🚦خانواده پُست مدرن
🔹بررسی خانواده پُست مدرن و تغییر مفهوم خانواده در اواخر دهه۱۹۶۰میلادی.
#پژوهشکده_شهید_صدر
#مرکز_نظامسازی
#اندیشکده_خانواده
📲 @sadr_ir
🚦آموزش و پرورش راه عبور از عالم مدرن
🔸دکتر علی امینیان/
مسئول اندیشکده آموزش و پرورش:
مدرنیته در ابتدا به واسطه مدرن سازی آموزش و پرورش وارد ایران شد و سپس به ساحت های دیگر حیات اجتماعی سرایت نمود این بار نیز راه عبور از عالم مدرن، تحول آموزش و پرورش در جهت ایجاد تمدن بزرگ اسلامی است.
درحال حاضر نیز هنوز هویت و ساختار مدرسه و به طور کلی ساختار آموزش و پرورش در ایران، برآمده از مبانی فکری غرب بوده است.
🔹پس از انقلاب نیز هویت و ساختار مدرسه از رویکرد تربیتی تا محتوای دروس و از الگوهای تدریس و ارزشیابی تا ارتباط مدرسه با خانه و مسجد و از کالبد و محیط آموزشی تا تربیت اخلاقی و اجتماعی تغییر چندانی نکرد. بدیهی است خروجی اینگونه مدارس در بهترین حالت جوان متدینی است که سرباز و شهروند تمدن مدرن بوده و با نیت خیر، برای توسعه هر چه بیشتر کشورش در جهت نیل به تمدن غربی می کوشد.
#پژوهشکده_شهید_صدر
#اندیشکده_آموزشوپرورش
📲 @sadr_ir
10.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 ما بر آنیم از زاویهای دیگر به واقعیتهای عرصه بینالملل و آمریکا بپردازیم.
🔸اولین و تنها تارنمای تخصصی حوزه مطالعات آمریکا راه اندازی شد.
با بخشهای متنوع:
همایش بین المللی افول آمریکا
فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا
دوماهنامه تحلیلی آمریکاشناسی
نشستهای تخصصی
اندیشکدههای پنجگانه
رشته مطالعات آمریکای شمالی
رسانه و تولیدات گرافیکی
و ...
🔹 تارنما:
Ascenter.ir
🔸 ایتا:
eitaa.com/ascenter
🔹 اینستاگرام:
https://instagram.com/ascenter.ir?utm_medium=copy_link
🔸 آپارات:
https://www.aparat.com/Center_for_American_Studies
#پژوهشکده_شهید_صدر
#مرکز_مطالعات_آمریکا
📲 @sadr_ir
🚦کارکردهای خانواده؛ کارکردهای اولیه
🔸 #تأمین_نیاز_جنسی_و_غریزی :
یکی از کارکردهای اصلی خانواده که در نهاد اسلام جایگزین دیگری ندارد، ارضای #مشروع و #نظاممند نیازهای جنسی است که تنها در بستر خانواده باید انجام شود.
🔸 #کسب_آرامش_و_تکیهگاه_عاطفی :
یکی دیگر از کارکردهای خانواده نقش احساسی و عاطفی همسران به یکدیگر و نیز والدین در رشد شخصیتی کودکان است. مادر کانون اصلی تزریق محبت در خانواده است و پدر هم با اقتدار خود، تکیهگاه فرزندان است. لذا خانواده وظیفه دارد با حسن خلق و مهربانی، به نیازهای عاطفی و روانی فرزندان توجه کرده و به احساسات آنها پاسخ مناسب دهند. #اسلام به منظور استحکام بنای #خانواده به زوجین سفارش به محبت نسبت به یکدیگر و اظهار آن در رفتارهای کلامی و غیرکلامی خود نموده و کنار هم نشستن زوجین از اعتکاف در مسجدالنبی ثواب بیشتری دارد.
#پژوهشکده_شهید_صدر
#اندیشکده_خانواده
📲 @sadr_ir
🚦امام اصرار داشت طرح جمهوری اسلامی در ذیل تعریف غرب قرار نگیرد.
جمهوری اسلام، جمهوری وام گرفته از غرب نیست،مربوط به خود اسلام است!
🔸بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب در مراسم سیوسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمةالله علیه): در دوران ایجاد جمهوری اسلامی، سعی امام و نقشه راه امام این بود که #طرح_جدید را از گذشته منحط کشور، به کلی جدا کند. سعی امام این بود که این آینده را جوری طراحی کند که اداره کشور در ذیل فرهنگ و تمدن و قاموس غربی قرار نگیرد.
🔸اصرار داشت امام که #طرح_جمهوری_اسلامی در ذیل آنچه که در غرب بهش میگویند جمهوری یا مردمسالاری قرار نگیرد. لذا من سال گذشته در همین روز تبیین کردم که جمهوری اسلام، جمهوری وام گرفته از غرب نیست،مربوط به خود اسلام است.
🔹این که امام روی #رأی_مردم این همه تاکید می کند، این ناشی است از معرفتی که به #مسئله_اسلام داشت. لذا امام از آن دو مکتبی که آن روز در دنیا رایج بود، یعنی لیبرال دمکراسی سرمایه محور تا رژیم کمونیستی دیکتاتوری محور، از هردوی اینها جمهوری اسلامی را جدا کرد. لذا یکی از شعارهای اصولی امام شعار نه شرقی نه غربی بود.
🔹یک الگوی تازهای را امام مطرح کردند برای نظام جمهوری اسلامی به کلی متفاوت با آنها. در این الگوی امام. در الگوی امام دوگانههایی با همدیگر هماهنگ و همساز شدند که سعی میشده همیشه در مقابل هم قرار بگیرند. هم معنویت دینی هم رأیِ مردم؛ این دوتا همیشه سعی میشده در مقابل هم باشند اما امام اینها را در کنار هم قرار داد.
#پژوهشکده_شهید_صدر
📲 @sadr_ir
🚦 امام(رحمهاللهعلیه) رهبر بزرگترین انقلاب تاریخ انقلابها است.
🔸بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب در مراسم سیوسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمةالله علیه): چرا میگوییم بزرگترین انقلاب در تاریخ انقلابها؟ در تاریخ انقلابها، انقلابهای کوچک و بزرگ زیاد است؛ از همهی اینها معروفتر، انقلاب کبیر فرانسه است در ۱۷۸۹ در قرن هجدهم، و بعد هم انقلاب شوروی است در ۱۹۱۷ در قرن بیستم؛ این دو انقلاب، معروفترین انقلابهای بزرگِ تاریخ انقلابها هستند؛ امّا انقلاب اسلامی از این دو بزرگتر است؛ چرا؟ دلایل گوناگونی دارد، که من به یک مطلب اساسی و مهم اشاره میکنم؛ و آن، این است که این دو انقلاب، یعنی انقلاب فرانسه و انقلاب شوروی، هر دو به وسیلهی #مردم پیروز شدند، مردم آنها را به پیروزی رساندند امّا بعد از آنکه انقلاب پیروز شد، مردم شدند هیچکاره، مردم کنارزده شدند؛ مردم نتوانستند در ادامهی این انقلابی که خودشان آن را با تنِ خودشان و جان خودشان و با حضورشان در خیابانها به وجود آورده بودند، شرکتی و حضوری داشته باشند؛ نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که این دو انقلاب بسرعت از مسیر مردمیِ اوّلیِ خودشان منحرف شدند. بعد از حدود دوازده سیزده سال از انقلاب کبیر فرانسه ــ انقلابی که علیه پادشاهی، علیه سلطنت به وجود آمده بود ــ مجدّداً کشور فرانسه سلطنتی شد، ناپلئون سر کار آمد، تاج سلطنت به سر گذاشت، پادشاهی برگشت؛ تقریباً پانزده سال در رأس قدرت بود، بعد برکنار شد و همان خانوادهای که انقلاب فرانسه علیه آنها تشکیل شده بود، برگشتند و ادارهی امور فرانسه را به عهده گرفتند؛ خانوادهی بوربونها؛ دوباره همانها آمدند. وقتی مردم در میدان نیستند، این [جور] میشود. در انقلاب شوروی به دوازده سال هم نرسید؛ انقلاب را مردم کردند لکن بعد از چند سالِ کوتاه، استالین و جانشینانش آن چنان استبدادی را، دیکتاتوریای را بر کشورهای شوروی ــ کشورهایی که مجموعاً شوروی سابق را تشکیل میدادند ــ اِعمال کردند که سلطنتهای قبل از آنها این استبداد را ندیده بودند؛ باز هم مردم هیچکاره بودند و هیچکاره شدند؛ امّا در جمهوری اسلامی، نه.
انقلاب اسلامی هم با حضور مردم و با جسم مردم و جان مردم به پیروزی رسید امّا مردم کنارزده نشدند. پنجاه روز یعنی کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب، #رفراندوم_سراسریِ_مردمی برگزار شد و مردم، نظام حکومت را انتخاب کردند؛ اختیار به مردم داده شد. مردم نظام حکومت را، « #جمهوری_اسلامی» را انتخاب کردند در یک رفراندوم، در یک انتخابات آزاد. حدود یک سال از پیروزی انقلاب گذشته بود، اوّلین رئیسجمهور با انتخابات مردم انتخاب شد؛ چند ماه بعد هم مجلس شورای اسلامی، [یعنی] مجلس قانونگذاری تشکیل شد با انتخابات مردم؛ از آن روز تا امروز هم که چهل و سه چهار سال گذشته، نزدیک به پنجاه انتخابات در این کشور انجام گرفته؛ مردم وارد شدند، وارد میدان شدند، در میدان حضور دارند، انتخاب میکنند و رأی میدهند؛ عظمت این انقلاب این است؛ امام رهبر یک چنین انقلابی بود.
البتّه این [مطلبی] که عرض کردیم، یکی از وجوه عظمت انقلاب است؛ وجوه دیگری هم وجود دارد که این انقلاب را، انقلاب اسلامی را بکلّی با انقلابهای دیگر متفاوت میکند، که یکیاش همین حضور معنویّت در این انقلاب است. در انقلابهای کوچک و بزرگ قبلی، چه آن دو انقلاب فرانسه و روسیه و چه انقلابهای کوچکی که در این سالها اتّفاق افتاد در قرن بیستم و نوزدهم، معنویّت مفقود بود؛ جنبهی معنوی انسان که یکی از نیازهای اساسی انسان است، بکلّی مفقود بود و مغفولٌعنه بود و کسی به آن توجّه نداشت. #انقلاب_اسلامی، انقلابی است که هم به #جنبهی_مادّی انسان و هم به #جنبهی_معنویّت انسان توجّه دارد، توجّه کرده است و به آن پرداخته است.
#پژوهشکده_شهید_صدر
📲 @sadr_ir
🚦خانواده ولایی
🔸 خانواده ولایی نهادی است که با انتخابگری زن و خواستگاری مرد از او بر اساس پیوند ولایی زن و مرد در حضور خدا تشکیل میشود و به هدف میانی #اتحاد_نفوس و #آرامش و هدف غایی #تقربالیالله میرسد. این خانواده با محبت دو طرفه یعنی اطاعت زن از مرد و سرپرستی و مهرورزی مرد نسبت به زن تحکیم پیدا میکند و با تربیت ولایی زن و فرزندان، سبب رشد فردی و تعالی جامعه میگردد. خانواده ولایی در برابر شوکهای بیرونی پایدار است و تهدیدها را تبدیل به فرصت میکند.
#پژوهشکده_شهید_صدر
#اندیشکده_خانواده
📲 @sadr_ir
#پژوهشکده_شهید_صدر برگزار میکند:
💠 نشست علمی با موضوع:
دیرینه شناسی نهادسازی اقتصادی و فرهنگی انقلاب اسلامی
با ارائه:
#دکتر_علیرضا_حدادی (دانش آموخته دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران)
استاد راهنما:
👤 #دکتر_محمد_جبارپور عضو هیئتعلمی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
اساتید_داور:
👤 #دکتر_محمد_پورکیانی مسئول مرکز نظام سازی پژوهشکده شهید صدر
👤 #دکتر_میثم_قراباغی عضو هیئتعلمی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
👤 دبیر علمی نشست: #دکتر_عطاالله_بیگدلی عضو هیئتعلمی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
🗓سه شنبه ، 17 خرداد ماه ⏰ 9:30
🏢 مکان: تهران، تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی شرق و شهید باقری، کوچه شهیدان صادقی، پ ۱۱۲، ساختمان شهید اسدالهی
🔸لینک حضور در جلسه مجازی:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/sadr/jalase
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir