فاطمیه در جوار نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها، با ایشان محشور باشد. قول سدید
💠نامه بی‌اصول استاد اصول! 🔻اخیرا جناب آقای محقق داماد، در باب قانون حجاب نامه‌ای به مراجع منتشر کرده که متن نامه متناسب با عنوان و جایگاه علمی ایشان نیست! ایشان بدون ارائه دلایل مستند و مشخص، صرفاً به استناد یک روایت، بر این باور است که این قانون باید به نوعی الغا شود و از اجرا خارج گردد. در حالی که این حدیث به هیچ عنوان نمی‌تواند به معنای تعلیق احکام الهی تلقی شود. به نظر می‌رسد که این قانون می‌تواند مصداقی از همان روایت و مدارا با مردم مؤمن باشد، چرا که هر قانونی طبیعتاً باید متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه تدوین شود. 🔻علاوه بر این، باید توجه داشت که هدف از تدوین قوانین، ترویج هنجارها و جلوگیری از تخلفات است. به طور مثال، قوانین معمولاً برای مقابله با اقلیت‌های قانون‌شکن وضع می‌شوند و نمی‌توان انتظار داشت که صرفاً با وضع یک قانون، مشکلات فرهنگی جامعه حل شود. لذا، این نکته که قانون باید به عنوان ابزاری برای بازدارندگی عمل کند، می‌تواند در راستای ارتقای فرهنگ حجاب مؤثر باشد. 🔻در اینجا تفاوت بین "بعث" و "زجر" نیز حائز اهمیت است. در حالی که بعث به معنای تشویق و ترغیب به انجام یک عمل مثبت است، زجر به معنای تنبیه و جلوگیری از رفتار ناپسند می‌باشد. بنابراین، اساتید اصول و حقوق می‌دانند که قانون و جرائم اصولا جهت بازدارندگی است نه ترغیب و ترویج یک مساله اجتماعی و فرهنگی. 🔻همچنین، باید سؤال کرد که با چه آماری ادعا می‌شود که این قانون باعث تنفر می‌شود؟ آیا سلیقه و ظنیات افراد می‌تواند به عنوان یک معیار معتبر در این زمینه مطرح شود؟ این نوع استدلال‌ها ممکن است صرفاً بر پایه احساسات و نظرات شخصی باشد و فاقد اعتبار علمی و منطقی باشند. از سوی دیگر خوب است ایشان روشن نماید دقیقاً با کدام بند و تبصره قانون مشکل دارد؟ کلی‌گویی و مبهم سخن گفتن سودی ندارد و کاش ایشان به جزئیات می پرداخت تا بتوان بحث را به صورت علمی و منطقی پیش برد. 🔻 انتظار از ایشان این بود؛ افرادی که ادعای تخصص در حقوق و فقه دارند، به جای انتقاد صرف از قوانین موجود، پیشنهادات سازنده‌ای ارائه دهند. به عنوان مثال، انتظار می‌رود که آقایان حقوقدان، با توجه به دانش خود، لایحه‌ای برای اصلاح و تقویت قانون پوشش ارائه دهند، نه اینکه تنها بر حذف آن تأکید کنند. 🔻همچنین، باید به این نکته اشاره کرد که اگر دولت در اجرای این قانون ناتوان است، این امر نباید به معنای بی‌اعتباری قانون باشد. بلکه باید از دولت خواسته شود که به وظایف خود به نحو احسن عمل کند. دولت فعلی مکرر نشان داده در بسیاری از موارد توان اجرا ندارد، آیا باید قوانین را یکی یکی تعطیل کرد؟ البته ظاهرا رویه دولت همین است اما آقای محقق داماد هم موافق این روش است؟ 🔻در نهایت، بایسته است ایشان پاسخ دهد با توجه به مسئولیت‌هایی که داشته که بعضا از بیت المال نیز بهره‌مند شده است، تا کنون چه کار فرهنگی و ایجابی برای ترویج حجاب و عفاف و تقویت خانواده انجام داده است؟ آیا جز انتقادهای بی‌موقع و بی‌مورد در این راستا و اجرای این حکم الهی قدمی برداشته است یا خیر؟
💠 ناترازی تحلیل تاریخی استاد تاریخ! 🔻اخیراً در فضای مجازی، مباحثی پیرامون روش زندگی حضرت زهرا (س) مطرح شد که چالشهایی ایجاد کرد. این مباحث، یادآور مسائلی مشابه "شهید جاوید" است؛ مسائلی که در آن‌ها اولویت‌ها و ضرورت‌های زمان نادیده گرفته می‌شود. در کنار این مباحث، بحثهایی وجود دارند که به نظر، خطر آن‌ها بیشتر باشد. 🔻زمانی فردی غیرمتخصص در زمینه‌ای خاص اظهار نظر می‌کند که مردم به آن وقعی نمی‌نهند. اما‌ گاه فردی به عنوان کارشناس تاریخ و اسلام، به بیان نظرات نادرست در حوزه تخصصی خود می‌پردازد، که فرجامش ناپسندتر است. 🔻برادر گرامی آقای حامد کاشانی، در یکی از منبرهایش به بحث درباره روش‌های فرهنگی در جامعه پرداخته‌ است. ایشان دو روش را مطرح کرده‌: روش خلفا و روش اهل بیت (ع). شوربختانه، در این سخنان، برخی از نظرات ایشان با تاریخ و سیره اهل بیت (ع) سازگاری ندارد. 🔻اشکال عمده در صحبت‌های ایشان این است که روش اهل بیت(ع) در حکومت‌داری، تنها به پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) محدود می‌شود و سایر اهل بیت(ع) غالبا در موضع تقیه بودند و نمی‌توانستند به‌طور علنی برخی از مسائل را مطرح کنند. 🔻 از سویی نمی‌توان گفت که چون خلیفه دوم اقداماتی انجام داده است، بنابراین ضرورتا آن اقدامات اشتباه بوده‌اند. چرا که او نیز گاه بر اساس سنت پیامبر(ص) عمل می‌کرد و نمی‌توان به سادگی نتیجه گرفت که همه اقدامات او نادرست بوده است. آنچه در اینجا باید گفت، این است که امام و خلیفه مشروع، حق مصلحت‌سنجی و اعمال ولایت دارد نه هر فرد بی‌صلاحیتی که خود را خلیفه بخواند. 🔻در تاریخ، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) در مواجهه با گناهان و خطاهای عمومی، به شدت عمل می‌کردند. به خصوص در مواردی که قبح گناه در جامعه شکسته می‌شد. آیا سخنران محترم در تاریخ سراغ ندارد که در دوران حاکمیت اسلام ناب، حد و تعزیر اجرا شده باشد؟ امیرالمؤمنین (ع) در مواجهه با گناهان و خطاها، حتی در زمانی که حاکم نبود، به شدت عمل می‌کرد و آنگاه که قصد داشتند حکم شلاق فردی را، لغو کنند، ایشان تأکید کرد که حکم خدا باید اجرا شود. از این گونه مواجهه‌ها ایشان حتی با محبان و یاران خود داشتند. 🔻پیامبر(ص) با محتکران به شدت برخورد و اموالشان بین مردم تقسیم می‌کرد. اینجا نمی‌توان به قاعده تسلط اموال تمسک کرد، چرا که ولایت رسول الله بالاتر است‌ و ایشان اولی بالمومنین من انفسهم است. توصیه می‌شود آقای کاشانی نامه حضرت امام خمینی(ره) به مقام رهبری در مورد اختیارات ولایت فقیه را مطالعه کنند تا متوجه شود اظهارات ایشان، ناخواسته، می‌تواند توهینی به امام و مغایر با مبانی رهبری و انقلاب باشد چرا که با روایت ناقص تاریخ، نظام اسلامی را متهم به عمل خلاف سیره اهل بیت می‌کند! 🔻اصولا ولایت فقیه و حاکمیت امام عادل الهی بر این امر استوار است تا کسی سلیقه شخصی خود را حاکم نکند و با تفقه در کتاب و سنت، به طور حکیمانه، مصلحت عمومی امت را تشخیص دهد و مبتنی بر احوال زمان و مکان، جامعه را هدایت نماید. این نشان از عقلانیت شیعه دارد و بر گرفته از سنت نبوی است. 🔻نباید طوری سخن گفت که موجب سردرگمی جوانان و نسل‌های جدید شود. سالهای سال است جریان سکولار و لیبرال اصلاح‌طلب، این حرفها را تکرار می‌کنند و اکنون خطر اینجاست که این حرفهای بی‌ریشه در هیات و از زبان به اصطلاح استاد تاریخ بیان می‌شود! کاش جریانی که علیه تحریف تاریخ حساس بود؛ اینجا هم صدایش بلند شود. 🔻به نظر لازم است که آقای کاشانی در اظهارات خود تجدید نظر و آن را اصلاح کند تا از ابهام‌آفرینی و شبهه‌افکنی جلوگیری نماید. قول سدید
14.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گاهی یک بلاگر ناقص و نادقیق تاریخ را روایت می‌کند گاه یک سخنرانی که عنوان استاد و کارشناس تاریخ را یدک می‌کشد! خطر دومی بیشتر است... ✍لطفا این سخنان عجیب را گوش دهید و نقد آن را اینجا بخوانید....
همواره رویه این بود که دیدارهای رهبری که قرار بر پخش زنده از صدا و سیما بود، از کانال رهبری اطلاع رسانی می‌شد. این بار از ابتدا مانند بسیاری از سخنرانی‌های ایشان، قرار بر پخش زنده نبوده است. اطلاع‌رسانی دفتر رهبری هم فقط به سخنرانی اشاره کرده است... دیدار به این مهمی را با حواشی بی‌اهمیت به چالش نکشیم.
هدایت شده از اصوات و افلام خاتم
چه کنیم؟.mp3
16.34M
سه‌شنبه‌های خاتم در خاتم 🔸جلسه یازدهم🔸 🔻عنوان: چه کنیم؟! (تحلیل مسائل روز کشور و حوادث غرب آسیا- شرح آیات پایانی سوره مبارکه توبه) 🔻سخنران: حجة الاسلام و المسلمین عامری 📅 ۲٠ آذر ۱۴٠۳ 📍مسجد خاتم‌ الاوصیاء (عجل الله فرجه)
نام: ابراهیم ولادت: ۲۳ آذر سال ۱۳۳۹ @sadid59
💠رساله عملیه زنان مجتهد برای بانوان 🔸یکی از پدیده‌های پربرکت انقلاب اسلامی ایران، تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران است. این اقدام در تاریخ تشیع بی‌نظیر و قابل توجه بوده و تأثیرات عمیقی بر زندگی زنان و دختران جوان مؤمن گذاشته است. با ورود به این حوزه‌ها، هزاران زن و دختر جوان تبدیل به فقیهانی می‌شوند که از علوم دینی آگاهی دارند و برخی از آن‌ها به درجه اجتهاد نیز می‌رسند. این حجم و کیفیت از آموزش دینی برای زنان به صورت ساختاری و نظام‌مند، در تاریخ تشیع کم‌سابقه است. 🔹در گذشته، زنان برای دستیابی به علوم دینی به مردان وابسته بودند، اما امروز شاهد تغییرات اساسی در این زمینه هستیم. اکنون اساتید حوزه‌های علمیه خواهران و اداره این حوزه‌ها به دست خود زنان انجام می‌شود. این تغییر نه تنها یک الگوی کامل و موفق زنانه را به نمایش می‌گذارد بلکه نشان می‌دهد می‌توان با رعایت چارچوب‌های شرعی و عقلانی آموزش موثر و فعال و مفید برای جامعه داشت. خروجی‌های این حوزه‌ها بانوان فرهیخته و فاضلی است که به حل مسائل متعدد اجتماعی و فردی زنان کمک می‌کند. 🔸در دیدار اخیر رهبری با زنان، آیت‌الله خامنه‌ای به مسئله‌ای مهم اشاره کردند که وظیفه جدیدی بر دوش حوزه‌های علمیه خواهران می‌گذارد. ایشان فرمودند که در مسائل خاصی که مردان نمی‌توانند به خوبی موضوع را تشخیص دهند، زنان باید از زنان تقلید کنند. این بیان به معنای آن است که زن مجتهد می‌تواند مرجع تقلید برای زنان باشد. این نکته به وضوح نشان می‌دهد که حوزه‌های علمیه خواهران باید از این پس مجتهدان زن خود را به جامعه معرفی کنند. 🔹مجتهدان زن باید فتوا دهند و رساله عملیه بنویسند و این امر می‌تواند تحولی بزرگ در مسائل زنان، چه در حوزه فردی و چه در مسائل اجتماعی، ایجاد کند. هرچند در فقه ما تا حدی به این موضوع پرداخته شده که در برخی از مسائل و موضوعات زنان باید به خود زنان رجوع کنند، اما مسئله تقلید از زنان، فراتر از مسائل فردی و شخصی است. 🔸این موضوع نیازمند تأمل و بررسی بیشتر است و باید برای تدوین رساله‌های مخصوص زنان که توسط زنان مجتهد نوشته می‌شود، برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. در این حالت، یک عرصه جدید برای زنان باز می‌شود که می‌تواند برکات زیادی به همراه داشته باشد. چه بسا نیاز باشد در ساختار و نظام حوزه علمیه خواهران تحولات و تغییراتی صورت پذیرد. 🔹تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران نه تنها به ارتقاء سطح علمی و دینی زنان کمک کرده است، بلکه با ایجاد فرصت‌های جدید، به آنها این امکان را می‌دهد که در مسائل دینی و اجتماعی خود پیشگام باشند. با توجه به تأکید رهبری بر نقش زنان در حوزه‌های علمیه، می‌توان امیدوار بود که این روند به تحولی عمیق در ساختارهای دینی و اجتماعی زنان منجر شود و برکات آن در آینده نمایان شود. @sadid59
مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد شهادت مجاهد نستوه و مبارز بصیر و شهید همیشه زنده، آیة الله غفاری رضوان الله علیه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین محلی و استانی برگزار می‌گردد. با حضور و سخنرانی: ✓ حجة الاسلام و المسلمین علیزاده (مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه محمد رسول الله صلی الله علیه و آله تهران بزرگ) ✓ آقای قاسم تبریزی (محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر و عضو شورای پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی) 📅 زمان: سه شنبه ۴ دی‌ماه، بعد از نماز جماعت مغرب و عشا 📍مکان: نظام آباد، خیابان شهید آیة الله مدنی، خیابان شهید رضا رجبی، مسجد خاتم الاوصیاء عجل الله فرجه 🔸 سازمان بسیج طلاب و روحانیون تهران بزرگ 🔸 حوزه علمیه خاتم الاوصیاء 🔸مسجد خاتم الاوصیاء 🔸پایگاه بسیج طلاب شهید غفاری
هدایت شده از جشنواره علامه حلی
مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره استان تهران برگزار شد مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی(ره) استان تهران صبح روز گذشته و با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، قائم‌مقام معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها، دبیر کشوری جشنواره علامه حلی(ره)، مدیر حوزه علمیه استان تهران، مدیران و اساتید برخی مدارس علمیه استان و منتخبین این جشنواره استانی در مدرسه عالی شهید مطهری(ره) برگزار شد. مشروح خبر و تصاویر این مراسم را در سایت جشنواره علامه حلی(ره) مطالعه نمایید. @jhelli_ir
⭕️عامل انقراض حكومتها!! 🔅آیت الله سیدمحمودهاشمی شاهرودی: ❎اساسا عامل تمدنها و حكومتها در تاریخ، تخلفات و عدم مسؤولیت است. وقتى دستگاه قضایى حكومتى یا تمدنى، و خدای نكرده شود و به جای عدالت؛ ظلم را درجامعه گسترش دهد، چنین جامعه ای و چنین تمدنى قهرا محكوم به انقراض است «الملك يبقى مع الكفر ولا يبقى مع الظلم» در روایت آمده که حكومت ممكن است با کفر، الحاد و خدانشناسى ادامه پیدا کند ولى با ظلم دوام نخواهد یافت. ظلم موجب سقوط حكومتها مى شود. پس باید ریشه های آن را نابود کرد. ظلم زدایى و برقراری عدالت و استقرار امنیت وظایف مستقیم دستگاه قضایى یک حكومت و مدیریت اجتماعى است. ❌منبع: کتاب منشور سیاست، ص ۴۲ و ۴۳ 🔹سخنرانی معظم له در تاریخ ۷۸/۵/۲۴
سفیر کشور نیکاراگوئه در ایران کشوری که سالهای علیه آمریکا مبارزه کرده و سال ۱۳۵۷ انقلابشان پیروز شد...خودش می‌گفت ما دو کشور انقلاب دوقلو هستیم. در ایام بی‌غیرتی برخی حاکمین اسلامی، نیکاراگوئه روابط خود با اسرائیل را قطع کرد. او می‌گفت ژنرال ، قهرمان همه ماست. سال نو میلادی به او ملت تبریک گفتیم‌. در امریکای لاتین مسیحیت با تکیه بر الهیات رهایی بخش علیه امپریالیسم مبارزه می‌کنند و استقلال دارند پیروزی از آن مستضعفین است. پیشنهاد داد یک کرسی آموزش اسلام در کشورش توسط ایران ایجاد شود تا توطئه اسلام‌هراسی خنثی شود.
همزمان با آغاز سال نو میلادی، جمعی از اعضای دفتر سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران با حضور در سفارت نیکاراگوئه در تهران، با سفیر این کشور، دیدار و گفتگو کردند. در این جلسه اتفاقات تلخی که در سال ۲۰۲۴ در جهان و منطقه به ویژه کشتار حدود ۵۰ هزار نفر از مردم در غزه، لبنان و سوریه مورد توجه قرار گرفت. آنها بر حمایت از مظلوم و ایستادگی در برابر ظلم که همان راه انبیاء و حضرت عیسی(ع) است، تأکید کردند. رامون مونکادا، در این دیدار به حمایت همیشگی از مردم مظلوم فلسطین و جبهه مقاومت در این کشور اشاره کرد و گفت: «ما سالهاست از معترضین به نسل‌کشی در فلسطین بوده و هستیم و اعتراضات خود را به این جنایت‌ها اعلام می‌کنیم.» او همچنین بر ایستادگی در کنار مردم انقلابی ایران درمبارزه بانظام سلطه تأکید کرد. در این جلسه، نمایندگان دفتر سیاسی از دولت نیکاراگوئه بابت اتخاذ مواضع انقلابی در حمایت ازمردم مظلوم غزه تقدیر کردند. همچنین با توجه به اشتراکات دو کشور بر ارتباط بیشتر بین مردم و ملت و نخبگان تأکید کردند. در این دیدار که در سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی برگزار شد سفیر نیکاراگوئه گفت: «ژنرال سلیمانی نه تنها قهرمان مردم ایران، بلکه قهرمان همه ملت‌های مظلوم دنیاست.» وی با اشاره پیروزی انقلاب کشورش در سال ۱۹۷۹، انقلابهای ایران و نیکاراگوئه را انقلابهای دوقلو نامید. اوهمچنین به منظور مقابله با اسلام‌هراسی غرب خواستار ایجاد کرسی تعلیم معارف اسلام در نیکاراگوئه شد. در پایان، دو طرف ضمن آرزوی سال امن و آرام برای مستضعفان دنیا، فروپاشی نظام سلطه به ویژه آمریکا و اسرائیل را نزدیک دانستند.