هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
مشاغل حوزوی کلیات و مولفه ها.pdf
1.07M
#مشاغل_حوزوی
آینده شغلی طلبه
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
کارویژه روحانیت.pdf
4.48M
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
مشاغل حوزوی اجرایی.pdf
1.17M
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
مشاغل حوزوی آموزشی.pdf
803.2K
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
مشاغل حوزوی تبلیغی.pdf
823.4K
Ali Malaeke - Safay Ghalbe Zaram (128).mp3
3.41M
🌹🌺ای صفای قلب زارم...🌺🌹
السّلام علیک یا علی بن موسی الرضا
https://eitaa.com/safirn_gatab
🎥 رزق روزانه_ روضهء صبحگاه
🗓 هر روز رأس ساعت ۸ صبح؛
🏴
🏴🏴
🏴🏴🏴
گرامیداشت دو شخصیت ارزشمند و خدومِ جهان اسلام
🏴حضرت حمزة بن عبدالمطلب و
🏴حضرت سیدالکریم عبدالعظیم حسنی
🎤با افاضه استاد محترم
حجت الاسلام قاسمی "زیدعزّه"
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
🏳
📝 #ثواب_زیارت_کربلا
#حضرت_عبدالعظیم حسنی علیه السلام
⁉️ سوال:
✍چرا ثواب حضرت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین "علیه السلام" است؟
آیا جایگاه عبدالعظیم مثل امام حسین است؟ حضرت عبدالعظیم چه مقام رفیعی دارد که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب نیامده است؟
💠 در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه"علیهم السلام" نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست و امیرالمؤمنین"علیه السلام" فرمود: «لا یقاس بال محمد "صلی الله علیه و آله" من هذه الامه احد و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛(۱)
هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمیتوانند».
🔰از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید که مردم و همه بشر نه تنها نمیتوانند به مقام ائمه"علیهم السلام" دست یابند و به جایگاه و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت:
🔺اولاً: در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی"علیه السلام" به مثابه زیارت سیدالشهدا"علیه السلام" در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی"علیه السلام" حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه"علیه السلام" یاد کرد.
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدت های علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمهء معصوم قرار گرفته است.
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند.
اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
💢در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا"عبیه السلام" در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که: ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت انتساب به ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی"علیه السلام" به ما رسیده است.
برخی شیعیان نزد امام هادی"علیه السلام" رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین"علیه السلام" را زیارت کرده اید.
💢البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی "علیه السلام" از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس: سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد.
💢جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی"علیه السلام" می تواند بحث مأموریت های ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدت هایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.
🔺ثانیاً: ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت #عبدالعظیم"علیه السلام" ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء"علیه السلام" محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکّام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین "علیه السلام"، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار "علیهم السلام" دوست میداشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
📚پی نوشتها:
۱. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین قم ۱۳۷۵ ش، خطبه
🔰معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
📖 #روضه
◾️آمدن صفیّه، خواهر حمزه، بر بالین پیکر مُثله شده برادرش...
صفيّه، خواهر حمزه، خود را به احُد رسانيد تا پيكر برادرش را ببيند، چون خبر به رسول خدا "صلیاللهعلیهوآله" رسيد، به پسر صفیّه دستور داد:
أَلْقِها فأرجِعْها، لا تَرى ما بِأَخيها
▪️برو و مادرت را برگردان تا برادرش را با اين وضع نبيند.
📚سيره ابن هشام، ج۳، ص۴۱
✍ این ز یک خواهر و از خواهر دیگر بشنو...
إنَّ زينبَ لَمَّا عَلِمَتْ بِالْوَقْعَةِ، خَرَّتْ مَغشِيّاً عَلَيْها،
▪️وقتیکه دیگر کار از کار گذشت، زینب کبری علیهاالسلام در بین خیمه از هوش رفت.
فَلَمّا أفَاقَتْ مِنْ غَشْيَتِها رَكَضَتْ نَحْوَ الْمَعرِكَةِ،
▪️وقتیکه به هوش آمد، خرامانحالت به سمت گودال قتلگاه شروع به دویدن کرد.
و هِيَ تارَةً تَعثُرُ بِأذْيالِها، وَ تارَةً تَسْقُطُ عَلىٰ وَجهِها، مِنْ عَظَمِ دَهْشَتِها، حَتّىٰ انْتَهَتْ إلىٰ الْمَعرِكَةِ.
▪️گاهی چادرش زیر پایش گیر میکرد و به زمین میخورد و گاهی از شدت مصیبت با صورت به زمین میافتاد تا اینکه به گودال قتلگاه رسید.
فَجَعَلَتْ تَنظُرُ يَمينَاً و شِمالَاً، فَرَأَتْ أخاهَا الْحُسينِ عليه السّلامُ عَلىٰ وَجهِ الْأَرضِ،
▪️در بین گودال گشت و گشت تا اینکه در آخر یک جسدی شبیه برادرش را دید که بر روی خاک افتاده بود.
و الدَّمُ يَسيلُ مِنْ جِراحاتِهِ كَالْميزابِ، فَطَرَحَتْ نَفسَها عَلىٰ جَسَدِهِ الشَّريفِ، وَ جَعَلَتْ تَقولُ:
▪️خون مثل ناودان از جراحات آن بدن جاری بود،زینب کبری علیهاالسلام خود را بر روی آن پیکر قطعه قطعه انداخت.
تشخیص و باورش سخت بود که پیکر برادرش حسین علیهالسلام را اینگونه ببیند، لذا نالهاش به فریاد بلند شد و گفت:
أ أنتَ الْحسينُ أخي؟ أ أنتَ أبنُ أمّي؟
▪️تو حسین برادر منی؟ تو پسر مادر منی؟
أ أنتَ نورُ بَصَري؟ أ أنتَ مُهجَةُ قلبي؟
▪️تو همان نور چشم منی؟ تو همان پاره قلب منی؟
أ أنتَ حُمانا؟ أ أنتَ رَجانا؟ أ أنتَ كَهفُنا؟ أ أنتَ عِمادُنا؟
▪️تو همان حامیما، امید ما، پناه و تکیهگاه مایی؟
أ أنتَ ابنُ محمّدِ الْمُصطَفَىٰ؟ أ أنتَ ابنُ عليِّ الْمُرتَضَىٰ؟ أ أنتَ ابنُ فاطِمَةَ الزَّهرَاءِ؟
▪️تو پسر محمد مصطفایی؟ تو پسر علی مرتضایی؟ تو پسر فاطمه زهرایی؟
تو همین ظهر، خداحافظی از من کردی
دَم مغرب نشده، رَمل بیابان شدهای...
📚معالی السبطین ج۲ ص۳۹
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴