#سی_ثانیه_اندیشه
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#ولايت_فقيه
#قسمت_ششم
#خبرگان_رهبری
#بخش_اول
بعد از مباحث گذشته نوبت به این میرسه که ببینیم چنین فردی (فقیهِ باتقوای کارآمد) رو چطوری مشخص کنیم. برای این کار سه تا راهِ اصلی میشه معرفی کرد:
۱ـ تعيين از طريق رأى مستقيم مردم و انتخاباتِ عمومى. ۲ـ تعيين توسط خبرگان. ۳ـ تعيين از طرف رهبرِ قبلى.
در ابتدا دوتا حالت اول رو باهم مقایسه میکنیم:
فرض كنيد مىخوايم بهترين #رياضیدان كشور رو معرّفى كنيم. بنظرتون راه منطقى و صحيح اين كار چیه؟
براى شناسايى و انتخاب ریاضیدان نمونه کشور کسی نمیره توی شهر راه بيفته و با #آمارگيرىِ تصادفى از طلافروش، رفتگر، راننده، کشاورز، کارخانه دار، خانم خونه دار، پزشک و ... استاد ریاضی برتر ایران رو شناسایی کنه. چون اوّلاً اين روش، غير علمیه و نتیجه اين آمارگيرى هرچی باشه، اعتبار و ارزش علمی نداره، و ثانياً اگه افرادى كه اين سؤال از اونها پرسيده میشه، آدمهاى منطقى و منصفى باشن، به صراحت میگن "اين مسئله در تخصّص من نيست و از پاسخ دادن به آن معذورم".
پس هیچ شکی نيست كه براى انتخاب استاد نمونه رياضى كشور، كسى از اين روش استفاده نمیکنه.
توان و تخصّص يك استاد رياضى رو كسى میتونه ارزيابى کنه كه خودش با رياضيات سر و كار داره، نه افرادی که توی ابتدایی ترین مسائل ریاضی کُمیتشون میلنگه.
در مورد تعيين #ولی_فقیه هم در حقیقت میخوایم #فقيه_نمونه و برتر رو برای اداره جامعه انتخاب كنيم. حالا راه انتخاب چنين فقيهى كدومه و چه كسى صلاحيت داره نظر بده که اين فقيهِ برتر و #اصلح کیه؟
آيا راه درست و منطقى آن اينه كه اين مسئله رو به #رفراندوم بذاریم، و با یک انتخابات سراسرى، مستقيماً از همه مردم نظر بخوایم؟ يا روش صحيح و علمى اينه که به متخصصانِ مربوطه -كه در اينجا فقها هستن- مراجعه كنيم و از اونا بخوايم شايستهترين فرد براى تصدّى اين مقام رو از بین خودشون انتخاب كنند؟
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#ولايت_فقيه
#قسمت_ششم
#خبرگان_رهبری
#بخش_دوم
#انتخاب_رهبر_توسط_رهبر_قبلی
در بخش قبلی حالت های اول و دوم (تعیین رهبر با انتخابات عمومی، و تعییت رهبر خبرگان)، بررسی شد اما در مورد حالت سوم (تعيين رهبرِ بعدى، توسّط رهبرِ قبلى) بايد بگيم: قبول داریم ممکنه اين راه عملاً با #ضريب_اطمينانِ نسبتاً بالایی، به يك انتخاب درست منجرّ بشه (چون با توجه به احاطه و بصيرتى كه رهبر قبلى نسبت به افراد و توانمندىهاى اونها داره، میتونه با مقدارى تأمّل و فکر، در بين چند تن از برجستهترين افراد علمی-اخلاقی-سیاسی، يك نفر رو كه در مجموع واجد صلاحيتهاى بيشترى هستش شناسايى و به مردم معرّفى کنه). امّا این روش اشکالاتی رو هم داره. مثلاً استفاده از این شیوه، راه رو براى #تبليغات_سوء و مسموم #دشمنان بیشتر باز میکنه تا بتونن با تبلیغات، برای افكار عمومى، ولایت فقیه رو یک #حكومت_استبدادى ترسيم، و به #ديكتاتورى متهم کنن. همچنین ممکنه رهبر رو به رعايت مسائل #عاطفى و خويشاوندى، و ملاحظه #منافع فردى يا گروهى متّهم کنن.
پس بهترین راه، شناسایی رهبر توسط #خبرگان هستش.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#ولايت_فقيه
#قسمت_ششم
#خبرگان_رهبری
#نحوه_انتخاب_خبرگان
خبرگانى كه در نهايت میخوان #ولی_فقیه رو معيّن کنن، خودشون به دو طريق ممكنه انتخاب بشن؛
۱- اينكه در هر شهرى كه چند فقيه وجود داره، اونها از بین خودشون یک نفر رو كه شايستهتر میدونن، معرّفى میکنن، و در مرحله بعد در سطح استان چنين انتخابى صورت بگیره، و در نهايت عدّهاى - به اين ترتيب - براى #مجلس_خبرگان معرّفى بشن.
۲- در هر استان يا در هر شهرى، اين افراد رو از طريق #انتخابات_عمومى تعيين كنيم؛ چون با توجه به اينكه معمولاً تعداد فقها و افرادى كه در حدّ اجتهاد باشن، زياد نيست و گاهى در يک شهر حتى يك نفر هم پیدا نمیشه، به همین دلیلدرسته كه عمومِ #مردم متخصّص در #فقه و اجتهاد نيستن، امّا با توجه به اينكه تعداد فقها و #مجتهدین در هر شهر يا هر استان بسيار کمه، افراد با كمى #تحقيق و پُرس و جو میتونن بفهمن چه فرد يا افرادى شايستگى بيشترى از بقیه دارن. مثلاً اگه بخوايم بهترين متخصّص قلب رو در یک شهر يا يک استان پيدا كنيم، درسته خودمون تخصصی در زمینهء قلب نداریم، امّا میتونیم با مراجعه به پزشكان و متخصّصان، و تحقيق از راه بيمارانى كه به اونها مراجعه كردن، بهترین متخصص قلب رو بشناسیم و پیدا کنیم.
#خبرگان
#انتخابات
#مجلس_خبرگان
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
ساحت اندیشه
#سی_ثانیه_اندیشه
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#ولایت_فقیه
#قسمت_هفتم
#خبرگان_رهبر_رو_تعیین_میکنه_و_رهبر_خبرگان_رو
یکی از اشکالات مطرح در بحث #ولایت_فقیه اینه که #خبرگان، رهبر رو تعیین میکنن و #رهبر هم خبرگان رو تعیین میکنه، و این دوره؛ و باطل.
چون صلاحیت #خبرگان توسط #شورای_نگهبان تأييد میشه، و اعضاى شوراى نگهبان -فقهای شورا- هم اعتبارشون رو از ناحيه #رهبری كسب كردن. پس اعتبار #مجلس_خبرگان در حقيقت با يك واسطه بستگى به امضاى #رهبر داره. از طرف دیگه تعیین و انتخاب رهبر هم كار مجلس خبرگانه؛ و با رأى مجلس خبرگانه كه رهبرى اعتبار و حق حاكميت پيدا میکنه. پس #دور_فلسفى پيش میاد؛ که محال و باطله.
جواب: اشتباه این اشکال توی این قسمته که «ولی فقیه اعتبارش رو از مجلس خبرگان کسب میکنه»، در صورتی که در بخش های قبلی مطرح شد که اعتبار ولی فقيه از جانب خدا و امام معصومه، و #خبرگان در حقيقت رهبر رو #نصب نمیکنن، بلكه کار اونها «#کشف» و شناختِ رهبریه که توسط خدا و امام زمان (ع) نصب. مثل اینکه کار پزشکان یک کشور -برای معرفی بهترین پزشک-، فقط شناسایی و معرفی اون شخصه؛ نه اینکه اونها چنین شخصی رو به عنوان بهترین پزشک منصوب کنن. چون اون پزشک، چه شناسایی بشه و چه شناسایی نشه، -در عالمِ واقع- بهترین پزشک هست، و کار بقیه پزشکها شناسایی و معرفی اون شخص به مردمه. نه اینکه با معرفی گروه پزشکان، اون شخص یهو بشه بهترین پزشک. پس با شناسایی چنین فردی، تخصص در اون فرد بوجود نمیاد؛ بلکه تخصص در اون شخص چه بشناسشن و چه نشناسشن هست، و تعیین پزشکان هیچ تاثیری در متخصص بودن اون فرد نداره. #خبرگان هم #ولى_فقيه رو به رهبرى نصب نمیکنن، بلكه فقط شهادت مىدن اون مجتهدى كه به حكم امام زمان (ع) حق ولايت داره، اين شخصه.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#ولایت_فقیه
#قسمت_هشتم
#اشکال_دور_در_نظامهای_دموکراتیک
یکی از اساسی ترین اشکالات بر نظامهاى #دموكراتیک و مبتنى بر #انتخابات اینه كه اعتبار #قوانين و مقرراتى كه در يک نظام دموكراتيک توسّط مجالس نمايندگان يا #دولت وضع میشه، بر چه اساسه؟ اونا جواب میدن: اعتبارش بر اساس رأى مردمه؛ يعنى چون مردم به اين نمايندگان، يا به این #دولت رأى دادن، قوانينی که توسّط اونا وضع میشه، اعتبار پيدا میکنه: امّا بلافاصله اين سؤال به ذهن میاد: موقع تأسيس يک #نظام_دموكراتيک و در اولين انتخاباتى كه مىخواد برگزار بشه و هنوز #مجلس و دولتى وجود نداره، خود اين انتخابات نياز به #قوانين ومقررات دارد؛ مثل اینکه آيا زنان هم حق رأى داشته باشن يا نه؟ حداقلّ سنّ رأى دهنده ها چقدر باشه؟ حدّاقل آراى كسب شده براى انتخاب شدن چقدر باید باشه؟ نامزدها از نظر سنّ و ميزان تحصيلات و ... چه شرايطى داشته باشن؟ و ... .
مثلاً بر اساس قانون مصوّب، در بسیاری از كشورهاى غربى -كه پيشگام تأسيس نظامهاى دموكراتيک بودن-، زنان در ابتدا حق رأى نداشتن در صورتی که اگه از ابتدا زنان حق رأى داشتن. تا همين اواخر هم در كشور #سوييس كه بيش از بيست «كانتون» مستقلّ داره، در بسيارى از كانتونها، #زنان #حق_رأى نداشتن.
اما #سؤال_مهم اينه: در اولين انتخاباتى كه در هر نظام #دموكراسى برگزار میشه -و هنوز دولت و مجلسى در كار نیست- چه مرجعى، و بر اساس چه پشتوانهاى #قوانین_انتخابات رو تعیین میکنه؟
بعضی از #متفکران_غربی جواب دادن: بالاخره ما چارهاى نداريم و باید اولین #انتخابات رو بر مبناى يک سرى قوانين و مقررات برگزار كنيم. اما برای انتخاباتهای بعدی باید مجلس یا #دولت_منتخب تصمیم بگیره و قانون وضع کنه.
معلومه اين حرف، جواب صحيحى نيست؛ چون سؤال ما در مورد همين اولين دولت و مجلسیه كه میخواد به دولتها و مجالسِ بعدی اعتبار بده، در حالى كه خودش بر اساس انتخاباتى #غیر_مشروع روی کار اومده.
این همون #اشکال_دور بود که بعضیا میخوان روی گُرده ی نظریه #ولایت_فقیه سوار کنن -که جواب منطقیش داده شد-، اما در حقیقت اين اشكالیه كه بر تمامى #نظامهاى_دموكراسى وارده و هيچ #پاسخ_منطقى و قانع كنندهاى هم نداره.
#نکته: اگه براى اولين دولت و مجلس نتونيم پاسخ درست و قانع كنندهاى بديم، تمامى دولتها و مجالس قانونگذارى بعدی زير سؤال میرن، و #مشروعيت اونها با مشکل مواجه میشه.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
17.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#ولایت_فقیه
#تصویری
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
۱- #اثبات_زیبا_و_کوتاه_ولایت_فقیه
۲- #اثبات_زیبا_و_کوتاه_ولایت_مطلقه_فقیه
در کمتر از #پنج_دقیقه
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پای_درس_بزرگان
#آیت_الله_بهجت
#تصویری
#بخش_هشتم
#ویژه_سیزدهم_رجب
ذکر چند فضیلت از #فضائل مولا #امیرالمؤمنین (ع) در بیان #آیت_الله_بهجت
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
19.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پای_درس_بزرگان
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#تصویری
#ویژه_سیزدهم_رجب
خاطره بسیار زیبا و شنیدنی #آیت_الله_مصباح_یزدی از #آیت_الله_بهجت پیرامون کرامت و #معجزه نام #امیرالمؤمنین (علیه السلام)
پ.ن: mesbahyazdi_ir@
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
ساحت اندیشه
#ویژه
#کرونا_نعمت_است
#کرونا_نقمت_است
♦️#کرونا و قابلیت #متافیزیکی آن♦️
حرف امروز بیشتر مردم -اگه نگیم همه- توی خونه، کوچه، اداره و ... در مورد #مشکل_جهانی_کرونا است.
از موقعی که این #ویروس به جان #بشریت افتاده، رفتارهای مردم در خیابون و مراکز مختلف، خیلی نگاه آدم رو به خودش جلب میکنه؛
مثلا طرف میاد نانوایی -دیده شده که عرض میکنم-، دوتا پلاستیک روی میز پهن میکنه، روی اونا هم دوتا سفره ی نون میندازه، بعدش به نانوا میگه: آقا نون ها رو فقط روی پارچه بنداز. بعدش به اندازه ده-پونزده روز نون میخره تا از خونه کمتر بیرون بیاد.
ریشه ی تمام این رفتارها به یک نکته برمیگرده؛ #دوست_داشتن_خود ، که به دنبالش #دفع_ضرر_از_خود میاد.
یعنی این بنده خدا، شاید اصلاً یه نفر مبتلا به #کرونا رو ندیده، و فقط اخبار #راست و #دروغی رو از #شبکه_های_مجازی شنیده باشه. ولی چون خودش و زندگیش رو دوست داره، بهمین دلیل از هرچیزی که زندگیش رو به #خطر بندازه، پرهیز میکنه.
اگه کسی بهش بگه "از لحاظ ریاضی #احتمال ابتلای شما چند درصده؟!"، میگه احتمالش بسیار بسیار پایینه بطوری که اصلاً به چشم نمیاد. میگی: پس این کارا چیه میکنی؟! میگه: اگه مریض شدم تو میای جواب بدی؟!
یعنی چون #محتمل (مرگ) اهمیت زیادی داره، اون #احتمالِ خیلی خیلی ضعیف، براش خیلی مهم میشه.
به زبان #ریاضی: ارزشِ #احتمال، تنها تابع یک عامل ( #مقدار_احتمال ) نيست، بلكه باید مقدار #محتمل رو هم در نظر گرفت. اینجا هم چون #مقدار_محتمل خیلی بالاست (جان انسانها)، ارزش #احتمال هم خیلی زیاد میشه.
حالا اگه یکی برگَرده به همین آقا بگه: برادر! هزاران هزار #پیامبر، #رسول، وصیّ، و ولیِّ الاهی اومدن و گفتن #قیامت هست، #حساب و #کتاب هست، #بهشت و #جهنم هست، #حق_الله هست، #حق_الناس هست، #نعمت_خدا هست، #عذاب_خدا هست، پدر آدم #حرام_خوار رو درمیارن، #رُسه آدم نادرست رو میکِشَن و ... !
آیا انسان میتونه با این حرف که "کی رفته و دیده"، "کی گفته درسته"، "بذار خوش باشیم"، "بابا حال داری، بیخیال" و ... نسبت به چیزی که #منفعت یا #ضرر اون بی نهایته (خوشبختی و #سعادت_ابدی، یا بدبختی و #شقاوت_ابدی) بی تفاوت باشه؟!
از اینجا به همون حرف حکمای الاهی پی میبریم که "#شر_محض_وجود_نداره". پس #کرونا هم میتونه در عین اینکه #نقمت، #نعمت باشه.
پ.ن: منظور از #قابلیت"، لوازم شیئ -بالمعنی الاعم- هستش.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پای_درس_بزرگان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تصویری
#نظر_صاحب_جواهر_پیرامون_ولایت_مطلقه_فقیه
مرحوم #صاحب_جواهر به عنوان یکی از بزرگترین فقهای شیعه در طول تاریخ شناخته میشه. ایشون حدود ۲۱۳ سال پیش از دنیا رفتن -قابل توجه اونایی که میگن ولایت مطلقه فقیه رو امام خمینی درست کرده و قبل ایشون نبوده- متن کامل نظر ایشون در مورد #ولایت_مطلقه_فقیه:
"اگر #ولایت_مطلقه_فقیه نباشد، بسیاری از اموری که متعلق به شیعیان است، تعطیل میماند. اما مطلب عجیب، تشکیک بعضی از فقها در این امر (وجود ولایتِ مطلقه برای فقیه ) است. کسی که چنین نظری داشته باشد هیچ مطلبی از فقه را نچشیده است، و در منظور اهلبیت که فرمودند "او را حاکم، قاضی، حجت، خلیفه و ... بر شما قرار دادم" تامل و تفکر نکرده است؛ اراده ی نظم در #زمان_غیبت برای #شیعیان، نسبت به بسیاری از امور که به مربوط به اهلبیت (ع) است، از این بیانات ظاهر میشود"
پ.ن: متن عربی عبارت : "لولا عموم الولاية لبقي كثير من الأمور المتعلقة بشيعتهم معطلة. فمن الغريب وسوسة بعض الناس في ذلك، بل كأنه ما ذاق من طعم الفقه شيئا، ولا فهم من لحن قولهم ورموزهم أمرا، ولا تأمل المراد من قولهم إني جعلته عليكم حاكما وقاضيا وحجة وخليفة ونحو ذلك مما يظهر منه إرادة نظم زمان الغيبة لشيعتهم في كثير من الأمور الراجعة إليهم" (جواهرالکلام، ج21 - از 43 جلدی-، ص۳۹۷)
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh