هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 221
خداست که بی نیاز کند و سرمایه بخشد. قوم نوح که از عاد و ثمود، ظالم تر و سرکش تر بودند هم، همچون آنها گرفتار بلا کردیم.
غیر خدا از روز قیامت، کسی مطلع نیست. این سخن، شادی نداشته و گریه دارد، ای غافلان به سجده بیافتید و عبادت !
قیامت نزدیک آمد و ماه شکافته شد. هرچند که کافران آن را جادو پندارند. بالاخره هر امری خاتمه ای دارد. و مردم از اخبار نادرستی گناه مطلعند. اگر از حکمت استفاده نشود، هراساندن فایده ندارد. کافران را رها کنید تا خود با دعوت وحشتناک قیامت روبرو شوند. تا سر از قبرها درآورده و مثل ملخ ها به محشر حاضر شوند.
هدایت شده از آیات الهی
🖤 تسلیت عاشورای حسینی 🖤
✨ وصف مومن ✨
سه نعمت از نعمتهای دو بهشت پایین تر را در پیغام قرانی روز گذشته خواندیم.
دو نعمت دیگر:
🌹🌹فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ...
و در آن باغهاى بهشتى زنانى نیکوخلق و زیبایند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! حوریانى که در خیمه هاى بهشتى مستورند! پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! هیچ انس و جن پیش از ایشان با آنها تماس نگرفته. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۷۰ تا ۷۵ الرحمن.
تفسیر: خَیْر، غالباً در مورد صفات نیک و جمال معنوى به کار مى رود و حُسن غالباً در زیبائى و جمال ظاهر.
پس خَیْراتٌ حِسان، به معنی جمال صورت و جمال سیرت است. به این معنی که آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند.
و در ادامهء توصیف این حوریان بهشتى اضافه مى فرماید: آنها حوریانى هستند که در خیمه هاى بهشتى مستورند (حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِى الْخِیامِ).
حور، جمع حوراء به معنی بسیار زیبا و بی نقص است.
و مَقْصُورات، اشاره به اینست که، آنها تنها تعلق به همسرانشان دارند و از دیگران مستور و پنهانند.
خِیام، هم جمع خیمه است، اما خیمه هایی که از نظر وسعت و زیبایی در ذهن نمی گنجد.
👈 آیهء بعد، توصیف دیگرى است دربارهء حوریان بهشتى، مى فرماید: هرگز پیش از این هیچ جن و انسی با آنها تماس نگرفته (لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ).
✅ قبلا خواندیم که حوری بهشتی، زن و مرد است. و خواندیم مردان و زنان باایمان که به بهشت راه پیدا میکنند، الویت همسر بهشتی، همسران خودشان هستند که در دنیا کنار هم زندگی خوبی داشته اند 👇👇
🌹جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ.
(همان) باغهاى جاویدان بهشتى که همراه پدران و همسران و فرزندان صالحشان، وارد آن مى شوند. و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند. ۲۳ رعد.
👈 و همچنین:
🌹رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدتَّهُمْ وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ.
(دعای ملائک) پروردگارا! آنها را در باغهاى جاویدان بهشتى که به آنها وعده فرموده اى وارد کن و، (همچنین) از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، به یقین تو توانا و حکیمى. ۸ غافر.
✅ سپس آخرین نعمت را می فرماید:
🌹مُتَّكِئِينَ عَلَىٰ رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ...
این در حالى است که بهشتیان بر تختهایى سبز رنگ بسیار ممتاز و زیبا تکیه زده اند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۷۶ و ۷ الرحمن.
👈 رَفْرَف، به پارچه هاى زیباى رنگارنگ که، بى شباهت به منظرهء باغها نیست، اطلاق شده.
عَبْقَرِى، در اصل به معنى هر موجود بى نظیر یا کم نظیر است.
حسان، هم جمع حَسَن به معنى خوب و زیباست.
به هر حال، این تعبیرات همه، حاکى از اینست که، بهشت همه چیزش ممتاز است. میوه ها، غذاها، قصرها، فرشها و خلاصه هر چیزش در نوع خود بى نظیر و بى مانند است. البته باید گفت، این تعبیرات هرگز نمى تواند آن مفاهیم بزرگ و بى مانند را در خود جاى دهد، و تنها می تواند قطره ای از ان دریای بیکران را در ذهن ما ترسیم مى کند.
سپس براى آخرین بار (و سى و یکمین مرتبه) از انس و جن و از تمام افراد سوال می کند که کدامین نعمت از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید ؟! (فَبِأَىِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ).
💚 👈 آیا چنین خدایی شایستهء بهترین حمدها و بزرگترین سپاسگزاریها نیست؟؟
پس در آخرین آیه می خوانیم:
🌹تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ.
پربرکت و زوال ناپذیر است نام پروردگار صاحب جلال و بزرگوار تو. ۷۸ الرحمن.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚